سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۳۰
خوشنويسي با خودكار روشي نوين در خطاطي
حق استفاده صحيح از ابزار خط
003654.jpg
از ديرباز تاكنون يكي از بهترين روشهاي نشر علم، خط خوب بوده است. اما با وارد شدن جهان به عصر تكنولوژي و پيشرفت فناوري جوامع انساني از مفاهيم هنري روز به روز دورتر مي شوند. در گذشته با توجه به زمان كافي براي نوشتن يك متن به علت نبودن فناوري امروز، سعي مي شد از ابزار و آلات اطراف و محيط كمك گرفته شود تا شخص نگارنده بتواند آن متن را به خوبي و خوش خط بنويسد تا خواننده متن علاوه بر تأثيرات دروني خود متن از زيبايي و هنر خط متن هم لذت و استفاده كافي را ببرد .
مطلبي كه از نظرتان مي گذرد، نوشته اي است از استاد حسن غلامرضاپور مبتكر خوشنويسي با خودكار و بنيانگذار انجمن خوشنويسان نوين ايران كه خط خوب را از اصولي ترين ابزار ارتباط مردم با يكديگر مي داند. با هم مي خوانيم.
بدخطي يكي از معضلات اجتماعي است كه متأسفانه به مانند يك بيماري مسري فراگير شده و اكثر مردم را مبتلا كرده و به اين ترتيب خط خوب اهميت خود را از دست داده است. هر مشكلي چاره اي دارد و چاره بدخطي نيز كوشيدن در رفع آن است.
خط اصولاً ابزاري براي ارتباط مردم با يكديگر است. اگر زيبا نيز باشد اين ارتباط لطيف تر مي شود. اين، اشاره به فطرت زيباشناسي و زيباپسندي انسانها دارد. با اين همه مي بينيم آن طور كه بايد و شايد اكثر مردم به اين مسئله اهميتي نمي دهند و به بدخطي جاري تن در مي دهند و احساس كاستي نيز نمي كنند. بايد گفت فطرت زيبا دوست انسان در اين زمينه دچار فراموشي گشته و اين نكته بايد به او يادآوري شود. همانطور كه خدا زيباست و زيبايي را دوست دارد، خلقت نهاد و سرشت انسان نيز برپايه زيبادوستي است. همه انسانها داراي فطرت زيبا و در پي خلقت زيباييها هستند. اگر اين فطرت از خفتگي و سستي به هوشياري برسد يعني بازگردانده شود ، تراوشات آن همان زيبايي هاست كه قابل تحسين است.
نوشتار روزمره مردم كه با ابزار معمولي صورت مي گيرد به راحتي و با كمي همت قابل اصلاح است. بهتر است جامعه در جهت رفع تمامي نقيصه هاي خود اقدام كند و به بالاترين حد تكامل در همه زمينه ها برسد.
بايد در نوشتن با نظم و انضباط نوشت. ترتيب صحيح قرار گرفتن حروف و كلمات در كنار هم ايده نظم را به انسان مي دهد كه باعث مي شود جامعه نيز نظم را پيشه خود كند. خط فارسي يكي از اجزاء فرهنگ اصيل و غني ايراني است. هر چيزي وقتي مي خواهد به نظم برسد نياز به آرايش و پيرايش دارد تا به نظم همراه با زيبايي برسد. خط در نوشتار فارسي آرايش خاصي به كلمات مي دهد. آناتومي حروف و كلمات را آنچنان متحول كرده كه شخصيت جديدي از آنها پديد آورده است. همچنين داراي وزن، اعتدال و وقار مخصوصي است كه نويسنده با دقت نگارش آنها را اجرا مي كند. پس به همين جهت است كه مي گوييم خط فارسي داراي آهنگ و موسيقي زيبايي است كه البته صامت بوده و با گوش دل قابل شنيدن است، حال بايد ببينيم آيا واقعاً خط فارسي در جامعه ارزش والايي دارد يا خير؟
در راستاي همين عزم، انجمن خوشنويسان نوين ايران بنيان نهاده شد كه در اشاعه فرهنگ خوشنويسي اين بار با ابزار نوشتاري روزمره (خودكار) گامي ارزنده برداشته است. باز هم مي گويم امروزه مشكل بدخطي گريبانگير اكثر مردم است. به تجربه ثابت گرديده كه چنانچه در محيط هاي آموزشي از سطح دبيرستان تا بالاترين مدارج علمي، اگر معضل بدخطي جاي خود را به خوش خطي بدهد هيچگاه شاهد آن نخواهيم بود كه فردي با دارا بودن مقامي بالا در اجتماع داراي اثر تحريري نامتناسب به دور از شأن و جايگاه خويش در جامعه باشد. خط زيبا چشم را مي نوازد و صحيح نوشتن كلمات، روح را تلطيف مي كند، اين انجمن توانسته است در راه نگارش صحيح توأم با خوشنويسي با خودكار افراد بسياري را با اين هنر آشنا كرده و افتخار و ابتكار اين روش نوين را براي خود حفظ كند و ثابت كرده كه ديگر نبايد خودكار را عامل بدخطي دانست و بالعكس بايد با استفاده از روش صحيح بكارگيري اسلوب خوشنويسي با خودكار كه وسيله اي بسيار ساده و قابل دسترس براي همگان است، گامي مثبت در اين زمينه برداشت. اگر بگوييم كه حتي اكثر اساتيد دانشگاهي ما از خوش خط نوشتن نام خويش هم عاجز هستند سخني به گزاف نگفته ايم و يا حتي متأسفانه يك قاضي كه در امر قضا داراي تجربه و مهارت است به هنگام انشاء و امضاي حكمي بايد خطي كه داشته دچار اشتباه و لغزش گرديده كه شواهدي در اين زمينه گوياي آن است يك واژه نه به عمد بلكه به خطا و سهو به گونه اي ديگر قرائت و تعبير شده كه علت آن هم بدخطي قاضي بوده نه قرائت خواننده حكم. بايد متأسفانه اعتراف كنيم كه اين امر ارثيه اي شوم از آموزش هاي دوران مدرسه و تحصيل است.
حال برگرديم به كارهايي كه انجمن خوشنويسان نوين ايران در مدت ده سال در زمينه اشاعه فرهنگ اصيل خط فارسي و نيز خط لاتين انجام داده است. در اين مدت افراد مختلفي با مشاغل گوناگون را تحت آموزش قرار داده و نتيجه مطلوب نيز گرفته است، آموزشهاي انجمن آنچنان است كه هر فردي در شغل خود بتواند از آن بهره گيرد، به عنوان مثال معلم در سر كلاس، مأمور كلانتري در پاسگاه، قاضي در محكمه و بالاخره هركس در هر شغل بتواند مرقومات و نوشتار خود را آنچنان كه مي خواهد بنويسد كه خوانا و زيبا باشد، چه بسا احكام قضات، نسخه هاي پزشكان و ساير موارد كه ممكن است به دليل ناخوانا بودن فاجعه ببار آورد.
افرادي كه به اين انجمن مراجعه و ثبت نام مي كنند، كساني هستند كه به زيانبار بودن بدخطي معترف بوده اند و اين بيماري فرهنگي را شناخته و در جهت رفع اين معضل قدم برداشته اند. تحقيقات در زمينه ريشه يابي معضل بد خطي ، حاكي از كم ارزش شدن قسمتي از فرهنگ اصيل ايراني يعني خط فارسي در نظر اقشار مختلف مردم حتي قشر تحصيلكرده است . انجمن معتقد است، همان طوري كه رعايت مسائل بهداشتي و مسائل انضباطي در محيط كار، ضرورت است، رعايت اصول و قواعد خط فارسي و لاتين نيز در ايجاد نظم و انضباط نوشتاري لازم است. ابتدا مي بايد درد را شناخت و سپس در جهت درمان صحيح گام برداشت و درمان صحيح يعني اجراي اصول و قوانين نوشتن و يادآوري كردن ارزشهاي فرهنگي افراد با ابزار كم و در دسترس.
خط ابزاري است كه همه حق استفاده صحيح از آن را دارند و همه كس استعداد فراگيري دقيق آن را نيز دارند و به هيچ وجه استعداد خاص و مكان، زمان و ابزار خاص مورد نياز نيست. در شرايط ضروري مي توان خوانا و زيبا نوشت.

به مناسبت نمايش آثار نقاشي شراره صالحي در گالري آريا
تجربه اي تازه از مستطيل هاي رنگي
003645.jpg
چگونه رنگ در سطح دوبعدي نقاشي به خود حجم مي گيرد؟ چگونه قاب مستطيل تابلو، داراي عمق مي شود؟ چگونه ذهن  گذراي بيننده لحظه اي به فكر فرو مي رود كه چه ديده، چه احساس كرده و چه بر آن گذشته است؟
هنر، تجسم خلاقانه احساس است و نقاشي به اين تجسم رنگ مي بخشد.
شراره صالحي در مجموعه آثار نقاشي اش كه در گالري آريا (۷-۲ اسفند) به نمايش گذاشت، بيننده را در تجربه عمق بخشي به حس گذرايش دعوت كرد. تجربه او از تركيب يا به تعبير خودش ميكس رسانه اي سطوح آغاز مي شود.
سطح مستطيل هايي كه قاب هاي عمودي نقاشي را در برمي گيرند و نسبت ۱ به ۳ يا ۱ به ۴ در آنها رعايت شده اولين تازگي بصري است كه بيننده را به خود جذب مي كند. تكرار اين مستطيل هاي دراز و عمودي در چند تابلوي ديگر در بطن اثر ديده مي شود و در كنار هم قرار گرفتنشان نوعي يكپارچگي در
003648.jpg
فضاي گالري ايجاد مي كند. اگر دايره يا هشت گوشي در كارها ديده مي شوند براي تأكيد و توجه چشم و ذهن مخاطب است به اصالت مستطيل ها و بالاخره آن رنگ جادويي خيره كننده؛ آن آبي ميان فيروزه اي و نيلي. آن آبي بهشتي كه فقط طلايي نقش ظريف هندسي مي تواند زينت بخش احساس دروني اش باشد.
شايد اصلي ترين ويژگي آثار صالحي كاربرد مناسب و رنگ گذاري زيبايش در انتخاب آبي هاي متنوع است. اين آبي ها به مستطيل تعريف تازه اي مي دهد و بيننده را از تركيب قانوني دايره و آبي رها كرده تجربه جديد آبي و مستطيل را به او ارزاني مي كند.
جا دارد از قرمز كه متواضعانه هر چه داشته در خدمت جلوه گري آبي پيش كش كرده نيز يادي كنيم. قرمز قرباني عظمت آبي شده و هر جا آبي به سمت بنفش تمايل او رنگ باخته و آنجا كه فيروزه اي با طلايي قاب مجازي آثار مغازله مي كند، قرمز چهره صورتي كرده است. تركيب رسانه اي، عمق، حجم در نهايت تفكر برانگيز مي شود. اگر ذهن خلاق و زيبايي شناسي به دنبال تجربه كردن در اين وادي باشد، صالحي ما را وادار به اين تجربه حسي مي كند.

شماره جديد «موزه ها»
003657.jpg
پانزدهمين شماره نشريه «موزه ها» (دوره جديد) و شماره پياپي سي و ششم اين مجله منتشر شد.
دراين شماره مطالبي با اين عناوين به چاپ رسيده اند: خانه هاي تاريخي و ميراث فرهنگي در گفتگو با مهندس اسكندر مختاري، تعريف و گروه بندي خانه - موزه هاي تاريخي، مديريت هماهنگ در اداره كاخ هاي اسپانيا، موزه بانك ملي ايران: خانه سردار اسعد سوم، موزه هنر متروپوليتن، آثار ايراني در مجموعه اسلامي موزه متروپوليتن، ردپاي هنر و تمدن ايران زمين در «تار جهان نما»،  تحولات نگارگري ايران در روزگار مظفريان و .... مجله «موزه ها» با صاحب امتيازي سازمان ميراث فرهنگي، مدير مسئولي سيد محمد افتخاري و سردبيري فرامرز طالبي انتشار مي يابد.

تنديس منتشرشد
003651.jpg
شماره هاي نوزدهم و بيستم هفته نامه هنرهاي تجسمي «تنديس» منتشر شد. شماره نوزدهم اين نشريه با مطالبي در اين باره به چاپ رسيده است: گرافيك مميز، سيمور چوآست، فلسفه گرافيك با نگاهي به آثار آنتوان بكه، عنوان پرطمطراق بي ينال، برداشت يا بازيافت، جهان اسلام و نقاشي، فقط طرح، اندوه آفتاب، گفت وگويي با توني كرگ. در بيستمين شماره هفته نامه تنديس نيز مي خوانيم: بي ينال جهاني پوستر، نام نوشته هاي تنديس، work shop سوئيسي، روايت هاي پر ابهام نيكزاد نجومي، جان كورين، نقاشي معاصر اصفهان، ملاقات موناتوماس با ولفگانگ لايب، گفت وگو با مهدي سحابي، مجسمه پل بري. تنديس در ۲۴ صفحه و با قيمت ۳۰۰ تومان به چاپ رسيده است.

معماري سنتي به روح و روان توجه دارد
از نظر فرهنگي طراحي سنتي متوجه روح و روان آدمي است. در حالي كه طراحي بين المللي سكولار و علمي است و از اين منظر مبتني بر آموزه دكارت است كه گفته بود ميانديشم پس هستم. به گزارش خبرگزاري «مهر»، نادر اردلاني معمار ايراني مقيم آمريكا كه در تالار شهيد آويني دانشكده هنر و معماري دانشگاه تهران، به بررسي درونمايه هاي نگره هاي متفاوت طراحي معماري در سطح جهان پرداخت با بيان اين مطلب گفت: به طوريكه طراحي معماري را مي توان به سه الگوواره طراحي سنتي، طراحي بين المللي و طراحي هم گرا تقسيم كرد. طراحي تحت تأثير چهار نيروي عملكرد، محيط، فرهنگ و تكنولوژي قرار دارد.وي در ادامه درباره الگوواره هاي مختلف طراحي توضيح داد: طراحي سنتي از عملكرد و شكلي ساده برخوردار است، در حالي كه طراحي بين المللي پيچيده است.

هنر
ادبيات
انديشه
زندگي
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |