سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۳۰
جام قهرمانان اروپا
واپسين گزينه
003636.jpg
گروه ورزشي: جام قهرمانان اروپا رنگي تازه به خود مي گيرد. با رد شدن مسابقات رفت مرحله حذفي، حالا تيم ها تنها يك بخت براي باقي ماندن در كوران رقابت ها و پا گذاشتن به جمع هشت تيم برتر قاره سبز را دارند. در شرايطي كه بازي هاي رفت، نشان از توان والاي تيم هاي كوچكتر داشت، امشب مي تواند نخستين شگفتي هاي جام خلق شوند.
چلسي- اشتوتگارت
ستيز هميشگي بريتانيا و ژرمن ها. اما اين بار رانيري با دست پر پا به استمفوردبريج مي گذارد. مربي ايتاليايي نيك مي داند كه راهيابي به دور بعدي مسابقات، اين همه شايعه بابت اخراج او را خواهد زدود و آرامش را بر تيمش مستولي خواهد ساخت. احتمالاً او در اين بازي، باز هم مردانش را با به اتكا به شيوه اي محتاطانه روانه ميدان مي كند تا رسيدن به غايت اش تضمين شده باشد، اسلوبي كه در بازي رفت بسيار ثمربخش بود و روي اشتباه بزرگ ميرا، مدافع اشتوتگارت نتيجه داد. از ديگر سو، اينك رانيري به خوبي مي تواند به ضد حملات دل ببندد، چه، علاوه بر حملات اشتوتگارت براي جبران تك گل عقب افتاده، چلسي ابزار لازم براي سود جستن از ضد حملات را هم در اختيار دارد. هرنان كرسپو و دمين داف دوران مصدوميت را پشت سر نهاده اند و حالا آماده اند- بسيار آماده تر از بازي رفت- تا دروازه هيلد براند را آماج فرصت طلبي هاي خود قرار دهند.
در سوي ديگر ميدان، فليكس ماگات تمامي اندوخته اش را به ميدان مي فرستد تا شايد آخرين بخت را از قعر يأس به بارقه اميد سوق دهد. شايد كوراني و ژابيكس كه در بازي رفت در لايه هاي دفاع چلسي گرفتار آمدند اين بار از دام انديشه  هاي رانيري بگريزند و اشتوتگارت را به جمع برترين هاي اروپا بفرستند. به هر جهت امشب، سرمايه هاي آبراموويچ از اقبال مساعدتري براي چنگ زدن به ريسمان موفقيت برخوردارند. هواداران چلسي از هم اكنون خود را در دور بعدي بازي ها مي بينند.
يوونتوس - دپورتيوو
وقتي سوت پايان بازي در ريازور به صدا در آمد، نتيجه يك بر صفر بر تابلوي ورزشگاه نقش بسته بود تا يووه در اسپانيا به زانو درآمده باشد. حالا خاوير ايرورتا- كه به داشتن انديشه هاي محتاطانه شهره است- تنها با يك فكر گام به دل آلپي مي گذارد: دفاع از تك گل اندوخته اي كه به دشواري به چنگ آورده. يوونتوس سال پيش در راه حضور در ديدار پاياني ليگ قهرمانان، سه تيم اسپانيايي را كنار زد كه نخستين شان لاكرونيا بود. حالا ايرورتا مي تواند با به كار بستن تمهيدي كارا انتقامي سخت از يوونتوس- كه از آن تيم آرماني پارسال فاصله گرفته- بگيرد. در اين راه او دل به زوج مطمئن اش در دفاع، سزار و آندراده (يا نيبت) خواهد بست تا مهاجمان كار آزموده حريف را مهار كند. از سوي ديگر، هجوم راه راه پوشان توريني براي جبران شكست بازي رفت اين فرصت را براي والرون و لوكه فراهم خواهد آورد تا با سود جستن از آميزه تكنيك و سرعت دروازه ميزبان را ديگر باره فرو بريزند. در اين ميان اشتباهات فردي مدافعان يووه هم خود به دردسري جدي براي ليپي تبديل شده. با اين وجود ليپي و مرداني نظير دل پيرو، دي وايو و ندود از تجربه و قابليت لازم براي پيشگيري از بروز هر شگفتي برخوردارند.
ليون - رئال سوسيه داد
نيهات و كواچه ويچ؛ دو بازيكني هستند كه مي توانند كليدي ترين مردان اين بازي باشند و يك بار ديگر، آن فروغ فصل پيش را به نمايش بگذارند. با اين وجود دنويكس مي داند كه گذشتن از سد ليون براي سوسيه داد به احتمال فراوان در حد يك روياي دست نيافتني باقي خواهد ماند.
در حقيقت اشتباه بزرگ شورر در بازي رفت كه دروازه خودي را گشود و برد يك بر صفر ليون در اسپانيا را به همراه داشت، تمام واقعيات اين مسابقه را در خود دارد. سوسيه داد ديگر آن تيم پرقدرت هميشگي نيست و احتمالاً درخشش آن در جام قهرمانان به همين مرحله ختم خواهد شد. از سوي ديگر ليون با بهره جستن از ستاره هايي نظير جونينيو و البر مي تواند خاطر المپيك مارسي دهه نود را براي هواداران فوتبال در فرانسه زنده كند. راهيابي به جمع هشت تيم برتر اروپا، نخستين گام در اين راه است.
منچستر يونايتد- پورتو
حال و روز شياطين سرخ آشفته تر از هميشه به نظر مي رسد. خط دفاع تيم در غياب فرديناند متزلزل و بي تجربه نشان مي دهد و به پاشنه آشيل آن تبديل شده با كمرنگ شدن اميد قهرماني در ليگ برتر بازيكنان از لحاظ روحي شرايط چندان مناسبي را تجربه نمي كند و خط مياني تيم هم به سان گذشته، در قالب بكهام، كانتونا يا رابسون از ستاره اي كه در لحظات بحراني آن را از دردسر وارهاند سود نمي  جويد. مشكل اخراج روي كين هم كه بر تمام اين معضلات افزوده. در اين گير و دار، فرگوسن است كه بايد به نجات تيمش بشتابد اما مسائل حاشيه اي و نتايج ضعيف يونايتد چنان او را فرسوده كه مربي كهنه كار من يو را عاصي تر و خشمگين تر از هميشه مي بينم. شايد يونايتد اين بار بتواند در اولدترافورد پورتوي خوش تركيب و يكدست را مغلوب سازد و به مرحله بعد راه بيابد اما نمي توان اميد به موفقيت اين مجموعه در عرصه اروپايي بست.

خبرها و نگاه ها
پردرآمدترين باشگاه هاي فوتبال جهان
003639.jpg
مريم دري منش : ليست پردرآمدترين باشگاه هاي فوتبال جهان منتشر شد. براساس اين ليست كه Football Rich List نام دارد، باشگاه منچستر يونايتد انگليس در صدر قرار دارد. اين باشگاه در فصل ۲۰۰۳- ۲۰۰۲، بيش از ۲۵۱ ميليون يورو درآمد داشته است. اين هفتمين سال پياپي است كه منچستر از حيث درآمد، حريفان خود را پشت سرمي گذارد. اين در حالي است كه منچستر از تمام امكانات كسب درآمد خود، از جمله كسب درآمد بيشتر از ورزشگاهش استفاده نمي كند. در بين ۲۰ باشگاه پردرآمد جهان، تنها نام باشگاه هاي اروپايي ديده مي شود كه در اين بين انگليس و ايتاليا به ترتيب ۷ و ۵ باشگاه دارند. سه تيم آلماني بايرن مونيخ، بورسيا دورتموند و شالكه ۰۴ نيز به جمع اين ۲۰ باشگاه پيوسته اند. ۳ باشگاه از اسپانيا، يك باشگاه از فرانسه و يك باشگاه از اسكاتلند نيز در بين ۲۰ باشگاه پردرآمد هستند.
گرچه باشگاه رئال مادريد، برچسب برترين باشگاه فوتبال جهان را دارد، اما با ۱۹۲ ميليون يورو درآمد در رده چهارم اين فهرست قرار دارد. بدين ترتيب پس از منچستر يونايتد، باشگاه هاي ايتاليايي يوونتوس و آ.ث.ميلان ديده مي  شوند. بايرن مونيخ آلمان نيز با ۱۶۲ ميليون يورو درآمد، مكان پنجم را به خود اختصاص داده است. باشگاه هاي ديگر اين ليست به ترتيب اينترميلان،  آرسنال، ليورپول،  نيوكاسل، چلسي، آ.س.رم، دورتموند، بارسلونا، شالكه، تاتنهام، ليدزيونايتد، لاتزيو رم، سلتيك گلاسكو، المپيك ليون و سرانجام والنسيا مي باشند.
لازم به ذكر است كه مبالغ هنگفتي كه در اثر انتقال بازيكن بين باشگاه ها رد و بدل مي شود، در ليست درآمدهاي باشگاه هاي مذكور، منظور نشده است. از آن گذشته اين باشگاه ها از طريق فعاليت هاي غيرورزشي همچون شركت در فعاليت هاي تبليغاتي و يا سرمايه گذاري در عرصه هاي اقتصادي نيز كسب درآمد مي كنند كه چون محاسبه و تعيين دقيق اين موارد ممكن نيست، در محاسبات درآمد باشگاه ها، در نظر گرفته نشده اند.

سايه روشن ورزش
صادق درودگر: هدف ما رشد پايه و ساختار فوتسال است
003642.jpg
معراج مژده :نشست مطبوعاتي و راديو تلويزيوني كميته فوتسال فدراسيون فوتبال در محل ساختمان جديد فدراسيون فوتبال برگزار شد.در اين نشست كه صادق درودگر، انصاري فر، محمود خوراكچي، سرپرست و مربيان تيم ملي فوتسال به همراه «مترر داسيلوا»، مشاور برزيلي تيم هاي ملي فوتسال حضور داشتند؛ برنامه هاي تيم ملي فوتسال مسابقات آسيايي ماكائو و نحوه همكاري اين مشاور برزيلي در تيم هاي ملي فوتسال مورد بررسي قرار گرفت.صادق درودگر در ابتداي اين نشست با ابراز اميدواري به منظور كسب نتايج مورد نظر تصريح كرد: اولين حضور رسمي تيم ملي فوتسال در مسابقات جهاني به سال ۱۹۹۲ كه انصاري فر و خوراكچي نيز در آن زمان در تركيب تيم ملي حضور داشتند كه در آن تيم ملي فوتسال ايران عنوان چهارم جهان را به دست آورد. در ادامه و در سال ۱۳۷۴ اولين دوره رقابتهاي كشوري با حضور ۱۶ تيم و به مدت يك هفته در اصفهان پي گيري شد كه اينك مسابقات مختلف انجام مي شود و تقاضاهاي بيشماري نيز براي شركت در اين رقابت ها همواره وجود دارد. وي ادامه داد: انصاري فر را بنابه دلايل مختلف از جمله رفتار، منش و خلق و خوي انساني يك شخصيت وارسته ورزشي و همچنين حضور در عالي ترين سطح بازي ملي به عنوان سرمربي تيم ملي فوتسال طي سه سال گذشته مورد استفاده قرار داده ايم و منبعد از «ريكاردو منزز» به عنوان مشاور براي تمامي رده هاي ملي استفاده مي كنيم.رئيس كميته فوتسال خاطرنشان كرد: يكي از اهداف حضور منزز، استفاده از تجارب روز فوتسال دنيا به منظور راه اندازي ليگ حرفه اي فوتسال است.در ادامه اين نشست خبري منزز درباره سوابق كاري خود گفت:  به مدت بيست سال در فوتسال حضور داشتم و ۲۴ سال نيز تجربه مربيگري دارم. در رده هاي مختلف نيز مربيگري كرده ام و با تيم هاي باشگاهي بزرگي در برزيل همكاري داشته ام در خارج از برزيل مسئوليت هدايت بارسلوناي اسپانيا را در اختيار داشته ام و سه سال نيز در شارلروا همچنين دو سال هم به عنوان كمك مربي در تيم هاي ملي فوتسال برزيل فعاليت كردم. وي يادآور شد:  از نظر مدارج تحصيلي داراي مدرك دكتراي تربيت بدني در فوتسال هستم كه در بارسلونا گرفته ام كه پيش از آن فوق ليسانس خود را از دانشگاه فدرال برزيل اخذ كردم و از سال گذشته به عنوان يكي از اعضاي فيفا در فوتسال مشغول به فعاليت بوده ام.صادق درودگر نيز يادآور شد: نحوه برخورد با اين مسأله بسيار مهم است، فدراسيون برخوردار است كه از مشاوريني براي بهبود كارها استفاده كند. اما به انصاريفر نيز اختيار داده است تا در صورت تشخيص خود از ديدگاه هاي وي استفاده كند.

ورزش
ادبيات
انديشه
زندگي
سياست
هنر
|  ادبيات  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |