چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۹
بزرگترين معامله تمبر ايران در سوئيس
يك شاهي پنجاه ميليون توماني
با ارزش ترين تمبر ايران، يكي از ۵ قطعه تمبر بازمانده شير و خورشيد است كه در معامله اي با قيمت ۵۰۰ ميليون ريال نصيب يك كلكسيون دار ايراني شده است
عكس: هادي مختاريان 
003462.jpg
«تمبر، تاريخ مصور ماست» اين را نوين فرحبخش مي گويد وقتي آلبومي از تمبرهاي دوره پهلوي را نشانم مي دهد. سوژه تصاوير روي تمبر همه مطابق با شرايط اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي زمان خود طراحي شده است 

سعيده امين 
پني بلك ۱۱۶۰ سال عمر دارد. او قديمي ترين تمبر دنياست كه در ۶ مي ۱۸۴۰ در انگلستان متولد شده است و حالا نيز در باارزش ترين كلكسيون هاي اروپا زندگي مي كند. او كه توسط رونالد هيل رئيس وزارت پست وقت انگلستان خلق شده بود تصويري است از نيم رخ ملكه ويكتوريا با زمينه سياه كه به نقطه اي در بي نهايت براي ابد خيره شده است .
پس از انتشار اولين تمبر دنيا و كاربرد آن روي پاكت به تدريج چاپ تمبر در تمام كشورهاي اروپايي رايج شد. ۲۰ سال بعد ناصرالدين شاه نيز در سال ۱۲۴۷ شمسي به چاپ اولين سري تمبر ايران در ۴ قطعه مبادرت كرد.
شير و خورشيد به رنگ هاي بنفش، سبز ، آبي و قرمز اولين سري تمبرهاي ايراني هستند كه فقط ۵ قطعه از آنها در دنيا باقي مانده است و تنها قطعه موجود آن در ايران اخيرا به مبلغ ۵۰۰ ميليون ريال به يك مجموعه دار ايراني فروخته شده است.
مرد مطلاي تمبر
او يكي از قديمي ترين مجموعه  داران تمبر ايران است. فريدون نوين فرحبخش تاكنون صاحب چندين مدال طلاي مجموعه داران تمبر در نمايشگاه هاي بين المللي دنيا شده است.
او در سال ۱۳۰۹ به قول خودش در «خانواده تمبر» متولد شد. پدرش نيز از سال ها قبل تمبرهاي زيبا جمع آوري مي كرد. وقتي براي او لين بار در سال ۱۳۳۹ عازم آلمان شد از ديدن مجموعه هاي نفيس متعدد در دنيا به وجد آمده و آرزو مي كند كه روزي بتواند به عنوان يك مجموعه دار در اين نمايشگاه ها شركت كند.
او در سال ۱۹۷۷ به آرزوي خود، با حضور در نمايشگاه منطقه اي شهر بانگالور هندوستان رسيد، در اين نمايشگاه او جايزه برنز را نصيب خود كرد. بعد هم دروازه پيروزي هاي طلايي بعدي به رويش باز شد. پراگ در چكسلواكي، فرانسه، برزيل، انگلستان، اسپانيا، استراليا، ايتاليا، كره جنوبي، سوئد و كانادا براي وي خاطره سال هاي درخشان زندگي اش را تداعي مي كند. در اين نمايشگاه ها فريدون نوين فرحبخش موفق به كسب جايزه مدال طلا مي شود.
او در سال ۱۳۸۱ توسط وزارت دادگستري رسما به عنوان كارشناس رسمي در قيمت گذاري تمبر انتخاب مي شود.
003465.jpg
003468.jpg

بعد از آن هم در سال ۲۰۰۳ در چين و سپس در سال ۲۰۰۴ در هنگ كنگ صاحب ۳و ۴ مدال طلا شده است.
فرحبخش از سال ۱۳۳۴ به طور مستقل و مستمر فعاليت تمبر را آغاز كرده حتي چندين كتاب راهنماي تمبر و اسكناس از وي به چاپ رسيده است.
يك مغازه قديمي 
اولين بار كه پا به درون مغازه قديمي فرحبخش مي گذارم با خود مي گويم اين همه تمبرهاي گوناگون و زيبا؟ تمبرها به شكل مرتب و جذابي با دقت و سليقه درون آلبوم هاي بزرگي چيده شده است. در هر صفحه كه از مقواي قطوري تشكيل شده، ۴ يا ۵ تمبر به طرز متفاوتي چيده شده است. گاهي براي آنكه بتواني يك تمبر را به دقت نگاه كني مجبوري سر را كمي خم كني. شكل هاي مختلف به ترتيب تاريخ چاپ و دوره چاپ، كنار هم چيده شده است. روي ويترين مغازه  هم پر از تمبر بوده و در گوشه اي نيز اسكناس چيده شده است.
در گوشه سمت راست مغازه كتابخانه كوچكي قرار دارد كه حدود ۲۰ الي ۳۰ كتاب مصور در مورد تمبر در آن به صورت منظم چيده شده است.
آقاي فرحبخش براي اينكه عكس تمبر پني بلك و شير و خورشيد را به من نشان بدهد يكي از اين كتاب ها رااز قفسه برداشته و پس از گذاشتن عينك بر چشم با يك حركت صفحه مورد نظر را برايم باز كرده و نشان مي دهد.
«تمبر، تاريخ مصور ماست». اين را نوين فرحبخش مي گويد وقتي آلبومي از تمبرهاي دوره پهلوي را نشانم مي دهد. سوژه تصاوير روي تمبر همه مطابق با شرايط اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي زمان خود طراحي شده است. فرحبخش مي گويد: «تمبرها به سه دوره قاجار، پهلوي و جمهوري اسلامي تقسيم بندي مي شوند. تمبرهاي قديمي تر از ارزش بالاتري برخوردار هستند. با نگاهي كلي به تصاوير روي تمبر كاملاً مي توان شرايط حاكم بر آن دوره ها را درك كرد.»
علاقه به جمع آوري تمبر اگرچه ازنظر فرحبخش يك امر سليقه اي است اما يك كار فرهنگي و بعضاً در مواقعي نيز اقتصادي است. به اعتقاد وي ايران نيز براي برگزاري نمايشگاه هاي بين المللي تمبر بايد گام هاي اوليه را بر دارد. مجموعه داران ايراني از قابليت ويژه اي براي شركت در اين نمايشگاه ها برخوردار هستند
. به اعتقاد وي باتوجه به اينكه وضعيت انتشار تمبر در ايران بسيار نسبت به گذشته بهتر شده و سوژه هاي تصويري آن مورد علاقه مجموعه داران ايران و دنيا است بهتر است ايران در اين زمينه خود را را نشان بدهد.
تمبردار خوش شانس 
با ارزش ترين تمبر ايران يكي از ۵ قطعه تمبر بازمانده شير و خورشيد است كه در معامله اي با قيمت ۵۰ ميليون ريال نصيب يك كلكسيون دار ايراني شده است.اين تمبر بدون مهر و قدمت آن مربوط به بيش از ۱۰۰ سال پيش است. ۴ قطعه بدون مهر، بازمانده در اروپاست و خبري از آنها نيز در دست نيست. تمبرهاي شير و خورشيد مهردار هم اكنون در بازار تمبر به قيمت ۳۰ ميليون ريال معامله شده است كه هنوز هم در زمره با ارزش  ترين تمبر ايران است.
تمبر شير و خورشيد در دهه ۴۰سده ۱۳ هجري شمسي به رنگ بنفش (يك شاهي)، سبز (۲ شاهي)، آبي (۴ شاهي) و قرمز (۸ شاهي) فروخته مي شد، اما حالا مهر نخورده آن، ۵ ميليون تومان ارزش دارد.
به گفته فرحبخش، قيمت تمبر از آنجايي كه توليد نمي شود همواره رو به افزايش است. با گذشت تمبر ارزش آن بالا مي رود و گردش آن در بين مجموعه داران نيز از طريق خريد و فروش صورت مي گيرد.
يك بازار نامحسوس براي صدها مجموعه دار تمبر ايراني چنان فعال است كه شايد بازارهاي كالاهاي فرهنگي محسوس چنان فعال نباشد.
مكان و محل خاصي براي خريد و فروش تمبر وجود ندارد. وقتي يك مجموعه دار به دلايل مختلف تصميم به فروش آلبوم خود مي گيرد با تماس با چند مجموعه دار آشنا و مطمئن و ارسال آلبوم، بر سر قيمت نهايي توافق كرده و نهايتا معامله صورت مي گيرد.
در ارتباط با قيمت تمبرها نيز به صورت فصلي، كاتالوگي به چاپ مي رسد كه تعيين قيمت كارشناسي بر روي تمبرها و نيز معرفي تمبرها در آن نوشته شده است. به گفته فرحبخش، در ايران تمبرهاي گران قيمت خارجي وجود ندارد و بيشتر مجموعه داران تمبر داخلي مايل به جمع آوري تمبرهاي داخلي هستند. ويژگي يك تمبر هنگام فروش، قدمت، كيفيت و بعضا تصوير تمبر است. خريداران از اقشار مختلف جامعه هستند و حتي برخي از آنان هنگام خريد، فرزندان خود را تشويق به خريد تمبر مي كنند. بسياري از فروشندگان نيز يا به دلايل مسايل مالي و يا مهاجرت به خارج از كشور و غيره، اقدام به فروش مجموعه تمبر خود مي كنند.
هنگام فروش نيز تمبرها دانه به دانه قيمت گذاري شده و طبق نرخ بازار به فروش مي رسد.
انجمن دوستداران تمبر اصيل
انجمن دوستداران تمبر اصيل، محل تجمع طرفداران گردآوري تمبر است. اين انجمن در سال ۱۳۷۲ به ثبت رسيد و داراي ۱۵ نفر عضو ثابت و دو نفر ميهمان كه غالبا از جمع خريداران هستند، است.اين انجمن طي جلسات ماهيانه با هدف بررسي تمبر، نحوه جمع آوري و تغيير قيمت تمبرها براي سال آتي است.در اين رابطه فصل نامه اي منتشر مي شود كه اطلاعات تمبري و مجموعه داران را به علاقه مندان مي دهد. علاوه بر آن فروشندگان و خريداران تمبر طي جلسات ماهيانه اي به تبادل اطلاعات در مورد تمبر مي پردازند.
آلبوم هاي در انتظار
هنوز انتهاي مغازه، آلبوم هايي خالي از تمبر وجود دارد كه فريدون فرحبخش مترصد پر كردن آن است. حاج حسين مشهدي باقر ۶۶ ساله نيز ۳۰ سال از عمرش را پا به پاي فرحبخش به فعاليت تمبر پرداخته است. به قول خودش موهايم را در آلبوم تمبر سفيد كرده ام.
مردي درون مغازه مي آيد تا چند مجموعه آلبوم را به فرحبخش برساند. صاحب آن پزشكي است كه قصد مهاجرت به اروپا را دارد.
۱۰ آلبوم مملو از تمبرهاي دوره قجر، پهلوي و جمهوري اسلامي، لبخند بر لبان فرحبخش نقش مي بندد.
تاريخ مصورش كامل و كامل تر مي شود.

جمع آوري مراكز شبانه روزي نگهداري از معلولا ن
آنها به خانه باز مي گردند
شيوه نگهداري معلول در مراكز شبانه روزي در دنيا منسوخ شده است و بيش از دو دهه است كه ديگر در كشورهاي پيشرفته از اين روش استفاده نمي شود. سازمان بهزيستي نيز تصميم دارد به سمت محدودكردن و جمع آوري مراكز شبانه روزي نگهداري معلولان حركت كند
003471.jpg
اعظم ويسمه 
در گذشته دور به دليل باورهاي غلط در فرهنگ عامه، چنين تصور مي شد كه تولد هر فرد معلول نشانه خشم و غضب پروردگار نسبت به بندگانش است و شياطين و اجنه در وجود فرد معلول رسوخ مي كنند كه بنابه اين تفكر، فرد معلول بلا و مصيبتي بود كه بايد از بين برده مي شد.
با گذشت زمان، معلولان را خارج از شهرها و به دور از مردم در محلي شبيه به زندان، قرنطينه مي كردند. بعد از اين دوران موسساتي در شهرها و درون اجتماع شكل گرفت كه به نگهداري معلولان مي پرداختند. در اين مرحله نيز گرچه فرد معلول، درون جامعه نگهداري مي شد ولي هنوز تفكرحاكم، بر اين بود كه فرد معلول بايد جدا از افراد سالم زندگي كند. سپس تيم هاي بسياري شكل گرفت كه با عنوان كاردرماني، خدمات توانبخشي را در منازل و در محيطي واقعي به فرد معلول آموزش مي دادند.
امروز در سال ۲۰۰۴ ميلادي و قرن ۲۱، سياست بهداشت جهاني در خصوص توانبخشي بر تفكري مبني بر در اختيار قرار دادن كليه امكانات و منابع جامعه براي استقلال رساني به معلول حاكم است.
امروز ديگر اختلال فيزيكي، معلوليت به حساب نمي آيد بلكه اين اختلال در رابطه فرد با محيط است كه ايجاد معلوليت مي كند نه نقص فيزيكي.
«كاظم نظم ده»، معاونت توانبخشي بهزيستي استان تهران با بيان اينكه سياست توانبخشي بهزيستي همگام با سياست جهاني توانبخشي است معتقد است شيوه نگهداري معلول در مراكز شبانه روزي در دنيا منسوخ شده است و بيش از دو دهه مي گذرد كه ديگر در كشورهاي پيشرفته (توسعه يافته) از اين روش استفاده نمي شود. سازمان بهزيستي نيز تصميم دارد به سمت محدود كردن و جمع آوري مراكز شبانه روزي نگهداري معلولان حركت كند. معاون توانبخشي بهزيستي استان تهران مي گويد: «برنامه ريزي كرده ايم ولي هنوز اجرايي نشده است.»
بر اين اساس سازمان بهزيستي تصميم در محدود كردن و جمع آوري مراكز شبانه روزي نگهداري معلولان دارد ولي اين موضوع شامل نگهداري معلوليت هاي جسمي شديد و معلوليت هاي ذهني با ضريب زير ۲۵ درصد يعني معلولان ايزوله در مراكز شبانه روزي نمي شود.
از نظر كارشناسان توانبخشي، نگهداري معلولان در موسسات به نوعي جدا كردن معلول از جامعه و خانواده است. بسياري از آنها معتقدند سيستم هاي شبانه روزي، سيستم مناسبي براي نگهداري معلولان نيست، زيرا علاوه بر ضربه هاي روحي، رواني و عاطفي براي فرد معلول از لحاظ رسيدگي هاي فيزيكي و جسمي نيز از وضعيت مطلوبي برخوردار نيست.
خسرو منصوريان، مددكار اجتماعي و مديرعامل موسسه كودكان كم توان مي گويد: «هيچ خانواده اي حاضر نيست فرزند معلول خود را به مراكزي بسپارد كه مشخص نسيت باآنها چگونه رفتار و نگهداري مي شود اما مهمترين دليلي كه خانواده ها فرزند معلول خود را به اين موسسات مي سپارند مشكلات اقتصادي و هزينه نگهداري معلولان در خانه است.»
وي مي افزايد: «اغلب خانواده ها با داشتن ۷ يا ۸ فرزند به علاوه فرزند معلول، فاقد مسكن براي زندگي هستند در نتيجه و در چنين شرايطي، خانواده براي اينكه بتواند مشكلي از مسايل خود را كاهش دهد، فرزند معلول خود را به مراكز نگهداري مي سپارد گرچه پرداخت كمك هزينه و يا مستمري به اين خانواده ها مي تواند آنهارا به نگهداري فرزندانشان در خانه تشويق كند. »در بودجه سال ۱۳۸۳ در صورت تصويب، پيش بيني شده است، ۱۰ درصد از مبلغ بودجه مربوط به مراكز توانبخشي به خانواده هاي معلولان پرداخت شود تا فرزندان معلول خود را در خانواده ها نگهداري كنند.
پرداخت اين مستمري به خانواده ها در جهت محدود كردن مراكز شبانه روزي است. در حال حاضر نيز از بين ۶۳ هزار نفر مددجويان مركز توانبخشي، ۲ هزار و ۲۰۲ نفر، كمك هزينه تحصيلي و ۱۲ هزار و ۷۲۱ نفر مستمري دريافت مي كنند.
ميزان اين مستمري بسته به وضعيت اقتصادي خانواده معلول، تعداد اعضاي خانواده و يادر صورت سرپرست بودن فرد معلول، به افراد تحت سرپرستي وي بين ۵ تا ۱۰ هزار تومان به صورت ماهانه پرداخت مي شود.
منصوريان مي گويد: «هزينه نگهداري هر فرد معلول در سازمان دولتي چندين برابر نگهداري معلول در موسسه خصوصي و در خانه است. حداقل هزينه نگهداري هر فرد معلول در يك مركز دولتي ماهيانه بيش از ۱۷۰ هزار تومان است كه با واگذاري نگهداري معلولان در خانواده، بسياري از مشكلات و هزينه هاي مالي دولت كاسته مي شود.»
معاونت توانبخشي بهزيستي استان تهران در خصوص پرداخت مستمري به معلولان مي گويد: «حتي كشورهايي كه از توانايي بالاي اقتصادي برخوردار هستند در اين زمينه حاضر به پرداخت مستمري دايمي به افراد معلول نيستند.»
او مي افزايد: «بايد در جامعه، آرام آرام ميزان مستمري را كاهش داد و به هزينه اشتغال و آموزش افراد معلول افزود.» از نظر او پرداخت مستمري موجب مي شود معلول از نظر اقتصادي وابسته بار آيد و توانايي اداره زندگي خود را نداشته باشد.
در واقع با پرداخت اين پول، عدم اعتماد به نفس و كاهش عزت نفس به معلول تزريق مي شود و نوعي نارضايتي دو طرفه ميان فرد معلول و دولت ايجاد مي شود.
او معتقداست از يك طرف فرد معلول، فردي وابسته به دولت رشد مي كند كه همواره با خود مي انديشد اگر در جامعه شرايطي فراهم بود كه من نيز فرصت اشتغال مي يافتم، مي توانستم زندگي خود را تامين كنم و از استقلال برخوردار باشم و از سوي ديگر پرداخت مستمري كه از محل درآمدهاي دولت چون ماليات تامين مي شود، سال به سال افزايش مي يابد و دولت با خود مي انديشد تا چه زماني مي تواند مستمري و كمك هزينه به افراد معلول بپردازد.
در اينجا بحث يكپارچه سازي و يا تغيير نگرش افراد جامعه به كساني كه نقص فيزيكي دارند مطرح مي شود. اين تغيير نگرش بايد در خانواده ها، جامعه و سياست هاي كلان دولت رخ دهد.
نظم ده مي گويد: «خانواده ها بايد بپذيرند همانگونه كه بين فرزندان دختر و پسر خود تفاوتي نمي گذارند، بين فرزند معلول و سالم نيز تفاوتي قايل نشوند، زيرا اگر قرار است توانبخشي در جامعه صورت گيرد يكي از شروط لازم آن بردن فرد معلول در خانواده است.
اين خانواده است كه مي تواند ارتباط فرد معلول را با محله، شهر و جامعه برقرار كند.
او مي افزايد در جامعه نيز افراد اجتماع بايد از همان دوران كودكي و از مهدهاي كودك با فرد معلول آشنا شوند و بپذيرند فرد معلول عضوي از جامعه است كه بايد از حقوق حقه خود برخوردار باشد.»
نظم ده معتقد است: «بايد از تمامي امكانات موجود در جامعه براي به استقلال رساندن معلول استفاده كرد. بايد در هر برنامه و تصميمي كه از سوي دولت گرفته مي شود افراد معلول را در نظر داشت و قسمتي از برنامه را براي افراد معلول انديشيد. »
اگر فرد سالم از همان دوران مدرسه بداند تعدادي از كودكان اطرافش معلول هستند با نحوه نگهداري، توانايي و ناتوانايي آنها آشنا مي شود، با هم رشد مي كنند و ديگر نيازي به اقدام سازماني چون بهزيستي نيست كه بخواهد در جامعه اثبات كند معلول كيست؟ و چه توانايي دارد؟ بلكه خودشان در عمل ثابت مي كنند. در حال حاضر ۱۲ مركز شبانه روزي دولتي و ۱۸ مركز غير دولتي در تهران به نگهداري معلولان مي پردازند كه از اين ميان، اولويت نگهداري با معلوليت هاي شديد جسمي، ذهني و معلولان اختلال رفتاري است كه خانواده ها قادر به نگهداري آنها در خانه نيستند و اعم خانواده ها را دچار مشكلات اساسي مي كنند.
همچنين در راستاي سياست محدود كردن مراكز شبانه روزي، تعداد آنها از ۱۸مركز دولتي در قبل از انقلاب به ۱۲ مركز كاهش يافته است.
منصوريان معتقد است از آنجايي كه پايه شخصيت هر انساني در دامن خانواده شكل مي گيرد و در خانه، فرد معلول احساس امنيت بيشتري مي كند و از طرف ديگر شيوه نگهداري معلول در مراكز و موسسات شبانه روزي مطلوب نيست، بهترين مساله اين است كه معلولان در مراكز توانبخشي نگهداري شوند.
او همچنين، پيش بيني درصدي از بودجه مراكز توانبخشي را براي پرداخت مستمري به خانواده هاي معلول، بسيار كار پسنديده اي توصيف مي كند و اظهار اميدواري مي كند اجراي اين طرح، نمايشي و فقط شامل تعداد انگشت شماري از خانواده ها نشود، بلكه هر خانواده اي كه براي نگهداري معلول خود اعلام آمادگي كرد، بتواند از اين مزايا استفاده كند. از سوي ديگر ميزان مستمري كه در حال حاضر از سوي مراكز توانبخشي بهزيستي پرداخت مي شود را ناچيز مي داند و معتقد است حداقل يك سوم هزينه نگهداري هر فرد معلول در مراكز دولتي يعني حدود ۵۰ تا۶۰ هزار تومان براي نگهداري معلول درخانه، بايد به خانواده پرداخت شود.

مجوز استخدام معلمان حق التدريس
عضو كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي از صدور اجازه استخدام ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از معلمان حق التدريسي در وزارت آموزش و پرورش خبر داد.
شهربانو اماني، نماينده اروميه در مجلس توجه ويژه به معلمان را از طريق استخدام معلمان حق التدريس يكي از مواردي اعلام كرده است كه در بودجه سال ۸۳ گنجانده شده است. در اين لايحه تلفيق ۵۰ ميليارد تومان براي ارتقاي شغلي معلمان و ۳۰ ميليارد تومان براي پرستاران در نظر گرفته شده است. اماني ديگر موارد بودجه ۸۳ را توجه به نيروهاي نظامي و انتظامي، بحث هاي عمراني زلزله اخير بم و بخش كشاورزي عنوان كرده است.
استخدام نيروهاي حق التدريس در اولويت اين بودجه قرار دارد.

صدور گواهي صلاحيت تدريس
گواهي صلاحيت تدريس معلمان در سال تحصيلي آينده صادر مي شود.
معاون برنامه ريزي و منابع انساني وزير آموزش و پرورش، عفت عباسي اعلام كرده است گواهي صلاحيت تدريس به منظور افزايش صلاحيت هاي حرفه اي و مهارتي معلمان است و هر چند سال يك بار تمديد مي شود. وي با بيان اينكه اولويت صدور گواهي صلاحيت تدريس، ارزيابي علمي است، گفته است كه معلمان تربيت بدني نخستين گروهي هستند كه براي دريافت گواهي صلاحيت تدريس ارزيابي مي شوند و در صورت كسب شرايط، آن را دريافت مي كنند. عباسي تخصص مرتبط با موضوع درسي و مهارت هاي حرفه اي را براي دريافت گواهي تدريس ضروري دانست و افزود: «معلمان براي دريافت گواهي صلاحيت تدريس بايد از لحاظ اخلاقي و شخصيتي و آنچه كه براي تدريس مفيد است، داراي صلاحيت باشند.»

۱۰۰ هزار تومان مستمري
زنان سرپرست خانواده بم ۱۰۰ هزار تومان مستمري مي گيرند. معاون دفتر امورزنان و خانواده سازمان بهزيستي گفت: «در صورت تامين اعتبار از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي، خانواده هاي زن سرپرست شهرستان بم علاوه بر دريافت لوازم و مايحتاج اوليه زندگي، ماهانه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان مستمري دريافت مي كنند.» پرويز زارعي گفت: «براي پرداخت اين مبلغ مستمري به ۲ هزار و ۵۰۰ زن سرپرست خانوار شهرستان بم، ماهانه بودجه اي معادل ۲۰۰ ميليون تومان نياز است كه با تامين اعتبار از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي، اولين مبلغ اين مستمري از همين ماه به خانواده هاي زن سرپرست پرداخت خواهد شد.» تعداد زنان سرپرست خانواده بم پيش از زلزله ۲۵۰ نفر بوده كه اين تعداد پس از زلزله به بيش از ۲ هزار زن سرپرست خانوار افزايش يافته است.

صف هاي طولاني و توهين  به مردم
«صف هاي ايجاد شده براي ارايه خدماتي مانند تحويل كالا برگ يا نام نويسي تلفن همراه توسط دستگاه هاي اجرايي، توهين به مردم است» اين مطلب را عضو شوراي اسلامي شهر تهران، حسن بيادي اعلام كرده است.
وي گفته است سيستم ارايه خدمات در مدل شهري موجود، داراي اشكلات بيشماري است كه يكي از نمودهاي آن صف هاي طويل شهروندان براي گرفتن كالا برگ يا ثبت نام تلفن همراه است. وي اضافه كرد:« ارايه اينگونه خدمات به مردم جزو وظايف اصلي دولت و دستگاه هاي خدمت رسان است و مسوولان اين دستگاه ها بايد به گونه اي برنامه ريزي كنند كه شان و شخصيت مردم در اولويت ارايه خدمت به آنها باشد.»

تبليغات براي انتخابات
اهداي بن به فرهنگيان، تبليغات براي انتخابات مجلس هفتم نبوده است. معاون مالي و اداري شهرداري معتقد است فرهنگيان ما بسيار فرهيخته تر از اين هستند كه با يك بن ۲۵هزار توماني خريد از فروشگاه شهروند، راي خود را بفروشند.
علي سعيد لو، گفت: «شهرداري تهران به فرهنگيان ۲۵هزار تومان بن خريد كتاب اهداء كرده است كه يك سري از اين بن ها هفته گذشته و تعدادي نيز اين هفته بين فرهنگيان توزيع خواهد شد، اما اين مساله برخي ناراحتي ها و شبهات را ايجاد كرده است.» علي سعيد لو گفت: «معلوم نيست به چه دليل اقدام اخير شهرداري مبني بر اهداي بن به فرهنگيان را به عنوان كار تبليغات براي انتخابات مجلس هفتم، عنوان كرده اند.»

تسهيلات جديد انتقال فرزندان هيات علمي
عليرضا صديقي، دبير ستاد رفاه اعضاي هيات علمي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي گفت: در گذشته مصوبه لغو انتقال فرزندان اعضاي هيات علمي در آزمون سراسري به دستور رئيس قوه قضاييه به مدت يكسال به تعويق افتاد و به بررسي هاي كارشناسانه سپرده شد. وي گفت:« طي انجام مراحل انتقال فرزندان اعضاي هيات علمي، ظرفيت پذيرش كنكور از طريق انتقال فرزندان هيات علمي با امكان جذب ذخيره ها ايجاد مي شود و اعضاي هيات علمي با فعاليت در دانشگاه ها، پاسخگوي ارايه اين امتياز به فرزندان خود هستند.» به گفته دكتر صديقي و براساس دستور العمل اجرايي بخشنامه در ايجاد تسهيلات براي فرزندان اعضاي هيات علمي، حد نصاب نمره علمي لازم براي انتقال، ۹۰درصد نمره كل و سهميه مربوط براي رشته محل مورد تقاضاست.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
درمانگاه
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |