شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۲ - - شماره ۳۳۳۴
بازسازي كوي دانشگاه تهران پس از ۳۰ سال در گفت وگو با دكتر محمد حسين اميد معاون امور دانشجويي دانشگاه تهران
سرانجام طلسم شكست
گفت و گو :محدثه قيدي
000267.jpg

اشاره: از همان روزي كه خبر ترميم زخمهاي كهنه كوي دانشگاه تهران توسط شهرداري به گوش رسيد و اينكه ظرف ۴۵ روز دست كم ۲ هزار اتاق كوي مفروش و رنگ آميزي شد، دو سالن ورزش جديد  احداث، سه مجموعه ورزشي نوسازي و مجهز به انواع تجهيزات بدن سازي و سالن هاي ورزشهاي توپي، كشتي، صخره نوردي شد و ۵ سالن آمفي تئاتر و تئاتر و سينما نوسازي و انواع سيستم هاي نورپردازي و سكوهاي متحرك ويژه تماشاگران و سيستم پخش و تصوير ويدئويي و پرده هاي برقي و مخملي و چه و چه و چه برقرار شد، ناباورانه اقداماتي را به نظاره نشستيم كه با ۳۰ سال تأخير مي شد ظرف ۴۵ روز انجام شود و نشد. دهها هزار دانشجويي كه طي اين سالها از اين همه امكانات مي توانستند استفاده كنند و نشد؛ خاطرات لذت بخشي كه سالهاي سال مي شد با يادآوري آن خوش بود و نشد. بهره هايي كه از آن همه اوقات به بطالت گذشته مي شد برد و نشد حق و حقوقي كه بايد خيلي پيشتر از اينها برآورده مي شد و نشد. غصه زمانها و فرصتها و سرمايه هاي از دست رفته را خوردن چه سود اما در هر حال حرفهايي زده شد، قدمهايي برداشته شد، طلسمي شكسته شد و امكاناتي فراهم شد. تداوم داشته باشد يا نه فرقي نمي كند به حال آن كسي كه شامل حالش مي شد و نشد.
* در مورد چرايي همكاري مشترك شهرداري و دانشگاه تهران كه از بازسازي كوي دانشگاه توسط شهرداري تهران آغاز شد توضيح دهيد؟
- يك توقع بحقي وجود دارد و آن اين است كه دانشگاه تهران محلي است كه بهترينهاي كشور در آن درس مي خوانند، محلي است متشكل از نخبگان كشور و رتبه هاي تك رقمي و دو رقمي و حداكثر سه رقمي كنكور، پس بايد نگاه مسئولين و آحاد جامعه نسبت به دانشگاه با نگاهي كه نسبت به يك مركز تجاري وجود دارد. متفاوت باشد، ممكن است مثلاً در بازار تهران شهرداري دنبال حق و حقوق و عوارض و ماليات خود باشد اما دانشگاهها به عنوان مراكز علمي، تحقيقاتي و آموزشي كه دولت به تنهايي قادر به تأمين نيازهايش حتي در سطح متوسط نيست خوب است توسط شهرداري و بقيه مراكز و نهادها، بخشي از نقايصش رفع شود كه الحمدلله با روي كار آمدن مديريت جديد شهري،مشكلات سابق با اين نهاد برطرف شد و به دليل تفكر جديد حاكم در شهرداري از اين پس دانشگاه هم جزيي از شهر است كه اتفاقاً رسيدگي به آن به دلايل ذكر شده يك اولويت به حساب مي آيد. صحبت ما با دكتر احمدي نژاد قبل از آغاز عمليات بازسازي كوي هم همين بود كه بالاخره شما خودتان عضو جامعه دانشگاهي هستيد. پس بياييد رابطه دانشگاه و شهرداري را اصلاح كنيد، به اين جمع بها دهيد و كمكشان كنيد كه خوشبختانه ايشان هم توجيه بودند و هم از اين قضيه استقبال كردند.
* در حالي كه به نظر مي رسد دانشگاهها حداقل در سطح شهر تهران با مشكلات متعدد درگيرند چرا آغاز همياري شهرداري از كوي دانشگاه تهران آغاز شد؟
000261.jpg

- كوي دانشگاه تهران يك شرايط ويژه در كل دنيا دارد، مركزي شناخته شده، در داخل و خارج كشور است. خيلي از بزرگان ما كه الان  عهده دار مسئوليتهاي مهمي در كشورند در كوي زندگي كردند، حوادث سياسي اخير هم نشان از حساسيت بالاي كوي دارد، نزديك به ۱۰ هزار دانشجو روزانه ۱۵ ساعت از اوقات خود را در اين فضا مي گذرانند ضمن اينكه كوي دانشگاه نه فقط خوابگاه بلكه محل زندگي، درس خواندن و مطالعه و تحقيق و فعاليتهاي سياسي و اجتماعي دانشجويان هم است.
* شما آماري از سرانه هاي لازم رفاهي، تفريحي دانشجويان داريد؟
- بله سرانه فضاي ورزشي مورد نياز براي يك دانشجو در كشورهاي پيشرفته به طور متوسط ۷ متر است اما مال ما زير نيم متر، بنابر استانداردهاي جهاني كوي دانشگاه با ۱۰ هزار دانشجو ۷۰ هزار مترمربع فضاي ورزشي نياز دارد در حالي كه ما با اغماض حداكثر براي هر نفر نيم متر فضاي ورزشي داريم از طرف ديگر از امكانات رفاهي نظير سالن سينما و نمايش و سفرهاي تفريحي و... هم خبري نيست، خوابگاههايمان استاندارد نيستند در زمستانها سرد و در تابستانها گرم و فاقد سيستم تهويه است، خب اين دانشجو كه چهار سال از دوران جواني اش را كه بايد قاعدتاً لذت بخش ترين و خاطره انگيزترين دوران زندگي يك انسان باشد، تحت انواع فشارها و ناراحتي ها و سرخوردگيها سپري مي كند. اگر اين محيط جايي براي تحقير و آزار و اذيت دانشجو باشد به طوري كه نتواند استعدادها و خلاقيتها و انگيزه هاي خود را شكوفا كند، خيلي معلوم نيست در آينده با چه عكس العملهايي از او نسبت به محيط كار و جامعه و حتي خانواده اش مواجه باشيم.
* وضعيت دانشجويان دختر هم لابد بدتر از پسران است؟
- بله. امروزه عمده دانشجويان ما بين ۶۰ تا ۷۰ درصد دختر هستند اما به اندازه يك دهم سرانه خدمات فرهنگي، تفريحي و ورزشي ندارند. اصلاً هيچي ندارند صفر است. سه هزار  دانشجوي دختر در كوي دانشگاه به همراه خوابگاههاي ديگر در سطح شهر حتي يك زمين واليبال ندارند. اينها نشان مي دهد كه خواسته ها، طبيعتاً خيلي فراتر از اقداماتي است كه شهرداري تهران در كوي انجام داد. طبق برآوردهاي به عمل آمده از طرف معاون شهردار تهران آقاي مشاعي كه بعد از بازديد ايشان از كوي صورت گرفت ۵ ميليارد تومان نياز بود تا كوي را در حد متوسط سرانه ها ارتقاء بدهند كه البته حدود دو ميليارد تومان آن محقق شد.
* آيا اين سخن شما را بايد نوعي گلايه از شهرداري تهران تلقي كرد؟
- نه هرگز. صادقانه بگويم حقيقتاً فكر نمي كرديم از طرف شهرداري اين قدر با استقبال مواجه شويم. همين جا لازم است اشاره كنم كه ما قبل از شهرداري تهران دست ياري به سوي خيلي ها دراز كرديم. در قدم اول سراغ سازمان برنامه رفتيم. متأسفانه هيچ كمكي نكردند، سراغ معاون اول رئيس جمهوري رفتيم ايشان لطف كردند اخيراً دستور پيگيري به سازمان برنامه دادند تا براي سالهاي بعد كمكهايي صورت گيرد، سراغ بعضي وزراء هم رفتيم از جمله وزير كار كه لطف كردند و مسيري را براي كمك باز كردند اما در ميان همه اينها شهرداري سريع ترين، سهل الوصول ترين و بيشترين كمكها را به ما كرد.
000264.jpg

* آيا سازمانها و وزارتخانه هايي كه شما به آنها مراجعه و تقاضاي كمك كرديد قول عملي به شما دادند و آيا اساساً به اين قولها مي شود اعتنا كرد در غير اين صورت آيا لازم نيست شما بودجه اي براي امور دانشجويي پيش بيني و پيشنهاد كنيد؟
- در رابطه با بعضي، در وزارتخانه مقدماتي فراهم شد، وزارت علوم هم با صندوقهاي رفاه صحبت كرد. ما هم يك رقم ۴ ميليارد توماني براي تأمين حداقلها تنها در سطح دانشگاه تهران خدمت رئيس جمهور ارائه كرديم كه ارجاع شد به دكتر عارف و از آنجا هم ارسال شده به سازمان مديريت كه اميدواريم در بودجه سال آينده ما لحاظ شود. اين اعتبار فقط اختصاص به بخش رفاه دانشجويي شامل تربيت بدني، توسعه خدمات مشاوره اي، فرهنگي، فوق برنامه، اردوها، وضعيت غذاي دانشجويان دارد.
* آيا اين رقم پيشنهادي تحقق خواهد يافت؟
- من خيلي خوشبين نيستم، چون امسال هم حدود ۶۰۰ ميليون تومان براي بازسازي كوي به دنبال حوادث ۲۰ خرداد كوي دانشگاه از سازمان مديريت تقاضا كرديم كه عليرغم همه پيگيريهاي صورت گرفته دستمان به جايي نرسيد به همين دليل روي اين بودجه هم حسابي باز نكرديم و اميدواري ما به شهرداري تهران بيش از همه اين قول و قرارها و طرحهاست.
* فكر مي كنيد شهرداري تهران تا كجا و در چه زمينه هاي ديگري مي تواند همكاريهاي خود را با دانشگاه ادامه دهد؟
- در حال حاضر يك مجتمع خوابگاهي شهيد چمران داريم با سه هزاردانشجو كه فاقد امكانات ورزشي است تقاضا داريم يك سالن ورزشي شبيه همان دو سالني كه براي دختران و پسران در كوي ساخته شده است بسازد از طرف ديگر انتظار داريم به ساير خوابگاههاي سطح شهر، هم كمكهايي بكند البته قولهايي داده اند در مورد بازسازي رنگ آميزي و نظافت اتاقها در فصل تابستان كه با توجه به عملكرد شهرداري تاكنون خيلي به اين قول خوشبين هستيم.
از طرف ديگر اخيراً طي نامه اي به شهردار تهران درخواستي را مطرح كردم كه هنوز جوابي دريافت نكردم. ببينيد در غرب مثلاً همين انگلستان كه خودم در آن تحصيل كردم دانشجو به صرف اينكه دانشجوست از يك احترام ويژه اي برخوردار است و باز به صرف دانشجو بودن از همه خدمات مثل مترو ،  قطار، اتوبوس، هواپيما، مراكز تفريحي، هنري، موزه ها و... با همان كارت دانشجويي از تخفيف هاي بالا استفاده مي كند. بنابراين در نامه خودم از شهردار تهران خواهش كردم شروع كننده خدماتي از اين دست براي دانشجويان باشد . ما مي توانيم مشتركاً با شهرداري فقط در مقوله حمل و نقل كارت اياب و ذهاب براي دانشجويان صادر كنيم، صدور اين كارت از آنجايي كه بخشي از هزينه ها توسط آموزش عالي و بخشي شهرداري و بخشي از طرف خود دانشجو تأمين مي شود موجب مي شود هزينه ها بر دوش يك نفر سنگيني نكند ضمن اينكه موجب بروز احساس تشخص و مورد احترام بودن در دانشجو مي شود. اگر شهرداري تهران اين حركت را آغاز كند تا ابد اين حركت ارزشمند به نام او ثبت خواهد شد. در مراحل بعد هم مي توان اين طرح را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تعميم داد و كارتهاي مشابهي براي استفاده از اماكن فرهنگي تفريحي، امكانات جهانگردي، سينمايي تحت پوشش اين وزارتخانه با تخفيف ويژه براي دانشجويان صادر كرد. در ضمن ما خودمان هم در دانشگاه پيگير عضويت در يك سازمان بين المللي هستيم تا كارت هاي دانشجويي بين المللي براي دانشجويان سراسر كشور صادر كنيم كه متعاقب آن دانشجويان اگر به هر دليلي به يك كشور اروپايي گذارشان افتاد مي توانند از تخفيف هاي ويژه اي در امور مختلف بهره مند شوند.
000258.jpg

* آيا اين اقدام موجب فرار مغزها نمي شود يا اين حس را تقويت نمي كند كه چون در كشور خودش اين امتيازات وجود ندارد به جايي ديگر مهاجرت كند؟
- استفاده نكردن از اين ابزار هم نمي تواند عاملي براي نگهداري دانشجويان در كشور باشد. بايد براي حل مشكلات دانشجويان راه حل هاي ديگر پيدا كرد. دانشجوي ما اگر سرخوردگي هاي داخلي اش تمام شود، اگر اميدواري به آينده داشته باشد و اطمينان پيدا كند كه ارزش گذاري در كشور براساس شايستگي هاي فردي و توانمندي هاي افراد است نه روابط علاقه مند مي شود و مي ماند.
* در كشورهاي مترقي كه مشكل تأمين اعتبار در بخش آموزش عالي ندارند اين گونه امتيازات از جانب شهرداري ها يا وزارتخانه ها و يا ساير مراكز چه توجيهي دارد؟
- در دنيا همه سازمان ها به دانشگاه و دانشجو كمك مي كنند و اين گونه كمك ها جنبه توجه و نشان دهنده احترامي است كه جامعه براي اين قشر قائلند اما در ايران اين طور نيست.
* پس شايد در ايران دانشگاهي بودن شهردار تهران باعث چنين حركتي در كوي دانشگاه شد؟
- بله بسيار مؤثر بوده، من معتقدم بازتاب فعاليت هاي شهرداري تهران در كوي دانشگاه خيلي زياد بود، به هر حال اين اقدام در نوع خود بي نظير و نخستين نمونه همكاري شهرداري با يك مركز دانشگاهي بود در ميان دانشجويان هم اين طرح بازخورد مثبتي داشت، ما مدت هاست نيازهايمان را با مراكز مختلف دولتي در ميان گذاشته ايم همه از مشكلات ما باخبر هستند اما ارتباط نزديك آقاي احمدي نژاد با دانشجويان باعث شد مشتاقانه به ما كمك كنند و حتي اين همكاري ها را ادامه دهند من شنيدم تقريباً همه دانشگاهها از جمله خواجه نصير، الزهرا، علوم پزشكي، دامپزشكي، تربيت معلم، علامه طباطبايي همه در نوبت اقدامات عمراني، فضاي سبز و فرهنگي شهرداري اند. در واقع اين نويدي است براي جامعه دانشگاهي كه روند توجه خاص به بخش رفاهي و صنفي آنها در سال ۸۳ هم با شدت بيشتري ادامه خواهد يافت.
* چقدر از عمر خوابگاههاي دانشجويي شما مي گذرد؟
- عمدتاً بالاي ۳۰ سال.
* شما مي دانيد كه زلزله تهران را تهديد مي كند و باز بهتر مي دانيد كه سرمايه هاي ارزشمند كشورمان در اين خوابگاههاي فرسوده و غيرمقاوم مستقرند و وقوع زلزله در اين شرايط خداي ناكرده يعني محروم ماندن كشور از با استعداد ترين نيروهاي آينده ساز كشور. آيا به تأمين امنيت و بازسازي خوابگاهها انديشيده ايد؟
- به نكته خوبي اشاره كرديد، ما بعد از اتفاق غمناك زلزله بم كه چندصد دانشجوي ارزشمند ما هم در اثر آن از دست رفتند مكاتبه اي كرديم با سازمان مديريت و هشدار داديم نسبت به وضعيتي كه شما هم به آن اشاره كرديد. به آنها گفتيم، از آنجا كه ما جاي ديگري نداريم و نمي توانيم دانشجويان را از اين خوابگاهها به جايي ديگر منتقل كنيم براي شروع كار از سال ۸۳ يك ميليارد تومان اعتبار براي ايمن سازي خوابگاههاي در معرض خطر به ما اختصاص دهند تا از آن ابتدا براي ايمن سازي خوابگاههاي كوي دانشگاه كه ۱۰ هزار نفر از دانشجو را در خود جاي داده است استفاده شود.
* آيا تحقيقي به طور مستدل انجام شده است كه نتايج كمبودهاي دانشجويان بر روي روحيات، كارآيي، رفتارها و حتي افت تحصيلي آنان را بيان كرده باشد و به  واقع به نوعي مسئولان دانشگاه را به اين اعتقاد عميق رسانده باشد كه بالاخره لازم است سرانه هاي خدماتي، رفاهي دانشجويان هم مورد توجه، رسيدگي و تأمين قرار گيرد؟
- اين اعتقاد عميق در سطح آموزش عالي وجود دارد به همين دليل هم باب گفت وگو را با ساير دستگاهها باز كرديم، ما عميقاً اعتقاد داريم به عواقب اين كمبودها اما اطمينان هم داريم كه خودمان با اين بودجه و اعتبار نمي توانيم حتي سيستم گرما و سرماي دانشجويان را تأمين كنيم. براساس گزارش هاي مركز مشاوره دانشجويي ما كه قوي ترين مركز در نوع خود در كل كشور است. افسردگي ها و نگراني ها و سرخوردگي ها در مجموعه دانشجويي رو به فزوني است. به ويژه در ميان دانشجويان دانشگاه تهران كه خودشان را جزء بهترين ها مي دانند اما شرايط و امكانات در اختيارشان مناسب بهترين ها نيست و يا محيط دانشگاه آرام نيست تا بتواند راحت فكر و مطالعه كنند چون همه چيزش از محل خواب و غذا گرفته تا تفريح و ورزش و... همه ناجور است البته در كنار اين نارسائي ها دلمشغولي هاي ديگري هم دارد كه ما در قبال آن مسئول نيستم مثل نگراني هاي شغلي، ازدواج، مشكلات خانوادگي، سياسي و اجتماعي، همه اينها ما را به انديشه تشكيل يك تيم قوي مطالعاتي و ارائه طرح ساماندهي در امور دانشجويي سوق داد.
* در مورد اين تيم مطالعاتي اهداف و برنامه هاي آن توضيح دهيد؟
- خبر دقيق اين قضيه را نمي توانم بگويم چون هنوز به جمع بندي نرسيديم. بحث اين است كه يك مقدار آسيب شناسي و نياز سنجي شود و مسايل و مشكلات دانشجويي را از زاويه ديد خودمان و دانشجويان ارزيابي كنيم. در واقع نتيجه تحقيق، وضع موجود را ارزيابي و وضع مطلوب را ترسيم و راه رسيدن از وضع موجود به مطلوب را مشخص مي كند و بالاخره اينكه با محدوديت ها و اعتبارات موجود به چه بخش هايي بيشتر بپردازيم.

دانشجويان دانشگاه پيام نور بم حق بيمه نمي گيرند
«ارايه حق بيمه از سوي بيمه دانا به دانشجويان دانشگاه پيام نور و شهرستان بم به دليل تمديد نكردن قرارداد بيمه امكان پذير نيست.»
عباس معيني- مدير بيمه هاي عمر و حوادث شركت سهامي بيمه دانا- درباره پرداخت نكردن خسارت به خانواده هاي جان باختگان و دانشجويان مجروح در بم توسط اين شركت بنا به گفته رييس دانشگاه پيام نور توضيح داد: «قرارداد بيمه دانا با اين دانشگاه از اول مهرماه سال ۸۱ آغاز و تا اول مهرماه سال ۸۲ به پايان رسيده است.»
وي با بيان اينكه در تاريخ اول مهرماه سال ۸۲ اين قرارداد به پايان رسيده است، گفت:«براي تمديد اين قرارداد از سوي دانشگاه پيام نور اقدامي صورت نگرفته است.»
معيني تصريح كرد: «ساختمان نماينده شركت سهامي بيمه دانا در شهرستان بم از بين رفت، اما ظاهراً از طرف اين نمايندگي در تاريخ منقضي شده اين قرارداد براي تمديد آن نامه اي به دانشگاه پيام نور فرستاده شده است.»
وي گفت: «تمامي قراردادهايي كه بيمه دانا با وزارت علوم امضا كرده از اين تاريخ ها به جريان افتاده است.»
معيني با اشاره به نداشتن تعهدي از سوي بيمه دانا در زمان انقضاي قرارداد توضيح داد: «موضوع قرارداد بيمه حوادث گروهي است، تعهدات بيمه دانا براي فوت در قبال حادثه ۳۰۰ هزار تومان، براي نقص عضو ۶۰۰ هزار تومان، هزينه پزشكي ۲۵۰ هزار تومان است.»
مدير بيمه هاي عمر و حوادث گروهي شركت سهامي بيمه دانا با اشاره به اينكه طبق آيين نامه ۲۳ اين قرارداد بالغ شرايط عمومي حوادث اشخاص است، خاطر نشان كرد: «اين آيين نامه برخي خطرات را از شمول اين قرارداد استثناء كرده است كه زلزله نيز جزو آنها است.»
وي افزود: «در تبصره ماده شش اين قرارداد آمده است كه بعد از انقضاء اين مهلت در صورت پرداخت حق بيمه و صدور بيمه نامه تعهدات بيمه گر صرفاً در زمينه حوادثي است كه بعد از تاريخ صدور ايجاد شده است.»
رئيس دانشگاه پيام نور:
حتي يك ريال هم دريافت نكرديم
در همين حال رييس دانشگاه پيام نور بم نيز گفت: بعد از گذشت سه ماه از حادثه بم، دانشگاه پيام نور اين شهرستان هيچ كمكي از محل كمك هاي مردمي، هلال احمر و وزارت علوم دريافت نكرده است.
مهندس نعمت الله زاده وضعيت دانشجويان دانشگاه پيام نور بم را نامطلوب توصيف كرد و افزود: با وجود گرماي شديد بم كلاس ها در زير چادر تشكيل مي شود، دانشجويان وضعيت مطلوب روحي خود را بازنيافته اند و نياز مادي در زندگي دانشجويان احساس مي شود و اين در حالي است كه دانشگاه پيام نور بم حتي براي رسيدگي به وضعيت مادي دانشجويان نيز تاكنون يك ريال از هيچ نهادي دريافت نكرده است.
نعمت الله زاده در خصوص وضعيت روحي دانشجويان گفت: با توجه به وضعيت روحي نامطلوب دانشجويان قصد داريم در ايام تعطيلات نوروزي ۵۰ دانشجو را به اردوي مشهد ببريم، اما براي انجام اين كار كه يكي از ضروريات دانشگاه پيام نور است، نياز داريم تا وزارت علوم و دانشگاه فردوسي مشهد با ما همكاري كنند.
مسئول پيگيري كمك هاي دانشگاه در حادثه بم و نماينده وزير علوم نيز در اين خصوص گفت، ۶۷ ميليون تومان از كمك هاي نقدي دانشگاه ها به حساب هلا ل  احمر واريز شده است كه بايد از طريق ستاد بازسازي بم در اختيار دانشگاه پيام نور قرار داده شود و مسئولان دانشگاه پيام نور نيز آن را پيگيري كنند.دكتر رستمي افزود: گشايش شماره حساب وزارت علوم بعد از شماره حساب هلال  احمر بوده است و بسياري از دانشگاه ها اعلام كرده اند كه كمك هاي خود را به حساب هلال احمر واريز كرده اند.همچنين دكتر كريمي مسئول دانشگاه پيام نور منطقه ۴ كشور نيز گفت، سازمان هلال احمر بايد كمك هايي را كه براي دانشگاه پيام نور لازم است در اختيار اين دانشگاه قرار دهد، ولي تاكنون دانشگاه پيام نور هيچ كمكي از اين شماره حساب دريافت نكرده است.

ديدگاه
سگ هاي ولگرد دانشگاه اروميه و شكارچيان بومي
مشكل وجود سگ هاي ولگرد در محوطه خوابگاه  پرديس نازلو دانشگاه اروميه با معدوم كردن همه سگ ها توسط شكارچيان بومي حل مي شود.
مدتي است كه سگ هاي ولگرد باعث ترس دانشجويان دانشگاه اروميه شده اند، به همين خاطر مديران دانشگاه اروميه از مسئولان بخشداري نازلو درخواست كرده اند كه اين مشكل را حل كنند.
دكتر سيد عامري مدير توسعه و زيباسازي دانشگاه اروميه در اين باره گفت: طي مذاكره با بخشداري نازلو مقرر شد سگ ها به هر شكل ممكن معدوم شوند چرا كه وجود آنها در محيط دانشگاه، دانشجويان را تهديد مي كند.
اين مقام مسئول ادامه داد: حضور دانشجويان در محيط دانشگاه، دليل بخشداري براي معدوم كردن سگ ها با شليك گلوله بوده است. البته معدوم كردن سگ ها با سم كشنده به خاطر نبود سم به مقدار كافي منتفي است. وي ادامه داد: به دليل اهميت موضوع، با همكاري معاون اداري- مالي دانشگاه، از شكارچي هاي بومي براي حذف فيزيكي سگ ها از محوطه دانشگاه استفاده شده است كه تاكنون حدود ۱۰ قلاده از آنها معدوم و در قسمتي از محوطه دانشگاه به صورت بهداشتي مدفون شده اند.
دكتر عامري افزود: اين شيوه كشتن سگ ها ادامه خواهد داشت و امنيت جاني دانشجويان از اين جهت تأمين مي شود.
مدير توسعه و زيباسازي دانشگاه اروميه در پايان اظهار داشت: محل ورود سگ ها به محوطه  شناسايي شده و اطراف رودخانه ها حصاركشي شده است، همچنين مسئولان حفاظت فيزيكي نسبت به ورود سگ ها به داخل دانشگاه از طريق در ورودي، اقدامات لازم را انجام داده   اند.

رواج پول الكترونيكي در دانشگاه شهيد بهشتي
نخستين شهرك بانكداري الكترونيك با مشاركت بانك تجارت و دانشگاه شهيد بهشتي در محل اين دانشگاه راه اندازي مي شود.
اين پروژه به منظور حذف پول كاغذي و استفاده از پول الكترونيكي در دانشگاه اجرا شده و كليه دانشجويان را در مقاطع تحصيلي مختلف تحت پوشش قرار خواهد داد.
مراحل اجراي اين پروژه با نصب دستگاه هاي خودپرداز بانك تجارت در مكان هايي چون رستوران، بوفه، تعاوني، فروشگاه و كليه اماكني كه مبادلات پولي دانشجويان انجام مي شود، آغاز و با ايجاد ارتباط ميان دستگاه هاي فوق و حساب هاي ايجاد شده براي دانشجويان، كليه نقل و انتقالات پولي به صورت مجازي تكميل خواهد شد. همچنين ايجاد فرهنگ استفاده از پول مجازي در ميان دانشجويان كشور و ارائه خدمات بانكي الكترونيكي از ديگر اهداف اين طرح است.
بنا بر اين گزارش نحوه اجراي طرح فوق به اين شكل است كه در ابتدا براساس فهرست دريافتي از دانشكده هاي مختلف براي كليه دانشجويان تجارت كارت جوان صادر و توسط امور دانشجويي ميان دانشجويان توزيع خواهد شد، سپس دانشجويان مي توانند هنگام خريد تنها با كشيدن كارت بر دستگاه (POS) نصب شده و در فروشگاه مربوطه پرداخت پول را به صورت مجازي انجام دهند و معادل مبلغ اجناس خريده شده به صورت اتوماتيك از حساب دانشجويان كسر شده و به حساب فروشگاه واريز خواهد شد.
علاوه بر اين دانشجويان مي توانند از طريق همان «تجارت كارت جوان» از دستگاه هاي خودپردازي كه در محوطه مركزي دانشگاه و خوابگاه نصب مي شود به دريافت مستقيم پول اقدام كنند. از طريق اين طرح انتقال سريع وجوه به صورت ۲۴ ساعته از استانهاي مختلف كشور به حساب دانشجويان و برعكس امكان پذير شده و دانشجويان مي توانند علاوه بر بهره مند شدن از سود روزشمار و خدمات بانك تجارت اقساط وامهاي دانشجويي خود را بدون حضور در شعبه بانكي پرداخت كنند.

مشاركت ۶۴ درصدي دانشجويان در انتخابات شوراي صنفي كوي دانشگاه تهران
معاون دانشجويي كوي دانشگاه تهران گفت: هفتمين دوره انتخابات شوراي صنفي كوي دانشگاه تهران با مشاركت بي سابقه دانشجويان و تغيير سيستم انتخابات برگزار شد.
مهندس دشت كوهي در اين باره گفت: در سال هاي گذشته انتخابات شوراي صنفي كوي دانشگاه تهران به صورت ساختماني برگزار مي شد، اما در اين حالت نماينده تصور مي كرد كه فقط نمايندگي آن ساختمان را بر عهده دارد از اين رو تصميم بر اين شد كه انتخابات به صورت سراسري برگزار شود و از هر مجموعه خوابگاهي نمايندگان شوراي صنفي انتخاب شوند.وي در خصوص چگونگي اين انتخابات گفت: سيستم جديد برگزاري انتخابات در مجموعه كوي دانشگاه تهران به خوبي جواب داد و با مشاركت ۶۴ درصدي دانشجويان در اين انتخابات، دكتر جعفري به عنوان دبير شوراي صنفي مجموعه كوي دانشگاه تهران انتخاب شد.
دشت كوهي تصريح كرد: حمايت هاي معاونت  دانشجويي دانشگاه تهران و مدير كل كوي دانشگاه در برگزاري انتخابات شوراي صنفي و مشاركت دانشجويان بسيار مؤثر بود و همچنين نكته متفاوت و قابل توجه تر نسبت به سال هاي گذشته اين بود كه در اين دوره دانشجويان مقطع تحصيلي كارشناسي ارشد و دكترا با توجه به مشغله هاي درسي و كاري خود حضور بسيار پررنگ تري داشتند.

ستون شما
Sinx زوج است يا فرد
وضعيت آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد دزفول مطلوب نيست. استادان جديد از لحاظ تجربه تدريس در وضعيت بدي به سر مي برند به طوري كه حتي در تشخيص زوج يا فرد بودن تابع Sinx مشكل دارند. آنهايي كه تجربه دارند رمق ندارند! تداخل هايي كه در كلاس هاي كارداني كامپيوتر، بويژه درس ميكرو به وجود آمده دليلي بر اين ادعاست كه برنامه ريزي آموزشي در اين دانشگاه توسط افرادي صورت مي گيرد كه به اين اصل اساسي كه هر انسان در آن واحد فقط مي تواند در يك جا حاضر باشد اعتقادي ندارند. برخي از كلاس هاي كارگاهي كارداني كامپيوتر تا به حال حتي يك بار هم برگزار نشده است!
يك دانشجوي دانشگاه آزاد دزفول

پزشك سالاري و رشته مامايي
در شماره گذشته همشهري دانشجو مطلبي از يك دانشجوي رشته مامايي درج شده بود. در تأييد صحبت هاي دانشجوي فوق، مي خواستم بگويم كه رشته مامايي در تمام كشورها به عنوان يك رشته تخصصي شناخته شده است. فارغ التحصيلان اين رشته افرادي متبحر در كار خود هستند، اما چون در مملكت ما پزشك سالاري حاكم است به ماماها توجهي نمي شود. نمي توان به علت فوت يك نوزاد در يك زايشگاه جلوي كار ماماها و دانشجويان اين رشته را گرفت. در كشور ما تقصيرها متوجه قشر ضعيف است، از كجا معلوم فوت نوزاد مربوط به كار ماماها بوده كه مسئولان از آن به عنوان چماق عليه دانشجويان مامايي استفاده مي كنند.
اگر مسئولان امر پيگير مسايل هستند چرا جلوي اين همه عمل سزارين را نمي گيرند. استاندارد زايمان از طريق عمل سزارين در دنيا ۵ تا ۱۵ درصد است، در حالي كه اين آمار در كشور ما به ۵۰ درصد بالغ مي  شود. زايمان از طريق اين عمل، مشكلات عاطفي، روحي و رواني و جسمي براي مادران و نوزادان در پي دارد. اينها نشان دهنده بي برنامگي مسئولان است. بايد براي دانشجويان مامايي اهميت قايل شد. در كشورهاي خارجي خانم هاي باردار معمولاً به ماماها مراجعه مي كنند. اما در ايران ارزش و اهميت به ماماها داده نمي شود.
يك بازنشسته هيأت علمي مامايي

دبيرستان دانشگاه پيام نور دماوند
كلاس هاي دانشگاه پيام نور دماوند به دليل نبود امكانات در ساختمان دانشگاه، در يكي از دبيرستان هاي اين شهر تشكيل مي شود. اين دانشگاه از داشتن ابتدايي ترين امكانات محروم است. فقط امتحانات پايان ترم در محل دانشگاه برگزار مي شود آن هم در ميان سروصداي زياد و حين انجام كارهاي ساختماني. آيا بهتر نبود اول دانشگاه را مي ساختند، تجهيز مي كردند و بعد اقدام به پذيرش دانشجو مي شد (اول چاه را مي كندند، بعد منار را مي دزديدند).
موضوع جالب تر اينكه هنوز نمرات ترم اول ما را اعلام نكرده  اند. والدين ما هم دلشان خوش است كه فرزندشان تحصيل مي كند.
دانشجوي ترم سوم رشته مترجمي زبان

مسئولان دانشگاه آزاد تفرش همكاري نمي كنند
من يكي از دانشجويان دانشگاه آزاد تفرش هستم و در مورد اين دانشگاه مي خواهم مطالبي را بگويم. شهر تفرش شهري ييلاقي و از آب و هواي خوبي برخوردار است اما فاقد هر گونه اماكن رفاهي است و هنگامي كه هوا تاريك مي شود تنها شاهد سگ هاي ولگرد هستيم. در چنين شرايطي مسئولان دانشگاه كوچكترين همكاري با دانشجويان ندارند. در صورتي كه مي توانند واحدهاي درسي را در روزهاي كمتري ارائه دهند از اين امر دريغ مي كنند و با برنامه ريزي نامنظم شان اكثر روزهاي هفته ما را اشغال مي كنند. براي نمونه دانشجويان رشته برق براي ۱۲ يا ۱۳ واحد ۵ روز از هفته را كلاس دارند. در صورتي كه مسئولان دانشگاه مي توانستند با تدبير و برنامه ريزي دقيق كلاس ها را در دو روز خلاصه كنند تا دانشجويان كمتر از شرايط نامساعد تفرش رنج ببرند.
در اين شرايط بايد منتظر خبرهاي ديگري از خودكشي دانشجويان در تفرش باشيم.
در ضمن از همشهري دانشجو متشكريم.
چند دانشجوي دانشگاه آزاد تفرش

ساعت ها معطلي براي يك امضا
اميدوارم مطلب زير در (ستون شما) به چاپ برسد. ساعت ها معطلي براي يك امضا، آن هم در سال خدمت رساني، برخي مسئولان ساختمان مركزي دانشگاه علامه طباطبايي به علت مشغله هاي فراوان اغلب در ساعات اداري در دفتر كار خود حضور ندارند و ارباب رجوع براي تنها يك امضا ساعت ها معطل مي مانند. وقتي پس از ساعت ها بلاتكليفي مسئول مورد نظر در دفتر كار خود حاضر مي شود و به آنها گله مي كني، به كم حوصلگي و پر توقعي متهم و تازه بدهكار هم مي شوي! آيا در سال خدمت رساني ارباب رجوع بايد ساعت ها براي يك امضا معطل شود؟
بد نيست از اول تكليف مراجعه كنندگان را مشخص كنند و ساعات حضور مسئولان محترم را طي اطلاعيه هايي اعلام كنند تا از اتلاف وقت و مراجعه مكرر جلوگيري شود.
فارغ التحصيل كارشناسي ارشد زبانشناسي

دانشجو-۴
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |