پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۲ - Mar 11, 2004
وزير صنايع و معادن:
واردات خودرو سال آينده بايد انجام شود
گروه اقتصادي: تعرفه واردات خودرو از ۱۷۰ درصد كنوني به ۱۴۷ درصد براي سال آينده كاهش يافت.
به گزارش خبرنگار ما اسحاق جهانگيري روز سه شنبه در مراسم راه اندازي دو خط توليد جديد در گروه خودروسازي بهمن با بيان اين مطلب، گفت: وزارت صنايع و معادن پيشنهاد كاهش تعرفه واردات خودرو در سال آينده به ۱۳۰ درصد تعرفه پايه را به وزارت بازرگاني ارايه كرده بود كه براساس حجم موتور افزايش پيدا كند اما با تشكيل كميسيون ماده يك با حضور اكثر وزراي ذي ربط اين تعرفه براي واردات خودرو در سال آينده به ۱۴۷ درصد افزايش يافت.
از آنجا كه در بودجه دولت رقم قابل توجهي براي درآمد از محل واردات خودرو پيش بيني شده اين كار بايد صورت گيرد و اين واردات تاثيري در فعاليت خودروسازان كشور ندارد و به توانمندي آنان اطمينان دارم.وي گفت: به طور معمول در ايام نزديك عيد با افزايش قيمت خودرو مواجه هستيم و امسال نيز با تغييراتي كه در روند شماره گذاري خودروها ايجاد شده عرضه خودرو در روزهاي پاياني سال كمتر و قيمت خودرو اندكي افزايش يافته كه اين افزايش كوتاه مدت بوده و جاي نگراني ندارد؛ چرا كه سياست صنعت خودروسازي كاهش قيمت ها از طريق افزايش توليد است و كاهش قيمت امري دستوري نيست كه وزارت صنايع خودروسازان را مكلف به انجام آن كند. جهانگيري با پيش بيني اينكه توليد خودرو در سال آينده به حدود يك ميليون دستگاه مي رسد، گفت: در حال حاضر، تقاضاي زيادي براي كاميون هاي نيمه سنگين و سنگين در كشور وجود دارد و علي رغم رشد ۹۰ درصدي توليد در ۱۱ ماه گذشته امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، تقاضا براي اين محصول همچنان وجود دارد و علت اين امر آن است كه تعهدات شركت هاي توليد كاميون بيش از توان توليد آنان است.
در ادامه اين مراسم وزير صنايع و معادن اولين مرحله از طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده توسط شركت سايپا را با تحويل خودروهاي جايگزين شده به صاحبان آنها آغاز كرد.
در چارچوب اين طرح بيش از يك ميليون خودرو فرسوده از رده خارج خواهد شد و سالانه ۱۰۰ هزار خودرو جديد جايگزين خودروهاي فرسوده مي شود.
در اين مراسم خط توليد كاميون هاي كلاس متوسط شركت سايپا نيز افتتاح شد.
صنعت خودرو زيان ده است
رضا وييسه رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع درمورد تعرفه ۱۴۷ درصدي واردات خودرو در سال آينده گفت: ميزان تاثير كاهش اين تعرفه در كاهش قيمت خودرو بستگي به شرايط روز و قدرت خريد مردم دارد و آن چيزي كه به عنوان عامل حمايت از صنايع داخلي مي شناسيم همه در شكل گيري اين كاهش تعيين كننده است.
وي سال آينده را سال مصرف كننده خودرو دانست و بدون اشاره به كاهش قيمت ها در سال آينده مشكل كاهش توليد خودروسازان را رد كرد و عدم عرضه را به دليل مشكل شماره گذاري اعلام كرد و تاكيد كرد در روزهاي آينده اين مشكل رفع مي شود.
وي درمورد خصوصي سازي صنعت خودرو گفت: علاوه بر اينكه اين صنايع زيان ده هستند سازمان خصوصي سازي تشكيلات و امكانات و ساختار لازم براي خصوصي سازي اين صنايع را ندارد و بايد اين صنايع پيش از خصوصي سازي نوسازي شود.

پايان ثبت نام تلفن همراه
در حالي كه همه ساله در پايان سال بانكها با كمبود پول نقد روبرو مي شوند، اعلام فروش تلفن همراه در هفته هاي پاياني سال بانكهاي كشور را بيش از پيش با تراكم كار روبه رو كرد.
اقتصاد دولتي در ماههاي پايان سال شرايطي فراهم كرد كه مردم براي مقابله با تورم سالانه و جلوگيري از كاهش ارزش پس اندازهاي خود با تهيه چك هاي تضميني به پيش خريد تلفن همراه روي آوردند.
انتقال پس اندازهاي مردم از بانكي به بانك ديگر و عمليات پيچيده بانكي در برخي شعب، موجب اخلال در ارائه خدمات روزمره شده بود.
با پايان زمان ثبت نام برخي از افراد كه به دليل شلوغي بيش از حد مراكز پستي امكان ثبت نام و تحويل چك هاي بانكي خود را نيافتند، بار ديگر براي عودت چك ها به حجم فعاليتهاي بانكي هفته آخر سال برخي بانك ها خواهند افزود.
در صورت پرداخت سود كافي به سپرده هاي مردم در بانك ها و خصوصي بودن خدمات تلفن همراه كه نزديك به ده سال است در كشور از آن استفاده مي شود، به طور قطع متقاضيان واقعي به خريد تلفن همراه روي مي آوردند و شاهد اين همه تراكم در دفاتر پست وبانكها نبوديم.
يكي از دلايل عدم تمديد مهلت ثبت نام تلفن همراه نيز ثبت نام بيش از حد معمول مردم بود كه احتمال پاسخگويي به همه آنها خارج از ظرفيت فني مخابرات است.
در عين حال پيش بيني مي شود كه سال آينده با ورود بخش خصوصي به اين بازار و ايجاد رقابت در آن نرخ سيم كارت تلفن همراه كاهش يابد.
وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات ديروز از عدم امكان واگذاري تلفن متقاضيان ظرف يكسال و كاهش قيمت حدود ۳۰۰ هزار تومان به دليل ورود دو ارايه دهنده خدمات تلفن همراه به اين بازار در سال آينده خبر داد.
چيزي كه بارها پيش از آغاز ثبت نام توسط روزنامه همشهري مورد تأكيد قرار گرفته بود.

بانك مركزي سكه مي فروشد
گروه اقتصادي: درحالي كه سكه به دليل افزايش قيمت در روزهاي پاياني سال يك هفته است كه بازار پررونقي دارد، مدير اداره نشر اسكناس و خزانه بانك مركزي اعلام كرد براي تامين نياز بازار و پيشگيري از افزايش قيمت اين بانك در همه روزهاي هفته به جز روزهاي تعطيل از طريق بانك كارگشايي فروخته مي شود.
سيدجلال جليليان با اعلام اين خبر تأكيد كرد: روز سه شنبه اين بانك سكه بهار آزادي طرح جديد را ۸۵۷ هزار و ۲۰۰ ريال، نيم سكه را ۴۵۳ هزار و ۹۰۰ ريال و سكه ربع را ۲۵۴ هزار و ۶۰۰ ريال فروخته است.وي اعلام كرد، توزيع كنندگان سكه كه اين سكه ها را از بانك كارگشايي خريداري مي كنند  آن را با ۵۰۰ تومان سود در بازار به فروش مي رسانند. وي تاكيد كرد توزيع سكه براساس عرضه و تقاضا توسط اين بانك انجام مي شود و همچنان ادامه دارد.
در روزهاي آغاز هفته جاري كه قيمت هاي سكه بهار آزادي افزايش يافت در بازار تهران شايعه افزايش قيمت به دليل عرضه سكه از سوي بانك مركزي بالاتر از قيمت بازار رواج يافته بود.

مجلس ايرادات لايحه بودجه سال ۸۳ را اصلاح كرد
مجلس  شوراي  اسلامي در جلسه  ديروز لايحه  بودجه  سال  ۸۳ كل  كشور را كه براي  اصلاحاتي  از شوراي  نگهبان  قانون  اساسي  برگشت  داده  شده  بود پس ازرسيدگي دركميسيون تلفيق دوباره  بررسي  كرد و نمايندگان  برخي  از ايرادات  آن را اصلاح  كردند. به  گزارش  واحد مركزي  خبر، اكثريت  مجلس  از مجموع  ده  مورد ايراد شوراي  نگهبان  قانون  اساسي  ۵ ايراد شامل  ايرادات  ماده  واحده  و تبصره  هاي
۴ ۷، ۱۰، و ۱۷ را اصلاح  و در خصوص  پنج  ايراد ديگر با اصرار بر مصوبه  قبلي  خود، تصميم  گيري  در اين  باره  را به  مجمع  تشخيص  مصلحت نظام  واگذار كردند.

خبرهاي كوتاه
ترانزيت كالا به ۷ ميليون تن رسيد
رشد روزافزون ترانزيت كالا از خاك ايران به رغم متناسب نبودن زير ساخت هاي مورد نياز حمل و نقل از مزيت اقتصادي كشور در اين زمينه حكايت دارد.بر اساس آخرين آمار گمرك ايران ميزان ترانزيت كالا از كشور در ۱۱ ماه گذشته به حدود ۷ ميليون تن به ارزش ۶۸ هزار ميليارد ريال رسيده است.اين ميزان از نظر وزن و ارزش نسبت به سال گذشته به ترتيب ۷۱ و ۸ درصد رشد داشته است.
آغاز فروش نيروگاه ها به بخش عمومي
به دليل عدم استقبال سرمايه گذاران خصوصي داخلي و خارجي براي خريد نيروگاه هاي برق، شركت توانير زمينه واگذاري اين نيروگاه ها را به نهادهاي عمومي فراهم كرده است. بهمن مسعودي معاون توسعه و امور اقتصادي توانير ديروز با اعلام اين خبر كه نيروگاه زرگان به مبلغ چهل ميليارد تومان به صورت ۲۰ درصد نقد و بقيه در ۵ قسط سالانه به بنياد مستضعفان و جانبازان فروخته مي شود و نيروگاه خوي نيز در چند روز آينده به مناقصه مي رود، اين امر را تأييد كرد.
حداقل حقوق كارگران
جلسه سه شنبه اين هفته شوراي عالي كار به دلايل نامعلوم به تاخير افتاد و تعيين حداقل حقوق كارگران به جلسه احتمالي اين شورا در روز شنبه يا يكشنبه هفته آينده موكول شد. يكي از مسئولان روابط عمومي وزارت كار و امور اجتماعي ديروز در تماس با خبرنگار ما، ضمن اعلام اين مطلب از علت دقيق تاخير اين جلسه ابراز بي اطلاعي كرد.برخي نهادهاي كارگري و كارفرمايي در زمينه حداقل حقوق كارگران پيشنهادهاي خود را اعلام كرده اند.اكثر محافل كارگري خواهان تعيين مبلغ ۱۲۰ هزار تومان به عنوان مبناي حداقل حقوق كارگران شده اند.
درآمد ۲۲ ميليارد دلاري صادرات نفت
بيژن نامدار زنگنه- وزير نفت- پس از جلسه هفتگي هيات دولت به خبرنگاران گفت: «سال آينده نيزدو ميليارد دلار واردات بنزين خواهيم داشت . درمورد كارت هوشمند بنزين و تعيين سقف نيز ما هيچ ايده اي نداشتيم، من اصلاً نمي دانم مجلس چه چيزي را تصويب كرده و نمي دانم منظورشان چيست و بايد موضوع را بررسي كنيم».وي ارزش درآمدهاي حاصل از صادرات نفت را تا پايان سال نزديك به ۲۲ ميليارد دلار اعلام كرد و در مورد پرونده شركت نفتي استات اويل نروژ اظهار كرد: «هنوز گزارشي از سوي وزارت اطلاعات اعلام نشده است و طرح آن در مجلس نيز به خود دوستان در مجلس برمي گردد و ارتباطي به وزارت نفت ندارد».
پرداخت ۳۱۰ ميليون تومان خسارت
شركت قطارهاي مسافري رجاء در۱۰ماه اول سال جاري ۳ ميليارد و ۱۰۰ ميليون ريال خسارت و يك ميليارد و ۱۰۰ ميليون ريال تسهيلات به ۱۵۰ هزار مسافر پرداخت كرده است.

گفت وگوي امروز
كاهش قيمت خودرو
گروه اقتصادي: با ركود ايجادشده در بازار خودرو، اخيرا شركتهاي توليدي خودرو اعلام كرده اند ميزان توليد خود را به علت تامين نشدن پلاك خودرو از سوي نيروي انتظامي كاهش داده و تاييد كرده اند در صورتي كه در روزهاي آينده به تعداد مورد نياز پلاك خودرو در اختيار آنان قرار نگيرد به تدريج توليد را كاهش داده تا به سمت توقف كامل پيش روند. آيا اين اقدام براي افزايش قيمت خودرو است؟با احمد دوست حسيني معاون امور توليد وزارت صنايع و معادن گفت و گو كرده ايم:
***
* آيا كاهش عرضه خودرو در روزهاي پاياني سال اقدامي براي افزايش قيمت نيست؟
- اين كاهش به دليل تغييراتي كه در سيستم شماره گذاري خودرو به وجود آمده صورت گرفته و در بازديدي كه اخيراً از برخي شركت هاي توليد خودرو داشتم بعينه اين موضوع را مشاهده كردم كه تعداد زيادي از خودروهاي توليدشده در توقفگاه ها منتظر شماره گذاري است و اين كار فقط به دليل تغييرات صورت گرفته در روند شماره گذاري خودرو است.
* آيا اين مشكل از طريق ارائه نمره موقت به خودروها قابل رفع نيست؟
- پيشنهاد كرده ايم كه اين كار به روش سابق صورت گيرد و از بهار سال آينده با فراهم شدن امكانات براي شماره گذاري خودرو به روز، سيستم جديد شماره گذاري خودرو اعمال شود. نمي توانيم براي مشكلي كه ۸ روز است ايجاد شده پيشداوري كنيم و مسئولان كمك مي كنند تا اين مشكل رفع شود.
* با كاهش توليد خودرو آيا سقف توليد پيش بيني شده كه از تعهدات شركتهاي خودروسازي است تا پايان سال محقق خواهد شد؟
- عملكرد ۱۱ ماه اين شركتها نشان مي دهد كه اين سقف توليد تحقق پيدا مي كند و اگر اشكالي نيز وجود داشته باشد حداكثر مربوط به ۲۰ روز آخر سال است و تاثير چنداني در ميزان كلي توليد ندارد. اما بديهي است كه در اين يك ماه باقيمانده سال با مشكل توليد مواجه خواهيم شد. وقتي امكان تحويل وجود داشته باشد، فروش نيز كمتر مي شود و منابع مالي هم كاهش مي يابد و مشكل توليد نيز وجود خواهد داشت.
* پيش بيني شما از بازار سال آينده توليد و فروش خودرو چيست؟
- بازار سال آينده بازار متعادل تري نسبت به سال جاري خواهد بود و در زمينه تثبيت، عدم افزايش و كاهش قابل قبول و منطقي قيمت ها اتفاقاتي روي خواهد داد. اين كاهش قيمت بيشتر در زمينه خودروهاي داخلي خواهد بود به دليل آنكه توليد اين خودروها از تيراژ قابل ملاحظه اي برخوردار است.اگر آنطور كه وزارت صنايع اعلام كرده واردات خودرو صورت گيرد كه تحقق اين امر منطقي و قابل پيش بيني نيز مي باشد مسلما در زمينه كاهش قيمت خودروهاي وارداتي نيز تاثيرگذار خواهد بود اما بيشتر كاهش قيمت متوجه خودروهاي توليد داخل خواهد بود گرچه ميزان اين كاهش را نمي توانم پيش بيني كنم اما افزايشي نيز در قيمت خودرو صورت نخواهد گرفت.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۱۷
۳۰۳
۳۳,۲۴۰
حق تقدم سر. توسعه صنعتي
۶۵
۱,۳۶۵
۲۰,۰۰۰
سالمين
۳۶۷
۷,۷۱۷
۲۷۱,۶۲۸
حمل ونقل پتروشيمي
۱۰۲
۲,۱۶۱
۳۱۳,۰۱۰
معادن روي ايران
۱۵۵
۳,۴۲۲
۱۵,۸۲۹
كاشي سعدي
۲۰۶
۴,۶۹۵
۴۰,۴۰۷
كارتن مشهد
۲۲۸
۵,۳۴۹
۱۵,۲۱۰
كابلسازي ايران
۳۴۶
۸,۴۷۴
۱۱۰,۹۹۱
فولادكاويان
۱۳۲
۳,۲۸۸
۲۰,۷۲۱
پمپ ايران
۵۶۸
۱۵,۹۲۸
۸۳۷,۱۳۳
زامياد
۱,۶۵۸
۴۷,۶۸۳
۲۶,۵۵۹
نفت بهران
۵۰
۱,۶۳۳
۸۹۲,۱۵۵
رينگ سازي مشهد
۶۵
۲,۱۲۸
۱۰,۰۱۰
راديوالكتريك
۱,۱۰۷
۴۱,۵۷۳
۱۰,۰۰۹
سيمان مازندران
۷۲
۳,۶۰۷
۳۵۷,۷۹۱
ماشين سازي اراك
۴۳
۲,۴۴۴
۱۸۰,۴۴۹
سر.توس گستر
۲۹۱
۱۶,۹۱۸
۳۰,۸۰۰
دارو رازك
۸۳
۵,۴۹۶
۱۴۸,۹۳۷
گروه بهمن (وانت )
۲۹
۲,۶۹۷
۴۶۳,۸۱۵
سر.بوعلي
۲۳
۲,۲۷۱
۶۳,۰۳۶
سر. نفت
۳۶
۴,۳۶۵
۱۵,۱۰۹
مس باهنر
۶۲
۸,۳۷۳
۲۷,۴۸۶
معادن منگنز ايران
۲۲۶
۳۷,۱۹۵
۲۴۶,۰۰۷
سيمان فارس وخوزستان
۱۲۸
۲۳,۶۶۰
۲۵,۷۳۵
سيمان خاش
۳
۵۶۲
۳۳,۵۰۰
پارسيلون
۱۲
۲,۶۵۰
۳۷,۶۰۴
محورسازان
۱۶
۴,۰۵۲
۲۷,۷۳۳
الكتريك خودرو
۱۸
۴,۵۶۱
۱۸۴,۶۸۱
سر. صنعت ومعدن
۲۹
۷,۶۷۰
۱۲,۶۵۵
ايران ترانسفو
۲۸
۸,۳۶۶
۳۹۰,۲۲۲
چادرملو
۲۰
۶,۰۴۸
۲,۸۰۸
دارو اسوه
۷
۲,۱۲۵
۲۲,۳۹۱
سرماآفرين
۱۸
۵,۵۵۳
۱,۵۱۷,۷۵۱
سر. غدير
۲۵
۹,۵۰۹
۱۳۵,۳۸۰
سايپا ديزل
۱۱
۴,۹۳۷
۱۱,۱۲۶
سر. مسكن
۱۰
۴,۸۲۱
۱,۱۸۴,۰۹۹
سر. ملي
۴۹
۲۵,۲۷۳
۴۳۴,۸۵۶
سيمان هگمتان
۸۷
۴۵,۱۰۸
۶۱,۰۴۷
سيمان شاهرود
۳
۱,۹۵۶
۱۷,۶۹۹
ساختمان اصفهان
۳
۲,۱۸۳
۲۳۴,۷۵۴
سر. ملت
۱۲
۹,۰۰۲
۳۰,۰۰۰
پتروشيمي فارابي
۳
۲,۵۴۷
۱۲,۹۶۰
معدني دماوند
۵
۴,۹۵۰
۹,۳۷۵
ساسان
۱۴
۱۴,۸۸۸
۱,۰۲۳,۳۴۸
سايپا
۱
۱,۱۱۱
۲۳۵,۹۳۰
حق تقدم نوردولوله اهواز
۳
۴,۹۴۲
۱۳,۲۳۶
پارس مينو
۱-
۹,۰۹۷
۱۱۲,۱۵۷
پتروشيمي خارك
۹۶-
۴۳,۴۲۵
۲۸۵,۵۰۵
سيمان تهران
۲۱۳-
۵۶,۳۲۸
۴۸۲,۹۱۲
سيمان دورود
۵۱-
۱۲,۴۷۴
۱,۰۷۲,۶۲۳
تراكتورسازي
۳۵-
۸,۲۷۰
۵۶۱,۹۰۸
سر. بانك ملي
۸۹-
۱۹,۹۷۵
۱,۴۹۵,۱۲۲
صنعتي دريايي
۹۹-
۲۰,۵۰۰
۶۰,۷۳۹
پتروشيمي اصفهان
۱۸-
۳,۳۸۲
۳۷۸,۲۶۴
نيروترانس
۷۸-
۶,۷۴۸
۵۸۱,۱۱۶
پتروشيمي اراك
۸۹-
۷,۱۳۲
۲۲۷,۷۷۰
بانك كارآفرين
۵۹-
۴,۶۲۱
۱۶۵,۱۷۶
ايران خودروديزل
۸۳-
۶,۱۷۷
۲,۱۰۰,۵۶۶
ايران خودرو
۱۹-
۱,۳۴۹
۳۱۶,۴۵۹
سر. توسعه صنعتي
۸۴۴-
۵۱,۰۰۳
۷۱,۲۵۷
سيمان سپاهان
۱۱۰-
۶,۱۰۵
۱۱۷,۵۷۴
مارگارين
۷۹-
۴,۰۶۱
۱۲۴,۱۲۹
پارس خودرو
۵۳-
۲,۳۲۶
۴۵۱,۸۹۵
سر. سپه
۶۰-
۱,۸۷۶
۵۵۳,۳۸۷
ابسال
۱۳۹-
۴,۰۲۲
۱۸۶,۱۰۱
سر. ساختمان
۵۵-
۱,۰۴۵
۱۷۶,۰۰۰
پشم بافي توس

قيمت طلا و ارز
قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۷۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۷۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۱۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۴۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۴۳۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۳۵۸

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |