سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۸ - Feb 24, 2004
نگاه
معاون وزارت بهداشت:كيفيت بد تغذيه در چند سال اخير باعث كوتاهي قد مردم كشور شده است .
002814.jpg
داوود كاظمي

تا خرداد ماه سال ۸۳
تمام املاك معارض واقع در بزرگراههاي امام علي(ع) و صياد شيرازي خريداري مي شود
002817.jpg
گروه شهري: مراسم افتتاحيه ۲۵ پروژه عمراني ، فضاي سبز، ترافيكي و فرهنگي ديروز با حضور مهندس علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران در محل خانه قرآن بوستان شهيد آويني در منطقه ۷ شهرداري برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما برخي از اين پروژه ها عبارتست از سه بوستان آلاله، درختي و شهداي جوان،  اصلاح هندسي ۷ تقاطع كاج- شريعتي ، مدرس- پاكستان،  زهره- مدرس، رسالت مصلي، حجت - دماوند، مرودشت- پليس و بوشهر- شريعتي و همچنين احداث زمين ورزشي قنبرزاده و استخر مجموعه فرهنگي ورزشي ساعي كه به همراه تكميل پل تقاطع بزرگراه صياد شيرازي با خيابان سبلان و گلبرگ مبلغي معادل ۵۰ ميليارد ريال هزينه شده است.
مهندس حسين صادق عابدين شهردار منطقه ۷ در مراسم افتتاحيه روز گذشته گفت: همه تلاش ما در ۶ ماه گذشته مصروف تملك املاك معارض بر سر راه دو بزرگراه امام علي(ع) و شهيد صياد شيرازي بود كه حجم اين عمليات در اين مدت كوتاه به اندازه كل اقدامات ۸ سال گذشته در آزادسازي اراضي معارض بوده است.
وي ادامه داد: قرار شده است تا خرداد ماه سال آينده كليه املاك معارض اين طرحها خريداري شود و بعد از آن عمليات عمراني دو بزرگراه ياد شده را در پايين ميدان سبلان آغاز كنيم.
شهردار منطقه ۷ افزود: در كنار اين اقدامات پروژه زندان قصر را در دستور كار داريم و قرار است تاآخر امسال كل مجموعه زندان قصر به منظور احداث فضاهاي سبز، فرهنگي و تفريحي به شهرداري منطقه تحويل شود.
وي ادامه داد:سال آينده پروژه احداث فضاي ورزشي و سبز نظام آباد و خيابان گرگان را در دست اقدام داريم ضمن اينكه در صورت موافقت سازمان ميراث فرهنگي مجموعه
كلاه فرنگي عشرت آباد را نيزدر دستور كار بازسازي خواهيم داشت.

خطرناك!
ناصر كرمي
ساعت ۱۸ و ۵۰ دقيقه ديروز روي تلكس ايرنا خبري آمد با عنوان «راه آهن ايران گزارش حادثه انفجار واگن هاي باري را اعلام كرد.» سه روز بعد از حادثه خونبار نيشابور، انتشار اين گزارش البته مي توانست كنجكاوي عمومي درباره علت وقوع آن را فروبنشاند. اما جالب است كه در بند نخست اين گزارش درباره علت وقوع آن اعلام شده كه «...بنا به عللي كه تاكنون به طور قطعي مشخص نشده (در دست بررسي و تحقيق است) واگن ها به طور ناگهاني به حركت درآمده و به لحاظ شيب منطقه پس از خروج از خط فرعي و قرار گرفتن در مسير خط اصلي به سمت ايستگاه كاشمر به حركت درمي آيند...»
در بقيه گزارش نيز هيچ اشاره اي به علت وقوع حادثه نشده و فقط مواردي ذكر شده كه كمابيش طي دو روز گذشته در مطبوعات نيز چاپ شده است.
پس به واقع كارشناسان راه آهن هم در حال حاضر درباره اين حادثه همان قدر اطلاعات دارند كه خبرنگاراني كه شتابناك خود را به محل حادثه رسانده بودند و يا انبوهي از عامه مردم كه اخبار آن را دلمشغولانه تعقيب مي كردند.
سانحه در راه آهن، انفجار و آتش سوزي و... البته وقايع نادري نيستند و هر از چندي ممكن است در گوشه اي از جهان رخ دهند اما اينكه سه روز پس از حادثه متوليان ذيربط هيچ اطلاعات و حدس و گماني در باره علت وقوع آن نداشته باشند، بسيار نگران كننده است، حتي نگران كننده تر از مصيبت هاي خود حادثه و اينكه در حوادث مشابه بعدي احتمال وقوع چه حجمي از مرگ و مير و زيان  مادي هست. بله، اگر نه به خاطر حادثه نيشابور، اما شايد به خاطر همين گزارشي كه منتشر شده، بايد انگاشت كه راه آهن ايران قدري خطرناك است، همين.

مقاوم سازي مدارس، الگوي نمونه در جامعه
گروه شهري:  رئيس  مركز مديريت  بحران  شهر تهران  گفت : اجراي  طرح هاي  مقاوم سازي  وبهبود ايمني  در مدارس  مي تواند به  عنوان  الگوي  نمونه  در جامعه  مطرح  شود.
«مازيارحسيني » در جمع  تعدادي  از دبيران  و
سر گروه هاي  دروس  زمين شناسي ، جغرافياوآمادگي  دفاعي  مدارس  منطقه  ۶ تهران ، افزود: در همين  زمينه  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  استان  تهران  و سازمان  آموزش  و پرورش  تهران  به  دنبال  تهيه  طرحي  براي  مقاوم سازي  سازه هاي  مدارس  هستند.
وي  اين  نكته  كه  بخش هاي  مركزي  شهر تهران  فاقد گسل  و در نتيجه  ايمن ترنسبت  به  مناطق  شمالي  و جنوبي  است  را رد كرد.
رئيس  مركز مديريت  بحران  شهر تهران ، توضيح داد: رخ  نمودن  گسل ها در بخش هاي  شمالي  و جنوبي  در سطح  قرار گرفته  و ديده  مي شود، حال  آنكه  به  علت پوشش  آبرفتي  لايه  سطح  زمين  در ساير مناطق  از جمله  مناطق  مركزي ، رخ  نمودن گسل  در اين  مناطق  پوشيده  شده  و اين  به  معني  نبود گسل  در اين  مناطق  نيست .

ديدار اعضاي شوراي شهر تهران با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران روز چهارشنبه از ساعت ۳۰:۸ الي ۱۲ در مناطق ۳، ۱۰و ۲۰ شهرداري تهران با شهروندان ديدار خواهند داشت.
دكتر نادر شريعتمداري و دكتر حمزه شكيب در
منطقه ۳ و حبيب كاشاني به همراه محمود خسروي وفا در منطقه ۱۰ با شهروندان ديدار خواهند داشت. همچنين مهندس اميررضا واعظي آشتياني در منطقه ۲۰ با شهروندان ديدار خواهد كرد.
شهروندان مناطق مذكور مي توانند براي تعيين وقت ملاقات با اعضاء شوراي اسلامي شهر تهران به روابط عمومي هاي شهرداري مناطق ياد شده مراجعه كنند.

اوقات فراغت تهراني ها ساماندهي مي شود
گروه شهري: تفاهمنامه ساماندهي سيستم هماهنگي اوقات فراغت در تهران تهيه و تدوين شد.
رسول خادم - رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و زيست شهري شورا با اعلام مطلب فوق افزود: با توجه به اينكه موضوع اوقات فراغت نياز عمومي شهروندان تهراني در هر رده سني و با هر جنسيتي است، متأسفانه برنامه ريزي كلي براي اجراي هماهنگ آن توسط دستگاههاي مرتبط وجود ندارد. كميسيون فرهنگي و اجتماعي و زيست شهري، با جلسات پي گير مرتبط با اوقات فراغت، به منظور جلوگيري از فعاليت هاي موازي و متقابل دستگاههاي مرتبط، تفاهمنامه مذكور را تهيه كرد. وي در ادامه افزود: مطابق اين تفاهمنامه چهار كميته، تخصصي با حضور دستگاههاي اجرايي مرتبط مسئوليت مطالعه و برنامه ريزي و اجرايي برنامه هاي اوقات فراغت شهروندان را بر عهده دارند. همچنين شوراي نظارت و ارزشيابي متشكل از سازمان هاي مسئول شهري و فراشهري راهكارهاي حمايتي و نظارتي بر برنامه هاي مصوب كميته هاي چهارگانه را معمول مي دارد.
اين تفاهمنامه از فروردين ماه سال آينده در دستور كار دستگاههاي اجرايي مرتبط قرار خواهد گرفت.وي افزود: به دليل اينكه اين تفاهمنامه مطابق وظايف اجرايي هر دستگاه مرتبط تهيه و تدوين شده و سازمان هاي مرتبط با طرح بنا به ميل خود و بر اساس تشخيصي كه نسبت به هماهنگي با سازمان هاي ديگر دارند با اعلام تنوع برنامه هاي اوقات فراغت دستگاههاي متبوع خود اين تفاهمنامه را تدوين كرده اند بنابراين ضمانت اجرايي اين تفاهمنامه در هماهنگي اعمال شده، لحاظ خواهد شد.

پلاك جديد خودروها قابل انتقال يا فروش نيست
گروه شهري: معاون  راهنمايي  و رانندگي  نيروي  انتظامي اعلام  كرد: پلاك  هاي  جديدي كه  از آغاز  هفته  آينده برروي  خودروهاي  تازه  توليد و صفر كيلومتر نصب مي شود، متعلق  به  دارندگان  خودروست  كه  به  هيچ  وجه  قابل  انتقال  و يا فروش  نيست .
سرتيپ  محسن  انصاري  در مصاحبه  با خبرنگار واحد مركزي  خبر با اشاره  به واگذاري  پلاك  هاي  جديد به  صاحبان  خودروهاي  عمومي از سال  گذشته  و تحويل  اين  نوع  پلاكها به  صاحبان  خودروهاي  شخصي  از اين  هفته  تأكيدكرد: اين  پلاك  ها به  افراد تحويل  مي شود و شهروندان  موظفند همچون شناسنامه  و ديگر مدارك  هويتي  از آن حفاظت  كنند.
وي  افزود: شهروندان  به  هنگام  استفاده  از خودرو بايد پلاك  را بر روي آن  نصب  كنند و پس  از فروش  يا انتقال  خودرو، پلاك  را همچنان  نزد خود نگه  دارند.
سرتيپ  انصاري  هدف  از اجراي  اين  طرح  را فرهنگ  سازي  و كاهش  تخلفات رانندگي  اعلام  كرد و گفت : از آنجا كه  در طرح  جديد نوع  خودرو، مالك آن  و منطقه  مسكوني  صاحب  پلاك  بايد نزد راهنمايي  و رانندگي  مشخص باشد، لذا پلاك  خودروها به  نام  افراد ثبت  مي شود.

مسابقه جوانان عاشورا يي
مسابقه بزرگ جوانان عاشورايي با همكاري آموزش و پرورش و مراسم تعزيه خواني، تئاتر مذهبي و زيارت عاشورا و آئين  نوحه خواني و عزاداري در ميادين مركزي منطقه ۴ و فرهنگسراي اشراق برپا مي شود.
اين مسابقه ميان دانش آموزان مدارس برگزار مي شود و دانش آموزان مي توانند آثار خود را در زمينه عاشورا شامل عكس، خاطره، مطلب، فيلم برداري ونقاشي حداكثر تا اواخر دهه دوم محرم به معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه ۴ ارسال كنند.

فروش و كنترل بليت مترو هوشمند شد
002832.jpg
گروه شهري: سيستم فروش و كنترل هوشمند بليت مترو تهران ديروز طي مراسمي با حضور وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، شهردار تهران و اعضاي شوراي شهر در ايستگاه ميدان امام خميني (ره)، به طور همزمان در ۳۱ ايستگاه فعال مترو افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما، امير دريابان علي شمخاني وزير دفاع، طراحي و راه اندازي اين سيستم را در شبكه مترو يكي از الزامات جمعيتي دانست كه ۲ سال پيش براي كاهش هزينه ها و جلوگيري از ازدحام جمعيت در صنوف فروش بليت مترو به اين وزارتخانه سپرده شد و امروز شاهد افتتاح آن مي باشيم.
از سوي ديگر دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران نيز گفت: بار اصلي جابجايي در تهران بايد روي سيستم هاي حمل ونقل سريع و انبوه و عمومي باشد و يكي از بهترين اين سيستم ها سيستم مترو است.
وي گفت: بررسي ها نشان مي دهد كه داشتن يك حمل ونقل مناسب در تهران نيازمند ۴۰۰ كيلومتر شبكه ريلي است كه بخش عمده آن به مترو اختصاص دارد.
شهردار تهران افزود: سرعت كار در مترو طي سال هاي اخير افزايش يافته و مترو در همه زمينه ها دارد فعال مي شود.
وي گفت: مديريت شهري تهران در حد توان، روي مترو سرمايه گذاري خواهد كرد و درهمين راستا در سال جاري حدود ۹۰ ميليارد تومان در مترو سرمايه گذاري مي شود.
احمدي نژاد تصريح كرد:  درحال حاضر فشار روي شبكه مترو بسيار زياد است زيرا بيش از ۶۰ درصد جابجايي ها توسط سواري ها انجام مي شود كه ظرفيت جابجايي كمي دارند.
وي گفت: راهبندان ها و تراكم سنگين تردد در تهران تقاضاي سفر با مترو و شبكه اتوبوسراني را افزايش داده است.
شهردار تهران با بيان اينكه درحال حاضر فاصله زمان حركت قطارها حدود ۸ دقيقه است گفت: با برنامه ريزي انجام شده در شركت مترو بايد تا ۴ دقيقه كاهش پيدا كند.
وي افزود: باتوجه به قراردادهاي منعقدشده با سازندگان واگن مترو و درصورت تحويل به موقع آنها اميدواريم سال آينده بتوانيم هم خط جديد مترو را راه اندازي كنيم وهم فاصله زماني قطارها را كاهش دهيم.
وي با قدرداني از دست اندركاران شركت مترو گفت:  اميدواريم تا پايان امسال ادامه خط ۲ حدفاصل ميدان امام خميني تا ميدان بهارستان نيز راه اندازي شود.
از سوي ديگر مهندس محسن هاشمي مديرعامل شركت مترو نيز گفت: با كمك شوراي شهر و شهرداري و دولت و ساير دستگاه هاي اجرايي خطوط مترو را به زودي به طول ۱۰۰ كيلومتر و تعداد ايستگاه ها را به ۵۰ ايستگاه خواهيم رساند.

از اول اسفند در سراسر كشور
اجراي قانون نظام مهندسي ساختمان الزامي شد
گروه شهري: مدير كل دفتر سازمانهاي مهندسي و تشكلهاي حرفه اي وزارت مسكن و شهرسازي گفت:  قانون نظام مهندسي ساختمان كه در برخي از استانها اجباري بود، از ابتداي اسفندماه سال جاري براي كليه مناطق كشور الزامي شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمدصادق خلخالي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مهندسان ناظر ساختمان مسئولان بي اختياري هستند كه در نهايت طي گزارشي به شهرداري روند ساخت را شرح مي دهند و مطالعه بررسيهاي پس از زلزله بم نشان مي دهد كه ۳۰ درصد عامل تخريب ساختمانها مصالح غيراستاندارد و ۷۰ درصد ديگر ضعف عوامل فني بوده است. وي ادامه داد: بهبود كيفيت فني ساختمان مستلزم بهره گيري از مواد و مصالح مناسب و دانش فني بالا مي باشد.خلخالي از صدور مجوز به مجريان ساختمان در سطح كشور خبر داد و افزود: علاوه بر مهندسان ساختمان از اول تيرماه داشتن كارت مهارت موقت براي معماران تجربي و كارگران جوشكار، بتن ريز، قالب بند و آرماتوربند الزامي مي شود.وي به اين افراد توصيه كرد: از هم اكنون درصدد دريافت كارت مهارت باشند تا در اول تيرماه از كار اين افراد جلوگيري نشود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |