چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۹
پنج شنبه، ۸ صبح، دفتر ملاقات هاي مردمي رئيس قوه قضاييه
شاكيان به نوبت روي صندلي
دختر نوجواني به همراه برادر كوچكش روبه روي آيت الله شاهرودي نشسته اند و خواستار عفو مادرشان كه در زندان است شدند كه پس از بررسي پرونده  با درخواست آنها موافقت شد
پس از چند دقيقه صندلي ها پر مي شود. همه منتظر رئيس قوه قضاييه هستند. دوربين هاي خبرنگاري لنزهاي خود را به سمت در ورودي گرفته اند و پس از آمدن رئيس قوه قضاييه، صداي شاترهاي دوربين ها سكوت فضا را مي شكند
003516.jpg
رفتار آدم هايي كه روبه روي آيت الله شاهرودي مي نشينند ديدني است. مطمئنا هيچ كدام ناراحت او را ترك نمي كنند.
محمد غمخوار
عكس: بابك شكاري 
پنج شنبه هر هفته 
هر هفته پنج شنبه بيش از ۱۰۰ نفر از افرادي كه تاكنون پرونده شان به نتيجه نرسيده و يا از نتيجه آن راضي نيستند مجوز حضور پيش رئيس قوه قضاييه آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي  را بدست مي آورند تا بتوانند به راحتي  روبه روي وي نشسته و مشكلشان را با او در ميان بگذارند و براي حل آن از رئيس قوه قضاييه كمك بخواهند.
من از شيراز آمده ام 
پيرمردي كه در ميان صف به عصاي خاتم كاري شده اش تكيه كرده مي گويد: «من از شيراز آمده ام. چندماه پيش براي يك عمل جراحي به تهران آمدم. هنگامي كه برگشتم متوجه شدم چند كلاهبردار زمين هاي كشاورزي ام را به نام خودشان كرده اند. با اينكه از كلاهبردارها شكايت كرده ام اما قاضي پرونده تا حالا كاري برايم نكرده است. به ناچار امروز براي پيگيري پرونده ام به اينجا...»
ساعت ۸ صبح يك روز پنج شنبه است. خيابان وليعصر نبش پاستور. تا چندي قبل اگر از كسي درمورد اين آدرس مي پرسيدي، اين موضوع برايش عادي بود و اين آدرس او را به ياد مكان خاصي نمي انداخت. اما حالا اكثر افرادي كه داراي مشكل قضايي هستند مي دانند كه آنجا دفتر قوه قضاييه و محل ملاقات هاي مردمي رئيس قوه قضاييه است.
ساعت۳۰:۸ صبح به آنجا مي رسي. بيش از ۲۰۰ نفر در محل جمع شده اند كه در بين آنها افرادي هستند كه از شهرهاي ديگر براي ملاقات با رئيس قوه قضاييه به تهران آمده اند كه اين موضوع از لباس هاي محلي اي كه پوشيده اند به خوبي مشخص است. دو دسته  در ميان آنها كاملاً نمايان است. دسته اول افرادي هستند كه در دستانشان كارتي سفيدرنگ دارند كه روي آن به رنگ قرمز بزرگ نوشته شده است كارت ملاقات.
خوشحال از اينكه سرانجام پس از يك ماه توانسته اند، كارت ملاقات با رئيس قوه قضاييه را بدست آورند و داخل كوچه پاستور مقابل در شيشه اي سبزرنگي صف كشيده اند.
زن جواني مي گويد: «شوهرم به جرم حمل موادمخدر در زندان است و با درخواست مرخصي اش موافقت نمي شود تا اينكه دو ماه قبل از طريق روزنامه اي متوجه ملاقات هاي مردمي رئيس قوه قضاييه شدم. پس از اطلاع به دفتر نظارت و پيگيري قوه قضاييه آمدم ودرخواست ملاقات با آيت الله شاهرودي را دادم.
باتوجه به كثرت درخواست ها احتمال نمي دادم به اين زودي ها نوبت به من برسد تا اينكه هفته گذشته، يك ماه و نيم پس از درخواستم از دفتر نظارت و پيگيري قوه قضاييه با من تماس گرفتند و اطلاع دادند كه اين هفته پنج شنبه مي توانم با رئيس قوه قضاييه ديدار كنم. حدود يكسال از مدت زنداني بودن شوهرم مي گذرد و دل فرزندانم براي او تنگ شده است. امروز آمده ام تا بتوانم دستور مرخصي شوهرم را بگيرم.»
...« من از اهواز آمده ام، چراكسي به فرياد من نمي رسد؟»
صداي زني نظرت را به سمت دفتر نظارت و پيگيري جلب مي كند. اين زن جزو دسته دوم است. اين عده بدون اطلاع از اينكه بايد از قبل وقت قبلي مي گرفتند براي ملاقات با رئيس قوه قضاييه از شهرهاي دور و نزديك به آنجا آمده اند و از اينكه موفق به ملاقات نشده اند، ناراحت شروع به داد و فرياد مي كنند.
يكي از آنها مي گويد: «از شهر رشت آمده ام. كسي به من نگفته بود كه بايد وقت قبلي مي گرفتم. حالا كه آمده ام اجازه ديدار با رئيس قوه قضاييه را نمي دهند و مجبورم «دست از پا درازتر» به شهر خودم برگردم.»
يك مقام آگاه مي گويد: «تعدادي از اين افراد بدون اطلاع از روال قانوني، از شهرهاي دور براي ملاقات رئيس قوه قضاييه مي آيند ولي ما نمي توانيم بدون هماهنگي هاي لازم، اجازه ملاقات را به آنها بدهيم كه اين قضيه باعث ناراحتي آنها مي شود.افرادي كه قصد ملاقات با آيت الله شاهرودي را دارند بايد درخواست خود را تحويل دفتر نظارت و پيگيري قوه قضاييه دهند كه پس از بررسي درخواست و طي روال قانوني براي آنها وقت ملاقات تعيين مي شود.»
ملاقات ساعت ۹ صبح آغاز مي شود و عقربه هاي ساعت عدد ۴۰:۸ دقيقه را نشان مي دهد. تصميم مي گيري در اين زمان باقي مانده به سراغ عريضه نويس ها بروي، در اين مدت، پنج شنبه ها جلو دفتر نظارت و پيگيري، پاتوق اين افراد شده است كه به گفته يكي از آنها «وضع كاسبي شان هم بد نيست.»
آنها براي جذب مشتري خود، تبليغات گسترده اي مي كنند. يكي از آنها ادعا مي كند كه درخواستي كه او مي نويسد سريع تر رسيدگي مي شود. واقعا خيلي جرات دارد، دروغ به اين بزرگي آن هم جلو دفتر قوه قضاييه.
تصميم مي گيري كه با يكي از آنها صحبت كني.
-مي خوام برام يك درخواست بنويسي.
-بيا داداش پيش خوب كسي آمدي، فقط اولش بگم هر درخواست ۵۰۰ تومان است.
-فكر نمي كني كمي گران است؟
-مي توني، پيش بقيه بري. اما اگه درخواستت به نتيجه نرسيد گله نكن.
-يعني درخواست تو با بقيه فرق داره؟
قيافه حق جانبي به خودش گرفت و گفت:
«خوب معلومه ديگه.»
-شرمنده، پول زيادي به همراه ندارم.
ساعت ۹شده است، با نامه اي كه از قبل هماهنگ كرده اي وارد مي شوي. وارد محوطه دفتر مي شوي و سپس وارد ساختماني كه محل برگزاري جلسه ملاقات هاي مردمي است مي شوي. آنجا دوباره بازرسي مي شود و به همراه افرادي كه قصد ملاقات دارند به سمت آشپزخانه هدايت مي شوي و پس از پذيرايي، وارد سالن مي شوي كه حدود ۱۲۰ صندلي در كنار هم در دو رديف شش تايي چيده شده است.
پس از چند دقيقه صندلي ها پر مي شود. همه منتظر رئيس قوه قضاييه هستند.
شاكيان به نوبت روي صندلي روبه روي آيت الله شاهرودي مي نشينند و شروع به مطرح كردن مشكل خود مي كنند. خبرنگاران در مقابل در ورودي هم انتظار آنها را مي كشند تا در مورد شكايتشان و دستور رئيس قوه قضاييه با آنها گفت وگوكنند. تو هم به سراغ يكي از آنها پس از ديدار با آيت الله شاهرودي مي روي.
جواني حدودا ۲۵ ساله به نظر مي رسد. لباس مشكي رنگي به تن دارد، خودش را دانشجو رشته حقوق و ساكن كرج معرفي مي كند و مي گويد: «حدود ۷ سال قبل دايي و پسردايي ام مادرم را به قتل رساندند كه قاضي پرونده حكم اعدام آنها را صادر و ديوان عالي كشور هم آن حكم را تاييد كرد.
ما ديه يكي از قاتلان را واريز كرديم ولي به دليل مشكل مالي قادر به پرداخت ديه نفر دوم نبوديم.تا اينكه پي برديم اجراي احكام دادگستري كرج متهمان را با قرار وثيقه آزاد كرده است. آنها پس از آزادي از زندان شروع به تهديد و آزار واذيت ما   كردند، امروز پيش رئيس قوه قضاييه آمدم و باشكايت از عدم اجراي حكم از آيت الله شاهرودي كمك خواستم كه ايشان پس از بررسي پرونده مادر من، درخواست بازگشت هر دو متهم به زندان را صادر كرد.»
زن ميانسالي در حالي كه گريه مي كند، مي گويد: «دخترم يكسال قبل براي كمك به من از باكو به تهران آمد اما متاسفانه تصادف كرد و لگنش دچار شكستگي شد. تا حالا با كمك كميته امداد براي دخترم اقامت گرفتم كه مدتي است ديگر به من اقامت نمي دهند. از راننده خواسته ام كه ديه دخترم را بدهد تا او را عمل كنم و به باكو برگردانم ولي او از اين كار طفره مي رود و قاضي هم هيچ كاري براي من نمي كند تا اينكه امروز دستور رسيدگي به پرونده ام را گرفتم.» دوباره به سالن ملاقات هاي مردمي بر مي گردي.
اكثر ملاقات كننده ها پس از ديدار با رئيس قوه قضاييه محل را ترك كرده اند. دختر نوجواني به همراه برادر كوچكش روبه روي آيت الله شاهرودي نشسته اند و خواستار عفو مادرشان كه در زندان است شدند كه پس از بررسي پرونده  با درخواست آنها موافقت شد.
ساعت۱۲ظهر است كه ملاقات ها به پايان مي رسد و خبرنگاران شروع به پرسيدن سوالات خود از رئيس قوه قضاييه در مورد مسايل روز مي كنند. يك مقام مسوول مي گويد «ديدارهاي هفتگي رئيس قوه قضاييه چند سالي است كه برگزار مي شود. اما در ابتدا در قم برگزار مي شد ولي به خاطر مشكلاتي كه براي بعضي از مراجعه كنندگان پيش مي آمد اين جلسات از شهر قم به تهران منتقل شد. ميزان رضايت مردم از اين جلسات بالاست و هر هفته پنج شنبه برگزار مي شود.»
افرادي كه قصد ملاقات با رئيس قوه قضاييه را دارند، مي توانند درخواست خود را با پست به دفتر نظارت و پيگيري قوه قضاييه ارسال كنند و مطمئن باشند كه به درخواست آنها رسيدگي مي شود.

قتل دو دانشجوي كرمانشاهي در هاله اي از ابهام
با دستور بازپرس جنايي رودهن، تجسس هاي پليس براي شناسايي عاملان قتل دو دانشجو در رودهن آغاز شد.
هفته گذشته همسايه هاي اين دو دانشجو متوجه شعله هاي آتش كه از خانه آنها زبانه مي كشيد شدند و بلافاصله ماموران آتش نشاني را در جريان قرار دادند.تعدادي از همسايه ها قصد كمك به اين دو دانشجو كه اهل كرمانشاه بودند را داشتند ولي شعله هاي آتش اين اجازه را به آنها نمي داد. سرانجام صداي آژير ماشين هاي آتش نشاني سكوت خيابان هاي اطراف را شكاند و مقابل محل زندگي دانشجويان ايستاد. سرانجام پس از نيم ساعت ماموران موفق به مهار شعله هاي آتش شدند، اما در بازرسي خانه در يكي از اتاقها با اجساد سوخته ساكنان خانه روبه رو شدند.
ماموران آتش نشاني در بازرسي خانه با يك ظرف حمل مواد سوختي روبه رو شدند كه بوي نفت از داخل آن به مشام مي رسيد، بررسي هاي اوليه حكايت از آتش سوزي عمدي داشت.
آتش نشانان بلافاصله موضوع را از طريق بي سيم به ماموران كلانتري اطلاع دادند كه آنها پس از حضور در محل، قاضي كشيك جنايي را در جريان ماجرا قرار دادند كه وي به گروهي از ماموران ماموريت داد تحقيقات خود را براي حل معماي آتش سوزي آغاز كنند.
ماموران تجسس كلانتري در بررسي هاي اوليه خود طناب سوخته اي را در كنار اجساد قربانيان پيدا كردند كه حكايت از بستن دست و پاي دو دانشجو داشت.
ماموران بررسي صحنه جرم هم در بررسي هاي خود موفق به كشف لكه هاي خون شدند كه تمام شواهد موجود حكايت از قتل ساكنان آن خانه به دست افراد ناشناس داشت.
با دستور قاضي پرونده اجساد براي مشخص شدن علت اصلي مرگ به پزشكي قانوني منتقل شدند كه پزشكان پس از معاينه اجساد اعلام كردند، دو دانشجو كه رضا و حسن نام داشتند قبل از آتش سوزي مورد اصابت ضربات متعدد چاقو قرار گرفته و در حالي كه غرق در خون بودند عاملان اين جنايت اقدام به بستن دست و پاي آنها و آتش زدن خانه كرده اند.ماموران سپس اقدام به تحقيق از همسايه هاي مقتولان كردند كه هيچ كدام روز جنايت متوجه مورد مشكوكي نشده بودند.
تحقيقات اوليه پليس حاكي از آن است كه عاملان اين جنايت كه بيش از يك نفر هستند از آشنايان مقتولان بوده اند كه بدون هيچ مقاومتي روز جنايت وارد خانه آنها شده اند و در يك فرصت مناسب و طبق نقشه از پيش تعيين شده، با چاقو به سمت دو دانشجوي كرمانشاهي حمله ور شده و آنها را به قتل رسانده اند.
قاتلان براي اينكه پليس متوجه ماجرا نشود و براي از بين بردن صحنه جنايت، اقدام به آتش زدن محل كرده و خود از آنجا فرار كرده اند.هم اكنون گروهي از ماموران اداره آگاهي رودهن با دستوربازپرس پرونده تحقيقات خود را براي شناسايي عاملان اين جنايت آغاز كرده اند.خبرنگار ما روز گذشته براي پيگيري ماجرا با ماموران تماس گرفت كه آنها از دادن هرگونه اطلاعاتي در اين خصوص خودداري كردند.به دليل آتش گرفتن محل نمي توان احتمال داد كه انگيزه عاملان جنايت سرقت باشد ولي با توجه به نحوه قتل احتمال قتل با انگيزه انتقام جويي قوت مي گيرد.
در آخرين لحظات چاپ اين خبر مطلع شديم كه دو نفر قاتل اين پرونده شناسايي و دستگير شده اند. اطلا عات بيشتر در اين باره را در گزارش هاي بعدي ارائه خواهيم كرد.

آتش زير خاكستر
آتش زيرخاكستر، پسر عاشق را روانه بيمارستان كرد.
علي، جوان ۲۱ساله اي كه از چهار سال پيش عاشق يكي از همكلاسي هايش شده بود به جشن نامزدي دختر مورد علاقه اش با پسرعمويش بهروز رفت تا جشن را بهم بريزد اما توسط دوستان داماد كتك مفصلي خورد و با چاقو توسط آنها زخمي و راهي بيمارستان شد.
عروس جوان كه پروانه نام دارد گفت، من و بهروز از بچگي بهم علاقه مند بوديم. قرار بود وقتي درسم تمام شد با هم ازدواج كنيم اما از وقتي علي پيدايش شد، بهروز نسبت به من سرد شد. از اين ماجرا تعجب كرده بودم كه يكي از دوستان مشتركمان به من گفت علي پشت سر من حرف هاي ناروايي به بهروز زده است. وقتي از اين موضوع مطلع شدم با او صحبت و ثابت كردم كه حرف هاي علي، دروغ است. بهروز هم با او درگير شد و علي ديگر به سراغمان نيامد تا اينكه روز جشن نامزدي آمد اما دوستان نامزدم وقتي متوجه شدند او براي برهم زدن مهماني آمده است او را كتك زدند.
علي پس از بهبود حالش در بيمارستان به ماموران كلانتري ۱۲۷ گفت: از دوسال پيش از پروانه خبري نداشتم تااينكه توسط يكي از دوستانم فهميدم او با بهروز قصد دارند نامزد كنند براي همين به آنجا رفتم تا جشن را برهم بزنم، وقتي به آنجا رسيدم هنوز داخل خانه نرفته بودم كه يك نفر به من گفت بيا داخل كوچه كارت دارم وقتي به آن كوچه رفتم هشت نفر روي من ريختند و كتكم زدند بعد هم با چاقو زخمي ام كردند. بعد از آن هم ديگر نفهميدم چه پيش آمد. تحقيق روي اين پرونده توسط ماموران كلانتري ۱۲۷ ادامه دارد.

پس از دوماه آزادي
مرد جواني پس از دو ماه آزادي از زندان به خاطر سرقت و حمل مواد مخدر توسط ماموران دستگير شد.
محمد۳۴ ساله، چند سابقه خريد و فروش و حمل و نگهدراي مواد مخدر، معاونت در قتل و قدرت نمايي با چاقو دارد. او وسايل و ضبط خودروهايي كه گوشه خيابان پارك بود سرقت مي كرد. ماموران كلانتري وي را در حالي كه قصد سرقت از خودرويي را داشت دستگير كردند. محمد،علت سرقت خود را تهيه موادمخدر عنوان كرد. محمد به دستور قاضي با قرار وثيقه در بازداشت بسر مي برد تا ماموران، تحقيقات لازم را در مورد شاكيان وي انجام بدهند.

اغفال دانش آموزان
مرد مغازه داري كه به شيوه زيركانه اي سعي داشت تعدادي از دختران يك مدرسه راهنمايي را اغفال كند تحت پيگرد قضايي قرار گرفت.
پرونده اتهامي اين مرد زماني تشكيل شد كه انجمن اولياء يك مدرسه راهنمايي در اصفهان با مراجعه به مراجع انتظامي طي شكايتي اعلام كردند صاحب يك مغازه اسنك فروشي به نام «امير-س» با دادن هدايا و كارت تبريك به دانش آموزان سعي دارد آنها را اغفال كند و به كارهاي خلاف بكشاند.
پس از طرح اين شكايت، ماموران تحقيقات خود را آغاز كردند و براي چند روز، مغازه متهم را به طور نامحسوس و مخفيانه زيرنظر گرفتند تا اينكه نسبت به اعمال مجرمانه وي اطمينان يافتند و با دستگيري امير مغازه او را پلمب كردند.درحال حاضر تحقيقات قضايي درباره اين مرد ادامه دارد.
نيروي انتظامي، در اين رابطه و موارد مشابه به خانواده ها هشدار داد و خاطرنشان كرد كه دختران جوان بيشتر در معرض آسيب هاي احتمالي قرار دارند و والدين بايد با يادآوري نكات آموزنده به فرزندان شان به آنها ياد دهند كه هر شخصي قابل اعتماد نيست و به صرف دادن يك هديه نبايد تحت تاثير قرار بگيرند و اسير احساسات شوند.

سارق سابقه دار
ماموران نيروي انتظامي گلستان يك سارق سابقه دار را شناسايي و دستگير كردند.
اين سارق حرفه اي كه «فومن-ه» نام دارد درپي شكايت ۴ مغازه دار مبني بر اينكه فرد ناشناسي اموال آنها را ربوده است تحت تعقيب قرار گرفت و پس از انجام يكسري تحقيقات ويژه ماموران، توانستند وي را به دام بيندازند.
«فومن» پس از دستگيري به جرم خود اعتراف كرد و گفت: «من سارق سابقه دار هستم. اوايل كه از زندان آزاد شده بودم تصميم داشتم هرگز سراغ كارهاي خلاف نروم اما پس از مدتي كه از پيداكردن شغل مناسب نااميد شدم به ناچار بار ديگر دزدي را از سر گرفتم.»
پس از اظهارات اين سارق حرفه اي، پرونده وي براي رسيدگي به مراجع قضايي ارجاع شد و حكم نهايي درباره او به زودي صادر مي شود.

شاكيان و صندوقي ديگر
ماجراي موسسه هاي قرض الحسنه تمامي ندارد. چند روز پيش صدها نفر از شهروندان اراك مقابل موسسه قرض الحسنه «سرافرازان ميهن» تجمع كردند.اين تجمع در پي نقل شايعاتي مبني بر بروز مشكلات مالي در اين موسسه غيردولتي شكل گرفت و طي آن، تجمع كنندگان خواستار مطالبه مبالغ سپرده  هاي خود شدند.يكي از معترضان گفت: «مبلغ ۵ ميليون ريال در اين موسسه براي استفاده از تسهيلات آن سپرده گذاري كرده ام.»يكي ديگر از معترضان نيز گفت: «براي دريافت وام جهت تهيه جهيزيه دخترم، مبلغ سه ميليون ريال، سپرده گذاري كرده ام اما با توجه به مشكلات به وجود آمده در اين موسسه، خواستار بازپرداخت اين وجه هستم.»

درگيري مرگبار
در جريان يك درگيري خانوادگي كه در روستاي «سنچولي آباد» از توابع بخش مركزي مينودشت روي داد، دو نفر كشته شدند.
اين روستا در نزديكي روستاي «قلمي آباد» و در فاصله پنج كيلومتري جنوب غربي شهرستان مينودشت واقع شده است.اين درگيري بين دو خانواده سيستاني ساكن در اين روستا رخ داده است. اين دو نفر در جريان درگيري احتمالا با تفنگ شكاري كشته شدند. درگيري در ساعت ۴۰:۱۱ دقيقه رخ داده و هنوز تعداد مجروحان حادثه مشخص نيست.نيروي انتظامي با استقرار در محل، اوضاع را در كنترل دارد.اين درگيري از سوي مراجع ذيربط در حال بررسي است. دليل اين درگيري اختلافات خانوادگي عنوان شده است.

۸۷ اسلحه، ۸۱۳ كيلو مواد مخدر
از شهر ويران زده بم خبرهاي عجيب و غريب شنيده مي شود.
در خبرها آمده كه ۸۱۳ كيلوگرم انواع مواد مخدر در اين شهر كشف و ضبط شده است.
اين مقدار مواد كشف شده پس از وقوع زلزله در بم تاكنون است. جالب اينجاست كه طي همين مدت ۸۷ قبضه اسلحه و ۳ هزار تير فشنگ نيز كشف و ضبط شده است.
البته غير از موارد فوق و چند مورد اختلافات خانوادگي و ... مشكل ديگري در شهر بم وجود ندارد! خدا را شكر كه غير از همان چندين قبضه اسلحه و چند هزار فشنگ شهر بم مشكل ديگري ندارد.

جنون گاوي دهم
از ژاپن خبر مي رسد كه دهمين مورد جنون گاوي دراين كشور تاييد شده است. متخصصان پس از آزمايش هاي مجدد، نتايج اوليه درباره ابتلاي يك گاو به جنون گاوي در مزرعه  اي در استان كاناگاواي اين كشور را تاييد كرده اند.
اولين مورد جنون گاوي در ژاپن زماني مشاهده شد كه گوشت گاو شيرده ۷ ساله اي از نژاد هلشتاين را در كشتارگاه مورد آزمايش قرار دادند و متوجه شدند كه گاو ياد شده به جنون گاوي مبتلا بوده است. اولين مورد جنون در ژاپن سه سال پيش و نهمين مورد نيز پارسال در استان هيروشيما ديده شده است.

۱۰ هزار ايتاليايي
خودتان قضاوت كنيد! آيا مصرف مواد مخدر جرم هست يا نه؟ بيش از ۱۰ هزار ايتاليايي با برگزاري يك راهپيمايي، از طرح پيشنهادي به مجلس اين كشور مبني بر جرم شناخته شدن مصرف هرگونه مواد مخدر و تهيه آن براي استفاده شخصي، پشتيباني كردند.در اين تظاهرات كه با حمايت طرفداران برخي احزاب و سازمان هاي اجتماعي در شهر رم برگزار شد، چشم پوشي از استفاده مواد مخدر مورد انتقاد قرار گرفت.در صورت تاييد پيشنهاد حزب ائتلاف ملي عضو جناح حاكم راستگراي ايتاليا، دولت اين كشور با تغيير قوانين، موضع سختي را درباره قاچاق، فروش و مصرف تمامي انواع مواد اتخاذ خواهد كرد.

نجات لاك پشت
يك لاك  پشت سبز دريايي كه در تور صيادان افتاده و زخمي شده بود، در مركز تحقيقات شيلات چابهار با انجام عمل جراحي از مرگ نجات يافت.
اين لاك پشت از گونه بسيار كمياب لاك پشت هاي دريايي به شمار مي رود. بافت هاي باله راست اين لاك پشت به شدت آسيب ديده بود اما با عمل جراحي و برداشتن اين بافت ها و ديگر اقدامات لازم هم اكنون در حال بهبودي است.
از زخمي شدن اين لاك پشت ۲۰ كيلويي سه روز مي گذرد.
لاك پشت هاي دريايي گاه براي پيدا كردن غذا به طرف ساحل مي آيند و متاسفانه تعدادي از اين موجودات باارزش كه در سراسر دنيا تحت حمايت هستند جان خود را با گرفتار شدن در تور صيادان از دست مي دهند.

حوادث
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |