چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۴ - Mar 3, 2004
كنسرسيوم ژاپني- ايراني
دومين كارخانه آمونياك و اوره كشور را احداث مي كنند
گروه اقتصادي: شركت ملي صنايع پتروشيمي با امضاي قراردادي، احداث دومين كارخانه آمونياك به ظرفيت روزانه ۳ هزار و ۲۵۰ تن و اوره به ظرفيت ۲ هزار و ۵۰ تن را در منطقه ويژه پارس جنوبي به كنسرسيومي متشكل از شركتهاي ژاپني تويو و چيودا و ايران پيدك واگذار كرد.
به گزارش شانا، ارزش اين قرارداد كه شنبه شب گذشته به امضا رسيد ۲۲۰ ميليون دلار است كه ۸۵ درصد مبلغ قرارداد از بانكهاي ژاپني دريافت مي شود و مدت  بازپرداخت آن ۸ سال و نيم در نظر گرفته شده است. اين قرارداد در طول ۲۴ ماه و به صورت فاينانس اجرا مي شود.
اين سومين قراردادي است كه در يك ماه گذشته با شركتهاي ژاپني براي اجراي طرح هاي نفت و گاز كشور امضا مي شود.

محمد طبيبيان:
نتيجه برداشت ۵/۱ ميليارد دلاري از حساب ذخيره ارزي تشديد تورم است
رييس موسسه  عالي بانكداري گفت: برداشت ۵/۱ ميليارد دلاري از حساب ذخيره ارزي كاري عجولانه است كه تنها باعث از بين رفتن منابع كشور مي شود.
دكتر محمد طبيبيان در گفت گو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: تنها نتيجه چنين اقدامي (برداشت ۵/۱ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي) تشديد تورم خواهد بود.وي افزود: عرضه ارز در شرايط كنوني باعث به هم خوردن تعادل بازار و ايجاد نوسان شديد در آن خواهد شد.
طبيبيان گفت: فروش ارز به بانك مركزي هم نتيجه اي جز افزايش نقدينگي و تشديد تورم نخواهد داشت.رييس موسسه عالي بانكداري با اشاره به بودجه سال جاري اظهار داشت: از همان ابتداي سال كه لايحه بودجه به تصويب مجلس رسيد همه پيش بيني مي كردند كه دولت با اين بودجه با كسري مواجه شود اما متاسفانه دولت توجهي نكرد. وي افزود: چنين تصميمي با اهداف و رسالت ايجاد حساب ذخيره ارزي كه جلوگيري از نوسانات قيمت نفت و ممانعت از وارد شدن شوك به اقتصاد كشور بود مغاير است .

پس از تأكيد اوپك بر افزايش توليد
رشد قيمت نفت متوقف شد
گروه اقتصادي:عوامل گوناگوني در هفته اخير موجب شد تا قيمت نفت به مرز ۳۷ دلار برسد و اعضاي اوپك را وادار كند، تا در صورت كاهش نيافتن قيمت ها توليد خود را افزايش دهند.
كاهش ذخاير نفت و بنزين آمريكا در  آستانه پايان زمستان و آغاز تابستان و فصل سفر در اين كشور از عمده ترين دلايل اين افزايش اعلام شده كه با بروز ناآرامي هاي سياسي در ونزوئلا يكي از اعضاي عمده اوپك و تهديد اين كشور به قطع صادرات نفت به آمريكا بحران قيمت ها شدت گرفت.
اين عوامل موجب شد تا رئيس اندونزيايي اوپك تأكيد كند كه اعضاي اوپك در حال حاضر بيش از سهميه خود توليد مي كنند و در صورت ضرورت و ادامه رشد قيمت ها ميزان توليد باز هم افزايش مي يابد.
وزير نفت امارات نيز اوايل هفته اعلام كرد كه در صورت ادامه رشد قيمت ها اوپك در زمينه كاهش توليد تجديدنظر خواهد كرد.اين اظهارات موجب شد تا از شدت تأثير گزارش كاهش ذخاير نفت و بنزين آمريكا بر بازار كاسته شود و روند رشد قيمت ها متوقف شود.
علاوه بر اين نشانه هايي از جدي نبودن تهديد هوگوچاوز در مورد توقف صادرات به آمريكا نيز در اين زمينه بي تأثير نبود.
روز دوشنبه در چهارچوب سياست هاي اوپك براي هماهنگي ميان توليدكنندگان نفت علي النعيمي وزير نفت عربستان در گفتگو با وزير نفت و انرژي نروژ تلاش كرد تا نظر اين كشور را به هماهنگي با اوپك براي تأمين خواسته توليدكنندگان و مصرف كنندگان جلب كند. پس از اين ديدار علي النعيمي در گفتگو با خبرنگاران بر تعهد اين كشور نسبت به عرضه كافي نفت خام براي تثبيت بهاي نفت تأكيد كرد.

آذربايجان فعاليت «لوك اويل»  را در باكو مورد بازرسي قرار مي دهد
به گزارش شبكه اينترنتي ايران كه به زبان روسي در مسكو فعاليت مي كند، وزير ماليات جمهوري آذربايجان اعلام كرد كه وزارت وي قصد دارد شعبه شركت نفتي «لوك اويل» در شهر باكو را مورد بازرسي قرار دهد. بعد از انجام بازرسي احتمالا درخواست رسمي درمورد پرداخت ماليات بر سود حاصل شده از فروش سهم «لوك اويل» در پروژه آذري - چراغ - گونشلي از اين شركت روسي به عمل خواهد آمد. درعين حال كارمندان وزارت ماليات آذربايجان مدعي هستند كه بازرسي فعاليت مالي شعبه باكو به درخواست خود «لوك اويل» صورت مي گيرد.
قرارداد بهره برداري از معدن آذري - چراغ - گونشلي با ارزش ۱۸ ميليارد دلار از سال ۱۹۹۴ درحال اجرا است. با اجراي اين طرح ۷۳۰ ميليون تن نفت از معادن دريايي خزر استخراج مي شود.

وزارت بازرگاني از كاهش نرخ تعرفه ها استقبال مي كند
وزير بازرگاني  گفت  كه  اين  وزارتخانه  براي  حمايت  از مصرف كننده  از پيشنهاد كاهش  نرخ  تعرفه ها در هر زمينه اي  استقبال  مي كند.
«محمد شريعتمداري» ديروز در گفت  و گو با ايرنا افزود: درخواست كاهش  نرخ  تعرفه  واردات  به  وسيله  وزارتخانه هاي  توليدي  براي  كالاهاي  مختلف منطقي  و قابل  بررسي  است .
وي ، در خصوص  كاهش  نرخ  تعرفه  واردات  خودرو گفت : وزارت  صنايع  و معادن تاكنون  پيشنهادي  مبني  بر كاهش  نرخ  تعرفه  واردات  خودرو به  كشور به  وزارت بازرگاني  ارسال  نكرده  است .وي  گفت : تصور مي كنم  كه  نظر وزارت  صنايع  ومعادن  درخصوص  كاهش  نرخ  تعرفه هادر خصوص  واردات  قطعات  منفصله  خودروي  «سي  كي  دي» اعمال  شود.
شريعتمداري  افزود: درصورت  اعمال  چنين  كاهشي ، فقط قيمت  تمام  شده  محصولات بنگاههاي  توليدي  كاهش 
مي يا بد و سود بيشتري  عايد آنها خواهد شد، اما قيمت خودرو پايين  نخواهد آمد و سودي  براي  مصرف كننده  ندارد.وي  گفت : اگر معادل  كاهش  نرخ  تعرفه «سي كي دي» كه  درآمدهاي  دولت  را تعديل خواهد كرد، قيمت  خودرو كاهش  يابد، وزارت  بازرگاني  به طور قطع  با آن موافقت خواهد كرد.

صادرات بنزين از اسرائيل به عراق
روزنامه عرب زبان كل العرب كه در ناصريه منتشر مي شود، به نقل از منابع اسرائيلي نوشت، شركت سونول كه در اسرائيل به توليد و فروش بنزين اشتغال دارد، فرآورده هاي نفتي و بنزين از طريق اردن به عراق صادر مي كند.
اين اقدام از اين رو صورت مي گيرد كه تامين نياز عمومي در اين كشور به دليل تامين نيازهاي ارتش آمريكا به سختي صورت مي گيرد.

گفت وگوي امروز
تغييرات لايحه بودجه سال ۸۳
گروه اقتصادي:بررسي لايحه بودجه سال ۸۳ در مجلس شوراي اسلامي به اتمام رسيده است.پيرامون تغييرات اين لايحه با ميرعلي اشرف عبدالله پوري حسيني مخبر كميسيون اصلي بودجه مجلس شوراي اسلامي گفت وگو كرده ايم.
***
* تغييرات لايحه بودجه سال ۸۳ در مجلس شوراي اسلامي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
-تغييراتي كه مجلس با احتساب ملاحظات كميسيون تلفيق نسبت به لايحه بودجه سال ۸۳ اعمال نموده يكي در بخش درآمدها بود كه بالغ بر ۱۰ هزار ميليارد ريال از درآمدهاي پيش بيني شده دولت به وسيله مجلس حذف شد. اين موضوع شامل حذف دو حكم جديد افزايش نرخ ماليات نقل و انتقال سهام و املاك و درآمدي بود كه از محل تسويه حساب بدهي بانكها و شركت هاي بيمه پيش بيني شده بود. اما به جهت اختلاف آميز بودن اين موارد مجلس با اين افزايش ها مخالفت كرد. با حذف اين ارقام درآمدهاي دولت ۸ هزار ميليارد ريال كاهش يافت. مجلس علاقه مند به شفاف سازي بيشتر درآمدها بود اما با توجه به علاقه مندي دولت براي استحصال درآمدهاي پيش بيني شده ديگر در لايحه بودجه، مجلس بيش از اين درآمدها را كاهش نداد. تغيير عمده ديگر به برداشت از حساب ذخيره ارزي مربوط مي شد كه به موجب قانون برنامه سوم برداشت از اين حساب تابع شرايط خاصي است كه بدون توجه به آن شرايط دولت قصد برداشت حدود ۹/۲ ميليارد دلار از موجودي اين حساب را داشت كه به جهت مغايرت آن با قانون برنامه و خلاف بودن طرح آن طبق آيين نامه داخلي مجلس كميسيون تلفيق رأي به حذف اين رقم از لايحه بودجه داد كه بيش از ۲۰ هزار ميليارد ريال از درآمدهاي دولت را به خود اختصاص مي داد و دولت براي جبران اين كاهش لايحه دو فوريتي را ارايه داده كه در هفته آينده در مجلس مطرح خواهد شد.
همچنين در جدول شماره يك لايحه تقديمي دولت نيز اشتباهي مبني بر دوبار منظور شدن برخي ارقام پيش آمده بود كه با اصلاح اين رقم حدود يكصد هزار ميليارد ريال هم به رقم بودجه كل كشور افزوده شد. در نتيجه رشد رقم بودجه كل كشور از حدود ۱۰ درصد به ۲/۱۹ درصد افزايش پيدا كرد.
* ميزان تغييرات لايحه بودجه سال ۸۳ نسبت به بودجه سال جاري كشور را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- با توجه به آنچه در مجلس تصويب شد، درصد رشد ارقام بودجه عمومي و كل كشور به قانون بودجه جاري به اين شرح است :در بخش منابع عمومي دولت كه هزينه هاي جاري و عمراني از اين محل پرداخت مي شود رقم مصوبه مجلس ۴۲۹ هزار ميليارد ريال براي بودجه سال آينده است كه اين رقم در مقايسه با سال ۸۲ كه ۳۹۵ هزار ميليارد ريال است ۶/۸ درصد رشد دارد. بودجه عمومي دولت كه شامل منابع عمومي و درآمدهاي اختصاصي است ۴۸۸ هزار ميليارد ريال براي سال ۸۳ تصويب شد كه در مقايسه با ۴۳۶ هزار ميليارد ريال سال ۸۲ به ميزان ۱/۱۲ درصد افزايش يافته است.

سال آينده بازار سرمايه كشور پررونق مي شود
مجمع عمومي عادي و فوق العاده سازمان خصوصي، روز دوشنبه با حضور كليه اعضا، تشكيل و طي آن موضوع افزايش سرمايه، صورت هاي مالي، اصلاح اساسنامه و رفع مغايرت هاي مالي با دستگاه هاي ديگر مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش سيپنا، مهدي كرباسيان كه رياست جلسه را برعهده داشت، پس از اين جلسه گفت:  وزارت امور اقتصادي و دارايي مصمم است در كليه بخش ها به سازمان خصوصي سازي قدرت اجرايي بيشتري بدهد و برنامه هاي مديريت سازمان نيز به گونه اي تنظيم شده كه به زودي نتايج قابل قبولي در اقتصاد كشور ايجاد خواهد كرد.
وي با ابراز خرسندي از تحقق بخش عمده اي از برنامه هاي خصوصي سازي، به واگذاري ۸۳۲ ميليارد تومان سهام دولتي تا پايان بهمن ماه اشاره كرد و گفت: اين رقم تا پايان سال قطعا تغيير خواهد كرد اما دولت بسيار خوشحال است كه چرخ خصوصي سازي را در حال چرخيدن مي بيند.
معاون كل وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: با اصلاح ساختار دروني سازمان خصوصي سازي، سال آينده وضعيت واگذاري سهام به اضافه كيفيت خصوصي سازي كشور دست خوش تحولات شگفت آوري خواهد شد كه اين موضوع مي تواند از هم اكنون نويد بخش روزهاي پر رونقي در بازار سرمايه كشور باشد.وي افزود: براساس اصلاحاتي كه در اساسنامه سازمان خصوصي سازي ايجاد شده، سرمايه سازمان از ۱۰۰ ميليون تومان به ۱۰۰ ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است كه اين اتفاق مي تواند پايه هاي سازماني نهاد اجرا كننده خصوصي سازي را به شكل قابل قبولي مستحكم كند.
كرباسيان هم چنين از تعديل نيروي انساني سازمان خصوصي سازي خبرداد وگفت: با ورود كارشناسان خبره اقتصادي، قطعا پايه علمي خصوصي سازي كشور دستخوش تحولاتي مي شود كه نتيجه آن به سود اقتصاد كشور خواهد بود.
عملكرد ۱۱ ماهه سازمان خصوصي سازي
رئيس سازمان خصوصي سازي در اين جلسه در گزارش خود با اشاره به اينكه سازمان خصوصي سازي امسال به ۱۷ هزار كارگر سهام ترجيحي و به ۴۳ هزار كارگر نيز سهام قطعي واگذار كرد،بار ديگر بر لزوم اجراي خصوصي سازي علمي  برمبناي الگويي نوين تاكيد كرد و افزود: سازمان خصوصي سازي در سال ۱۳۸۲ در كنار انجام وظايف معمول خود، تدارك زمينه هاي تحقق خصوصي سازي و نه واگذاري صرف را در دستور كار خود قرار داده، و به سهم خود كوشيده است تا با درنظرگرفتن شرايط واقعي دستيابي به هدف هاي نهفته در پس خصوصي سازي، تسهيل سازوكار اجرايي و كاستن از پيامدهاي نامطلوب يا ناخواسته، الگوي نويني را براي پيشبرد برنامه خصوصي سازي در ايران طراحي و پياده سازي كند.
رئيس هيات عامل سازمان خصوصي سازي در اين گزارش به نحوه واگذاري سهام دولت در ۱۱ ماه گذشته اشاره كرد و گفت: سازمان خصوصي سازي در يازده ماه ۱۳۸۲، سهام ۲۴ شركت زيرمجموعه خود، و ۲۶ شركت زيرمجموعه ساير شركت هاي مادرتخصصي را بر طبق ضوابط آيين نامه اجرايي ماده ۱۵ قانون برنامه سوم توسعه، با طي مراحل تعيين قيمت پايه سهام، انتشار دونوبت آگهي عرضه سهام در جرايد كثيرالانتشار، و در چارچوب برنامه زمان بندي و روش واگذاري مصوب هيات عالي واگذاري به فروش رسانيد.

رئيس كميسيون تلفيق تشريح كرد
ويژگيهاي قانون بودجه سال۸۳
بنزين دو نرخي نمي شود
رئيس  كميسيون  تلفيق  بودجه  با اشاره  به   اينكه   اين  كميسيون  ۴۱۰ ميلياردتومان  به  منابع  درآمدي  دولت  در سال  آينده  افزوده  است  كه شامل ۳۰۰ميليارد تومان  درآمد ناشي  از فروش  خدمت  سربازي  است  كه  درصورت  تاييد شوراي  نگهبان  صددرصد آن در اختيار نيروهاي  مسلح  قرار خواهد گرفت  تا كسري  بودجه  آنها تأمين  شود.
همچنين  ۴۰ ميليارد تومان  براي  حقوق  واردات  چاي  در نظرگرفته  شد تا در اختيار چايكاران  براي  نوسازي  و بهسازي  كارخانه هاي چاي  و مزارع  قرار گيرد.
كسري بودجه ۶۰ ميليارد تومان
نماينده  تهران  در مجلس  شوراي  اسلامي كسري  بودجه  سال  آينده  كشور را نسبتاً كم  و قابل  جبران  از محل  صرفه  جويي  ها دانست  و گفت  رقم  كسري بودجه  سال  ۸۳، شصت  ميليارد تومان  است  كه  اين  رقم  براي  بودجه  سال  ۸۲ هزار و صد ميليارد تومان  بود كه  اين  از گامهاي  اصلاحي  بودجه  سال  ۸۳ است .
بنزين دو نرخي نمي شود
رئيس  كميسيون  تلفيق  بودجه  مجلس  تصريح  كرد وزارت  مسكن  و شهرسازي  وشهرداري  ها مكلف  شدند اقدامات  لازم  را براي  رعايت   آيين  نامه   ۲۸۰۰ در همه  ساخت  و سازها انجام  دهند و هر دستگاه  يا فردي  كه تخلف  يا كوتاهي  كند بايد پاسخگوي  ضررهاي  مالي  و جاني  زلزله  باشد .
وي با اشاره  به  خبر يكي  از روزنامه ها درباره  دو نرخي  شدن بنزين  در سال  آينده ،  اين  خبر را تكذيب  كرد و گفت  قيمت  بنزين  درسال  ۸۳ هر ليتر فقط ۸۰ تومان  است.

برداشت از حساب ذخيره ارزي
مجيد انصاري  سپس  به لايحه  دوفوريتي  دولت  در جلسه  يكشنبه  آينده  مجلس  و بررسي  آن به  منظور اصلاح  قانون  برنامه  سوم  توسعه  خبرداد و گفت  براساس  قانون   آيين نامه  داخلي  مجلس  شوراي  اسلامي  قانون  هاي  برنامه هاي  بلندمدت  در قالب  احكام  بودجه  سالانه  قابل  اصلاح  نيست  و به همين  سبب  پيشنهاد دولت  در تبصره  ۲۱ بودجه  ۸۳ براي  برداشت  ۲ ميلياردو ۹۲۳ ميليون  دلار از حساب  ذخيره  ارزي  و پرداخت  بدهي  دولت  به  بانك  مركزي  در مجلس  حذف  شد.
وي  افزود براي  اينكه  مشكلي  ايجاد نشود از دولت  خواستيم  لايحه دوفوريتي  اصلاح  ماده  ۶۰ قانون  برنامه  سوم  توسعه  كشور را آماده  كند.
برنامه چهارم
رئيس  كميسيون  برنامه  و بودجه  و محاسبات  مجلس  شوراي  اسلامي گفت  بررسي  برنامه  چهارم  توسعه  اقتصادي ، اجتماعي  و فرهنگي  جمهوري  اسلامي ايران  از اوايل  ارديبهشت  ۱۳۸۳ در صحن  علني  مجلس  آغاز مي شود.
وي افزود: نمايندگان  تاپايان  اين  هفته  براي  تقديم  پيشنهادهاي  خود درباره  ۲۴۲ ماده  لايحه  برنامه  چهارم  توسعه  فرصت  دارند و كميسيونهاي  تخصصي  مجلس  از هفته  آينده  تا پايان  اسفند ۱۳۸۲ كار بررسي  مواد مربوط به  خود را به  پايان  خواهند رساند.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |