سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۸ - Feb 24, 2004
الْمَسْؤُولُ حُر حَتَّي يَعِدَ.
آنكه از او چيزي خواسته اند، تا وعده نداده آزاد است.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
بر روي ما ز ديده چه گويم چه ها رود
از ديده خون دل همه بر روي ما رود
بر باد اگر رود دل ما، زان هوا رود
ما در درون سينه هوايي نهفته ايم
زندگي پيشكسوتان سينما به تصوير درمي آيد
002799.jpg
002796.jpg

به دنبال تصميمات جدي و جديد مسئولان سينمايي، شيوه هاي مطلوبتر و نويني در خصوص تقدير از پيش كسوتان سينماي ايران انجام خواهد گرفت.
برابر اعلام دفتر ارتباطات رسانه اي موزه سينما، پس از برگزاري سه برنامه از مجموعه مراسم «ياد ياران، ديروز، امروز» و تاثيرات آن بر جلب عنايات و قدراني مردم علاقمند به هنر و پيش كسوتان سينماي ايران، تمهيدات جدي و نويني براي ارايه كمك هاي لازم به هنرمندان پيش كسوت و سالمند كه در مقطع بازنشستگي سينمايي قرار دارند اتخاذ خواهد شد.
موزه سينماي ايران ضمن اظهار رضايت و خشنودي از اينكه توانسته است با برگزاري و اجراي سلسله برنامه هاي «ياد ياران» توجه لازم و خاص مسئولان سينمايي كشور را نسبت به اين امر مهم جلب نمايد وبا اعلام خاتمه اجراي پروژه «ياد ياران، ديروز، امروز» اميدوار است ابراز اين قدرشناسي ها، دوستي ها و ياري ها از سوي مسئولين محترم سينمايي به نحو مطلوبتر وموثرتري هدايت و ادامه يابد.
دفتر ارتباطات رسانه اي موزه سينما همچنين اعلام كرد: تصوير برداري مجموعه دوم پيش كسوتان سينماي ايران آغاز شد. در اين مجموعه نيز سرگذشت هنرمندان پيش كسوت سينما از زبان خودشان مرور مي شود.
در تصويربرداري مجموعه اول، كه شامل ۴۵ نفر از هنرمندان و دست اندركاران سينماي ايران مي شد، متاسفانه جمعي از ايشان نظير هنرمندان فقيد ساموئل خاچيكيان- محمدعلي فردين- علي اصغر گرمسيري- مهين ديهيم- جلال مقدم- غلامحسين نقشينه- روبيك منصوري- ولي الله خاكدان- علي تابش- جهانگير فروهر- اميرقاسم خاني- ژوزف واعظيان و شكرالله رفيعي، ديگر در بين ما نيستند و در آخرين حضورشان برابر دوربين به بيان سرگذشت، زندگي و آثارشان پرداخته اند. به همين لحاظ اين تصاوير از يادگارهاي منحصر به فرد و جاودانه سينماي ايران محسوب مي گردد.
اينك با آغاز تصويربرداري مجموعه دوم پيش كسوتان، ثبت تصاوير ماندگار و ارزشمند از هنرمندان ارجمند سينماي ايران ادامه يافته تا در موزه سينماي ايران حفظ و جاودانه گردد.

سيدمحمد بهشتي:
نقش سينما در تحول فرهنگي انكارناپذير است
سيدمحمد بهشتي  رئيس  سازمان  ميراث  فرهنگي  و عضو هيأت  امناي  بنياد حمايت  از سينماي  ملي  ايران  گفت : سينما جريان  مستمري  است  و نقش  آن  در ايجاد تحول  فرهنگي  انكارناپذير است .
به گزارش ايرنا، وي  كه  در نخستين  نشست  رسمي  اين  بنياد در خانه  سينما سخن مي گفت ، افزود: سينماي  ايران  به  مرحله  بلوغ  رسيده  و بايد از اين  هنر حمايت كرد.
بنياد حمايت  از سينماي  ملي  ايران  به  منظور حمايت  از اجزاي  مختلف اين  صنعت  در قالب  تشكلي  غيردولتي  و مستقل  تشكيل  شده  است .
بهشتي  تصريح  كرد كه  دغدغه  اين  بنياد حمايت  از تك  تك  آثار سينمايي ،اصناف  يا حوزه هاي  به  خصوصي  در سينما نيست  بلكه  حفظ تنه  و ريشه  سينما،هدف  اصلي  بانيان  بنياد حمايت  از سينماي  ملي  است .
رئيس  سازمان  ميراث  فرهنگي  يادآورشد: بايد بنياد حمايت  از سينماي  ملي اثرگذار باشد و مخاطبان  و مسئولين  حرفهاي  اين  نهاد را جدي  بگيرند.
عليرضا شجاع  نوري  نيز ايجاد فضاي  تعامل  و گفت وگو در حوزه  سينما را از جمله  اهداف  بنياد حمايت  از سينماي  ملي  ايران  برشمرد.
وي  توضيح  داد: اين  بنياد قصد دارد هرجا مشكل  و خللي  در سينما وجود دارد از طريق  گفت وگو با نهادهاي  مربوطه  آن  را برطرف  كند.
علي معلم نيز حمايت  از سينماي  ايران  در حوزه  بين المللي  و داخلي  و برنامه ريزي براي  تعامل  اجزاي  مختلف  سينمايي  را از سياستهاي  آينده  بنياد حمايت  ازسينماي  ملي  عنوان  كرد.
«خسرو سينايي» رئيس  هيأت  امناي  بنياد حمايت  از سينماي  ملي  نيز درپاسخ  به  اين  پرسش  خبرنگار ايرنا كه  دلايل  تاسيس  نشدن  نهاد و يا تشكلهاي مستقل  سينمايي  با گذشت  زمان  طولاني  از حيات  سينما در كشورچيست  ؟ گفت :بايد فاصله  صدساله اي  ايجاد مي شد تا موجوديت  سينما قابل  دفاع ، ترميم  وتصحيح  باشد.
وي  يادآورشد: اگر اين  بنياد به  اهداف  خود برسد، آرزوي  بسياري  ازفيلمسازان  محقق  مي شود.

مؤسسه عرضه فيلم به بازارهاي جهاني تأسيس مي شود
در ادامه جلسات مشورتي محمدمهدي حيدريان با سينماگران و صاحب نظران حوزه هاي مختلف سينماي كشور كه از چند ماه گذشته آغاز شده است، طي روزهاي گذشته نيز نشستي با حضور معاون امور سينمايي و چند تن از دست اندركاران سينماي كشور در زمينه توليد و توزيع تشكيل شد.
مصطفي محمودي، مدير روابط عمومي معاونت امور سينمايي در پاسخ به پرسش ايسنا درباره بحث هاي مطرح شده در اين جلسه گفت: تشكيل سازمان هاي توليدي و تشكل هاي حقوقي توليد، ازجمله مهمترين مباحث مطرح شده در اين جلسه بود.
وي در اين باره توضيح داد: براين اساس، پيش نويس طرح تشكيل اين سازمان ها و موسسات توزيع و پخش فيلم در داخل و موسسات عرضه فيلم ايراني در عرصه بين المللي و سينماي جهان، با مشورت كارشناسان مختلف تهيه شده كه به صنوف مرتبط نظير خانه سينما، اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران و... فرستاده مي شود تا نظرات كارشناسي و فني صنوف را هم داشته باشيم.
محمودي خبر داد: با گذراندن مراحل لازم، اجراي اين طرح در سال ۸۳ عملي خواهد شد.

ناصر شفق:
بحث عوارض سينماها يك چالش رواني است
بحث افزايش عوارض سينماها توسط شوراي شهر و شهرداري ها، براي سينماي ايران بيشتر يك چالش رواني است تا يك اتفاق واقعي.
ناصر شفق - تهيه كننده ضمن بيان اين مطلب به ايسنا گفت: بعيد مي دانم شوراي شهر تهران چنين كاري را انجام دهد و اميدوارم چنين اتفاقي نيفتد چون سينما مشكلات فراواني دارد و اگر اين اتفاق بيفتد بر انبوه مشكلاتش اضافه مي شود.
مدير پروژه سينماي كوچك اظهارداشت: در اكثر شهرهاي دنيا، شهرداري يكي از منابع حمايت كننده دخل و خرج سينماها به عنوان مكان هاي عمومي است و اميدواريم چنين اتفاقي در ايران هم بيفتد و شهرداري ها به سينما كمك كنند.

غول كوچولو در تالار هنر
نمايش كودكانه «غول كوچولو» از ساعت ۴۵/۱۷ هر روز در تالار هنر اجرا مي شود.
كارگردان اين نمايش، جعفر مهياري و داستان آن دوستي، مهرباني و لزوم دوري از طمع است.
اين نمايش براي كودكان بالاي ۹ سال مناسب است.

كنسرت شهرام ناظري با گروه دستان
شهرام ناظري كه به اتفاق گروه دستان، كنسرت هايي را در اواخر دهه ۷۰ در ايران و خارج برگزار كرده بود، ديگر بار و پس از چند سال توقف، به اتفاق اين گروه حرفه اي كنسرت هايي را در كشورهاي اروپايي و آمريكايي برگزار خواهد كرد.
گروه دستان از جمله گروه هاي صاحب اعتبار موسيقي سنتي ايران است كه توانسته آثار در خور اعتنايي را با تنظيم هاي ويژه و بهره وري از ريتم هاي گنگ در موسيقي ايراني باب كند.اين گروه پيش از اين نيز همكاريهايي با زنده ياد ايرج بسطامي، پريسا و ناظري داشته اند و كاست «سفر به ديگر سوي» آنها با شهرام ناظري از جمله اجراهاي موفق سالهاي اخير به شمار مي رود.در گروه دستان، حميد متبسم، پژمان حدادي، بهروزي نيا، فرجپوري فعاليت مي كنند.

بايكوت در دانشگاه تهران
فيلم سينمايي بايكوت به كارگرداني محسن مخملباف سه شنبه ۵ اسفند ماه سال جاري ساعت ۱۶ در باشگاه دانشجويان دانشگاه تهران به روي پرده مي رود.
بايكوت محصول سال ۱۳۶۵ بوده و بازيگراني چون مجيد مجيدي و محمد كاسبي را به خدمت گرفته است كه هر دو  ايشان هم اكنون جزء كارگردانهاي سينماي  ايران محسوب مي شوند.
واله معصومي عضو سازماني است كه بر ضد نظام سلطنتي فعاليت سياسي و نظامي دارد. او همسرش را در زادگاهش رها مي كند تا يكي از رفقايش را ملاقات كند اما دستگير، شكنجه و زنداني مي شود.
همسرش نيز كه از آمدن او نااميد شده است با نوزادش مي گريزد.
معصومي كه در زندان خاطرات خود و رابطه اش با دوستش علي و همسر وي را مرور مي كند در اعتقادات سازماني خود دچار ترديد مي شود. دوستانش مي كوشند تا او را مجدداً متقاعد سازند اما موفق نمي شوند. مأموران پس از آنكه واله را با همسرش روبرو مي كنند او را به جوخه اعدام مي سپارند.

۷ فيلم پروانه ساخت گرفتند
شوراي صدور پروانه فيلمسازي ۳۵ ميليمتري، مجوز ساخت هفت طرح سينمايي را صادر كرد.
به گزارش روابط عمومي معاونت سينمايي، فيلمهاي سينمايي «ندارها» به كارگرداني «كمال تبريزي» و تهيه كنندگي «علي واجد سميعي»، «فرزند صبح» به كارگرداني «بهروز افخمي» و تهيه كنندگي «محمدرضا شرف الدين»، «گرداب» به كارگرداني و تهيه كنندگي «حسن هدايت» و «بازنده» به كارگرداني «قاسم جعفري» و تهيه كنندگي «داريوش بابائيان» پروانه ساخت دريافت كردند.
«شارلاتان» به كارگرداني «آرش معيريان» و تهيه كنندگي عبدالله عليخاني، «انتخاب» به كارگرداني «تورج منصوري» و تهيه كنندگي مؤسسه نگين شهر و «ازدواج به سبك ايراني» به كارگرداني «حسن فتحي» و تهيه كنندگي «علي معلم» ديگر طرحهاي سينمايي هستند كه مجوز ساخت دريافت كردند.

بازگشايي سينما در نيشابور
با تلاش مسئولين محلي، يك سينما در شهرستان نيشابور بازگشايي شد.
روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گزارش داد: با تلاش مسئولين محلي، سينما «شهر فيروزه» نيشابور فعاليت خود را پس از وقفه   اي ۱۸ ماهه مجددا آغاز كرد.
اين گزارش حاكيست: سينما «شهر فيروزه» در سال ۱۳۶۳ تأسيس شد.
اين سينما داراي ۶۸۰ صندلي و درجه كيفي يك بوده و با نمايش فيلم «توكيو بدون توقف» سرويس دهي مجدد خود را به عنوان تنها سينماي شهرستان ۳۳۰ هزار نفري نيشابور آغاز كرد.

بهارستان
اين جا كه من نشسته ام
گردان عاشقان
مرداني از قبيله ي آتش
تا انتهاي معني انسان رسيده اند
اين جا كه من نشسته ام
شهيد قنبر زارع

نگارستان
خدمتكار
002790.jpg
۱. جرارد دو Gerrard Dau
۲. تولد: ليدن ۱۶۱۳ / وفات: ليدن ۱۶۷۵
۳. سبك نقاش: باروك
۴. زندگينامه نقاش: «دو»؛ شاگرد «رامبراند» بود و به همين جهت تاثير عميق استاد را در بسياري از آثار شاگرد مي توان ديد.
او مهارت خاصي در نقاشي از موضوع هاي عادي و زندگي روزمره مردم و فضاهاي احساسي داشت.
«دو» درك عميقي از موضوع ها داشت و با شاخ و برگ دادن، آنها را به زيبايي مي آفريد.
اين احساس هاي دروني و تا حدودي تئاتري؛ يادآور آثار هنرمندان قرن پانزدهم «هلند» مانند «جان ون ايك» است كه آثار او نقطه شروعي براي آثار «دو»؛ «ورمر» و «دي هوك» بود.
«دو» هنرمندي موفق؛ قابل احترام در تمام سالهاي عمرش بود و كارگاه او مملو از شاگردان علاقه مند به او و آثار او بود. آنها شديدا پيرو استاد بودند و تا قرن هجدهم؛ سبك كار استاد را زنده نگه داشتند.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: خدمتكار در چارچوب پنجره / ۱۶۴۰/ رنگ روغن روي بوم/ ۲۸*۳۷ سانتي متر اثر، فضايي صميمي را نشان مي دهد كه خدمتكار جوان خانه در حال خالي كردن آب كوزه، در قاب پنجره است. طراحي زيباي لباس خدمتكار؛ كوزه و قفس پرنده؛ هنر؛ مهارت و وسواس و دقت هنرمند را در آفرينش ظرافتها نشان مي دهد.
۶. محل نگهداري تابلو: موزه بويمانس ون بونينگتن / روتردام

«راه و رسم منزلها» منتشر شد
كتاب  «راه  و رسم  منزلها» شرحي  بر شيوه هاي  علمي  آواز ايراني ، نوشته  «منصور اعظمي كيا» توسط انتشارات  سوره  مهر منتشر شد.
به گزارش  ايرنا، در اين كتاب بسياري  از مفاهيم  ناشناخته  موسيقي  رديف  دستگاهي و رديف  آوازي  از ديدگاههاي  جديد، مورد بررسي  قرار گرفته  است .
گام  و رابطه  آن  با آوازخواني ، توضيحاتي  مختصر درباره  فواصل  گام ،رديف  و مفهوم  آن ، رديفهاي  ثبت  و ضبط شده ، اختلاف  بين  رديفهاي  موجود درموسيقي  سنتي  ايراني ، مايه  و مفهوم  تئوريك  آن  و طبقه بندي  سازهاي  ايراني  ازجمله  عناوين  بخشهاي  مختلف  اين  كتاب  است .
در اين  كتاب  همچنين  مطالبي  درباره  دستگاه  و مفهوم  تئوريك  آن ،اختلاف  دستگاه  و آواز، مركب  خواني  (مد گردي  يا مدولاسيون )، مراحل  و حركات سبب شونده  آواز، شرايط و خصايص  آواز موثر، مرصع خواني  و روابط گامهاي موسيقي  ايراني  با يكديگر، ديده  مي شود.
اعظمي كيا نگارنده  اين  كتاب  در خصوص  اثر خود معتقد است : كتاب  راه  و رسم منزلها براي  كليه  موسيقي دانها مفيد است  اما مخاطب  اصلي  اين  كتاب  آوازخواناني  هستند كه  هدفشان  دستيابي  به  ظرايف  و دقايق  علمي  و آكادميك  موسيقي آوازي  رديف  دستگاهي  ايران  زمين  است . وي  درباره  وجه  تمايز اين  كتاب  با ديگر آثار آموزشي  موسيقي  گفت : خواننده راه  و رسم  منزلها با طبقه بندي  سازهاي  ايراني ، گستره  هركدام ، مايه هاي  مرسوم الاجرا در هر ساز به  صورت  واضحي  آشنا مي شود و درمي يابد كه  چه  مراحل  و حركاتي  باعث  بوجودآمدن  يك  آواز موثر خواهد شد.
اعظمي كيا افزود: در بخشي  از اين  كتاب ، خواننده  با انواع  جنسيت  صدا از لحاظ وسعت ، آشنا مي شود و بخوبي  مي تواند صداي  خود را با يكي از انواع  صدا تطبيق  دهد.
كتاب  راه  ورسم  منزلها شرحي  بر شيوه هاي  علمي  آواز ايراني ، در ۵۲۵ صفحه و در دو هزار و ۲۰۰ نسخه  به  بازار عرضه  شده  است .

مؤسسه عرضه فيلم به بازارهاي جهاني تأسيس مي شود
در ادامه جلسات مشورتي محمدمهدي حيدريان با سينماگران و صاحب نظران حوزه هاي مختلف سينماي كشور كه از چند ماه گذشته آغاز شده است، طي روزهاي گذشته نيز نشستي با حضور معاون امور سينمايي و چند تن از دست اندركاران سينماي كشور در زمينه توليد و توزيع تشكيل شد.
مصطفي محمودي، مدير روابط عمومي معاونت امور سينمايي در پاسخ به پرسش ايسنا درباره بحث هاي مطرح شده در اين جلسه گفت: تشكيل سازمان هاي توليدي و تشكل هاي حقوقي توليد، ازجمله مهمترين مباحث مطرح شده در اين جلسه بود.
وي در اين باره توضيح داد: براين اساس، پيش نويس طرح تشكيل اين سازمان ها و موسسات توزيع و پخش فيلم در داخل و موسسات عرضه فيلم ايراني در عرصه بين المللي و سينماي جهان، با مشورت كارشناسان مختلف تهيه شده كه به صنوف مرتبط نظير خانه سينما، اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران و... فرستاده مي شود تا نظرات كارشناسي و فني صنوف را هم داشته باشيم.
محمودي خبر داد: با گذراندن مراحل لازم، اجراي اين طرح در سال ۸۳ عملي خواهد شد.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
طوطي
طوطي اي بود كه صداي فيل را تقليد مي كرد، مثل گرگ زوزه مي كشيد، مثل روباه جيغ مي زد، مثل جيرجيرك جير جير مي كرد، مثل گاو ماغ مي  كشيد، مثل خر عرعر مي كرد، صبح ها با خروس ها قوقولي قوقو مي كرد....
فقط صداي خودش را نمي دانست.
اردلان عطارپور

روزنگار
پرواز
سرهنگ احمد نخجوان كه سه سال در اروپا خلباني آموخته بود، روزي چون امروز در سال ۱۳۰۴ با يك هواپيما وارد تهران شد و مورد استقبال قرار گرفت. سه سال پيش از آن در يك عصر بهاري، نخست وزير، نمايندگان مجلس و ماموران سياسي دولت هاي خارجي به دعوت وزارت جنگ به اراضي قلعه مرغي واقع در بيرون دروازه گمرك آمده بودند تا شاهد پرواز هواپيماها باشند.
روزنامه «ايران» در شماره ۶ خرداد ۱۳۰۳ خود اين تجربه را چنين گزارش كرده است:«يك چادر مخصوص براي نماينده هاي مجلس، يكي براي اعيان و يكي براي نمايندگان خارجه و يك چادر هم براي ساير طبقات اختصاص داده شده بود. آيروپلان هاي دولتي در رديف هم مانند يك استاسيون آيروپلان اروپايي در كنار چادرها قرار گرفته و بيرق ايران در روي آنها در اهتزار بود. اين براي اولين دفعه است كه دولت ايران و وزارت جنگ اين مملكت داراي آيروپلان هاي نظامي و غيره مي شود».
گزارش اين روزنامه با شرح پرواز هواپيماها كه هريك گروهي از مدعوين را هم با خود به فراز تهران مي بردند ادامه مي يابد. در پايان اين گزارش آمده است:«نيم ساعت به غروب مانده پس از صرف چاي و شيريني و شربت مدعوين متفرق شدند. حركت آيروپلان براي كساني كه دريا در مزاجشان موثر نيست، خيلي خوب و راحت است. شهر تهران در زير پا مانند كندوي عسل ديده مي شد. حركت آيروپلان عنيف نبود زيرا هوا ملايم بود فقط در موقع صعود شخص احساس مي كند كه در هوا معلق شده است. در موقع نزول هم گاهگاهي حركت وضعي شبيه به سقوط احساس مي شود. منظره شهر تهران و سبزي كاري اطراف آن خيلي قشنگ است».
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
داروي ضد سرطان
نيويورك: دانشمندان آمريكايي موفق به توليد دارويي شده اند كه رشد تومورهاي سرطاني را در حيوانات متوقف مي كند. اين دارو، آنزيمي را كه باعث رشد تومورهاي سرطاني مي شود، مورد هدف قرار مي دهد.
شايد در آينده بتوان اين دارو را در انسانها نيز آزمايش كرد و احتمال دارد كه در آينده اي نزديك، رشد تومورهاي سرطاني مهار شود.
جولان چين در فضا
پكن: چين كه سال گذشته به عنوان سومين كشور جهان، انسان به فضا اعزام كرد قصد دارد در سال ۲۰۰۵ دو فضانورد را براي انجام مأموريتي ۵ تا ۷ روزه به فضا بفرستد و سپس اقدام به ساخت يك ايستگاه فضايي كند.
در حال حاضر، دانشمندان چيني مشغول ساخت فضاپيماي مورد نياز اين پروژه هستند.
شكار شير پير
منچستر: دانشمندان به شكارچيان توصيه مي كنند در حين شكار شير تنها به سوي شيرهايي كه بيني آنان سياه رنگ است شليك كنند.
به گفته اين دانشمندان هنگامي كه شيرهاي نر پير مي شوند نوك بيني آنان سياه رنگ مي شود كه در سن ۵ سالگي بيش از نيمي از بيني آنان سياه مي گردد.
اگر شكارچيان تنها به شكار شيرهاي پير بپردازند، نسل اين حيوان منقرض نخواهد شد.
آزمايش مواد مخدر در مدارس
لندن: مديران مدارس انگليس در آينده قادر خواهند بود از دانش آموزان به صورت رندوم آزمايش مواد مخدر به عمل آورند.
بر اساس اين قانون جديد، مديران مدارس در صورتي كه به دانش آموزان مشكوك شوند مي توانند از آنان آزمايش ادرار بعمل آورند و يا با بهره گرفتن از سگ هاي تربيت شده، به جستجوي موادمخدر در محدوده مدرسه بپردازند.
پرتاب دو كودك از پنجره
زوريخ: پليس سوييس، مردي را كه متهم به پرتاب دو كودك ۱۸ ماهه از طبقه دوم يك ساختمان است، دستگير كرد.اين مرد ۳۱ ساله، دو كودك ۱۸ ماهه را از پنجره طبقه دوم يك ساختمان به بيرون پرتاب كرد. خوشبختانه اين دو كودك از بين نرفته اند و در بيمارستان تحت درمان قرار دارند. هنوز انگيزه مرد جاني از انجام چنين اقدام هولناكي اعلام نشده است.
اعتصاب غذا
لندن: سه پناهنده ايراني در اسكاتلند پس از اينكه درخواست آنان براي اقامت در اين كشور رد شد، دست به اعتصاب غذا زده و دهان خود را با نخ و سوزن دوخته اند.
اين مردان سه سال قبل به صورت غيرقانوني وارد اسكاتلند شدند و تقاضاي پناهندگي كردند اما چون درخواست پناهندگي آنان مورد تأييد قرار نگرفت بايد حداكثر تا يك هفته ديگر، خاك اسكاتلند را ترك كنند. اين سه مهاجر غيرقانوني از روز پنج شنبه گذشته تاكنون، غذا نخورده اند.
درخت خوش شانسي
هنگ كنگ: سارقان چيني اخيراً به سرقت گونه منحصر به فردي از درختان كاج روي آورده اند. اين نوع درخت در يك پارك جنگلي در هنگ كنگ پرورش داده مي شود كه سارقان خود را از چين با قايق به هنگ كنگ مي رسانند و پس از خارج كردن درختان از خاك آن ها را با خود مي برند.
اين درختان در چين به قيمت ۲۰ هزار دلار و در ژاپن حتي به قيمت ۸۰ هزار دلار فروخته مي شود.
اما به چه دليل، اين نوع درختان تا اين حد ارزشمند است. مردم چين و ژاپن، درختان كاج را سمبل خوش اقبالي مي دانند و معتقدند كه اگر چنين درختي در خانه آنان وجود داشته باشد، شيطان به آنان نزديك نخواهد شد.
تخريب پوشش مرجاني
سيدني: دانشمندان مي گويند، بزرگترين تپه دريايي استراليا تا سال ۲۰۵۰، بخش اعظم پوشش مرجاني خود را به دليل گرم شدن زمين از دست خواهد داد.
به گفته دانشمندان دانشگاه كوئينزلند، حتي اگر اقدامات پيشگيرانه هم صورت پذيرد، پوشش مرجاني اين تپه دريايي از بين خواهد رفت.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۱۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴۱ دقيقه

گل و گياه
زعفران زينتي
002787.jpg
نام علمي: Crocus vernus شQueen of the Blues'
خانواده: IRIDACEAE
گياه پيازي بهاره به بلندي ۱۰ و گستردگي ۸-۵/۲ سانتي متر است داراي گلهاي ياسي مايل به آبي مي باشد.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك نسبتا غني با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و تقسيم گياه در اوايل پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |