چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۴ - Mar 3, 2004
هفته احسان و نيكوكاري فردا آغاز مي شود
003129.jpg
گروه اجتماعي: هفته احسان و نيكوكاري با هدف دستگيري از محرومان و مستمندان و با هدف تقويت فرهنگ نوعدوستي و دگرخواهي از فردا در سراسر كشور آغاز مي شود.
به گزارش خبرنگار ما كميته امداد امام خميني به همراه رسانه هاي ملي در يك فراخوان از متمكنان و خيرين خواسته اند با مشاركت در هفته احسان و نيكوكاري و كمك هاي نقدي و جنسي خود به محرومان و مستمندان شادي و عاطفه خود را ميان آنها تقسيم كنند.

ساماندهي آسيب ديدگان در مجلس تصويب شد
معاون پشتيباني و مجلس سازمان بهزيستي كشور از تصويب بودجه اشتغال معلولان، بيمه اجتماعي زنان سرپرست خانوار، پيشگيري از بروز و تشديد آسيبهاي اجتماعي و ساماندهي آسيب ديدگان، برنامه حمايت از خانواده و فعاليتهاي مرتبط با كاهش تقاضاي مواد مخدر، پيشگيري، درمان و بازتواني معتادان در مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
كارانديش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران ضمن اعلام اين خبر افزود: بودجه اشتغال معلولان و مددجويان سازمان بهزيستي از ۶۰ ميليارد ريال به ۱۵۰ ميليارد ريال افزايش يافت و بودجه پيشگيري از بروز و تشديد آسيبهاي اجتماعي و ساماندهي آسيب ديدگان بويژه كودكان خياباني، بي سرپرست و دختران و زنان پناهجو كه از سوي سازمان بهزيستي ۳۰ ميليارد پيشنهاد شده بود، با موافقت مجلس شوراي اسلامي ۴۰ ميليارد ريال تصويب شد. وي ادامه داد: همچنين  بودجه ۲۳ ميليارد ريالي پيشنهادي دولت براي برنامه حمايت از خانواده  با  افزايش ۳ ميليارد و ۱۰۰ ميليون ريالي به ۲۶ ميليارد و ۱۰۰ ميليون ريال افزايش يافت و به تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد.
معاون پشتيباني و مجلس سازمان بهزيستي كشور با اشاره به اختصاص ۱۰درصد رقم كل اعتبارات مبارزه با مواد مخدر كشور در بودجه سال ۸۳ به سازمان بهزيستي جهت كاهش تقاضاي مواد مخدر، پيشگيري و درمان و بازتواني معتادان همچنين از تصويب بودجه ۶۵۰ ميليارد ريالي مبارزه با مواد مخدر در كشور در مجلس شوراي اسلامي خبر داد و اعلام كرد: ۱۰درصد اين رقم بالغ بر ۶۵ ميليارد ريال از اين رقم به سازمان بهزيستي اختصاص يافت.
وي افزود: همچنين اعتبارات ۹ ميليارد ريالي بيمه اجتماعي زنان خانه دار با افزايش ۱۱۱درصدي به ۱۹ ميليارد ريال افزايش يافت و به تصويب رسيد.
كارانديش، اعتبارات تصويب شده بيمه درمان اقشار آسيب پذير را با افزايش ۲۲درصدي، ۴۵۰ ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: اين رقم در سال گذشته ۱۰۹ ميليارد ريال بود. وي خبر داد: بيمه اجتماعي نيازمندان با ۴۲درصد افزايش، ۳ ميليارد و ۴۰۰ ميليون ريال، توانبخشي معلولان و مددجويان ۲۴۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال، حمايت از زنان و كودكان بي سرپرست ۸۰ ميليارد و ۵۰۸ ميليون ريال، كارآموزي و بازتواني اجتماعي ۱۴ ميليارد و ۷۵۰ ميليون ريال، پيشگيري از معلوليتها و آسيب هاي اجتماعي ۲۳ ميليارد و۳۶۹ ميليون ريال تصويب شد.
كارانديش تصريح كرد:۴۱ميليارد ريال نيز علاوه ۱۵۰ ميليارد ريال اختصاص يافته به اشتغال معلولان و مددجويان به اشتغال و خودكفايي اختصاص يافت.
وي اعلام كرد: در مجموع ۱۹۱ ميليارد ريال به اشتغال مددجويان تحت پوشش سازمان بهزيستي اختصاص يافت.

مجازات هاي جايگزين در برخورد با كودكان بزهكاربايد اعمال شود
عضو هيات مديره كانون وكلاي مركز گفت: دولت در زمينه حمايت از كودكان بزهكار حركت هاي موثري انجام داده است.
عليرضا آذربايجاني در گفت و گو با ايسنا اظهار داشت: كودكان بزهكار بيش از هر كسي نياز به حمايت دارند؛ چون اكثريت آنها به خاطر مشكلات خانوادگي به بزهكاري كشيده مي شوند و سرپناهي ندارند.
وي تصريح كرد: براي مبارزه با پديده كودكان بزهكار بايد ريشه اي با اين قضيه برخورد شود و اگر اين چنين نباشد معمولا منجر به دستگيري كودكان و ورود آنها به كانون هاي اصلاح و تربيت و چه بسا آموزش بيشتر براي جرم بعدي مي شود.
اين حقوقدان خاطرنشان كرد اصل بر اين است كه مجازات هاي معمولي چون حبس، شلاق و جريمه  براي اطفال بزهكار اعمال نشود و بايد به وسيله مجازات هاي جايگزين با كودكان بزهكار برخورد شود و قوانين فعلي كه در رابطه با كودكان بزهكار وجود دارد به طور قطع نياز به اصلاح دارند.
آذربايجاني در پايان گفت: طبق آمار بيشترين عامل فرار كودكان، كشمكش هاي خانوادگي و فقر اقتصادي است. البته تبليغات دوستان ناباب هم بي تأثير نيست.

توزيع سرنگ رايگان بين معتادان
رئيس اداره پيشگيري و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت گفت: طرح پايلوت توزيع سرنگ رايگان در دو منطقه «باغ آذري» و «غار» با توزيع روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ سرنگ در روز در حال اجراست.
دكتر محسن وزيريان در گفت وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به شروع آزمايشي اين طرح از ابتداي آبان ماه سال جاري اظهارداشت: اعطاي كمك هاي انسان دوستانه نظير غذا، پوشاك به معتادان خياباني، توزيع سرنگ رايگان و انجام آزمايش H.I.V  ايدز و هپاتيت C و B و يا درمان با متادون براي بخشي از معتادان از جمله برنامه هاي اين طرح است.
وي برنامه گشت در خرابه ها و اجراي پانسمان براي معتادان را رو به گسترش دانست به گونه اي كه اين طرح با توزيع روزانه ۳۰ سرنگ آغاز و تاكنون به ۱۵۰ سرنگ افزايش يافته است.
وي تأكيد كرد: خوشبختانه تاكنون براي اجراي پايلوت اين طرح با كمبود بودجه مواجه نبوديم و قصد بر اين است كه اين طرح به صورت مستمر اجرا شود.
دكتر وزيريان يادآور شد: پامنار به عنوان منطقه سوم اجراي اين طرح به دليل كمبود نيرو تحت پوشش قرار نگرفت ولي در عين حال هماهنگي هايي با نيروي انتظامي انجام شد تا كانكسي در اين منطقه تعبيه و اين طرح در اين منطقه نيز اجرا شود.
رئيس اداره پيشگيري و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت در پايان در خصوص ارائه سرنگ بدون نسخه به معتادان در داروخانه ها يادآور شد: در صورتي كه توزيع سرنگ رايگان از طريق داروخانه ها و بدون شناسايي معتادان انجام گيرد ممكن است سرنگ در اختيار افراد غير نيازمند قرار گيرد لذا توزيع سرنگ از اين طريق مناسب نيست.

هفت هزار سال هنر ايران در اسپانيا
نمايشگاه «هفت هزار سال هنر پارسي» عصر سه شنبه در شهر ساراگوساي مركز ايالت آراگون در شمال شرق اسپانيا گشايش يافت.
به گزارش ايرنا، اين نمايشگاه حاوي ۱۷۶ قطعه منحصر به فرد از اشياي تاريخي و آثار هنري ايران زمين است كه تاريخ هنر و تمدن را در اين سرزمين كهن از دوران انسان اوليه تا پس از اسلام به نمايش مي گذارد.
نمايشگاه هفت هزار سال هنر پارسي كه از دو ماه پيش در شهر «سوييا» در جنوب اسپانيا برپا بود، قرار است به مدت دو هفته در ساراگوساي ميزبان تماشاگران مشتاق اسپانيايي باشد.
اين نمايشگاه پيش از سوييا در والنسيا در شرق اسپانيا داير بود و به گفته مسئولان برپايي آن، تاكنون نزديك به ۱۵۰ هزار نفر از مردم اين كشور از آن ديدن كرده اند.
نمايشگاه هفت هزار سال هنر پارسي كه بزرگترين موزه سيار ايران در خارج از كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي به شمار مي رود، پيش از اسپانيا در شهرهاي مختلف اروپا برپا شده و با استقبال گسترده مردم مواجه شده است.
اين نمايشگاه به همت «بنياد لاكايشا» اسپانيا و همزمان با يكصدمين سال تأسيس اين بنياد در ساراگوساي كار خود را آغاز كرد.

اعلام اسامي برگزيدگان مرحله نخست المپيادهاي دانش آموزي
اسامي برگزيدگان مرحله نخست المپيادهاي علمي رياضي، رياضي مقدماتي، فيزيك، شيمي، زيست شناسي، كامپيوتر و ادبي اعلام شد.
به گزارش روز يكشنبه باشگاه دانش پژوهان جوان، داوطلبان براي آگاهي از نتايج اين آزمون ها مي توانند به نشاني پايگاه اينترنتي www.ysc.ac.ir مراجعه كنند.

يك مقام آمريكايي به ناتواني براي جلوگيري از عمليات تروريستي در عراق اعتراف كرد
بغداد - خبرگزاري جمهوري اسلامي: «مارك كيميت» معاون فرمانده اتاق عملياتي نيروهاي اشغالگر در عراق روز سه شنبه با اشاره به انفجارهاي عاشوراي خونين در شهرهاي مقدس كربلا و كاظمين، اعتراف كرد: ما نمي توانيم از وقوع عمليات تروريستي جلوگيري كنيم.
وي در جمع خبرنگاران در كاخ كنفرانس ها در بغداد گفت: عمليات امروز يك عمليات تروريستي سازمان يافته بوده است و اين نوع عمليات را در همه جاي جهان حتي مناطقي مثل نيويورك نمي توان جلوگيري كرد.
كيميت در عين حال، با اشاره به وجود همكاري ميان پليس عراق و نيروهاي اشغالگر گفت: متأسفانه افراد تروريست لباس هاي مبدل مي پوشند و مواد منفجره را به خوبي جاسازي مي كنند به طوري كه نمي توان آن را به آساني كشف كرد.
اين مسئول نظامي آمريكا همچنين با اشاره به دستگيري يكي از افراد متهم به دست داشتن در انفجارهاي ديروز گفت: اين فرد در زمان حاضر نزد نيروهاي پليس عراقي قرار دارد و آنها مشغول بازجويي از او هستند و ما در انتظار گزارش پليس در اين خصوص مي باشيم.

پيام خاتمي ، رفسنجاني و كروبي درباره فاجعه انفجارهاي كربلا و كاظمين
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: در پي انفجارهاي ديروز سه شنبه در شهرهاي مقدس كربلا و كاظمين و به خاك و خون كشيده شدن شماري از زايران و عزاداران حسيني رؤساي جمهور، مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس شوراي اسلامي پيام هاي جداگانه اي صادر كردند.
متن پيام تسليت سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور به اين شرح است:
امروز دشمنان ملت عراق كه دشمنان همزيستي و برادري مسلمانان و استقرار آزادي و صلح در جهانند، در اين كشور فاجعه اي بزرگ آفريدند و جمعي از زنان و مردان مظلوم را كه بر سرور آزادگان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) سوگواري مي كردند به خاك و خون كشيدند، بايد در پشت اين جنايت دست اهريمناني را ديد كه ثبات، امنيت و حاكميت ملي در عراق را برنمي تابند.
همانگونه كه بارها گفته ام تروريسم و خشونت را تحت هر نامي و هر كجا كه باشد محكوم مي كنيم.
امروز به خوبي روشن شده است كه اشغال عراق نه تنها ثبات و امنيت را به اين كشور بازنگردانده، بلكه موجب سلب روزافزون آسايش ملت عراق و خسارت هاي فراوان گرديده است.
من اين مصيبت بزرگ را به مراجع عظام، علماي بزرگوار، شوراي حكومتي، ملت صبور عراق و تمامي مسلمانان به خصوص بازماندگان اين حادثه تلخ تسليت مي گويم و از درگاه خداوند متعال براي شهيدان عزيز رحمت و مغفرت و براي مجروحان بهبودي سريع طلب مي كنم.
اميدوارم با استقرار حاكميت ملي در عراق هرچه زودتر شاهد ثبات و امنيت در اين كشور عزيز و سربلند همسايه باشيم.
در پيام تسليت رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز آمده است: اين فاجعه بار ديگر چهره سفاك، خون آشام و ضدانساني دشمنان اسلام را به جهانيان نشان داد.
آقاي هاشمي رفسنجاني در پيام خود كه عصر روز سه شنبه و در پي وقوع انفجارهاي مهيب در شهرهاي مقدس كربلا و كاظمين در عراق و شهر كويته در پاكستان صادر گرديد، تأكيد كرده است: اينجانب با محكوم كردن شديد اين جنايت هاي وحشيانه، شهادت جمع زيادي از زائران و عزاداران را به ساحت مقدس حضرت ولي عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب و عموم مردم غيور و مسلمان ايران و عراق و ساير كشورهاي اسلامي تسليت گفته و اميدوارم روح مطهر و پاك اين شهدا با حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) و ابوالفضل(ع) محشور گردد.
همچنين حجت الاسلام كروبي نيز پيام تسليتي به همين مناسبت صادر كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيام خود ضمن محكوم كردن اين حادثه غم انگيز آورده است: همانگونه كه خون پاك سالار شهيدان امام حسين(ع) و شهداي كربلا اسلام را بيمه كرد و باعث احياي آن شد، خون هاي به ناحق ريخته تعداد زيادي از زائران در سرزمين عراق باعث بيداري مسلمين و معرفي دشمنان اسلام و منافقين خواهد شد.

بازتاب
بار ديگر عاشورا
نقل است در يك دوره تاريخي در زمان خلافت يكي از فرمانروايان حاكم بر عراق، شيعياني كه دل در گرو سرور و سالار شهيدان داشتند، در قبال شرط خليفه آن روز كه براي زيارت بارگاه قبر شش گوشه حسين بن  علي(ع) بايد يكي از اعضاي بدن را هديه كنند،شيعيان و ارادتمندان بي پروا شرط خليفه را پذيرفته و راهي زيارت بارگاه امام سوم شيعيان مي شدند.
عشق و ارادت خالصانه رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس نسبت به شهيد كربلا آنچنان پرتلألو و عميق بود كه براي گذر از موانع داوطلبانه بر روي ميدان مين مي رفتند.
ايراني هاي عاشق پيشه ولايت به رغم هشدارهاي مقام هاي انتظامي، امنيتي و سياسي مبني بر پرخطر بودن سفر به كربلا در دوران پس از جنگ آمريكا، خطر سفر به سرزمين پرخطر را به جان خريده و با گذر از سنگلاخ ها، دره ها و راه هاي صعب العبور خود را به كربلا مي رساندند و در اين ميان عده اي جان مي باختند. امروز نيز عاشقان، دلدادگان حرم دوست و بي پروايان زيارت و نجوا با رهبر آزاديخواهان جهان با اطلاع از اين كه هر آن ممكن است به تيغ جنايت و دنائت خناسان گرفتار شوند اما راه بر سفر پرخطر ولي پرثمر گذاشته و در حريم بارگاه او به خون غلتيدند، آن ها در خون خفتند تا در هميشه تاريخ به ظالمان و ستم پيشگان و فرومايگان بگويند كه عشق به حسين(ع) در رگ و خون دوستدارانش مي جوشد. قربانيان حرم دوست ديروز اخلاص و يكتايي به بارگاه رهبر ظلم ستيزان بردند تا به جهانيان وآنها كه در سر سوداي تسامح و بي انگيزگي شيعيان را نسبت به باورها در سر مي پرورانند، بگويند شيعه حسين(ع)، عاشق و مريد اباعبدالله و پيرو راه سرخ شهادت در هميشه تاريخ نجواي خالصانه حسين: «إِنْ كَانَ دينَ مُحَمَّدٍ لَمْ يَستَقِمْ الا بِقَتْلي فَياسَيوفَ خُذيني»را فرياد مي كنند.فريادي بدين معنا: دل در گرو حسين(ع) داشتن و به بارگاهش عاشقي پيشه كردن هزينه مي طلبد و آنها ديروز هزينه اش را پرداختند تا ظالمان و ستمگران نيز در گذر تاريخ هزينه رفتار فرومايه خود را بپردازند، همان گونه كه پس از ۱۴۰۰ سال عشق به حسين هر روز زايش و رويش بيشتري مي يابد و لعن و نفرين بر يزيد و ستمگران تاريخ عميق تر و آگاهانه تر رخ مي نمايد.
عباس اسدي

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |