يكشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۵ - Mar 14, 2004
ايران در اعتراض به قطعنامه شوراي حكام اعلام كرد بازرسان هسته اي را نمي پذيرد
اعتراض ايران به قطعنامه شوراي حكام
اين قطعنامه تحت فشار آمريكا و بدون رأي گيري تصويب شد
003720.jpg
پس از پنج روز كشمكش بازيگران مؤثر بين المللي در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي بر سر برنامه هسته اي ايران اين نهاد ديروز قطعنامه اي صادر كرد كه بلافاصله با اعتراض يك مقام وزارت خارجه ايران روبرو شد.
امير زماني نيا مدير كل امور سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه و عضو هيأت مذاكره كنندگان ايران در وين، در جلسه شوراي حكام بدون اشاره به نام آمريكا از اعمال فشار اين كشور به شوراي حكام خبر داد و گفت:  اين قطعنامه پس رفت جدي (از دستاوردهاي آژانس در ماههاي اخير) به شمار مي رود كه صرفا محصول فشار «يك كشور» است.
دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  نيز گفت : قطعنامه  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي در مورد فعاليت هاي  هسته اي  ايران  به  صورت  منصفانه  تنظيم  نشده  است . حسن  روحاني  ديروز  در يك  كنفرانس  خبري  با حضور خبرنگاران  داخلي  و خارجي  افزود: همكاريهاي  گسترده  جمهوري  اسلامي ايران  در ماههاي  گذشته  با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي در اين  قطعنامه  منعكس  نشده  است .
روحاني  افزود: آنچه  در قطعنامه  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي آمده  با واقعيت ها فاصله  زيادي  دارد، اگرچه  ايجاد تعهدجديدي  براي  ايران  ندارد اما لحن  قطعنامه ، لحن  مناسبي  نيست .
دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  گفت : قطعنامه  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي به  صورت  يك  ديو بدقيافه  با شاخهاي  خطرناك  و دندانهاي  تيز تنظيم  شده  كه شاخهايش  از ميان  رفته ، دندانهايش  شكسته ، اما همچنان  قيافه  كريهش  باقي مانده  است .
دكتر روحاني  گفت : نطقهايي  كه  در آژانس  ايراد شده ، همه  كشورها به استثناي  كانادا، به  نفع  ايران  بوده  و اين  نشان  مي دهد كه  آمريكاييان  نتوانسته  اند، نظر خودشان  را اعمال  كنند و مسيري  كه  جمهوري  اسلامي ايران انتخاب  كرده ، درست  بوده  است .
دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  گفت : قطعنامه  آژانس  از نظر محتوايي  مطالبي ندارد و برخي  بندها بر اساس  توهم  تنظيم  شده ، مثلا آمريكاييان  شايع  كردند كه  غير از نطنز در مراكز ديگري  هم  غني سازي  مي شود، لذا از ايران  خواسته كه  تعليق  را در سراسر كشور عملي  كنند.
از آنجا كه  ما به جز نطنز جاي ديگري  نداريم ، اين  بند هيچ  اثر عملي  ندارد.
وي  گفت : برخي  موارد در قطعنامه  خيلي  بزرگتر از واقعيتش  مطرح  شده  مثل P2 كه  با واقعيت  خارجي  آن منطبق  نيست .
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به پرسشي درباره رابطه ايران با آژانس پس از قطعنامه شوراي حكام گفت: ايران روابط خود را با آژانس به حال تعليق درنياورده است اما به حالت يك واكنش اعتراضي از پذيرش بازرسان آژانس خودداري كرده است.
موضع وزارت خارجه
سخنگوي وزارت خارجه با تأكيد بر اينكه «آمريكا نتوانسته است قطعنامه كاملاً يكجانبه خود را كه مورد مخالفت غيرمتعهدها و برخي كشورهاي اروپايي بود، پيش ببرد» مفاد قطعنامه پاياني اجلاس را تبليغاتي خواند و گفت: اين قطعنامه تكليف جديدي را براي ايران اعمال نمي كند كه ما ملزم باشيم علاوه بر همكاريهاي موجود اقدامات ديگري را انجام دهيم و ايران هيچ خواسته اي فراتر از تعهدات خود در چارچوب معاهده هسته اي موافقت نامه پادمان و اجراي موقت و داوطلبانه پروتكل كه به آن پايبند است را نمي پذيرد.
به گزارش ايسنا حميدرضا آصفي با انتقاد از عملكرد برخي كشورها و شوراي حكام در ارايه يك قطعنامه منطقي، بيطرف و كارشناسانه گفت:  جمهوري اسلامي ايران نمي تواند اين نحوه عملكرد را ناديده بگيرد. در عين حال لازم مي داند از تلاش كشورهاي غيرمتعهد و كشورهاي مستقل كه در اين اجلاس با واقع بيني به ابعاد كارشناسي موضوع پرداختند، تشكر شود.
درباره يك بند قطعنامه
003723.jpg

يك ديپلمات بلندپايه ايران تأكيد كرد: بند f قطعنامه مربوط به ايران خطرناكترين بندي است كه ذكر شده و مي تواند در مراحل بعدي پرونده ايران را به شوراي امنيت بكشاند.
اين مقام در گفتگو با خبرگزاري مهر در توضيح بند f قطعنامه شوراي حكام گفت: بند f قطعنامه شوراي حكام با ابراز نگراني از نقص اظهارنامه ايران در ۲۹ اكتبر، دو اتهام به جمهوري اسلامي ايران وارد كرده است، يكي اينكه گزارش اكتبر ۲۰۰۳ ايران تصوير كاملي از فعاليتهاي گذشته و ايران ارائه نكرده است و ديگر اينكه اين نقايص مي تواند آژانس را به فعاليتهاي هسته اي ديگري كه تاكنون ايران گزارش نداده باشد، رهنمون كند.
وي افزود: مواردي را كه قطعنامه از آن به عنوان نقص نام برده است يكي در خصوص طراحي و تحقيقات و توليد قطعات و فعاليتهايي كه در خصوص آزمايش دستگاه P2 است و مورد دوم دو طيف سنج و مورد سوم طراحي براي ساخت سلول هاي داغ در راكتور آب سنگين اراك است.وي با اشاره به اينكه خود آژانس اتمي باني اين بند بوده است، توضيح داد: اين بندي است كه براساس گزارش خلاف واقع و دروغ البرادعي مبني بر نقص توضيحات ايران در نامه اكتبر ۲۰۰۳ طرح ريزي شده است. در حالي كه آنچه كه در بيانيه اكتبر بر آن تأكيد شده اين بود كه ايران ناگفته هايش را طبق قرارداد پادمان بيان كند و موظف نبوده است از فعاليتهاي جاري اش گزارش بدهد و بر اين اساس مواردي كه درباره ايران گفته شده است جز يك مورد جزئي، صحت ندارد.
اين ديپلمات افزود: در مورد P2 كه صرفا يك پروژه تحقيقاتي بوده است، ايران طبق قرارداد پادمان با آژانس (قرارداد ۱۵۳) به هيچ عنوان موظف به ارائه آن نبوده است، چرا كه پروژه تحقيقاتي است و با مواد هسته اي آزمايش نشده است.
وي افزود: بدين ترتيب ايران صرفا طبق تعهدي كه در مورد اجرايي شدن پروتكل پيش از تأييد در مراجع ذيربط داد، مي توانست آن را ارائه كند، هر چند طبق قوانين، ۱۸۰ روز پس از تصويب پروتكل در مجلس مي بايست آن را اعلام مي كرد كه با احتساب اين مدت جمهوري اسلامي ايران در اواسط ژوئن موظف خواهد شد چنين مواردي را اعلام كند و قصد اين كار را نيز داشته است. وي تأكيد كرد ايران صرفاً به صورت داوطلبانه و فراتر از تعهدش آزمايشها   با p2 را به بازرسان آژانس نشان داده است، اما متأسفانه به گونه اي ديگر از آن سوء استفاده كردند و آن را دليلي بر ناقص بودن گزارش ايران خواندند.
چكيده متن قطعنامه
به گزارش ايرنا در قطعنامه شوراي حكام از ايران خواسته شده است كه همكاري خود با آژانس بين المللي انرژي اتمي را به ويژه از طريق ارائه فوري اطلاعات مفصل و صحيح درباره تمامي جنبه هاي فعاليتهاي هسته اي حال و آينده ايران، ادامه داده و تشديد كند.
اين قطعنامه قويا از ايران خواسته است كه به سرعت پروتكل الحاقي را تصويب كند و اهميت رعايت مهلت مربوط به اين امر را كه در پروتكل الحاقي درج شده است، مورد تأكيد قرار داده است.
قطعنامه از اين كه ايران در تشريح تمامي فعاليتهاي هسته اي خود، به در اختيار داشتن نقشه هاي سانتريفيوژ پي۲ و تمامي فعاليتهاي مربوط به آن اشاره نكرده، به شدت ابراز تأسف كرده است و از موضوع فعاليتهاي مربوط به پولونيوم ۲۱۰ نيز ابراز نگراني كرده است.در قطعنامه شوراي حكام آمده است كه آژانس سرگرم تحقيق در مورد راهها و منابع عرضه فناوري و تجهيزات و مواد هسته اي و غيرهسته اي يافت شده در ايران است و از تمامي كشورهاي ثالث مصرا مي خواهد كه به طور اضطراري، كامل و نزديك براي روشن شدن مسائل حل نشده برنامه هسته اي ايران همكاري كنند.اين قطعنامه ايران را به برداشتن فوري تمامي گامهاي لازم جهت حل تمامي مسائل باقي مانده فرا مي خواند و از محمد البرادعي مدير كل مي خواهد كه پيش از پايان ماه مه درباره اين مسائل و نيز درباره اجراي اين قطعنامه و قطعنامه هاي قبلي گزارشي تهيه كند تا در نشست شوراي حكام در ماه ژوئن و يا زودتر از آن، مورد بررسي قرار گيرد.
به موجب اين قطعنامه، شوراي حكام بررسي پيشرفت راست آزمايي اعلاميه هاي ايران و نيز چگونگي پاسخ به كوتاهي هاي به عمل آمده را به دريافت گزارش مدير كل موكول مي كند و همچنان اين موضوع را مدنظر قرار مي دهد.

وزارت آموزش و پرورش:
مطالبات ۴۰۰ هزار فرهنگي پرداخت شد
حق جذب و مطالبات سال هاي گذشته ۴۰۰ هزار نفر از فرهنگيان شاغل در مناطق محروم و برخوردار امسال به طور كامل پرداخت شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، پرداخت اين مطالبات به علت افزايش چهار درصدي براساس مصوبه هيأت دولت و الحاق نقاط جديدي به محدوده مناطق مزبور با مشكلات و فشارهاي زيادي همراه بوده است.
با وجود تنگناها و دشواري هاي فراوان، مابه التفاوت پاداش خدمت بازنشستگان سال ۷۸ در سال ۸۱ و مطالبات پاداش بازنشستگان سال هاي ۸۰ و ۸۱ به طور كامل پرداخت شده است.
مبلغ خسارات بيمه حوادث تحصيلي بابت فوت و نقص عضو از ۶ و ۱۲ ميليون ريال به ترتيب به ۱۰ و ۱۵ ميليون ريال افزايش يافت.علاوه بر آن در قبال فوت دانش آموزان و دست اندركاران آموزشي تا مبلغ ديه كامل بيمه شدند.

در جمع مديران بانك هاي دولتي و خصوصي مطرح شد
اظهارات رئيس جمهوري درباره تورم و برداشت از حساب ذخيره ارزي
003717.jpg
كنترل نقدينگي، اتخاذ سياست هاي غيرتورمي اشتغال و توليد بايد محور اصلي كار بانك هاي كشور باشد.
حجت الاسلام والمسلمين «سيد محمد خاتمي» رييس جمهوري ديروز در جمع مديران بانك هاي دولتي و خصوصي از بانك مركزي به عنوان قلب سيستم مالي كشور نام برد و افزود: بانك مركزي ايران به لحاظ كيفي، دانش، تجربه و انديشه در مرحله بالايي قرار دارد و پشتوانه اصلي اقتصاد پوياي ما سيستم بانكي است.
به گزارش ايرنا، رئيس  جمهوري  با تاكيد بر اينكه  نمي توان  يك  اقتصاد پويا داشت  اما حق و حرمت  افراد جامعه  را به  رسميت  نشناخت ، خاطرنشان  كرد: مردم  شيء  و نيروهايي  نيستند كه  فقط در اختيار حكومت  باشند.
آقاي  خاتمي ادامه  داد: حكومت  خوب ، آن  حكومتي  نيست  كه  فقط به  فكر نان و زندگي  روزمره  مردم  باشد، مهمترين  خواست  مردم  آزادي  است  و هر موجود زنده گرايش  به  آزادي  دارد و مي خواهد آزاد زندگي  كند.وي  تصريح  كرد: افتخار مي كنم  كه  اين  دولت  با شعار توسعه  سياسي ، آزادي هاي  سياسي  و استقرار مردم  سالاري  ديني  روي  كار آمد، اگرچه  در عرصه  اقتصاد كه  هدف  ما نبود نيز كامروايي  ما حتي  بيشتر از عرصه  سياسي  بود.
رئيس  جمهوري  ادامه داد: هرچند كه  دولت  به  كم كاري  متهم  مي شود، اما موانع  بسياري  برسر راه  توسعه  سياسي  وجود دارد كه  ريشه  آن  نيز تاريخي  است  و مشكل  اصلي  ما ظرفيت  تاريخي  ما است .
آقاي  خاتمي با اشاره  به  سخني  از سقراط مبني  براينكه ، انسان  ناراضي ، بهتر از خوك  راضي  است  گفت : ما سعي  كرديم  با تصويب  قوانين  درست  از حقوق و حرمت  انسان  دفاع  كنيم  و كارهايي  هم  در اين  زمينه  انجام  شد و البته  ناكامي هايي  هم  بوده  است .
رئيس  جمهوري  تصريح  كرد: خوشبختانه  در مورد مسائل  اقتصادي  پيشرفت چشمگيري  داشته ايم  و در اصلاحات  اقتصادي  موفق  بوده ايم ، گرچه  هنوز مشكلات  زيادي داريم ، اما جهت گيري  دولت  موفق  بوده  است .
آقاي  خاتمي ادامه  داد: امروز از ثبات  نسبي  مالي  در داخل  برخورداريم  و در بخش  خارجي  نيز استحكام  و توازن  قابل  قبولي  داريم  و بطور كلي  وضعيت  اقتصادي  ما نسبت  به  گذشته  اميدواركننده  تر است .وي  اظهارداشت : در جهت  توليد و ايجاد ارزش  افزوده  در كشور و اشتغالزايي  جهت گيري  درستي  داشته ايم ، اگر چه  كمتر موفق  بوده ايم  و هرچند كه  از مشاركت سرمايه هاي  خارجي  كمتر استفاده  كرده ايم ، اما توانسته ايم  با روشهاي  گوناگون  مانند بيع  متقابل ، پشتوانه  محكمي  از نظر سرمايه گذاري  ايجاد كنيم .
آقاي  خاتمي  به  تلاش  دولت  براي  ايجاد يك  انضباط مالي  مناسب  اشاره  كرد و گفت : تلاش  كرديم  كه  اقتصاد كشور را از تكان هاي  شديد و شوك هاي  بزرگ  ايمن  كنيم .
رئيس  جمهوري  كاهش  نرخ  تورم  از ۲۵ درصد در برنامه  دوم  به  ۱۴ درصد در برنامه  سوم  توسعه  را يك  حركت  مهم  خواند و گفت : البته  در سال  ۸۰ اين  رقم  به  كمي  بالاتر از ۱۱ درصد رسيده  و اين  موضوع ، بسيار قابل  توجه  است.
آقاي  خاتمي همچنين  به  تاسيس  حساب ذخيره  ارزي  اشاره  كرد و گفت : امروز از پشتوانه  ارزي  مستحكمي  برخورداريم  كه  بي سابقه  است  و تشكيل  حساب  ذخيره  ارزي  در آستانه  انتخابات  دوره  دوم  رياست  جمهوري ، يك  اقدام  مهم  و شجاعانه  بود، در حالي  كه  مي شد، آن  زمان  آن  پول  را بعنوان  يك  تسكين دهنده  به  جامعه  تزريق  كنيم .
رئيس  جمهوري  تاكيد كرد: من  ازجمله  كساني  هستم  كه  با استفاده  بدون  احتياط از حساب  ذخيره  ارزي  مخالفم  و معتقدم  اين  حساب  و ذخيره  ارزي  بايد بعنوان  يك  پشتوانه  بزرگ ، حفظ و نگهداري  شود.
آقاي  خاتمي  همچنين  آغاز فعاليت  بانك هاي  خصوصي را عامل  مهمي در جهت  تقويت  بخش  خصوصي  در سيستم  اقتصادي  عنوان  كرد و گفت : خوشحال  هستم  كه  درحال  حاضر شاهد تاسيس  و ظهور بانك هاي  خصوصي  هستيم  و اين  كار موجب  افزايش  كيفيت  فعاليت هاي  اقتصادي  بخش  خصوصي  مي شود.
رئيس  جمهوري  بااشاره  به  اينكه  رشد اقتصادي  ما در سال  گذشته  از ۵/۷ درصد گذشته  است ، گفت  :صنعت  و كشاورزي  ۱۱ درصد رشد داشته  كه  اين  رشد بسيار قابل توجه  و با اهميت  است .
آقاي  خاتمي  تاكيد كرد: باتوجه  به  اين  شرايط، چشم  انداز ۲۰ ساله  كشور خيال  پردازانه  نيست  و قابل  دسترسي  خواهد بود، البته  درصورتي كه  همه  دست به  دست  هم  دهيم  و براي  دستيابي  به  اين  مهم  تلاش  كنيم .
رئيس  جمهوري  همچنين  با اشاره  به  سالگرد درگذشت  مرحوم  دكتر محسن  نوربخش  رئيس  كل  فقيد بانك  مركزي ، ياد و خاطره  وي  را گرامي داشت .
آقاي  خاتمي گفت : مرحوم  دكتر نوربخش  از نخستين  روزهاي  پيروزي  انقلاب تا پايان  عمر بابركت  خود، در عرصه هاي  مختلف  همه  توان  خود را در خدمت  به مردم  صرف  كرد و در فراز و نشيب هاي  اين  كشور نقش  تعيين كننده  اي  داشت .
قبل  از سخنان  رئيس  جمهوري ، رئيس  كل  بانك مركزي  در سخناني  گزارشي  از عملكرد بانك  مركزي  ارائه  كرد و اهم  وظايف  اين  بانك  را برشمرد.
ابراهيم  شيباني ، حفظ ارزش  داخلي  و خارجي  پول  ملي  كشور، انتشار اسكناس  و ضرب  سكه ، تنظيم  مقررات  مالي  ارزي  و ريالي ، نظارت  بر معاملات  طلا و ورود و خروج  آن ، نگهداري  كليه  ذخاير ارزي  كشور، تنظيم  نظام  پولي  و اعتباري  كشور و نمايندگي  دولت  در سازمان هاي  مالي  بين المللي  را ازجمله  وظايف  بانك  مركزي  عنوان  كرد.

پرسنل راه آهن مقصر سانحه قطار نيشابور شناخته شدند
ايرنا: كميسيون  بررسي  سوانح  راه آهن  جمهوري  اسلامي ايران ، ۹ نفر از پرسنل  راه آهن خراسان  را در سانحه  قطار نيشابور مقصر و به  عنوان  عوامل  موثر در عدم  مهار كافي  واگن ها به  مراجع  ذيصلاح  معرفي  كرد.
در گزارش  كميسيون  يادشده  آمده  است ، با توجه  به  آزمايش 
شبيه  سازي  فرارواگن ها كه  توسط اين  كميسيون  و با حضور نمايندگان  سازمان هاي  مختلف  رسيدگي كننده  به  موضوع  انجام  شد و با توجه  به  محاسبات  فني  انجام  گرفته ، در صورت عمل  به  حداقل  موارد تصريح شده  در مقررات  پيرامون  واگن هاي  متوقف  شده  درايستگاه  به  هيچوجه  امكان  فرار واگن ها وجود نداشته  است .اين  گزارش  تصريح  كرده  است : براين  اساس  كميسيون  ضمن  توجه  به  ساير مدارك و شواهد و نيز بازجويي هاي  انجام  شده ، مهار نكردن  و نبستن  كامل  ترمزهاي دستي  واگن ها و قرار ندادن  كامل  وصحيح  كفش  خط زير چرخ  واگن ها توسط ماموران ذيربط را محرز و عامل  اصلي  فرار اعلام  مي كند.در بخش  ديگري  از اين  گزارش  آمده ، چگونگي  مانور و ترتيب  توقف  واگن ها درخط چهار ايستگاه  ابومسلم  با مقررات  جاري  راه آهن  مغايرتي  نداشته  زيرا واگن ها طبق  مقررات  مانور شده  و با توجه  به  طول  مجموعه  واگنها( ۷۵۵ متر) و طول مفيد خط چهار ايستگاه ، تمام  واگن ها ( ۵۱ واگن ) به  يكديگر متصل  و از طرفين نيز «دگاژ» بوده اند.

آيت الله هاشمي رفسنجاني:
وضعيت عراق، مسئله حياتي منطقه است
آيت الله هاشمي  رفسنجاني  رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  گفت :وضعيت  عراق ، مسئله  مهم  و حياتي  منطقه  است  و در صورتي  كه  كشورهاي  منطقه در موضع  انفعالي  قرار گيرند، در داخل  عراق  و منطقه  آثار ناگوار امنيتي  وانساني  به  جا خواهد آمد.
به گزارش ايرنا وي  در ديدار هاشم  عبدالله  يماني  وزير بازرگاني  و صنايع  عربستان سعودي  در تهران  با اشاره  به  وضعيت  عراق ، فلسطين  و منطقه ، بر موقعيت استراتژيك  ايران  و عربستان  تأكيد كرد و گفت : همكاري هاي  منطقه اي  و بين المللي  ايران  و عربستان  ضروري  است .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  گفت : عدم  توانايي  لازم  اشغالگران  در حفظ امنيت  عراق  و فتنه هايي  كه  هر روز در عراق  براي  بر انگيختن  اختلاف  قومي  و مذهبي  به  وجود مي آوردند، ضرورت  همكاريها و نشست هاي  كشورهاي  منطقه  را براي داشتن  برنامه  و همكاري  نزديكتر مضاعف  مي كند.هاشمي  رفسنجاني  همچنين  تأكيد كرد كه  در اين  راستا نبايد مسئله فلسطين  تحت الشعاع  قرار گيرد و تجربه  نشان  داده  مناسبترين  رويكرد براي صلح  و ثبات ، حركت  به  سوي  همگرايي  و تفاهم  در اين  منطقه  است .هاشم  عبدالله  يماني  نيز در اين  ديدار ضمن  تشريح  ديدگاههاي  دولتش  در زمينه هاي  مختلف  سياسي ، امنيتي  و اقتصادي  در منطقه  گفت : به  وضوح  شاهد آن  هستيم  كه  بيگانگان  توان  برقراري ثبات  و آرامش  در منطقه  را دارا نيستند.

مقام معظم رهبري:
بنياد شهيد بايد فرهنگ شهادت و ايثار را در جامعه تقويت كند
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: رهبر معظم  انقلاب  اسلامي ظهر ديروز در ديدار رئيس  و جمعي  از كاركنان بنياد شهيد، شهيدان  را صادق ترين  و بهترين  مجاهدان  راه  آرمانهاي  اسلام  وملت  ايران  خواندند و خدمت  به  خانواده  معظم  شهيدان  را افتخاري  بزرگ  ووظيفه اي  الهي  و وجداني  برشمردند.
ايشان  با قدرداني  از زحمات  فراوان  آقاي  رحيميان  نماينده  ولي  فقيه  ورئيس  بنياد شهيد و كاركنان  اين  بنياد افزودند: بنياد شهيد از بركات ماندگار امام  راحل  عظيم الشأن  است  و پرتلاش  ترازگذشته  خدمت  به  خانواده هاي سرافراز شهيدان  و تامين  نيازهاي  مختلف  اين  عزيزان  را ادامه  مي دهد.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  بااشاره  به  تبليغات  وسيع  رسانه اي  دشمن  براي كوچك  جلوه  دادن  فداكاري  و ايثار مجاهدان  راه  حق  و شهيدان  والامقام  ايران  اسلامي افزودند: در داخل  نيز عده اي  دانسته  يا ندانسته  همين  جهت  را دنبال مي كنند كه  بنياد شهيد بايد با برنامه ريزي  به  خنثي  كردن  اين  تلاشها بپردازد و فرهنگ  شهادت  و ايثار را در جامعه  تقويت  كند.
درابتداي  اين  ديدار آقاي  رحيميان  نماينده  ولي  فقيه  و رئيس  بنيادشهيددرگزارشي  از عملكرد اين  بنياد اعلام  كرد كاركنان  بنياد شهيد با تمام  وجوددرخدمت  خانواده هاي  معظم  شهيدان  و ترويج  فرهنگ  ايثار و فداكاري  هستند وبه  اين  كار، افتخار مي كنند.

مجلس اين هفته ايرادات جديد شوراي نگهبان
به لايحه بودجه را بررسي مي كند
مجلس  شوراي  اسلامي در جلسه  امروز خود، ايرادات  جديد شوراي  نگهبان به  لايحه  بودجه  سال  ۸۳ و نيز ايرادات  آن شورا به  طرح  برداشت  از حساب  ذخيره  ارزي  را بررسي  خواهد كرد.به  گزارش  ايرنا، شوراي  نگهبان ، پيش  ازاين  لايحه  بودجه  سال  ۸۳كل  كشور ونيز طرح  دو فوريتي  مجلس  كه  به دولت  اجازه  مي داد ۵/ ۶ ميليارد دلار از حساب  ذخيره ارزي  برداشت  كند، در مواردي  مغاير قانون  اساسي  و شرع ارزيابي  كرد و آن را به  مجلس  بازگرداند.نمايندگان  مجلس  در جلسه  چهارشنبه  گذشته، ۱۰ ايراد شوراي  نگهبان  به لايحه  بودجه  سال  ۸۳ را بررسي  كرد.
دراين  جلسه ،نمايندگان  براي  تامين  نظرشوراي  نگهبان ، برخي  از اين  ايرادات  را برطرف  كردند ولي  در اكثر موارد،بر مصوبه  قبلي  خود پاي  فشردند.
احمد بورقاني ، سخنگوي  هيات  رئيسه مجلس  ديروز   به  خبرنگار پارلماني ايرنا گفت : شوراي نگهبان  اصلاحاتي را  كه  نمايندگان  مجلس  در روز چهارشنبه  براي تامين  نظر آن شورا بر لايحه  بودجه  ۸۳ انجام  دادند، پذيرفته  است  ولي  به مواردي  كه  مجلس  بر نظر خودش  اصرار كرده ، ايراد گرفته  است .
وي  خاطرنشان  كرد كه  شوراي  نگهبان  در نامه اي  به  مجلس ، دو ايراد جديد به  لايحه  بودجه  سال  ۸۳ گرفته  است .
نماينده  مردم  تهران  افزود: علي  القاعده  ۵ مورد از ايرادات  شوراي نگهبان  به  لايحه  بودجه  سال  ۸۳،براي  تعيين  تكليف  نهايي  به  مجمع  تشخيص مصلحت  خواهد رفت  ولي  رسيدگي  به  ايرادات  جديد شوراي  نگهبان  در دستور كار امروز مجلس  قرار خواهد داشت .

ديدار هيأت بلندپايه حزب كمونيست چين
با شوراي مركزي حزب مؤتلفه و دبير كل حزب مشاركت
دراين ديدار ها از سياست هاي يكجانبه گرايي و سلطه طلبي آمريكا انتقاد شد
هيأت بلندپايه حزب كمونيست چين ديروز طي دو ديدار جداگانه با اعضاي شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي و دبير كل حزب مشاركت اسلامي ديدار و گفت وگو كردند.
به گزارش ايرنا در ديدار هيأت مذكور با اعضاي شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي دو طرف ضمن تأكيد بر همكاري مشترك، اين نوع تعامل را در جهت مقابله با سلطه قدرت هاي استكباري بر ملت هاي مستقل  ارزيابي كردند.
در اين ديدار محمد نبي حبيبي قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامي درخصوص اصلاحات از منظر حزب متبوعش گفت: اگر تعريف دقيقي از اصلاح طلبي ارائه شود، خود را اصلاح طلب ترين حزب مي دانيم اما هرگز اصلاحات آمريكايي را نمي پذيريم.
جيائو روي رئيس روابط بين المللي كميته مركزي حزب كمونيست چين نيز طي سخناني با ضروري دانستن توسعه روابط چين و ايران گفت: آمريكا به عنوان يك قدرت استكباري قصد دارد با تكيه بر قدرت نظامي، ارزش هاي خود را بر ما تحميل كند. وي گفت: چين و ايران در مسائل مهم بين المللي از مواضع يكديگر حمايت مي كنند.
در ديدار هيأت چيني با نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز محمدرضا خاتمي به تلاش هاي آمريكا براي ايجاد يك نظام تك قطبي در جهان اشاره كرد و گفت: جهان چندصدايي به سود همه ماست.
وي افزود: ايران خواهان نقش فعال تر چين در معادلات سياسي و بين المللي و منطقه اي است.
جيائو روي نيز با بيان اين كه جهان يك كشور نيست گفت: جهان تك قطبي به سود هيچ كس نيست. وي روابط دو كشور را براساس آرمان هاي صلح  جويانه دانست و گفت: دو كشور داراي ديدگاه ها و منافع مشترك بسياري هستند و اين روابط بايد نسل به نسل حفظ و مستحكم تر شود.

گزارش ويژه سازمان ملل درباره آزادي بيان در ايران هفته آينده منتشر مي شود
آمبئي ليگابو، گزارشگر ويژه سازمان ملل در امر آزادي عقيده و بيان، هفته آينده گزارش خود درباره وضعيت ايران را به كميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه خواهد كرد.
به گزارش سايت خبري بي.بي.سي در گزارش ليگابو مواردي از نقض آزادي عقيده و بيان درايران و سازمانها و نهادهاي نقض كننده آن آمده است.
ليگابو در گفت و گو با بي.بي.سي با بيان اينكه دولت ايران به وي گفته است كه آماده همكاري با كميسيون حقوق بشر است افزود: اما بين آنچه گفته مي شود و آنچه عمل مي شود تفاوت وجود دارد.
آمبئي ليگابو آبان ماه گذشته از ايران بازديد كرد. وي در اين سفر با تعدادي از مردم و فعالان سياسي گفت و گو كرد.
قائم مقام دبير شوراي نگهبان قانون اساسي در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، در خصوص گزارش منتشرشده ليگابو در مورد ايران گفت: متاسفانه مجامع بين المللي برخلاف ايده اوليه تشكيل آنها مبني بر جلوگيري از تضييع حقوق ملتها، تبديل به اهرمهاي قدرتهاي سلطه گر شده اند.
سيد رضا زواره اي با غيرواقعي دانستن مطالب مطرح شده توسط ليگابو در خصوص مسائل حقوقي در ايران به مطالب مندرج در گزارش گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در خصوص نحوه عملكرد مجمع تشخيص مصلحت نظام، دستگاه قضايي و شوراي نگهبان اشاره و تاكيد كرد: براساس قانون ، مجمع تشخيص مصلحت نظام مصوبه اي را كه در مجلس تصويب شده و با نظر شوراي نگهبان مغاير با قانون يا شرع دانسته شده را مطابق با مصالح نظام بررسي مي كند. آيا اين فشار بر مجلس است؟ وي ادامه داد: يقينا ًمردم از دستگاه قضايي كشور گله دارند و اين موضوع هم به نفع منافع كشور نيست، اما گله مردم از دستگاه قضايي چه تاثيري بر عملكرد مجلس دارد؟

آمريكا ۷ گذرگاه مرزي ايران و عراق را مسدود كرد
براساس سياست جديد مرزي اداره آمريكايي عراق تنها سه گذرگاه مرزي ميان ايران و عراق فعال خواهند بود.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از سايت اينترنتي ايلاف، يك فرمانده ارشد اداره آمريكايي عراق از اجراي سياست جديد مرزي با هدف منع ورود تروريستها به عراق خبر داد.براساس اين سياست، كه با همكاري شوراي حكومت انتقالي و وزارت كشور عراق تدوين يافته است، تنها سه گذرگاه از مجموع ۱۰ گذرگاه ورودي در طول يك هزار و پانصد كيلومتر مرز ايران و عراق فعال خواهد بود و بقيه بسته خواهند بود.

توضيح يك تشكل سياسي
«حسن بلخاري قمي» با ارسال نمابري به همشهري هرگونه وابستگي «ائتلاف جمعي از خدمتگزاران مستقل ايران اسلامي» را به شخصيت ها و نهادها تكذيب كرد و درباره ماهيت اين تشكل نوشت: «اين گروه صرفاً جمع افراد مستقلي است كه در مسائلي با هم اشتراك نظر دارند و اين اشتراك نظر و تجمع افراد در كنار هم الزاما به معناي وابستگي به هيچ شخص و گروهي نيست».

كوتاه از سياست ايران
كروبي: اميدواريم بقيه نمايندگان از استعفا منصرف شوند
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  گفت : ما اميدواريم  بقيه  نمايندگان  از استعفا صرف نظر كرده  تا مشكلات  موجود حل  و فصل  شود.
  مهدي  كروبي  در اين  خصوص  به   ايرنا گفت : با استعفا موافق  نيستم  اما استعفا حقي  است  كه  در آئين  نامه  داخلي  مجلس  شوراي  اسلامي  بر آن تصريح  شده  است .وي  تأكيد كرد: استعفاها اگر در روند فعاليت هاي  مجلس  شوراي  اسلامي  اختلال  ايجاد كند غيرقانوني  بوده  و از آن بايد جلوگيري  كرد.كروبي  با تأكيد براينكه  استعفا تنها راه  اعلام  انتقاد نيست ، اضافه  كرد: اگر كسي  نسبت  به  روند موجود انتقاد دارد مي تواند از روشهاي  ديگري  نظير مصاحبه ، نطق  يا مكاتبات  استفاده  كرده  و انتقاد خود را به  گوش  مسئولان  برساند.رئيس  مجلس  با تاييد اين  مطلب  كه  فراكسيون  اقليت  در جلسه  علني  روز چهارشنبه  مجلس  قصد داشت  موضوع  استعفاها را با حضور وي  مطرح  كند، گفت : بودن  يا نبودن  من  تفاوتي  نداشت  و نمي دانم  همكاران  در ذهنشان  چه  مي گذشت  زيرا هر كدام  از ما باشيم  بايد قانون  و آئين  نامه ها را رعايت  كنيم .
دبير شوراي عالي امنيت ملي امروز به ژاپن مي رود
حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي امروز در صدر هيأتي براي ديدار رسمي عازم كشور ژاپن خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، در اين سفر چند تن از مقامات لشكري و كشوري روحاني را همراهي خواهند كرد. دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين سفر درباره مسائل منطقه اي و همكاري هاي دوجانبه با مقامات ژاپني بحث و گفت وگو خواهد كرد.
نتايج قطعي انتخابات در چهار حوزه اعلام شد
شوراي نگهبان نتايج قطعي انتخابات در حوزه هاي بابلسر، داراب، كرمانشاه و زنجان و طارم را اعلام كرد.به گزارش روابط عمومي شوراي نگهبان، در نامه آيت الله جنتي به وزير كشور آمده است، در بررسي صندوق هاي مختلف در حوزه هاي ياد شده آراي تعدادي از صندوق ها به دليل تهديد و تطميع براي كسب رأي و جابه جايي آرا، باطل شد و در نتيجه در بابلسر مقداد نجف نژاد، داراب اسكندر بهمني، زنجان و طارم سيدجلال حسيني به مجلس راه يافتند. همچنين در داراب عبدالمحمد رستاد و در زنجان و طارم رفعت بيات و محمدعلي ذبيحيان به دور دوم راه يافتند.فرماندار كرمانشاه نيز ديروز به ايرنا اعلام كرد كه شوراي نگهبان صحت انتخابات اين حوزه را تأييد كرده است.
نشست دبيران جبهه دوم خرداد
نشست دبيران جبهه دوم خرداد امروز بعدازظهر در دفتر مركزي حزب مشاركت برگزار مي شود.به گزارش خبرگزاري فارس در اين نشست كه با حضور دبيران گروه هاي ۱۸ گانه جبهه دوم خرداد برگزار مي شود، زمان برگزاري كنگره اين جبهه مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت. كنگره جبهه دوم خرداد بهار سال آينده برگزار خواهد شد اما هنوز زمان دقيق برگزاري كنگره مشخص نشده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |