دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۷ - Feb 23, 2004
مَنْ قَصَّرَ فِي الْعَمَلِ ابْتُلِيَ باْلهَمّ.
آنكه در كار كوتاهي ورزيد دچار اندوه گرديد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
دور فلك درنگ ندارد، شتاب كن
صبح است ساقيا، قدحي پر شراب كن
ما را ز جام باده گلگون خراب كن
زان پيشتر كه عالم فاني شود خراب
محمد آفريده:
سينماي ايران درخشش خود را مديون فيلمسازان جوان است
مدير عامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و سرپرست انجمن سينماي جوانان گفت كه مسئولان سازمان ملي جوانان، تا كنون به توافقات خود مبني بر حمايت از توليدات فيلمسازان جوان، عمل نكرده اند.
محمد آفريده در گفت وگو با ايسنا افزود: در جلسه اي كه چند ماه پيش با رحيم عبادي رئيس سازمان ملي جوانان داشتيم ايشان از حمايت از فيلمسازان جوان استقبال كردند و قرار شد كه از ساخت بيش از ۴۰ الي ۵۰ فيلم كوتاه درباره جوانان حمايت شود و فيلمنامه ها توسط شورايي از دو طرف مورد بررسي قرار گيرد.
وي افزود: پس از اين توافق، ما فراخوان توليد اين آثار را منتشر كرديم ولي با وجود رسيدن طرح هاي بسياري به اين فراخوان، متاسفانه با گذشت سه ماه و علي رغم مكاتبات فراوان، سازمان ملي جوانان به تعهدات مالي خود عمل نكرده است و ما از اين مسئله گلايه مند هستيم.
آفريده گفت: ما به مسئولان سازمان ملي جوانان نيز گفته ايم اگر مشكلي با اين طرح دارند سريعا اعلام كنند چون در وضعيت بلاتكليفي قرار داريم.
وي تصريح كرد: ما به فيلمسازان جوان نيز اعلام كرده ايم كه خود مستقيما به سازمان ملي جوانان مراجعه كنند و از اين حق مسلم خود برخوردار شوند.
محمد آفريده تأكيد كرد: سينماي ايران چه در داخل و چه در خارج، درخشش و رونق خود را مديون فيلمسازان جوان بوده است و اين حق مسلم آنان است كه از امكانات سازمان ملي جوانان استفاده كنند.
وي با اشاره به اينكه بيش از ۱۵۰ طرح با موضوع جوانان به اين فراخوان رسيده است، گفت: بيش از ۹۰ هزار آموزش ديده جوان، آمادگي دارند كه وارد عرصه كار و توليد شوند و سازمان هاي مرتبط بايد پوياتر عمل كنند تا بتوانند همراه اين نسل باشند.

انتشار روايت شاملو از «دن آرام»
002733.jpg
پس از نزديك به ۱۰ سال زمزمه درباره انتشار ترجمه احمد شاملو از «دن آرام»، اثر حجيم و چندجلدي ميخاييل شولوخف، ترجمه اين اثر در نزديك به دو هزار صفحه و دو سالي پس از مرگ شاملو از سوي انتشارات مازيار، به بازار كتاب عرضه شد.
به گزارش همشهري؛ شاملو سالها قبل در گفتگويي عنوان كرده بود كه زبان مردم كوچه و بازار رساناتر و گوياتر از زبان نخبگان و زبان مكتوب و رسمي و اديبانه و حتي ژورناليستي در انتقال مفاهيم است و وعده داده بود، در ترجمه رمان «دن آرام»، بتواند تواناييهاي اين زبان را به صورت كاربردي نشان دهد و اكنون به نظر مي رسد، اين وعده صورت تحقق به خود گرفته باشد.
همين گزارش حاكيست كه اصطلاحات و تعبيرات به كار رفته در فرهنگ كوچه، كه تاكنون ۱۱ جلد  آن منتشر شده است، به وفور در برگردان فارسي كتاب به كار گرفته شده و سبب شده تا در ترجمه با زباني ويژه روبرو شويم.
رمان «دن آرام» پيش از اين با ترجمه م. به آذين ترجمه و منتشر شده بود و شاملو اين اثر كلاسيك ادبيات روس را از زبان فرانسوي ترجمه كرده و در مقدمه كتاب نيز متن مفصلي درباره نوع زبان و نوشتار به كار گرفته شده در كتاب به قلم شاملو و نيز حكايت ناشر از پشت پرده اين كتاب تا زمان چاپ آمده است.
استفاده از ۱۸ تصوير رنگي از اصل روسي كتاب از جمله ويژگيهاي اين اثر دو جلدي و دو هزار صفحه اي است.

معاون شهردار تهران:
عوارض سينماها هيچ تغييري نكرده است
كميسيون فرهنگي شوراي شهر، نظر بسيار مثبتي نسبت به سينما دارد.
محمدحسين فرحبخش درباره  افزايش عوارض سينماها، ضمن بيان اين مطلب به ايسنا، گفت: طي گفت وگويي كه با آقاي خادم داشتيم بيان كردند معاونت مالي شهرداري يك مساله  اشتباهي را مطرح كرده، سوءتفاهم بوده و عوارض اضافه نخواهد شد، حتي آن ۵ درصد.وي افزود: چون مي دانند سينما يك مقوله فرهنگي است و از نظر اقتصادي درآمد زيادي ندارد.اين تهيه كننده و كارگردان در ادامه تاكيد كرد: طي چند روز آينده نيز كتبا اين موضوع اعلام خواهد شد.
اين تهيه كننده سينما به همكاري شوراي شهر و شهرداري تهران در اين زمينه اشاره كرد و گفت:  تاكنون كه اين مشكل حل شده است مگر اينكه عكس آن ثابت شود و به نظر من اين اتفاق نخواهد افتاد، چون اعضاي شوراي شهر را داراي حسن نيت مي دانم و اعتقاد دارم كه با ديد مثبت به سينما نگاه خواهند كرد.
معاون  شهردار تهران ، حمايت  از فعاليت هاي  فرهنگي ، هنري  و ورزشي  را از برنامه هاي  شهرداري  اعلام  كرد و گفت : براي  چگونگي  حمايت  از برنامه ها و سياست ها در اين  زمينه  در حال  بررسي  هستيم .اسفنديار رحيم  مشايي  روز گذشته به ايرنا  گفت : معاونت  اجتماعي  و فرهنگي  شهرداري  تهران ، تلاش  مي كند برنامه هاي  مفيد و قابل  توجهي  براي  شهروندان  تهراني  ارائه  دهد.
رئيس  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران ، توسعه  اماكن  فرهنگي  ورزشي  را از برنامه هاي حمايتي   اين  معاونت  شهرداري  ذكر كرد و گفت : در حوزه  هنري  و ورزش  بايد كاري  كرد تا موقعيت  براي  حضور مردم  در تمام   اين  عرصه ها فراهم شود.وي  در خصوص  افزايش  عوارض  بليت  سينما گفت:    اين كار به  معاونت  اجتماعي و هنري  مربوط نيست ، اما سعي  مي كنيم  از توليدكنندگان  محصولات  فرهنگي  حمايت شود تا اين  قشر با همان  روند گذشته  به  فعاليت  خود ادامه  دهند.
معاون  شهردار تهران  تأكيد كرد كه  عوارض  بليت  سينما هيچ  تغييري  نكرده است .

عكاس دانماركي در بام شكسته بم
يك عكاس دانماركي با پانزده اثر در نمايشگاه و مسابقه بين المللي عكاسي «بام شكسته بم» حضور دارد.
به گزارش ستاد خبري دبيرخانه نمايشگاه و مسابقه بين المللي عكاسي«بام شكسته بم» با اعلام اين خبر افزود: جان گروپ (Jan Group) هنرمند دانماركي كه از زواياي مختلف صحنه هاي دلخراش زلزله بم را به تصوير كشيد در اين نمايشگاه حضور دارد.
اين در حالي است كه عكاسان ديگري نيز از ديگر كشورها براي شركت در نمايشگاه اعلام آمادگي كرده اند.
تاكنون بالغ بر سه هزار و ۵۳۷ قطعه عكس در نمايشگاه و مسابقه بين المللي عكاسي «بام شكسته بم» شركت كرده اند.
نمايشگاه و مسابقه بين المللي عكاسي «بام شكسته بم» به منظور ثبت و روايت تصويري رويداد دلخراش زلزله بم و با هدف همدلي با هموطنان عزيز توسط اداره كل تبليغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در تهران برگزار مي شود.

نخستين هم انديشي نشانه شناسي هنر برگزار مي شود
نخستين هم انديشي نشانه  شناسي هنر، با همكاري فرهنگستان هنر و دانشگاه هنر ششم اسفندماه برگزار مي شود.
در اين همايش يك روزه دكتر احمد پاكتچي با موضوع «مفاهيم متقابل طبيعت و فرهنگ در حوزه نشانه شناسي فرهنگ مسكو»، دكتر آزيتا افراشي با موضوع «بازي نشانه ها»، دكتر شيده احمدزاده با موضوع «بررسي نشانه شناسي از شمايل مسيح در سبك گوتيك»، دكتر علي عباسي با موضوع «تحليل نشانه شناسي تطبيقي شعر و نقاشي معراج نزد نظامي و سلطان محمد»، دكتر كورش صفوي با موضوع «شكل گيري نشانه»، دكتر بابك معين با موضوع «سير زايشي معنا»، دكتر فرهاد ساساني با موضوع «معناشناسي گفتماني»، دكتر حميدرضا شعيري با موضوع «رويكرد چالشي مطالعه نشانه - معناها در فرايند گفتماني پوسترهاي تبليغاتي»، دكتر فرزان سجودي با موضوع «نشانه شناسي لايه اي و كاركرد آن در تحليل متن هنري» و دكتر اميرعلي نجوميان با موضوع «نشانه شناسي پساساخت گرا» به سخنراني خواهد پرداخت.در پايان اين هم انديشي نيز يك ميزگرد تخصصي برگزار خواهد شد.اين هم انديشي ششم اسفندماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در تالار فارابي، واقع در چهارراه وليعصر، روبروي خيابان بزرگمهر، دانشگاه هنر برگزار خواهد شد.

نگارستان
آلفونسوايسه
002736.jpg
۱. جيواني لوتري معروف به «دوسودوسي» (Giovanni luteri) DossoDossi
۲. تولد: فرارا ۱۴۹۰ /وفات: ۱۵۴۲
۳. سبك نقاش: از هنرمندان دوره رنسانس پيشرفته است (رنسانس پس از اتمام قرون وسطي يا حكومت كليسا در حدود سال ۱۴۰۰ در ايتاليا آغاز شد. رنسانس از كلمه ايتاليايي«Rinascita» به معني «تولد دوباره» گرفته شده. هنر اين عصر نگاهي نو به مضامين مذهبي داشت. اين دوره با آثار داوينچي؛ رامبراند و ميكل آنژ به اوج رسيد. اين سبك پس از ايتاليا به فنلاند و آلمان رسيد)
۴. زندگينامه نقاش: «دوسي» يكي از نقاشان مخصوص خانواده «ايسته» بود. او به همراه برادرش «باتيستا» نقاش آثار اساطيري؛ چهره و طراحي فرسك (نقاشي ديواري) بود. چهره هايي كه او نقاشي مي كرد يكي از اصيل ترين نمونه هاي هنر «ونيز » بود و در حقيقت مي توان آثار او را الهام گرفته از آثار «تتييان» ؛ مخصوصا در طراحي همين اثر دانست. او تحت تاثير نقاشان «ونيزي» مخصوصا «كورجي» به نقاشي از آثار خيالي مانند مناظر خيالي؛ غير واقعي و ماوراءالطبيعه پرداخت.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: آلفونسوايسه اول/ تاريخ دقيق نقاشي معلوم نيست اما احتمالا پس از سال ۱۵۲۸؛ كشيده شده است/رنگ روغن روي بوم/ ۱۴۷*۵/۱۱۳ سانتي متر. اسباب و وسايل و اسلحه هاي جنگ و گروه عظيمي از سپاه آماده براي جنگ را مي بينيم. اين گروهان عظيم كه تصوير «سركرده شان» را مي بينيم؛ براي جنگ با «پاپ» و «ونيزي ها» تجهيز شده است.
۶. محل نگهداري تابلو: گالري موزه استن سه/ مودنا

بهارستان
۱- وقتي تو را مي بينم
چشم هايم پر از ستاره مي شوند.
۲- مي داني چرا شب ها خوب است؟
چون تو مي آيي.
۳- اي كاش هيچ وقت همديگر را گم نكنيم
اما توي هم گم بشويم.
صوفي مصطفوي
(سروده شده در ۱۰ سالگي)

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
يادگاري
براي اولين بار بود كه او را از نزديك مي ديدم. از ديگران درباره اش بسيار شنيده بودم. برخوردش آن قدر صميمي و مهربان بود كه گويي سال هاست مرا مي شناسد. به سادگي و با خوشرويي از من پذيرايي كرد و همواره لبخند بر لبانش نقش داشت. پس از ساعتي قصد رفتن كردم. او برايم با خط زيبايش يك دوبيتي را روي صفحه سفيدي نوشت و به عنوان يادگاري به من داد.
پس از آن هرگاه كه آن دوبيتي را مي بينم به ياد دوست مهربان و خونگرمي مي افتم كه با نداشتن هر دو دست آن اثر زيبا را با پايش خلق كرد.
رضا رشيدي

روزنگار
رئيس الوزراء
«حكام ايالات و ولايات: در نتيجه غفلت كاري و لاقيدي زمامداران دوره گذشته كه بي تكليفي عمومي و تزلزل امنيت و آسايش را در مملكت فراهم نموده ما و تمام اهالي را از فقدان هيأت دولت ثابتي متأثر ساخته بود، مصمم شديم كه با تعيين شخص دقيق خدمتگزاري كه موجبات سعادت مملكت را فراهم نمايد به بحران هاي متوالي خاتمه دهيم. بنابراين به اقتضاي استعداد و لياقتي كه در جناب ميرزا سيدضياءالدين سراغ داشتيم، عموم خاطر خود را متوجه معزي اليه ديده، ايشان را به مقام رياست وزراء انتخاب و اختيارات تامه براي انجام وظايف خدمت رياست وزرايي به معزي اليه مرحمت فرموديم. شهر جمادي الاخر ۱۳۳۹، احمد شاه»
شاه جوان قاجار در شرايطي كه پايتختش به تصرف قزاق هاي رضاخان درآمده بود، با انتشار اين دستخط به رئيس الوزرايي سيد ضياءالدين طباطبايي تن داد. او رضاخان را نيز منصب سرداري و لقب سردار سپه داد و رسما به فرماندهي ديويزيون قزاق گمارد. تمام صاحب منصبان تحت فرماندهي رضاخان نيز يك درجه، ترفيع گرفتند.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
دردسرهاي نسل سوم تلفن هاي همراه
استكهلم: تلفن همراه، عنصري جدانشدني از زندگي مردم سوئد است، اما مردم اين كشور در حال حاضر نگران عوارض منفي تكنولوژي نسل سوم تلفن هاي همراه هستند.
براي راه اندازي اين سيستم نياز به نصب ۸۴۰۰ آنتن تقويت كننده در نقاط مختلف اين كشور است اما مردم به دليل بيم از تشعشعات اين آنتن ها با نصب آنها مخالف هستند.
البته كارشناسان مي گويند، تشعشعات اين آنتن ها براي سلامتي انسان مضر نيست اما توصيه مي كنند كه مردم براي مكالمات خود از «هندزفري» استفاده كنند و گوشي را داخل يك كيف و يا جيب لباس خود قرار دهند.
انتقاد سفير از رستورانهاي لندن
لندن: ماموريت سفير ايتاليا در انگليس تا چند روز ديگر به پايان مي رسد اما وي حتي در روزهاي آخر ماموريت خود هم حاضر نيست دست از انتقاد بردارد.
وي از مدت ها قبل، رستورانهاي ايتاليايي موجود در لندن را مورد انتقاد شديد قرارداد و مدعي شده كه غذاهاي آنان ايتاليايي نيست.
وي ديروز در گفت و گو با يكي از روزنامه هاي ايتاليا يك بار ديگر تاكيد كرد: رستورانهاي ايتاليايي موجود در شهر لندن ايتاليايي نيستند چون نه آشپز آ نها ايتاليايي است و نه غذاي ارائه شده در آنها.
جنايت خواستگار ناكام
رم: يك مرد ۳۰ ساله در ايتاليا كه در خواستگاري از دختر مورد نظر خود ناكام شده بود، تصميم گرفت او را از بين ببرد.
هنگامي كه اين خانم به وي پاسخ منفي داد، اين مرد مقداري سم تهيه كرد و با ورود به آپارتمان خانم، داخل ماست، مربا، شيشه آب آشاميدني و نمكدان وي ريخت.اما هنگامي كه خانم قصد مصرف اين مواد غذايي را داشت به رگه هاي آبي رنگ موجود در آنها مشكوك شد و پليس را خبر كرد.پليس نيز با انگشت نگاري و تحقيقات گسترده دريافت كه مرد متخلف همان خواستگار ناكام بوده و به همين دليل وي را دستگير كرد.
تهديد اسكي باز
گلاسكو: يك جوان ۲۲ ساله اسكاتلندي كه در فرودگاه گلاسكو مدعي شده بود داخل چمدانش يك بمب قرار دارد توسط پليس دستگير شد.اين جوان قصد داشت براي اسكي كردن به شهر ژنو سوئيس پرواز كند اما در حين سوارشدن به هواپيما فرياد زد: من يك بمب داخل چمدان خود دارم.به همين دليل، پرواز هواپيما ۵۰ دقيقه به تعويق افتاد، تا ماموران چمدان وي را از هواپيما خارج كنند. در حال حاضر اين جوان در بازداشت به سر مي برد و قرار است محاكمه شود.
اندوه براي مرگ يك سگ
واشنگتن: مسئول روابط عمومي كاخ سفيد روز گذشته خبر مرگ سگ خانواده جورج بوش را اعلام كرد. وي كه در برابر خبرنگاران حضور يافته بود گفت: بوش، همسر و فرزندانش از مرگ سگ خانواده بسيار ناراحت و اندوهگين شده اند. اين سگ همدمي مهربان براي اين خانواده بود وفقدان وي پس از ۱۵ سال زندگي كاملا احساس خواهد شد.اين سگ در سال ۱۹۸۹ در كاخ سفيد چشم به جهان گشود و به مدت ۱۵ سال در كنار خانواده بوش زندگي كرد.
مرگ ثروتمندترين مرد سنگاپور
سنگاپور: ثروتمندترين شهروند سنگاپور در سن ۸۹ سالگي درگذشت.
اين مرد كه «كوتك» نام داشت روز شنبه به دليل احساس درد از ناحيه قلب در بيمارستان بستري شد اما چند ساعت بعد درگذشت.
وي كه يكي از غول هاي صنعت هتل داري در جهان بود ثروتي بالغ بر ۸۹/۲ ميليارد داشت.او از دو همسر خود صاحب ۱۴ فرزند و چندين نوه و نتيجه است و هر دو همسر وي از دنيا رفته اند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه هنر: نمايشگاه آثار صنايع دستي جامعه معلولين / تا ۷ اسفند / خيابان نجات اللهي، نبش ورشو، مركز سازمانهاي غيردولتي شهرداري منطقه ۶ / تلفن: ۴-۸۹۱۱۶۱۱
* نگارخانه نقش: نمايشگاه نقاشي «سراي رنگ» آثار مريم نامور و شراره قلي نژاد / تا چهارم اسفند / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق / تلفن: ۳-۷۳۲۴۱۱۲
* نگارخانه تهران: نمايشگاه نقاشي باسل عبدالكريم العكلوك / تا ۱۰ اسفند / ميدان انقلاب، خيابان قدس / تلفن: ۶۱۱۲۴۹۵
* گالري آتبين: نمايشگاه افسردگي عميق، چندرسانه اي / تا هشتم اسفند / ولي عصر، نرسيده به چهارراه پارك وي، كوچه خاكزاد، شماره ۱+۱۲
* نگارخانه طراحان آزاد: نمايشگاه چندرسانه اي، افسردگي عميق / تا هفتم اسفند / ميدان گلها، ميدان سلماس، شماره ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶
* گالري باران: نمايشگاه مروري برآثار پيشكسوتان هنر نقاشي ايران / تا هشتم اسفند / دركه، خيابان احمدپور، نبش كوچه غزال / پلاك ۷ / تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲
* موزه بهزاد: نمايشگاه خوشنويسي كامران كوهستاني و نگارگري رفعت موسوي / تا دهم اسفند / كاخ موزه سعدآباد / ساعت بازديد: ۹ تا ۱۶

گل و گياه
آستر
002730.jpg
نام علمي: Aster novae-angliae شHarringtonشs Pink'
خانواده: ASTERACEAE
گياه دائمي به بلندي ۵/۱-۲/۱ متر و گستردگي ۶۰ سانتي متر است. داراي برگهاي نيزه اي  شكل كه گلهاي شبيه گل ميناي آن به رنگ صورتي در پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه چوب نرم در بهار يا تقسيم گياه در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |