پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۲ - Mar 11, 2004
اروپا و آمريكا به هم نزديك شدند
فشار بر برنامه هسته اي ايران افزايش يافت
وزير امور خارجه: ايران پس از تكميل فرآيند اعتمادسازي با آژانس بين المللي انرژي اتمي،  غني سازي را از سر مي گيرد
003546.jpg
003549.jpg

رايزني اعضاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته اي ايران در سومين جلسه اين شورا نيز به نتيجه نرسيد و پيگيري موضوع به فردا موكول شد.
اين وضع پس از آن پيش آمد كه امريكا و اروپا ديروز اختلافات روز سه شنبه خود را بر سر متن قطعنامه پاياني درباره ايران كنار گذاشتند و ديپلمات ها گفتند قرار است متن اين قطعنامه سختگيرانه باشد. در پي انتشار اين خبرها، صبح ديروز كمال خرازي وزير امور خارجه ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي و امضاكنندگان اروپايي بيانيه تهران هشدار داد كه ايران اساساً تعهدي براي توقف دائم غني سازي اورانيوم ندارد و صرفاً براي كمك به روند اعتمادسازي و به صورت داوطلبانه غني سازي را به حال تعليق درآورده است. خرازي همچنين اضافه كرد كه هرگاه از نظر ايران روند اعتمادسازي به نتيجه برسد، غني سازي را از سر خواهد گرفت. در پي اظهارات خرازي، اتحاديه اروپا و كميسيون اروپا به صورت جداگانه ايران را از قطع همكاري با آژانس و اتحاديه اروپايي برحذر داشتند و تهديد كردند كه تداوم مذاكرات اقتصادي با ايران به مسائل هسته اي مربوط است. گزيده اظهارنظرهاي مقام هاي ايراني و اروپايي درباره مسائل هسته اي ايران به شرح زير است:
ايران پس از عادي سازي روابط، غني سازي اورانيوم را از سرمي گيرد.وزير امور خارجه در پايان جلسه ديروز هيأت دولت در جمع خبرنگاران تصريح كرد: اگر آژانس و طرف هاي اروپايي به تعهدات خود عمل نكنند همكاري ما نيز ادامه پيدا نخواهد كرد.
به گزارش مهر خرازي با بيان  اينكه قطعنامه شوراي حكام آژانس داراي نكات مثبت و منفي زيادي است، گفت: ما با برخي از بندهاي قطعنامه مشكلي نداريم اما نسبت به بندهاي ديگرآن اعتراض داريم.
خرازي گفت: آمريكا از هر فرصتي
مي خواهد استفاده كند كه به جمهوري اسلامي ايران فشار وارد كند، در صورتي كه ما همه گونه همكاري را با آژانس انجام داده ايم، با اروپايي ها نيز مذاكرات زيادي انجام داده ايم و به آن تعهدات نيز عمل كرده ايم. اما آمريكا سياستهاي خود را دنبال مي كند و متأسفانه آژانس هم تحت تأثيرآمريكا قرار گرفته است.وي با تاكيد بر اينكه آژانس بايد هويت فني و حرفه اي خود را بر اساس تعهداتي كه به جمهوري اسلامي داشته ارزيابي كند و دقت داشته باشد كه كار را پيچيده تر نكند، در خصوص تصميماتي كه در شوراي حكام آژانس درباره ايران ممكن است گرفته شود، گفت: اين گونه تصميمات ما را مجبور به عكس العمل خواهد كرد.
وزير خارجه تصريح كرد: اگر يك طرف به تعهد خود عمل نكند همكاري ادامه پيدا نخواهد كرد و بايد مشخص شود كه اروپا چگونه مي خواهد به تعهداتش عمل كند.وي خطاب به سه كشور اروپايي فرانسه، انگليس و آلمان گفت: اگر اين كشورها مي خواهند معاهده تهران پايدار بماند و همكاريها ادامه يابد بايد نسبت به تعهداتشان پابرجا باشند و در مقابل فشارهاي آمريكا مقاومت كنند در غير اين صورت دليلي نمي بينيم كه به همكاريها ادامه دهيم.
خرازي با تاكيد بر اينكه فناوري هسته اي حق مسلم ايران است تاكيد كرد: ما بصورت داوطلبانه و موقت غني سازي اورانيوم را به حالت تعليق درآورده ايم تا در روابطمان اعتماد سازي شود و هنگامي كه روابطمان با آژانس به صورت عادي درآمد كار غني سازي را از سر خواهيم گرفت.وي با اشاره به اينكه مقامات ايراني با كشورهاي اروپايي و آژانس گفتگوهايي داشته اند افزود: منتظريم ببينيم نتيجه اين گفتگو چه خواهد شد.
انتقادهاي البرادعي
مبناي حقوقي ندارد
سيد حسين موسويان دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي، ابراز نگراني البرادعي را در زمينه نحوه اطلاع رساني ايران درباره سانتريفيوژهاي پي - ۲ فاقد مبناي حقوقي ذكر كرد.به گزارش خبرگزاري فارس وي در اين باره گفت:
اعلام فعاليتهاي تحقيقاتي و آكادميك ايران در مورد سانتريفيوژ پي- ۲ طبق مقررات آژانس بايد در قالب اظهارنامه هاي مربوط به پروتكل الحاقي صورت گيرد كه هنوز موعد آن فرا نرسيده در حاليكه ايران زودتر از موعد قانوني اظهارنامه ها، كليات مطلب را به اطلاع آژانس رسانده است.
مدير كل آژانس در قسمت سوم گزارش خود اظهار اميدواري كرده كه ايران شفافيت كامل فعاليتهاي هسته اي را تضمين كند. اعتراف خود آقاي البرادعي در بخش اول اظهاراتش درمورد همكاري كامل ايران با آژانس، اثبات سياست شفافيت ايران است.
مدير كل آژانس در قسمت چهارم اظهاراتش به ابهامات باقي مانده در مورد آلودگي اشاره كرده لكن از همين موضع گيري ايشان مشخص است كه ايران اطلاعات مربوط به آلودگي را داده است و اكنون كشور ثالث، بايد همكاري كند.
نكته پاياني اظهارات البرادعي از اهميت خاصي برخوردار است. ايشان ابراز اميدواري كرده كه با حل و فصل مسائل باقيمانده زمان براي اعلام صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي ايران فرا برسد و اعتماد جامعه جهاني جلب شود. از نظر ما اكنون اين زمان فرا رسيده و همكاريهاي كامل ايران شرايط لازم را فراهم كرده است. البته ممكن است آژانس مدتي براي رسيدگي فني و تكنيكي به وقت احتياج داشته باشد كه از نظر ما بلامانع است اما ايران با امضاء و اجراء پروتكل هرگونه بهانه اي را از مخالفين گرفته است و اگر جامعه جهاني و آژانس به اين مهم توجه نكنند و موضوع هسته  اي ايران را بخواهند براي مدت طولاني در دستور كار شوراي حكام نگه دارند، ايران سياست جديدي را اتخاذ خواهد كرد. در مجموع بنده ابراز نگراني البرادعي دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي را حركتي سياسي تلقي مي كنم.موسويان افزود: بر اساس محتواي بيانيه تهران ما اعلام كرده ايم كه استراتژي دفاعي ايران بر مبناي دارا بودن سلاحهاي هسته اي نيست و ايران به اين استراتژي پايبند و متعهد خواهد ماند. متقابلا اروپا اعلام مي كرد با توجه به اين خط مشي امكان همكاري در زمينه صلح آميز هسته اي وجود دارد. حق مشروع ايران را در زمينه دارا بودن انرژي صلح آميز هسته اي به رسميت مي شناسد، اين در بيانيه تهران از سوي اروپاييها به رسميت شناخته مي شود.
اين اولين باري است كه ما و بخش مهمي از جهان غرب در مسئله فوق العاده مهم هسته اي به توافق مي رسيم كه البته اين توافق در مراحل اوليه است. اين به اين معنانيست كه فردا جهان غرب و اتحاديه اروپا همه نوع تكنولوژي فوق العاده حساس هسته اي در اختيار ما قرار دهند.
مسائل داخلي ايران بر تصميم خارجي ها تأثير مي گذارد
معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور تأكيد كرد كه ماجراهاي مربوط به مسائل هسته اي، سياسي است و مسائل سياسي داخلي و خارجي در چنين تصميم گيري هايي تأثيرگذار است.
به گزارش ايسنا سيد محمدعلي ابطحي پس از جلسه ديروز هيأت دولت درباره وقايع شوراي حكام اظهار داشت: توقع طراحان داخلي اين مساله عملي نشده، آمريكا تلاش هاي زيادي كرده و شرايط مختلفي را به وجود آورده كه مساله را كمي سخت تر از گذشته كرده است.معاون رئيس جمهور اظهار داشت: در اين شرايط سخت تر، طبيعي است به ديپلماسي بيشتري احتياج است و بايد فعاليت بيشتري انجام شود تا شايد به نتايج مطلوب تر و بهتري برسيم.
ابطحي گفت: روندي كه درباره مسايل هسته اي پيش  مي رود، مورد پذيرش همه مسئولان نظام است البته بايد در نظر داشت كه يك سوي اين ديدگاهها در آن سوي مرزهاست و مسايل مختلف از جمله مسايل داخلي ايران در تصميمات خارجي ها تأثيرگذار است.
ابطحي در ادامه در پاسخ به سئوالي درباره تخطي اتحاديه اروپا از بيانيه تهران گفت: مسايل زيادي در روند اين ماجراها تأثيرگذار است، شكي نيست كه اين ماجراها تا حد زيادي سياسي است.
وي گفت پيش بيني نمي كند كه پرونده  ايران به شوراي امنيت سازمان ملل برود.
003552.jpg
003555.jpg

پيش نويس قطعنامه
شوراي حكام، نتيجه قلدري آمريكاست
نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: پيش نويس قطعنامه اي كه روز چهارشنبه در خصوص پرونده ايران تدوين شد، نتيجه قلدري آمريكا است و كشورهاي اروپايي بايد بيشتر تلاش كنند تا در مقابل آمريكا مقاومت كنند.
به گزارش ايلنا، پيروز حسيني، در گفت وگو با خبرنگاران رويكرد آمريكا را در مذاكره با اعضاي شوراي حكام، رويكردي قلدرمآبانه توصيف كرد و گفت: ما معتقديم آمريكايي ها با اعمال قلدري سعي در كنترل روند مسالمت آميز مذاكرات دارند.
خبرگزاري رويتر گزارش داد: پيش نويس اوليه همچنان با همكاري مشترك استراليا و كانادا در حال تغيير و تدوين است و اين پيش نويس در نتيجه توافق آمريكا و متحدانش با سه كشور اروپايي فرانسه، انگليس و آلمان تهيه شده است.
پرونده هسته اي  ايران بايد بسته شود
وزير دفاع كشورمان گفت: پرونده هسته اي  ايران بسته مي شود و بايد بسته شود.
به گزارش ايسنا، امير دريابان علي شمخاني در حاشيه جلسه هيأت دولت در جمع خبرنگاران فشارهاي آمريكا بر آژانس اتمي را مبتني بر سياستي دانست كه آمريكا در قبال ايران دنبال مي كرده و گفت: اين سياست، فشار از بيرون و گسيختگي از درون است كه آنها اين معادله را عليه ما دنبال مي كردند.يعني پرونده سازي، حقوقي سازي، امنيت سازي و تبديل پرونده امنيتي به فشار و بكارگيري اهرم قدرتهاي جهاني؛ مناسبترين موضوع براي  پرونده هسته اي ايران بود و آمريكا اين روند را براي دستيابي به ابزاري عليه ما به كار گرفته است.
وي دستيابي به فناوري هسته اي را از حقوق طبيعي ايران برشمرد و گفت: ما از پيشگامان امضاي NPT هستيم، اما ادبياتي كه درباره ما به كار گرفته مي شود تشويق كننده آن دسته از پرونده هايي است كه همواره بر اين نكته تأكيد داشتند كه اين ابزاري در اختيار ابرقدرتهاست نه موضوعي براي حل مسائل.
درخواست البرادعي
رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي در واكنش به هشدار ايران درباره از سرگيري غني سازي اورانيوم خواستار ادامه تعليق روند غني سازي از سوي تهران شد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه محمد البرادعي گفت: ايجاد اعتماد دست كم به زمان نياز دارد و توقف غني سازي اورانيوم مسئله مهمي در ادامه ايجاد اين اعتماد است.
مسائل به هم وابسته اند
اتحاديه اروپا ديروز با صدور بيانيه اي به ايران هشدار داد همكاري خود را با آژانس بين المللي انرژي اتمي متوقف نكند، چرا كه تداوم مذاكرات اقتصادي اروپا با ايران به مسائل هسته اي  ايران مربوط است.
به گزارش ايلنا، اما ادوين، سخنگوي اتحاديه اروپا با اشاره به سخنان خرازي گفت: ايران گام هاي بزرگي در همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي برداشته است و بايد اين سياست را ادامه دهد.  اين سياست هم مورد قبول جامعه بين المللي و هم در جهت منافع ايران است.
سخنگوي اتحاديه اروپا در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه سياست اتحاديه اروپا در ادامه گفت وگوهاي خود با ايران در خصوص مسائل سياسي و توافق هاي تجاري چيست؛ تصريح كرد: اول بايد ببينم شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي چه تصميمي مي گيرد.
وي تأكيد كرد: مسائل هسته اي يكي از مسائلي است كه براي تمام جوامع بين المللي مهم است و تنها مورد توجه اتحاديه اروپا نيست.
سخنگوي اتحاديه اروپا در ادامه افزود: مذاكرات در خصوص تسليحات كشتار جمعي از اولويت هاي مذاكرات سياسي ماست و ما هميشه تصريح كرده ايم كه مذاكرات سياسي و اقتصادي و توافق هاي همكاري همه به هم مربوط است.

۶ انفجار در بغداد در مقابل ستاد نيروهايي آمريكايي
صداي شش انفجار مهيب در خارج از دفاتر ائتلاف تحت امر آمريكا واقع در مركز بغداد اوايل صبح ديروز شنيده شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، سخنگوي نظاميان آمريكايي گفت: شش انفجار نزديك نقطه  بازرسي ۳، در ساعت ۱۵/۶ صبح به وقت محلي رخ داده كه دلايل آن در دست بررسي است. نقطه بازرسي ۳ در پايين خيابان منتهي به هتل بغداد قرار دارد.
بحرالعلوم: آيت الله سيستاني قانون اساسي موقت عراق را غيرقانوني نمي داند
محمد بحرالعلوم رئيس  دوره اي  شوراي  حكومتي  عراق  ديروز تأكيد كرد كه آيت  الله  سيستاني قانون  اساسي  موقت  عراق  را غير قانوني  ندانست ، بلكه  آن  را مانعي  در برابر رسيدن  به  يك  قانون  اساسي  دائم  دانسته  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بغداد، بحرالعلوم  در يك  كنفرانس  مطبوعاتي در بغداد گفت  كه  با آيت الله  سيستاني  در نجف  ديدار كرديم  و به  وي  اطمينان  داده  و مسايل  مورد نظر را براي  وي  تبيين  كرديم  ولي  وي  نگفت  كه  قانون  اساسي  موقت  عراق  غيرقانوني  است  بلكه  گفته است  كه  اين  قانون  مانعي  در برابر رسيدن  به  يك  قانون  اساسي  دائم  به  شمار مي رود.
وي  درباره  اين  سئوال  كه  آيا اين  سخن  مشروعيت  قانون  اساسي  موقت  عراق  را سلب  مي كند، گفت  كه  اين  امر باعث  از بين  رفتن  مشروعيت  قانون  نمي شود زيرا وي  نگفته  است  كه  اين  قانون  غيرقانوني  است  بلكه  به  برخي  از نكات  وارده  در آن  اعتراض  كرده  و وي  حق  اعتراض  دارد.
بحرالعلوم  افزود كه  شكي  نيست  اين  قانون  نقاط ضعفي  دارد كه  به  هر فرد اين  حق  را مي دهد تا درباره  آن به  صراحت  اظهار نظر كند.
رئيس  كنوني  شوراي  حكومتي  عراق  گفت : مطمئن  هستيم  كه  اين  قانون  از تمام  جوانب  كامل  نيست  و اميدواريم  كه  قانون  اساسي  دائم  بتواند تمام  اشكالات  وارده  در قانون  اساسي  موقت  عراق  را حل  كند.
بحرالعلوم در بخش ديگري از سخنانش گفت كه اين شورا تصميم گرفته با يك هيات در بالاترين سطح در كنفرانس آينده سران عرب در تونس شركت كند.
وي اظهار داشت: دعوتي رسمي را از سوي «زين العابدين بن علي» رييس جمهوري تونس براي شركت در كنفرانس مزبور دريافت كرده ايم.

هيأت دولت تاكيد كرد
پرداخت حقوق و مزايا و پاداش كاركنان دولت تا پايان سال جاري
هيات دولت صبح ديروز به رياست حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري تشكيل جلسه داد.
به گزارش ايسنا در اين جلسه رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي گزارشي از عملكرد بودجه سال ۱۳۸۲ كل كشور به هيات دولت ارايه كرد.
براساس اين گزارش حقوق و مزايا و پاداش كاركنان دولت تا پايان سال جاري پرداخت مي شود و مشكلي در اين خصوص وجود ندارد.
هيات دولت پس از استماع گزارش مذكور بر پرداخت حقوق و مزايا و پاداش كاركنان دولت تا پايان سال جاري تاكيد كرد.
همچنين در اين جلسه مقرر شد به منظور اطلاع رساني سريع زمين لرزه هاي كشور به طور ۲۴ ساعته به مراكز ذي ربط و تامين نيروي انساني و تجهيزات لازم جهت گسترش شبكه هاي لرزه نگاري در سطح كشور وزارت علوم تحقيقات و فناوري با همكاري وزارت مسكن و شهرسازي و سازمان مديريت و برنامه ريزي حداكثر ظرف ۳ ماه طرح سيستم جامع اطلاعات زلزله ايران را تهيه و ارايه كنند.
پاداش نيمي از بازنشستگان قبل از سال ۷۹، هفته آينده پرداخت مي شود
مديركل  دفتر امور تامين  اجتماعي  سازمان  مديريت  و برنامه  ريزي  كشور گفت : پاداش  ۵۰ درصد از بازنشستگان  قبل  از سال  ۷۹ در هفته  آينده  پرداخت  مي شود.
مجيد يارمند در گفت  و گو با ايرنا  افزود: منابع  مورد نياز براي  پرداخت  اين  پاداش  در حال  تامين  است  و نيمي ديگر از بازنشستگان  پاداش  خود را طي  سال  آينده  دريافت  خواهند كرد. وي  گفت : محل  تامين  اعتبار مورد نياز پاداش  بازنشستگان  نيز كسر دو درصداز هزينه  عمليات  جاري  شركتهاي  دولتي ، بانكها و موسسات  انتفاعي  وابسته  به دولت  در سال  جاري  است .
به  گفته  يارمند، تا هفته  گذشته  ۸۰۰ ميليارد ريال  از منابع  مورد نيازبراي  پرداخت  پاداش  بازنشستگان  وصول  شده  و پيش  بيني  مي شود تا آخر سال  ۲هزار ميليارد ريال  آن تامين  شود.
وي ، ميزان  اعتبار مورد نياز براي  پرداخت  پاداش  بازنشستگان  قبل  از سال ۷۹ را چهار هزار ميليارد ريال  عنوان  كرد و افزود: تعداد بازنشستگان  قبل از سال  ۷۸ كه  مشمول  دريافت  پاداش  مي شوند حدود ۷۰۰ هزار نفر است.
مدير كل  دفتر امور تامين  اجتماعي  سازمان  مديريت  و برنامه  ريزي  گفت : ميزان  پاداش  بازنشستگان  معادل  ۱۰ روز حقوق  به  ازاي  هر سال  خدمت  بر اساس احكام  سال  ۸۰ آنها خواهد بود و به  تمامي بازنشستگان  سال  ۷۸ و قبل  از آن پرداخت  مي شود.
اوايل هفته جاري محمد كردبچه، مدير دفتر اقتصادكلان سازمان مديريت و
برنامه ريزي در گفت و گو با خبرنگار ما به دليل عدم تحقق منابع لازم، نسبت به پرداخت پاداش پايان سال بازنشستگان ابراز ترديد كرده بود.

پيام مقام معظم رهبري به مناسبت درگذشت نصرالله مرداني
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي درگذشت شاعر انقلابي آقاي نصرالله مرداني را تسليت گفتند. متن پيام مقام معظم رهبري به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
درگذشت تأسف انگيز شاعر شيرين سخن و انقلابي مرحوم آقاي نصرالله مرداني را به همه دلبستگان به شعر و ادب فارسي و نيز به خانواده محترم و دوستان و علاقمندان آن مرحوم و به جامعه هنرمندان و شاعران انقلاب تسليت مي گويم. اين شاعر مؤمن و پرتلاش سرمايه طبع روان خود را در خدمت معارف انقلاب قرارداده و شيوايي سخن خود را با ابراز عشق به خاندان پيامبر عليهم السلام و مفاهيم زنده و واقعي دوران دفاع مقدس و تكريم شهيدان عزيز آميخته بود و سرانجام در جوار تربت مطهر حضرت سيدالشهداء عليه السلام سر بر آستان دوست نهاد.
بي شك نام وي در شمار خدمتگزاران به ادبيات انقلابي همواره در خاطره ملت ايران باقي خواهد ماند.
رحمت واسعه حضرت حق و حشر با اوليائش را براي آن مرحوم مسئلت مي نمايم.
سيدعلي خامنه اي
۲۰/۱۲/۱۳۸۲

سكوت دولت
آخرين ديدار خبرنگاران با هيات دولت در سال ۸۲ ديروز درحالي برگزار شد كه رييس جمهوري، وزير كشور و سخنگوي دولت بدون هيچ گونه اظهارنظري درمورد مسايل سياسي داخلي ازجمله انتخابات، جمع خبرنگاران را ترك كردند.
به گزارش ايلنا، همچنانكه خبرنگاران قبل از ورود به محوطه دولت پيش بيني مي كردند، خاتمي، موسوي لاري و رمضان زاده در ادامه سياست سكوت خود درمورد انتخابات حاضر به گفت وگو با خبرنگاران نشدند.
سيدمحمد خاتمي ديروز هرچند با چهره اي خندان در جمع خبرنگاران حاضر شد، اما به خاطر «حادثه مهم تري» ضمن عذرخواهي از خبرنگاران، بدون انجام مصاحبه جمع آنها را ترك كرد.
وي گفت: الان حادثه مهمي پيش آمده است و بايد تلفني با پوتين رييس جمهور روسيه گفت وگو كنم؛ اما به زودي با شما صحبت خواهم كرد، شايد قبل از عيد و شا يد هم اوايل سال ديگر.
وزير كشور نيز بدون هيچ گونه اظهارنظري با بيان اينكه «وزير كشور افغانستان منتظر من است» با خبرنگاران خداحافظي كرد. رييس جمهور و وزير كشور به عنوان مسئولين اصلي برگزاري انتخابات هنوز درمورد اين موضوع اظهارنظري نكرده اند.
عبدالله رمضان زاده دبير و سخنگوي دولت، ديگر عضو هيات وزيران بود كه فقط به احوالپرسي با خبرنگاران پرداخت و سوال هاي خبرنگاران را بي پاسخ گذاشت.

ميزان مصرف بنزين هر خودرو از اول مهرماه ثبت مي شود
مديرعامل شركت پخش فرآورده هاي نفتي كشور گفت: تجهيز جايگاه هاي سوخت كشور به كارت هوشمند قرار است از مهر ماه در سراسر كشور اجرا شود كه البته فعلا بحث دو نرخي كردن قيمت و سهميه بندي آن، در اين طرح مطرح نيست.
حسين كاشفي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: در اين طرح قرار است، مشخصات خودروهاي كشور و مشخصات مالكين خودروها به تمام جايگاه هاي كشور داده شود تا مشخص گردد، هر خودرو چه ميزان بنزين مصرف مي كند.وي با اشاره به اين كه روزانه بين ۱تا ۳ ميليون ليتر بنزين و نفت سفيد به خارج از كشور قاچاق مي شود، گفت: با اجراي سيستم سراسري كارت هوشمند به نحوي مي توان از قاچاق فرآورده هاي نفتي بخصوص بنزين جلوگيري كرد.وي تاكيد كرد كه در اين طرح كه از طرف مجلس نيز تكليف شده است، بحث دو نرخي  كردن قيمت بنزين اصلا مطرح نيست و هدف فقط كنترل و نظارت بيشتر بر مصرف بنزين است.

ديدار رييس قوه قضاييه ايران با نخست وزير هند
آيت الله  سيد محمود  هاشمي  شاهرودي  رئيس  قوه  قضاييه  جمهوري  اسلامي  ايران  عصر ديروز  با اتل  بيهاري  واجپايي  نخست  وزير هند ديدار كرد.
به گزارش ايرنا از دهلي نو، آيت الله  شاهرودي  در اين  ديدار گشودن  زمينه  همكاري هاي  قضايي  در كنار ساير حوزه هاي  همكاري  مشترك  را به  عنوان  گامي جدي  در توسعه  روابط دو كشور توصيف  كرد.
رئيس  قوه  قضاييه  با اشاره  به  مسايل  مشترك  و چالش هاي  جديدي  كه  ايران ، هند و كشورهاي  منطقه  با آن  روبرو هستند، همكاري هاي  قضايي  را پايه  تحقق سياست هاي  مشترك  دانست  .
آيت  الله   هاشمي  شاهرودي  همچنين  در اين  ديدار ضمن  تاكيد بر ظرفيت هاي  موجود ميان  مردم  و نخبگان  عراق  گفت : مردم  عراق  به  نحو كامل  توانايي اداره  امور خود را دارند.وي  گفت : مردم  عراق  مي توانند دولتي  را بر اساس  مشاركت  همه  اقوام  و مذاهب  كه  طرفدار صلح  و همزيستي  همسايگان  باشند، تشكيل  دهند و بنابر اين  وظيفه  مردم  جهان  و منطقه  است  كه  به  ملت  عراق  در اين  راه  كمك  كنند.نخست  وزير هند نيز در اين  ديدار ضمن  حمايت  از اين  نظرات ، شتاب  توسعه  روابط دو كشور را مطلوب  خواند.
اتل  بيهاري  واجپايي  آينده  عراق  را به  عنوان  موضوعي  مهم  براي  ايران  و هند مطرح  كرد و ضمن  تاييد مواضع  ايران  گفت  كه  دولت  هند خواهان  عراقي  آزاد و مستقل  است . وي  افزود: هند آماده  كمك  به  عراق  بويژه  در امر بازسازي  اين  كشور است .
آيت الله   هاشمي  شاهرودي  رئيس  قوه  قضاييه  ايران  عصر سه  شنبه  براي  يك ديدار رسمي شش  روزه  وارد هند شد.

در راهروهاي مجلس
* در بحث استعفاي نمايندگان نكات قابل توجهي وجود دارد. حدود ۱۰ تن از نمايندگان در نامه اي به هيأت رئيسه خواستار تسريع در امر استعفاي خود شده اند. از سوي ديگر استعفاي رجبعلي مزروعي سخنگوي فراكسيون مشاركت به دلايل نامعلومي از دستور كار مجلس خارج شد. يك منبع آگاه گفت علت اين امر اين است كه مزروعي همچنان به عنوان نماينده مجلس بتواند در هيأت نظارت بر مطبوعات حضور يابد و نسبت سه به دو به نفع دوم خردادي ها در اين هيأت حفظ شود.از سوي ديگر تعدادي از نمايندگان اعتقاد دارند با توجه به عدم امكان عملي استعفاي همه استعفادهندگان، بهتر است بدون طي مراحل قانوني مجلس را ترك كنند. خبر ديگري حاكي از اختلاف بين نمايندگان جنبش دانشجويي در امر استعفا است. در حالي كه فاطمه حقيقت جو يكي از اعضاي اين فراكسيون مجلس را ترك كرده و يوسفيان و تاجرنيا نيز خواستار تسريع در بررسي استعفاي خود هستند، ميثم سعيدي عضو ديگر فراكسيون دانشجويي با اين امر موافق نيست و براي تسريع در امر استعفاي خود با سايرين همراه نشده است.
* خرم وزير راه ديروز براي دادن توضيحاتي در مورد حادثه قطار در نيشابور در مجلس حاضر شد. خاطرنشان مي شود قرار است گزارش مجلس در صحن علني در اين زمينه به زودي قرائت شود. در همين راستا دولت آبادي نماينده نيشابور به خبرنگار همشهري گفت: ما اين امر را تا تحقيق و تفحص دنبال كرديم ولي ادامه كار با خود وزير است. وي افزود: در كشورهاي پيشرفته وزير مربوطه بعد از چنين ماجراهايي خودش فوراً استعفا مي دهد.
* تحقيق و تفحص از انتخابات در جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به تصويب رسيده است و به زودي در صحن علني در۱۸محور مطرح خواهد شد. قرار بود اين تحقيق و تفحص در چند حوزه خاص صورت گيرد ولي به علت اعتراضات موجود در چندين حوزه قرار شد تحقيق و تفحص سراسري شود.

استعفاي آرمين مطرح نشد
درحالي كه قرار بود استعفاي محسن آرمين در جلسه علني ديروز مورد بررسي قرار بگيرد ولي اين امر اتفاق نيفتاد و بررسي استعفاي وي به جلسه علني روز يكشنبه موكول شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري اصلاح طلبان قصد داشتند استعفاي آرمين را ديروز حتما بررسي كنند.به همين دليل به دستور محمدرضا خاتمي رئيس جلسه، نطق هاي پيش از دستور خود را قرائت نكردند. موافقان تصويب اصلاحيه مالي كميسيون تلفيق در لايحه بودجه ۸۳ نيز از طرح مباحث خود صرفنظر كردند تا هرچه سريع تر به طرح استعفاي محسن آرمين كه سومين دستور كار بود رسيدگي شود، جلسه روز گذشته كه با يك ساعت و نيم تأخير آغاز شد با تذكرهاي اعضاي فراكسيون اقليت مجلس نسبت به اداره جلسه توسط رضا خاتمي و اظهارنظر به عنوان مخالف يا موافق اصلاح مواد لايحه بودجه ۸۳ مواجه شد. البته مجيد انصاري رئيس كميسيون تلفيق نيز چندين بار به عنوان مخالف يا موافق سخن گفت و به نحوي با فراكسيون اقليت همراه شد.
اعضاي فراكسيون اقليت كه به علت غيبت كروبي به عنوان رئيس مجلس و احتمال ايراد سخنان شديداللحن و ساختار شكنانه عليه اركان نظام در دفاعيه آرمين از استعفاي خود قصد ممانعت از اين امر را داشتند با مطرح كردن تذكرات آيين نامه اي پياپي دست به يك بازي سياسي قانوني زدند و با سپري كردن وقت از مطرح شدن استعفا جلوگيري كردند زيرا آرمين روز سه شنبه به خبرنگاران گفته بود كه همه حرف هايي كه نخواسته است در سال هاي گذشته بگويد چهارشنبه خواهد گفت. زماني كه مزروعي و ساير اصلاح طلبان طي تذكراتي به رئيس جلسه اين امر را به وي گوشزد كردند محمدرضا خاتمي در پاسخ به آنان گفت: اين كه عبداللهي و ديگر اعضاي فراكسيون اقليت مباحث خارج از دستور را مطرح مي كنندو يا نه، برعهده من است. وي سپس دستور داد ميكروفن مزروعي را كه قصد داشت اعتراضات خود را ادامه دهد قطع كنند چراكه رئيس جلسه نيز به قانوني بودن اين اقدام فراكسيون اقليت به خوبي آگاه بود. تذكرات اعضاي فراكسيون اقليت تا جايي ادامه يافت كه وقت جلسه علني مجلس با به پايان رسيدن بررسي اصلاح بودجه به اتمام رسيد و استعفاي آرمين به جلسه بعدي موكول شد. موسي قرباني عضو فراكسيون اقليت در جمع خبرنگاران گفت: نظر ما اين بود كه استعفاي آرمين در جلسه امروز مجلس مطرح نشود. براي ما مهم است كه آقاي كروبي رياست جلسه را به عهده بگيرد.
وي افزود: در چنين مواردي اداره جلسه از سوي آقاي كروبي بهتر و بي طرفانه تر صورت مي گيرد و به ما نيز اجازه سخن گفتن داده مي شود.
قرباني تصريح كرد: از آغاز جلسه امروز كاملا مشخص بود كه رضا خاتمي جانبدارانه مي خواهد حتما استعفاي آرمين مطرح شود. آرمين نيز در اين زمينه ضمن انتقاد از عملكرد فراكسيون اقليت گفت: آنان اين قدر وقت كشي كردند تا استعفا مطرح نشود و بهتر است اعضاي اين فراكسيون دست از اين اقدامات خود بردارند.

كوتاه از سياست ايران
حادثه مهم در راه است
سيد محمد خاتمي  رئيس جمهوري ديروز در پايان جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت، با توجه به اين كه حادثه اي مهم در مورد برنامه هسته اي تهران در شوراي حكام در پيش است بزودي در اين باره سخن خواهد گفت.
به گزارش خبرگزاري فارس وي افزود: من براي سرزدن به ميان شما آمده ام، چرا كه مدتي است شما را نديده ام و آمده ام از شما احوالپرسي كنم.
وي گفت: الان قصد مصاحبه ندارم، چرا كه حادثه اي در پيش است و در اين باره بايد هم اينك با پوتين رئيس جمهور روسيه تلفني مذاكره كنم.
رئيس جمهور در پي اصرار نمايندگان درباره آن حادثه گفت: موضوع حادثه به اجلاس سران حكام و مسائل هسته اي ايران مربوط مي شود و اميدوارم كه بتوانم در انتهاي سال يا ابتداي سال آينده در اين باره بطور مشروح با شما صحبت كنم.
خاتمي تصريح كرد: بيشتر از اين نمي توانم در اين باره با شما صحبت كنم، پس اصرار نكنيد.
ابراز خرسندي كروبي از تصويب قانون اساسي عراق
مهدي  كروبي  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : هراقدامي در جهت  نزديك  شدن دولتها و ملتهاي  مسلمان ، خدمتي  تاريخي  و ماندگار به  امت  اسلامي است  ومجالس  كشورهاي  اسلامي مي توانند نقش  كارسازي  داشته  باشند.
به گزارش ايرنا كروبي  كه  روز سه شنبه  در سومين  اجلاس  روساي  مجالس  كشورهاي  عضو سازمان كنفرانس  اسلامي سخن  مي گفت  افزود: ما بايد براي  برطرف  كردن  خطر فاجعه هاي پيش  رو از گذشته  و تجربه هاي  تلخ  آن بيشتر بياموزيم .
وي  با اشاره  به  نوپا بودن  اتحاديه  مجالس  كشورهاي  عضو سازمان  كنفرانس اسلامي گفت : مسئله  بزرگي  كه  از سالها پيش  موجب  ايجاد سازمان  كنفرانس  اسلامي و اتحاديه  مجالس  اسلامي بوده ، مسئله  اشغال  فلسطين  است .
وي اظهار اميدواري كرد: مراحل بعدي تصويب قانون اساسي عراق زمينه ثبات و آرامش در اين كشور اسلامي را فراهم كند و با خارج شدن نيروهاي خارجي، كشور عراق به دست مسئولين منتخب مردم اين كشور اداره شود.
بنابراين گزارش كروبي در حاشيه اجلاس رؤساي مجالس كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي با رئيس پارلمان سنگال و نايب رئيس مجلس امارات ديدار و گفت وگو كرد.
ديدار وزير كشور افغانستان با رئيس جمهور
احمد جلالي وزير كشور افغانستان ديروز با سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري ديدار كرد.به گزارش خبرگزاري مهر رئيس جمهوري در اين ديدار اظهار اميدواري كرد: افغانستان در پي تحولات اخير، عزم دولت مركزي و شوق مردم به وضعيتي شايسته در عرصه داخلي و بين المللي دست يابد.
رئيس جمهوري سپس با ابراز خرسندي از تصويب قانون اساسي در افغانستان، ضرورت تلاش جامعه بين المللي براي تقويت دولت مركزي و كسب رضايت مردم مظلوم افغان را خاطرنشان ساخت.
خاتمي مبارزه با سوداگران و مافياي تجارت مواد مخدر را نيازمند عزم جهاني دانست و گفت: تنها راه مبارزه با اين آفت شوم، كشت جايگزين و تامين امنيت زندگي براي مردم افغانستان است.
رئيس جمهور از پيشرفت همكاريها در عرصه هاي مختلف ابراز خشنودي كرد و خواستار پيگيري توافقات انجام شده در ايجاد راه هاي مواصلاتي در آسياي ميانه شد.احمد جلالي وزير كشور افغانستان نيز در اين ديدار با ابلاغ سلام گرم حامد كرزاي به رئيس جمهوري ايران از كمك و حمايت مستمر جمهوري اسلامي ايران از ملت افغانستان قدرداني كرد و گفت: دولت افغانستان از تلاشهاي ايران در بازسازي افغانستان و تامين امنيت مرزها تشكر مي كند.
هشدار اقتصادي منتخبان مجلس هفتم
منتخبين مجلس هفتم از دوره انتخابيه تهران با انتشار بيانيه مشتركي از لايحه دولت براي اصلاح ماده ۶۰ قانون برنامه سوم توسعه به منظور برداشت ۵/۶ ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي انتقاد كردند.در اين بيانيه دولت به ريخت و پاش هاي مديريتي متهم شده و هزينه كردن از صندوق ذخيره ارزي طرحي شتابزده كه با منافع ملي مغايرت آشكار دارد توصيف شده است.
اختلافات بر سر انتقال به ساختمان جديد مجلس جدي شد
اختلافات نمايندگان بر سر انتقال جلسات مجلس به ساختمان جديد در بهارستان در حالي به اوج خود رسيده است كه قرار است جلسه آتي مجلس در روز يكشنبه در بهارستان تشكيل شود.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري در حالي كه اكثر نمايندگان بر اين انتقال اصرار مي ورزند شوراي تامين استان تهران با اين امر در سال ۸۲ مخالفت نموده و گفته است كه امنيت كافي براي برگزاري جلسات در ساختمان جديد هنوز ايجاد نشده است و بهتر است اين نقل و انتقال بعد از عيد انجام شود. از سوي ديگر بهزاد نبوي نايب رئيس مجلس گفت امنيت كافي براي برگزاري جلسات در بهارستان وجود دارد و همه امكانات نيز براي كاركنان وجود دارد.
يكي از مسئولين حفاظت مجلس به خبرنگار همشهري گفت: نمايندگان اعلام كرده اند ما از شوراي تامين نظرشان را در اين زمينه نخواسته ايم و فقط خواسته ايم كه امنيت آنجا را تامين كنند.ناصر قوامي رئيس كميسيون حقوقي مجلس نيز گفت: در جلسه يكشنبه در ساختمان جديد حاضر نخواهم شد چرا كه اين امر غيرقانوني است. وي افزود: اين انتقال بر خلاف ماده يك آيين نامه داخلي مجلس است چرا كه دو سوم نمايندگان بايد به اين جابجايي راي دهند كه چنين اتفاقي هرگز نيفتاده است . تعداد زيادي از نمايندگان نيز حاضر نشدند كارت ورود به جلسه روز يكشنبه را از مسئولين امور اداري مجلس دريافت كنند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |