پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۳
عكس روز
جايگاه گم شده باز يافت
001581.jpg
محله هايي كثيف، آلوده و مالا مال از حشرات موذي، جبران تمام بي دقتي شهرونداني است كه به جاي ريختن زباله هاي خود در كيسه هاي در بسته، آنها را در هر ساعت از شبانه روز كه خواستند در منطقه اي دورتر از خانه شان مي ريزند و اسباب دردسر رفتگران را فراهم ميآورند.
اين بي مبالا تي سبب مي شود خود افراد يك محل، تاوان پاكسازي منطقه زيستي شان از جانوران موذي را بدهند.
از سوي ديگر، چندي است شهرداري اقدام به تفكيك زباله ها -هر چند در سطحي بسيار محدود- كرده، اگر از ارزش بازيافت، منابع اقتصادي آن براي تك تك افراد جامعه و كاهش هزينه هاي پيرو اين امر آگاه شويم و خود را در قبال آنچه پيرامون مان روي مي دهد مسئول احساس كنيم، به شهرداري براي كامراني در اين امر خطير ياري مي رسانيم.
دفع صحيح و به جاي زباله، زيربناي بهداشت است و سلا متي، عامل موفقيت اقتصادي يك خانواده.

مشكلات اقتصادي كه حل مي شوند
دختران جوياي كار
زماني كه با غرور دم از حضور گسترده دختران در دانشگاه ها زده مي شود و با افتخار عنوان مي شود شصت درصد دانشجويان ايراني را بانوان تشكيل مي دهند، انگار هرگز به حضور آنان در بازار كار انديشيده  نشده است.
شرايط دشوار زندگي، تورم، مخارج بالاي خانواده ها و درآمدهاي اندك، بسياري از زنان را واداشته تا همپاي شوهران خود در عرصه كار و فعاليت اجتماعي حضور يابند و براي به چنگ آوردن درآمدي - هر چند ناچيز - از جان مايه بگذارند و به شدت در تلا ش رفع گوشه اي از معضلات اقتصادي خانواده شان برآيند، اما در اين گيرودار هرگز به زنان و حقوق آنان چنان كه بايد و شايد بها داده نشده است. در بسياري مواقع در حالي كه زنان و دختران كاري برابر با مردان - و شايد بيش تر از آنها - انجام مي دهند دستمزدي به مراتب كمتر دريافت مي كنند.
به راستي دليل اين توجه كم به بانوان چيست، در حالي كه آنها نيز به سان مردان براي رفع معضلات اقتصادي خود و خانواده شان در نبرد با زندگي هستند؟ با اين وجود دغدغه اصلي حقوق كمتر زنان در قياس با جنس مذكر نيست كه اصلا ًپيدا نشدن كار براي آنها به شكل بزرگ امروزه جامعه ما تبديل شده.
به تقريب ۵۰ درصد فارغ التحصيلان دانشگاه هاي ما را دختران تشكيل مي دهند اما طبق آمار دفتر امور زنان سازمان بهزيستي، بيش از نيمي از آنان بيكار هستند.
در حقيقت تسري باورهاي نادرست در ميان كارفرمايان درباره قابليت ها و استعدادهاي زنان و توانايي هاي شان در انجام وظايف محوله باعث شده تا خيلي ها به خدمت گيري مردان را ترجيح دهند و اين سبب مي شود تا زنان تحصيلكرده، از حق خود در رسيدن به حرفه اي مطلوب باز بمانند يا كاري دون تر از اطلاعات و توانمندي هاي شان انجام دهند كه اين نيز به نوبه خود هدر رفتن تمام سرمايه اي است كه براي تحصيل آنان هزينه شده.
به هر جهت اعتماد به زنان - به ويژه قشر تحصيلكرده - نه تنها سبب مي شود تا آنان سر خورده نشوند كه باعث فعال شدن انرژي بالقوه عظيمي مي شود كه امروزه بي حاصل هدر مي رود؛ تواني كه اگر در راه صحيح هدايت شود قطعاً مي تواند بسيار مولد باشد.
از نظري ديگر كار كردن زنان در جامعه اي كه به قابليت هاي آنها باور آورده مي تواند در شكوفايي اقتصاد خانواده و اجتماع تاثير شگرف و به سزايي داشته باشد.
پرويز زارعي، معاون دفتر امور زنان و خانواده بهزيستي، محدود كردن ورود دانشجويان دختر به دانشگاه را تنها پاك كردن صورت مساله دانست و اظهار داشت اگر چه اين مساله مي تواند در ايجاد توازن براي حضور يكسان دختران و پسران در دانشگاه ها موثر واقع شود اما راهكار اساسي تر آن است كه به جاي محدوديت در ورود دختران به دانشگاه ها در پي ايجاد زمينه هاي كاري براي جذب دختران فارغ التحصيل باشيم چرا كه بسياري از دختران بر اساس تلاش و استعداد خود به دانشگاه ها راه يافته و نبايد اين شانس را كه از طريق رقابت به دست مي آيد از آنها گرفت.
وي افزود: با توجه به اينكه تعداد زنان تحصيلكرده در جامعه زياد است ولي اين ذهنيت در مديران و كارفرمايان كمتر ديده مي شود كه از آنها نيز در جذب نيروي كار استفاده كنند و هميشه در جذب نيروي تحصيلكرده براي كار اولويت با مردان است، بنابراين با توجه به فرهنگ جامعه و ذهنيتي كه در بين مردم و مسوولين جا افتاده زنان تحصيلكرده و توانمند از حق خود محروم مي شوند.
زارعي تصريح كرد: بايد در اين زمينه بسترسازي مناسبي از لحاظ فرهنگي صورت گيرد تا زنان نيز همپاي مردان امكان ارزيابي توانمنديها و شانس حضور در بازار كار را به دست آورند.

نامه
هزينه هايي كه خطر مي آفرينند
نازنين نويدي 
صداهاي پي در پي كه بي شباهت به صداي انفجار نيستند از دور و نزديك به گوش مي رسد. با شنيدن اين صداها به ياد بمباران هاي دوران جنگ مي افتي، اما وقتي كمي دقت كني متوجه مي شوي كه اين ها صداي انفجار نارنجكهاي دستي و ترقه هايي است كه جوانان براي ابراز خوشحالي خود از آن ها استفاده مي كنند. معمولا ًبا نزديك شدن به ايام عيد و خصوصاً چهارشنبه سوري و يا بعد از مسابقات فوتبال بر تعداد آنها افزوده مي شود. استفاده از اين ترقه ها و نارنجك هاي دستي البته خطرات زيادي هم به دنبال دارد. ولي جوانان تنها براي يك لحظه شادي از آن استفاده مي كنند و در آن لحظه به عواقب اين كار فكر نمي كنند. مردها و زنهاي مسن با شنيدن اين صداها ممكن است دچار سكته قلبي و ناراحتي هاي ديگر شوند، مشكلاتي از اين طريق براي زنان باردار به وجود مي آيد و گذشته از همه اينها حوادثي كه گاهي براي خود جوانان پيش مي آيد از همه بدتر است. بنابراين علا وه بر هزينه هايي كه صرف خريد انواع ترقه مي شود، مخارجي را هم بايد براي درمان افراد حادثه ديده صرف كرد. آن شادماني لحظه اي كه صداي مهيب يك انفجار در جوانان ايجاد مي كند، به گونه اي است كه چشم آنها را به روي حقايق ديگري كه اين بازي خطرناك به دنبال دارد بسته است. مخارج تهيه انواع ترقه و نارنجكهاي دستي در سبد خانواده جايي ندارد ولي در سالهاي اخير، جوانان آن را به زور در سبد هزينه ها گنجانده اند. در حالي كه مي توان با صرف اين دست ارقام در راه هاي ديگر و سود جستن از تفريحاتي نو، نه خطري را براي خود خلق كرد و نه نگراني را براي خانواده ايجاد كرد و در عوض، شادي را به گونه اي معقول تر تجربه كرد.

تحريريه
تلفن تحريريه : ۷-۶۹۵۵۲۵۴ فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
E-mail:info@hamshahri-bazar.com

با ايجاد پارك انرژي
ساكنان مناطق سردسير راهكارهاي صرفه جويي انرژي را مي آموزند
خبر روز
سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور با همكاري شهرداري هاي مناطق سردسير و با هدف آشنايي مردم با نحوه ساخت وساز و صرفه جويي انرژي در ساختمان ها، «پارك انرژي» ايجاد مي كند.
عضو هيأت علمي سومين همايش بهينه سازي مصرف سوخت در بخش ساختمان، گفت: در پارك انرژي علا وه بر نمايش مصالح ساختماني استاندارد، انواع مختلف انرژي ها و كاربرد آنها به نمايش عموم گذاشته خواهد شد و كارشناسان از اين طريق به راههاي استفاده بهينه از انرژي آشنا مي شوند.
به گزارش سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور، موسي خليلي افزود: اولين پارك انرژي در شهر تبريز ايجاد و سپس در شهرهاي اردبيل، مشهد، همدان و زنجان نيز گسترش خواهد يافت.
وي گفت: همكاري براي نمونه سازي هاي ساختماني با هدف اطلا ع رساني در مورد نحوه ساخت وسازها و صرفه جويي در انرژي نيز از جمله مباحث مطرح بين سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور و شهرداري هاي مناطق سردسير است.
به گفته اين كارشناس، ساختمان نمونه ساختماني است كه حداكثر ۱۲۰ كيلووات ساعت بر حسب مترمربع در سال مصرف انرژي داشته باشد.

آيينه تصوير
001587.jpg

خانه اي آتش گرفته، سوخته در ميان شعله هاي بي رحم.
سه خواهر در آتش سوزي مهيبي كه اين خانه را در انگليس به كام خود كشيده، جان شان را از دست دادند كه يكي از آنها تنها يازده سال داشته است. گذشته از مرگ آنها، هزينه بازسازي خانه بسيار زياد تخمين زده شده و اقتصاد خانواده شان را با مشكل روبه رو ساخته است.
001590.jpg

نلسون ماندلا، رهبر مبارزات ضد آپارتايد در آفريقاي جنوبي، مردي كه سياهان اين سرزمين را از يوغ نژادپرستان رهانيد، نخستين مدرك افتخاري «دانشگاه اوپن» را كه امسال به فردي تعلق گرفته، از آن خود ساخت. اين دانشگاه ماندلا را به دريافت دكتراي افتخاري حقوق مفتخر ساخت.
001593.jpg

مردم سراسر دنيا جشن ها و تفريحات خاص خود را دارند كه در اين ميان بالماسكه ها از محبوبيت وافري در جاي جاي كره  خاكي برخوردارند. هم اكنون مردم ونيز آماده مي شوند تا يكي از اين جشنواره ها را برگزار كنند. يك فروشنده ماسك هاي موردنظرش را به ديواري در ميدان سن ماركو آويخته و منتظر مشتري است.
001596.jpg

كره جنوبي هر ازچندگاهي شاهد اعتراضات گسترده مردم - به ويژه دانشجويان - در قبال برخي تصميم گيري هاي سران اين كشور است. اين بار مردم طي راهپيمايي بزرگي خواهان كاهش بودجه هاي نظامي شده بودند كه ظاهراً ميان نمايندگان آنان و دولتمردان كره اي نيز توافقي به دست آمده است.

صداي  مصرف كننده
حكايت ۲ ساعت تدريس رايگان 
در سال ۱۳۵۶، معلمان ليسانس به بالا ۲۲ ساعت حق كاركرد داشتند، اما در سال ۵۸ معلم ها اعلام كردند به خاطر پيشامد جنگ و شرايط ويژه بحراني حاضرند ۲ ساعت تدريس رايگان در هفته داشته باشند. امسال در سال ۸۲، سال ها پس از پايان جنگ، اين در خواست، به صورت قانون در آمده و هنوز اجرا مي شود. خواستار تجديد نظر در اين قانون هستيم.
معين السادات 
حالا ، ما مي دانيم 
از بررسي درآمد مشاغل مختلف با مليت هاي مختلف تشكر مي كنيم. حالا  ما مي دانيم آنهايي كه نفت و بنزين شان گران است و آنها كه ماليات بالا يي مي پردازند، همان ها حقوق بالايي هم دارند. حالا  مي دانم حقوق من پزشك، كمتر از حقوق يك پرستار در فلا ن كشور عربي است.دكتر پهلوان 
شاكيان محراب كوثر را فراموش نكنيد
براي تأمين بخشي از هزينه هاي سنگين زندگي، مبلغي را در شركت محراب كوثر سرمايه گذاري كردم كه بر باد رفت. ولي متأسفانه از زمان پيگرد قانوني مسئولا ن شركت تاكنون هنوز اين ضرر مالي جبران نشده و به نظر مي رسد هيچ كس نمي خواهد مسئوليت پاسخ دهي به شاكيان و سرمايه گذاران متضرر را برعهده گيرد.
خانم نادر زمان از تبريز
مژده به شهروندان
با تماس با يكي از شركت هاي تبليغاتي، نحوه پاك كردن برچسب هاي تبليغاتي مربوط به شركت هاي تخليه چاه را از روي در خانه ها سؤال كردم. در جواب گفتند: اين برچسب ها به راحتي با الكل صنعتي و پنبه پاك مي شوند. البته اميدواريم قيمت الكل صنعتي و پنبه از همين امروز ۲ برابر نشود.
رحيمي
يك تير و دو نشان
مالك يك دستگاه ساختمان كلنگي واقع در منطقه ۱ اسلا مشهر، محله كاشاني هستم. قبلا ً تراكم متري ۳۵ هزار تومان بود، ولي امروز ۸۵ هزار تومان شده. اين مبلغ مناسب حال گروه معدودي از شكم گنده هاي جامعه است و از توان مالي بيشتر مردم خارج. بهتر است عزيزان سياست گذار و مسئول بنشينند ودر كنار ارزيابي و برآورد سود حاصله از فروش تراكم، توان مالي اكثريت مردم را نيز در نظر بگيرند تا هم ثروت آنها حفظ شود و هم جان و مال مردم. همه ما از زلزله مي ترسيم و دلمان مي خواهد خانه هاي فرسوده مان را نوسازي كنيم.نام محفوظ 

طنز مصرف كننده
با ۱۰۰ هزار تومان در ماه مرفه باشيد
فرهاد فرجاد
مصرف گرايي و زياده خواهي، دو آفتي است كه اين روزها بيش از هر زمان ديگري بر خانواده هاي ايراني مستولي شده و به نظر مي رسد روزبه روز چنگال خود را بر گلوي افراد فروتر مي برد.
گلا يه هاي دائمي، نق نق، آه و ناله و در پس تمام اين ها، رخت بستن شادي و نشاط از فضاي خانواده، گوشه اي از آسيب هاي پرشمار اين زياده خواهي است. آنچه مسلم و مبرهن است و مستند بر آمار و ارقام، بيش از ۹۰ درصد خانواده ها با درآمد بالاي چهارصد هزار تومان، از رفاه نسبي و قابل قبولي برخوردارند. اما براي آن دسته اقليتي كه كمتر از اين رقم درآمد دارند نيز همواره راهكارهايي استوار بر پايه قناعت و مديريت ارائه شده كه توجه به آنها، نتيجه اي جز هجرت تنگدستي و دغدغه هاي مالي از كانون گرم خانواده ها ندارد. اعمال اين تدابير ساده، به ويژه براي عزيزاني كه در تماس با بازارچه، از ۱۰۰ هزار تومان عيدي امسال ناليدند و گفتند با آن چه كنيم، مي تواند چاره ساز باشد. اقتصاد خانواده تان را با توصيه هاي كارشناسان زبده اقتصادي ترميم ببخشيد تا نگاهتان بر افق دلنشين زندگي دگرگون شود و نغمه بلبل هاي عاشق را از گوش جان بشنويد.
۱) كفش و لباس فرزندتان را ۱۰ شماره بزرگتر بخريد، با اين كار، تا چند سال نياز او به پوشاك را مرتفع ساخته ايد. نگران آستين ها هم نباشيد، آن ها مانند كمر شما تا مي خورند، ته كفش نيز با پنبه پر مي شود.
۲) اين قدر گوشت نخوريد، نقرس در كمين شماست، در ضمن جنون گاوي و آنفولا نزاي مرغي، هنوز هم قرباني مي گيرند.
نيازتان به پروتئين، به راحتي با جايگزين هايي چون نخود و لوبيا و سويا جبران مي شود. از همه اين ها گذشته، اگر در نهايت دستتان به جايگزين هاي يادشده هم نرسيد، چيزي را از دست نداده ايد، كه برنده هم بوده ايد، چون لا غري و ظرافت اندام تان در فشار متروي ۷ صبح، خود نعمتي است پرمقدار.
۳) چرا اصرار به استفاده از شوينده هاي گران قيمت، صابون و شامپو داريد؟ اجداد ما سالها از گل سرشوي و خاكستر استفاده كردند و اتفاقي هم برايشان نيفتاد.
۴) از اعجاز روزنامه هاي باطله غافل نمانيد. آنها همواره از دوست داشتني ترين ابزار روزگار تنگدستي بوده اند و جاي زيورآلا ت بيهوده اي چون سفره، شيشه پاك كن، زيرديگي، دستمال كاغذي و اسباب بازي نشسته اند. جالب اين كه پس از اين مصارف مي توانيد آنها را به نمكي كوچه تان ارائه دهيد و از ميان گزينه هاي متعددي چون سبد، كاسه، نمك، لگن و آفتابه يكي را برگزينيد.
۵) يك برگ دستمال كاغذي، تا ۱۰ بار قابليت استفاده مجدد دارد. كافيست پس از هر بار استفاده، آن را در معرض آفتاب قرار دهيد تا خشك شود و دوباره به خدمتتان درآيد. تنوع رنگ ديگر مزيتي است كه هر بار استفاده مجدد برايتان به ارمغان ميآورد.
۶) همه مي دانيم اين ميوه هاي رنگارنگ كه بر سر در مغازه ها فخر مي فروشند و انسان هاي ضعيف النفس را وسوسه مي كنند، مفت هم نمي ارزند. تازه، بهداشتي هم نيستند، چون با آب آلوده جنوب تهران آبياري شده اند. از ديگر سو، همه آنها خاصيت هاي مشابه دارند. به جاي اين كه پولتان را مثلا ً خرج گريپ فروت كنيد، با كمي خلا قيت و هزينه جزئي، بخشي از پشت بام را با همكاري صاحبخانه به باغچه اي مصفا و پربار مبدل سازيد و شلغم و ترب و سبزي بكاريد. به اين ترتيب، هم هزينه سفر تفريحي به دشت و جنگل را صرفه جويي كرده ايد، هم در تأمين ميوه و سبزي خودكفا شده ايد.كود مورد نيازتان را نيز مي توانيد از فضولا ت كبوترهاي همسايه باصفايتان تأمين كنيد.
۷) بخش هاي سفيد دفترچه فرزند محصل تان را قيچي بزنيد، كنار هم گذاشته و منگنه كنيد، صفحه اولش را با كاغذ رنگي كادو كنيد، حالا  شما يك دفتر فانتزي در دست داريد و مي توانيد آن را دوباره به فرزندتان هديه بدهيد! به تازگي، نوعي گيره‡ بلند به بازار آمده كه مداد كوتاه شده درون آن جاي مي گيرد و تا ميليمتر آخر استفاده مي شود. همچنين صفحاتي كه به وسيله مداد نوشته شده اند را مي توانيد پاك كنيد و دوباره قابل استفاده شان سازيد.
۸) از محاسبه تصاعدي آب مي هراسيد؟ كافيست براي استحمام از شيوه آبياري قطره اي استفاده كنيد. به اين ترتيب هم در هزينه ها صرفه جويي مي كنيد، هم روان تان از چكيده شدن قطره اي آب بر مغزتان صيقل مي خورد.
۹) سردتان است؟ كوپن نفت تابستان تان باطل شده؟ از سهميه نفت زمستان تان هنوز خبري نيست؟ بهتر است زياده خواه نباشيد. افراد خانواده تان را به صف كنيد و در كنار هم، دمي را به نرمش و ورزش بپردازيد. هم گرمتان مي شود، هم چربي هاي زائد بدن تان را مي سوزانيد، هم قوي مي شويد و از ويروس ها درامان مي مانيد و بالطبع بر هزينه هاي درماني احتمالي فائق ميآييد.
همين طور كه مي بينيد، مديريت بر اقتصاد خانواده به واسطه‡ راهكارهايي اين چنين ساده، بسيار در دسترس و به صرفه است و حتي به تدريج، بر رفاه خانواده تان خواهد افزود. ديگر نيازي نيست از حقوق يا عيدي ۱۰۰ هزار توماني خود گلا يه كنيد. حالا  شما هم مرفه هستيد.

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |