دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۷ - Feb 23, 2004
روزهاي پررونق براي بازار سهام تهران
002763.jpg
گروه اقتصادي: با پايان  انتخابات و كاهش تنش هاي سياسي ناشي از آن كه در بهمن ماه موجب كاهش شاخص هاي بورس تهران شده بود در دو روز گذشته روند روبه كاهش شاخص هاي بورس متوقف و سير صعودي گرفت. عليرغم محدودبودن نقش سهامداران غيردولتي در بورس تهران و بالابودن حجم نهادهاي دولتي و نيمه دولتي در بورس تاثير تحولات سياسي در بورس اجتناب ناپذير است و به دليل ساختار اقتصادي حاكم بر بورس و شفاف بودن داد و ستدها در آن تاثير عوامل اقتصادي و سياسي به صورت روزانه در بازار سهام تهران نمودار است.
براساس آمارهاي منتشره از سوي سازمان بورس اوراق بهادار در بهمن ماه گذشته شاخص كل نسبت به دي ماه
۶۶/۱۲۱ واحد كاهش يافت و به ۲۶/۱۰۹۱۱ واحد رسيد.
در اين دوره يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون سهم به ارزش افزون بر ۱۹ هزار و ۶۰۰ ميليارد ريال در بورس تهران داد و ستد شد.
در ۱۱ ماهه نخست امسال ارزش جاري بازار در مقايسه با دوره مشابه سال قبل بيش از ۱۴۶ درصد افزايش يافته است. هم اكنون ارزش جاري بازار به بيش از ۲۹۰ ميليارد ريال بالغ شده است. ۳۰ ميليارد ريال از اين ارزش ناشي از درج شركتهاي جديد در تابلوي بورس و بيش از ۲۶۰ ميليارد ديگر ناشي از افزايش قيمت سهام و افزايش سرمايه در طول سال جاري بوده است.
در اين مدت نسبت گردش سهام، يعني نسبت مبلغ معامله شده طي دوره به ارزش جاري بازار در پايان دوره نيز به بيش از ۲۰ درصد رسيده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل بيش از ۳۰ درصد افزايش يافته است.
طي اين مدت شاخص كل بورس با ۱۱۵ درصد افزايش به ۷۶/۵۰۶۲ واحد، شاخص بازده نقدي و قيمت با ۱۲۸ درصد رشد به ۱۱۳۴۵ واحد رسيد و شاخصهاي صنعت و مالي نيز به ترتيب ۱۰۷ و ۱۴۹ درصد رشد نشان مي دهند.
حجم معاملات سهام نيز طي اين مدت به بيش از
۰۰۰/۵۹ ميليارد ريال بالغ شده كه در مقايسه با سال قبل بيش از ۲۱۴ درصد رشد نشان مي دهد. حجم واگذاريهاي سازمان خصوصي سازي طي ۱۱ ماهه نخست امسال در حدود ۶۳۲۵ ميليارد ريال بوده است. بدين ترتيب، حدود ۱۰ درصد از كل معاملات امسال دادوستد ناشي از واگذاري سهام از سوي سازمان خصوصي سازي بوده است.
رشد و توسعه بورس تهران در سالهاي اخير شرايطي فراهم كرده است كه اين بازار به معيارهاي روز جهاني نزديك تر شده حجم سرمايه جذب شده به آن هر سال افزايش مي يابد.
همچنين از ابتداي سال جاري تاكنون يكصد و سي و يك شركت در بورس تهران افزايش سرمايه داده اند و به نوسازي و بازسازي ساختار اقتصادي خود، سرمايه گذاري و توليدات جديد اختصاص داده اند.
با توجه به روند جاري در بورس تهران كه جهت گيري ها به سوي تدوين مقررات جديد براي تنوع بخشي به نهادهاي فعال در بورس، توسعه بازارهاي منطقه اي و امكان دسترسي به بازار و شفاف سازي بيشتر است، رشد جذب سرمايه در اين بازار طبيعي است.اين شرايط با توجه به كاهش تنش هاي سياسي پس از انتخابات مجلس انتظار بهبود بازده مالي و سود در اين بازار را افزايش خواهد داد.
شاخص كل قيمت سهام بورس تهران ديروز نيز افزايش يافت و با ۳۲ واحد رشد به ۱۰۹۸۶واحد رسيد.
با توجه به ادامه عرضه سهام شركتهاي دولتي در بورس تهران و در قالب طرح خصوصي سازي دولت انتظار مي رود كه رونق بازار بورس تا پايان سال ادامه يابد.

يادداشت
آزموني جديد
مجلس شوراي اسلامي پس از يك دوره زماني نسبتا طولاني التهاب سياسي با برگزاري انتخابات مجلس هفتم و كاهش هيجانات آن، احتمالا مرحله اي جديد از فعاليت خود را كه البته سه ماه بيشتر به طول نخواهد انجاميد، از امروز آغاز خواهد كرد. همزمان با اوج گرفتن التهابات سياسي كه شدت آن در مجلس بيشتر هم بود و روند طبيعي كار مجلس را تحت الشعاع قرار داد، نگراني محافل اقتصادي و به ويژه دولت نسبت به تصويب لايحه بودجه سال ۱۳۸۳ بالا گرفت ولي به رغم تأكيدات بسيار سرانجام تعيين تكليف لايحه بودجه دولت به پس از انتخابات يكم اسفند موكول شد. براساس برنامه از پيش اعلام شده قرار بود بررسي لايحه بودجه در روز اول فعاليت عادي مجلس يعني ديروز (سوم اسفند) آغاز شود، اما برخلاف انتظار و حساسيت هاي موجود، جلسه ديروز به  دليل عدم حضور برخي نمايندگان رسميت نيافت و تشكيل نشد.
اين مسئله كه با انتقاد هيأت رئيسه مجلس نيز مواجه شد، نگراني را در مورد برنامه اقتصادي دولت كه در لايحه بودجه منعكس مي شود، بار ديگر افزايش داد.هرچند بخش اصلي كار بررسي لايحه بودجه در كميسيون هاي تخصصي و به ويژه كميسيون تلفيق صورت گرفته است با اين حال مرحله نهايي بررسي اين لايحه در صحن علني نيز واجد اهميت است و بايد با دقت بيشتر و باتوجه به الزامات و اولويت هاي ساختار اقتصادي كشور سريع تر صورت گيرد.
حساسيت كيفيت بررسي و تصويب لايحه بودجه همچنين از اين واقعيت نيز ناشي مي شود كه لايحه بودجه سال ۸۳ ، آخرين بودجه برنامه سوم توسعه است و بنابراين بايد به گونه اي تنظيم شود كه تا حد امكان اهدافي كه تحقق آن مطابق برنامه صورت نگرفته، عملي شود. علاوه بر اين تأخير هرچه بيشتر در تصويب اين لايحه، دولت و برنامه ريزان را در تدوين آيين نامه هاي اجرايي بودجه و همچنين برنامه ريزي بخش خصوصي را به دليل ابهام در مسائلي همچون قيمت سوخت، ميزان تسهيلات اعطايي، حقوق و دستمزد كاركنان و... با مشكل مواجه مي كند.
بنابراين انتظار اين است نمايندگان مجلس ششم، فارغ از التهابات و چالش هاي سياسي، برخوردي سازنده و توأم با احساس مسئوليت با لايحه بودجه و همچنين لايحه برنامه چهارم توسعه داشته باشند و كارنامه اقتصادي خود را كه در مقايسه با ابعاد ديگر قابل قبول تر است تكميل كنند و اين آزموني جديد براي مجلس ششم است.

شركت سهامي فرش از طريق مزايده به بخش خصوصي واگذار مي شود
همه وظايف تصدي گري و حاكميت شركت سهامي فرش جدا شده است و تا پايان سال تمامي امور آن از طريق مزايده به بخش خصوصي واگذار مي شود.
علي اشرف انگجي- دبير شوراي تحول اداري وزارت بازرگاني - به ايسنا گفت: امور حاكميتي شركت سهامي فرش ايران نيز به وزارت بازرگاني واگذار شده است.وي افزود: «تا پايان سال جاري سازمان غله به طور كامل منحل مي شود و مانند سازمان شهر و روستا زيرمجموعه شركت بازرگاني دولتي ايران قرار مي گيرد.»
وي همچنين گفت: «شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي تهران تا پايان سال ۸۳ به بخش خصوصي واگذار مي شود و سال آينده مرحله اجرايي صورت مي پذيرد كه اكنون اين امر در حال مطالعه و بررسي است.»

صنعت خودرو به فرايند طراحي و ساخت كارخانه دست يافته است
رئيس  هيأت  عامل  سازمان  گسترش  و نوسازي  صنايع  ايران  اعلام  كرد: صنعت خودرو كشور با ورود به  فرآيند طراحي  و ساخت  كارخانه ، اكنون  وارد مرحله جديدي  از فعاليت ها شده  است .
«رضا ويسه» ديروز  در همايش  سازندگان  تام  ايران  خودرو (تجهيزات ، ابزار و ماشين  ابزار) گفت : شركت  تام  در مسير توسعه  صنعت  خودروي  ايران  متولد شد و به  يك  مجموعه  بزرگ  طراحي  و ساخت  كارخانه هاي  بزرگ  تبديل شده است.
به گزارش ايرنا وي  به  نقش  كليدي  بازار پر ظرفيت  ايران  براي  توسعه  صنعت  خودرو اشاره كرد و افزود: خودروسازان  داخلي  با استفاده  از اين  ظرفيت ها و توسعه توانايي هاي  خود راهي  را طي  كردند كه  امروز با مديريت  خود مي توانند محصولات جديد را طراحي  و به  بازارهاي  داخلي  و خارجي  عرضه  كنند. وي  همچنين خواستار تاسيس  انجمن  سازندگان  تجهيزات  خودرو شد.
در اين  همايش  يك  روزه  اعلام  شد كه  در سال هاي  ۸۳ و ۸۴ با خطوط جديدي  كه  شركت  تام  در گروه  صنعتي  ايران  خودرو راه اندازي  مي كند، ظرفيت  توليد خودروهاي  متنوع  افزايش  مي يابد .

مدت ثبت نام تلفن همراه تمديد مي شود
گروه اقتصادي: روابط عمومي شركت مخابرات اعلام كرد: اگر تقاضا براي ثبت نام تلفن همراه در روز بيستم اسفند نيز وجود داشته باشد زمان ثبت نام تمديد مي شود.
اين روابط عمومي تاكيد كرد كه محدوديتي براي تعداد ثبت نام وجود ندارد و اولويت گذاري براساس قرعه كشي در روز ۲۷ ارديبهشت مشخص مي شود.

۹۰ درصد مبادلات تجاري ايران در سال ۲۰۰۱ توسط دلار صورت گرفته است
صندوق بين المللي پول در گزارشي اعلام كرد ۹۰ درصد مبادلات تجاري ايران در سال ۲۰۰۱ توسط دلار صورت گرفته است.
به گزارش خبرگزاري فارس، در اين گزارش كه تحت عنوان «سازمان بازار ارز در كشورهاي در حال توسعه و اقتصادهاي در حال گذار» چاپ و منتشر شده آمده است: سهم يورو در مبادلات تجاري ايران تنها ۹ درصد بوده است.

شركت ها مكلف به انتخاب حسابرسي از جامعه حسابداران رسمي شدند
وزارت امور اقتصادي و دارايي با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد، كليه واحدهاي توليدي، بازرگاني و خدماتي مكلفند موسسات حسابرسي عضو جامعه حسابداران رسمي ايران يا اشخاص حقيقي حسابدار رسمي را حسب مورد، به عنوان حسابرس و بازرس قانوني با حسابرس خود انتخاب كنند.

گفت وگوي امروز
نظارت بر عملكرد صندوق هاي قرض الحسنه
گروه اقتصادي: در هفته هاي اخير شاهد بروز مشكلاتي در زمينه فعاليت  برخي صندوق هاي قرض الحسنه و ورشكستگي برخي از اين صندوق ها بوده ايم.با دكتر محمد طبيبيان اقتصاددان در اين زمينه گفتگو كرده ايم.
***
* عملكرد كنوني صندوق هاي قرض الحسنه پس انداز با توجه به حيطه اختيارات آنان را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
-صندوق قرض الحسنه نبايد در مكانيزمهاي پولي كشور دخالت نمايد و كاركرد آن نبايد هيچ نوع اغتشاشي در مكانيزمهاي پولي ايجاد كند. به همين دليل اگر اين صندوق ها اقدام به صدور دفترچه حساب جاري نموده يا با اقدامات مشابه مانند ايجاد سپرده ديداري نمايند غيرقانوني بوده و سيستم پولي كشور را دچار اختلال خواهند كرد اما در صورتي كه اين صندوق ها بدون اينكه اعتبار جديدي ايجاد نمايند به نوعي واسطه بين سپرده گذار ،سرمايه گذار يا كسي كه پس اندازي دارد با كسي كه نياز به اين پس انداز دارد، عمل كنند فعاليت آنان مفيد خواهد بود و نبايد از آن جلوگيري شود.
* آيا در سيستم اقتصادي كشورمان وجود اين صندوق ها ضروري است؟
-چون اين صندوق ها به صورت خود جوش به وجود آمده اند اين امر نشانگر آن است كه در پاسخ به نيازي فلسفه وجودي آنها شكل گرفته است و حتي بعضي از اين صندوق ها رشد زيادي داشته اند اما اشكال كار كه زمينه پيدايش اين صندوق ها را ايجاد نموده به وجود سيستم بانكي دولتي در كشور مربوط مي شود كه متاسفانه بانك ها به دليل دولتي بودن امكان پاسخگويي به تمامي نياز هاي اعتباري مردم را ندارند و خلأ ايجاد شده در اين زمينه را صندوق هاي قرض الحسنه پر كرده اند.
* دليل مشكلات اخير و ورشكستگي بسياري از اين صندوق ها چيست؟
-علت واقعي امر را بايد از خود اين صندوق ها جويا شد اما كساني كه با اين صندوق ها علي رغم نبود تضمين دولتي يا بيمه اي معامله مي كردند مي دانستند كه با توجه به عملكرد اين صندوق ها به نوعي تقبل ريسك مي كنند. و گرچه نبايد اين ريسك را متوجه خودشان مي كردند اما كاري است كه انجام شده و به نظر مي رسد سيستم دولتي نبايد از طريق تبليغ و يا ايجاد مشكلات موجب تشديد مشكلات مالي و ورشكستگي اين صندوق ها شود.
* با توجه به وضعيت فعلي اين صندوق ها آيا جلوگيري از فعاليت آنان ضروري است؟
-فكر نمي كنم كه ضرورتي براي اين كار وجود داشته باشد چرا كه بايد به نياز مردم جواب داده شود و وقتي سيستم بانكي از نظر مقررات و اختيارات مديران بانك ها در وضعيتي قرار گرفت كه بتواند پاسخ مناسبي به نيازهاي اعتباري مردم دهد و تعيين نرخ به وسيله خود بانك ها انجام و اختيارات مديران آنها افزايش يافت. همچنين دو نرخي بودن كاهش پيدا كرده، اين صندوق ها خود به خود از بين خواهند رفت.

از فردا در سراسر كشور آغاز مي شود
پيش فروش بليت قطارهاي نوروز در ۳۰۴ مركز
گروه اقتصادي: پيش فروش بليتهاي نوروزي از ساعت ۷ صبح روز سه شنبه ۵ اسفند ماه سال جاري بطور همزمان در ۳۰۴ مركز فروش در سراسر كشور آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي شركت قطارهاي مسافري رجاء در پيش فروش امسال از ساعت ۵ صبح روز پيش فروش نمايندگان ناظر رجاء در هر يك از مراكز فروش با ارائه رسيد و شماره به افراد داخل صف، اقدام به ثبت نام مي نمايند. در پشت رسيدي كه به متقاضيان تحويل مي شود بايستي مشخصات كامل بليت و افراد مورد نظر درج و هنگام خريد به متصدي فروش ارائه شود. اين امر علاوه بر جلوگيري از ازدحام و شلوغي بي مورد و از بين بردن امكان سوء استفاده از سوي افراد غيرمسئول، هرگونه اشتباه در صدور بليت را نيز منتفي مي كند.
همچنين به منظور جلوگيري از تضييع حقوق مسافرين صدور بليت هاي گروهي و بيش از يك كوپه براي هر متقاضي در برنامه نوروزي ممنوع است و حداكثر به تعداد اعضاي خانواده بليت صادر مي شود.
بليت با ارائه شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر صادر و حق استفاده از آن مخصوص فردي است كه بليت به نام وي صادر شده است.
روابط عمومي رجاء يادآور شد مسافرين داراي بليت غيرهمنام بدون بليت تلقي مي شوند لذا از دريافت بليت مخدوش و غيرهمنام خودداري نمايند.
روابط عمومي رجاء در پايان خاطرنشان كرد: ثبت نام از متقاضيان در صف فقط از طريق ناظرين شركت رجاء انجام مي گيرد بنابراين هرگونه ليستي كه از سوي افراد غيرمسئول تهيه شده باشد فاقد اعتبار است.
روابط عمومي رجاء از مسافرين درخواست كرد: از دادن پول و شناسنامه به افراد ناشناس جهت تهيه بليت جداً خودداري و به نكات مهمي كه هنگام ثبت نام توسط ناظرين در قالب بروشور برنامه حركت قطارها در اختيارشان قرار مي گيرد به دقت توجه و اقدام نمايند.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۵۱۷
۱,317
۴۴۶,206
حق تقدم كاشي پارس
۱۵۰
۱,650
۵۱۰,000
حق تقدم كاشي سعدي
۶۳
۱,155
۲,500
قند قهستان
۹۰
۱,738
۴۳,432
حق تقدم آذراب
۱,780
۳۷,384
۳۳,786
سيمان غرب
۱,760
۳۶,980
۱۱۸,637
سيمان شرق
۱۴۲
۲,993
۳۴۶,438
آذرآب
۷۱
۱,523
۱,334,643
معادن روي ايران
۱۲۱
۲,634
۱۶۰,510
بسته بندي پارس
۲۶۶
۶,590
۳۰۷,844
پتروشيمي اراك
۶۰
۲,198
۹,621
كاشي سعدي
۱۴۳
۵,300
۱۵,000
لنت ترمز
۳۰۷
۱۲,188
۳۹,495
سايپاآذين
۱۴۶
۶,457
۸۸,208
سرمايه گذاري معادن وفلزات
۲۹
۱,382
۲۴۶,386
سرمايه گذاري توسعه صنعتي
۶۷
۳,239
۶۷,009
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت ومعدن
۱۰۱
۵,590
۶۳۶,898
سرمايه گذاري غدير
۷۱
۴,376
۵۸۷,327
سرمايه گذاري ملي
۸۸
۶,126
۵۳۷,822
توسعه صنايع بهشهر
۸
۵۶۲
۶۹,254
پارسيلون
۴۸
۴,043
۱۰۸,131
ايران خودروديزل
۶۰
۵,437
۸۵۶,217
ايران خودرو
۹۲
۹,100
۸۸,369
داروسازي زهراوي
۴۱
۴,476
۱,295,071
سرمايه گذاري صنعت ومعدن
۶۳۴
۹۲,994
۶,853
سيمان صوفيان
۲۸۸
۴۳,629
۴۰,842
سيمان تهران
۲۶
۴,367
۲۳,559
شيشه قزوين
۲۰
۴,143
۱۲۰,307
سرمايه گذاري ساختمان
۳۰
۶,730
۷,525
كيميدارو
۳۵
۱۰,154
۱۳,136
پتروشيمي ابادان
۳۹
۱۲,930
۶,774
داروجابرابن حيان
۴
۱,510
۱۰,010
پلي اكريل ايران
۸
۳,336
۳۹,081
ماشين سازي اراك
۸۰
۵۲,668
۱۶,590
سيمان سپاهان
۳
۲,143
۱۱,982
سرماآفرين
۱۰
۷,976
۳,199
پارس دارو
۲
۱,912
۶,549
ساختمان اصفهان
۲
۲,263
۸,477
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱۱
۱۶,524
۱,090
دارو رازك
۲۶
۴۴,707
۴,215
نفت بهران
۲
۴,196
۶۰۶
مس باهنر
۱
۲,769
۲,010
كاشي تكسرام
۴
۱۱,405
۲,921
آلومتك
۹
۶۵,844
۶,231
سيمان كرمان
۲-
۱۴,220
۱۱۴,381
سايپا
۱-
۳,510
۱۸,573
سرمايه گذاري پارس توشه
۱۱-
۸,623
۱,773,685
لاستيك سهند
۱۳-
۵,474
۱۰۴,737
گروه بهمن (وانت )
۱۰-
۲,513
۴۰۵,224
سرمايه گذاري پتروشيمي
۲۱-
۵,106
۱۰,652
شهدايران
۹-
۱,827
۹۶,793
سرمايه گذاري ملت
۲۰-
۳,442
۶۹,226
سرمايه گذاري البرز
۹۷-
۸,407
۵۷۵,255
سرمايه گذاري بانك ملي
۲۶۶-
۲۰,674
۲۷۲,219
صنعتي دريايي
۲۷-
۲,000
۳۴۰,359
سرمايه گذاري سپه
۲۲۹-
۱۲,349
۲۰۰,521
تراكتورسازي
۱۶۶-
۷,777
۵۰,130
ايران ترانسفو
۴۸-
۲,233
۶۲,498
صنايع مخابراتي
۱۱۴-
۴,980
۲۲,531
ساسان
۱۹۹-
۶,100
۳۱,223
ايران گچ
۷۲-
۱,800
۵۵,310
گلتاش
۷۲-
۱,780
۵۴,316
ايران تاير
۲۸۱-
۵,774
۴۷,338
لوله وماشين سازي
۱۷۸-
۳,398
۱۲,000
كاشي پارس

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۲۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۱۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۸۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۵۳۸

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |