چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۴ - Mar 3, 2004
سياسي
Front Page

دبيركل حزب الله لبنان:
هدف از انفجارهاي كربلا و كاظمين فتنه مذهبي است
سيد حسن  نصرالله  دبير كل  حزب الله  لبنان ، انفجارهاي  امروز در شهرهاي كربلا و كاظمين  عراق  را بسيار خطرناك  خواند و هدف  از آن را ايجاد فتنه ميان  مسلمانان  شيعه  و سني  دانست .
نصرالله  افزود: تنها آمريكاست  كه  از ايجاد فتنه  ميان  مسلمانان  سودمي برد تا بتواند با موج  بيداري  اسلامي و بازگشت  مسلمانان  به  دين  محمد(ص )رويارويي  كند و افرادي  بجاي  اين  كه  خود را در ميان  اشغالگران  منفجر كننداين  كار را در مساجد و حسينيه ها و در ميان  تظاهركنندگان  انجام  مي دهند.
دبير كل  حزب الله  اضافه  كرد: چنين  اقدام هايي  سبب  خوشحالي  آمريكا و اسراييل  مي شود و آنچه  امروز در كربلا و كاظمين  روي  داد به  سود اسراييل  است كه  روزانه  فلسطيني ها را قتل  عام  مي كند و رويدادهاي  امروز عراق ، انظارهمه  مسلمانان  را از آنچه  در فلسطين  جريان  دارد، دور مي كند.
دبير كل  حزب الله ، اهداف  كساني  كه  به  قتل  و كشتار مردم  عراق  دست  زده اندپرسش  برانگيز خواند و گفت : اين  احتمال  وجود دارد كه  سازمان  جاسوسي  اسراييل  «موساد» يا عوامل  مزدور سازمان  جاسوسي  آمريكا «سيا» در  اين  گونه اعمال  جنايت  آميز دست  داشته  باشند.
وي  از همه  مسلمانان  خواست  كه  با درك  اين  خطر بزرگ  به  مقابله  با آن برخيزند و به  آمريكايي ها و صهيونيست ها اجازه  ندهند كه  امت  را به  سوي سراشيب  سقوط پيش  ببرند.
نصرالله  با اشاره  به  عوامل  انفجارهاي  عراق  اظهار داشت : اين  احتمال  نيزوجود دارد كه  گروه هاي  متعصب  و متحجر برخوردار از افكار قرون  وسطايي  درپشت  اين  اقدام ها باشند، افرادي  كه  به  ارزشهاي  اخلاقي  و عقلاني  پايبند نبوده  اما مدعيند كه  به  اسلام  وابسته اند و اين  بزرگترين  خطري  است  كه  امت  اسلام  با آن روبه رو است .

۳ كشته و تعدادي زخمي در درگيري پليس كابل با عزاداران
روز دوشنبه در درگيري بين گروهي از عزاداران در كابل با نيروهاي پليس ۳ تن كشته و دست كم ۱۲ نفر زخمي شدند. به گزارش ايرنا از كابل هلال الدين هلال، معاون امنيتي وزارت كشور افغانستان ديروز اين امر را يك حركت سياسي خواند.درگيري بين پليس و عزاداران زماني آغاز شد كه نيروهاي دانشكده جنگ در حوزه ۱۶ كابل به عزاداران توهين كردند كه با واكنش آنها مواجه شد.

البرادعي: مطمئنم ايران به تعهداتش پايبند خواهد بود
البرادعي ديروز گفت كه ايران با تلاش هاي جهاني در جهت منع گسترش سلاح هاي هسته اي همكاري بهتري كرده و «مطمئنم كه ايران به تعهداتش پايبند خواهد بود».
به گزارش خبرگزاري رويترز رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: در مقايسه با سال گذشته اگر شما به تصوير كلي نگاه كنيد مي بينيد كه در مسير مستقيم حركت مي كنيم.وي افزود: اميدوارم روزي در آينده، با تداوم همكاري ايران و ارايه جزئيات بيشتر، در انتهاي مسير به روشنايي برسيم.
البرادعي كه قرار است با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديدار كند از پيش بيني اين كه ۳۵ كشور عضو شوراي حكام امكان دارد تهران را در جلسه ۱۸ اسفندشان مورد انتقاد قرار دهند ، خودداري كرد.
وي گفت: اگرچه خبرهاي خوب و بدي در گزارشش وجود دارد، اما كاملا انتظار دارد كه ايران اين هفته را با قول اين كه تمام فعاليت هاي غني سازي اورانيومش را متوقف كند، به هفته خوبي تبديل نمايد.
وي گفت آژانس اتمي از اسلام آباد خواسته بود تا نمونه هاي ذراتي را ارايه دهد كه مشخص كننده توضيحات ايران در خصوص اثرات اورانيوم غني سازي شده اي باشد كه از سايت هاي اين كشور و از قطعات وارداتي پاكستان به دست آمده بود.

مراسم شب عاشورا با حضورمقام معظم رهبري برگزار شد
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي: همزمان با شب عاشوراي حسيني مراسم عزاداري سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) و ياران باوفايش با حضور حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي و قشرهاي مختلف مردم در حسينيه امام خميني (ره) برگزار شد.
در اين مراسم ضمن تبيين ابعاد نهضت اباعبدالله الحسين (ع) مداحان اهل بيت در رثاي سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) و ياران باوفايش به مرثيه خواني پرداختند.
مراسم عزاداري امام حسين (ع) تا شب سيزدهم محرم ادامه خواهد داشت.

وزير خارجه انگليس :
سياست اتحاديه اروپا در قبال ايران هماهنگ است
هيچ مشكلي در ارتباط با فعاليت هاي هسته اي ايران وجود ندارد
وزير امورخارجه  انگليس  ديروز تأكيد كرد كه  هيچ  مشكلي  در ارتباط با فعاليتهاي  هسته اي  جمهوري  اسلامي ايران  وجود ندارد.
به گزارش ايرنا، جك  استراو طي  سخناني  در مراسم  آغاز به  كار رسمي يك  واحد تحقيقاتي  وپژوهشي  مرتبط با خاورميانه  در لندن  گفت : ما هم اكنون  در مسئله انرژي  هسته اي با ايران  تفاهم داريم  و در روند اجراي اين  تفاهم  هيچ  امر مشخص  نشده  و انجام نشده اي  چه  در ارتباط با سازمان  ملل  و چه  ساير سازمانهاي  بين المللي  ذيربط وجود ندارد.
وزير امور خارجه  انگليس  سخنان  خود در ارتباط با ايران  را در بخش  پرسش  وپاسخ  سخنراني  خود مطرح  كرد ولي  در اصل  سخنراني  هيچ  اشاره اي  چه  مستقيم  وچه  غيرمستقيم  در ارتباط با ايران  نداشت .
وزير خارجه  انگليس  هنگامي كه  از وي  در مورد علت  نام  نبردن  از ايران  درسخنانش  پرسش  شد، گفت : گفت وگو با ايران  بسيار متفاوت  و مشكلتر از كشورهاي  عربي است  زيرا اگرچه  اكثريت  ايرانيان  مسلمان  هستند ولي  غيرعرب  بودن  و شيعه بودن ، سياستها و ديدگاههايشان  را از مسلمانان  اهل  سنت  جدا مي كند. وي  در پاسخ  به پرسشي  در ارتباط باانتخابات  مجلس  هفتم  نيز در پاسخ  كوتاهي از رد صلاحيت  شماري  از نامزدهاي  واجد شرايط براي  شركت  در انتخابات  ابرازتاسف  كرد.
استراو تأكيد كرد كه  سياست انگليس  در قبال  ايران  چه  برسر مسئله  انتخابات و چه  در ارتباط با مسئله فعاليتهاي  هسته اي  با سياست اتحاديه  اروپايي  هماهنگ است .
وزير امورخارجه انگليس  درپايان  تأكيد كرد: ارتباطات  ما و اتحاديه  اروپايي با ايران  در آينده  هم  مانند مسئله  امضاي  معاهده  الحاقي  ادامه  خواهد يافت .
وزارت امورخارجه انگليس  از ديروز  با برگزاري  يك  همايش  كه  درآن  چندين تن  از كارشناسان  مسائل  خاورميانه  حضور دارند، به طور رسمي آغاز به  كار واحدمطالعاتي  و پژوهشي  سيويليتي  پروگرام  را اعلام  كرد.
واحد پژوهشي  سيويليتي  پروگرام  از هشت  ماه  پيش  تاسيس  شده  و هدف از آن نيز انجام  مطالعات  و تحقيقات  در ارتباط با اصلاحات  در خاورميانه  است. واحد پژوهشي  سيويليتي  پروگرام  قرار است  تحت  رياست  روزبه  پيروز يك  سرمايه گذار جوان  ايراني  در زمينه  فن آوري  اطلاعات  مقيم  انگليس  فعاليت  كند.

در پي توافق اوليه در شوراي حكومت انتقالي
پيش نويس نهايي قانون اساسي عراق امروز امضا مي شود
روزنامه نيويورك تايمز با اعلام خبر موافقت اعضاي  شوراي  حكومتي  عراق  با مفاد پيش  نويس  قانون  اساسي   اين  كشور در اولين  ساعات  بامداد روز دوشنبه  پس  از تشكيل  يك  نشست  طولاني ، نوشت  كه   اين  پيش  نويس  روز چهارشنبه  به  تصويب  خواهد رسيد.
قرار بود پيش  نويس  مزبور روز شنبه  گذشته آماده  شود.
نيويورك  تايمز نوشت:  قبل  از آن كه  بحث  شديد پيرامون برخي  از مفاد پيش  نويس  قانون  اساسي  آغاز گردد، در بسياري  از موارد مهم  آن مانند آزادي  بيان ، مطبوعات ، حق  تجمع  و مذهب  توافق  وجود داشت .
پيش نويس  مزبور همچنين  برابري  قانوني  كليه  افراد بدون  توجه  به  جنسيت  و نژاد آنها را تضمين  مي كند.
مقامات  عراقي  به اين  روزنامه  گفتند اعضاي  شوراي  حكومتي  در چند مورد دشوار به  مصالحه  دست  يافتند.
اسلام  به  عنوان  يك  منبع  قانونگذاري  و نه  منبع  اصلي  قانونگذاري ، آن گونه  كه  برخي  از اعضاي  شورا خواهان  آن بودند، تعيين  شد.
مصالحه  در اين  مورد كه  يكي  از مهم ترين  موارد اختلاف  بود با اضافه  كردن  ماده اي  كه  بر اساس  آن تصويب  كليه  قوانين  مخالف  با اسلام  منع شده  است ، به  سرانجام  رسيد.
انتظار مي رود پيش نويس  قانون  اساسي  موقت  عراق  پس  از تصويب  به  عنوان چارچوبي  براي  حكومت  موقت  عراق  كه  قرار است  ۳۰ ژوئن  (۹ تير) تشكيل  شود عمل نمايد تا پس  از آن و احتمالا تا سال   آينده  و بعد از برگزاري  انتخابات سراسري ، قانون  اساسي  دائمي كشور تدوين  گردد.
از جمله  موارد مهم  ديگر كه  رهبران  عراقي  در مورد آن به  توافق  رسيدند موضوع  اجازه  دادن  به  هزاران  نيروي  شبه  نظامي كرد به  حفظ سلاح هاي  خود و عمل كردن  به  عنوان  نوعي  گارد ملي  تحت  فرماندهي  حكومت هاي  منطقه اي  بود.
 اين توافق  بخشي  از توافق هاي  وسيع تر در زمينه  اعطاي  حق  ادامه  خودمختاري  به كردها بود.
كردهاي  شمال  عراق از سال  ۱۹۹۱ (۱۳۷۰) به اين  طرف  از خودمختاري برخوردار شده اند.
پيش  نويس  قانون  اساسي  عراق  بايد در نهايت  به  تصويب  پل  برمر حاكم آمريكايي  عراق  برسد.
در همين حال سخنگوي هيات علماي مسلمانان عراق گفت: امريكا در تدوين قانون اساسي عراق ديدگاه خود را به شوراي حكومت انتقالي تحميل كرده است.
محمد بشارالفيضي در مصاحبه با شبكه تلويزيوني الجزيره گفت: با توجه به اينكه در اين قانون اسلام مرجع اصلي قانونگذاري شناخته نشده است و در آن حق وتو براي برمر در نظر گرفته شده است اين قانون نمي تواند نظر مردم عراق را تامين كند.
اما هشيار زيباري وزير امور خارجه عراق در حاشيه نشست وزيران امور خارجه كشورهاي عربي در قاهره در جمع خبرنگاران گفت: شوراي حكومت انتقالي عراق نخستين آزمايش خود را با تكميل يك قانون اساسي موقت پس از مذاكرات مستمر، با موفقيت پشت سر گذاشت.

بيمارستان هاي ايران براي مجروحان انفجارهاي كربلا و كاظمين آماده شد
۴۰ تا ۵۰ تن از قربانيان و مجروحان انفجارهاي ديروز در شهرهاي عراق، ايراني بوده اند.
جهانبخش خانجاني مدير كل روابط عمومي وزارت كشور در گفت و گو با ايلنا، با اعلام اين خبر، اظهار داشت:
بر اساس برآوردها ميزان مجروحان و كشته شدگان، ۲۰۰ نفر ارزيابي مي شود كه تا كنون ۴۰ تا ۵۰ نفر از اين عده زائران ايراني بوده اند.
وي تصريح كرد: هنوز هيچ اطلاع دقيقي از مجروحان و كشته شدگان اين حادثه دردست نيست.
وي در ادامه افزود: ما بر اساس وظايف خود نيروهاي امدادي و كمك رساني را به مرزهاي خسروي و مهران فرستاده ايم و استانداري هاي ايلام و كرمانشاه نيز براي ورود مجروحان به كشور آمادگي كامل دارند.
وي در ادامه با تاكيد بر اين كه بيمارستان هاي استان هاي مرزي كرمانشاه و ايلام در حالت آماده باش كامل به سر مي برند، گفت: آمبولانس هاي امدادي از هم اكنون به سمت نقاط صفر مرزي حركت كرده اند و پيش بيني شده تا در صورت نياز براي انتقال مجروحان از بالگرد نيز استفاده شود.

كوتاه از سياست ايران
آمريكا به اهداف استعماري خود
در عراق نمي رسد
آيت الله هاشمي رفسنجاني گفت: امروزه نبض تاريخ دنيا بيش از شوراي امنيت سازمان ملل، در عراق و سرزمين كربلا مي زند و آمريكا نمي تواند به اهداف استعماري خويش در كشور اسلامي عراق برسد.
به گزارش خبرگزاري مهر، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ،در جمع كاركنان رياست جمهوري و جمعي از نيروهاي سپاه انصارالمهدي گفت: امام حسين(ع) و ياران باوفايش در عرصه كربلا به عنوان محور همه خوبيها، ايثارگريها و از جان گذشتگي ها روشنگر مسير انسانهايي هستند كه مي خواهند در راه خدا و حق حركت كنند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به حوادث سالهاي اخير كشور عراق گفت: مسلمانان با تاسي از راه امام حسين(ع) حريت و آزادگي خويش را به هر قيمت حفظ و دست  اشغالگران را از سرزمين خويش كوتاه خواهند كرد.وي عشق به امام حسين(ع) را شمع هميشه روشن در دل شيعيان خواند كه شعاع اين نور در دنياي پر از تيرگي امروز مي درخشد و باعث سرافرازي شيعيان در جهان مي شود تا جايي كه در بسياري از كشورهاي غيرمسلمان كربلا مورد تحليل صاحبنظران قرار مي گيرد و به عنوان يك واقعه حماسي، تاريخي و آموزنده ياد مي شود.
انتخابات، توطئه دشمن را خنثي كرد
حجت الاسلام حسن روحاني در سخنراني شب عاشوراي حسيني در مرقد مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي با اشاره به توطئه هاي دشمنان بويژه آمريكا بر ضد ملت ايران گفت: ملت بزرگوار و رشيد ما سيلي محكمي به دشمنان زد و توطئه هاي آنها را خنثي كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به مداخله آمريكا در مسئله انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي گفت: دشمن مي خواست جمهوري اسلامي ايران را به دنيا ناكارآمد نشان دهد و عنوان كند كه نظام اسلامي قادر نيست انتخابات برگزار كند كه با صلابت رهبري و ولايت امر و كمك و فداكاري رياست جمهوري و رياست مجلس اين توطئه دشمن نيز ناكام ماند و دشمن شكست خورد و انتخابات برگزار شد.
وي افزود: با وجود همه توطئه هاي دشمنان خارجي، مردم با حضور بسيار گسترده و با كمال آرامش پاي صندوقهاي راي حاضر شدند و دست كم ۵۱ درصد واجدان شرايط در انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي شركت كردند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: در آمريكا انتخابات مجلس با ۲۷ درصد و در اروپا با ۳۶ درصد واجدان شرايط شركت در انتخابات برگزار شد بنابراين هيچ كس نمي تواند نسبت به انتخابات شكوهمند و عظيم ايران ترديد كند.
اوضاع در خواف آرام است
سخنگوي وزارت كشور در خصوص حوادث و ناآرامي هاي دوشنبه شب و ديروز در شهرستان خواف تاكيد كرد كه اوضاع در خواف آرام است .
جهانبخش خانجاني ديروز درگفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اينكه با درايت شوراي تامين استانداري خراسان در حال حاضر درگيري هاي خياباني در خواف پايان يافته و اوضاع اين شهر آرام است ، گفت : عصر دوشنبه تصادف رانندگي ميان يك دستگاه وانت از دسته عزاداري اباعبدالله الحسين و دو موتور سوار اهل سنت ، منجر به درگيري دو طرف شد .
سپس گروهي از اهل سنت با تجمع در مسير عزاداران با آنان درگير شدند كه اين اوضاع با درايت شوراي تامين استان و تمركز عزاداران حسيني در حسينيه شهر، آرام شد . وي افزود : صبح ديروز نيز با تحريك افراد خودسر و ماجراجو كه عمدتا در چنين وقايعي در پي اهداف خود هستند و به اختلافات دامن زده و به آشوب گري مي پردازند ، اوضاع شهر بار ديگر متشنج شد و يكي دو مكان عمومي آسيب ديد. به گفته وي اين افراد از هر دو مذهب شيعه و سني بوده اند .
سخنگوي وزارت كشورهمچنين اعلام كرد در اين درگيري ها يك يا دونفر هم بطور جزئي صدمه ديده اند .
به گزارش خبرنگار مهر ، هم اكنون يگانهاي ويژه انتظامي در مناطق مختلف خواف اوضاع شهر را تحت كنترل دارند و در برخي خيابانهاي شهر تكه هاي سنگ و لاستيكهاي سوخته به جاي مانده از درگيري ها به چشم مي خورد. دراين در گيريها چند ساختمان و خودرو دولتي نيز مورد حمله آشوبگران قرار گرفت.
نتايج اوليه تحقيق
درباره حوادث فيروز آباد، ايذه و دهدشت
هيات هاي اعزامي از سوي قوه قضائيه، اتفاقات پس از اعلام نتايج انتخابات در شهرهاي فيروز آباد، ايذه و دهدشت را بررسي كردند.به گزارش خبرگزاري ايلنا، به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور به منظور بررسي علل و عوامل بروز حوادث در شهرهاي فيروز آباد، و دهدشت هيات هايي مركب از نمايندگان دستگاه هاي نظامي، انتظامي و امنيتي به سرپرستي سازمان بازرسي كل كشور به همراه قضات دادسراي عمومي و انقلاب تهران با حضور در شهرهاي مذكور، ضمن تحقيق از مقامات و مسئولان استاني و محلي و جمع آوري اسناد و مدارك، علل بروز حوادث را بررسي كردند كه اهم نتايج اوليه اين بررسي به اين شرح اعلام شد:عدم اهتمام جدي مسئولان ذي ربط در كنترل اوضاع، تحريك عوامل مشخص، سهل انگاري و تقصير مديران مربوطه، عدم حضور برخي از مسئولان برگزاري انتخابات، عدم توجيه معترضان.
روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور اعلام كرده است كه با تكميل گزارش سازمان بازرسي كل كشور و رسيدگي و پيگيري در محاكم قضايي، نتايج نهايي متعاقباً اعلام خواهد شد.
همه نامزدهاي قروه به دور دوم رفتند
در حوزه انتخابيه قروه از توابع استان كردستان از مجموع كل  آراء ماخوذه(۷۹۵۹۲راي) هيچ يك از نامزدها حائز اكثريت حداقل يك چهارم كل آراء نشدند و انتخابات در اين حوزه انتخابيه به دور دوم كشيده شده است.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |
|   ورزش    |    ورزش جهان    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |