يكشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۹
بازتاب
ماه در رخ يار
فرهاد فرجاد
به سلا متي و ميمنت، عيدي امسال كاركنان دولت اعلا م شد. آنها همان ۱۰۰ هزار تومان پارسال را دريافت مي كنند كه بسي جاي اميدواري است و تبريك ويژه را مي طلبد.
تغيير نكردن ميزان عيدي امسال، نشان از اين دارد كه تورم و گراني، در سطح سال قبل مانده و افزايش آنها مهار شده است. مرحبا، آفرين، حتماً آن كه كرايه تاكسي ها را ۲۰ درصد بيشتر از پارسال مي پردازد، واله‡ راننده ها شده، وگرنه كرايه ها بيشتر نشده اند. حتماً آن كه اجاره خانه اش را بيشتر از پارسال مي دهد، شيفته صاحبخانه شده، وگرنه اجاره ها كه بيشتر نشده اند و حتماً آن جوان كه پارسال مي توانست با ۲ ميليون سر و ته ضيافت عروسي اش را هم بياورد و امسال با ۴ ميليون آن را ممكن مي بيند، ماه در رخ يارش ديده كه جرا‡ت كرده بگويد: «زن مي خوام»، البته در اين مورد شك نداريم كه چنين است.نكته جالبي كه ميان اين همه عاشق پيشگي و شيفتگي مردم نسبت به همديگر قدري عجيب هم مي نمايد اين است كه با وجود لطف و صفاي مواج در جامعه، چرا صورت هايمان چنين مغموم و افسرده است؟ چرا چنين شكسته گام بر مي داريم و چرا در ازدحام خفقانآور متروي ساعت ۷ صبح، آن طور كه بايد لبخند نمي زنيم؟ شايد بهتر باشد جواب اين پرسش ها را از آن شهروندي بشنويد كه در تماس با بازارچه چنين گفت:من حاضرم يكجا تمام حقوق دريافتي را به علا وه ۱۰۰ هزار تومان عيدي ام به يك مسؤول مستدام سايه اعطا كنم و از او بخواهم، يك ماه، تنها يك ماه زندگي اش را بچرخاند. به نظر شما او خواهد توانست فقط پوشاك مورد نياز خانواده اش را تأمين كند؟

درحاشيه خبرها
با ۱۰۰ هزار تومان عيدي خود چه مي كنيد؟
طبق گفته مسؤولان، عيدي كاركنان دولت ۱۰۰ هزار تومان پيش بيني شده است.
به گزارش خبرنگار ما، امسال مانند سال گذشته عيدي در نظر گرفته شده براي كاركنان دولت در بودجه ۸۲، صد هزار تومان است . اما نكته مهم در اين زمينه برقراري تعادل در هزينه و درآمد خانواده هايي است كه كارمند دولتي به شمار مي روند. بسياري از اين خانواده ها با ابراز نگراني از ميزان اندك عيدي، اين مبلغ را براي پوشاندن تمامي هزينه ها كافي نمي دانند.
به تمامي اين مسائل، بايد مواردي ديگر از جمله تورم را نيز اضافه كرد كه البته در پايان هر سال و نزديك شدن به سال نو، قيمت انواع كالا  و اجناس افزايش پيدا مي كند. بنابراين با يك حساب سرانگشتي متوجه خواهيم شد كه ۱۰۰ هزار تومان به هيچ وجه نمي تواند پاسخ گوي تمامي نيازهاي خانواده ها براي خريد كالا  و اجناس موردنظر آنها در پايان سال باشد.
به نظر ميآيد كه مبلغ عيدي امسال براي يك خانواده تقريباً پرجمعيت كه از قضا كارمند دولت نيز شده است، كافي نيست و اگر به اين ميزان حقوق و دستمزد ماهانه فرد را نيز اضافه كنيم بازهم مشكلا تي بر سر راه كارمند دولت خواهد بود.
البته اگر اين كارمند مستأجر هم باشد، بايد به تمامي اين هزينه ها، اجاره خانه را نيز به مخارج اضافه كرد. چنانچه عيدي كاركنان دولت به اندازه كافي باشد و يا اين كه اين ميزان ۱۰۰ هزار تومان افزايش يابد مي تواند در كمك به خانواده هايي كه تنها درآمد آنها حقوق دولتي است تا حدودي كارساز باشد.
در همين زمينه محمد كردبچه، مدير كل دفتر اقتصاد كلا ن سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مي گويد: رقم عيدي كاركنان دولت در بودجه سال ۸۲ به ميزان ۱۰۰ هزار تومان پيش بيني شده است و اگر رقم بيشتري توسط دولت پيشنهاد و تصويب شود، با جابجايي اعتبارات قابل پرداخت است. با اصلاحيه ارائه شده به مجلس اجازه جابجايي اعتبارات براي اين امر گرفته شده است.
باتوجه به گفته اين مقام مسؤول، كاركنان دولت هم چنان بايد به افزايش عيدي خود اميدوار باشند. ولي آيا اين افزايش و يا حتي همين رقم موردنظر مي تواند در حل مشكلا ت خانواده هاي موردنظر مؤثر باشد؟
اصغري، يك كارمند دولت در همين زمينه مي گويد: دولت بايد براي اين كه كارمندان در پايان سال براي خريد دچار مشكل نشوند اين رقم را تا سطح مناسب افزايش دهد تا كاركنان بتوانند نيازهاي خود را در شب عيد مرتفع كنند.
وي مي گويد: هم اكنون يك كفش در بازار با قيمت متوسط ۱۵ هزار تومان به فروش مي رسد. اگر افزايش قيمت پايان سال را نيز به آن اضافه كنيم به حدود ۱۶ يا ۱۷ هزار تومان در بهترين وضع خواهد رسيد. بنابراين اگر خانواده اي داراي چند فرزند باشد چگونه مي تواند اين نياز را جواب دهد و براي تمامي آنها تنها كفش بخرد؟
فرهنگ زاد، يكي ديگر از كارمندان دولت در اين باره مي گويد: من خود داراي سه فرزند هستم كه دو تاي آنها دانشجو هستند. شما بگوييد چگونه مي توانم با اين حقوق و عيدي پايان سال تمامي نيازهاي فرزندان خود را برطرف كنم.
وي مي گويد: با نزديك شدن پايان سال هر روز قيمت ها افزايش پيدا مي كند. بنابراين دولت بايد اين موضوع را نيز در نظر داشته باشد و به موازات افزايش تورم و قيمت ها عيدي و پاداش كاركنان خود را افزايش دهد.

عكس روز
تراكم جمعيت، پايان دنيا
001410.jpg
روزگاري افزايش تعداد اعضاي يك خانوار، نوعي برتري و گونه اي وجه تمايز به شمار مي رفت اما امروزه، شرايط كاملا ًواژگونه شده، اگر چه ظاهراً هنوز افراد بسياري هستند كه اين امر را به نيكي در نيافته اند.
شرايط دشوار زندگي و هزينه هاي گوناگون اقتصادي وارد بر خانواده ها، بهينه راه تربيت صحيح فرزندان و فراهم آوردن امكانات اوليه مطلوب براي شان را مستلزم كمينه بودن تعداد آنها كرده.
شايد زمان آن فرا رسيده تا با تبليغات مناسب در جاي جاي كشور - و نه فقط شهرهاي بزرگ - و آموزش صحيح خانواده ها، راه هاي كنترل جمعيت، كاهش فشار اقتصادي و غني شدن فرهنگ نسل آتي به آنان آموخته شود.

آيينه تصوير
001419.jpg


كوهستان گوريل ها، پارك ملي ويرونگا واقع در رواندا. پس از اينكه آزار و شكار افزون از حد جانوران حيات وحش، خصوصاً گوريل ها نسل آنها را تا آستانه انقراض پيش برد، تمهيدات ويژه اي براي حفظ آنان به ويژه در كشورهاي آفريقايي نظير رواندا به كار بسته شد. اكنون دانشمندان در كمال شگفتي در يافته اند تعداد گوريل هاي اين ناحيه رو به تزايد نهاده است.

001416.jpg

«تاماگوچي» حيوان ديجيتالي محبوب دهه نود، بار ديگر به عرصه تكنولوژي ژاپن باز گشته. تاماگوچي با قالبي شبيه تخم مرغ، اسباب بازي جيبي بود كه حيواني كارتوني بر صفحه آن ظاهر مي شد و صاحبش مي توانست با فشار هر يك از دكمه ها، دستوري مجزا به او بدهد. اينك تاماگوچي با قابليت پايكوبي، عاشق شدن و حتي بچه دار شدن، اسباب بازي نويني، مناسب با هزاره سوم را در دسترس كودكان گذاشته.

001413.jpg

بر اساس معروف ترين سبك پيشگويي شرايط آب و هوايي جهان در پي ابري بودن هوا در دوم فوريه، زمستان شش هفته بيش تر به طول خواهد انجاميد. بر اساس اعلا م انجمن مخصوص پيش بيني هوا به سياقي سنتي در آمريكا كه شيوه اي خرافي را دنبال مي كنند، در اين روز اگر رنگ حيواناتي كه به خواب زمستاني فرو رفته اند تغيير كند و يا سايه بر آسمان افكنده شود، بهار ديرتر رخ خواهد نمود.

صداي  مصرف كننده
جريمه براي ماشين توليد  نشده
خبرنگار نشريه دامداران ايران هستم و هميشه با كارت خبرنگاري در محدوده طرح ترافيك تردد كرده ام. چندي پيش براي گرفتن برگه عدم خلا في ماشين، مراجعه كردم و ديدم جاهايي را كه اصلا ً در عمرم قدم بر آن نگذاشته ام جزو محل هاي خلا ف و صدور جريمه ذكر كرده اند، حتي ديدم تاريخ بعضي جريمه ها مربوط به پيش از خريد ماشين است و چون قدرت غيب گويي نداشته ام و از آن ناآگاه مانده ام، مبالغ دو، سه برابر هم شده. نمي دانم، شايد روزي چشمم به جمال جريمه هايي مربوط به قبل از زمان توليد ماشين هم روشن شود.حسين عصري 
خاطره فراموش نشدني بازارچه
دو اتفاق ويژه را هيچ گاه فراموش نمي كنيم. يكي تماس آقاي مهدي عباسي در مورد زيرسازي دور برگردان اتوبان اشرفي اصفهاني به نيايش و عدم آسفالت آن بود كه اتفاقاً چند بار هم تماس گرفته بودند. اما بار سوم يا چهارم بود كه گويا از چاپ نشدن پيام شان به خشم آمدند و با عصبانيت فرياد زدند: شما پارتي بازي مي كنيد، فقط مشكل اقوام تان را چاپ مي كنيد. جالب اين كه بعد از يكي دو دقيقه ايشان خنديدند و از مواضع خود كوتاه آمدند. دومي مربوط به خانمي بدخواب است كه چهارشنبه ساعت ۳۰/۱ بامداد، گويا دنبال قرص خواب مي گشتند كه دست شان روي شماره هاي تلفن لغزيده و اتفاقاً شماره بازارچه را گرفتند. اما در ادامه، كم نياوردند و از توزيع نامناسب شير يارانه اي گلا يه كردند. حال، ما كاركنان بازارچه آن موقع صبح در دفتر چه مي كرديم، بماند.از پرسنل شيفت شب بازارچه 
بن كارگري بدون كيسه
چند روز پيش براي دريافت اجناس بن هاي كارگري به ميدان ميوه و تره بار ميدان آزادي واقع در ضلع جنوبي پارك المهدي مراجعه كردم. مسئول مربوطه پس از دريافت بن ها دو عدد حلب روغن جامد هر يك به وزن دو كيلو و هفتصد گرم و چهار عدد كنسرو ماهي تحويلم داد. از وي كيسه پلا ستيكي جهت حمل مواد مذكور خواستم اما گفت كه كيسه پلا ستيكي ندارم. وقتي به صندوق دار فروشگاه مذكور مراجعه كردم و از وي كيسه پلا ستيكي تقاضا كردم او هم از دادن كيسه پلاستيكي امتناع كرد. باتوجه به اين كه در كنار صندوق كيسه موجود بود، به وي گفتم حداقل يك كيسه پلا ستيكي به من بفروشد كه بازهم امتناع كرد. آيا بهتر نيست وقتي تسهيلاتي به اين قشر زحمت كش جامعه (كارگران) اعطا مي شود لااقل كامل و با رعايت تمام جوانب باشد؟نام محفوظ 
غيب گويي چشم بسته
طبق رسم هميشگي، بعد از زلزله مد شده كه همه مسئولا ن در وصف لزوم مقاوم سازي ساختمان ها، مديحه سرايي كنند و مردم را تشويق به استفاده از مصالح مرغوب نمايند. آقايان، چشم بسته غيب مگوئيد. با نبود سيمان و مصالح ارزان و باكيفيت، از مردم انتظار معجزه داريد؟ احمدي

پاسخ مسئولا ن
ناگزير از زمان بندي و اولويت گذاري بوديم
صندوق قرض الحسنه پرستاري امام جواد(ع) در سال ۱۳۷۵ و براساس قوانين جاري كشور ثبت گرديده و طي مدت ۷ سال فعاليت، به شهادت آمار و ارقام موجود و براساس شيوه نوين، خدمات مالي ارزنده اي را به كاركنان دولت، به ويژه قشر پرستار ارائه نموده است.
تغيير نگرش مسئولين پولي و بانكي در مورد نحوه عملكرد و نظارت بر كار صندوق هاي قرض الحسنه از يك سو و برخوردهاي غيرمتعارف متوليان امر از ديگر سو سبب گرديده كه اعتماد مردم كه اساسي ترين سرمايه صندوق هاي قرض الحسنه مي باشد خدشه دار شود و اين امر باعث شده علا وه بر كاهش ميزان سپرده گذاري تقاضاي دريافت وام از صندوق نيز افزايش يابد. به همين جهت به منظور رعايت عدالت صندوق ناگزير از ارائه برنامه زمان بندي متناسب با اقساط دريافتي خود مي باشد. لذا مجدداً تأكيد مي نمايد صندوق متعهد است برابر ضوابط موجود نسبت به برگشت سپرده اعضايي كه وام دريافت ننموده اند با در نظر گرفتن اولويت و يا پرداخت قرض الحسنه متناسب با ميزان ورودي در هر ماه اقدام نمايد و از آنجا كه اين صندوق با عنايت به ممنوعيت قانوني، وارد عرصه فعاليت هاي سودآور نگرديده و در مقابل پرداخت قرض الحسنه نيز كارمزد اندكي دريافت مي نمايد كه به ميزان مزد كار و هزينه هاي جاري صندوق مي باشد، در نتيجه كليه كساني كه در صندوق سپرده گذاري نموده اند براساس نوبت اعلا م شده مجاز به استفاده از تسهيلا ت صندوق مي باشند يا به زباني ساده تر صندوق كارمزدي مازاد بابت سپرده دريافت نمي نمايد كه در ازاي آن كارمزد پرداخت نمايد. ذكر اين نكته را ضروري مي دانيم كه در ساير كشورها نيز مؤسسات مشابهي وجود دارند كه براساس شيوه نوين پرداخت قرض الحسنه و اصل پاياپاي و تحت نظارت بانك مركزي در زمينه ارائه خدمات مالي فعاليت مي نمايند كه بسيار هم موفق بوده اند و مقالا تي در مورد عملكرد آنان نيز در روزنامه همشهري تحت عنوان بانكداري فقرا قبلا ً به چاپ رسيده است.
معاون امور شعب و تسهيلا ت صندوق قرض الحسنه پرستاري امام جواد(ع)

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه رايانه
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه رايانه  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |