دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۷ - Feb 23, 2004
پنتاگون در يك گزارش محرمانه اعلام كرد
تهديد امنيتي آينده آمريكا: آب و هواي جهان
002742.jpg
وزارت دفاع آمريكا در گزارش محرمانه اي كه آن را براي جورج بوش فرستاده است با هشدار درباره تغييرات آب و هوايي در ۲۰ سال گذشته اعلام كرد، تغييرات آب و هوايي فاجعه جهاني را به بار مي آورد كه جان ميليون ها نفر را در جنگ و بلاياي طبيعي مي گيرد.
نشريه انگليسي آبزرور كه بخش هايي از اين گزارش محرمانه را بدست آورد، با اعلام اين خبر نوشت، در گزارش محرمانه پنتاگون هشدار داده شده كه شهرهاي بزرگ اروپا به زير آب درياها مي روند و انگليس تا سال ۲۰۲۰ آب و هوايي همچون سيبري پيدا مي كند، جنگ هسته اي، خشكسالي، قحطي و شورش گسترده تمام دنيا را فرا مي گيرد. تغييرات آب و هوايي، كره زمين را در آستانه هرج و مرج قرار مي دهد و كشورهايي كه تهديد هسته اي دارند با استفاده از اين قدرت از آب، غذا و منابع انرژي خود دفاع مي كنند. اين تهديد براي ثبات جهان بسيار بيشتر از تهديد تروريسم است.
در اين گزارش كه «اندرو مارشال» مشاور پرنفوذ پنتاگون آن را تهيه كرده، آمده است تغييرات آب و هوايي چيزي فراتر از يك جدل علمي است و تهديدي بر ضد امنيت ملي آمريكا به شمار مي رود.
دو دانشمند آمريكايي به نامهاي داگ راندال و پيتر شوارتز تهيه  كنندگا ن اين گزارش اعلام كرده اند كه جمعيت كنوني كره زمين بسيار بيشتر از حدي است كه زمين قادر به تحمل آن است و در سال ۲۰۲۰ كمبود شديد آب و انرژي به معضل بزرگي تبديل مي شود.
در اين گزارش آمده است، كره زمين در ۸۲۰۰ سال پيش با تغييرات گسترده آب و هوايي روبرو شد كه كاهش شديد توليدات كشاورزي، قحطي، بيماري و مهاجرت گسترده اي را به همراه داشت و اكنون نيز همان خطر بار ديگر زمين را تهديد مي كند.
راندال مي گويد، بروز تغييرات سريع آب و هوايي به شورش هاي جهاني منجر مي شود كه اين يكي از تهديدهاي امنيت ملي آمريكاست زيرا دشمن خارجي وجود ندارد كه سلاح خود را به سوي ما نشانه رفته باشد و ما نيز نمي توانيم سلاح خود را به سوي دشمن نشانه رويم و بنابراين هيچ كنترلي بر روي اين تهديد نداريم.

امروز در بروكسل انجام مي شود
مذاكرات اروپايي ها درباره ايران
تهران- خبرگزاري كار ايران: روزنامه الوطن چاپ كويت درگزارش ديروز خود به نقل از مقامات اتحاديه اروپا نوشت: وزراي خارجه اتحاديه اروپا درصدد هستند تا قبل ازصدور گزارش محمد البرادعي، رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره  پرونده هسته اي ايران مذاكرات تجاري با ايران را از سر نگيرند.
به گزارش خبرگزاري كارايران،ايلنا، اين روزنامه كويتي درادامه گزارش خودآورده است: اتحاديه اروپا ازسرگيري مذاكرات و تحكيم روابط با ايران را به روشن شدن وضعيت برنامه هاي هسته اي، همكاري درزمينه مبارزه با تروريسم، عدم مخالفت با روند به اصطلاح صلح در سرزمين هاي اشغالي و بهبود وضعيت حقوق بشر، مشروط كرده است.
اين در حالي است كه پايگاه اطلاع رساني ايلاف به نقل از مقامات آگاه اتحاديه  اروپا ادعا كرد: بعد از پايان يافتن بحران انتخابات درايران روابط تجاري ايران و اتحاديه اروپا در مرحله بازنگري قرار گرفته است.
اين پايگاه اطلاع رساني به نقل از اين مقامات افزود: قرار است روابط تجاري ايران و اتحاديه امروز در نشست وزراي خارجه اتحاديه اروپا در بروكسل بررسي شود.

گردان هاي شهيدان الاقصي مسئوليت عمليات قدس را برعهده گرفت
گردان هاي  شهيدان  الاقصي  شاخه  نظامي جنبش  ملي  آزاديبخش  فلسطين  (فتح) با انتشار بيانيه اي  در سزمين هاي  اشغالي  فلسطين  مسئوليت  عمليات  شهادت طلبانه ديروز در شهر قدس  را بر عهده  گرفت .
به گزارش ايرنا از بيروت در اين  عمليات  كه  در يك  دستگاه  اتوبوس  در نزديكي  پارك  «الجرس» در شهر اشغالي  قدس  روي  داد دست  كم  ۱۰ اسراييلي  كشته  و بيش  از ۶۰ نفر زخمي شدند.
در بيانيه  گردان هاي  الاقصي  آمده  است : «محمد الزعل» ۲۸ ساله ، متاهل  از ساكنان  روستاي  «حسام» در نزديكي  شهر بيت  لحم  در كرانه  باختري  رود اردن  خود را در يك  دستگاه  اتوبوس  در قدس  منفجر كرد و به  عمليات  شهادت طلبانه  دست  زد.
گردان هاي  الاقصي  تأكيد كرد كه  اين  عمليات  در واكنش  به  جنايت هاي  ارتش متجاوز رژيم  صهيونيستي  به  شهرها و روستاهاي  فلسطين  و كشتن  مردان ، زنان و كودكان  بي گناه  انجام  گرفت .

جمع آوري ديوار حائل در آستانه جلسه دادگاه لاهه
اسرائيل  ديروز كار جمع  آوري  بخشي  ازديوارحايل  رادركرانه  غربي  آغاز كرد.
شبكه  تلويزيوني  سي ان ان  ديروز  با اعلام  اين  خبر افزود: اين  اقدام  دقيقا يك  روز قبل  از برگزاري  دادگاه  بين المللي  لاهه  كه  قرار است موضوع  قانوني بودن  ديوارحايل  را مورد بررسي  قرار دهد، صورت  گرفته  است .
به  گفته  راديوي  دولتي  اسرائيل ، وزارت  دفاع  اسرائيل  پيشتر اعلام  كرده بود ۸ كيلومتر از اين  ديوار كه  در شهري  در ناحيه  شمالي  كرانه  غربي  قرار گرفته  است ، برداشته  خواهد شد.
سي ان ان  افزود: وزيرخارجه  اسرائيل  تصريح  كرده است  به  هيچ  وجه  قرار نيست ديوار حايل  در امتداد خط سبز، كه  طبق  قرارداد آتش  بس  ۱۹۴۹ ميلادي  به  عنوان خط مرزي  و تعيين كننده  سرزمين هاي  اسرائيل  و فلسطين  شناخته  شده ، قرار داده شود.
اسرائيل  بارها ادعاكرده  است  كه  به  منظور جلوگيري  از ورودافراد شهادت طلب  به  مناطق  خود، ديوار حايل  را ساخته  است  .

اصلاحات براي خشنودي بيگانگان، نه
ژان  عبيد وزير خارجه  لبنان  گفت : جهان  عرب  كه  از سوي آمريكا و هم  پيمانانش  براي  برقراري  مردم سالاري  تحت  فشار است ، نمي تواند به منظور خشنودي  و رضايت  بيگانگان  دست  به  اجراي  اصلاحات  بزند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويتر از قاهره ، عبيد پس  از گفت وگو با حسني مبارك  رئيس  جمهوري  مصر، به  خبرنگاران  گفت : نمي توان  نظام هاي  مردم  سالار را به  صورت  آماده  شده  به  كشورهاي  منطقه  صادر كرد. مردم  سالاري  مجموعه اقدامات  برخاسته  از ميراث  مردم  است .
وزير خارجه  لبنان گفت  كه  وي  و مبارك  در خصوص  طرح  واشنگتن مبني  بر اصلاحات در جامعه  مدني  و سياسي  كشورهاي  منطقه  گفت وگو كردند.

انفجار و حمله در بغداد و موصل
دست كم سه پليس عراقي بر اثر انفجار بمب كار گذاشته شده در كنار يك جاده در بغداد زخمي شدند.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، يك مسئول وزارت كشور عراق گفت: اين افراد هنگام خنثي سازي بمب كار گذاشته شده در جاده اي در غرب بغداد بر اثر انفجار آن زخمي شدند.
يك مقام عراقي نيز اعلام كرد:  گروهي از خرابكاران براي نخستين بار از زمان سرنگوني رژيم صدام حسين به يك خط لوله نفتي در جنوب اين كشور حمله كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كربلا حميد صالح الشبيب از مقامات محلي گفت خرابكاران خط لوله كركوك- بغداد -بصره را نزديك الحر شهر كوچكي در غرب كربلا منفجر كردند.
وي با اشاره به اينكه تحقيقاتي درباره اين حمله آغاز شده گفت: انفجار خساراتي به اين خط لوله وارد كرد.
در همين حال پليس عراق ديروز اعلام كرد در شماري از حملاتي كه در موصل واقع در ۳۷۰ كيلومتري شمال بغداد اتفاق افتاد و يكي از اين حملات نيز خانه رئيس پليس استان نينوا را هدف قرار داد دو عراقي كشته و سه نفر ديگر زخمي شدند.

ديدار نمايندگان صليب سرخ با صدام در زندان
002745.jpg
كميته بين المللي صليب سرخ روز شنبه براي اولين بار از زمان دستگيري صدام حسين در زندان با او ديدار كرد.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، دو تن از مقامات اين كميته كه يكي از آنها پزشك است روز شنبه در زندان با او ديدار كرده اند.
سخنگوي صليب سرخ با اعلام اين خبر و ابراز اميدواري به اينكه اين ديدار بار ديگر تكرار شود گفت: نمايندگان صليب سرخ وضعيت فيزيكي و روحي صدام را كه در نقطه اي در عراق در دست نيروهاي آمريكايي است، ارزيابي كردند. صدام در اين ديدار نامه اي به كميته صليب سرخ داد تا به خانواده اش بدهند. سخنگوي صليب سرخ در امان گفت: هدف از اين ديدار بررسي و نظارت بر شرايط نگهداري صدام و چگونگي رفتار با او بوده است.
وي گفت: مي خواستيم ببينيم آيا به او آب و غذاي كافي داده مي شود و آيا شرايط نگهداري و وضعيت سلامت و بهداشت او مناسب است يا نه. آيا امكان نوشتن پيامي به خانواده براي او مهيا مي شود كه البته در اين ديدار اين امكان فراهم شد.
آمريكا ماه گذشته اعلام كرد كه صدام اسير جنگي است و به اين ترتيب امكان ديدار صليب سرخ با او را فراهم كرد. به گفته سخنگوي صليب سرخ در اين ديدار صدام بدون حضور مقامات آمريكايي درباره شرايط نگهداري اش با نمايندگان صليب سرخ گفتگو كرد.

كوتاه از سياست جهان
مشرف: برنامه هسته اي پاكستان هرگز متوقف نخواهد شد
رئيس جمهور پاكستان ديروز گفت كشورش به عنوان يك نيروي اتمي شناخته شده در جهان هرگز به برنامه هاي اتمي و موشكي خود پايان نخواهد داد.
به گزارش واحد مركزي خبر از اسلام آباد، ژنرال پرويز مشرف كه در مراسم واگذاري موشك بالستيك هاتف سه به ارتش پاكستان سخن مي گفت با اعلام اين مطلب از سرعت در روند مدرنيزه شدن تجهيزات تسليحاتي ارتش كشورش ابراز خرسندي كرد.
وي در پاسخ به نگراني هاي جامعه بين المللي از گسترش سلاح هاي اتمي گفت: پاكستان همچنان مصمم به همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي براي ريشه كني شبكه هاي بين المللي قاچاق و مبادله مواد هسته اي است.
گفته مي شود موشك هاتف سه ساخت پاكستان قادر است اهداف مورد نظر خود را در فاصله ۲۹۰ كيلومتري منهدم كند.
بلر دوباره نامزد نخست وزيري مي شود
002739.jpg

توني بلر نخست وزير انگليس تاكيد كرد، قصد دارد براي دوره دوم نيز نامزد نخست وزيري شود.به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، توني بلر گفت با وجود مشكلاتي كه در ماههاي اخير به وجود آمده است قصد دارد دوباره خود را نامزد نخست وزيري انگليس كند.تحليلگران معتقدند توني بلر با وجود آنكه رياستش بر حزب كارگر انگليس در سال ۲۰۰۶ به پايان مي رسد اواسط سال آينده برگزاري انتخابات را خواستار شود.
فرزند يك مخالف ارشد دولت افغانستان فرماندار شد
«عبدالولي خان» فرزند «پاشاخان زدران» كه خود يكي از مخالفان ارشد دولت افغانستان به حساب مي آيد، به سمت فرماندار شهرستان «وزي» ولايت پكتيا واقع در جنوب شرق افغانستان انتخاب شد.
به گزارش ايرنا، اسدالله وفا والي پكتيا ديروز درباره انتخاب عبدالولي خان به سمت فرماندار، گفت: انتخاب وي باعث خواهد شد تا امنيت در منطقه حاكم شود.
وي در ادامه افزود، پاشاخان زدران به دولت انتقالي اسلامي افغانستان و بزرگان قوم زدران وعده داده است كه در زمينه تامين امنيت با دولت همكاري كند.
سازمان اطلاعات انگليس گسترش مي يابد
ام. آي۵ سازمان امنيت داخلي انگليس در واكنش به افزايش خطرات ناشي از تروريسم بين المللي از نظر نفرات و امكانات ۵۰ درصد بزرگتر خواهد شد.
به گزارش شبكه خبري بي .بي.سي، ديويد بلانكت وزير كشور انگليس هفته آينده با اعلام رسمي رئوس برنامه هاي گسترش كمي و كيفي فعاليتهاي ام. آي۵ در پارلمان اعلام خواهد كرد كه اين سازمان طي يك برنامه چند ساله، يك هزار نيروي جديد امنيتي را به استخدام خود درخواهد آورد.
احزاب مخالف محافظه كار و ليبرال دمكرات از هم اكنون پشتيباني خود را از اين برنامه ها اعلام كرده اند،  با اين همه «پاتريك مرسر» سخنگوي امور امنيت داخلي حزب محافظه كار معتقد است كه اين اقدام با تاخير و ديرتر از زمان مناسب آن آغاز شده و حمايت بيشتر از اين سازمان بايد از مدتها پيش آغاز مي شد.
مخالفان آريستيد طرح صلح را رد كردند
مخالفان دولت «برتراند آريستيد» رييس جمهوري هائيتي هر گونه مصالحه را رد كردند. به گزار ش تلويزيون فرانسه به دنبال سفر روز شنبه يك هيات ميانجيگري بين المللي به سرپرستي «روژه نوريه گا» معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور كشورهاي آمريكاي لاتين، مخالفان آريستيد هر گونه مذاكره و مصالحه را رد كردند.
هيات ميانجيگري بين المللي تلاش دارد تا زمينه را براي مذاكره ميان مخالفان و دولت هائيتي فراهم كند. مخالفان هائيتي همچنان بر كناره گيري آريستيد از پست رياست جمهوري اين كشور تاكيد دارند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |