شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۲ - - شماره ۳۳۳۴
آموزش از راه دور براي افزايش درآمد
000270.jpg
مترجم: مونا مشهدي رجبي
تحولات تكنولوژيكي چند دهه اخير موجب ايجاد اطلاعات و يافته هاي اقتصادي تازه اي شده است. آگاهي از اين اطلاعات جديد، آموزشهاي اقتصادي نويني مي خواهد. ظهور فناوري هاي ديجيتالي نوين بازده به مقياس فزاينده اطلاعات و افزايش تقاضا در بازار جهاني داد و ستد در نحوه اطلاعات بين كارشناسان ملل مختلف تغييري ايجاد كرده است.
علاوه بر تغيير در روند تبادل اطلاعات، در روند مبادلات و فعاليتهاي تجاري هم تحولاتي صورت گرفته است. براي مثال در دنياي جديد يك خريدار گوجه فرنگي در توكيو مي تواند جعبه گوجه فرنگي موجود در مغازه فروشنده آريزونايي را در صفحه كامپيوتر خود ببيند و در حين جدا كردن گوجه هاي مورد نظرش راجع به قيمت و مسائل حاشيه اي آن با فروشنده مذاكره كند.
در دنياي جديد هرچه اطلاعات بيشتر باشد، نياز به يادگيري مطالب جديد بيشتر حس مي شود. از اين رو در بازار جهاني امكان ارائه خدمات به فردي كه كيلومترها دور از شما زندگي مي كند وجود دارد. در اين بازار نوين اقتصادي آموزش، فاصله معنا ندارد. علاقه مندان به شركت در اين كلاسها تنها يك منطقه را برمي گزينند و به بررسي و تحقيق روي آن منطقه مي پردازند و نتايج را از طريق اينترنت به بقيه دانشجويان منتقل مي كنند.
روش آموزش از راه دور از اوائل دهه ۱۹۹۰ مورد توجه قرار گرفت و دانش آموزان بسياري براي شركت در كلاسهاي آن ثبت نام كردند. پيش از آن در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوائل دهه ۱۹۷۰، آموزش از طريق نوارهاي كاست و فيلم هاي ويدئويي صورت مي گرفت. در آن دوران افراد با خريدن نوارها و فيلم هاي مربوط به موضوع مورد نظرشان به كسب اطلاعات و آگاهي از راه دور و بدون حضور در كلاس درس مي پرداختند. «پروفسور كندريك» از همان سال ها شروع به تدريس اقتصاد از طريق آموزش از راه دور كرد. در همان دوران وي به بررسي روش هاي احتمالي ديگر براي آموزش از راه دور پرداخت تا بتواند كسالت و يكنواختي آموزش از طريق فيلمها را كاهش دهد. با ظهور رايانه اينترنت و ديگر خدمات جانبي آنها، روياي مهمي تحقق يافت. تكنولوژي هاي مدرن بازار جديدي براي آموزش از راه دور ايجاد كردند و افراد زيادي به آن روي آوردند. اما هنوز هم روش هاي قديم آموزشي يعني دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي وجود داشتند، اما كم كم بسياري از مديران و مسئولان دانشگاه ها و استادان مجرب هم به اين طرح روي آوردند. آنها دريافته بودند كه بازار آموزش از راه دور وسيله اي است براي افزايش درآمد كشورها كه خود موجب كاهش وضعيت بحراني اقتصاد جوامع مختلف خواهد شد. دولت ها مي توانستند با حذف هزينه هاي اضافي آموزشي از جمله حقوق مسئولان دانشگاه ها به دانشجويان بيشتري خدمات آموزشي ارائه دهند. از اين طريق سطح آموزشي در جوامع بالاتر مي رفت. پروفسور بورتون عقيده دارد با آموزش از راه دور مي توان محققان و متخصصان كارآمدتري تربيت كرد. وي ادامه مي دهد: ترس از عقب ماندن از بقيه، دانشجويان سيستم آموزش از راه دور را وامي دارد تا هر چه بيشتر به كسب اطلاعات از طريق كتاب ها، سايت هاي مختلف اينترنتي و بهره گيري از اطلاعات محيط پيرامون خود بپردازند. البته يك مشكل بسيار مهم و اساسي در اين زمينه وجود دارد. بسياري از استادان مجرب فكر مي كنند ممكن است در اين روش آموزشي ناديده گرفته شوند.
بازار واقعي
يك اقتصاددان برجسته، بازار خدمات آموزشي را يك بازار رقابت كامل مي داند. اگر اين بازار به دست بخش خصوصي بيفتد و سهم دانشگاه هاي دولتي از اين بازار كم شود، آنها به رقابت با يكديگر خواهند پرداخت و تلاش خود را براي جذب دانشجويان بيشتر از تمام كشورهاي دنيا مي كنند و مسلماً با ارائه خدمات جانبي علاوه بر آموزش، تعداد زيادي از علاقه مندان به تحصيلات تكميلي را به سمت خود جذب خواهند كرد.
وي هشدار داد اقتصاددانان بخش كشاورزي بايد با استفاده از نتايج تحقيقات  و اطلاعاتي كه ما در اختيار آنها مي گذاريم به بهبود وضعيت رقابتي بازار كشاورزي دنيا بپردازند. آنها بايد از آنچه ما به آنها مي آموزيم براي ارتقاء سطح اقتصادي جامعه استفاده كنند. اما ما در مورد مديريت بخش مبادلات كشاورزي چه اطلاعاتي داريم؟ در مورد اقتصاد كشاورزي، محيط زيست و منابع طبيعي چه تحقيقاتي انجام داديم كه بخواهيم آنها را در اختيار دانشجويان متقاضي آموزش از راه دور قرار دهيم. ما تنها در چند زمينه خاص اطلاعات كافي داريم. تنها در چند مبحث خاص تحقيقات كافي انجام داديم و در همان بخش ها هم مي توانيم آموزش از راه دور را ارائه دهيم. واضح است محدوديت اطلاعات موجب محدوديت بازار آموزش از راه دور مي شود. آيا آموزش از راه دور بخش اقتصاد كشاورزي مي تواند موجب سودآوري بخش هاي كشاورزي موجود در ديگر شهرها شود؟
آيا صرفاً خدمات آموزش از راه دور كافي است؟ آيا تقاضا براي آن خود به خود ايجاد خواهد شد؟ اين سؤالات هم براي دانشجويان اين مقاطع و هم براي پرداخت كنندگان ماليات به دولت مطرح است. بازاريابي و يافتن بازار مناسب بايد پيش از اينكه روي كاري سرمايه گذاري اوليه شود صورت بگيرد، در غير اين صورت با محدود كردن دانشگاه هاي موجود و ارائه خدمات تحصيلي از راه دور بدون يافتن بازار مناسب براي آن تنها سطح آموزش و تحصيل را كاهش خواهيم داد. چون آگاهي عمومي در اين زمينه كافي نيست.
هزينه هاي فرصت
بيشتر استادان دانشگاه ها علاوه بر تدريس به تحقيق و ترويج يافته هاي خود نيز مشغولند.
پروفسور بورتون براي ارزشيابي توازن بين فعاليت هاي آموزش از راه دور و ديگر مسئوليت هاي استادان دانشگاه ها دو مدل ارائه داده است. در مدل اول توضيح داده شده كه استادان دانشگاه چگونه مي توانند پاسخگوي مسئوليت هاي آكادميك جديد باشند. آنها متوجه شدند كه موفقيت آنها منوط به سرمايه گذاري در امر تحقيق، تدريس و ترويج مسئوليت هاي خدماتي است.
حال با تخصيص منابع و امكانات لازم به امر آموزش از راه دور، اساتيد دانشگاه و مديران و مسئولان آموزش كشورهاي مختلف چه چيزي را از دست خواهند داد؟
مسئوليت آموزش و تدريس چه از طريق راه دور و چه در دانشگاه ها يك شغل تمام وقت است كه مدت زمان بسيار اندكي را براي تحقيق و ديگر فعاليت هاي ترويج و توسعه در اختيار آنها مي گذارد. اما قيمت اين تخصيص منابع چقدر است؟ چه كسي بايد اين هزينه را بپردازد؟ آيا ما مي توانيم انتخاب كنيم يا تنها يك راه وجود دارد كه مجبوريم آن را برگزينيم؟
فعاليت با دوام اقتصادي
در كنفرانسي كه اخيراً در مورد آموزش از راه دور برگزار شده بود، عنوان شد ارائه خدمات به دانشجويان از راه دور هزينه بسياري طلب مي كند كه اين هزينه بيشتر از سودي است كه اين فرايند نوين آموزشي به دولت و دانشجويان مي رساند و مشخص شد كه نسبت سود به هزينه اين طرح كمتر از يك است. موافقين اين امر اعلام كردند، مي دانيم كه اكنون اين روش سودآور نيست اما ما روي آينده سرمايه گذاري مي كنيم.
با بررسي بازده دو روش آموزش از راه دور و روش متداول، متوجه مي شويم كه روش نوين اولويت دارد. اگر چه كارشناسان با صراحت عنوان مي كنند كه اين بازده به مقياس ها سازمان ها را تحت پوشش قرار مي دهد و هيچ سودي را نصيب افراد جامعه مورد مطالعه يعني اساتيد و مسئولين دانشگاه ها نمي كند و به همين دليل است كه زيان آور به نظر مي رسد. آنان ادامه مي دهند: بدون ساختار مديريتي صحيح و ارائه پاداش به كساني كه در اين جريان كار خود را به نحو احسن انجام داده اند، روش نوين پايدار نخواهد ماند. همچنين براي دوام اين طرح بايد براي بخش خصوصي و بخش دولتي انگيزه لازم ايجاد شود. بورتون عنوان كرد كه اگر بودجه بندي دولت و كارايي اساتيد را مد نظر قرار دهيم، روش معمول آموزشي به روش نوين آموزش از راه دور اولويت دارد.
در كنفرانس اخيري كه در نيومكزيكو براي بحث پيرامون روش نوين آموزش و مقايسه آن با روش قديم برگزار شد، بسياري از دانشجويان اين سيستم آموزشي حضور داشتند. آنها عنوان كردند كه آموزش از راه دور در مقايسه با آموزشهاي معمول دانشگاهي ۴-۳ برابر هزينه دارد. اين هزينه براي توسعه روش است. همچنين تعداد اساتيدي كه براي آموزش در اين شبكه ها در نظر گرفته مي شود ۸-۷ برابر تعداد اساتيد مورد نياز در روش معمول آموزش است زيرا آنها بايد همواره در شبكه مشغول باشند و دائماً درسهاي مورد نظر را ارائه دهند تا هر كس هر زمان كه مي تواند از اين خدمات استفاده نمايد، اما تا چه زماني بخش اقتصاد كشاورزي و دانشكده كشاورزي از اين طرح حمايت خواهند كرد؟ درحاليكه اطلاعات مناسبي در اين بخش در اختيار متقاضيان قرار نمي گيرد. تا چه زماني منابع و امكانات لازم در اختيار اين سيستم جديد آموزشي قرار خواهد گرفت؟
آيا اين هزينه هاي بالا با به كارگيري روش هاي پيشرفته و تكنولوژي هاي جديد پوشش داده مي شود؟ آيا اين هزينه ها طي مدت زمان محدودي به سودآوري بدل خواهد شد؟ آيا اختراعات آينده و تكنولوژي هايي كه در آينده اي نه چندان دور به بازار مي آيند، هزينه هاي اجرايي و عملكردي را كاهش مي دهند؟
آيا اين افزايش هزينه مشكل جديدي را براي اقتصادهاي دنيا ايجاد نخواهد كرد؟ به هر حال دانشگاه ها بايد اول مزيت هاي روش نوين آموزشي را بدانند تا بخش عظيمي از نيروي كار فعال خود را به اين سيستم جديد آموزشي اختصاص دهند.
اثرات مثبت
جدا از موارد منفي و مخرب ذكر شده در بالا، سيستم آموزش از راه دور مزايايي هم دارد. اول اينكه توجه بيشتري به آموزش و تحصيل خواهد شد. افراد بيشتري به آموزش روي مي آورند و سطح آگاهي و اطلاعات در جامعه افزايش مي يابد. اگر چه اطلاعات جمع آوري شده در سطح اطلاعاتي كه دانشجويان از كلاس هاي دانشگاه كسب مي كنند، نخواهد بود.
دوم، وسائل آموزشي مدرن و تجهيزات جديد امكان تفكر استراتژيكي را در اختيار ما قرار مي دهد، با ارائه اين روش مسئولان مجبور خواهند بود، مدون تر و آينده  نگرانه تر بينديشند و در پي آن امكانات بهتري در اختيار دانشجويان قرار خواهد گرفت.
سوم، جوامع مختلف توجه بيشتري به نحوه تدريس،  سطح اطلاعات و آگاهي هاي اساتيد خود خواهند داشت. در اين صورت آموزش مهمترين مسئله مي شود و همه دانشگاه ها به يادگيري دانشجويان توجه بيشتري خواهند كرد. در واقع سيستم آموزشي به يك سيستم دانشجو محور تبديل خواهد شد. دانشگاهي اولويت خواهد داشت كه اطلاعات دانشجوهايش از ديگر دانشگاه ها بيشتر باشد و با توجه به همين ارزيابي ها، خدمات رساني صورت خواهد گرفت.

اوتاوا دانشگاهي با بيشترين دانشجويان دكترا
شبنم جعفرزاده
دانشگاه اوتاوا در ابتداي تأسيس داراي رشته هاي علوم انساني بود اما از سال ۱۸۰۰ رشته هاي ديگر به دو زبان انگليسي و فرانسه در اين دانشگاه تدريس مي شود. اين دانشگاه بيش از ۱۸۰ فارغ التحصيل در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا دارد و در مقطع دكترا بيشترين تعداد فارغ التحصيلان را در ايالت انتاريو به خود اختصاص مي دهد. در آمار ترم پائيز سال ۲۰۰۲، ۴۲ ايراني در اين دانشگاه ثبت نام كرده بودند و ايران از اين نظر در رتبه هفتم بين كشورهاي ديگر داشت. كشورهاي ديگر از رتبه اول تا ششم به ترتيب چين، فرانسه، عربستان سعودي، لبنان،  آمريكا و هند هستند.
اقامت
اقامت دانشجويان در اتاوا به سه شكل ميسر است:
۱) اقامت در محوطه دانشگاهي كه از طريق دفتر اقامت دانشگاه بايد اقدام شود:
100 Thomas Mor Private, Ottawa, ON K1N 6N5
tel: (613) 562-5885
fax: (613) 562-5109
E-mail: residenc@ uottawa.ca
Web: www. Residence.uottawa.ca
۲) اقامت در خارج از محوطه دانشگاه كه بهتر است پيش از آمدن به اتاوا براي آن اقدام شود. براي كسب اطلاعات بيشتر به آدرس هاي زير رجوع كنيد:
www.residence. Uottawa.ca
E-mail: off camp 1@uottawa.ca
3) اقامت موقت كه در چهار هتل در نزديكي دانشگاه امكان پذير است.
۱- www.hihostels.ca
2- www. Educom.on.ca/ ymca-ywca
3- www.novotelottawa. com
4- www.les- suites.com
براي اقامت در طول ترم تابستان ۳۰۰ اتاق با سرويس جدا و ۹۰۰ اتاق با سرويس مشترك از ماه مه تا آگوست درنظر گرفته شده است.
دانشكده ها
دانشگاه اتاوا ۹ دانشكده دارد: مديريت، آموزش، مهندسي، علوم بهداشتي، حقوق، پزشكي، علوم، علوم انساني و علوم اجتماعي، كه مقطع كارشناسي ارشد و دكتراي بيشتر رشته هاي آنها در دانشكده تحصيلات تكميلي ارائه مي شوند.
دانشكده علوم انساني داراي رشته هاي زير است:
ارتباطات، مطالعات كلاسيك و مذهبي، انگليسي، مطالعات زيست محيطي، جغرافيا، تاريخ، مطالعات كانادا، فرانسه،  زبان شناسي،  مطالعات قرون وسطي، زبان و ادبيات مدرن، موسيقي، فلسفه، مؤسسه زبان دوم،  ترجمه و ترجمه شفاهي، آموزش زبان دوم، تئاتر، هنرهاي تجسمي.
نشاني اينترنتي دانشكده علوم انساني
www. Arts.uottawa. ca
دانشكده مهندسي در رشته هاي مهندسي شيمي، مهندسي شهري، مهندسي مكانيك و در مؤسسه اطلاعات تكنولوژي و مهندسي دانشجو مي پذيرد.
www.genie.uottawa.ca
نشاني اينترنتي دانشكده آموزش
www.education. uottawa.ca
دانشكده علوم بهداشتي سه بخش جنبش شناسي، پرستاري و توان بخشي دارد.
www.health. uottawa.ca
در دانشكده حقوق سه بخش قانون مدني، قانون عرفي و آموزش و تحقيق حقوق بشر وجود دارند و نشاني اينترنتي آن براي قانون مدني www.droitcivil. uottawa.ca و براي قانون عرفي www.commonlaw. uottawa.ca است.
دانشكده پزشكي داراي رشته هاي زير است: بيهوشي، بيوشيمي ميكروبيولوژي و ايمن سازي، پزشكي سلولي و مولكولي، همه گيرشناسي و پزشكي عمومي، طب خانواده، پزشكي، جراحي، راديولوژي،  زنان و زايمان، چشم پزشكي، گوش و حلق و بيني، علوم آزمايشگاه و آسيب شناسي، طب اطفال،  روان پزشكي.
www.medecine. Uottawa.ca
دانشگاه علوم پنج رشته بيولوژي، شيمي، زمين شناسي، رياضيات و آمار، فيزيك است.
www.science. Uottawa.ca
در دانشكده علوم اجتماعي رشته هاي زير وجود دارند: مركز روانشناسي، جرم شناسي، اقتصاد،  جهاني و توسعه بين المللي، زبانهاي مدرن و مطالعات بين المللي، علوم سياسي، مديريت دولتي، روانشناسي، اجتماعي، جامعه شناسي، مطالعات زنان.
www.socialsciences.uottawa.ca
در دانشكده مديريت نيز رشته هاي بازرگاني، حسابداري،  تجارت الكترونيكي، علوم دارايي، مديريت منابع انساني، مديريت بين المللي، مديريت، مديريت سيستم هاي اطلاعاتي، بازاريابي وجود دارند.
هزينه ها
هزينه هاي يك دانشجو در ماه اول به غير از شهريه دانشگاه، معادل ۲۵۰۰ دلار كانادا است و شامل رفت و آمد، اقامت موقت، غذا،  پيش پرداخت اجاره، كتابها و ديگر موارد مي شوند.
پرداخت شهريه به صورت نقدي، چك (در بانك هاي كانادا) يا حواله بانكي امكان پذير است اما كارت هاي اعتباري پذيرفته نمي شوند.
هزينه هاي تقريبي يك دانشجو در هشت ماه به شرح زير است:
پذيرش
دانشجويان خارجي بايد فرم ثبت نام را از آدرس زير يا سايت دانشگاه )www.uottawa.ca) دريافت كنند:
international Office
University Of Ottawa
538 King Edward Avenue
Ottawa, OnTario, Canada
K 1 N 6 N 5
متقاضيان پس از تكميل فرم ثبت نام بايد آن را همراه با سوابق و مدارك تحصيلي به اين آدرس ارسال كنند:
Office of the Registrar (Admissions)
University of Ottawa
550 Cumberland street
Ottawa, OnTario, Canada
K1 N 6 N5
شايان ذكرا ست،تنها اصل تمامي مدارك قابل قبول است و بايد حتماً به يكي از دو زبان انگليسي يا فرانسه باشند(البته اصل اين مدارك برگردانده خواهد شد.)
۱۴۰۰۰- ۱۲۰۰۰ دلار
شهريه دو دوره تحصيلي
۴۸۰۰ دلار
اقامت
۲۴۰۰ دلار
غذا (هر هفته ۷۵ دلار)
۴۰۰ دلار
هزينه هاي متفرقه
۴۸۰ دلار
رفت و آمد درون شهري (۶۰ دلار در ماه با اتوبوس)
۶۵۰ دلار
بيمه سلامتي اجباري
۱۳۰۰ دلار
كتابها و ديگر ملزومات درسي
۲۰۰۰ دلار
پوشاك، تفريح و ديگر موارد
۴۰۰ دلار
تلفن راه دور
۲۶۴۳۰ - ۲۴۴۳۰ دلار
جمع هزينه هاي تقريبي

مكالمه دو دانشجو از ايران تا تورنتو
من عاشق فيزيك بودم
000273.jpg
نيلوفر قديري
فريبا متولد اوائل انقلاب است اما خانواده او وقتي او ۱۱ ماهه بود به كانادا مهاجرت كرده و در آنجا ساكن شده اند. مهرناز در تهران در رشته اقتصاد در دانشگاه تحصيل مي كند. شبكه خبري بي .بي.سي بخش هايي از ارتباط اين دو دانشجو از طريق پست الكترونيك را در چارچوب گزارش منتشر كرده است. اين مكالمه اينترنتي دو نگرش متفاوت از دو دانشجوست نسبت به وضعيت دانشگاهها و موقعيت شغلي دانشجويان، در دو فضاي متفاوت، ايران و كانادا.
مهرناز:در ايران وقتي وارد دانشگاه مي شوي فرقي نمي كند كه پسر هستي يا دختر. از همه دانش آموزان دبيرستاني انتظار مي رود كه براي قبول شدن در امتحانات كنكور دانشگاه تلاش كنند.
اما حتي وقتي در كنكور قبول مي شويد نمي توانيد رشته دانشگاهي مورد علاقه خودتان را انتخاب كنيد. براساس محاسبات كاملاً پيچيده به شما نمره اي داده مي شود و براساس همان نمره است كه معلوم مي شود چه رشته اي را مي توانيد انتخاب كنيد. فقط مي توان محاسبه كرد كه مثلاً سال گذشته چه كسي با چه نمره مشابهي در رشته مورد علاقه شما قبول شده. در اين روند از چندين مشاور تحصيلي هم كمك مي گيرند.
من وقتي اسمم را در روزنامه و در ميان پذيرفته شدگان دانشگاه ديدم، خدا را شكر كردم، اما بعد اين احساس به من دست داد كه چهار سال از عمرم را در دبيرستان تلف كرده ام. من عاشق فيزيك بودم و مي خواستم در دانشگاه الكترونيك يا مهندسي مكانيك بخوانم، اما در رشته علوم انساني قبول شدم.
فريبا:در كانادا هم همينطور است، جنسيت در قبولي دانشگاه تأثيري ندارد. البته به اين معني نيست كه هيچ تبعيضي وجود ندارد. در نظام آموزشي كانادا نوعي تبعيض ساختاري عليه زنان وجود دارد.
مهرناز:من در دانشگاه فهميدم كه هيچ زمينه اي در ارتباط با رشته اي كه در آن تحصيل مي كنم ندارم. از آن مهمتر اينكه نظر و برداشت من از دانشگاه و از دانشجو بودن خيلي زود فرو ريخت. هيچ تحقيقي وجود ندارد و حضور يا عدم حضور در كلاس هيچ فرقي نمي كند.
خواندن يك كتاب در شب قبل از امتحان براي قبول شدن در آن واحد درسي كافي است. دانشجويان مدام به فكر فرار از كلاس هستند و استادان به فكر پايان دادن به كلاس، تا هرچه زودتر به سراغ شغل دوم يا سوم خودشان بروند. كارمندان كتابخانه يا اتاق كامپيوتر هم لحظه شماري مي كنند تا در و پنجره ها را ببندند و در اسرع وقت تعطيل كنند و بروند.
فريبا:من هم بعد از روبرو شدن با واقعيت هاي زندگي دانشجويي نااميد و سرخورده شدم، اما نبود انگيزه در ميان دانشجويان و عدم توجه به مسائل تدريس در ميان استادان چندان من را شگفت زده نكرد.
من خوش شانس بودم كه در رشته مطالعات بين المللي تحصيل كردم و مدرك گرفتم، چون پاس كردن واحدها و كسب نمره خوب در اين رشته كار آساني است. من در رشته اي تحصيل كردم كه واقعاً علاقه داشتم. تحصيل در رشته حقوق كه رشته دوم تحصيلي من بود، ديگر زماني براي فكر كردن به مسائل ديگر برايم باقي نگذاشت.
مهرناز:در مدرسه پسران و دختران در همه رشته ها و زمينه ها از هم جدا بودند. حتي زنگ مدرسه در پايان روز هم در زمان هاي متفاوت از هم به صدا در مي آمد تا پسران و دختران در خيابان با هم برخورد نداشته باشند. اما در دانشگاه وضعيت فرق مي كند. مردان و زنان در يك كلاس مي نشينند و با هم درس مي خوانند. اما چون با اين وضعيت از ابتدا آشنا نيستند، عادت ندارند. معمولاً همه با اين وضعيت جديد مشكل پيدا مي كنند. يكي از جنبه هاي منفي اين كلاس هاي مختلط آن است كه استادان چه زن و چه مرد بيشتر به پسرها توجه مي كنند.
در روزهاي اولي كه وارد دانشگاه شدم يك نمايشگاه ويژه براي تازه واردها سازماندهي شده بود كه در آن فعاليت هاي فرهنگي، هنري، علمي، سياسي و پژوهشي براي دانشجويان ترتيب داده شده و پيشنهاد مي شد. دانشجوياني كه مي خواستند در اين فعاليت ها حضور داشته باشند گروههايي تشكيل مي دادند. اما معمولاً هماهنگ كردن زمان براي حضور و فعاليت همه اعضاي گروه كار دشواري بود. دانشجويان مي توانند نمايندگان پارلمان يا ديگر شخصيت هاي سياسي را براي سخنراني در دانشگاه دعوت كنند، اما بايد دعا كنيد كه درگيري و دعوايي ميان دانشجويان پيش نيايد.
فريبا:من براي يك مركز مشاوره به طور داوطلبانه كار مي كنم. اين مركز به آنها كه توان مالي ندارند، مشاوره حقوقي رايگان مي دهد. من در تجمعات اعتراض آميز نسبت به شهريه بالاي دانشگاه شركت كرده ام و سالها در فعاليت هاي سازماني حضور داشتم كه عليه سياست  تحريم هاي عراق كار مي كرد. من در تظاهرات ضد جنگ هم شركت كرده ام.
مهرناز:دختر بودن مانعي براي فعاليت هاي من نبوده است. تنها نكته اي كه ممكن است مرا از انجام كارهايي كه پسران انجام مي دهند باز دارد، فرهنگ و هنجارهاي جامعه اي است كه در آن بزرگ شده ام. براي دختران تحصيل در اكثر رشته هاي فني بي فايده است چون بعد از پايان تحصيل هيچكس به كار آنها اعتماد ندارد تا به آنها كاري بدهد.
اما در مورد رشته هايي چون اقتصاد كه رشته من است، زن بودن هيچ مانعي نيست. اما مهمترين موضوع، يافتن شغلي است كه به رشته تحصيلي دانشجو بخورد. اينجا گاهي يك فارغ التحصيل اقتصاد، معلم زبان مي شود و تحصيل كرده رشته مهندسي مكانيك، رياضي درس مي دهد و يك داروساز مجبور است شيمي تدريس كند.
بدتر از آن اينكه اين شغل ها رسمي نيستند. در مدارس استخدام رسمي وجود ندارد و فقط تدريس موقت است كه دستمزد روزانه هم براي آن پرداخت مي شود.
فريبا:تعجب مي كنم از اينكه مي شنوم در ايران هيچكس تمايلي به استخدام يك مهندس زن ندارد. زن بودن براي من مانعي براي فرصت هاي شغلي آينده ام نيست، اگر چه ممكن است همه چنين تصوري نداشته باشند. در رشته حقوق زنان در شركت هاي حقوقي بزرگ با تبعيض بيشتري روبرو هستند. نمونه اين تبعيض حضور تعداد كمتر زنان نسبت به مردان در شركت هاي بزرگ است.

دانشگاه هاي معتبر جهان
الهام رضاخاني
زلاندنو
در نظام نوين آموزشي كشور زلاندنو (NQF)، دانش آموزان از سال يازدهم به بعد نظام Modular را طي مي كنند. در اين نظام هر كس حق انتخاب دروس دلخواه خود را دارد و با موفقيت در امتحانات فقط يك نوع ديپلم دبيرستان را دريافت مي كند. (پيش از اين سه نوع مدرك دبيرستاني جهت ورود به بخش هاي مختلف آموزش عالي مانند كالج ها، پلي تكنيك ها و دانشگاه ها صادر مي شد) با جايگزيني نظام جديد آموزشي (NQF) تمام دوره پيش دانشگاهي، دانشگاهي و تحصيلات تكميلي تحت پوشش اين نظام قرار گرفت و از اين رو كليه تحصيلات به نظام واحدي تبديل شده است.

دوره هاي تحصيلي و ارزشيابي مدارك
۱- اولين دوره تحصيلي در اين كشور New Zealand Certificate نام دارد كه مدت آن ۵ سال تحصيل نيمه وقت است. دانشجوياني كه اين دوره را با موفقيت بگذرانند موفق به دريافت مدرك كارداني مي شوند.
۲- طول دوره كارشناسي در اين كشور سه تا شش سال تحصيل تمام وقت بعد از ديپلم دبيرستان است. اكثر رشته هاي علوم پايه، مهندسي، كشاورزي و علوم انساني سه تا چهار سال و رشته هاي معماري، دندانپزشكي و دامپزشكي پنج سال و رشته هاي پزشكي شش سال به طول مي انجامد.
۳- براي ورود به دوره كارشناسي ارشد در زلاندنو (master) امتحاني صورت نمي گيرد، بلكه پذيرش با توجه به نمرات دوره ليسانس و معرف هاي ارايه شده انجام مي شود. طول اين دوره به نوع مدرك ليسانس بستگي دارد كه معمولاً يك تا دو سال همراه با درس و پژوهش به طول مي انجامد.

راهپيمايي دانشجويان در ولز انگلستان، اسكاتلند و ايرلند
اعتراض رسمي دانشجويان دانشگاه هاي انگلستان و اعتصاب استادان؛ به علت افزايش «شهريه دانشگاه»، يكي از خبرهاي مهم هفته گذشته شبكه هاي خبري انگلستان بود.
اين اعتراض گسترده، بابت افزايش ۴۴/۶ درصدي شهريه انگلستان، طي دو سال اخير است. دانشگاهيان، افزايش شهريه را توهيني آشكار به دانشگاه؛ استادان و دانشجويان مي دانند و معتقدند با اين روند، تحصيلات به «كالايي تجارتي» تبديل خواهد شد.
اين اعتراض با تظاهراتي آرام آغاز و سپس به اعتصابي گسترده بدل شد. آنها در بيانيه خود اعلام كردند، چهل درصد درآمد خود را طي اين دو سال، صرف پرداخت هزينه دانشگاه كرده اند و ديگر قادر به ادامه اين وضع نيستند.
از طرفي اين اعتراض به جهت خلف وعده دولت براي انجام پروژه هايي صورت گرفت كه قول انجام آنها را داده بود؛ اما دولت از ميان وعده هاي خود تنها توانست پنج مورد آنها را اجرا كند. دانشجويان معترض، بي توجهي دولت به انجام برنامه ها را توهين به خود توصيف كردند.
براساس برنامه هاي دانشجويان، اين راهپيمايي روز دوشنبه در «ولز»، سه شنبه در تمام شهرهاي انگلستان، چهارشنبه در تمام نقاط تحت الحمايه انگلستان و روز پنج شنبه در اسكاتلند و روز جمعه در ايرلند شمالي انجام شد.
مهتاب صفرزاده خسروشاهي

سايت هاي مفيد
فرنوش مرتضوي
http://www.jimir .org
JIMIR، نشريه تحقيقات پزشكي در اينترنت، در سال ۱۹۹۹ فعاليت خود را به عنوان اولين مجله اي كه به كليه ابعاد پژوهشي، اطلاعاتي و ارتباطاتي علم پزشكي از طريق تكنولوژي هاي نو مي پردازد، آغاز كرد. اين نشريه پايه گذار علمي نو با نام بهداشت الكترونيكي (e-health) است. با مراجعه به سايت، شماره هاي سال هاي ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ اين نشريه را به صورت Online دريافت كنيد.

http://www.gla.ac Uk/ Acad/philosophy/ links.html
اين آ درس مربوط به يكي از صفحات وب سايت دانشگاه گلسگو است كه به معرفي و پيوند سايت هاي با موضوع فلسفه مي پردازد. همچنين پيوند منابع و واحدهاي درسي دانشجويان اين رشته، مجلات، تازه هاي نشر و كتابخانه ها در اين صفحه به چشم مي خورد.

http://www.ciee.org
اين سايت فرصت هاي تحصيلي و شغلي را براي دانشجويان و استادان ارائه مي كند. اين مؤسسه با داشتن ۶۰ مركز در ۲۹ كشور جهان يكي از فعال ترين مؤسسات ارائه كننده خدمات دانشگاهي به شمار مي رود. برنامه هاي تحصيلي دانشگاه هاي مختلف نيز در اختيار بازديدكنندگان قرار دارد.

http://www.Wle-Spain.Com
براي آشنايي با دانشگاه هاي اسپانيا، چگونگي تحصيل در شهرهاي مادريد، بارسلونا و ماربلا، معرفي رشته ها و واحدهاي درسي ارائه شده و دسترسي به فرم تقاضانامه به اين آدرس مراجعه كنيد.

http://www.bionow.co.uk/ lindex- main.htm
براي اطلاع از آخرين پيشرفت هاي علم بيوتكنولوژيِ، شامل موفقيت هاي دانشگاهي و فعاليت هاي شركت هاي دارويي و همچنين دريافت آخرين شماره خبرنامه bionow به اين سايت انگليسي سر بزنيد.

http:/www.glam.ac.uk/ findit/ subjects/science/chemeng.php
پيوند و معرفي سايت هايي كه اختصاصاً به رشته هاي مهندسي شيمي و بيوتكنولوژي پرداخته اند و در اين صفحه از وب سايت دانشگاه گلام ارگان انگليس موجود است.

http:/omni.ac.uk
OMNI امكان دستيابي رايگان به فهرست هاي قابل جستجو از سايت هايي كه به مقوله بهداشت و پزشكي پرداخته اند را براي بازديدكنندگان فراهم مي كند. همچنين شرح كوتاهي از سمينارهايي كه به صورت روزانه توسط اين سايت برگزار مي شود در صفحه اصلي آمده است.

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |