يكشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۵ - Mar 14, 2004
نقش گناه در كاهش نزولات آسماني
عُنِ الْباقِرِعَلَيْهِ السَّلامْ: اِنَّهُ ما مِنْ سُنَّهٍ اَقَلُّ مَطَراً مِنْ سُنَّه، وَلكِنَّ اللهَ يَضَعَهُ حَيْثُ يَشاءَ اِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ اِذا عَمِلَ قَوْم بِالْمَعاصِيّ صَرَفَ عَنْهُمْ مَا كَانَ قَدَّرَ لَهُمْ مِنَ الْمَطَر.
بحار:۷۳/۳۲۹
[در تقدير الهي] هيچ سالي كم بارش تر از سال ديگر نيست و لكن خداوند [براساس مشيت و خواست خود] باران را هر جا كه خواهد فرود مي آورد. هرگاه مردمي مرتكب گناهان شوند، خداوند باراني را كه براي آنان مقدر [و معين] فرموده بوده منع [و جلوگيري] مي كند.
اگر گوشه و كنار كشور اسلاميمان را مطالعه كنيم و وضعيت جهان آشفته و كشورهاي دور و نزديك را بررسي كنيم به عمق كلمات امام باقر عليه السلام پي خواهيم برد. چه اين كه امروزه، بشريت به لحاظ فاصله گرفتن از معنويات و ارتكاب انواع منكرات و فجايع به انواع بلاهاي زميني و آسماني دچار شده و خود نمي داند- و اگر مي داند به علل و انگيزه هاي آن توجه ندارد- از كجا و چرا به اين همه تنگنا و گرفتاري دچار شده است. گاه سيل منطقه اي را ويران مي كند و گاه زلزله و زماني هم نيامدن باران، فقر و بيچارگي را به ارمغان مي آورد.
اگر علل اين همه رخدادها را جستجو كنيم در كنار علل طبيعي به فاصله گرفتن انسان ها از معنويت خواهيم رسيد. بياييم براي رسيدن به رفاه توام با آسايش و امنيت حريم الهي را حفظ و از گناه فاصله بگيريم.
امروز با حافظ
گرم تو دوستي، از دشمنان ندارم باك
هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك
بود صبور دل اندر فراق تو،حاشاك
رود به خواب دو چشم از خيال تو، هيهات
۶ نمايش در تالارهاي تهران
تالارهاي نمايش تهران در واپسين روزهاي باقي مانده تا سال نو، كار خود را با اجراي نمايش هاي نه چندان زيادي دنبال مي كنند.
به گزارش ايسنا، هم اكنون مجموعه تئاتر شهر ميزبان ۴ نمايش است كه در اين ميان يك نمايش مذهبي، يك نمايش آييني و دو نمايش ديگر به روي صحنه مي روند. «قرمز و ديگران»نوشته و كار محمد يعقوبي، نمايشي است كه با به كارگيري بازيگراني چون بهروز بقايي، پرستو گلستاني، فريبا متخصص، علي سليماني، مهرداد مينايي و... ساعت ۳۰/۱۹ در تالار قشقايي به روي صحنه مي رود.
«زني كه زياد مي دانست» نوشته مهشيد ابراهيميان به كارگرداني عليرضا اوليايي نمايشي است كه در تالار كوچك اجرا مي شود. در اين نمايش كه برگرفته از داستان «نزهت الدوله» جلال آل احمد است نگار عابدي، فاطمه سوزنگر، شنبم مقدمي و... به ايفاي نقش مي پردازند. اين نمايش ساعت ۳۰/۱۷ در تالار كوچك اجرا مي شود.
«زنان مهتابي، مرد آفتابي» عنوان نمايشي است نوشته چيستا يثربي به كارگرداني كوروش زارعي كه هر روز ساعت ۳۰/۱۷ در تالار سايه اجرا مي شود.
«زنان مهتابي و مرد آفتابي»كه برگرفته از داستان هاي عصار است نمايش آييني است كه در آن بازيگراني چون كوروش زارعي و وفا طرفه به ايفاي نقش مي پردازند.
و سرانجام اينكه نمايش «سراب» نوشته حسين خدايي حسين به كارگرداني حسين پارسايي، عنوان نمايش مذهبي با موضوع عاشورا و آب است و در آن بازيگراني چون كوروش زارعي، مهران امام بخش، امير دلاوري، حميد آذرنگ و ... به ايفاي نقش مي پردازند.
«سراب» هر روز ساعت ۱۹ در تالار چهارسو به روي صحنه مي رود. اما در سكوت تالارهايي چون وحدت و سنگلج، تالار مولوي همزمان ميزبان ۲ نمايش مذهبي است.
«در امتداد باد» نوشته و كار حميد ابراهيمي به روي صحنه مي رود كه ساعت اجراي آن ۳۰/۱۸ است و در تالار كوچك مولوي نيز نمايش «مجلس غريب تنهايي» نوشته و كار رحمت اميني اجرا مي شود كه ساعت اجراي آن ۳۰/۱۷ است.
گفتني است اين دو نمايش حتي روزهاي شنبه هم در تالار مولوي اجرا مي شوند.

موفقيت ۲ عكاس ايراني در فدراسيون جهاني عكاسي
حسن  قائدي  عكاس  اهوازي  با ارائه  عكس  غمبار از زلزله  بم ، موفق  به  كسب جايزه  طلاي  فدراسيون  جهاني  عكاسي  هنري  (فياپ ) شد.
بيست  و سومين  مسابقه  بين المللي  عكس  جوواني  كريسپي  بتازگي  درايتاليا برگزار شد و نمايشگاه  آثار برگزيده  اين  رويداد از ۸ تا ۱۵فروردين  ماه  ۸۳ در شهر لينيانو برپا مي شود.
به  گزارش  انجمن  سينماي  جوانان ، حسن  قائدي  علاوه  بر كسب جايزه  طلا، عنوان  بهترين  عكاس  خارجي  بيست  و سومين  مسابقه  بين المللي  عكس جوواني  كريسپي  را به  دست  آورد.همچنين  سليمان  محمودي  در اين  مسابقه  بين المللي  با ارائه  مجموعه عكس ، موفق  به  دريافت  ديپلم  افتخار شد.

برگزيدگان جشنواره تئاتر غدير
جشنواره  هنرهاي  نمايشي  «غدير» با شركت  ۱۰ گروه  نمايشي  از شهرهاي  رشت و بندرانزلي  در دو بخش  مسابقه  و ميهمان  در بندرانزلي  برگزار شد.
به گزارش ايرنا در اين  جشنواره  كه  از ۱۹ تا ۲۲ اسفند در انزلي  برگزار شد ۱۰ نمايش كوتاه  توسط هنرمندان  گيلاني  به  روي  صحنه  رفت .
هيات  داوران  در پايان  جشنواره  نتايج  را به  اين شرح  اعلام  كرد: در بخش كارگرداني  جشنواره  زهرا بردبار، سيامك  مظفري  و كيوان  يوسفي  آبخش  بترتيب حايز رتبه هاي  اول  تا سوم  شدند.
در بخش  بازيگري  مرد سيامك  مظفري ، رسول  عاشوري  و ميلاد كي  مرام  مقامهاي اول  تا سوم  را به  خود اختصاص  دادند.
در بخش  بازيگري  زن  نيزمهسا گلچين ، فروز فروغي  و ساناز كريمي به  ترتيب بعنوان  نفرات  برتر شناخته  شدند.
در اين  جشنواره  عنوان  بهترين  طراح  لباس  به  پرند رمضاني  پور و بهترين طراح  و اجراي  آفيش  و بروشور به  مصطفي  بردبار اختصاص  يافت .
هم آوازان  نمايش  « ترانه  دختر شاه  پريون  » نيز جايزه  ويژه  هيات  داوران اين  جشنواره  را از آن  خود كردند.
در مراسم  اختتاميه  اين  جشنواره  از عباس  پيشگاه  بحري  هنرمند فعال  در رشته هاي  بازيگري  سينما، تئاتر و تلويزيون  و شهين  بارور در بخش  نمايشنامه نويسي  تجليل  بعمل  آمد.

نماي بيروني ۱۷ سينما بازسازي شد
معاونت  سينمايي  وزارت  ارشاد اعلام  كرد كه  عمليات  مرمت  و بازسازي  نماي بيروني  ۱۷ سينماي  پايتخت  پايان  يافت .
روابط عمومي معاونت  سينمايي  وزارت  ارشاد گزارش  داد: عمليات زيباسازي  سالنهاي  سينمايي  با همكاري  موسسه  سينماشهر و شهرداري  مناطق مختلف  تهران  انجام  شد.
موسسه  سينما شهر نهاد زير مجموعه  معاونت  سينمايي  وزارت  ارشاد است  كه ساماندهي  و احداث  سالن هاي  سينمايي  را برعهده  دارد.
«شهر تماشا»، «مركزي »، «سروش »، «مراد»، «تهران »، «شباهنگ »، «آرش »، «اروپا»، «حافظ»، «پارس »، «آستارا»، «قدس»، «ملت»، «ميلاد»، «رودكي»، «جمهوري» و «مجموعه  چمران» سينماهايي  هستند كه  مرمت  و بازسازي  شدند.
بر اين  اساس  عمليات  زيباسازي  سردر يازده  سينماي  ديگر پايتخت  شامل سينماهاي  «آفريقا»، «قيام»، «كريستال»، «خيام»، «پايتخت»، «المپيا»، «گلريز»، «توسكا»، «سعدي»، «بلوار» و «شيرين» تا پايان  امسال  انجام  مي شود.
مديرعامل  موسسه  «سينما شهر» پيشتر از بازسازي  و بهينه سازي  نما و سردرسينماهاي  شهرستانها در سال  جديد خبر داد.

نمايش كودك در فرهنگسراي نياوران
گروه نمايش بادبادك سبز روزهاي پاياني سال ۸۲ نمايش ويژه كودكان را در فرهنگسراي نياوران به روي صحنه برده است.«واي از اين پيشي بلا» كه توسط احمد نوري نويسندگي و كارگرداني شده است از ۲۵ اسفند در تالار گوشه اجرا مي شود.علي نكته سنج، محمدرضا نودهي، عليرضا اسماعيلي، رسول فتوره چي در اين نمايش ايفاي نقش مي كنند و ميثم مجيدي و مهدي آنبيگي دستياران كارگردانند. شيوا شهبازيان و مهسا مديران صحنه اين تئاتر هستند.

۲ فيلم ايراني در قاهره
فيلم هاي سينمايي «پرنده باز كوچك» ساخته رهبر قنبري و «سفر به شرق» به كارگرداني مهدي برقعي در جشنواره بين المللي فيلم كودك «قاهره» به نمايش درآمدند.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، فيلم پرنده باز كوچك در بخش مسابقه و فيلم سفر به شرق در بخش هاي ديگر اين رويداد هنري نمايش داده شد.
همچنين فيلم هاي «بوي كافور عطر ياس» از بهمن فرمان آرا، «ارتفاع پست» به كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا، «نيمه پنهان» ساخته تهمينه ميلاني و «بماني» از داريوش مهرجويي اوايل اسفندماه در جشنواره فيلم هاي ايراني انستيو فيلم دانمارك روي پرده رفتند.

ضرورت تشكيل سازمان هاي فعال براي بازاريابي آثار هنري
نگاه هاي خاص و محدوديتهاي قانوني براي تاسيس سازمانهاي فعال براي بازاريابي آثار هنري باعث شده است، كسي براي انجام چنين كاري پيش قدم نشود.
به گزارش خبرگزاري «مهر» حسين خسروجردي كه مسئوليت هماهنگي امور هنري «طرح نقاشي براي عاشورا» در خانه هنرهاي ايراني را برعهده دارد ضمن بيان اين مطالب گفت: فكر مي كنم، بايد چنين نهادي متشكل از كارشناسان داخلي و خارجي ايجاد شود، زيرا در داخل كشور تجربه كمي نسبت به اين گونه امور داريم.
در واقع آنچه اهميت اساسي دارد ايجاد بستر ارتباطي مناسب براي هنرمندان داخلي با جهان هنر خارج از كشور است تا راه براي فروش در بازارهاي خارجي باز شود.
در اين زمينه استفاده از كارشناسان خارجي بسيار كارساز است.
وي در رابطه با طرح نقاشي عاشورايي در خانه هنرهاي ايراني گفت: هنگامي كه مطلع شدم قرار است شهرداري اقدام به خريد نقاشيهايي با مضمون عاشورا كند ، طرحي ارائه كردم كه طي آن پس از نصب بومهاي بزرگ نقاشي در سطح شهر، نقاشان هنرمند طرح مورد نظر خود را به شكل كارگاهي بر روي آنها اجرا كنند.
در اين حالت اتفاق مهمي رخ مي دهد، به اين ترتيب كه نقاش و مخاطب به شكل همزمان بر روي يكديگر تأثير مي گذارند.
وي افزود: متأسفانه با توجه به ظرف زماني محدود براي ارائه اين طرح امكان اجراي آن در سال جاري مهيا نبود بنابراين اجراي طرح به سال آينده موكول شد و بجاي آن در سطح محدودتري از ۱۴ هنرمند معاصر تقاضا شد در خانه هنرهاي ايراني به ارائه ايده هاي نقاشانه خود بپردازند.
خسروجردي در مورد سياستهاي آينده خانه هنرهاي ايراني گفت: اين محل از قدرت لازم براي انجام امور هنري گوناگون در سطح وسيع برخوردار است اما اولويت استفاده از آن، در اختيار هنرمندان مطرح و نام آشناي ايراني و يا احتمالا اعضاء انجمنهاي هنري است.
وي در پايان افزود: به هر صورت مراكزي همانند خانه هنرهاي ايران مراكزي هستند كه فضاي كاري لازم را براي هنرمند فراهم مي كنند، اما مهمترين مسئله در حال حاضر تشكيل سازماني است كه به شكل متمركز و در سطح وسيع داخلي و جهاني در رابطه با فروش آثار هنري فعاليت كند.
تا هنگامي كه اين اتفاق نيفتد، نبود بازار مناسب و سالم آثار هنري باعث مي شود، لطمات شديد بر بدنه خلاق هنرهاي تجسمي ايران وارد آيد.

مارمولك فيلم جسارت آميزي نيست
نشست خبري فيلم «مارمولك»، فيلم منتخب مردم در بيست و دومين جشنواره  فيلم فجر، با حضور عوامل اين فيلم در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) برگزار شد.
كمال تبريزي، كارگردان اين فيلم، سابقه شكل گيري فيلم «مارمولك» را مربوط به سال ۷۹ دانست و گفت: منوچهر محمدي، طرحي دوصفحه اي نوشته بود كه به من ارائه داد اما من گرفتار دو فيلم «فرش باد» و «گاهي به آسمان نگاه كن» شدم درنتيجه اين همكاري متوقف شد. بنابراين وي در اين فاصله با دوستان ديگري صحبت كرد كه اين كار را به سرانجام برساند و حتي آخرين نفري كه بر روي فيلمنامه با پيمان قاسم خاني كار كرد، ابراهيم حاتمي كيا بود.
وي اظهار داشت: مشغول ساخت مستند «صندلي سبز» مربوط به انتخابات شوراي شهر بودم كه آقاي محمدي گفت ابراهيم حاتمي كيا از اين فيلمنامه منصرف شده است.
منوچهر محمدي تهيه كننده مارمولك نيز گفت: ساخت مارمولك همانند «زير نور ماه» فكر مرا به خودش مشغول كرده بود و اين طرح دوصفحه اي را از همان ايام ساخت «زير نور ماه» نوشته بودم و علت اين فاصله اي كه بوجود آمد به خاطر تصميم گيري درباره چگونگي حال و هواي فيلم بود.
چون جنس موضوع به گونه اي است كه ممكن است فردي فكر كند به خاطر جذابيت، فكر در لايه هاي سطح باقي بماند.
بنابراين اين فرصت فراهم شد كه در رابطه با بعضي اجزاء بيشتر فكر كنم يا در فاصله چندساله بين «زير نور ماه» و ساخت «مارمولك» بيشتر به اين موضوع بپردازيم كه چه كارهايي را نبايد انجام دهيم.
وي در پاسخ به اينكه چرا رضا ميركريمي «مارمولك» را نساخت گفت: در ابتدا يكي از كساني كه در نظر داشتم با توجه به سابقه «زير نور ماه»، رضا ميركريمي بود. اما او گفت من يك تجربه كرده ام و كافي است. البته اين استدلال كه كارگرداني نخواهد خودش را تكرار كند منطقي است.
منوچهرمحمدي درباره علت عدم همكاري ابراهيم حاتمي كيا نيز به ايسنا گفت: او نگران بعد طنز فيلم بود كه آيا مي تواند آنرا در بياورد؟ چون در كارهاي قبلي وي ما سايه هاي كمرنگ طنز را مي بينيم اما در درامها و ملودرامهاي اجتماعي كارگردان موفق تري است.
در ادامه اين نشست، كمال تبريزي از انتخاب نقش اول فيلم پرويز پرستويي براي فيلم «مارمولك»گفت.وي تأكيد كرد: اولين انتخاب نزديك به يك انتخاب كامل و درست، پرويز پرستويي بود و ممكن بود تنها به دليل گرفتاري يا هر دليل ديگري نتواند  با اين پروژه همكاري كند. فيلمنامه نيز بگونه اي براي پرويز پرستويي نوشته شده بود و در ذهنم، بعداً از او، رضا كيانيان بود.
كارگردان «شيدا» در ادامه تصريح كرد: فكر مي كنم، تعداد بازيگراني كه بتوانند در سينماي ايران چنين نقش هايي را بازي كنند متأسفانه زياد نيست و كارگردان خيلي نمي تواند گزينش كند .بنابراين پرويز پرستويي بگونه اي به اين فيلمنامه سنجاق شده بود.
كمال تبريزي ضمن اشاره به انتخاب ديگر بازيگران «مارمولك» گفت: كار انتخاب بازيگران را حبيب رضايي انجام دادند و قبل از اينكه به انتخابات قطعي برسيم تأكيد داشتم غير از نقش اصلي، بقيه بازيگران تا جاييكه امكان داشته باشد چهره هاي شناخته شده نباشند. چون مي خواستم به رئاليسم و واقعيت فيلمنامه نزديك شويم.
وي در ادامه تصريح كرد: اين اتفاقات باعث مي شود مخاطب را به لايه هاي دروني موضوع كه تا حدود زيادي پوشيده مانده نزديك كنيم. مثلا در مارمولك كسي متوجه يك اتفاق نشده كه تمام جزئياتي كه در صحنه مي بينيم به صورت كل واحد وجود ندارد مثلاً يك پلان در خارج از تهران و يك صحنه در شهرستان فيلمبرداري شده اما بگونه اي در كنار هم قرار گرفتند كه واقعيت پذير شده و تماشاگر احساس مي كند همه صحنه ها در يك محل اتفاق افتاده است.
منوچهر محمدي نيز در پاسخ به اينكه آيا بر روي فيلمنامه، نظارت هايي خاص از سوي سازمانها و نهادها بود گفت: مثل همه پروژه ها، مشورتهايي را با اهالي سينما و عده اي از دوستان كه احساس كرديم نظرشان مي تواند در اين زمينه مورد توجه باشد داشتيم، اما به شكل رسمي نظارت يا اعمال سليقه اي نبود، چون فكر مي كنم شكل فيلمنامه بر خلاف عقيده  بعضي افراد، جسارت آميز نيست و اتفاقا فيلم محافظه كاري است.
وي در ادامه افزود: البته منظورم، مترادف هاي سياسي اين اصطلاحات نيست بلكه بيشتر اين موضوع را در نظر مي گيريم كه عاقلانه وارد بحثي شديم كه طبيعتاً اگر كسي بي اطلاع و بدون بررسي كافي وارد شود دچار مشكل مي گردد.

۴ فيلم پروانه ساخت گرفتند
شوراي صدور پروانه فيلمسازي ۳۵ ميليمتري براي چهار پروژه سينمايي پروانه ساخت صادر كرد.
روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گزارش داد: شوراي مذكور موافقت خود را با صدور پروانه ساخت براي چهار پروژه سينمايي به اسامي: «تنهايي دونده ماراتن» به كارگرداني اكبر حر و تهيه كنندگي جمال شورجه، «شاخه گلي براي عروس» به كارگرداني قدرت الله صلح ميرزايي و تهيه كنندگي سيدمحسن وزيري، «محكومين بهشت» به كارگرداني و تهيه كنندگي حجت الله سيفي و «مانا» به كارگرداني يدالله صمدي و تهيه كنندگي جهانگير كوثري اعلام كرد.

نگارستان
003693.jpg
فنچ
۱. كارل فابريتوس CarL Fabritius
۲. تولد: آمسترم ۱۶۲۲ / وفات: دلف ۱۶۵۴
۳. سبك نقاش: باروك (از سال ۱۶۰۰ در رم آغاز شد و تا اواسط قرن هجدهم ادامه داشت. غلو و تكلف مشخصه آن است. نام اين سبك از كلمه ايتاليايي «baracco» به معني مسخره يا ابله گرفته شده است).
۴. زندگينامه نقاش: آثار «كارل» نمونه عالي و برجسته اي از پيروان و شاگردان «رامبراند» است. اگر چه او اصول نقاشي «رامبراند» را تغيير داد و «روشنايي» در آثار او بر «سايه» غالب است، اما آثارش الهام گرفته از «رامبراند» است. او تاكيدي خاص بر نقاشي از ريزه كاري ها و آنچه كه چشم در واقعيت مي بينيد داشت و همين امر كارهاي او را «غلوآميز» جلوه مي داد. آثار او تاثيري عميق بر شاگردش «جان ورمر» داشت. تاكيد بر سادگي و فضايي آرام بخش در بسياري از آثار او (ورمر)، به تقليد از استاد ديده مي شود.
متاسفانه «فابريتوس» در اثر انفجار اسلحه خانه شهر «دلف» در حال كار بر روي يك «چهره» درگذشت. اين اثر نيز يكي از معدود آثار اوست كه از آتش سوزي جان سالم به در برده است.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: «فنچ طلايي»/ ۱۶۵۴/ رنگ روغن روي چوب/ ۲۳*۳۴ سانتيمتر فنچي كوچك، با پرهاي طلايي، روي قفسي سبز رنگ، با پس زمينه اي كرم رنگ ديده مي شود. زيبايي و زنده بودن نقاشي؛ حالتي را القاء مي كند كه گويي پرنده قابل لمس و زنده است.
علاوه بر اين، رنگ ها زيبا،آرام بخش و زنده اند.
۶. محل نگهداري تابلو: مارتيشوييس/ هاگو.

بهارستان
رو به روز و
خيالي از تو،
در بيشه هاي دور
شايد باران مي بارد
و بهار مشق بنفشه مي كند.
مهدي حسني

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
خداحافظي
از كودكي به ياد دارم بوي خوش عيد را، عطر سبزه ها، طعم شيرين سمنو، بي تابي براي تحويل شدن سال، شمارش معكوس براي تصاحب عيد و عيدانه و امروز دلتنگ از سپردن سال كهنه به خاطرات زمان و دلهره براي آغاز...
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
رانندگي راهبه با تراكتور
ورشو: يك راهبه در لهستان به جرم رانندگي با تراكتور و له كردن يك دستگاه خودرو به حبس محكوم خواهد شد.
اين راهبه ۴۵ ساله درحالي كه تحت تأثير مشروبات الكلي قرار داشت سوار بر تراكتور شد و با آن، خودرويي گرانقيمت را از بين برد.به گفته پليس، وي ۱۷ برابر حد مجاز از مشروبات الكلي استفاده كرده بود و در صورت اثبات جرمش، حداكثر به تحمل ۲ سال حبس محكوم خواهد شد.
قاتل، استاد دانشگاه
لندن: يك دانشمند در انگليس كه قصد داشت با سم، همسر خود را به قتل برساند، توسط يكي از دانشگاه هاي اين كشور استخدام شد.
در سال ۱۹۹۴، اين مرد قصد داشت داخل غذاي همسر خود سم بريزد و او را به قتل برساند به همين دليل به تحمل ۱۲ سال حبس محكوم شد.اما اين دانشمند پس از پشت سر گذاشتن ۷ سال از دوران محكوميت خود به دليل خوش رفتاري از زندان آزاد شد.
به هر حال، يكي از دانشگاه هاي معتبر انگليس او را به عنوان استاد استخدام كرده و قرار است از ماه آينده تدريس كند.
كوكايين در رب گوجه فرنگي
آمستردام: مأموران گمرك هلند از داخل كاميوني كه رب گوجه فرنگي حمل مي كرد ۱۰۰ كيلوگرم كوكايين كشف كردند.اين كاميون كه مبدأ آن كشور مولداوي بود، ۹۴۴ بشكه رب گوجه فرنگي حمل مي كرد كه مأموران پليس با استفاده از يك دستگاه اسكنر مخصوص، متوجه شدند داخل ۴ بشكه بيش از ۱۰۰ كيلوگرم كوكايين به ارزش ۴/۴ ميليون يورو جاسازي شده است.
آمريكايي هاي تنبل
واشنگتن: مردم آمريكا بيش از ورزش كردن به تماشاي تلويزيون و رانندگي مي پردازند. همچنين مردم اين كشور بيش از مردم ساير كشورهاي جهان، وقت خود را در محل كارشان سپري مي كنند. به همين دليل تعداد مرگ و ميرهاي ناشي از چاقي، تنبلي و مصرف مواد خوراكي ناسالم نسبت به گذشته چندين برابر افزايش يافته و حتي ممكن است از مرگ و ميرهاي ناشي از مصرف سيگار نيز سبقت بگيرد.
ضد دوپينگ
لندن: جشنواره جهاني سگ بار ديگر با جنجال همراه شد. دو روز پيش، صاحب سگي كه بخت اول كسب عنوان قهرماني به شمار مي آمد مدعي شد كه يكي از رقيبان، داخل غذاي سگ وي داروي تضعيف كننده ريخت و در حقيقت سگ را ضد دوپينگ كرد.به گفته وي، صاحب سگ رقيب، گوشتي را آغشته به دارو كرد و آن را به سگ او خوراند به همين دليل در هنگام برگزاري مسابقه، سگ وي سست و گيج شده بود.
گاوبازي چيني
پكن: چين در حال ساخت ورزشگاه اختصاصي گاو بازي است. اين ورزشگاه، سه هزار نفر ظرفيت تماشاگر دارد و خرداد سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد.گاه بازي يكي از ورزش هاي سنتي كشور چين است اما برخلاف گاوبازي اسپانيايي ها كه در آن، يك انسان در برابر گاو قرار مي گيرد، در چين دو گاو وحشي با يكديگر به نبرد مي پردازند تا اين كه يكي از گاوها روي زين بيفتد و يا پا به فرار بگذارد.
بيماري ريوي مرگبار
نيويورك: به نظر شما نقطه اشتراك كارگران معدن و افرادي كه در لابراتوارهاي دندانسازي كار مي كنند چيست؟ هر دوي آنان در معرض ابتلا به يك بيماري ريوي كشنده قرار دارند كه عامل اصلي آن تنفس ذرات سيليس است.
در گذشته تصور مي شد تنها كارگراني كه در معادن فعاليت مي كنند در خطر تنفس اين ذرات قرار دارند اما دانشمندان مي گويند، كاركنان لابراتوارهاي دندانسازي نيز به اندازه كارگران معادن در معرض خطر قرار دارند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۳۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۵۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۶ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري سيمون: نمايشگاه نقاشي محبوبه زاده احمدي/ تا ۲۸ اسفند/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* گالري گلستان:  نمايشگاه هنرهاي كاربردي ده هنرمند معروف/ تا ۲۶ اسفند/ خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه شفق: نمايشگاه عكس «نگاه نو» آثار اسماعيل اسماعيلي/ تا ۲۶ اسفند/ خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق/ تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* نگارخانه بهمن: نمايشگاه آبرنگ احمد قبادي/ تا ۲۶ اسفند/ ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن/ تلفن: ۵۳۱۲۱۸۰
*نگارخانه فاخته: نمايشگاه زيورآلات گروهي از هنرمندان/ تا ۲۶ اسفند/ گاندي شمالي، خيابان خشايار، روبروي سرخه بازار، شماره ۴۳/ تلفن: ۲۰۱۳۰۵۲

گل و گياه
گل بادلرزان
003690.jpg
نام علمي: Pulsatilla vulgaris
خانواده: RANUNCULACEAE
گياه دائمي به بلندي و گستردگي ۲۳-۱۵ سانتي متر است كه داراي برگ هاي پر مانند سبز روشن بوده و گلهاي فنجاني شكل به رنگ هاي سفيد، صورتي، ارغواني و قرمز آن در بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني از هوموس با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي با شد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر تازه و يا قلمه ريشه در زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |