پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۳۹
درهاي بهشت براي كارگران
ستاد بن كارگري وزارت كار و امور اجتماعي بن شماره ۳۵۳ را جهت دريافت هشت كيلوگرم برنج وارداتي تعيين كرد. در پي درخواست هاي مكرر خانواده ها براي چاپ مجدد شماره بن آن را بار ديگر به زينت طبع آراستيم تا كارگران زحمت كش از اين موهبت در شب عيد برخوردار شوند. تازه آنها مي توانند برنج را خشك دم نكنند چون وزارت كار كاملا ً شرايط شان را درنظر داشته و بن شماره ۳۵۴ را هم براي دريافت سه بطري يك ليتري روغن مايع معادل ۷/۲ كيلوگرم اعلا م كرده تا اين قشر زحمتكش بدون پرداخت حتي يك ريال وجه رايج مملكت، سور و سات شب عيدشان را تدارك ببينند. خدا پدر دولتمردان را بيامرزد.

البته اگر مي توانيد
ماهي و ميوه شب عيد را فراموش نكنيد
002316.jpg
اعظم علوي 
با رسيدن عيد معمولا  حضور دائم افراد خانواده در خانه و يا پذيرايي از ميهمانان سبب افزايش سرسامآور هزينه خريد مواد خوراكي مي شود. از ديگر سو بسياري از كالا هاي خريداري شده از لحاظ غذايي، ارزش چنداني ندارند و در عوض تهيه شان، هزينه زيادي را مي طلبد. در حالي كه مي توان با اندكي دقت و تدبير، خوردني هاي مقوي را تدارك ديد كه از مخارج تان مي كاهد و يا دست كم ارزش غذايي شان با بهاي پرداخت شده برابري مي كند.
كرفس بخوريد
از گذشته هاي بسيار دور كرفس در طب سنتي مردم آسيا به عنوان يك ماده غذايي ضد فشار خون مطرح بوده است. محققان طي سال هاي گذشته وجود ماده اي با اين خاصيت را در كرفس ثابت كرده اند. اين سبزي معطر قادر به كاهش كلسترول خون به ميزان ۱۴ درصد نيز مي باشد. مصرف روزانه دو ساقه كرفس به منظور كاهش فشار خون كافي است، زيرا مقادير بيشتر آن به دليل وجود سديم، از ميزان اثربخشي اين سبزي معطر خواهد كاست.
سير اثري معجزهآسا دارد
يك مو‡سسه تحقيقاتي در كشور آلمان ثابت كرده است كه مصرف منظم دو حبه سير تازه در روز قادر به كاهش فشار خون به ميزان ۲ تا ۳ درجه است. علت وجود چنين خاصيتي در سير، اثر آن بر روي عضلا ت صاف جداره رگ ها و شل نمودن آنها و در نتيجه گشاد شدن رگ ها و در نهايت كاهش فشار خون است. بر اساس نظر پژوهشگران دانشگاه جورج واشنگتن، وجود ماده اي به نام آدنوزين در سير (كه در پياز نيز يافت مي شود) اين خاصيت ارزشمند را به آن بخشيده است. چه سير و چه پياز ، هر دو به صورت خام و پخته قادر به كاهش فشار خون مي باشند. اما به نظر مي رسد كه سير خام موثرتر از سير پخته است.
دست كم سه بار در هفته ماهي بخوريد
هرچند ماهي غذاي ارزان قيمتي نيست، اما اگر هزينه مصرف سه وعده از آن در طول هفته را با هزينه انواع قرص هاي ضد فشار خون خارجي، كه قيمت بسيار بالا يي دارند، مقايسه كنيم، به يقين مصرف ماهي را ترجيح خواهيم داد. افزايش مصرف انواع ماهي هاي چرب كاهش فشار خون را به همراه دارد. دكتر سينگر، محقق دانشگاه برلين مي گويد: من با مصرف روزانه ماهي توانستم فشار خونم را از ۰۴۱/۰۹mmhg به ۷۰/۱۰۰ كاهش دهم. علت اصلي چنين خاصيتي،وجود اسيدهاي چرب امگا ۳ در ماهي است. روغن ماهي نيز فشار خون را پايين ميآورد. تحقيقات صورت گرفته نشان مي دهد دريافت روزانه ۲ گرم از اسيدهاي چرب امگا۳ براي مدت سه ماه مي تواند فشار خون حداقل و حداكثر را به ميزان ۴ درجه كاهش دهد. اين مقدار اسيد چرب امگا ۳ با مصرف حدود ۱۵۰ گرم از انواع ماهي هاي آزاد، سالمون صورتي، ساردين و تون وارد بدن مي شود. ماهي حاوي پتاسيم و سلنيوم- كه قادر به تنظيم فشارخون مي باشند- است.
ميوه  و سبزي دوستان شما هستند
ميوه ها و سبزيها بر عكس گوشت سبب كاهش فشارخون مي شوند. نتيجه پژوهش صورت گرفته از سوي دانشگاه هاروارد بر روي ۳۱۰۰۰ فرد ميانسال و مسن در طي مدت ۴ سال، نشان مي دهد فشار خون افرادي كه تمايل كمتري به مصرف ميوه دارند ۴۶ درصد بيش از كساني است كه در طول روز ميوه فراوان مصرف مي كنند. فيبر موجود در انواع ميوه ها در مقايسه با فيبر موجود در سبزي ها و يا غلا ت مو‡ثرتر بوده و اثر بيشتري در كاهش فشار خون دارد.
از سوي ديگر وجود عناصر آنتي اكسيدان چه در ميوه ها و چه در سبزي ها سبب افزايش ترشح پروستاسيكلين -كه با گشاد كردن رگ ها به كاهش فشار خون مي انجامد- مي شود.
ويتامين C در كاهش فشار خون مو‡ثر است 
كمبود ويتامينC در بدن موجب افزايش فشارخون مي شود. مطالعات و تحقيقات، حاكي از آن است كه احتمال بروز سكته قلبي و مغزي در افرادي كه در رژيم غذايي خود به مقدار كافي ويتامينC دريافت نمي كنند، به ميزان قابل توجهي بالا ست. اگر جزو كساني هستيد كه از فشار خون بالا  رنج مي بريد، سعي كنيد حداقل روزي يك عدد پرتقال بخوريد.

بازارچه خوراك
بازارچه خودرو
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |