چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۴ - Mar 3, 2004
إِذَا تَمَّ الْعَقْلُ نَقَصَ الْكَلَامُ.
چون خرد كمال گيرد، گفتار نقصان پذيرد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
وين راز سر به مهر به عالم سمر شود
ترسم كه اشك در غم ما پرده در شود
آري شود و ليك به خون جگر شود
گويند سنگ، لعل شود از مقام صبر
براي شناساندن زبان و ادبيات فارسي به همدلي نياز است
رئيس مركز گسترش زبان و ادبيات فارسي سازمان علوم و ارتباطات اسلامي گفت: همدلي نهادهاي مرتبط با زبان و ادبيات فارسي مهمترين عامل براي معرفي ادبيات كلاسيك و معاصر زبان فارسي به جهانيان است.
به گزارش ايسنا، «علي اصغر محمدخاني» در جمع شركت كنندگان در دوره دانش افزايي ادبيات فارسي در نگارستان امام خميني (ره) اصفهان افزود: ادبيات معاصر فارسي طي چند ساله گذشته كمتر شناسانده شده و بايستي نگاهي ديگر براي معرفي اين ادبيات داشته باشيم.
وي برگزاري دوره هاي دانش افزايي براي شركت كنندگان در كرسي ادبيات فارسي كشورهاي مختلف را مهم ارزيابي كرد و گفت: طي هفت سال برگزاري اين دوره ها، تاكنون ۳۷ دوره براي دانشجويان و علاقه مندان زبان و ادبيات فارسي برگزار شده است.
در ادامه اين مراسم، «محمد كلباسي» استاد ادبيات و داستان نويس، درباره هنر داستان نويسي در اصفهان و دكتر «محمدرضا نصر» استاد ادبيات دانشگاه اصفهان به بيان تاريخچه شعر فارسي بويژه در اصفهان از ابتدا تاكنون پرداختند.
در سي و هفتمين دوره دانش افزايي ادبيات فارسي شركت كنندگاني از ۱۵ كشور جهان حضور دارند و در دانشگاه تهران واصفهان اين دوره را مي گذرانند.

جهانگير كوثري:
نمي توانيم تهيه كنندگان سينما را درجه بندي كنيم
در هفته گذشته، خبرگزاري دانشجويان ايران، خبر آماده شدن پيش نويس تشكيل سازمان هاي توليدي و تشكل هاي حقوقي توليد، موسسات توزيع و پخش فيلم در داخل و موسسات عرضه فيلم ايراني در عرصه بين المللي و اجرايي شدن آن در سال ۸۳ را منتشر كرد كه بحث هاي مختلفي را بين اهالي سينما به وجود آورده است.
جهانگير كوثري، رئيس اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع كنندگان فيلم ايران درباره اين پيش نويس و اجراي آن با توجه به شرايط فعلي سينماي ايران، ضمن اشاره به تاريخچه اين بحث گفت: فعاليت هاي برون مرزي سينماي ايران در سال هاي اوليه به وسيله بخش بين الملل بنياد فارابي انجام شد و بعد توسط دفاتر افرادي كه از فارابي آمده بودند دنبال شد. به هر حال اين اتفاق، سال ها است كه افتاده و حال معاونت سينمايي در برنامه هاي كلاني كه درباره سينما دارد، قصد قانونمند كردن اين فعاليت ها را دارد.
وي در ادامه تصريح كرد: البته يكسري از اين فعاليت ها در اختيار صنوف است. مثلا اتحاديه تهيه كنندگان قرار است يك بخشي از فعاليت هاي خود را به كميته برون مرزي و رايت ها بدهد كه اگر اين اتفاق بيفتد جاي دفاع از تمام فيلم هاي ايراني به وجود مي آيد و اگر تلويزيون هاي خارجي بدون اجازه فيلمي را پخش كنند ما مي توانيم به يك مرجع قانوني مراجعه كنيم.
جهانگير كوثري با تاكيد بر اينكه عملي شدن اين مسائل ترديد برانگيز است،  گفت: عمده فعاليت هاي توليدي سينماي ايران به آثاري كه در داخل كشور بازار دارند و حداكثر در تلويزيون هاي فارسي زبان بعضي كشورها مربوط مي شود و آنچه سينماي ما را در جهان معرفي مي كند و مورد استقبال قرار مي گيرد، مربوط به فيلم هايي است كه در بدنه سينماي داخل و بازار داخلي فروشي ندارد.وي افزود: برنامه هاي جديد معاونت امور سينمايي در زمينه توليد، زمزمه تفكيك بخش توزيع و توليد را به وجود آورده كه به نظر من اين قضيه در شرايط فعلي به صلاح نيست چون اين اتفاق باعث تضعيف كلي اتحاديه خواهد شد و جدا شدن توليد و توزيع، تداخل هايي را در بعضي وظايف به وجود مي آورد.
كوثري در مورد بحث نظام هاي توليد رده بندي و درجه بندي تهيه كنندگان گفت: سرمايه گذاري سينما همانند سرمايه گذاري در صنعت است بنابراين نمي توانيم آن را درجه بندي كنيم چون در مقاطع و زمان هاي مختلف متفاوت خواهد بود و موضوع ثابتي نيست كه بتوانيم براي آن برنامه بنويسيم.ملاك تعداد فيلم هم نمي تواند منطقي باشد چون بعضي كساني كه در سال، توليد انبوه دارند، مجموعه توليدشان به فيلمي كه يك نفر پنج سال يك بار تهيه مي كند، نمي ارزد.رئيس اتحاديه تهيه كنندگان اظهار داشت: معاونت سينمايي در تلاش است كه به سينماي ملي كمك كنند و كاملاً مشخص است كه حسن نظر دارد اما در بعضي موارد ديدگاه ما با ديدگاه آنها متفاوت است.

ارباب حلقه ها جوايز اسكار را جارو كرد
003096.jpg
«ارباب  حلقه ها: بازگشت  سلطان »، بامداد دوشنبه  به  وقت  تهران  با كسب  اسكار بهترين  فيلم ، موفق  شد نام  خود را در تاريخ  جوايز اسكار به  عنوان  اولين  فيلم  تخيلي  كه  به  اين  جايزه  دست  پيدا مي كند، ثبت  كند.
به  گزارش  خبرگزاريها از هاليوود، اين  فيلم  توانست  در ۱۰ مورد از ۱۱موردي  كه  نامزد دريافت  اين  جايزه  شده  بود، به  اسكار دست  يابد.
«پيتر جكسون » كارگردان  نيوزيلندي  اين  فيلم  براي  ساخت  سه  گانه  «ارباب حلقه ها» دوستي  حلقه ها (۲۰۰۱)، دو برج  (۲۰۰۲) و بازگشت  سلطان  (۲۰۰۳)كه  نسخه  دقيق  سينمايي  كتابهاي  كلاسيك  «جي  آر آر تالكين » است  و ۵۰ سال  پيش  انتشار يافت ، هفت  سال  زحمت  كشيد.
اين  فيلم  توانست  علاوه  بر اسكار بهترين  فيلم ، اسكار بهترين  كارگردان ، بهترين  جلوه هاي  تصويري ، بهترين  طراحي  لباس  براي  «انجيلا ديكسون » از زلاندنو، بهترين  ميكساژ صدا، بهترين  گريم ، بهترين  ترانه  ناب  و بهترين  موسيقي  فيلم  را براي  «هوارد شوري » دريافت  كند.
«چارلينز ترون » بازيگر آفريقاي  جنوبي  براي  بازي  در فيلم  «هيولا»، اسكار بهترين  بازيگر زن  را به  خانه  برد.
او اولين  شهروند آفريقاي  جنوبي  است  كه  به  اين  جايزه  سينماي  هاليوود دست  پيدا مي كند.
«شين  پن » يا «پسر بد» سابق  سينماي  آمريكا، مورد عفو هاليوود قرارگرفت  و اسكار بهترين  بازيگر مرد را به  سبب  بازي  در فيلم  «رودخانه  مرموز» بدست  آورد.
«تيم  رابينز» بازيگر و فعال  سياسي  سينماي  آمريكا، اسكار بهترين  بازيگر نقش  مكمل  را به  سبب  بازي  در فيلم  «رودخانه  مرموز» از آن خود كرد.
اين  فيلم  را «كلينت ايستوود» كارگرداني  كرده  و در هفت  مورد نامزد دريافت  اسكار شده  بود.
«رنه  زلوه  گر» نيز به  سبب  ايفاي  نقش  در فيلم  «كوهستان  سرد» ساخت  «آنتوني  منگلا» اسكار بهترين  بازيگر مكمل  زن  را بدست  آورد.
فيلم  كانادايي  «حملات  بربرها» به  نگارش  و كارگرداني  «دنيس  آركان »اسكار بهترين  فيلم  در بخش  فيلم هاي  خارجي  زبان  را از آن خود كرد.
«بليك  ادواردز» كارگردان  و نويسنده  برجسته  آمريكا كه  ۸۱ سال  دارد، اسكار افتخاري  ۵۰ سال  تلاش  در سينما و ارائه  كارهايي  همچون  فيلمهاي  «پلنگ صورتي » و «صبحانه  در تيفاني » را بدست  آورد.

همايش منطقه اي شعر اهل بيت (ع)
همايش منطقه اي شعر اهل بيت عصمت و طهارت ۱۸ اسفند در صدا و سيماي مركز كردستان برگزار خواهد شد.
رييس سازمان تبليغات اسلامي كردستان با اعلام اين خبر گفت: در اين همايش كه جمعي از شعرا، ادبا و شخصيت هاي برجسته فرهنگي كشور نيز حضور خواهند داشت، شعراي اهل سنت مناطق غرب و شمال غرب كشور اشعار خود را در مدح اهل بيت پيامبر (ص)، به زبان هاي فارسي و كردي قرائت خواهند كرد.
وي افزود: تاكنون ۲۱۵ اثر شعري از استان هاي آذربايجان غربي، كرمانشاه و كردستان به دبيرخانه همايش ارسال شده است كه از اين تعداد ۱۴ اثر برگزيده و به صاحبان آثار جوايزي داده مي شود.

نمايشگاه طنز سياه
نمايشگاه تازه اي از آثار داود شهيدي، هنرمند طراح و كاريكاتوريست معاصر با عنوان« طنز سياه، فصل دوم» كه دربرگيرنده شماري از طرحهاي او در طول ۴ دهه اخير است از روز ۱۶ اسفند ماه در گالري سيحون برپا مي شود.
شهيدي كه سالهاست با مطبوعات از جمله نشريات گل آقا همكاري دارد، گزيده اي از آثار خود را در سه كتاب ارائه داده است.
اين نمايشگاه تا ۲۱ اسفند ماه در گالري سيحون دائر مي باشد.

سينماهاي كشور امروز و فردا تعطيل است
اداره كل نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد اعلام كرد كه سينماهاي كشور روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاري تعطيل است.
«مصطفي محمودي» مدير روابط عمومي معاونت سينمايي، روز سه شنبه به خبرنگار ما گفت: طبق اعلام اداره كل نظارت و ارزشيابي، تعطيلي سينماها كه از روز يازدهم آغاز شد تا چهاردهم اسفند ماه ادامه مي يابد. به گفته  محمودي، سينماهاي كشور از روز جمعه فعاليت خود را از سر خواهند گرفت.

نگارستان
چهره
003093.jpg
۱. آلبرت دورر »Albrecht Durer«
۲. تولد: نورنبرگ ۱۴۷۱ / وفات: نورنبرگ ۱۵۲۸
۳. سبك نقاش: دورر از نقاشان دوره رنسانس پيشرفته بود (پس از اتمام قرون وسطا: عصر رنسانس در سال ۱۴۰۰؛ در ايتاليا آغاز شد. رنسانس از لغت ايتاليايي »Rinascita« به معني «تولد دوباره» گرفته شده. نگاهي نو به مضامين مذهب ويژگي هنر اين دوره است. اين دوره با آثار داوينچي؛ رامبراند و ميكل آنژ آغاز شد).
۴. زندگينامه نقاش: «دورر» تحولي عظيم در نقاشي هنرمندان شمال اروپا ايجاد كرد و اين؛ به دليل تلفيق سبك كار هنرمندان نقاش هلندي و ايتاليايي با يكديگر؛ در خلق آثارش بود.
او براي «خراطي ها» و مخصوصا ظرافتهايي كه براي كارهايش به كار مي برد؛ معروف بود. او يكي از معروفترين هنرمندان قرن شانزدهم اروپاست.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: «چهره نقاش با دستكش»/ ۱۴۹۸/ رنگ روغن روي چوب/ ۴۱*۵۲ سانتي متر
روش گره كردن دستها درهم و اين شيوه نگاه و حالت دستها؛ يكي از روشهاي ايجاد خطاي ديد است و با اين خطاي ديد؛ بيننده احساس مي كند؛ چهره به او نزديك است. اين نحوه خلق اثر؛ برگرفته از اثر داوينچي در خلق اثر ماندگارش «موناليزا» است. «دورر» در سفر به ايتاليا؛ اين اثر داوينچي را ديد و از آن الهام گرفت.
اگر چه نقاشي از چهره در زمان دورر متداول نبود؛ اما خلق اين اثر نشان از خلاقيت او دارد. منظره اي در پس زمينه در قاب پنجره مي بينيم. اين سبك كار برگرفته از كارهاي «جان ون ديك» و «روبرت كمپين» است.
۶. محل نگهداري تابلو: موزه دل پرادو / مادريد.

بهارستان
اي حسين مظلوم و شريف
بايد از نزديك عاشورايت ديد
و بوي خوب خدا را از خونت شنيد
صوفي مصطفوي
سروده شده در ده سالگي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
لباس عيد
پارسال بابا بيكار بود. ما عيد لباس نو نداشتيم.
امسال بابا كار پيدا كرده، اما باز براي ما لباس نو نمي خره.
بابا مي گه: گناهه كه شما شب عيد هم خوب بخورين و هم خوب بپوشين، اما بچه هاي عموتون شب سال نو، سر گشنه زمين بذارن!
آخه عمو امسال هم نتونسته كار پيدا كنه.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
هزينه ناهار
سيدني: «آدام اليوت» برنده استراليايي جايزه اسكار بهترين فيلم كوتاه امسال،  فيلم خود را در وضعيت بسيار دشوار و با هزينه  اي اندك ساخته بود. پدر اليوت ديروز به خبرنگاران گفت: پسرم فيلمش را كه يك انيميشن خميري است در يك استوديوي اجاره اي بسيار گرم ساخت. اين فيلم كه «هاروي كرومپت» نام دارد، تنها ۳۷۷ هزار دلار استراليا هزينه داشت اما توانست از محصولات كمپاني هاي بزرگي مانند پيكسار و والت ديزني پيش بيفتد. اليوت خود در اين مورد به طعنه گفت: تمام پولي كه من خرج ساخت فيلمم كردم به اندازه هزينه ناهار دست اندركاران يكي از فيلم هاي اين كمپاني هاي بزرگ نيست.
«هاروي كرومپت» روايتي كمدي _تراژدي از زندگي يك مهاجر است كه ناچار روزي ده ساعت در بدترين شرايط كار مي كند.
خانه شوم
لندن: يك زوج بريتانيايي كه به هنگام تماشاي يك فيلم مستند از تلويزيون دريافتند خانه آنها محل وقوع يك جنايت هولناك بوده است،  عليه صاحبان قبلي خانه اقامه دعوا كردند.
آلن سايكس و همسرش سوزان در سال ۲۰۰۰ ميلادي خانه اي را در يورك شاير به مبلغ ۸۳ هزار پوند خريده اند. آنها مي گويند چنانچه مي دانستند ۱۵ سال قبل از آن دختر بچه ۱۳ساله اي در اين خانه به قتل رسيده و جسدش تكه تكه شده است، هرگز چنين معامله اي نمي كردند.
اين زوج پس از اينكه از تاريخچه شوم خانه شان اطلاع يافتند، فوري آن را در معرض فروش قرار دادند و از صاحبان قبلي خانه كه به هنگام معامله، به آنها در مورد حادثه قتل چيزي نگفته بودند درخواست غرامت كردند. يك مقام قضايي بريتانيا در اين مورد گفته است: ما با اين زوج احساس همدردي مي كنيم، اما بايد به اين ماجرا در چارچوب قانون رسيدگي شود.
سرماي پيروزي بخش
مونيو(فنلاند): حدود ۳۰۰ شناگر، امسال در مسابقه قهرماني شنا در استخر يخ در فنلاند شركت كردند. به گفته يكي از آن ها اين مسابقه احساسي ميان نشاط و بي هوشي در آن ها ايجاد مي كند. براي اين مسابقات كه به مدت سه روز در شهر مونيو برگزار مي شود، استخري را به طول ۲۵ متر از يك درياچه يخزده جدا مي كنند. شركت كنندگان در مسابقه بين ۱۱ تا ۷۹ سال سن دارند و از ۶ مليت مختلف هستند. يك شركت كننده ۶۲ ساله كه امسال در بخش بالاي ۶۰ ساله ها به قهرماني رسيد در مورد سرماي آب گفت: اين سرما، شما را به پيروزي رهنمون مي كند؛ چون واقعا ناچاريد هر چه سريعتر خود را به آخر خط برسانيد و از آب خارج شويد.
دماي آب به هنگام انجام مسابقه يك درجه سانتيگراد است.
شكار در طبقه ششم
برلين: يك شكارچي آلماني با استفاده از خنجر شكاري اش، يك گراز وحشي را در طبقه ششم آپارتماني در برلين از پا درآورد.
اين گراز كه در جنگل هاي اطراف برلين زندگي مي كرد، احتمالا در جستجوي غذا يا به دنبال بچه هايي كه در نزديكي لانه اش بازي مي كردند سر از يك مجتمع مسكوني در حومه شهر درآورد.
ساكنان وحشتزده آپارتمان كه نگران بودند گراز راه گم كرده و عصباني، در خانه هايشان را بشكند و به آن ها حمله كند، تلفني يك شكارچي را براي كشتن گراز فراخواندند. اين شكارچي سرانجام توانست در طبقه ششم آپارتمان گراز را به دام اندازد، شلاقش را درو گردن او بپيچد و با شش ضربه خنجر به قلب حيوان، او را از پا درآورد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۶ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۲۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۳۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
گالري هفت ثمر: نمايشگاه گروهي طراحي / تا ۱۳ اسفند / مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵/ تلفن: ۸۷۴۱۴۰۳.
نگارخانه نقش: نمايشگاه خوشنويسي دكتر ابراهيم الفت و قلمزني روي استيل محمود ميرحمدي / تا ۱۵ اسفند / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق/ تلفن: ۳-۷۳۲۴۱۱۲.
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي هاي ناهيد آرين / ۱۵ تا ۲۱ اسفند/ خيابان دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹.
گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي رنگ روغن مهدي خطايي و محمدعلي ميلادي/ ۱۴ تا ۱۹ اسفند/ خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري، كوچه كاميار، پلاك ۱۹/ تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳.
نگارخانه فاخته: نمايشگاه صنايع دستي گروهي / ۱۶ تا ۱۹ اسفند / گاندي شمالي، خيابان شريفي، روبروي سرخه بازار، پلاك ۴۳/ تلفن: ۲۰۱۳۰۵۲.
گالري مس نگار: نمايشگاه سنگهاي زينتي محمد نگيني با عنوان «شكوفه هاي سنگ» / كردستان شمالي، مجتمع پارك پرنس، بخش تجاري، شماره ۵ / تلفن: ۸۰۶۷۵۶۶.

گل و گياه
دم موشي
003090.jpg
نام علمي: Buddleja davidil Royal Red
خانواده: BUDDLEJACEAE
درختچه اي خزان شونده به بلندي و گستردگي ۵ متر، داراي برگهاي سرنيزه اي و كشيده به رنگ سبز تيره كه گلهاي قرمز ارغواني و معطر آن به صورت گل آذين خوشه اي متراكم از اواسط تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي، خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه چوب سخت در پاييز امكان پذير است.
«سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران»
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |