پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۳۹
حلقه محاصره
004137.jpg
معراج مژده: حضور نيروهاي  كشورهاي  غربي  و رژيم  نژادپرست  صهيونيستي  در شهر آتن  پايتخت  يونان  ميزبان  بازي هاي  المپيك  ۲۰۰۴ و برنامه  دخالت  نظامي  و امنيتي  پيمان  دفاعي  آتلانتيك  شمالي (ناتو)، نشان  مي دهد اين  رويداد ورزشي  در پناه  ارتش ها و نيروهاي  امنيتي  برگزار خواهد شد.
يونان  كه  پيشتر از اتكا به  توان  خود براي  تأمين  امنيت  بازي هاي  المپيك  سخن  گفته  بود با فشار غرب  به ويژه  واشنگتن ، همكاري  با نيروهاي  امنيتي  آمريكا، آلمان ، انگليس ، كانادا، اسپانيا، روسيه  و رژيم  اشغالگر قدس  را در اين  زمينه  پذيرفت .
گروه  فشار بر يونان  با فرضيه  ناتواني  اين  كشور براي  پيشگيري  از وقوع  عمليات  دهشت افكني  شيميايي  و انفجاري ، تامين  امنيت  بيش  از ۱۰ هزار ورزشكار، صدها مقام  بلندپايه  سياسي  و ميليونها علاقه مند به  تماشاي  اين  رقابت ها، توانست  يونان  را به  دادن  امتيازهاي  بيشتر مجاب  كند.
اما فشارها از همكاري  نيز فراتر رفت  و به  برنامه ريزي  براي  حضور مستقيم  نيروهاي  خارجي  در اين  مورد منجر شد و هم اكنون  رزمايش  شهري  «هركولس ۲۰۰۴» در آتن  با مشاركت  نيروهاي  يونان ، آمريكا، انگليس ، آلمان ، كاناداو رژيم  نژادپرست  صهيونيستي  در حال  انجام  است  كه  اعتراض هاي  مردمي  و حزبي  را در پي  داشته  است .
آتن  كه  از اين  هراس  داشت  اصرار بر مواضع  ملي  خود مبني  بر تقبل  تمامي مسئوليت هاي  امنيتي ، سبب  شود كشورهاي  فشار و رژيم  نژادپرست  صهيونيستي  از شركت  در بازي هاي  المپيك  خودداري  كنند مجبور به  پذيرش  وابستگي  امنيتي  شد.
همچنين  با درخواست  رسمي  يونان ، حضور نظامي  و امنيتي  پيمان  دفاعي  آتلانتيك  شمالي (ناتو) براي  تامين  امنيت  هوايي  اين  كشور و مقابله  با عمليات  احتمالي  دهشت افكني  بويژه  شيميايي  همزمان  با برگزاري   رقابت هاي المپيك ، گسترده  خواهد بود.گفته  مي شود ناتو در اين  زمينه  از هواپيماهاي  جاسوسي  «آواكس »، تجهيزات  پيشرفته  شنود، بالگردهاي  پي - ۳، موشك هاي  دقيق  هدف ياب  زميني  ،هوايي  و دريايي ، يگانهاي  ضربتي  و ناو هواپيمابر مجهز به  موشكهاي «تام هاوك » استفاده  خواهد كرد.
اين  اقدام ها و همچنين  اختصاص  بيش  از ۸۰۰ ميليون  دلار بودجه  براي  تامين  امنيت  اين  بازي ها كه  حدود سه  برابر مبلغ  هزينه  شده  در المپيك  ۲۰۰۰ استراليا است  و تدابير امنيتي  گسترده ، شهر آتن  و كشور يونان  را در زمان  برگزاري  مسابقات  به  يك  پادگان  نظامي  محل  حضور نيروهاي  خارجي  تبديل  خواهد كرد. به كارگيري  ۵۰ هزار پليس  و نظامي  ويژه  اين  رقابت ها، استفاده  از دوربين ها و ممنوعيت  هرگونه  پرواز به  استثناي  شناسايي  بر فراز ورزشگاه ها، فقط بخشي  از تدابير امنيتي  براي  برگزاري  بازي هاي  المپيك  ۲۰۰۴ است .
دولت  محافظه كار يونان  تحت  رهبري  حزب  «دموكراسي  نوين » كه  يك  هفته  پيش  با پيروزي  در انتخابات ، قدرت  را از دست  حزب  سوسياليست  «پاسوك » تحويل  گرفت ، با وجود مخالفت هاي  مردمي  و سياسي  بر ادامه  سياست هاي  دولت  قبلي  در زمينه  وابستگي  امنيتي  به  خارج  تاكيد مي كند.
علاوه  بر اين ، با انفجارهاي  پنجشنبه  گذشته  در مادريد پايتخت  اسپانيا كه  به  مرگ  ۱۹۹ نفر و زخمي  شدن  بيش  از ۱۴۰۰ تن  منجر شد، احتمال  افزايش  فشارها بر آتن  به منظور پذيرش  حضور بيشتر نيروهاي  خارجي  در يونان ، وجود دارد.
004131.jpg

اما اين  سياست  دولت  جديد يونان ، با تظاهرات  اعتراض آميز مردمي  و انتقاد شديد احزاب  چپگراي  اين  كشور رو به  رو شده  است .
پنجشنبه  گذشته  شهر آتن  شاهد اعتراض  هزاران  نفر بود كه  ضمن  برگزاري  يك  راهپيمايي ، با مداخله  آمريكا در مناطق  مختلف  جهان  و حضور نيروهاي  امنيتي  اين  كشور در يونان  اعتراض  كردند.
در اين  تظاهرات  كه  با دعوت  چند حزب  چپگرا، گروه هاي  طرفدار صلح  و مخالفان  جهاني سازي  از مركز شهر آتن  آغاز و نزديك  سفارت  آمريكا پايان  يافت ، شركت كنندگان  مشاركت  نيروهاي  خارجي  از جمله  آمريكا را در رزمايش  امنيت  شهري  آتن  محكوم  كردند.
احزاب  چپ  ائتلاف  و چپ  يونان  نيز ضمن  مخالفت  با هرگونه  حضور و فعاليت  نيروهاي  خارجي  در اين  زمينه ، ناتو را سركوبگر و اشغالگر خواندند كه  نمي تواند مدافع  مردمي ترين  رويداد ورزشي  جهان  باشد.همچنين  حزب  چپ  يونان  از مردم  اين  كشور خواسته ، در قبال  اين  توهين خاموش  نمانده  و اجازه  ندهند نيروهاي  اشغالگر به  بهانه  اجازه  دولت ، در كشور مستقر شوند، زيرا اشغالگري  ناتو و نيروهاي  وابسته  به  اين  پيمان  آشكار شده  و اين  نيرو در هر منطقه اي  كه  حضور يافته  به راحتي  خارج  نشده  است.اين  حزب  با مغاير خواندن  تصميم  دولت  يونان  با ديدگاه  صلح طلبي  مردم  اين  كشور، خواستار مقاومت  آتن  و تسليم  نشدن  در مقابل  فشارهاي  خارجي  بويژه  آمريكا شده  است .اما دولت  يونان  با درخواست  مداخله  از ناتو نشان  داد چاره اي  جز پذيرش  واقعيت  موجود ندارد، زيرا در صورت  مقاومت  در مقابل  فشارها، احتمال  شبه  تحريم  بازي هاي  المپيك  به  بهانه  نبود امنيت  و حتي  انجام  عمليات  هدايت  شده  دهشت افكني  از سوي  برخي  سازمانهاي  جاسوسي  وجود داشت . با توجه  به  اين  وضعيت ، يونان  ۲۳ مردادماه  ۸۳ آيين  گشايش  رقابت هاي  ۱۶روزه  المپيك  را با حضور ده ها مقام  بين المللي  و سران  كشورهاي  مختلف  جهان  برگزار خواهد كرد كه  بي شك  امنيتي ترين  روز در تاريخ  بازي هاي  المپيك  خواهد بود.

قوهاي سپيد بر فراز تريلوژي مادريدي
004143.jpg
اشكان نعمت پور- قوهاي سپيد سانتياگو برنابئو در اسپانيا تركتازي مي كنند و تا روزهاي خوش قهرماني در لاليگا و جام حذفي، گامي بيشتر فاصله ندارند. وراي قهرماني دوگانه در سرزمين ماتادورها، رئال در اروپا نيز به نخستين و جدي ترين مدعي فتح جام قهرمانان تبديل شده.
با به زانو در آوردن فوتبال يكدست و ماشيني بايرن، اكنون همه به فراست دريافته اند مادريد در آستانه رقم زدن برگي ديگر از تاريخ است: رسيدن به سه جام در سه عرصه گوناگون. حادثه اي كه مي تواند براي اولين بار در برنابئو روي دهد.
البته كمي پيشتر، به سال ۱۹۹۹، ديويد بكام كه آن روزها پيراهن شماره هفت منچستر يونايتد را به تن مي كرد، چنين سه گانه اي را به كلكسيون افتخاراتش افزوده اما براي سايرين، هر چقدر هم كه پرآوازه باشند، شماره كردن سه مدال طلا در يك فصل، بسيار بديع است: «مي توانم روزي را ببينم كه هر سه عنوان را به چنگ آورده ايم.» زين الدين زيدان،  زننده تك گل رئال برابر مردان ژرمن، سخن اش را چنين از سر مي گيرد، «مادريد هرگز به چنين افتخاري نرسيده و اين دليل اهتمام ما، براي گام برداشتن در راه چنين شكوهي است.»
روياهاي يك ستاره
سال ۲۰۰۲ فرا مي رسيد و رئال، همزمان با برگزاري جشن هاي باشكوه ممتد يكصدمين سال تأسيس خود، به سوي ثبت سه قهرماني در سه جام مختلف پيش مي رفت اما دپورتيو لاكرونيا، در برنابئو، دو بر يك رئال را در ديدار نهايي جام حذفي شكست داد تا طعم گس شكست زير دندان ستاره هاي آن مزه كند.
حتي رائول گونزالس، كه خود تبلور تمامي روزهاي باشكوه رئال در حدود يك دهه اخير است از رسيدن به اين مقام بازمانده تا خود، بيانگر ناكامي قوهاي سپيد در جام حذفي باشد. اينك مردان كوئيروز بايد با ساراگوسا جدال كنند تا سرانجام، اولين پرچم كامراني تحت هدايت كوئيروز برافراخته باشند و نخستين گام در پي تريلوژي امسال را، به اهتمام و به بخت چفت زده باشند.
با اين وجود به جيب زدن سه گردن آويز زرين در يك سال، چنان رويايي به نظر مي رسد كه لوييس فيگو، با آن همه تجربه و سابقه لمس فراز و نشيب هاي بسيار و تحمل مصائب بي شمار، آن را «كاري پيچيده مي داند: «حالا، امكان گرد آوردن سه جام، در يك زمان برايمان وجود دارد و بارز است كه تك تك ما، عاشق محقق شدن اين منظور هستيم.»
در صورت به تحقق در آمدن خواسته پرمهره ترين تيم دنيا، آمال فيگو، آنچه سبب شد نوكمپ را ترك كند تا پيراهن رئال را با تمام شدائدش به تن بپوشد، به واقعيتي عيني پهلو خواهند زد: «واقع بين باشيم. رسيدن به اين مقصود بسيار دشوار است باوجود اين اميدواريم كه امسال از پس آن برآييم.»
به هر روي همانگونه كه هنوز هواداران منچستر از به يادآوردن روزهاي دل انگيز سال ۹۹ در پوست خود نمي گنجند و به تيمشان به سبب ثبت چنان نمايشي مي بالند. دلبستگان رئال هم مي توانند امسال دست مايه اي براي مباهات به اين گالري خوش نقش و نگار كه مالامال است از بازيكنان گرانقيمت و پرآوازه، بيابند.
ساعت شلوغي
004134.jpg

چندي پيش قانونگزاران فوتبال در اروپا بر آن شدند تا از تعداد تيم هاي برخي ليگ ها _ نظير اسپانيا يا انگليس- بكاهند و دست كم تعداد باشگاههاي حاضر در سطح اول رقابتهاي داخلي اين كشورها را به هجده برسانند تا شايد بازيكنان كمي از شر اين همه ديدار برنامه ريزي شده، كه رفته رفته رو به پايان فصل نقشي فرسايشي مي يابند و خود به دليل بزرگ مصدوميت هاي سنگيني تبديل مي شوند، وارهند. در اين كشاكش، قطعاً  بازيكنان رئال ناچار به حضور در بي شمار ميادين گوناگون خواهند شد. غالباً اين مردان بار وظيفه ملي را بر دوش مي كشند و هراز چندگاهي ناچار به انجام ديداري براي ميهن شان هستند.
اگر بازي دوستانه با ريورپلات در برنابئو، مسابقه خيريه تيم زيدان برابر رونالدو در باسل، ديدارهاي جام قهرمانان و جدالهاي مختلف در اسپانيا را به ستيزهاي گاه و بي گاه تبليغاتي بيفزاييم، شمارگان بازيهاي رئال براي رسيدن به سه قهرماني از هفتاد و سه فزوني خواهد گرفت و همين براي كارلوس كوئيروز دردسرساز شده است.
او هرگز به سياق چرخشي تن در نداده و حتي در جام حذفي اسپانيا هم نخبگانش را به ميدان فرستاده است. در مقابل جواناني چون آنتونيو نونيز، بورخافرناندس و آلوارو مخيا به رغم نمايش هاي فوق العاده گاه به گاهشان، آنقدر فرصت به دست نياورده اند تا قابليت هاي خود را به گروه مربيان تيم ثابت كنند، نيمكت ذخيره هاي رئال را غنايي ديگر ببخشند و فرصتي براي استراحت بزرگان تيم تدارك ببينند. رئال براي چنين پسرفتي در آينده تاوان گزافي خواهد پرداخت. از منظري ديگر، كوئيروز دغدغه اي تازه از بابت افول ستارگانش يافته. مهره هاي سرنوشت ساز رئال، همگي بازيكناني تكنيكي هستند كه براي ساق پاي خود ارزشي والا قائل اند.
با بر آمدن هنگامه پاياني فصل كه به آغاز يورو ۲۰۰۴ مي پيوندد، بازيكنان سياري در اروپا و مردان زيادي در رئال مادريد، اشتياق وافرشان به حفظ آمادگي لازم براي حضور مؤثر در جام ملتهاي اروپا را آشكار مي كنند كه در ترس از حركات خشن حريف و تكل هاي خطربار و افت كيفي روند تيمي نمود پيدا مي كند.
با وجود تمام اين مشكلات، گروه ستارگان پايتخت ماتادورها، اميدوارند به كسب افتخاري نو براي باشگاه سه مدال زرين و برگي ديگر در تاريخ رئال مادريد.

سايه روشن ورزش
دانشگاه آزاد و حركت عمومي در ورزش
004140.jpg
گروه ورزشي: ورزش در خانه علم ،يعني دانشگاه ،سال پرثمري را پشت سرگذاشت و ارتباط سالم و دوسويه فدراسيون هاي ورزشي و ديگر سازمان هاي مسئول با تشكيلات ورزش دانشجويي در كشور عامل اصلي شكوفايي ورزش در اين بخش بود.
يقيناً به هر اندازه اي كه بحث تربيت بدني و ورزش در بخش دانشجويي از سازماندهي و تشكيلات معتبري برخوردار شود، به همان مقدار مي توان به انتظار شكوفايي و ترقي اين پديده جوان پسند و اجتماعي نشست و جايگاه و منزلت با ارزش تري را براي آن پيش بيني كرد.نكته مهمي كه در اين رابطه در حال حاضر وجود دارد اين است كه تحولات ورزش دانشجويي تنها در يك بخش آن هم دانشگاه آزاد اسلامي از پتانسيل بالايي برخوردار است و در بخش ديگر به دلايل مشخصي از اندازه هاي بالايي برخوردار نيست. اين نقيصه بزرگ هنوز هم وجود دارد كه چرا هيچ برنامه مشخص و كارآمدي ديده نمي شود كه بتواند اين دو نهاد ورزش دانشجويي در كشور را يكپارچه و هماهنگ سازد. قضيه مهم تر اين است كه با ايجاد دبيرخانه و تشكيلاتي مشترك بين اين دو توانايي ورزش قهرماني در دانشگاه ها دوچندان شده و چه بسا كه بر ميزان صرفه جويي ها نيز افزوده شود.
واقعيت اين است كه در حال حاضر به دليل توانايي و حضور بيش از ۵ هزار ورزشكار قهرمان در رشته هاي گوناگون در دانشگاه آزاد اسلامي كانون تمركز بسياري از رسانه هاي تبليغي در كشور به اين تشكيلات است و اين نهاد دانشجويي در سال ۸۲ نيز با مديريت بهرام قديمي مدير كل تربيت بدني اين دانشگاه سال موفق و پركاري را پشت سر گذاشته است. فراگيري ورزش قهرماني و حضور يكپارچه قهرمانان در دانشگاه آزاد زمينه اي را بوجود آورد كه جداي از فعاليت هاي رسمي تربيت بدني در دروس دانشگاهي در سال ۸۲ مجوز ايجاد باشگاه فرهنگي -ورزشي دانشگاه آزاد اسلامي در سال جاري اخذ شده و در حال حاضر در بسياري از ليگ هاي ورزشي در كشور تيم هاي ورزشي اين دانشگاه حضور قدرتمندانه اي دارند.نكته مهم تر اينكه در زمينه اعزام دانشجويان ورزشكار به خارج از كشور دانشگاه آزاد اسلامي سال پركاري را پشت سر گذاشته است كه با برنامه هاي جديد در سال ۸۳ نيز بر ميزان اين اعزام ها افزوده خواهد شد.

خبر ها و نگاهها
چرا؟ ستاره هاي كاغذي، قلم هاي كثيف
مهدي خرمي: دير زماني است كه قلم به دست نگرفته ام، مي گويند قلم خيلي بي وفاست ،اگر مدتي آن را به دست نگيري جوهرش خشك خواهد شد.
صدها فكر و خيال در ذهنم رفت و آمد مي كند منتهاي مراتب علي رغم آن كه همه آنها را حس مي كنم اما براي نوشتن كوچكترين انگيزه اي در خود نمي بينم چرا كه چگونه مي شود اين خيال هاي گذرنده را بر روي كاغذ آورد، اين افكار موهوم كه ساخته ذهن و خيال بوده است، شايد حاصل يك عمر عشق و علاقه من و امثال من كه هر روز در صفحات روزنامه هاي ورزشي كشور بوفور ديده مي شود. محصولات اين تفكر هر روزه در قالب اسطوره ها، افسانه ها و ستاره هاي كاغذي نمود پيدا مي كند. چرا كه امثال ما مي بايستي لاجرم از بزرگي ستاره ها و عظمت و شكوه آنها بنويسيم و ستارگاني كه حتي خاكستري هم نيستند ولي ادعاي سپيدي آنها گوش فلك را كر كرده است.
چقدر هولناك است كه بداني يك ستاره كاغذي چگونه آدمي است و چگونه زندگي مي كند ،چگونه ورزش مي كند ،ولي نمي تواني بنويسي....
چه كنيم كه ما هم در اين وادي افتاديم، پنداري واقعاً سرنوشت از ما قوي تر است .چه هوس هايي به سرم مي زند .گاهي فكر مي كنم كه براي يك بار هم كه شده همه چيز را بريزم روي دايره و خلاص.
به مداد كهنه اي كه در دست دارم نگاه مي كنم كه چرا در اين شب عيدي از دست هاي پينه زده كارگري ننويسم كه كار طاقت فرساي روزانه را با بيدار خوابي شب درهم مي آميزد تا تكه لباسي نو براي فرزندانش فراهم كند ولي... دلم به حال فوتباليست هاي فقير و بيچاره وطني مي سوزد كه چگونه مي خواهند تعطيلات و هاليدي خود را بگذرانند با اين بي پولي و كم تواني مالي چگونه شرمنده زن و فرزند خود خواهند شد!
در شرايطي كه فاجعه بزرگي همچون انفجارهاي تروريستي در مادريد به وقوع مي پيوندد و ما مي بايستي از مدل  موي بكهام و حلقه نامزدي رائول گونزالس و روابط رونالدو با ملكه زيبايي  اسپانيا و شاهزاده رم يعني فرانچسكو توتي بنويسيم. و يا اين كه غم و غصه فلان فوتباليست متمولي را بخوريم كه چرا به تيم ملي دعوت نشده است. شايد با خود بگوييد اين جملات كمي بيش از حد احساسي است ولي واقعيت است و كسي نمي تواند منكر آن شود و سرآخر اين كه چرا نويسندگان خوشنام ورزشي قلم را مي بوسند و كنار مي گذارند. آيا غير اين است كه حرمت قلم از بين رفته است و قلم ها به سمت وسويي مي چرخد كه بعضاً شايد اصلاً ارزش نگارش نداشته باشند. همه اينها را گفتم ولي قضاوت با شما خواننده عزيز. شايد من ناخوش بوده ام و شايد من در كابوس به سر مي بردم و شايد هم نه خواب بودم و نه بيدار، بلكه در يك فضاي ماليخوليايي سير مي كرده ام .ولي هر چه بوده مهم اين است كه بدانيم و بفهميم از چه مي نويسيم و براي چه مي نويسيم.

تنبيه بدني دانش آموزان در مدرسه ممنوع است
مديركل آموزش و پرورش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: تنبيه بدني دانش آموزان در مدرسه ممنوع است و متخلفان تحت پيگرد قانوني قرار مي گيرند.
به گزارش ايرنا، عباس حاجي آقالو روز سه شنبه در پاسخ به برخي از گزارشها مبني بر تنبيه بدني دانش آموزان در مدرسه گفت: تحت هيچ عنواني نمي توان دانش آموزان را تنبيه بدني كرد، زيرا آيين نامه اجرايي نحوه برخورد با دانش آموزان متخلف را مشخص كرده است.
وي افزود: مدرسه پادگان و ندامتگاه نيست بلكه محل تربيت است و نبايد دانش آموزان را تحت عناوين مختلف مورد تنبيه بدني، مجازات و آزار قرار داد.
حاجي آقالو همچنين گفت: معلمان، مديران و دست اندركاران مدرسه نيز نمي توانند دانش آموزان را مورد فحاشي قرار دهند.
وي از اوليا و دانش آموزان خواست آيين نامه اجرايي مدرسه را مطالعه كنند تا نسبت به حقوق خود آشنا شوند و با نحوه برخورد با اين تخلفات آگاهي يابند.
مديركل آموزش و پرورش ابتدايي توضيح داد: اگر معلمان، مديران و دست اندركاران مدرسه در برخورد با دانش آموزان خارج از آيين نامه اجرايي رفتار كنند، متخلف محسوب مي شوند و براساس قوانين تخلفات اداري با آنان برخورد خواهد شد.
حاجي آقالو اظهار داشت: دانش آموزان و والدين شاكي مي توانند موضوع را پيگيري، موارد تخلف را به دفتر بازرسي و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش و پرورش اطلاع دهند.
وي همچنين از والدين خواست در صورت مشاهده اين گونه تخلفات، مراتب را به واحدهاي رسيدگي كننده به شكايات سازمان، منطقه و اداره آموزش و پرورش استانها منعكس كنند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
زندگي
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |