دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۸
تا كي بايد هزينه آلودگي را پرداخت
روزي يك سبد دود با نان اضافه
سالا نه هفت هزار نفر از شهروندان تهراني بر اثر استشمام آلا ينده هاي موجود در هواي تهران جان خود را از دست مي دهند. علا وه بر استرس و عادت به زندگي ماشيني، آلودگي و مسموميت هوا موجب شده كه تهران بيشترين مبتلا يان به عوارض - قلبي عروقي را داشته باشد
001713.jpg
تهراني ها سال ها است از استشمام هواي پاك محرومند و آن را تنها رويايي مي پندارند كه هراز گاهي در روزهاي تعطيل- تا حدودي- تحقق مي يابد. مشكل اينجا است كه آلودگي هوا از بازده كاري افراد، با تاثير بر سلا مت روان شان مي كاهد و كاهش درآمد آنان را در پي دارد.
در بسياري مواقع نيز سلا مت را از ميان بر مي دارد و خانواده ها را ناچار مي سازد براي به دست آوردن دوباره آنچه داشته اند متقبل هزينه هاي گزافي شوند و گاه تمام اين تدابير راه به جايي نمي برد و فرد جان خود را از دست مي دهد. مرگ نان آور خانواده در چنين شرايطي و از ميان رفتن فردي كه بار اقتصادي گروهي را بر عهده دارد، به آن خانواده لطمه اقتصادي جبران ناپذيري وارد ميآورد.
بنابر اعلا م مقامات رسمي سالا نه هفت هزار نفر از شهروندان تهراني بر اثر استشمام آلا ينده هاي موجود در هواي تهران جان خود را از دست مي دهند كه البته دبير ستاد هواي پاك آمار مرگ و مير بر اثر آلودگي هوا در تهران را بسيار بيشتر از اين ميزان پيش بيني مي كند. در اين ميان مهندس چمران رئيس شوراي اسلا مي شهر تهران نيز با ابراز نگراني نسبت به مرگ و ميرهاي ناشي از آلودگي هواي تهران در بيست و هفتمين جلسه شوراي اسلا مي شهر تهران از مرگ ناشي از استشمام آلا ينده هاي سمي موجود در هواي تهران به عنوان مرگ پنهان ياد مي كند.
بنابراين گزارش رئيس كنگره جراحان قلب ايران نيز در پاسخ به سوالا ت خبرنگاران در مورد اثرات سوءافزايش آلا ينده ها در هواي تهران بر روي سلا مت شهروندان تهراني و به ويژه كودكان و سالخوردگان مي گويد: علا وه بر استرس و عادت به زندگي ماشيني، آلودگي و مسموميت هوا موجب شده كه تهران بيشترين مبتلا يان به عوارض قلبي -- عروقي را داشته باشد.
همچنين كارشناسان مركز كنترل كيفيت هوا در ۵۰ درصد روزهاي سال به كودكان، بزرگسالا ن فعال و بيماران قلبي و تنفسي توصيه مي كنند كه در حد امكان از فعاليت در هواي آزاد خودداري كنند و از تردد در محدوده مركزي و پرترافيك شهر نيز اجتناب نمايند، در حالي كه بسياري از اين افراد به خاطر نبود هماهنگي هاي بين بخشي و مسايل مختلف جهت تحصيل، مسايل شغلي يا انجام امور مختلف زندگي به ناچار بايد از منزل خارج شده و به راحتي با هيولا ي مرگ كه سال هاست در هواي تهران پرسه مي زند و كسي هم به فكر نابوديآن نيست، دست و پنجه نرم كنند و سرانجام در ميانسالي و يا حتي سنين جواني بر اثر ابتلا  به انواع بيماري هاي ريوي، تنفسي و قلبي جان خود را از دست دهند.
آنها معتقدند جمعيت ده ميليوني تهران با توجه به احاطه شهر توسط كوههاي اطراف، ضعيف بودن شدت وزش باد، تردد بيش از ۵/۵ ميليون خودرو و به همين ميزان موتور سيكلت و مصرف بالاي  انرژي در تهران در بسياري از روزهاي سال در هواي ناسالم و مملو از انواع گازهاي سمي و خطرناك تنفس مي كنند و بايد در كنار مسائل و مشكلا ت شهري و جامعه صنعتي اين معضل را نيز تحمل كنند. به نظر ميآيد تدوين برنامه جامع و تشكيل  ستاد و دستگاهها و كميته هاي مختلف نيز تاثير آنچناني در كاهش آلودگي هوا نداشته است، زيرا در بخش اصلي امور مانند آگاه سازي و مشاركت افكار عمومي، هماهنگي هاي بين بخشي و تمكين دستگاهها در برابر قانون فرهنگسازي و تدوين سياست هاي كاربردي با مشكل ريشه اي در كشور مواجه هستيم.
مهندس الميرا پرتو كارشناس مركز هماهنگي و اطلا ع رساني آلودگي هوا با اشاره به اينكه شهروندان تهراني در ۵۰ درصد از روزهاي هشت ماه امسال هواي ناسالم تنفس كردند، مي افزايد: اين امر نشانگر وضعيت نامطلوب آلودگي هوا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، است. به گفته وي با توجه به اطلا عات به دست آمده از ايستگاههاي سنجش آلودگي هوا در هشت ماهه اول سال گذشته چهار درصد روزها و در مدت مشابه آن در سال جاري پنج درصد روزها در هواي پاك قرار داشته است و همچنين ۴۶درصد روزهاي هشت ماهه سال گذشته در شرايط سالم قرار داشت كه اين ميزان در سال جاري به ۴۴ درصد كاهش يافته است.
اين كارشناس در ادامه با بيان اينكه تنها يك درصد از روزهاي هشت ماه اول امسال در شرايط ناسالم قرارداشت، اظهار مي دارد به طور كلي وضعيت آلودگي هواي تهران در اين مدت در شرايط نامطلوب تري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته قرار داشته است كه دليل اين امر را مي توان افزايش منابع انتشار آلا ينده ها و افزايش ساعات اوج ترافيك در تهران از چهار ساعت در سال گذشته به شش ساعت در سال جاري دانست.
بر اساس آخرين آمارها كيفيت هواي تهران به لحاظ آلا ينده منوكسيدكربن در آذرماه امسال در مقايسه با آذر ماه سال گذشته نامطلوب تر شده است كه البته بنابر اعلا م مركز كنترل كيفيت هوا دليل اين امر افزايش منابع انتشار در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته و برقراري شرايط پايدار در چند روز انتهاي آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است و همچنين كيفيت هوا به لحاظ آلاينده ذرات معلق در نه ماهه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نامطلوبتر بوده است.
اما در اين ميان محمد حسن پيراسته مدير كل اداره محيط زيست استان تهران بر خلا ف آمارهاي منتشر شده معتقد است كه با توجه به افزايش روزانه ۱۴۰۰ دستگاه خودرو به ناوگان حمل و نقل شهر تهران، رشد مصرف انرژي و منابع توليد آلودگي شاهد كاهش ميزان آلا ينده ها در هواي تهران هستيم.
وي در ادامه مي افزايد: امروز به خاطر افزايش دو برابر خودروهاي در حال تردد در سطح شهر تهران شاهد مصرف بيش از نه ميليون ليتر بنزين و شش ميليون ليتر گازوئيل و نفت سفيد در تهران هستيم كه اين ميزان مصرف انرژي حاكي از رشد ۵۰ الي ۶۰ درصدي است ولي به دليل اجراي مطلوب محورهاي مورد تاكيد در برنامه جامع كاهش آلودگي هواي تهران امروز بر خلا ف روند روبه رشد منابع توليد آلودگي شاهد كاهش منوكسيد كربن و آلودگي هاي ازتي در هواي تهران هستيم. آلا ينده هاي ديگر مانندCo و ذرات معلق نيز ثابت مانده است.
دبير كميته اجرايي كاهش آلودگي هواي تهران با بيان اينكه اين مقدار از كاهش آلاينده ها از فعاليت ۱۵ ارگان در كميته اجرايي كاهش آلودگي هواي تهران ناشي مي شود، اظهار مي دارد اين كميته در تمام محورهاي كاري خود به جز خارج كردن خودروهاي فرسوده و گازسوز كردن ناوگان حمل و نقل عمومي با موفقيت زيادي روبه رو بوده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه در صورت موفقيت اين كميته در صورت وجود هماهنگي هاي لا زم بين دستگاه هاي مختلف علت افزايش سهم وسايل نقليه در آلودگي هواي تهران از ۷۰ تا ۹۰ درصد چيست؟ مي گويد: رقم ۹۰ درصد صحت ندارد و متخصصان ژاپني نيز در حال بررسي هستند ولي مي توان گفت كه به طور قطع در صورت اجراي طرح خروج خودروهاي فرسوده و گاز سوز كردن ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس تا پايان سال شاهد كاهش آلا ينده هاي موجود در هواي تهران و سهم خودروها از اين آلودگي خواهيم بود.
پيراسته در خاتمه مي افزايد: كميته مذكور تا سال ۸۷ براي اجراي برنامه هاي خود و رساندن ميزان آلا ينده ها به حد مطلوب زمان دارد و مهمترين اقدامات مورد نياز براي رساندن استاندارد زيست محيطي خودروهاي توليد داخل به استانداردهاي جهاني، خارج كردن خودروهاي فرسوده، گاز سوز كردن اتوبوس ها، ترويج و ايجاد تسهيلا تي در ارتباط با خطوط مترو، آموزش عمومي براي كاهش سفرهاي بين شهري و حذف كامل گازوئيل حاوي گوگرد است.
با اين حال تهراني ها همواره از خود مي پرسند آلودگي هوا در اين كلا ن شهر كشور تا كي ادامه دارد و برنامه هاي نهادها و سازمانهاي ذيربط چه موقع به سرانجام مي رسد و آنها مي توانند در يك هواي تازه و سالم نفس بكشند؟ براستي چنين چيزي ممكن است؟

درحاشيه خبرها
افزايش هزينه هاي درماني باصرفه جويي ناشيانه در مصرف روغن نباتي
صرفه جويي مقوله اي است كه توجه به آن در اشكال مختلف مي تواند براي خانواده يك مزيت محسوب شود.
البته اين مورد نيز مانند تمامي موارد وقتي از حد مي گذرد تبعات و اثرات منفي به همراه دارد كه از آن جمله مي توان به صرفه جويي هاي زيانبار روغن مصرفي در پختن غذا اشاره كرد.
بعضي از خانواده ها با توجه به بحث صرفه جويي، روغن بر جاي مانده از سرخ كردن انواع مواد غذايي را با روغن تازه، مخلوط و مصرف مي كنند و به نوعي مي خواهند با اين كار در كاهش هزينه هاي جاري خانواده نقش مثبت ايفا كنند.
متخصصان تغذيه معتقدند حرارت روغن باعث افزايش ماده موجود در روغن به نام پراكسيد مي شود كه اين ماده براي بدن خطرناك است به همين علت خانواده ها بايد حتماً روغن برجاي مانده از سرخ كردن مواد غذايي را دور بريزند.همچنين حرارت طولا ني مدت باعث ايجاد تركيباتي مانند آكرولين و آكريلآميد مي شود كه سرطانزا بودن اين موارد كاملا  اثبات شده است.
بر اساس يافته هاي پزشكي آكرولين ماده سوزنده اي است كه باعث التهاب چشم ، تورم پلك ها، ريزش اشك بوده و استنشاق آن باعث سنگيني قفسه سينه ، سرفه ، سرگيجه و خوابآلودگي مي شود.
اين موارد نشان مي دهد كه صرفه جويي در مصرف روغن و به عبارت ديگر دور نريختن روغن بر جاي مانده از سرخ كردن مواد غذايي نه تنها به اقتصاد خانواده كمك نمي كند بلكه مي تواند مشكلا ت عديده و جدي براي خانواده به همراه داشته باشد.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |