پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۰
كارمندان دولت، سپر بلا  براي مبارزه با تورم!
براي چند ريال بيشتر !
كارمندان دولت كه خود را قربانيان تورم افسار گسيخته مي دانند، خود را به عنوان اولين سپرهاي جلوگيري از همان تورم مي بينند و اين امر براي اكثر آنها حيرت انگيز است.طعنه آميزاست كه گفته مي شود براي جلوگيري از تورم بايد از افزايش حقوق كارمندان و كاركنان دولت جلوگيري كرد.
فاطمه اميني پور
001776.jpg

«... كارمند دولت هستم، يك كارمند قديمي. نمي خواهم مثل هميشه سفره دل كارمندي ام را بگشايم و درد دل كنم يا فرياد بزنم. بلكه مي خواهم از ضرب و تقسيم هاي ساده حرف بزنم. از چيزي كه همه از آن خبر دارند، ولي بدان اعتنايي نمي كنند و آن، ميزان حقوق ما طي همه اين سال ها است.
به آمار و ارقام خود دقت كنيد.
گزارش هاي تهيه شده توسط كارشناسان خويش را بخوانيد تا دريابيد ما در چه در شرايط نوميد كننده اي به سر مي بريم، البته واژه نوميد كننده رسا نيست،شرايط ما اسفبار است و مدت هاست معني اين واژه را فراموش كرده ايم.
باعث تأسف است كه شأن كارمند دولت تا بدين حد پايين آمده كه بحث در مورد چند ريال افزايش حقوق او زينت بخش هميشگي رسانه ها باشد...»
اين جمله هاي يكي از كارمندان قديمي است كه هميشه هم به كيفيت كار خود مي باليده، ولي نگاه و كلا مش سرد و نگران كننده است.
مقوله افزايش حقوق كارمندان و كاركنان دولت هميشه مطرح بوده و احتمالا ً هميشه هم مطرح خواهد بود.
مقوله افزايش حقوق كاركنان دولت و مشمولين قانون كار در سال ۸۳ مدتي است به بحث داغي ميان كارمندان دولت، كارشناسان و مسئولا ن اقتصادي بدل شده است.
ستاري فر، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي حدود يك ماه پيش از افزايش ضريب حقوق كاركنان دولت از ۳۲۰ به ۳۴۰ و يا افزايش ۱۶ درصدي حقوق در سال ۸۳ خبر داد.
همچنين پيش از آن دكتر عارف، معاون اول رئيس جمهور در تاريخ ۷ تير ۸۲ در بخشنامه اي اعلا م كرده بود كه نرخ دستمزد كاركنان دولت و مشمولين قانون كار در سال آينده بايد بدون تغيير و معادل آخرين نرخ مصوب در سال ۸۲ پرداخت گردد.
اين در حالي است كه بسياري از كاركنان دولت معتقدند كه در دو، سه سال گذشته همواره از ميزان پرداختي هاي دولت كاسته شده و درآمد آنها از نرخ تورم واقعي فاصله منفي گرفته است.
كدام تورم و چه قدر؟
در حالي كه اتفاق نظر صريحي در مورد ميزان تورم در ايران و همين طور تهران، وجود ندارد، با اين وصف همه متفق القولند كه تورم جاري در كشور و آن چه خانوارها با آن روبه رو هستند بسيار بيش از آن است كه مطرح مي شود.
بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد، افزايش ضريب حقوق از ۲۹۰ به ۳۲۰ در سال ۸۲، حقوق كاركنان دولت را حدود ۴/۱ درصد افزايش داده در حالي كه نرخ تورم اعلا م شده از سوي بانك مركزي حدود ۵/۱۰ درصد بود و نمايندگان مجلس اين نرخ را ۲۱ درصد اعلا م كرده بودند.
همچنين رئيس جمهوري در بخشنامه بودجه سال ۸۳ تأكيد كرده بودند كه رشد بودجه سال ۸۳ نسبت به امسال بايد صفر باشد؛ در حالي كه بودجه سال آينده با ۵/۱۰ درصد رشد نسبت به بودجه امسال تقديم مجلس شد.
در اين زمينه رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي دليل عدم رعايت رشد صفر درصدي بودجه سال ۸۳ را افزايش ۱۶ درصدي حقوق كاركنان دولت اعلا م كرد.
موضوع عدم رشد بودجه سال آينده، بحثي است كه بسيار مورد توجه مسئولا ن اقتصادي قرار دارد تا بتوانند با اجراي اين سياست رشد دو رقمي تورم و نقدينگي را كه منجر به افزايش قيمت ها و فشار بر خانواده ها مي گردد،كنترل كنند.
اما متأسفانه به دليل عدم برنامه ريزي هاي درست و بلند مدت اجراي چنين سياست هايي طي ساليان گذشته در كنترل تورم و رشد قيمت ها ناموفق بوده است و عدم افزايش حقوق كاركنان دولت نه تنها به اين رويه كمك نمي كند؛ بلكه باعث به وجود آمدن مشكلا ت و معضلا ت بسيار مي گردد.
پايه هاي حقوق و ضرايب 
001779.jpg

در آخرين آمارهاي اعلا م شده از سوي بانك مركزي نرخ تورم در يك سال گذشته حدود ۷/۱۶ درصد اعلا م شده است. رشد ضريب پايه حقوق از ۳۲۰ به ۳۴۰ براي سال آينده حقوق كاركنان دولت را حدود ۷ درصد افزايش خواهد داد. در حالي كه نرخ تورم اعلا م شده توسط رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در سال آينده ۵/۱۴ درصد است.
كارشناسان اقتصادي در اين زمينه معتقدند؛ با ادامه روند كنوني، نرخ ترم كشور در سال ۸۳ بيش از ميزاني خواهد بود كه ستاري فر اعلا م كرده است.
با بررسي روند افزايش نرخ تورم و افزايش اعلا م شده توسط رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، قدرت خريد كارمندان دولت كه قشر عظيم متقاضي كالا  و خدمات را در كشور تشكيل مي دهند، به ميزان زيادي كاهش خواهد يافت كه عواقب آن مشكلا ت اقتصادي كشور را افزايش خواهد داد. معمولا ً در اكثر كشورهاي جهان، براي رونق بازار، افزايش گرايش قشر متوسط جامعه به افزايش تقاضا موردنظر است، زيرا براي رونق اقتصادي و بالا رفتن توليد كه منجر به رشد اقتصادي و فعاليت توليدي واحدهاي صنعتي مي شود، بالا  بردن توان خريد اين قشر عامل تعيين كننده اي در رشد اقتصادي، حفظ توسعه و پايدار رفاه اجتماعي است.
يكي از كارمندان در اين زمينه مي گويد:«افزايش ۷ درصدي ضريب پايه حقوق ما عملا ً مشكلي را حل نخواهد كرد. در حالي كه هزينه مسكن بيش از ۳۰ درصد و هزينه رفت و آمد بيش از ۲۰ درصد افزايش يافته است. شما نمي توانيد با اين روند به بقاي خود ادامه دهيد. كارمندان مثل من كه صاحب خانه نيستند عملا ً نزديك به همه حقوق ماهانه خود را براي هزينه مسكن در تهران مي پردازند.»
دكترمحمد اخوانيان، كارشناس اقتصادي در ارتباط با افزايش حقوق و دستمزد كارمندان دولت به خبرنگار ما گفت: با اعمال ضرايب اعلا م شده از سوي دولت براي سال ۸۳، حقوق كاركنان دولت ضمن در نظر گرفتن ۵ درصد افزايش سنوات نسبت به سال ۸۲ تنها به ميزان ۷ درصد افزايش خواهد يافت.
وي اضافه كرد: تأثير اعمال ۵ درصدي افزايش سنواتي سالا نه كاركنان دولت در ميزان رشد حقوق در جمع حقوق كاركنان رسمي دولت بيش از ۹/۱ درصد نخواهد بود.
وي افزود: با اين حال برنامه ريزي دولت براي افزايش حقوق كاركنان دولت تنها فشار مضاعف را بر اقشار حقوق بگير تضعيف مي كند كه اين امر دورنماي تأسف بار زندگي كارمندي را در كشور نشان مي دهد. زيرا افزايش حقوق در نظر گرفته شده نه تنها جوابگوي هزينه هاي روزمره كاركنان دولت نيست؛ بلكه با مفاد قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق كاركنان كه در آن افزايش حقوق معادل نرخ و تورم سالا نه اعلا م شده از سوي بانك مركزي، مغايرت دارد. از سويي ديگر عدم افزايش حقوق تنها شامل فيش هاي رسمي كاركنان رده پايين دولت مي شود و پرداختي ها و امتيازات غير رسمي مديريتي در اين فيش ها درج نمي شود.
اين در حالي است كه بسياري از نمايندگان و مسئولا ن اقتصادي افزايش حقوق كاركنان دولت را باعث رشد حجم بودجه و رشد تورم در كشور مي دانند.
مبارزه با تورم به مدد كارمندان 
از سوي ديگر نكته بسيار طعنه آميزي جلب نظر مي كند. اين كه گفته مي شود براي جلوگيري از تورم بايد از افزايش حقوق كارمندان و كاركنان دولت جلوگيري كرد.
به باور كارشناسان اقتصادي، مخالفت با افزايش حقوق كاركنان دولت با هدف مهار تورم و مقابله با رشد بودجه، فساد مالي را گسترش مي دهد و از آنجايي كه هزينه تورم را همه ساله اقشار داراي درآمد ثابت مي پردازند، مخالفت با افزايش حقوق كاركنان دولت مطمئناً باعث به وجود آمدن انگيزه براي گسترش فساد مالي و ناكارآيي عملكرد دستگاه هاي دولتي مي شود. زيرا كارمندي كه مثلا ً جمع حقوق ماهانه وي ۱۵۰ هزار تومان است و با افزايش هزينه ها در سال آينده، هزينه هاي وي به ۲۰۰ هزار تومان مي رسد اين امر باعث ايجاد استرس و فشار رواني مي گردد و موجب كاهش بهره وري كارمند موردنظر مي شود.
در كشور ما كه نرخ تورم در سال بين ۱۵ تا ۲۰ درصد متغير است، افزايش حقوق كاركنان دولت كه اغلب بسيار ناچيز است موضوعي است كه از سوي بعضي نمايندگان مجلس زيرسؤال رفته و افزايش حقوق كاركنان دولت را عامل تورم عنوان مي كنند.
پرسش بي پاسخ 
در حقيقت كارمندان دولت كه خود را قربانيان تورم افسار گسيخته مي دانند، خود را به عنوان اولين سپرهاي جلوگيري از همان تورم مي بينند و اين امر براي اكثر آنها حيرت انگيز است. علي.م يكي از همين كارمندان مي گويد: باور نمي كنم كه كارشناسان اقتصادي ما را به عنوان عوامل تورم زا معرفي مي كنند. آنها در كجا زندگي مي كنند؟ و چه تحليلي از شرايط اجتماعي دارند؟ اكثر كارمندان دولت طي همه اين سال ها با حداقل حقوق كار كرده اند و صبورانه به انتظار راه حل معقولي مانده اند. شخصا اين تلقي را كه ما بايد سپر جلوگيري از افزايش تورم شويم، درك نمي كنم.
حال سؤالي كه وجود دارد، اين است كه باتوجه به وجود ارثيه تورم دو رقمي در كشور، كارمندان دولت چگونه بايد بدون افزايش دستمزد در مقابل افزايش روزمره قيمت ها، مقاومت كنند.
با مطالعه عوامل ساختاري تورم در كشور، به راحتي مي توان دريافت كه افزايش حقوق كاركنان دولت نمي تواند به عنوان اصلي ترين عامل تورم در كشور مطرح باشد. به گونه اي كه در اغلب كشورها افزايش حقوق كاركنان دولت با درصدي بسيار بالا تر از ايران مشاهده مي شود، بدون اين كه اين افزايش دستمزدها تأثيري بر رشد تورم داشته باشد.
جلوگيري از رشد تورم امري است كه بايد در سياست گذاري هاي كلا ن اقتصادي مورد توجه قرار گيرد و همچنين افزايش توليدات.
نكته اين است دولت هم در منگنه بدي گرفتار شده و هر چند مي داند در كشور چه مي گذرد، ميزان تورم چقدر است و خانوارهاي تحت پوشش دولت زير فشار فراوان قرار دارند، ولي عملا ً كاري از دستش بر نميآيد.

آيينه تصوير
001812.jpg

بزرگترين رويداد اروپا در تابستان آينده را مي توان برگزاري بازي هاي جام ملت هاي اروپا در پرتغال دانست. رقابت هايي كه با هزينه هاي گزاف، آماده برگزاري شده اند. اما مسئولا ن پرتغال، به هيچ وجه قصد ندارند زحمات چند ساله شان را با آشوب طلبي چند هرج و مرج طلب بر باد رفته ببينند، از همين رو از حالا  دست به كار شده اند و با هزينه اي پنج ميليون پوندي، پليس خود را تقويت كرده اند. يكي از برنامه هاي آنان، ممانعت از ورود دو هزار و پانصد آشوب طلب شناخته شده به پرتغال است.

001809.jpg


گروه امداد ساحلي انگليس در طول سال گذشته روزانه در بيست و يك مورد به نجات حادثه ديدگان شتافته است. سخنگوي گارد ساحلي انگليس با بيان اينكه در پر مشغله ترين سال كاري تاريخ خود، گروه امداد به هفت هزار و هشتصد و پانزده نفر ياري رسانده، هزينه اي معادل يكصد و هفت ميليون پوند را سرمايه مصرفي اين گروه در سال پيش خواند.

001815.jpg


يك كارگر چيني مشغول فرونشاندن دود و غبار حاصل از سوزاندن زباله ها در پكن است. ميزان بالا ي آلا ينده ها در هواي كشورهاي مختلف آسيايي و عملكرد ضعيف درماني، ضريب احتمال به ابتلا  به آسم در اين قاره را افزايش داده است.

001818.jpg


يك كارگر شركت بزرگ سوني،Walkman جديد ساخت اين كارخانه را ميآزمايد. صادرات تكنولوژي ژاپن به كشورهاي ديگر، از جمله چنين سازه هاي جديدي در يك چهارم پاياني سال ۲۰۰۳ ، ۵/۲ درصد افزايش يافته است.

صداي مصرف كننده
خودرو ايراني، امنيت، آسايش 
از خودروسازان كشور به جهت دقت و تلا شي كه براي استاندارد سازي خودروها و نيز افزايش ميزان امنيت و آسايش مصرف كننده به خرج مي دهند تشكر دارم. اميدوارم بتوانند مقابل شكايت من به دادگاه دفاع مناسبي از خود ارائه دهند.رنو سپند ۲ كه خريدم- واي كاش نمي خريدم- از ابتدا مشكل انحراف فرمان به چپ و راست داشت، سرانجام اين مشكل باعث چپ كردن ماشين و فوت فرزندم شد.مو‡ذن 
اول پول مي گيرند، بعد مي گويند نمي شود
شركت مخابرات در فرديس كرج، بعد از يك سال كه پول ثبت نام تلفن ثابت را گرفته، به اين نتيجه رسيده كه محل سكونت  ما امكان كابل كشي ندارد. اي كاش اول امكاناتش را مي سنجيد، بعد پول مي گرفت.طباطبايي 
چهارراه پرتصادف 
چهارراه عباسي، محله ياخچيآباد، هر روز شاهد تصادف هاي سنگين است. تقاضاي نصب سرعت گير داريم.جليلي مراغه 
ملك پدرمان كه نيست 
بسياري از مغازه دارها، رو به روي مغازه خود را موانع و وسايل مختلف قرار مي دهند تا امكان پارك اتومبيل نباشد.
در شهري كه دروازه هاي آن به روي انبار خودروسازان باز است و هر روز به تعداد خودروها اضافه مي شود و از ديگر سو كمبود پاركينگ بيش از پيش مردم را رنج مي دهد، حداقل بيائيد خودمان قدري هواي يكديگر را داشته باشيم و منصف تر باشيم. جلو مغازه كه ديگر ملك پدرمان نيست.آذري 
پل عابر مي خواهيم 
خيابان قزوين، حدفاصل ميدان آذري و اتوبان آيت الله سعيدي احتياج به پل هوايي عابر دارد. شهرداري لطفاً اقدام كند.طولا بي 
اين هم از مزاياي بورس بازي 
حدود ۷ سال پيش از طريق تبليغات رسانه ها، ترغيب به خريد سهام شركت ... شديم. تاكنون سود درست و حسابي دريافت نكرده ايم. جالب اين كه اجازه خريد و فروش اين سهام را هم نداريم.مهدي معلم 
خسته نباشيد
از شركت واحد به خاطر اين كه بالا خره بعد از هشت سال به شهرك مخابرات واقع در سعادت آباد خط اتوبوس اختصاص داد تشكر مي كنيم و خسته نباشيد عرض مي نمائيم.جمعي از اهالي شهرك مخابرات 
وام ما را هم بدهيد
كارمند مخابرات هستم. به تمام رئيس و رو‡سا وام هاي كلا ن اعطاء شده اما به درخواست اينجانب و ديگر همكاران براي اخذ وام بعد از يك سال هنوز هيچ پاسخي داده نشده است.دو سراني 
معلمان مظلوم 
براي آگاه شدن از وضعيت تحصيلي فرزندم به مدرسه او رفتم، در حياط مدرسه با صحنه اي روبه رو شدم كه بيشتر پي به مظلوميت قشر زحمتكش معلمان بردم.
دانشآموز بي انضباطي كه به دليل تذكرات انضباطي مدير با صداي بلند به مدير هتاكي مي كرد و مدير صبور فقط نظاره گر بود. چون مطمئن بود كه در صورت ابراز عكس العمل با شكسته شدن شيشه اتومبيلش و يا فرود تكه آجري بر سرش روبه رو خواهد شد.سعيدي 
پني سيلين هاي تشنج زا
توسط پزشك براي فرزندم دو آمپول پني سيلين تجويز شد كه يكي از آنها را تست كردند و ديگري را بدون تست همزمان تزريق كردند. بلا فاصله بعد از ۵ ثانيه فرزندم دچار تشنج گرديد و به ناچار بستري شد. در نهايت كاشف به عمل آمد كه پني سيلين تست نشده، ناخالصي داشته و گويا مشابه اين مورد بارها اتفاق افتاده است. شركت سازنده اين دارو بد نيست بداند با جان مردم سروكار دارد و مسئوليت مهمي بر دوش اوست.خانم مدني 
خسارت ديركرد ندادند
در روزنامه ها خواندم ثبت نام جديد تلفن همراه آغاز شده و بابت ديركرد واگذاري سيم كارتها خسارت پرداخت مي شود. با خواندن اين خبر به ياد همين ادعا در سال قبل افتادم كه مخابرات با عبارات مشابه، نسبت به خسارت ديركرد وعده داده بود، اما هنوز خبري از اين خسارتها نيست.
همچنين يادمان مي آيد كه از هر نفر ۸۰۰ تومان گرفتند تا كارت ملي به در خانه ها فرستاده شود. اما حالا  اعلا م مي كنند كه براي دريافت كارت، به دفتر مركزي مراجعه كنيم.خانم مظهري 
تبعيض نژادي 
با اين كه مسأله تبعيض نژادي از دير باز فقط مختص دنياي غرب بوده و ما ايرانيان از آن مبري بوده ايم، اما به نظر مي رسد امروز به ما هم تسري يافته است. قانون دانشگاه آزاد به صراحت مي گويد انتقال دانشجو مجاز نيست؛ اما به چشم خود مي بينيم آنها كه رابطه دارند مي آيند و مي روند.دانشجويي از خميني شهر
تشكر از اين كه مي گذاريد عروسي كنيم 
از شوراي شهر و شهرداري تهران به خاطر طرح جديدشان مبني بر اعطاي تسهيلا ت به زوجهاي جوان تا يك ميليون تومان تشكر مي كنيم. ممنون از اين كه مي گذاريد عروسي كنيم.شهروند ذوق زده 
امان از دست رستوران هاي بين راهي 
شرايط كاري ايجاب مي كند كه بيشتر مواقع مشغول سفر به شهرهاي مختلف با اتوبوس باشم. كيفيت سرويس دهي و غذاي رستوران هاي بين راهي به ويژه در مسير اراك - قم بسيار اسف بار است. چرا هيچ سازماني به فعاليت اين رستوران ها نظارت نمي كند؟
مرتضي طباطبايي - از اراك 
كارمند نداريم 
با تشكر از شرايط نسبتاً بهتري كه در مسيرهاي شركت واحد اتوبوسراني تهران ايجاد شده، به اطلا ع مي رسانيم هنوز بايد مدتها در ايستگاه ها منتظر اتوبوس ماند. وقتي علت را جويا شدم، گفتند كارمند كافي نداريم.
حال كه اتوبوس به قدر كافي موجود است و بيكاري هم در جامعه بيداد مي كند چرا با گزينش افراد با صلا حيت و تحصيلكرده، مشكل خود را حل نمي كنند؟
خانم عبداللهي

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |