يكشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۵ - Mar 14, 2004
انتخابات رياست جمهوري روسيه امروز برگزار مي شود
ولاديمير پوتين و رقيبانش
پوتين تنها گزينه اي است كه مردم روسيه و دولت هاي غربي براي رياست جمهوري روسيه مي شناسند
003648.jpg
003645.jpg
انتخابات رياست جمهوري روسيه امروز درحالي برگزار مي شود كه از چند ماه پيش همه نتيجه آن را مي دانند. به گفته يكي از نامزدهاي اين انتخابات كه او نيز از هواداران پوتين است: همه مي خواهند ولاديمير پوتين رئيس جمهوري بعدي باشد.
واشنگتن درباره اين انتخابات ابراز نگراني كرده است و مطبوعات آمريكايي از مدت ها با انتشار مقالات و گزارش هايي از وجود يك ديكتاتوري با ظاهر دموكراسي در روسيه خبر داده بودند. بعضي گروه هاي حمايت از حقوق بشر هم در داخل و خارج مي گويند، اين پايان تجربه دموكراسي در دوران بعد از شوروي در روسيه است.پوتين روز پنجشنبه بر صفحه تلويزيون ظاهر شد و از رأي دهندگان خواست در انتخابات شركت كنند.
اگرچه نظرسنجي ها نشان مي دهد پوتين ۶۰ درصد آرا را به دست مي آورد اما اين نگراني وجود دارد كه روس ها امروز با اين تصور كه به هر حال نتيجه انتخابات معلوم است به كار روزانه خود بپردازند و صندوق هاي رأي را خالي بگذارند. به همين دليل از روز جمعه مقامات بلندپايه در تلويزيون از مردم مي خواهند كه در انتخابات شركت كنند. پوتين براي رئيس جمهور شدن به ۵۰ درصد آرا نياز دارد. در مسكو در مقابل ورودي برخي آپارتمان ها آگهي شده است كه در حوزه هاي رأي گيري غذا به قيمت ارزان به فروش مي رسد. با اين حال خبرگزاري ها و رسانه هاي خبري از مسكو خبر مي دهند كه بدون شك روس ها از چهار سال نخست رياست جمهوري پوتين راضي و خشنودند. ثبات اقتصادي و نزديكي با غرب مشهودترين دلايل محبوبيت پوتين در ميان روس هاست.
003642.jpg
003639.jpg

رقيبان پوتين
پوتين در اين انتخابات با پنج نامزد ديگر رقابت مي كند.
يكي از آنها سرگئي گلاژيف ۴۳ ساله اقتصاددان كمونيست است كه حزب مام ميهن را در انتخابات پارلماني سال گذشته به سوي يك موفقيت پيش بيني نشده هدايت كرد و بسياري اين موفقيت او را بزرگترين و جدي ترين تهديد براي پوتين مي دانند.
انتقاد شديد از اصلاحات اقتصادي اخير شعار اصلي تبليغاتي او و ايجاد رفاه از وعده هاي انتخاباتي اش بود. او خصوصي سازي منابع روسيه را اقدامي جنايتكارانه خوانده است.
ايرينا خاكامادا از ديگر نامزدهاي اين انتخابات و تندترين مخالف پوتين است به دليل همين انتقادهاي شديد او از حمايت حزبش يعني اتحاد راست ميانه محروم شد اما همچنان بر سخنانش تأكيد كرد. او حكومت پوتين را يك ديكتاتوري غيرقابل قبول خوانده است. او يك دورگه ژاپني روسي است كه در اقتصاد تخصص دارد. او دومين زني است كه در انتخابات رياست جمهوري روسيه نامزد شده است.
نيكلاي خاريتونوف سه ماه پيش در ميان حيرت همه به عنوان نامزد حزب كمونيست در اين انتخابات معرفي شد. همه انتظار داشتند كه گنادي زوگانوف رهبر حزب كمونيست براي سومين بار در انتخابات نامزد شود.
003636.jpg
003633.jpg

اما شايد اطمينان از پيروزي پوتين زوگانف را از اين كار بازداشت. شگفتي از نامزد شدن خاريتونوف بدين دليل بود كه او حتي عضو حزب كمونيست هم نيست.
عدم حضور ولاديمير ژيرينوفسكي ملي گرا در اين انتخابات نشانه ديگري از اطمينان به محبوبيت پوتين و پيروزي او در انتخابات است. حزب ليبرال دمكرات ژيرينوفسكي الگ ماليشكين را در اين انتخابات نامزد كرده است. ماليشكين ۵۲ ساله نسبت به رقبايش چهره كم اهميت تري است. درباره سياست ها و ديدگاه هاي او هم اطلاعات زيادي وجود ندارد.و بالاخره سرگئي ميرونوف پنجمين رقيب پوتين است كه اعلام نامزدي اش موجب تعجب ناظران شد. او رئيس شوراي فدراسيون يا همان مجلس علياي پارلمان است كه به شدت از پوتين حمايت مي كند. پس چرا براي رقابت با او در انتخابات رياست جمهوري كانديدا شده است؟او گفته است: ما همه مي خواهيم كه ولاديمير پوتين رئيس جمهور بعدي باشد. من اعتقاد دارم مخالفان انتخاباتي هم مي توانند دشمن باشند هم نباشند. من دشمن پوتين نيستم.

كوتاه از سياست جهان
اتحاديه اروپا به دنبال حضور بيشتر در آسياي مركزي
كريس پاتن رئيس كميسيون روابط خارجي اتحاديه اروپا به منظور افزايش حضور اتحاديه اروپا در آسياي مركزي از تاريخ ۱۵ تا ۱۹ مارس (۲۵ تا ۲۹ اسفند) به اين منطقه سفر مي كند.مقام هاي كميسيون اروپا با اعلام اين خبر افزودند: پاتن در اين سفر در نظر دارد از قزاقستان، تاجيكستان، قزقيزستان و ازبكستان ديدار و با مقام هاي دولتي اين جمهوريها در مورد مسايلي نظير روابط دوجانبه، مقابله با تروريسم، قاچاق مواد مخدر و لزوم تسريع در روند اصلاحات سياسي و اقتصادي گفتگو كند.
آمادگي كره جنوبي و آمريكا بر مقابله با تهديدات احتمالي كره شمالي
مقامهاي دفاعي كره جنوبي و آ مريكا ديروز موافقت كردند كه با حفظ آمادگي مشترك نظامي، با تهديدات احتمالي از سوي كره شمالي به دنبال تحولات سياسي اخير در كره جنوبي مقابله كنند.به گزارش ايرنا مقامات كره جنوبي نگران اين مساله هستند كه به دنبال تصويب استيضاح «رو موو هيون» رئيس جمهور اين كشور از سوي مجلس ملي و ايجاد يك خلاء سياسي در سئول، كره شمالي بخواهد اقدامي نظامي عليه اين كشور صورت دهد.
فروش ۱۶۰ ميليون يورو سلاح آلماني به اسرائيل
پايگاه اينترنتي ايلاف روز جمعه از فروش ۱۶۰ ميليون يورو سلاح توسط آلمان به اسرائيل در سال ۲۰۰۲ ميلادي خبر داد.به گزارش ايرنا ايلاف نوشت: آلمان همچنين در سال ۲۰۰۲ ميلادي، ۵/۲ ميليارد يورو سلاح به كشورهاي جهان سوم فروخته است.اين منبع اعلام كرد: آلمان در سال مذكور تجهيزات نظامي و قطعه هايي از موتور انواع زره پوش ها و تجهيزات سنگين جنگي به ارزش ۱۶۰ ميليون يورو به اسرائيل صادر كرده است.
اعتراض اعراب آمريكايي به تبليغات انتخاباتي بوش
يك گروه از آمريكاييان عرب تبار روز جمعه با انتقاد از محتواي تبليغات انتخاباتي بوش در برخي از شبكه تلويزيونهاي آن كشور، خواستار تغيير فوري يا قطع پخش اين تبليغ شدند.به گزارش ايرنا از واشنگتن جيمز زاگبي رئيس انستيتوي آمريكائيان عرب تبار واقع در واشنگتن با انتشار بيانيه اي گفت: در اين تبليغ انتخاباتي، ضمن اشاره به تروريسم، چهره مردي با ظاهر خاورميانه اي نشان داده مي شود و به طور غيرمستقيم به بينندگان القا مي كند كه مردم خاورميانه در ارتبا ط با تروريسم فعاليت مي كنند.
زاگبي افزود: تبليغ انتخاباتي بوش سياست كليشه اي و ترس را رواج مي دهد.
وي كه عضو كميته ملي حزب دموكرات ها نيز مي باشد افزود: اين تبليغ تصوير منفي از اعراب به بينندگان ارائه و موجب گسترش سوءظن جامعه آمريكا نسبت به اعراب و  آمريكائيان عرب تبار مي شود.
عمليات گسترده پليس بوسني براي بازداشت كارادزيچ
پليس صرب بوسني ديروز اعلام كرد به منظور دستگيري رادووان كارادزيچ، رهبر پيشين صرب هاي بوسني در منطقه براتوناچ در شرق اين كشور دست به عملياتي گسترده زده است.به گزارش خبرگزاري فرانسه از بانيا لوكا، فرمانده پليس صرب بوسني با بيان اين مطلب به خبرگزاري فرانسه افزود :نيروهاي پليس از بامداد روز شنبه و به دنبال كسب اطلاعات و گزارش هايي كه حاكي از حضور رادوان كاردزيچ در منطقه براتوناچ و تلاش وي براي گذشتن از مرزهاي صربستان بود به عملياتي گسترده در اين بخش از كشور دست زدند.
سازمان ملل دارايي هاي چارلز تيلور را مسدود كرد
شوراي امنيت سازمان ملل دارايي هاي رئيس جمهور بر كنار و تبعيد شده ليبريا را مسدود اعلام كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، شوراي امنيت با اكثريت آرا قطعنامه  اي را تصويب كرد كه در آن دارايي هاي چارلز تيلور رئيس جمهور پيشين ليبريا مسدود اعلام شد.چارلز تيلور به سرقت از اموال عمومي و دخالت در تجارت غيرقانوني الماس متهم شده است.وي چندي پيش از مقام خود بركنار و از كشور تبعيد شد.
در قطعنامه شوراي امنيت از تمامي كشورها خواسته شده است دارايي ها و درآمدهاي اقتصادي متعلق به تيلور، همسر و فرزندانش را مسدود كنند.
از سوي ديگر وانيل پا سوي سخنگوي تيلور اعلام كرد تيلور به زودي تصميم سازمان ملل را بررسي خواهد كرد و به آن پاسخ مناسب خواهد داد.

ديدار هيأت هاي آمريكايي و فلسطيني در بيت المقدس
مسئولان  فلسطيني  و آمريكايي  براي  بررسي  طرح هاي  آريل  شارون  نخست  وزير رژيم  صهيونيستي  براي  قطع  ارتباط با فلسطينيها در مقر كنسولگري  آمريكا در بيت المقدس  تشكيل  جلسه  دادند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره  قطر،صائب  عريقات  وزير امورمذاكرات  در تشكيلات  خودگردان  فلسطين  گفت :در اين  نشست  بر لزوم  وحدت  اراضي فلسطين  و عقب  نشيني  از تمامي سرزمين هاي  اشغال  شده  سال  ۱۹۶۷ تأكيد شد.
هيات  آمريكايي  متشكل  از «ويليام  برنز» معاون  وزيرخارجه آمريكا، «استيوهادلي» مرد شماره  دو در شوراي  امنيت  ملي  و «اليوت  آبرامز» مسئول  خاورميانه  در شوراي  مذكور با مسئولان  اسرائيلي  نيز درباره  طرح هاي  شارون  براي عقب  نشيني  از نوار غزه  گفتگو كردند.
براساس  اين  گزارش  «سيلوان  شالوم » وزيرخارجه  اسرائيل  تأكيدكرد موضع آمريكايي ها در قبال  طرح  شارون  به  تدريج  مثبت  تر از گذشته  مي شود اما وي در عين  حال  به  نقل  از شارون  اعلام  كرد «اين  كافي  نيست  كه  آمريكايي  ها موافقت  خود را با اين  طرح  اعلام  كنند بلكه  بايد از آن حمايت  كنند.»
از سوي ديگر شيخ  عبدا... الشامي از مسئولان  جنبش  جهاد اسلامي  فلسطين  اعلام  كرد عقب نشيني  احتمالي  رژيم  صهيونيستي  از نوار غزه  دستاوردي  براي  انتفاضه بوده  و در نتيجه  عمليات  نظامي  مبارزان  است .
به  گزارش  واحدمركزي  خبر از بيروت : شيخ  الشامي امروز در مصاحبه  راديويي  گفت : آمادگي  رژيم  صهيونيستي  براي خروج  از نوار غزه  جدي  است  زيرا تحت  فشارهاي  شديد نظامي و سياسي  وعملياتي  انتفاضه  قرار دارد و ديدارهاي  مسئولان  اسرائيلي  بامقامهاي مصري  و آمريكايي  گوياي  اين  مسئله  است .وي  افزود: تماسهايي  ميان  جنبش  جهاد اسلامي فلسطين  و تشكيلات خودگردان  آغاز شده  است  تا در صورت  خروج 
بي  قيد و شرط اسرائيل  از نوار غزه  ، اين  جنبش  در دولت  شركت  كند.
در همين حال گروهي  از نظاميان  رژيم  صهيونيستي  سحرگاه  امروز به  محله  السلام  شهر رفح  در جنوب  نوار غزه  يورش  بردند و شش  فلسطيني  را بازداشت  كردند.

انتخابات پارلماني اسپانيا تحت الشعاع انفجارهاي مادريد
انتخابات پارلماني اسپانيا كه امروز برگزار مي شود به شدت تحت تاثير انفجارهاي مرگباري كه سه روز قبل در ايستگاه هاي راه آهن مادريد پايتخت آن كشور ۲۰۰ كشته و ۱۵۰۰ زخمي برجاي گذاشت قرار گرفته است.
گزارش ها حاكي از آن است كه شدت اين انفجارها موجب شده تا مردم هر لحظه در انتظار شنيدن خبر جديدي در مورد عاملين اين انفجارها باشند كه در نتيجه آن اذهان آنها از انتخابات دور شده و انتخابات تا حدودي كمرنگ گرديده است.
با اين وجود نامزدهاي برجسته انتخابات پارلماني اسپانيا تا آخرين لحظات حول محور مبارزه با تروريسم به مبارزات انتخاباتي خود ادامه داده اند.
همزمان با تحولات انتخاباتي بحث عاملان انفجارهاي روز پنجشنبه مادريد، همچنان گرم است.
جدايي طلبان باسك ديروز براي چندمين بار پياپي هرگونه ارتباط با اين انفجارها را تكذيب كردند اما دولت اسپانيا همچنان اصرار مي ورزد كه سازمان جدايي طلبان باسك (اتا) عامل انفجارهاست.

عمليات جديد نظاميان آمريكايي در افغانستان
سخنگوي نيروهاي نظامي آمريكايي مستقر در افغانستان ديروز از آغاز عملياتي جديد در شرق، جنوب شرق و غرب افغانستان خبر داد.
به گزارش ايرنا «براين هيلفرتي» در كنفرانس خبري به خبرنگاران گفت كه اين عمليات كه اسم آن طوفان كوهستان است از ۱۷ اسفندماه سال جاري بعد از پايان عمليات «بادهاي شديد» شروع شده است.وي با بيان اين كه در عمليات مزبور نيروي هوايي نيز شركت دارد، هدف از آن را ايجاد ثبات و امنيت، مبارزه و نابودي تروريستها و تقويت ثبات اجتماعي در افغانستان خواند.
هيلفرتي گفت: در جريان اجراي عمليات بادهاي شديد، يكهزار و ۷۳۱ گشت امنيتي در كشور انجام گرفت و ۲۲ نفر از تروريستها كشته شدند.
وي افزود: در اين عمليات همچنين تعدادي از نيروهاي ارشد تروريستي دستگير شدند اما در ميان آنان اسامه بن لادن، رهبر شبكه القاعده و ملامحمدعمر رهبر گروه طالبان وجود نداشتند.
از سوي ديگر ديروز اعلام شد سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) درخواست حامد كرزاي براي تأمين امنيت در آستانه انتخابات رياست جمهوري در افغانستان را بررسي مي كند. به گزارش واحد مركزي خبر از كابل روزنامه اراده در شماره ديروز خود با درج اين مطلب به نقل از دبيركل ناتو نوشت: حامد كرزاي رئيس دولت انتقالي اسلامي افغانستان در نامه رسمي از مقامات ناتو خواست اين سازمان براي تأمين امنيت حوزه هاي انتخاباتي در اين كشور همكاري كند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |