دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۷ - Feb 23, 2004
وزارت كشور اعلام كرد
نتايج نهايي شمارش آراء در سراسر كشور
۲۳ميليون و ۴۳۸هزارو۳۰ رأي در ۲۰۶حوزه انتخابيه در ۲۸ استان كشور به صندوقها ريخته شد
با پايان يافتن شمارش آرا در ۲۰۶ حوزه انتخابيه از ۲۸ استان كشور و ۲۳ ميليون و ۴۳۸ هزار و ۳۰ راي مأخوذه در اين حوزه ها،
 ۵۷/۵۰ درصد واجدان شرايط در كل كشور در انتخابات مجلس هفتم شركت كردند.البته منابع شوراي نگهبان با توجه به اختلاف نظر درمورد جمعيت واجد شرايط رأي اين رقم را حدود شصت درصد اعلام كرده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، از مجموع ۴۶ ميليون و ۳۵۱ هزار و ۳۲ نفر واجد شرايط رأي دهي در ۲۰۶ حوزه انتخابيه كشور حدود ۲۳ ميليون و ۴۳۸ هزار و ۳۰ راي مأخوذه به ميزان
۵۷/۵۰ درصد واجدان شرايط شمارش شد.
اين گزارش حاكي است بيشترين ميزان آراي مأخوذه در حوزه هاي انتخابيه استان تهران به ميزان ۲ ميليون و ۷۶۴ هزار و ۹۲۳ رأي وجود داشته است.
همچنين استان خراسان به ميزان ۲ ميليون و ۶۳۸ هزار و ۸۰۴ رأي مأخوذه در مرحله بعدي قرار دارد.
استان هاي فارس، خوزستان، همدان، اصفهان، آذربايجان شرقي، مازندران و مركزي به ترتيب با ۷۳/۵۷، ۵۹/۵۵، ۰۸/۵۱، ۶۲/۴۱، ۹۸/۵۵ و ۷۹/۴۲ درصد مشاركت بيشترين آراي مأخوذه را به خود اختصاص داده است.
كمترين آراي اخذ شده نيز در حوزه اقليت هاي ديني به ميزان ۳۲ هزار و ۴۳۱ راي و پس از آن استان سمنان با ۲۲۴ هزار و ۷۵۲ راي و سپس استان يزد با ۲۸۴ هزار و ۲۸۴ راي بوده است.

پيشنهاد هاشمي رفسنجاني:
اولويت كار مجلس هفتم تحقق چشم انداز ۲۰ ساله
آيت الله هاشمي رفسنجاني در خصوص اولويتهاي مجلس هفتم گفت: قاعدتاً اولين كار مجلس هفتم اين است كه درصدد تحقق چشم انداز ۲۰ ساله كشور باشد كه مصوبه رهبري بوده و راه توسعه، عظمت و پيشرفت كشور در آن جا مشخص شده است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت وگو با ايلنا، در خصوص برنامه هاي مجلس هفتم گفت: البته در آن چشم انداز بحث اشتغال جاي بسيار بزرگي دارد و در آن موقع بايد بيكار نداشته باشيم.
تورم هم قطعاً بايد در آن موقع يك رقمي شده باشد و بايد به صورتي باشد كه براي مردم سنگين نباشد و موقعيت كشور بايد در منطقه اول شود. وي گفت: دو سه نقطه مهم وجود دارد كه ما در آن عقب هستيم. يكي مسئله سازندگي است كه ما به نقطه مطلوب آن نرسيديم. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: راهكارهاي اين چشم انداز هم در حال آماده كردن است و طبعاً مجلس هم دنبال اين برنامه مي باشد.
هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنانش در خصوص مشاركت مردم در انتخابات گفت: خداوند به مردم ما خير بدهد.ما بايد از مردم ممنون باشيم كه اينگونه باهوش و با معرفت و زمان شناس وارد صحنه مي شوند و مسايل و مشكلات نظام، انقلاب و كشور را حل مي كنند.وي گفت: من مطمئن هستم اگر حضور مردم ضعيف بود، دشمنان ما كه هميشه زبانهاي تيز و تند و زخم زني دارند بدتر مي شدند و شماتت آنان نسبت به انقلاب زياد مي شد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين كه دشمنان نظام شرمنده شده اند، گفت: آنها تلاش خواهند كرد كه از در ديگري وارد شوند و چيزهاي ديگري بر ضد نظام بگويند، اما چون مردم خودشان در صحنه بودند حرفهاي آنها را باور نمي كنند.هاشمي رفسنجاني افزود: مسئولان نيز ارزش اين حضور را مي دانند و شعارهايي كه نامزدها دادند نوعاً شعارهاي سازنده و در جهت توسعه و عمران و خدمت به مردم بود. من اميدوارم آنان به شعارهايشان وفادار بمانند. آنها خوب درك كردند كه مردم الان چه مي خواهند و دنبال اين حرف ها بايد عمل كنند.

اعضاي ائتلاف آبادگران همچنان در صدر هستند
نتايج شمارش آراء ۱۱۴۰ صندوق در تهران
با اعلام آراء مأخوذه از ۱۱۴۰ صندوق رأي تهران تاكنون ۵۳۳ هزار و ۲۵۸ رأي اخذ شده كه براساس آن همچنان كانديداهاي ائتلاف آبادگران در صدر جدول هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس نتايج آراء مأخوذه به شرح ذيل است:
۱- غلامعلي حداد عادل ۲۲۳ هزار و ۶۴۷ رأي ۲- احمد توكلي ۱۹۵ هزار و ۵ رأي ۳- اميررضا خادم ۱۷۸ هزار و ۲۲۱ رأي ۴- سيدمهدي طباطبايي ۱۶۸ هزار و ۴۳ رأي ۵- احمد احمدي ۱۵۷ هزار و ۹۴۹ رأي ۶- سعيد ابوطالب ۱۵۴ هزار و ۳۲۵ رأي ۷- عماد افروغ ۱۴۶ هزار و ۳۴۲ رأي ۸- حسين مظفر ۱۴۶ هزار و ۱۳۴ رأي ۹- محمد خوش چهره جمالي ۱۴۵ هزار و ۸۵۸ رأي ۱۰- نفيسه فياض بخش ۱۴۴ هزار و ۸۲۸ رأي ۱۱- داود دانش  جعفري ۱۴۴ هزار و ۳۱۸ رأي ۱۲- عليرضا زاكاني ۱۴۱ هزار و ۲۲۱ رأي ۱۳- فاطمه آليا ۱۳۹ هزار و ۲۹۵ رأي ۱۴- لاله افتخاري ۱۳۸ هزار و ۷۲۷ رأي ۱۵- عباسعلي اختري ۱۳۶ هزار و ۸۸۶ رأي ۱۶- الهام امين زاده ۱۳۴ هزار ۵۵۶ رأي ۱۷- فاطمه رهبر ۱۳۳ هزار و ۴۴۳ رأي ۱۸- حسين شيخ الاسلام ۱۳۳ هزار و ۱۷۲ رأي ۱۹- حسين نجابت ۱۳۲ هزار و ۱۲۳ رأي ۲۰- فضل الله موسوي ۱۳۲ هزار و ۱۱۵ رأي ۲۱- علي رياض ۱۳۲ هزار و ۱۱۴ رأي ۲۲- پرويز سروري ۱۲۸ هزار و ۸۸۴ رأي ۲۳- الياس نادران ۱۲۸ هزار و ۶۰۲ رأي ۲۴- حميدرضا كاتوزيان ۱۲۸ هزار و ۲۵ رأي
۲۵- مهدي كوچك زاده ۱۲۳ هزار و ۸۲۰ رأي ۲۶- منوچهر متكي ۱۲۳ هزار و ۱۲۰ رأي ۲۷- حسين فدائي ۱۲۳ هزار و ۱۹ رأي ۲۸- محمد مصباحي مقدم ۱۲۱ هزار و ۶۰۱ رأي ۲۹- زينب كدخدا ۱۱۹ هزار و ۹۵۵ رأي ۳۰- علي عباسپور تهراني فرد ۱۰۸ هزار و ۴۲۵ رأي ۳۱- مهدي كروبي ۵۶ هزار و ۸۸۴ رأي ۳۲- عليرضا محجوب ۵۳ هزار و ۸۳۱ رأي ۳۳- سهيلا جلودارزاده ۴۷ هزار و ۵۹۰ رأي ۳۴- حسن غفوري فرد ۴۳ هزار و هشت رأي ۳۵- مجيد انصاري ۴۰ هزار و ۴۵۰ رأي.

كروبي: با نمايندگان مجلس هفتم همكاري مي كنيم
حجت الاسلام كروبي رئيس مجلس در مورد اظهارات مداخله جويانه بيگانگان درباره انتخابات هفتم گفت: ما به بيانات وموضع گيري هاي هيچ كشوري خصوصا آمريكا توجه نمي كنيم انتخابات خود آمريكايي ها اشكالات زيادي داشت و حتي دادگاهي هم شد.
رئيس مجلس كه ديروز در جمع خبرنگاران سخن مي گفت در پاسخ به سئوال خبرنگار پارلماني همشهري در مورد پيروزي اصول گرايان در انتخابات مجلس هفتم ضمن تبريك به آنان گفت به هر حال كار سياسي همين است و امروز هم جناح مقابل ما به پيروزي رسيده است و اين امري طبيعي است. وي در مورد همكاري با اين طيف در مجلس هفتم گفت: بنا و اصل ما همكاري است و بنا نداريم كه با مسئولين و نمايندگان مجلس هفتم همكاري نكنيم ما هميشه همكاري داشته و خواهيم داشت.
كروبي خطاب به منتخبين مردم گفت: اين منتخبان بايد به مردم خدمت كنند و آرمانهاي انقلاب را دنبال كنند. وي در مورد آينده اصلاح طلبان گفت: ما هر كجا باشيم در خدمت انقلاب و مردم خواهيم بود و به راي مردم احترام مي گذاريم چرا كه ميزان راي مردم است.

واكنش احزاب و نهادهاي سياسي به نتايج انتخابات مجلس هفتم:
اول اسفند نشانه وفا به اسلام و پاسداشت حريم ولايت بود
درپي پايان راي گيري انتخابات مجلس هفتم و مشخص شدن نامزدهاي پيروز اين انتخابات تعدادي از سازمانها و نهادهاي سياسي، ديني و اجتماعي در قالب بيانيه يا اظهارنظر مقامات رسمي اين نهادها در اين خصوص مواضعي اعلام كردند.
در اين اظهارنظرها كه بيشتر در سايت خبري خبرگزاري فارس و مهر منعكس شده،  ضمن تبريك به نامزدهاي پيروز، نتايج اين انتخابات پيش از هر چيزي به عنوان عاملي براي تحكيم بنيانهاي اساسي جمهوري اسلامي و نمايش اقتدار و همبستگي مردم در مواجهه با تخاصمات خارجي قلمداد شده و به ويژه حضور مردم در اين انتخابات را واكنش مقتدرانه به اظهارات و دخالت هاي آمريكا در امور داخلي ايران دانسته اند.
در اين ميان تعدادي از شخصيت هاي حقوقي و نهادهاي سياسي نيز علاوه بر توجه به موارد فوق الذكر نتايج اين انتخابات را نشانگر پيوند عميق مردم با روحانيت انقلابي شيعه و وفاداري به اسلام دانسته اند.
غلامعلي حداد عادل نفر اول انتخابات تهران عنوان داشت كه مجلس آينده جناحي نخواهد بود.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم حضور گسترده مردم را نشانه اي ديگر از دفاع از حريم ولايت و نظام اسلامي بيان داشت. آيت الله نوري همداني در بيانيه اي اظهار داشت كه مردم با شركت در انتخابات اوج وفاداري خود به اسلام را نشان دادند. حزب رفاه، جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس خبرگان رهبري با قدرداني و تشكر از مردم به واسطه حضور در انتخابات مجلس هفتم، اين حضور را جلوه اي از تعهد ديني و عزم ملي عنوان داشتند. جامعه روحانيت مبارز نيز در قالب بيانيه اي حضور مردم در انتخابات اول اسفند را نشان دهنده پيوند بين امت و رهبري، وفاداري مردم به انقلاب و نظام جمهوري اسلامي و اميد و اعتماد به مجموعه اي براي ايفاي نقش كارآمد مجلس شوراي اسلامي در مسير تحقق رسالتهاي اين نهاد ارزيابي كرد.

درگيري هواداران داوطلبان نمايندگي در چند شهر
در جريان  درگيري  بين  هواداران  برخي  از داوطلبان  نمايندگي  مجلس  در چند شهر جنوبي  كشور ۷ نفر كشته  و ۲۸ تن  نيز زخمي  شدند.
به گزارش ايرنا اين  درگيري ها در شهرهاي  ايذه ، انديمشك  و فيروزآباد رخ  داده  است .
در اغتشاش  عده اي  از طرفداران  نامزدهاي  انتخاباتي  كه  در شهر ايذه  در استان  خوزستان  رخ  داد چهار نفر كشته ، ۱۵ نفر زخمي  و ۳۰ ميليارد ريال  نيز خسارت  به  اماكن  و اموال  عمومي  و دولتي  وارد شد.
حدود ۳۰ نفر در ارتباط با اين  اغتشاش  دستگير شده اند.
در انديمشك  نيز در درگيري  كه  هواداران  يك  نامزد انتخاباتي  ايجاد كردند ۸ نفر زخمي  شدند. فرماندار انديمشك  گفت : بدنبال  اين  درگيري ۱۰ نفر از معترضان  بازداشت  و  به  قيد ضمانت  آزاد شدند.
اين  درگيري  پس  از آن رخ  داد كه  گروهي  از هواداران  نامزدهاي  انتخاباتي  انديمشك  كه  در انتخابات  هفتمين  دوره  مجلس  شوراي  اسلامي  موفق  به  راهيابي  به  مجلس  نشدند در مقابل  فرمانداري  انديمشك  در اعتراض  به  آنچه  كه  آن را تخلف  در انتخابات  ذكر مي كردند دست  به  تجمع  زدند.
در شهر فيروز آباد در استان  فارس  نيز بعد از شمارش  آرا و اعلام  نتايج  انتخابات  بروز برخي  اختلاف  نظرها بين  هواداران  نامزدها موجب  شد كه  جو عمومي اين  شهر ناآرام  شود.
در اين  ناآرامي ها كه  منجر به  دخالت  نيروهاي  انتظامي  گرديد۳،  نفر جان  باختند و ۱۵ نفر نيز مجروح  شدند.
در شهرستان  كهكيلويه  نيز شنبه شب  هواداران  برخي  نامزدها ضمن  ايجاد ناآرامي ، به  برخي  ادارات  دولتي  و وسائط نقليه  خساراتي  وارد كردند.
در شهرهاي  لنده ، قلعه  رئيسي  و سرفارياب  دهدشت  در استان  كهكيلويه  و بوير احمد نيز درگيريها و تنشهاي  انتخاباتي  رخ  داد.

استعفاي وزير كشور تكذيب شد
روابط عمومي وزارت كشور شايعه استعفاي سيد عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور را تكذيب كرد.
در روزهاي اخير برخي روزنامه ها و سايت هاي خبري با اشاره به عدم حضور وزير كشور در مصاحبه هاي راديو - تلويزيوني در روز انتخابات، اين اقدام را نشانه كناره گيري وي ارزيابي كرده بودند.

توضيح درباره يك خبر
در جدول منتخبان مجلس هفتم در شماره ديروز همشهري نام سيد بهلول حسيني نماينده دوم شهرستان ميانه وجود نداشت كه بدين ترتيب اصلاح مي گردد. فهرست نمايندگان برگزيده مردم در روزهاي آينده در همشهري چاپ مي شود.

يادداشت
روز شگفت اما قابل انتظار!
غلامر ضا كرمي
نتايج انتخابات مجلس هفتم را بايد غافلگيركننده تلقي كرد، يا قابل انتظار؟ پاسخ به اين سئوال بسته به آن است كه از كدام منظر به رخداد روز جمعه نگاه كنيم. اين انتخابات غافلگيركننده بود از آن جهت كه هيچكدام از جريانات سياسي، حتي طيف اصولگراي درون نظام كه بيشترين تلاش را براي تهييج مردم در جهت حضور در انتخابات داشتند، اين حجم عظيم و گسترده مردم در پاي صندوق هاي راي را پيش بيني نمي كردند. از سوي ديگر نتيجه اين انتخابات قابل انتظار بود، از اين جهت كه مردم باز هم نفس حضور در انتخابات را مقوله اي نه لزوما همراستا با درگيري و مجادلات گروه هاي سياسي فعال در آن دانستند. به عبارت ديگر مردم باز هم اينگونه تعبير كردند كه هر فرد به واقع با هر بار حضور در انتخاباتي اينچنيني، دو بار راي مي دهد: نخست به كليت نظام وديگر به شعارها و برنامه هاي يكي از گروه هاي سياسي حاضر در انتخابات.
در گذر ايام ممكن است مردم دل از گروهي بريده و به گروهي ديگر دل خوش كنند، پس شگفت نيست كه يك بار اين گروه و ديگر بار آن گروه راي اكثريت مردم را جلب كنند، اما آنچه كه راي مردم نسبت به آن نوسان پذير نيست، كليت نظام است، كه در جمعه يكم اسفند، به اثبات رسيد. پس برنده واقعي انتخابات مجلس هفتم مردم بودند از اين جهت كه توانستند آشكارا بر خواست خود براي حفظ نظام صحه بگذارند و از سوي ديگر مجموعه نظام و حاكميت كه از يك كشاكش فرساينده دو جناح سياسي غالب كشور با كمترين گزند، تن به سلامت در برد.
درباره نتايج انتخابات مجلس هفتم، نكات ذيل قابل تامل است:
الف) برندگان بايد از سرنوشت بازندگان عبرت بگيرند و آنچه كه باعث رويگرداني مردم از رقيب شد را به دقت وا برسند. از سوي ديگر مغرورشدن بي جا به نتيجه انتخابات مي تواند آنها را از تجارب و توانمندي هاي قطعا در خور توجه نيروهاي جناح مقابل محروم سازد و تدبير آن است كه كشور نيز به دام تسويه حساب هاي سياسي نيفتد.
ب) بازندگان نيز تأمل كنند در مجموعه عملكردي كه واكنش هاي مردم را در يكم اسفند به دنبال داشت، آنها نيز بايد بدانند، اگر نه بيشتر، اما دست كم همسنگ برندگان انتخابات تعهد آنها نيز به آرمانها و ارزشهاي نظام در معرض داوري است. شرط وفا آن است كه از عرصه خدمت دامن برنكشند و با حضور همه جانبه حوزه هاي سياسي و اجرايي كشور، براي منتخبان جديد اگر نه همكاري سختكوش، دست كم ناظري پردقت و با وسواس باشند.

سخنگوي وزارت خارجه:
حضور گسترده مردم در انتخابات، توطئه هاي خارجي را خنثي كرد
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  جمهوري  اسلامي  ايران ، حضور مردم  در پاي  صندوق هاي  راي  مجلس  هفتم  را نشانه  «درايت  و هشياري » آنان  توصيف  كرد و گفت : مردم  با اين  حضور گسترده ، يكبار ديگر توطئه هاي  خارجي  را خنثي  كردند.
به گزارش ايرنا حميدرضا آصفي  كه  ديروز درجلسه  هفتگي  پرسش  و پاسخ  با خبرنگاران به  پرسشهاي  نمايندگان  رسانه هاي  جمعي  پاسخ  مي گفت ،در مورد تاثير نتايج  انتخابات  اخير در سياست  خارجي  جمهوري  اسلامي  اظهار داشت : سياست  تنش زدايي  دولت  آقاي  خاتمي  مورد تأييد نظام  و مقام  معظم  رهبري  است  و سياست  تنش زدايي  و همكاري  با ديگر كشورهاي  خارجي  با قوت  و استحكام  ادامه  مي يابد.
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  در پاسخ  به  اظهارنظر مقامات  آمريكا در خصوص  انتخابات  مجلس  ايران ، گفت : انتخابات  مجلس  شوراي  اسلامي  مرحله  ديگري  در تاريخ  پرتلاش  و همت  ملت  ايران  براي  تثبيت  مردم سالاري  ديني  است  و مقامات  آمريكايي  هيچگاه  از برگزاري  انتخابات  و مشاركت  مردمي  در ايران  خشنود نبوده اند.
آصفي  در زمينه  برخي  گزارشها داير بر خريد دستگاههاي  جديد سانتريفيوژ موسوم  به  پي۲، اظهار داشت : پروژه  پي  ۲ يا سانتريفيوژ ۲ يك  پروژه تحقيقاتي  است  كه  هنوز مورد بهره برداري  قرار نگرفته ، ضمن  آنكه  ما هيچ مقاصد غيرصلح آميز را دنبال  نمي كنيم  و اطلاعات  كامل  را در اختيار آژانس گذاشته ايم .آصفي  از اينكه  برگزاري  انتخابات  در عراق  از سوي  همه  عراقي ها موردتاييد قرار گرفته ، بعنوان  يك  قدم  مثبت  ياد كرد و گفت : ايران  بارها اعلام كرده  است  كه  بايد با برگزاري  انتخابات ، قدرت  به  مردم  واگذار شود.وي ، همكاريهاي  هسته اي  مسكو و تهران  را فعاليتهاي  صلح آميزي  دانست  كه در چارچوب  قواعد و مقررات  بين المللي  انجام  مي شود.سخنگوي  وزارت  امور خارجه  بار ديگر از همه  كشورهاي  صاحب  دانش  هسته اي  از جمله  كشورهاي  غربي  دعوت  كرد تا در طرحهاي  هسته اي  صلح  آميز ايران  از جمله  احداث  نيروگاهها مشاركت  داشته  باشند.وي  اظهار داشت : اينكه  گفته  بوديم  غربي ها حتي  شركتهاي  آمريكايي  هم  مي توانند در طرحهاي  ايران  مشاركت  داشته  باشند، نشان  مي دهد كه  ما شفاف هستيم  و مقاصد غيرصلح آميز و نظامي  نداريم .
يكي  از خبرنگاران  نظر آصفي  را پيرامون  گزارش  پليس  مالزي  و ادعاي برخي  از رسانه هاي  اين  كشور مبني  بر اينكه  خريد قطعات  مختلف  مربوط به  دانش  هسته اي  ايران  از آغاز دهه  ۹۰ شروع  شده  است ، جويا شد.آصفي  پاسخ  داد: از گزارش  پليس  مالزي  اطلاع  ندارم . آنچه  كه  ما اطلاع داشتيم ، خريد قطعات  از واسطه ها بود اما نمي دانستيم  كه  منشأ آنها كجاست ، اما برخي  از آنها آلوده  بود و آژانس  هم  بدنبال  منشأ آلودگي  است .
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  اظهار داشت : آمريكايي ها در روزهاي  اخيرتلاش  كردند كه  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي را در ارتباط با گزارش  مربوط به  ايران ، تحت  فشار قرار دهند، همچنان  كه  در اجلاس  پيشين  هم  اين  كار را كردند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |