پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۳۹
درحاشيه خبرها
بيمه گزار، شريك بيمه گر است، نه مشتري
ضريب نفوذ بيمه هاي اتومبيل نسبت به ديگر رشته هاي بيمه در كشور ما رقم بالا تري را نشان مي دهد؛ چراكه باتوجه به ضريب ريسك راندن اتومبيل اكثر دارندگان خودرو نسبت به خريد بيمه اتومبيل به ويژه بيمه شخص ثالث توجه خاصي دارند.
براساس آمار غيررسمي حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از خودروهاي كشور بيمه نامه اتومبيل دارند. باتوجه به بالا  بودن تعداد تصادفات در كشور بررسي اين آمار نشان مي دهد كه شركت هاي بيمه در برخورد با بيمه هاي اتومبيل با چه مشكلا تي دست به گريبان هستند. البته اين مشكلا ت خاص شركت هاي بيمه نيست و گاه گريبان گير بيمه گزاران نيز مي شود و حتي زمينه ساز بيمه گريزي مي شود.
بالا  بودن تعداد تصادفات باعث شده است روزانه تعداد زيادي خسارت ديده براي دريافت خسارت به مراكز پرداخت خسارت شركت هاي بيمه مراجعه كنند. به عنوان مثال، مجتمع فاطمي بيمه ايران به عنوان يكي از مراكز پرداخت خسارت هاي اتومبيل به طور متوسط در روز ۴۰۰ مورد پرداخت خسارت دارد كه رقم پرداختي به اين خسارت ها حدود ۵۰ ميليون تومان است.
اين ميزان مراجعه و اين رقم پرداخت خسارت به طور طبيعي دستاوردهاي منفي براي بيمه گر و بيمه گزار به همراه دارد.
زياد بودن تعداد مراجعات به مجتمع هاي پرداخت خسارت شركت هاي بيمه در مواردي موجب نارضايتي بيمه گزاران شده است.
خبرنگار ما به منظور بررسي شرايط بيمه نامه هاي اتومبيل با احمد سازگار، رئيس مجتمع خدمات بيمه اي دكترفاطمي بيمه ايران گفت وگويي انجام داده است.
سازگار در ابتدا بيمه اتومبيل را به دو بخش تقسيم كرد و گفت: دليل عمده زياد بودن بيمه شخص ثالث، قوي نبودن سيستم اطلا عات است. به همين علت نمي توان نوع صدور بيمه نامه را براي كساني كه از بيمه نامه خود استفاده كرده اند و كساني كه استفاده نكرده اند، تفكيك كرد.
وي افزود: طبيعي است كساني كه در سال هاي گذشته از بيمه نامه خود استفاده كرده اند بايد حق بيمه بيشتري بپردازند. ولي به دليل اين كه سيستم اطلا عاتي بيمه اتومبيل در كشور ماOnLine نيست، بيمه گر نمي تواند به سابقه بيمه اي بيمه گزار پي ببرد.
رئيس مجتمع خدمات بيمه اي دكتر فاطمي بيمه ايران اظهار داشت: چنانچه شركت بيمه اي بتواند به سوابق بيمه گزار پي ببرد، اقدامات لازم و درست را پيش بيني خواهد كرد.
وي در توضيح وضعيت دوم بيمه اتومبيل اظهار داشت: بيمه اتومبيل بايد براساس شخصيت راننده صادر شود و بيمه گر براساس سن، جنس، سابقه رانندگي، شغل و مسير تردد بيمه نامه را صادر كند.
سازگار گفت: درحال حاضر اين وضعيت در بيمه بدنه اتومبيل در حال اجراست به طوري كه بيمه بدنه براي فرد صادر مي شود. در چنين وضعيتي بيمه گر از بيمه گزار اطلا عات لا زم را دارد به همين دليل مي تواند به دقت ريسك را مديريت كرده و با بررسي تمام جوانب بيمه نامه صادر كند.
رئيس مجتمع خدمات بيمه اي دكترفاطمي بيمه ايران درباره برخي برخوردهايي كه بعضاً در مراكز پرداخت خسارت بيمه بين بيمه گزار و نمايندگان شركت بيمه رخ مي دهد، گفت: شركت هاي بيمه بايد نوع نگاه به بيمه گزار را تغيير دهند.
در حال حاضر بيمه گزار مشتري شركت بيمه تلقي مي شود. در حالي كه مجموعه شركت هاي بيمه متعلق به بيمه گزار است به طوري كه بيمه گزار بايد حس كند شريك شركت بيمه است نه مشتري.
سازگار گفت: مشتري مداري بايد در عمل انجام شود؛ چراكه در چنين وضعيتي بيمه گزار تغييرات را لمس كرده و آن را باور مي كند.
وي گفت: البته نمي توان اصلا حات بيمه را يك شبه اجرا كرد، ولي مي توان با برخورد مناسب زمينه خوش بيني مردم را فراهم كرد.
اصولا ً بيشتر مردم از مراجعه به بانكها و يا شركت هاي بيمه اي در هراسند و سعي دارند تا حد امكان از ورود به اين مكان ها خودداري كنند. اين عده معتقدند بوروكراسي اداري در بانك ها و شركت هاي بيمه اي زياد است. در عين حال اطلا عات كامل، دقيق و مردم فهمي براي انواع بيمه نامه ها و كارهاي بانكي وجود ندارد. باتوجه به ازدحام جمعيت نيز از مسؤولين بيش از يكي دو سؤال نمي شود پرسيد. اگر برخورد متوليان امر مناسب و اطلا عات كامل باشد، هيچ مانعي براي حضور در اين مراكز وجود نخواهد داشت.

بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |