سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۸ - Feb 24, 2004
بررسي دير هنگام لايحه بودجه ۸۳
بررسي نهايي لايحه بودجه سال آينده كشور؛ سرانجام پس از مدتها تاخير ديروز در مجلس شوراي اسلامي آغاز شد. تقديم اين لايحه به مجلس كه معمولا اوايل آذرماه صورت مي گرفت، امسال به دوم دي ماه كشيد و از آن زمان نيز رسيدگي به لايحه در كميسيون تلفيق و نيز بحث انتخابات مجلس هفتم، بررسي نهايي آن در صحن مجلس را به تعويق انداخت. حتي در جلسه ديروز نيز برخي نمايندگان معتقد بودند كه ابتدا بايد تكليف استعفاهاي نمايندگان روشن شود، سپس بحث بودجه پي گرفته شود. اما تاكيد رئيس مجلس و انصاري رئيس كميسيون بودجه مجلس باعث شد كه گزارش كميسيون تلفيق مطرح و رسيدگي به بودجه در جلسه بعد از ظهر نيز ادامه يابد.
در جلسه بعدازظهر ديروز مجلس، نمايندگان موافق و مخالف كليات لايحه بودجه نظرات خود را مطرح كردند كه ادامه برسي و رأي به جلسه امروز موكول شد.
به  گزارش  خبرنگار ايرنا، محمد علي  نمازي  نماينده  مردم  لنجان  به  عنوان  اولين  مخالف  لايحه  بودجه  سال  ۸۳ درباره  كليات  آن ، گفت : بودجه  سال  ۸۳ در بخش  هزينه ها بدون  حساب  بوده  و حيف  و ميل هاي  زيادي  دارد.
وي  درباره  بودجه  اختصاص  يافته  به  برخي  مراكز اظهار داشت : با وجود دهها مركز پژوهش  و آموزش  مبلغ  ۴۶۴ ميليون  تومان  به  موسسه  پژوهش  آقاي  مصباح  اختصاص  داده  شده  است .
محمدرضا خباز نماينده  كاشمر در موافقت  با كليات  لايحه  بودجه  سال  ۸۳ ،گفت : زمينه هاي  ايجاد شده  براي  افزايش  توليد ناخالص  داخلي ، كنترل  رشد نقدينگي  و كاهش  نرخ  تورم  و بيكاري  از نقاط قوت  لايحه  بودجه  سال  ۸۳ است .
حميد رضا حاج  بابايي  نماينده  مردم  همدان  نيز مخالف  بعدي  كليات  بودجه سال  ۸۳ بود كه  نظرات  خود را ارائه  كرد.
وي  بودجه  سال  ۸۳ را مظلوم ترين  بودجه  بعد از انقلاب  دانست  و گفت : بودجه  سال  ۸۳ درسال  آينده  نيز اصلاح ، ترميم  و تكريم  خواهد داشت .وي  عدم  بررسي  نظام  هماهنگ  پرداخت  كاركنان  دولت  را از مهمترين  ضعف هاي  بودجه  سال  ۸۳ دانست  و اظهار داشت : اين  مساله  يكي  از مطالبات  كاركنان  دولت  محسوب  مي شود.
محمد باقر نوبخت  نماينده  مردم  رشت  نيز درموافقت  با لايحه  بودجه  سال ۸۳ گفت : ماده  يك  قانون  محاسبات  عمومي دو وظيفه  پيش  بيني  درآمدها و منابع  و مصارف  و استفاده  از ابزارهاي  مالي  و پولي  را براي  تعادل  اقتصادي  كشور براي  بودجه هاي  سالانه  منظور كرده  است .
وي  افزود: اين  دو ماموريت  تصويري  از منابع  و مصارف  در اختيار ما مي گذارد و ما بايد در زمان  رسيدگي  بودجه  در كميسيون  تلفيق  پيشنهادهاي  خود را براي  افزايش  بخشي  و كاهش  بخش  ديگر ارائه  مي كرديم .
وي  با اشاره  به  اينكه  در بودجه  سال  ۸۳ كل  درآمدها ۴/ ۲ درصد، هزينه جاري  ۷ درصد و كمك  دارايي هاي  مالي  ۷/ ۶۰ درصد كاهش  يافته  است ، گفت :مخالفان  نبايد آمار و ارقامي كه  واقعيت  ندارد بيان  كنند.
علي  محمد يثربي  نماينده  مردم  قم  نيز در مخالفت  بابودجه سال  ۸۳ گفت : در وضع  قوانين  كشور نمي توان  عوامل  اقتصادي  را ناديده  گرفت .وي  با طرح  اين  سوال  كه  مشخص  نيست  بودجه ريزي  سياست  اقتصادي  را مشخص كرده  و يا سياست  اقتصادي  مبناي  بودجه ريزي ، گفت : لايحه  بودجه  طبق  قانون  نوشته  نمي شود.
موسي  قرباني  نماينده  قائنات  نيز درمخالفت  با لايحه  بودجه  سال  ۸۳ گفت : در بودجه  همواره  اعتباراتي  براي  پروژه هاي  نيمه  تمام  در نظر گرفته  مي شود اما اين  بودجه  بطور كامل  به  اين  پروژه ها اختصاص  نمي يابد و مناطق  محروم  نيز فراموش  مي شود.وي  افزود: تا چه  زماني  قرار است  اين  القاب  و عناوين  در بودجه ها ادامه يابد و پروژه هاي  نيمه  تمام  كاملا اجرا شود و مناطق  محروم  از محروميت  خارج  شوند.
بر اساس  اين  گزارش  در ادامه  بررسي  لايحه  بودجه  در جلسه  علني  عصر ديروز مجلس ، مخبر كميسيون  برنامه  و بودجه  مجلس  شوراي  اسلامي  نظر اين  كميسيون  را درباره  لايحه  بودجه  قرائت  كرد.
علي  اشرف  پوري  حسيني  مخبر كميسيون  برنامه  و بودجه  در سخناني  با تذكر اين  مطلب  كه  باتوجه  به  محدوديت ها و گرفتاري ها كميسيون  تلفيق  با صبر وحوصله  لايحه  بودجه  را مورد بررسي  قرار داده  است ، گفت : اين  رسيدگي  از دقت  كافي  برخوردار است .
وي  افزود: تصور نشود به خاطر برخي  فشارها رسيدگي  به  بودجه  از دقت  كافي برخوردار نبوده  است .
مخبر كميسيون  برنامه  وبودجه  مجلس  خاطرنشان  كرد: نگاه  به  مصوبات  كميسيون  تلفيق  نشانگر اين  است  كه  از درآمدهاي  مالياتي  مقدار قابل  توجهي  نسبت  به  لايحه  بودجه  كاهش  يافته  است .
وي  اضافه  كرد: كميسيون  تلفيق  تا جايي  كه  قابليت  داشته  زمينه  طرح  پيشنهادات  كميسيون  را فراهم  كرده  است .
مخبر كميسيون  برنامه  و بودجه  مجلس  با اشاره  به  اينكه  تا حدودي  در اين  لايحه  تورم  را مهار و اشتغال  را افزايش  داده ايم ، گفت : اگر دنبال  افزايش  اشتغال  و كاهش  بيكاري  هستيم  بايد تا حدودي  تورم  را بپذيريم  چرا كه  هيچ گاه  نه  تورم  و نه  بيكاري  به  صفر نمي رسد.

وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات:
رقابت ميان شركت هاي دولتي و خصوصي تلفن همراه به زودي شدت مي گيرد
گروه اقتصادي: با امضاي قرارداد واگذاري ۲ ميليون شماره سيمكارت اعتباري تلفن همراه و نيز مشخص شدن برنده مزايده بهره برداري از شبكه مستقل و خصوصي تلفن همراه در كشور، رقابتي سخت ميان شبكه هاي ارائه دهنده خدمات دولتي و خصوصي در آينده نزديك پيش بيني مي شود.دكتر سيداحمد معتمدي وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات ديروز در آيين آغاز به كار شركت ارتباطات سيار ايران كه از درون شركت مادر تخصصي مخابرات جدا شده است، افزود: با رقابت منطقي ميان حداقل سه شركت فعال در زمينه تلفن همراه تا پايان سال ۱۳۸۵ عرضه و تقاضاي اين وسيله ارتباطي برابر شده و واگذاري آن به روز مي شود.
تعجب از ادامه ازدحام
مديركل روابط عمومي شركت مخابرات با ابزار تعجب از ادامه شلوغي دفاتر پستي ديروز اعلام كرد، در دو روز ثبت نام تلفن همراه، ۷۴۰ هزار نفر ثبت نام كرده اند و باوجود مهلت ثبت نام تا ۲۰ اسفند و احتمال تمديد آن همچنان ازدحام جمعيت در دفاتر پستي ادامه دارد.
كاهش قيمت سيمكارت
درهمين حال معاون و نايب رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم صوتي و تصويري، در گفت وگو با ايسنا گفت: هر ميزان كه عرضه سيم كارت زيادتر باشد، قيمت سيم كارت با كاهش روبه رو مي شود.وي خاطرنشان كرد: پيش بيني مي شود كه در آينده نه چندان دور باتوجه به سياست هاي دولت، سيم كارت، زير قيمت به فروش رود، زيرا با افزايش تعداد سيم كارت هاي ارائه شده، مخابرات مي تواند هزينه هاي موردنياز و درآمد خود را از قيمت پالس مكالمات و آبونمان كسب كند.

قرارداد آزادگان موقعيت ايران در اوپك را تثبيت مي كند
گروه اقتصادي: با وجود گذشت چند روز از امضاي قرارداد آزادگان، محافل اقتصادي و رسانه اي خارجي همچنان اين قرارداد را در صدر اخبار و تحليلهاي خود مورد توجه قرار داده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس، گلف نيوز در تحليلي، امضاي اين قرارداد را براي ايران و ژاپن توأم با منافع اقتصادي بي شمار دانست و نوشت: توليد نفت بيشتر كه از توسعه ميدان آزادگان حاصل مي شود، جايگاه ايران را در مقام دومين توليد كننده اوپك تثبيت خواهد كرد.
گلف نيوز با بيان اينكه ژاپن بهاي سنگيني بابت امضاي اين قرارداد به آمريكا پرداخت كرده است،  نوشت: ايران با امضاي اين قرارداد دور تازه اي از جذب سرمايه گذاري خارجي را آغاز كرده است.
آساهي شيمبون پرتيراژترين روزنامه ژاپن نيز با هشدار به مقامهاي ژاپن در سرمقاله  ديروز خود نوشت: فعاليت ژاپن در توسعه ميدان نفتي آزادگان بايد با آگاهي و احتياط همراه باشد. اين روزنامه با گرانبها توصيف كردن قرارداد توسعه ميدان آزادگان براي ژاپن، پيشنهاد كرده است با هدف كاهش مخاطرات طرح و ريسك سرمايه گذاري، شركتهاي بزرگ نفتي جهان مثل شل با ژاپن در اين طرح همكاري كنند. در همين حال سخنگوي بانك همكاريهاي بين المللي ژاپن از اعطاي وامي به ايران براي تسريع در امر عرضه نفت خام اين كشور به ژاپن خبر داد. ماساكي يامادا با اشاره به اينكه اين دومين وامي است كه براي تضمين امنيت انرژي ژاپن در اختيار ايران قرار مي گيرد، افزود: اين وام ربطي به تصميم شركت اينپكس براي توسعه ميدان آزادگان ندارد. مبلغ اين وام ذكر نشده است.

تركيه بار ديگر به دنبال كاهش قيمت گاز است
مديرعامل  شركت  ملي  صادرات  گاز هدف  از اظهارات  اخير مقام هاي  تركيه  در باره  چانه زني  در خصوص  قيمت  گاز وارداتي  از ايران  را ايجاد اختلاف  ميان  تهران  و مسكو و كاهش  قيمت  گاز مورد نيازشان ، عنوان  كرد.

دنيا در دهه آينده به منابع انرژي خاورميانه و خزر وابسته تر مي شود
گروه اقتصادي: بررسي ها نشان مي دهد كه عمر ذخاير نفت و گاز خاورميانه و منطقه خزر بيش از ساير نقاط دنيا است و اقتصادهاي بزرگ دنيا در دهه هاي آينده به منابع انرژي اين دو منطقه وابسته تر خواهند شد.
هادي نژادحسينيان معاون وزير نفت در امور بين الملل ديروز در مراسم آغاز كار همايش يك روزه فرصت ها و چالش هاي الحاق ايران به پيمان منشور انرژي با اعلام اين مطلب تأكيد كرد: تمهيداتي كه براي سرمايه گذاري در بخش بالادستي صنعت نفت انديشيده مي شود نبايد به هيچ شكلي اصل حاكميت ملي بر منابع و ذخاير نفت و گاز را خدشه دار كند.
به گزارش شانا دكتر هادي نژاد حسينيان، پيمان منشور انرژي را حاصل توافق و گفت وگوهاي دو جانبه خواند و افزود:  ممكن است ايران بخشي از مزيت خود را در انتقال نفت خام و تعرفه هاي آن از دست بدهد و به تغييرات و تمهيداتي تن دهد كه در چارچوب ساختار كنوني اقتصاد انرژي ايران ممكن است چالش برانگيز باشد.

گفت وگوي امروز
جوايز صادراتي صنايع نساجي و پوشاك
گروه اقتصادي:اخيرا دبير اتحاديه توليد كنندگان و صادر كنندگان صنايع نساجي و پوشاك كشور خبر از قطع جوايز صادراتي در سال ۸۳ داده است. با حسين سلطاني معاون مركز توسعه صادرات ايران در اين باره گفت گو كرده ايم.
***
* پرداخت جوايز صادراتي به صنايع نساجي و پوشاك بر چه اساسي صورت گرفته و چه اهدافي را دنبال مي كند؟
-بر اساس مصوبات شوراي اقتصاد و هيات وزيران و در چارچوب اعتبارات بخش صادرات در قانون بودجه سال هاي ۸۱ و ۸۲ تاكنون مبلغ ۵۲۶ ميليارد  ريال جايزه صادراتي به محصولات نساجي و پوشاك پرداخت شده كه اين رقم معادل ۴۲ درصد كل تسهيلات پرداخت شده در چارچوب جوايز و يارانه هاي صادراتي به صادر كنندگان كشور در دو سال اخير است، در حالي كه سهم محصولات نساجي در صادرات غيرنفتي كشور كمتر از ۵ درصد است.
بر اساس مصوبه تيرماه ۱۳۸۰هيات وزيران و در چارچوب طرح حمايت از صنايع نساجي، مقرر شده وزارت صنايع در سال هاي ۸۰ ۸۱، ، ۸۲ به ترتيب با ۲۰ ، ۱۵ و ۱۰ درصد جايزه صادراتي به واحدهاي توليدكننده محصولات نساجي و پوشاك پرداخت كند ولي به دليل اينكه وزارت صنايع اين مصوبه را اجرا نكرد همچنين بحران اين صنايع در سال ۷۹ كه منجر به تعطيلي برخي از واحدهاي نساجي شده بود، وزارت بازرگاني بر اساس مصوبه مهرماه ۸۰ شوراي اقتصاد مسئوليت پرداخت جوايز صادراتي محصولات صنايع نساجي و چرم را به عهده گرفت و با پرداخت اين جوايز صدور محصولات اين صنايع در ۱۰ ماه نخست سال ۸۲ به لحاظ وزني ۲/۳۳ درصد و به لحاظ ارزشي ۱/۲۸ درصد رشد داشته و پيش بيني مي شود صادرات محصولات نساجي و پوشاك تا پايان سال جاري از مرز ۳۰۰ ميليون دلار فراتر رود.
در سال جاري مجموعا مبلغ ۲۶۶ ميليارد و ۶۰۲ ميليون و ۴۹۳ هزارو ۶۶۳ريال جايزه به صادركنندگان محصولات صنايع نساجي و چرم پرداخت شده و اعتبارات پرداختي به بخش نساجي و پوشاك ۳۳ درصد بيشتر از ميزان تخصيص يافته به اين صنايع بوده است.
* پرداخت جوايز صادراتي در سال ۸۳ چگونه صورت مي گيرد؟
-طرح حمايت دولت از صنايع نساجي در بعد يارانه ها و جوايز صادراتي يك پروژه ۳ ساله بوده كه از ابتدا به طور گسترده به صاحبان اين صنايع اطلاع رساني شده است و از سال آينده صنايع نساجي و پوشاك همانند ساير بخش هاي صادراتي كشور از جوايز صادراتي بر اساس ارزش افزوده كالاهاي صادراتي برخوردار خواهند بود و بخش نساجي جايزه ويژه اي نخواهد داشت بلكه مانند ساير كالاهاي صادراتي اين بخش از حداكثر جايزه بر اساس ارزش افزوده كالاهاي صادراتي يعني ۳ درصد قيمت پايه صادراتي محصولات نساجي و چرم برخوردار خواهد شد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۱۷۲
۱,910
۳۸,010
حق تقدم آذراب
۳۰
۳۸۰
۲,839
حق تقدم شيشه همدان
۱,868
۳۹,252
۴۶۵,657
سيمان غرب
۱,164
۲۴,638
۲۴,636
گاز لوله
۱۳۰
۲,764
۶۴,212
بسته بندي پارس
۷۵
۱,598
۱,441,989
معادن روي ايران
۲۹۲
۶,418
۱,454,095
توسعه صنايع بهشهر
۱۲۹
۳,122
۵۱۲,354
آذرآب
۱۶۴
۴,207
۲۴۹,495
ايران خودروديزل
۱۹۴
۶,784
۲۶۳,600
پتروشيمي اراك
۶۱
۳,300
۲۱,832
حق تقدم سر. صنعت ومعدن
۱۶۱
۹,084
۸,640
قطعات اتومبيل
۷۵
۴,451
۵۷۸,746
سر. ملي
۵۷
۳,455
۵,375
كاشي پارس
۷۱
۴,438
۸۲,700
شيشه قزوين
۱۷
۱,155
۳۰,212
حق تقدم صنايع مخابراتي
۶۲
۴,258
۱۴,460
مس باهنر
۲۰
۱,402
۲۶۴,002
سر. توسعه صنعتي
۷۶
۵,709
۴۱۹,589
صنعتي بهشهر
۶۷
۵,504
۸۳۸,581
ايران خودرو
۱۵۰
۱۲,338
۸,638
سايپاآذين
۱۵
۱,795
۲۵,574
ايران تاير
۷۲
۸,695
۱۱,421
لاستيك سهند
۷۶
۱۰,230
۶۸,744
پتروشيمي آبادان
۱۲
۱,924
۱۱,095
ساختمان اصفهان
۵۴۶
۹۳,540
۱۳,022
سيمان صوفيان
۲۴
۵,729
۳۵,623
مارگارين
۴
۱,004
۵۸,433,797
ملي سرب و روي
۱۰۵
۳۷,085
۳۰,402
سيمان شرق
۳۲
۱۴,647
۲۲۸,778
زامياد
۶
۳,342
۱۵۷,874
ماشين سازي اراك
۲۱
۱۶,545
۲,158
دارو رازك
۸۱
۶۵,925
۱۲,197
سيمان كرمان
۱۵
۱۲,945
۳,900
داروجابرابن حيان
۴
۵,390
۸,010
بهنوش
۲
۲,871
۷,202
پمپ ايران
۲۸
۴۳,657
۱۸,644
سيمان تهران
۳۱
۵۲,699
۸,321
سيمان سپاهان
۲
۴,478
۱,159,584
سر. صنعت ومعدن
۳
۴۴,710
۴,921
نفت بهران
۱-
۱,798
۲۲,862
نوردولوله اهواز
۲-
۲,511
۱۸۰,339
سر. پتروشيمي
۲۴-
۲۲,662
۱۳۲,580
خدمات انفورماتيك
۱۱-
۹,114
۱۰۶,073
پتروشيمي خارك
۵-
۴,138
۸۵,146
سر. ساختمان
۱۰-
۵,580
۴۹۵,235
سر. غدير
۱۷-
۶,713
۲۴,509
كيميدارو
۱۸-
۵,456
۱۷۲,780
گروه بهمن (وانت )
۷-
۱,820
۴۸,819
سر. ملت
۱۶-
۴,017
۹۰,950
سر. بازنشستگي
۶-
۱,430
۱۳,411
پارس الكتريك
۲۳-
۵,083
۱۹,439
شهدايران
۲۱۴-
۴۵,323
۳۱,392
سيمان شاهرود
۳۹-
۶,418
۱۰۶,976
سر. معادن وفلزات
۲۰-
۲,719
۳۹,224
كف
۷۵-
۸,332
۴۹۹,948
سر. بانك ملي
۸۶-
۸,689
۳۰,010
صنايع شيميايي اير
۳۵-
۳,407
۱۰۶,456
سر. البرز
۱۲۷-
۱۰,650
۱۱۲,909
داروسازي سبحان
۴۱-
۲,893
۲۲,597
پاكسان
۲۰۰-
۱۲,149
۱۴۸,041
تراكتورسازي
۱۲۰-
۶,662
۱۴,568
كنتورسازي ايران
۲۵۶-
۱۲,163
۳۱,301
گروه صنعتي سديد
۶۲-
۲,838
۱۶,868
مهرام
۶۷۹-
۱۹,995
۳۹۹,829
صنعتي دريايي
۲۷۲-
۷,505
۸۶,510
ايران ترانسفو
۱۲۹-
۲,467
۳۰,000
فنرسازي زر

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۲۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۱۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۸۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۵۳۴

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |