پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۲۰
گفت وگو با كريستوف دام
«دام» اعتياد
003054.jpg
مريم دري منش: پس از دردسرهاي فراوان، افتراهايي كه به كريستوف دام بستند و او را به استفاده از مواد مخدر و روابط نامشروع متهم كردند- كه تا حدودي هم درست از آب درآمد- و بدين گونه بخت مربيگري تيم ملي آلمان را از دستانش بيرون كشيدند، مربي ژرمن بار ديگر در تركيه و اين بار در شمايل راهبر فنر باغچه، بر روزهاي دلپذير گذشته گام برمي دارد.
كريستوف دام، وارهيده از تمام آن ورطه هاي هولناك اخلاقي، بازگشته است.
* تفاوت مربيگري در تركيه و آلمان در چيست؟
- بازيكنان ترك سرتاپا سرشار از شور هستند و احساس؛ اين را مي توانيد از نخستين لحظه، از هنگامي كه به يكديگر سلام مي كنند دريابيد. اگر فاصله تان را با بازيكنان حفظ كنيد گمان مي برند به آنها كم توجهي كرده ايد و اگر اشتباهاتشان را گوشزد كنيد، خشمگين مي شوند. شايد بهتر باشد با آنان از نيكي ها، چيزهاي بهتري سخن بگوييد. در آلمان، از بازيكنان و تيم ها بيشتر انتقاد مي شود و خب، آنها انتقادات را مي فهمند و تاب مي آورند. به هر روي اينجا بايد دائماً يادآوري كنيد كه به نتيجه فكر كنند. با اين وجود بازيكنان ترك آماده فرا گرفتن هستند و مدام از جزئيات مي پرسند آنها مي خواهند ترقي كنند اما در آلمان فكر مي كنند همه چيز را مي دانند.
* ... و رسانه ها؟
- در اروپا، خصوصاً انگليس و تركيه، رسانه ها نقش تحريك كننده را ايفا مي كنند كه تأثير بسزايي بر بازيكنان دارند. شايد اگر مطبوعات كمي آرام تر عمل كنند جو حاكم بر ورزشگاه ها آرامتر شود. در اين راه بايد تاريخچه رسانه ها در تركيه را هم به يادداشت. تا ۱۹۸۶ دولت كنترلي سخت بر آنان داشت تا اينكه در آن هنگام قيدها برداشته شدند اما روزنامه ها به دردسر تبديل شدند. اينجا تنها سي درصد روزنامه نگاران خوب و حرفه اي هستند و تمام زواياي تاريك مسايل را زيرورو مي كنند. باقي آموزش لازم را نديده اند. زماني كه به اينجا آمدم متوجه شدم اگر دوربيني در دست داشته باشيد، خبرنگار به شمار مي آييد. آنها خيال مي كنند اگر عكس در كنار من داشته باشند، مي توانند هرچه بخواهند بنويسند.
* اين گذار زمان را دشوار مي كند؟
- اينجا ديگر تنهايي و زندگي خصوصي معنايي ندارد؛ همان گونه كه برخي روزنامه هاي انگليسي، براي زندگي شخصي افراد ارزشي قايل نمي شوند. اما بايد براي رودرروشدن با اين اوضاع آماده بود. شما در برابر چشمان جامعه قرار داريد و از اين رو خلوت فردي دود مي شود و به هوا مي رود. حالا چون نمي خواهم در كشاكش شايعات قرار بگيرم ديگر اصلاً به رستوران نمي روم. اينجا ده كانال تلويزيوني فعاليت مي كنند كه هر كدام روزانه پنج شش ساعت به بحث پيرامون فوتبال مي پردازند. اين پنج ساعت چگونه پر مي شود؟ علاوه بر اين ده روزنامه هم هستند كه هر يك سه صفحه به سه باشگاه بزرگ تركيه اختصاص داده اند.
* خيال مي كني ترك ها هنوز به مربي خارجي نياز دارند؟
- پس از اينكه فاتح تريم تركيه را به يورو ۹۶- نخستين حضور آنها در اين رقابت ها پس از ۱۹۵۴- رهنمون شد، باشگاه ها به مربيان ترك روي آوردند، آنها فكر مي كردند خودشان همه  چيز را مي دانند. البته مي توان برخي مربيان توانمند بومي را ميانشان پيدا كرد اما مربيان خارجي با خود تجربه به ارمغان مي آورند. من در صد بازي اروپايي روي نيمكت نشسته ام.
* در تركيه با چه مشكلاتي روبه رو هستي؟
- به مثابه ساير كشورها، بايد در كسب نتيجه موفق باشي و بازيكنان خوش قريحه ات را به نيكي حفظ كني. در تركيه، فوتبال همه چيز است و بدون آن، هيچ چيز معنا نمي يابد. از سوي ديگر بايد اين كشور و فضاي حاكم بر آن را به خوبي درك كني و رابطه اي واقعي با بازيكنان برقرار سازي. يك مربي بزرگ نمي تواند هر آنچه را كه بلد است به آنها انتقال دهد. گاهي اوقات مجبور مي شوم انديشه هايم را كمي معتدل تر سازم.
* به فنرباغچه بازگرديم. چه برنامه هايي براي اين تيم طرح كرده اي؟
- تمام تيم جديد را با نيمي از بودجه اي كه فصل قبل براي خريد يك بازيكن (اريل اورتگا) صرف شد، سازمان داده ايم. هيچ رقمي براي جذب لوچيانو نپرداختيم، تنها اندكي براي جذب پيرون هويد ونك هزينه كرديم. اينجا بي شمار بازيكن جوان زير بيست و يك سال داريم و بازيكنان مسن تر نظير عبدالله- را به رغم تمام شايستگي هايش- آزاد اعلام كرديم تا تيمي جوان، با دورنمايي براي آينده بسازيم. مي خواهم با فنرباغچه در اروپا به موفقيت برسم، جام اروپايي در سال ۲۰۰۷، به هنگام صدسالگي باشگاه.
* اما كار نيمه تمامي در آلمان نداري؟
- در حقيقت كارهاي زيادي در تركيه براي انجام دارم. تركيه  است كه پشت سرم قرار دارد. ولي در آلمان، تنها مردم عادي از من حمايت كردند. آنها بدون اينكه واقعيت حقايق را بدانند، نابودم كردند. من اشتباه كردم اما بهاي گزافي بابتش پرداختم. نحوه برخورد آنان با من باورنكردني بود.
* بنابراين در تركيه مي ماني؟
- در آلمان در مناطق صنعتي زندگي مي كردم و در كنار ترك ها رشد كردم. تركيه خانه دوم من است و خوشحالم كه گوشه اي از تجربياتم را در اختيارشان مي گذارم. البته نمي گويم برنمي گردم اما فعلاً بازگشت برايم اولويت ندارد. پيشنهاداتي از روسيه، اوكراين و آلمان داشته ام اما هنوز اينجا كاري هست كه بايد تمامش كنم. البته قصد ثابت كردن قابليت هايم را ندارم چون سابقه ام در آلمان، بشيكتاش و استرياوين بيانگر همه چيز است.
* راجع به تمام آنچه سبب شد آلمان را ترك كني، مواد مخدر و روابط نامشروع، چه عقيده اي داري؟
- تمام اين داستانها با انتصاب من به عنوان مربي تيم ملي شروع شدند و همه شان از مونيخ نشأت مي گرفتند. فراموشش كنيد، ناچار نيستم در آلمان چيزي را جبران كنم. آنجا كارهاي نيك انجام دادم اما در عوض مرا به بزرگ ترين خائن سراسر آلمان تبديل كردند. تا زماني كه آنها (اولي هوينس و كارل هاينس رومنيگه) در بايرن هستند، بازگشت به خانه برايم ناممكن است، شايد بايد يك انقلاب روي دهد. آن زمان درخواست ساخت  يك مركز تمرين ملي در كلن را كرده بودم ولي حالا اين بنا در مونيخ ساخته شده است. اگر آن در كلن ساخته مي شد قدرت را به شرق (و دور از مونيخ جنوبي) انتقال مي داد.
* دوست داري مربي تيم ملي تركيه شوي؟
- نه، در فنرباغچه كارهاي زيادي دارم، اينجا مربيگري بيست و پنج ساعت در روز وقتم را مي گيرد. علاوه بر اين سي درصد از زماني را كه در اختيار دارم بايد صرف رسانه ها و توسعه كارها كنم. اين حاميان مالي و برنامه هاي تلويزيوني، همه انرژي تان را مي گيرند.

فرار مرگبار
مقدماتي جام جهاني در آمريكاي جنوبي
003057.jpg
اشكان نعمت پور: نيمه نخست جدال برزيل و اروگوئه، از مرحله مقدماتي جام جهاني در كوريتيبا به پايان رسيده بود. طلايي پوشان با بهره جستن از چهره هايي نظير رونالدو، ريوالدو و كاكا دو گل از رقيب خود پيش افتاده بودند و به سادگي مي توانستند پنج بار ديگر دروازه آنان را بگشايند.
در حقيقت در آن مسابقه، بيش از اين كه قواي تهاجمي برزيل، اروگوئه را به دردسر بيندازد، مهره چيني اشتباه ريمون كاراسكو قهرمان روزهاي دور جهان را به ورطه شكست كشانيد. در تركيب آن روز اروگوئه سه مهاجم و تنها يك هافبك جنگنده جاي داشتند كه به نوبه خود كار برزيلي ها در رسيدن به دروازه اين تيم را ساده كرده بودند. با وجود اين با آغاز وقت دوم كاراسكو كماكان بر شيوه خود پاي فشرد. او به جاي تقويت دفاعي تيمش، آدريان رومرو، يكي از مدافعان را بيرون كشيد و در عوض، آلوارو ركوبا را براي بازيسازي روانه نبرد دشوار كوريتيبا كرد.
با نظاره چنين حربه اي، مفسر تلويزيون برزيل دستي به سرش كشيد، لبخندي مليح زد و آماده كشيدن فرياد شادي در پي گل هاي بيشتر تيم محبوبش شد. تنها سي دقيقه بعد اروگوئه با نتيجه سه بر دو از حريف جلو بود و مي رفت كه برزيل نخستين شكست خود در مرحله مقدماتي بازيها را بپذيرد و تنها ضربه رونالدو بود كه در نهايت قهرمان جام جهاني پيشين را از چنين مصيبتي وارهاند.
سه روز قبل از اين رقابت، برزيل بسيار كوشيده بود تا سرانجام پيشاروي چشمان هشتاد هزار هوادار پرويي، ليما را با كسب يك تساوي يك بر يك ترك كرد.
به واقع، پرو اگر چه از ۱۹۸۲ تا به حال به جام جهاني پاي نگذاشته اما اكنون با وجود نولبرتو سولانو (نيوكاسل) در خط مياني و كلوديو پيزارو (بايرن مونيخ)  و آندرسن مندوزا (بروژ) در خط حمله،  مي تواند با كنار زدن هر مجموعه اي راه خود را به سوي آلمان ۲۰۰۶ هموار كند.
از اين رو است كه كارلوس آلبرتو راهيابي به جام جهاني را دشوارتر از فتح آن مي داند. اينك بزرگان آمريكاي لاتين در مهلكه اي گرفتار آمده اند كه رهايي از آن چندان ساده نخواهد بود.
ستايش نابه جا
اروپايي ها طبق معمول به خاطر صعود چهار تيم از ده تيم حاضر در آمريكاي لاتين به جام جهاني و حضور تيم پنجم در ديدار پلي آف برابر تيمي از قاره اي ديگر، به فيفا خرده مي گيرند اما مربي برزيل بر اين عقيده استوار است كه تيم او به مراتب كار دشوارتري در قياس با امثال انگليس، آلمان يا ايتاليا در پيش دارد: «در اروپا، كافي است نگاهي اجمالي به تركيب گروه ها بيندازيد تا دو تيمي را كه به احتمال فراوان صعود مي كنند، بشناسيد. اما اينجا برزيل، آرژانتين، اروگوئه، پاراگوئه، شيلي، كلمبيا و اكوادور، همگي مدعي اند. بعد نوبت به ونزوئلا مي رسد كه ديگر آن تيم ناتوان گذشته نيست، بوليوي اوج گرفته، پرو كه به نحوي خارق العاده پيشرفت كرده... هر تيم بزرگ اروپايي دوران بسيار دشواري را در اينجا تجربه خواهد كرد.»
دغدغه بزرگ كارلوس آلبرتو اين نگرش اروپايي ها به بازيهاي آمريكايي لاتين نيست كه ساده انگاري رسانه ها و مطبوعات برزيلي در اين چالش است .آنها همواره رقيبان را به چشم حقارت مي نگرند و بيش از آن كه نقاط قوت رقيبان را در نظر آورند، به بر شمردن كاستي هاي طلايي پوشان اقدام مي كنند. مردمان آن نيز هم گمان مي برند برزيل بايد به سادگي هر هجده بازي خود را با برد پشت سر بگذارد. به همين سبب است كه پس از پيروزي با يك گل فشار بي حدي بر تيم وارد مي آيد. تساوي يا شكست كه ديگر در قاموس برزيلي ها واژه اي تعريف ناشده است و نقش بستن اش بر كارنامه تيم، طعم تلخ انتقادي هولناك را به كارلوس آلبرتو و شاگردانش مي چشاند. اما اين انتقادات تنها به كسب نتيجه محدود نمي شود. در هر بازي گزارشگران و مفسران شروع به انتقاد از سيستم هاي كارلوس آلبرتو مي كنند، انگار او بايد با يازده مهاجم بازي را آغاز كند. اين انتظارات بي جا از جعبه جادويي به عامه مردم تسري مي يابد و در آخر، گروه يازده نفره برزيل با مشكلات حاشيه اي فراوان رودررو مي شود.
براي نمونه آنها معتقدند گروه امرسون، زي روبرتو و گيلبرتو سيلوا در خط مياني، پوشش لازم را به كاكا، رونالدو و ريوالدو در خط آتش نمي دهند. يكي از منتقدان برزيلي در اين باره نوشته بود: «جايي براي هر سه اين هافبكهاي دفاعي در تيم نيست. ما خط مياني غير خلاقي داريم كه سه مهاجم را از باقي تيم جدا مي كنند. اما كارلوس آلبرتو با قاطعيت برابر همه اين انتقادات مي ايستد و تصريح مي كند گروهش به اندازه كافي فرصت خلق مي كند. شايد بهتر باشد طلايي پوشان همان گونه كه به حمله  بها مي دهند براي دفاع نيز ارزش قائل شوند؛ اين سياقي است كه مربي برزيل در پيش گرفته و پيشتر نيز يك بار با تكيه بر آن به ستيغ افتخاري جهاني چنگ انداخت.

خبرها و نگاه ها
آرسنال بودجه لازم براي احداث ورزشگاه جديد خود را تأمين كرد
م. م-  باشگاه  فوتبال  آرسنال  انگليس  كه  سرمايه  لازم  را براي  ساخت  ورزشگاه  جديد خود تامين  كرده  است ، اعلام  كرد كه  با شروع  عمليات  ساختماني ، ورزشگاه  جديد براي  فصل  ۷- ۲۰۰۶ آماده  بهره برداري  خواهد شد. باشگاه  آرسنال  اعلام  كرد كه  يك  گروه  بانكي  در لندن  با پرداخت ۲۶۰ ميليون پوند وام  براي  احداث  اين  ورزشگاه  موافقت  كرده  است . بازپرداخت  اين  وام  به  صورت  اقساط ۱۴ ماهه  خواهد بود.
كل  هزينه  ساخت  ورزشگاه  ۶۰ هزار نفري  كه  «اشبورن  گراو» نام  خواهدگرفت  ۳۵۷ ميليون  پوند (معادل  ۶۷۳ ميليون  دلار) محاسبه  شده  است  كه  باشگاه  اعلام  كرده  تمام  اين  بودجه  را تامين  كرده  است .
چند شركت  بزرگ  ورزشي  از جمله  گرانادا و نايك  هم  در اين  پروژه  ساختماني  مشاركت  دارند. همچنين  قطعه  زميني  هم  در مجاورت  زمين  محل  احداث  ورزشگاه  وجود دارد كه  آن  هم  متعلق  به  آرسنال  است  و باشگاه  قصد دارد با فروش  آن  مابقي  بودجه  مورد نياز را تامين  كند.آرسنال  علاوه  بر ورزشگاه  در دست  احداث ، قصد  دارد كه  ورزشگاه  فعلي  خود «هايبوري » را هم  كه  در شمال  لندن  واقع  شده  بازسازي  كند. هايبوري  از سال  ۱۹۱۳ در اختيار آرسنال  است . هايبوري  ۳۸ هزار نفر گنجايش  دارد.
آرسنال  معتقد است  كه  در يك  ورزشگاه  بزرگ  بهتر مي تواند مقابل  حريفان  بزرگي  همچون  منچستر يونايتد يا رئال  مادريد ايستادگي  كند. آرسنال  به  سبب  وارد شدن  در اين  پروژه  ساختماني  ، در مورد خريد بازيكن  جديد محتاطانه  عمل  خواهد كرد و اين  رويه اي است  كه  مورد پسند برخي  هواداران  تيم  واقع  نخواهد شد. آرسنال  صدرنشين  مسابقات  باشگاههاي  انگليس  است .
سرمربي  تيم  فوتبال  ويا رئال  به خاطر كم  كاري  بازيكنانش  استعفا كرد
«بنيتو فلورو» سرمربي  تيم  فوتبال  ويا رئال  اسپانيا از سمت  خود كناره گيري  كرده  و علت  اين  امر را كم  كاري  برخي  بازيكنانش  عنوان  كرد.
فلورو در يك  كنفرانس  مطبوعاتي با اعلام  اين  خبر افزود: وقتي  سرمربي  مشاهده  مي كند كه  همه  بازيكنان  به  يك  اندازه  تلاش  نمي كنند، ادامه  كار ارزش  ندارد. من  با تمام  تلاشي  كه  كردم  پاسخ  مناسبي  از تيم  دريافت  نكردم  بنابر اين  شايد قادر به  ايجاد انگيزه  لازم  در آنان  نيستم . باشگاه  ويا رئال  طــي  اطلاعيه اي  اعلام  كرد: «فــرانسيسكو گارسيا» دستيار سابق  فلورو به جاي  وي  هدايت  تيم  را بر عهده  خواهد گرفت .
ويا رئال  در فصل  گذشتــه  در مكان  پانزدهم  جدول  رده بندي  ليگ  دستــه  يك  باشگاههاي  اسپانيا قرار گرفت  اما هنوز هم  بعد از جذب  بازيكنان  صاحب  نامي  مثل  «خوان  رومن  ريكلمه » و «سوني  اندرسون » براي  بدست  آوردن  جواز صعود به (جام  قهرماني  باشگاههاي  اروپا) تلاش  مي كند.

سايه روشن ورزش
توصيه بكهام به بازيكنان انگليس در مورد حضورشان در ليگ خارجي
003060.jpg
معراج مژده - ديويد بكهام، هافبك باشگاه رئال مادريد اسپانيا به هم تيمي هاي خود در تيم ملي فوتبال انگليس توصيه كرد اگر فرصتي ايجاد شد حتماً بازي در ليگ هاي خارجي را تجربه كنند. كاپيتان تيم ملي انگليس از هنگام ترك منچستر يونايتد و پيوستن به رئال، موفقيت هاي بزرگي را در برنابئو به دست آورده است. وي گفت: اگر ساير بازيكنان انگليسي هم اين فرصت يا پيشنهادي را به دست آوردند كه در يك ليگ خارجي بازي كنند من قطعاً به آنها توصيه مي كنم از فرصت به دست آمده استفاده كنند چون ارزش زيادي دارد. بكهام تصريح كرد: من هم فكر نمي كردم روزي فرا رسد كه منچستر را ترك كنم اما بودن در جايي كه الان من هستم و بازي كردن چنين فوتبالي و راضي بودن از همه شرايط يك اتفاق ويژه است.
بكهام در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبني بر اينكه آيا به مايكل اوون هم توصيه مي كند ليورپول را ترك كرده و به رئال ملحق شود، گفت: من هميشه گفته ام كه اوون بازيكن بزرگي است و در هر جايي كه باشد موفق خواهد بود اما او يك بازيكن ليورپولي است و تا وقتي كه از اين تيم  راضي باشد همانجا خواهد ماند. كاپيتان تيم ملي فوتبال انگليس ادامه داد: گفته مي شود رئال پيشنهادهايي هم براي توتي، هانري و نيستلروي داشته كه از ميان اين افراد انتقال توتي بيشتر به نظر مي رسد چرا كه هانري اعلام كرده مايل به ترك آرسنال نيستم و نيستلروي هم به تازگي تمديد قرارداد كرده است.
اسطوره دو و ميداني استراليا درگذشت
شيرلي دلاهانتي، دارنده  هفت مدال طلاي دووميداني المپيك در سن ۷۹ سالگي درگذشت.
خانم دلاهانتي، يكي از پرافتخارترين ورزشكاران كشور استراليا بود. او بيشتر از تمام ورزشكاران اين كشور در المپيك مدال طلا به دست آورده است. دلاهانتي در سال ۱۹۵۲ و ۱۹۵۶ در دوي ۸۰ متر با مانع، سريع تر از ساير حريفان خود به خط پايان رسيد. او در دوي ۱۰۰ * ۴ متر تاخيري نيز مدال طلا را به گردن آويخت. جان كوآتس، رئيس كميته المپيك استراليا در اين باره گفت: شيرلي، اسطوره  ورزش دووميداني بود. او يكي از بزرگ ترين ورزشكاران استراليا در رقابت هاي المپيك بود. ما با خانواده  شيرلي اظهار همدردي مي كنيم.قهرمان استراليا هيچ گاه از ورزش دور نبود و حتي پس از پايان دوران قهرماني به عنوان مربي و مدير به ياري ما شتافت.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |