پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۰
اعتياد را قسطي ترك كنيد
001782.jpg
معصومه موسي وند
اعتياد در خانواده هايي كه از نظر درآمد در سطح پايين تري قرار دارند باعث بروز مشكلا ت بيشتر مي شود.
بسياري از خانواده هاي معتادان معتقدند كه اگر مشكلا ت اقتصادي در كار نبود شايد كنار آمدن با فرد معتاد بسيار راحت تر مي شد.
در حال حاضر براساس آمار حدود۲ ميليون معتاد در ايران وجود دارد و بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهد سالا نه حدود ۵/۱ ميليارد دلار صرف خريد مواد مخدر مي شود. اين در حالي است كه هزينه هاي مادي و معنوي خريد مواد مخدر را تنها شخص مصرف كننده پرداخت نمي كند؛ بلكه عموم مردم و آحاد جامعه بايد اين هزينه را بپردازند.
خانم ۴۲ ساله اي مي گويد: شوهرم ۱۰ سال پيش معتاد شد. از ۱۰ سال پيش تاكنون من موظف به تأمين نيازهاي بچه ها شدم. در عين حال بايد مراقب باشم كه از اسباب و وسايل خانه چيزي كم نشود.
وي در ادامه مي گويد: اگر شوهرم پول داشت برايم خيلي مهم نبود كه مواد مصرف مي كند يا نمي كند؛ چراكه در اين صورت فقط خودش ضرر مي كرد، اما هم اكنون و با شرايط سخت زندگي فعلي من و دو پسر و يك دخترم، بار مسائل مادي خانه را به دوش مي كشيم.
فرهاد. پ، دانشجوي مديريت بازرگاني نيز مي گويد: هزينه مصرف مواد مخدر بسيار بالا ست و بستگي به ميزان و نوع مصرف دارد. هزينه مصرف ترياك با هروئين متفاوت است.
وي ادامه مي دهد: به نظر من افراد معتاد نبايد ازدواج كنند چرا كه هزينه سرسامآور زندگي با هزينه  بالاي مصرف موادمخدر باهم جور درنميآيد مگر اين كه فرد توان پرداختن هر دو هزينه را داشته باشد. اما آنچه اهميت دارد اين است كه هرچند هزينه هاي مادي مصرف موادمخدر بالاست؛ اما هزينه هاي معنوي موادمخدر بسيار بالا تر از هزينه هاي مادي آن است  و حتي در بعضي از موارد پوشش دادن هزينه هاي معنوي ناشي از مواد مخدر در خانواده غيرممكن خواهد بود.
آنچه اهميت دارد، اين است كه فرد معتاد به لحاظ اقتصادي نه تنها به خود و خانواده اش ضربه وارد مي كند؛ بلكه به صورت غيرمستقيم هزينه هايي را به مردم و دولت تحميل مي كند.
دكترمحمداسماعيل عليپور، رئيس هيأت مديره مركز تخصصي درمان اعتياد تهران در اين رابطه به خبرنگار ما مي گويد: مصرف مواد مخدر نه تنها هزينه هاي بسياري را به خانواده و دولت تحميل مي كند بلكه بازار بسيار گرمي را براي سوداگران اين امر به وجود آورده است.
در حال حاضر طبق بررسي هاي صورت گرفته معتادان سالا نه معادل ۱۰ درصد درآمد نفتي كشور را صرف خريد موادمخدر مي كنند.
وي با تأكيد بر اين  نكته كه هزينه هاي غيرمستقيم مصرف موادمخدر بسيار بالا تر از هزينه هاي مستقيم آن است، گفت: بهم ريختگي خانواده ها، طلا ق، به وجود آمدن كودكان و زنان خياباني و به وجود آمدن مردان دور از خانواده كه هر كدام مي توانند مشكلا ت بسيار زيادي را در جامعه به وجود آورند از جمله هزينه هاي غيرمستقيم مصرف موادمخدر است.
در عين حال شيوع بيماري هايي همچون ايدز و هپاتيت در جامعه تاكنون هزينه  سنگين و بعضاً غيرقابل جبراني را بر دوش مردم جامعه گذاشته است.
وي مي گويد: هزينه ايجاد مراكز بهداشتي درماني و صرف هزينه هاي هنگفت براي بهداشت رواني خانواده ها از ديگر مسائلي است كه مردم و جامعه با آن گريبانگير هستند.
وي در ادامه مي گويد: اگر سيگار نيز پيش زمينه مصرف موادمخدر محسوب شود، هزينه خريد و مصرف سيگار و موادمخدر در مجموع ۲۰ درصد درآمد نفتي كشور را شامل مي شود.
وي با اشاره به اين نكته كه بحث پيشگيري از اعتياد بايد از سطح مدارس آموزش داده شود، گفت: هزينه و سرمايه گذاري براي پيشگيري بسيار كمتر از هزينه براي درمان جامعه از خطرهاي ناشي از اعتياد است.
در بحث اعتياد اگر به كودكان و نوجوانان از سنين كودكي آموزش هاي مرتب و پيوسته اي با ذكر عواقب كار داده شود، اعتياد در خانواده به شدت كاهش مي يابد.
وي مي گويد: بسياري از معتادان دليل اعتياد و عدم ترك اعتياد را فقر و تنگدستي عنوان مي كنند. در حالي كه بهزيستي و وزارت بهداشت براي درمان مشكلا ت معتادان گام هاي اساسي برداشته است. هرچند كه تعداد مراكز درمان اعتياد هم اكنون محدود است اما اگر دولت اين مراكز را حمايت كند قطعاً مراكز بيشتري تحت نظر وزارت بهداشت و بهزيستي شروع به فعاليت خواهند كرد. در حال حاضر تعداد زيادي از مراكز غيرقانوني با دادن آگهي در روزنامه ها اعلا م آمادگي براي ترك اعتياد افراد مي كنند، در حالي كه فعاليت اين دسته از شركتها كاملا ً غيرقانوني و غيربهداشتي است. لذا لا زم است كه وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي در كنترل مراكز غير قانوني دقت نظر بيشتري داشته باشند.
وي با تأكيد بر اين نكته كه معتادان مي توانند به صورت قسطي به درمان خود بپردازند، گفت: مركز تخصصي درمان اعتياد تهران آمادگي دارد با هزينه هاي اندك و به صورت قسطي به درمان معتادان اقدام نمايد.
ولي در خصوص هزينه ترك اعتياد مي گويد: هزينه ترك اعتياد بستگي به ميزان مدت و نوع مصرف و سن بيمار دارد؛ اما در كل هزينه ترك اعتياد از ۳۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود كه بيماران مي توانند با مراجعه به مراكز معتبر و تحت نظر وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي اين هزينه را به صورت قسطي پرداخت كنند.
وي در پايان گفت: خانواده ها و افراد جامعه مي توانند به صورت رايگان اطلا عات كامل در رابطه با بيماري هاي ايدز - هپاتيت و اعتياد را از طريق شماره هاي ۸۷۵۳۷۱۵ ، ۸۷۴۳۷۱۰ با مشاورين و متخصصين اين مركز در ميان بگذارند.

عكس روز
خطرخاموش
001806.jpg
آلودگي هوا به دلمشغولي بزرگ تمامي دولتهاي دنيا تبديل شده است.
رشد نسلي ضعيف و رنجور كه قابليت توليد چنداني ندارد   و    پيرو آن، تشكيل خانواده هايي با اقتصاد متزلزل، رواج بيماري هاي پردردسر و مزمن نظير آسم كه درمان آن نيازمند صرف هزينه هاي فراواني است، همه و همه از معضلا تي است كه آلودگي هوا را  دامن زده است.
شايد تاكنون براي زدودن غبارهاي تهران كه از آلوده ترين شهرهاي دنيا است تدابيري انديشيده شده باشد؛ اما هرگز كافي نبوده.
خطر بزرگ است، اما خاموشي ساكنان اين شهر را احاطه كرده است .

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |