پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۲ - Mar 11, 2004
در مسير صادقيه به فرودگاه
ساخت خط ترن هوايي شنبه در تهران آغاز مي شود
003531.jpg
گروه شهري: عمليات ساخت نخستين خط ترن هوايي ايران، بعد از ظهرشنبه طي مراسمي با حضور شهردار تهران و جمعي از مديران در محل سابق پايانه اتوبوسراني شركت واحد ميدان دوم صادقيه آغاز مي شود.
به گزارش خبرنگار ما،  پس از مدتها و اما و اگر ها كه پيرامون راه اندازي ترن هوايي تهران به وجود آمد، بالاخره روز شنبه عمليات اجرائي نخستين خط اين وسيله نقليه عمومي در مسير فلكه دوم صادقيه- فرودگاه مهرآباد آغاز مي شود.
دكتر حميد بهبهاني، معاون امور حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران،  ديروز در گفت و گوي تلفني با خبرنگار ما، با اعلام اين مطلب كه طول اين مسير حدود ۶ كيلومتر خواهد بود، افزود: اين خط با مشاركت و سرمايه گذاري بخش خصوصي احداث مي شود و براساس پيش بيني اوليه، طي ۱۸ ماه ساخته خواهد شد.
وي تصريح كرد: نخستين خط ترن هوائي كشور با استفاده از دانش كارشناسان داخلي ساخته مي شود.
اقدام به انجام اين مهم مي تواند در نوع خود در دنيا بي نظير باشد؛ چرا كه از اين سيستم تنها در شهرهاي معدود و آن هم در نقاط خاصي از شهر استفاده شده است. به عنوان مثال مديران شهري سيدني به طول چند كيلومتر و سنگاپور صرفا به عنوان وسيله نقليه توريستي از ترن هوائي سود برده اند.
آلودگي صوتي يكي از دلايلي است كه رغبت مديران شهري را براي استفاده از اين سيستم كاهش مي دهد،  اما به گفته احمدي نژاد با ساخت ريل بتوني اين مشكل به حداقل خواهد رسيد.
وقتي كه دكتر محمود احمدي نژاد به عنوان شهردار منتخب دومين شوراي شهر به خيابان بهشت رفت و بر كرسي شهردار تهران نشست و ساماندهي همه جانبه تهران را كه با انبو هي از معضلات رودر رو است، سرلوحه كار خود قرار داد، به زودي دريافت كه غول ترافيك را بايد از چند جبهه مورد تهاجم قرار دهد و در اين ميان براي نخستين بار موضوع ساخت و راه اندازي ترن هوائي را مطرح كرد.
روزنامه ها در يكم آذرماه سال جاري از قول شهردار تهران نوشتند كه ۱۷ خط ترن هوائي در تهران راه اندازي مي شود. رسانه ها همچنين از قول شهردار نوشتند كه طول مسيري كه ترن هوائي در ۱۷ خط طي خواهد شد، ۲۳۷ كيلومتر بوده و تمام نقاط تهران را پوشش خواهد داد.
بر اساس گزارش خبرنگار ما، هزينه احداث ترن هوايي هر كيلومتر ۱۲ ميليارد تومان برآورد مي شود و تامين منابع مالي اين طرح ظرف ۳ تا ۵ سال به احتمال قوي يكي از مشكلات شهرداري براي اجراي اين طرح خواهد بود.
احمدي نژاد خواستار تامين برخي هزينه هاي شهر از سوي دولت به دليل حضور اغلب تشكيلات دولتي در پايتخت شده بود. هزينه هايي كه اكنون توسط شهروندان تهراني تامين مي شود.

اختصاص پنجاه درصد اعتبار عوارض سوخت به شهرداري تهران
مدير كل برنامه و بودجه سازمان شهرداري هاي كشور گفت: براساس قانون تجميع عوارض ۱۵ درصد اعتبار حاصل از سوخت در كشور به شهرداريها تعلق مي گيرد و ۵۰ درصد اين اعتبار به شهرداري تهران اختصاص يافته است.
سيد مناف هاشمي در گفتگو با خبرنگاران جوان افزود: مطابق قانون تجميع عوارض ۱۵ درصد اعتبارات حاصل از فروش سوخت در كشور به علاوه يك درصد درآمد حاصل از شماره گذاري خودروها و ۳ درصد فروش سيگار به شهرداري هاي كلان شهرهاي كشور تعلق مي گيرد.وي اظهار داشت: كل اعتبار حاصل از عوارض فروش سوخت در سال ۱۳۸۲ ، ۱۴۷ ميليارد ريال است كه ۱۵ درصد آن معادل ۲۲۰ ميليارد ريال سهم شهرداري هاي كشور است.
وي گفت: وزارت نفت تاكنون ۵۰ درصد اين اعتبار را به شهرداري تهران پرداخت كرده است.

طرح امداد و نجات تصادف هاي خياباني در تهران اجرا مي شود
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، گفت: به منظور كاهش ترافيك ناشي از تصادف هاي شهر تهران، طرح امداد و نجات خياباني در اين شهر اجرا مي شود.
مهندس حاجي نصراللهي، در گفت وگو با باشگاه خبرنگار جوان، افزود: يكي از مسايلي كه به مشكل ترافيك تهران دامن مي زند، برخوردها و تصادف هاي خودروها در خيابان ها و تاخير ماموران راهنمايي و رانندگي و آمبولانس براي رسيدگي به تصادف و امدادرساني به مجروحان احتمالي است.
وي اظهارداشت: اين برخوردها به طور مكرر در خيابان ها و معابر تهران موجب راه بندان هاي طولاني و تشديد ترافيك مي شود و مدت ها طول مي كشد تا ماموران راهنمايي و رانندگي براي رسيدگي به اين تصادف ها در محل حادثه حاضر شوند به همين منظور طرحي در دست بررسي است كه به موجب آن در مدت كوتاهي ماموران پليس و پزشك امدادرسان در كمتر از ۲ دقيقه در محل حادثه حضور يابند.

ساخت مجموعه فرهنگي ورزشي شهدا
عمليات ساخت مجموعه  فرهنگي  ورزشي  شهداي  منطقه  ۱۷ شهرداري  تهران  با حضور خانواده  معظم  شهدا و مسئولان  منطقه  آغاز شد.
اين مجموعه  با مساحت  ۴۰ هزار متر مربع  در پارك  شهداي  معلم  واقع  در خيابان  قلعه  مرغي  در سال  ۱۳۸۴ به  بهره برداري  خواهد رسيد.

ظرف ۲۰ ماه آينده
بزرگراه همت به آزادراه تهران - شمال متصل مي شود
گروه شهري: كلنگ احداث تقاطع هاي غيرهم سطح آزادراه تهران - شمال و بزرگراه شهيد همت، همچنين ميدان علامه جعفري (نور) ديروز به زمين زده شد.
به گزارش خبرنگار ما، با احداث يكي از اين تقاطع ها از يك طرف بزرگراه همت به آزادراه تهران - شمال و از جنوب و از طرف ديگر به كمربندي آزادگان و كرج متصل خواهد شد.
مهندس محمد علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران گفت: از آنجايي كه آزادراه تهران - شمال پس از اتمام، پذيراي جمعيت زيادي از شهروندان خواهد بود نياز به احداث يك تقاطع غيرهم سطح به صورت جدي مطرح شد لذا شهرداري تهران به طور مشاركتي با مديريت بزرگراه تهران - شمال ظرف ۲۰ ماه آينده اين مهم را به سرانجام خواهد رساند.وي هزينه اين عمليات را حدود چهار ميليارد تومان اعلام كرد.
خبرنگار ما گزارش مي دهد، همچنين روز گذشته كلنگ احداث پل غيرهم سطح نور با هزينه ۱۲۰ ميليارد ريال به زمين زده شد.
معاون فني عمراني شهرداري تهران در توضيح تاثيرات ترافيكي پل غيرهم سطح ميدان علامه جعفري (نور) گفت: ادامه اين پل، كمربندي بزرگ تهران رسالت را قطع مي كند كه از اين جا نيز با احداث يك پل غيرهم سطح ديگر ارتباط با كرج و كمربندي آزادگان فراهم و بدين ترتيب رينگ اصلي شهر تهران به طول ۸۵ كيلومتر تكميل خواهد شد.وي به خبرنگار ما گفت: با درنظرگرفتن توسعه شتابان مناطق شمال و غرب تهران و ارتباط روزافزون تهران با كرج و شهرهاي اقماري آن احداث اين تقاطع در محل تلاقي سه محور اصلي ستاري، آيت الله حكيم وآيت الله كاشاني از حساسيت بالايي برخوردار خواهد بود.

اداره كل امور بانوان سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران راه اندازي شد
اداره  كل  امور بانوان  سازمان  فرهنگي ، هنري  شهرداري  تهران  ديروز  راه اندازي  شد.
به گزارش ايرنا، مديركل  امور بانوان  سازمان  فرهنگي ، هنري  در اين  مراسم  گفت : زنان  براساس  فطرت  خود، در گسترش  فرهنگ  سازندگي  و تربيت  فرزندان  نقش  موثرتري  نسبت به  مردان  دارند.
ياسمن  پوريامين  افزود: زنان  به  دليل  راحت تر كنار آمدن  با مشكلات  و استعدادها و توانايي هاي  خود، بال  پرواز مرد به  سوي  پيشرفت  و ترقي  هستند.
وي گفت: در جامعه  امروز، زنان  دوشادوش  مردان  و چه  بسا بهتر مي توانند در فرآيند حركت  جامعه  اسلامي به  سوي  ثبات  و پايداري  نقش  داشته  باشند.

نصرالله مرداني مرد، مردانه اما؛ مردانه...
خبر خيلي غمناك است نه تنها نوشتن آن خواندنش هم؛ اين كه ديروز خوانده باشي نصرالله مرداني شاعر غزل ها و سرودهاي حماسي جنگ پس از قطع اميد پزشكان معالجش به همراهي خانواده به پابوسي امام حسين(ع) به كربلاي معلي رفت.
و امروز بخواني نصرالله مرداني شاعر غزل ها و سرودهاي حماسي جنگ پس از زيارت حرمين شريفين در كربلا دار فاني را وداع گفت.
اگرچه نوشته اند و خواهند نوشت ديروز و امروز و شايد فردا هم اما مطمئنم كه مطمئني اين بار ديگر اميدش قطع نشده؛ مگر مي شود كسي كه روزگاري ديرپا عاشقي را تهييج كرده و (خوف آتش و خون) را در (قاموس عشق) بي معنا، معنا مي كرد به كربلا برسد زيارت كند و همانجا هم جان به جان آفرين تسليم كند و قطع اميد شده باشد؟ آري، نصرالله مرداني هم رفت اگرچه با بيماري اي كه بر جان مهربانش چنگ آويخته و اين مرد بلاغت كلمات را يكباره درهم گرفته بود.
اما مي دانم بايد باور نكنيم مردن مردي را كه براي اميدواري به كربلا رفته باشد و همانجا هم به اميدي هميشه وسبز متصل شده باشد ،مردي كه صدايش هنوز هم جاريست و مگر نه اين كه تنها صداست كه مي ماند.
***
مرداني حالش بسيار بد بود اما سفر كربلا را «بي استخاره» عافيت رفت كه خودش «قاف واقعه» را اينچنين رجز مي خواند كه «بايد رفت». نصرالله مرداني كه از (قبيله عشق بود و وظيفه اش غزل) آخرين غزل زندگي اش را هم فريبا سرود؛ و با طنين پرصولت حتي مرگش، باز نشان داد كه (حماسه چون به غزل ختم مي شود زيباست). آري نصرالله مرداني مرد مردانه اما؛ مردانه...
ياسر هدايتي

غرس  نهال شناسنامه دار در جنوب شرق تهران آغاز شد
طرح  غرس  نهال  شناسنامه دار ديروز در مراسمي  در منطقه   ۱۵تهران  آغاز شد.
شهردار منطقه  ۱۵ تهران  در اين  مراسم  كه  با حضور مسئولان  شهري  و آموزش  و پرورش  و جمعي  از دانش آموزان  برگزار شد، بر ضرورت  گسترش  فضاي  سبز در مناطق  حاشيه اي  تهران  تأكيد كرد.
سيد «محمود نصري » اظهارداشت : فضاي  شهري  تهران ، سرشار از آلودگي هاي  زيست  محيطي  است  كه  مهم ترين  راهكار حل  اين  مشكل ، توسعه  فضاي  سبز است .وي  با بيان  اينكه  جنوب  شرق  تهران  ۸/ ۱ متر مربع  سرانه ي  فضاي  سبز بالاتر از استاندارد جهاني  دارد، گفت : سرانه  ۸/۱۶ مترمربعي  اين  منطقه ، از لحاظ كمي  كم نظير و بديع  است  كه  بايد در حفظ و نگهداري  آن كوشا بود.
وي  با اشاره  به  توزيع  ۶۰ هزار اصله  نهال  رايگان  در ميان  شهروندان  اين  منطقه ، تصريح  كرد: ۳۰۰ نهال  شناسنامه دار از سوي  دانش  آموزان  غرس  شده است  كه  آغاز اين  طرح ، گامي  براي  حفظ و نگهداري  صحيح  فضاي  سبز منطقه  به  شمار مي رود.
نصري  با اشاره  به  درصد بالاي  تخريب  در منطقه   ۱۵ تهران ، گفت : ۱۵۰۰ هكتار فضاي  سبز اعم  از جنگل  كاري  و پارك  در منطقه  وجود دارد و اين  وظيفه  شهروندان  را براي  نگهداري  از فضاي  سبز سنگين تر مي كند.
به  گفته   وي ، شهرداري  اين  منطقه  در سال  آينده  با توجه  به  رشد كمي مطلوب  توسعه   فضاي  سبز، افزايش  كيفي  آن را دنبال  خواهد كرد.
شهردار منطقه   ۱۵ تهران  يكي  ازمشكلات  توسعه  فضاي سبز در اين  منطقه  را،عدم  رسيدگي  مناسب  به  آن ذكر و خاطرنشان  كرد: حضور افراد اوباش  و خلافكار در برخي  از بوستان هاي  جنگلي ، امنيت  شهروندان  را به  خطرانداخته  و آنها را دچار دردسر براي  استفاده  از اين  فضاها كرده  است .
وي  گفت : شهرداري  منطقه   ۱۵ تهران  براي  رفع  اين  مشكل  بزودي  تعدادي  از اين  جنگل ها را تبديل  به  بوستان هاي  عمومي  مي كند تا شهروندان  مشكل  خاصي  در اين  زمينه  نداشته  باشند.

وزير مسكن:
برج سازي در تهران طبق مصوبات شوراي عالي شهرسازي انجام مي شود
وزير مسكن و شهرسازي گفت: برج سازي در تهران طبق مصوبات شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور انجام مي شود و شهرداري تهران نيز بايد در چارچوب اين ضوابط عمل كنند.
علي عبدالعلي زاده ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: اگر شهرداري تهران پيشنهادي درخصوص برج سازي در اين شهر دارد بايد آن را جهت بررسي به شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور ارسال كند.
شهردار تهران اوايل هفته جاري گفته بود كه احداث برج ها و ساختمان هاي بلندمرتبه نه تنها موجب كاهش، تثبيت و حتي كنترل قيمت مسكن نشده بلكه افزايش قيمت مسكن را نيز به دنبال داشته است.
به گفته محمود احمد ي نژاد از سال آينده ساخت مسكن در ساختمان هاي سه يا چهار طبقه با حذف مشاعات و در بافت هاي فرسوده نيز با يك  طبقه بيشتر ساخته مي شوند.
وزير مسكن و شهرسازي گفت: يكي از كارهاي مهم اين وزارتخانه و شهرداري ها احياي بافت هاي فرسوده و حاشيه اي نامناسب شهري در كشور است.
وي افزود: شهرداري ها بر اساس امكانات خود طرح هاي مختلفي را در شهرهاي كشور به مورد اجرا مي گذارند و وزارت مسكن و شهرسازي نيز در حد توان خود به آنها كمك مي كند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |