يكشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۹
از حديث سيرت تا قصه صورت
خوب ، بد ، زشت
جسم و روح، عاطفه ي ما يك تابلوي نقاشي نيست. نقاش هر چه ماهر باشد ممكن است كمي هم خطا كند. آيا به خطا و عوارض آن انديشيده ايد!
مثلث فلسفه، علم واقتصاد بر هر پديده اجتماعي و انساني تاثير مي گذارد. زيبايي نيز يك پديده ي اجتماعي است كه در تمام ادوار وجود داشته است.
001374.jpg
مثلث فلسفه، علم واقتصاد بر هر پديده اجتماعي و انساني تاثير مي گذارد. زيبايي نيز يك پديده ي اجتماعي است كه در تمام ادوار وجود داشته است. چيني هاي باستان داشتن كف پاهاي بلند را نشان زيبايي مي  دانستند و قبايل بدوي گردني دراز را خواستار بودند. كند و كاوي در ادبيات شيرين پارسي نشان مي دهد كه در دوره هاي مختلف، ملاك هاي زيبايي چگونه بوده است، اگر چه ديگر از آن معيارها و ملاك ها خبري نيست.
۱) فلسفه از ذهنيت ها سخن مي گويد و ذهنيت مقدمه ي عينيت است. انسان ذاتاً زيبايي را دوست دارد و اين غريزه از آغاز با انسان همراه و همگام بوده است، البته تفاوت انسان و حيوان نيز اين است كه انسان زيبايي را دوست دارد و مي خواهد خالق زيبايي باشد.
۲) امروزه رشد علم، بسيار حيرت آور و شگفت انگيز شده است. حتي مي گويند امروزه علم از خلا قيت سبقت گرفته است. علم مي تواند به بسياري از سؤال ها پاسخ دهد و البته آرزوي دائمي انسان اين بوده است كه بتواند اكسير جواني را كشف كند و هميشه زيبا و جوان بماند.
۳) هر جا سخني از اقتصاد است، مفهوم كميابي نيز به ذهن مي آيد، يعني كميابي مي تواند ذهنيت ها و نگرش ها را به سمت زيبايي هدايت و رهنمون سازد.
در جامعه ي ايراني كه پوست مردمانش تيره تر از اروپايي ها است و چشماني سياه دارند، اكثر جوانان و زيبا پسندان و زيبا دوستان، پوست سفيد و موهاي بلوند و چشم هاي آبي و روشن و بيني هاي كوچك را دوست دارند.
بيائيم يك ايراني و يك اروپايي را با هم مقايسه كنيم. يك ايراني پوست تيره تر، قد كوتاهتر، موهاي بلندتر و تيره تر و چشماني تيره تر دارد و البته كمي چاق تر است. آن گاه اين ايراني دوست دارد، مثل يك اروپايي شود. براي او داشتن پوست سفيدتر، قدي بلندتر، موهاي كوتاه تر و بلوند و چشماني روشن و آبي و البته لا غرتر معيار زيبايي مي شود!
يك غربي ساكن اروپاي شمالي نيز دوست دارد پوست تيره تر داشته باشد. اروپايي ها چند ميليون خرج مي كنند تا در زمان تعطيلات خود به نقاط گرمسير اسپانيا، جنوب فرانسه و ايتاليا و در كنار دريا بروند تا پوست خود را برنزه نموده و بر اساس آن ارزش به دست آورده و زيبا شوند. هم چنين يك دختر شرقي ساكن ژاپن را در نظر بگيريد كه او نيز به گونه ي ديگر به جراحي ها پناه برده است تا زيبا و زيباتر شود.
شايسته است پيش از عمل جراحي و انجام فعاليت هاي مربوط به زيبايي به نكات زير توجه كنيد.
۱) قبل از عمل جراحي از افراد و اشخاصي كه آن عمل را انجام داده  اند، سوال شود و ميزان رضايت آنها نيز در نظر گرفته شود تا اطمينان حاصل شود كه آيا نتيجه عمل رضايت بخش بوده است يا خير!
۲) سابقه و تخصص پزشك معالج نيز مهم است. در اين آشفته بازار كه به راستي نظارتي هم نمي شود، به چه كسي اعتماد و اطمينان داشته باشيم؟
۳) بدانيم، فقط هزينه هاي اقتصادي آن عمل جراحي مهم نيست. فرد پول مي پردازد اما متاسفانه نتيجه نمي گيرد و ممكن است هزينه هاي رواني و عاطفي بپردازد و يا هزينه هاي اقتصادي ديگري را متحمل شود.
به عنوان مثال بيني را در نظر بگيريد: وظيفه بيني گرم و مرطوب ساختن هواي تنفسي است. هر چه هوا سردتر يا خشك تر باشد، بيني به فضاي بيشتر براي متعادل ساختن دما يا رطوبت هواي تنفسي احتياج دارد. بيني سفيد پوست ها معمولا ً از سياهان و شرقي ها درازتر و كشيده تراست. حال در نظر بگيريد، فردي مي آيد و بيني خود را به فرم غربي ها در مي آورد. آيا به عوارض آن فكر و تأمل كرده است؟
جسم و روح، عاطفه ي ما يك تابلوي نقاشي نيست. نقاش هر چه ماهر باشد ممكن است كمي هم خطا كند. آيا به خطا و عوارض آن انديشيده ايد!
كمي فكر كنيم و تابع مدهاي زود گذر زيبايي نشويم. شايد فردا دوباره داشتن پوست تيره و موهاي سياه و بيني... نشان زيبايي باشد.
هزينه 
نوع عمل زيبايي 
۵۰۰ -۱۵۰
۱ - كاشت مو
۲۰-۵
۲- بلوند كردن مو
۱۵۰-۸۰
۳- بر طرف كردن چين و چروك پيشاني 
۱۰۰-۲۰
۴- گذاشتن لنز در چشم 
۸۰-۵۰
۵- بر طرف كردن چين و چروك خط چشم 
۱۰۰-۳۰
۶- بر طرف كردن چين و چروك خط اخم 
۸۰۰-۴۰۰
۷- جراحي پلاستيك و بيني 
۹۰۰-۴۰۰
۸- جراحي فك و صورت
۳۰۰-۱۵۰
۹- افزايش قد (طب سوزني)
-
۱۰- چاقي و لاغري 
۵۰-۲۰
الف) كمر بند (تشك ۳۰ -۵۰ -۷۰)
۶۰-۲۰
ب) چسب لاغريStickin Juice Slim
۲۰-۱۰
ج) قرص لاغري 
واحد: هزار تومان

بيني هاي عمل كرده، موهاي رنگ به رنگ
001383.jpg
عليمراد محرابي پور
كافي است به اطراف خويش بنگريم تا دريابيم وسوسه «زيبا شدن» چگونه روح خيلي ها را تسخير كرده و آن ها را در صف مسابقه تمام نشدني «زيبا شدن» قرار داده است. در شهر راه مي رويم و با صدها بانويي كه بيني شان را عمل كرده اند ، برخورد مي كنيم و البته ده ها دختر خانم ديگري كه باند روي بيني شان خبر از عمل جديدي مي دهد. دامنه مسابقه چنان وسيع شده كه برخي از آقايان هم بيني هاي به زعم خويش بزرگشان را به دست جراح زيبايي سپرده اند.
اگر برخي خانم ها هر هفته رنگ موي شان را عوض مي كنند، برخي آقايان از كاشت مو به هيچ عنوان طفره نمي روند. آن هايي كه موي شان رو به سپيدي گذاشته از سياه كردن آن ها نمي هراسند و از ايستادن در صف رنگ مو بيم ندارند. اگر برخي خانم ها مي خواهند رنگ به رنگ شوند، بسياري از آقايان هم مي خواهند جوان باشند.
بله مي دانم «زيبايي» في النفسه ايرادي ندارد. مي دانم زيبايي يك ويژگي است كه خداوند به بندگانش اعطا كرده. اما بدل كردن زندگي، يا بخش عمده اي از آن، به حضور در مسابقه زيبايي، شأن آدمي را نزول مي دهد. شايد اين مساله بسيار قراردادي و كهنه به نظر برسد؛ ولي نمي توان آن را تكرار نكرد. «زيبايي» خوب است، ولي خلا صه كردن دنيا، زندگي و فرديت در زيبايي يعني سقوط تمام عيار. يعني بي اهميت شدن زيبايي درون و اين همان چيزي است كه در اين شهر كم و ناياب شده است. به اطراف مي نگريم و صدها چهره رنگ به رنگ شده مي بينيم، ولي از يكرنگي نشاني نيست كه تأسف بار است. بسيار زياد.
اين نكته هنگامي برجسته تر مي شود كه هزينه هاي پرداخت شده در اين زمينه بسياري از هزينه هاي اصلي خانواده را تحت الشعاع خود قرار مي دهند. فكر كنيد خانواده اي در حدود ۸۰ هزار تومان خرج كرده تا دختر خانم جوان آن با گذاشتن لنز، رنگ چشم هايش را متفاوت كند و از سوي ديگر پدر خانواده  از جانب دختر ديگر تحت فشار باشد كه هزينه عمل بيني دست كم نيم ميليون توماني او را متقبل شود.
خانواده اي را مي شناسم كه پرخوري و اسراف در آن بيداد مي كند، ولي مادر و پدر خانواده با مصرف قرص هاي ده هزار توماني لا غري تلا ش مي كنند از چاقي خويش جلوگيري  كنند، كه اين امر نوعي اسراف دوباره است.
باور كنيد آن چه ما در اين شهر كم نداريم. بيني هاي عمل شده و موهاي رنگ به رنگ است و آن چه كم داريم يا نداريم، دل هاي يكرنگ است.
به آن  بيني ها نگاه مي كنم و زيبايي را در آن نمي بينم. به آن موها نگاه مي كنم و طراوتي در آن ها نمي يابم.
به جيب خويش مي نگرم و شكر گذار مي شوم، وقتي اعضاي خانواده ام در آينه به خود مي نگرند احساس زشت بودن در وجودشان رسوخ نمي كند.

گزارش
زنان به مراقبت تغذيه اي بيشتر نياز دارند
ميوه ها و سبزي هاي خام، برگ سبز و هم چنين سبوس، گندم و سيب زميني از منابع غذايي اسيد فوليك محسوب مي شوند
سبزي ها، برگ سبز، لوبيا چيتي، عدس و غلات از منابع غذايي گياهي آهن محسوب مي شوند
رسيدگي به كارهاي منزل، بزرگ كردن فرزندان و كنترل دايمي سلا مت جسمي و امور تربيتي آنها، در بعضي مواقع كار در خارج از خانه، مسئوليت همسرداري و گاه حتي مراقبت از فردي سالمند، از كارهاي روزمره زن ها است. به همين سبب سلامت جسم و روح آنها تحت تاثير اين وظايف سنگين قرار مي گيرد و در صورت بي توجهي، مشكلات و ناراحتي هاي عديده در سنين ميان سالي گريبان گير آنها مي شود.
از سوي ديگر، پشت سر گذاشتن سريع دوران بلوغ، عادت ماهانه، نيازهاي دوران بارداري و شيردهي نيز مي توانند موجب كاهش مواد مغذي بسيار مهم به ويژه آهن، اسيد فوليك و كلسيم در بدن زنان شود.
مطالعات صورت گرفته ثابت مي كنند كه بدن يك زن، چه در سن جواني و چه پس از آن، همواره از كمبود اين گروه از مواد مغذي رنج مي برد. اين امر به ويژه درباره زناني كه به تغذيه خود اهميت چنداني نمي دهند يا رژيم لاغري مي گيرند، به صورتي شديدتر مشاهده مي شود.
همه زن ها در دوران بارداري و حتي قبل از آن بايد مراقب دريافت مقدار كافي اسيدفوليك باشند تا از اين طريق احتمال به دنيا آوردن فرزنداني كه دچار ناهنجاري هاي لوله عصبي مانند(Spina bifida) هستند، وجود نداشته باشد.كمبود اسيد فوليك باعث بروز نوع خاصي از كم خوني به نام كم خوني «مگالو بلا ستيك» مي شود كه احتمال بروز آن در زنان باردار بيشتر است. هم چنين به نظر مي رسد كمبود آن در دوران آبستني منجر به تولد نوزادان زودرس با وزن كم مغز مي شود. ميوه ها و سبزي هاي خام، برگ سبز و هم چنين سبوس، گندم و سيب زميني از منابع غذايي اسيد فوليك محسوب مي شوند. اما به علت افزايش ميزان نياز بدن به اين ماده مغذي در دوران بارداري (حداقل ۴۰۰ ميلي گرم در روز)، با تجويز پزشك بايد از مكمل هاي آن استفاده كرد.
كمبود آهن 
كمبود آهن نيز در دوران بارداري مي تواند منجر به بروزكم خوني شود. بسياري از فاكتورها در ميزان جذب آهن اثر دارند كه منبع غذايي از جمله آن هاست. آهن موجود در منابع حيواني مانند گوشت، جگر و قلوه خيلي آسان تر از آهن موجود در منابع گياهي جذب مي شود. سبزي ها، برگ سبز، لوبيا چيتي، عدس و غلات از منابع غذايي گياهي آهن محسوب مي شوند.
مصرف ويتامينC باعث جذب مقدار بيشتري از اين ماده معدني، به ويژه از منابع گياهي آن مي شود.
براي آن كه از استخوان هاي قوي و محكم برخوردار باشيد، به مصرف مواد غذايي حاوي كلسيم بيشتر اهميت بدهيد. در دوران رشد، وجود كلسيم براي غني سازي منيرالي استخوان ها و رشد اسكلت بدن بسيار مهم و حياتي است. منابع اصلي كلسيم عبارت اند از: شير، پنير، ماست و به مقدار كمتر سبزي هايي با برگ سبز. به نظر مي رسد با وجود افزايش نياز كودكان و نوجوانان به اين ماده معدني، برخي از آنها به دليل نداشتن فعاليت فيزيكي كافي و دريافت نكردن كلسيم به ميزان لازم، صدمه هاي جبران ناپذيري را از نظر سلا مت استخوان ها متحمل مي شوند. علا وه بر اسيد فوليك، ويتامين هاي ۶ B، ۱۲ B وC و به ويژه ويتامينD به تشكيل بافت استخواني كه كلسيم بر روي آن انباشته مي شود، كمك مي كنند.
در واقع در اين سنين كه اسكلت بدن در حال رشد است و هم چنين قبل و بعد از يائسگي، بايد كلسيم مورد نياز بدن به مقدار كافي تامين شود. كاهش توليد هورمون استروژن در دوران يائسگي همراه با از دست دادن سريع بافت استخوان، سبب ظاهر شدن حالت استئوپروز (پوكي استخوان) مي شود. به همين علت است كه زنان يائسه در مقايسه با زنان جوان تر بيشتر دچار اين بيماري مي شوند. بروز پوكي استخوان را نمي توان با افزايش ميزان كلسيم رژيم غذايي در سنين بالا به تعويض انداخت يا از بروز آن پيشگيري كرد. اما برخورداري از يك تغذيه خوب و ورزش در دوران رشد استخوان ها مي تواند سبب ساخته شدن توده استخوان عالي شود. رعايت نكات بالا  در سنين قبل از يائسگي، مطمئناً در حفظ سلا مت استخوانها تاثيري بسزا خواهد داشت.
مترجم: اعظم سادات علوي 
منبع: اينترنت

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه رايانه
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه رايانه  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |