شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۰ - Apr 3, 2004
تشكل هاي فرهنگي جانبازان سال ۸۳ راه اندازي مي شود
004077.jpg
مسئول روابط عمومي اداره كل جانبازان غرب استان تهران از راه اندازي تشكل هاي فرهنگي جانبازان در سال آينده در اين منطقه خبر داد.
«عزت الله احمد نژاد» در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اين تشكل ها را شامل هيات هاي مذهبي،  گروه هاي قرآني، مداحان،  طلاب و روحانيون،  مبلغان و خطبا، معلمان، استادان، دانشجويان، ورزشكاران، هنرمندان، مددكاران و مشاوران ذكر كرد.
وي گفت: شناخت هرچه بيشتر استعدادهاي فرهنگي جانبازان، استفاده از توانمنديهاي بالقوه آنان و ساماندهي امور فرهنگي و ترويج فرهنگ ايثار و جانبازي در جامعه در سال آتي از اهداف راه اندازي اين تشكل هاست.
اين مسئول خاطرنشان كرد: تشكل هاي ياد شده هيچ وابستگي به نهاد و يا سازمان خاصي نداشته و توسط جانبازان، همسران، و فرزندان آنان اداره خواهند شد.
منطقه غرب استان تهران شامل شهرستانهاي كرج، نظر آباد، شهريار و ساوجبلاغ داراي ۱۳ هزار جانباز است.

تعطيلي نوروزي مطبوعات از ديدگاه مديران مسئول
گروه اجتماعي: تعطيلات ۱۵ روزه نوروزي در سال جاري با تعطيلي مطبوعات كشور همراه بود. اين در حالي است كه در سالهاي گذشته حداقل چند روزنامه در هفته دوم سال منتشر مي شد. حتي در چند سال گذشته چندين روزنامه به دليل فضاي خاص سياسي در هفته نخست سال نيز منتشر مي شدند.
عواملي چون نبود سيستم توزيع - چاپ - فقدان آگهي و كمبود تيراژ دخالت مستقيمي در عدم تمايل مديران مسئول به انتشار مطبوعات در اين ايام دارند.
حسين شريعتمداري در گفتگو با خبرگزاري فارس در خصوص طولاني شدن تعطيلي مطبوعات در ايام نوروز گفت: مطبوعات به خصوص روزنامه ها با اخبار و گزارشهاي روزانه سر و كار دارند، بنابراين تعطيلي مطبوعات به طور طولاني در نگاه اول پديده مفيد و خوشايندي نيست اما بخشي از اين ماجرا به مطبوعات تحميل مي شود.
شريعتمداري يادآور شد: دستگاه چاپ و توزيع متعلق به كيهان است اما تقريباً تمامي عوامل ديگر حالت نيمه تعطيل داشته و ما نيز ترجيح داديم امسال ايام نوروز، روزنامه را منتشر نكنيم.
وي با بيان اينكه سيستم ترابري كه بخش توزيع را انجام مي دهد به طور نيمه تعطيل است و برخي عوامل توزيع روزنامه نيز حضور غير فعال دارند، گفت: تصميم در اين مورد، صرفاً به عهده روزنامه نيست بلكه عوامل و زمينه هاي ديگر نيز بايد وجود داشته باشد.وي يادآور شد: انتشار روزنامه بسيار پرهزينه است و از عوامل موثر در تصميم گيري نيز مي باشد.
مدير مسئول روزنامه كيهان گفت: طي چند سال گذشته هزينه ها به شكل سرسام آوري بالا رفته و به ۱۰ - ۱۱ برابر رسيده و درآمدها تقريباً ثابت مانده و ادامه كار براي روزنامه ها، مشكل آفرين شده است.
اما از سوي ديگر مهدي رحمانيان مديرمسئول روزنامه شرق درخصوص تعطيلي دوهفته اي مطبوعات در ايام نوروز، اظهار داشت: انتشار روزنامه ها در تعطيلات با دو مشكل مواجه است، يكي اعضاي تحريريه و كارمندان هستند كه به تعطيلات مي روند و ديگر كم شدن تعداد روزنامه خوانها باعث مي شود روزنامه در صورت انتشار در تيراژ پايين منتشر شود.
وي گفت: وقتي جامعه تعطيل است اشكالي ندارد كه مابقي نهادها نيز تعطيل باشد و ضرورتي نيز براي انتشار روزنامه نيست.
منتجب نيا مديرمسئول روزنامه نسيم صبا نيز اعتقاد دارد تعطيل نكردن روزنامه ها نيز به يكسري لوازم نيازمند است كه البته اين لوازم خارج از اختيارشان است مانند چاپخانه كه روزنامه هاي غيردولتي فاقد آن هستند يا سيستمهاي توزيع كه در ايام نوروز تعطيل مي باشند.
وي با بيان اينكه وزارت ارشاد با اتخاذ راهكارهايي مي توان تعطيلي طولاني مدت روزنامه ها را به حداقل برساند افزود: در طي اين مدت نيروهاي مطبوعاتي و روزنامه نگارها از كارشان فاصله مي گيرند كه اين امر بر همه چيز اثرگذار است.
محمدكاظم انبارلويي درخصوص تعطيلي روزنامه ها در ايام نوروز گفت: تعطيلي روزنامه ها تصميمي اجتناب ناپذير است زيرا اكثر روزنامه فروشي ها تعطيل و هيچ شركت توزيعي حاضر به توزيع روزنامه ها در ايام تعطيلات نيست.
مديرمسئول روزنامه رسالت با اشاره به اينكه در اين ايام حتي اگر روزنامه اي منتشر شود، توزيع نمي گردد، يادآور شد: البته راديو و تلويزيون اطلاع رساني كرده و نبود مطبوعات را جبران مي كردند، اما مطبوعات دستشان كوتاه است.
مديرمسئول روزنامه جوان نيز با بيان اين كه در اين ايام به هر دليلي سازمانها، ارگانها، حمل و نقل و فضاي عمومي كشور تحت تأثير تعطيلات نوروزي قرار مي گيرد، تصريح كرد: مطبوعات كه از مشكلات ناخواسته اقتصادي رنج مي برند، در دوره نوروز به دليل عدم وجود شركتهاي توزيع و كم رغبتي مردم در اين دوره، ناگزير به تعطيلي طولاني مدت مي شوند تا از فشار اقتصادي وارده بكاهند.
وي گفت: قبل از آن كه اين مسائل به مطبوعات برگردد به فضاي عمومي جامعه، نهاد و ارگانهاي تصميم گير كشور برمي گردد.

ديدار رئيس، معاونين و مديران سازمان ملي جوانان با رئيس جمهوري
رئيس و معاونين سازمان ملي جوانان با آقاي سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري ديدار كردند.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، رئيس جمهوري در اين ديدار با ابراز خرسندي از تحولات صورت گرفته در سازمان ملي جوانان و برنامه هاي انجام شده، بر نهادينه سازي و بسترسازي امور مربوط به جوانان و پشتيباني همه جانبه از جوانان در عرصه هاي مختلف به عنوان آينده سازان جامعه تاكيد كرد.
آقاي خاتمي ويژگيهاي جمعيتي كشور و به خصوص نسل جوان و نيز شكل گيري هويت تازه اي در جامعه با توجه به رشد باسوادي و گسترش روزافزون ارتباطات اشاره كرد و گفت: سازمان ملي جوانان در اميد بخشيدن به نسل جوان، سامان دادن به امور و تلاش عملي براي باور كردن جوانان و نهادسازي، نتايج خوبي به دست آورده است ولي بايد اين امر گسترش و عمق بيشتري پيدا كند.
رئيس جمهوري گفت: حكومت اسلامي مبتني بر راي مردم است و در صورتي مي تواند باقي بماند كه اسلام بتواند پاسخگوي مقتضيات زمان خودش باشد.

مديركل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدر:
يارانه درمان معتادان با افزايش بودجه در سال ۸۳ دو برابر مي شود
مديركل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: يارانه درمان معتادان در صورت افزايش دوبرابري بودجه درمان ستاد در سال جاري، دو برابر مي شود.
دكتر صفاتيان در گفت وگو با ايسنا با اشاره به بودجه يك ميليارد توماني يارانه درمان معتادان در سال گذشته خاطرنشان كرد: با دو برابر شدن بودجه درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، مبلغ يارانه درصد قابل توجهي افزايش يافته و بيشتر به مراكز خصوصي - جهت فعال كردن آنها و جذب پزشكان در سيستم درماني - اختصاص خواهد يافت.
وي با اعلام اين كه در سال جاري سازمان آموزش فني و حرفه اي جهت حرفه آموزي به معتادان وارد سيستم درمان شده است، به نحوه كمك به معتادان بي بضاعت از طريق اختصاص يارانه به مراكز دولتي يا خصوصي درمان معتادان اشاره و اظهار كرد: معتاداني كه وضعيت مالي مناسبي نداشتند، از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته جهت سم زدايي از ۲۵ هزار تومان و براي انجام درمان هاي نگهدارنده از ۴۵ هزار تومان يارانه برخوردار شدند.
وي كل بودجه درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته را ۴ ميليارد تومان بيان و با تأكيد بر ضرورت افزايش دوبرابري بودجه درمان ستاد در سال جاري تصريح كرد: متأسفانه كشور ما در زمينه درمان اعتياد، برعكس كشورهاي ديگر حركت مي كند؛ چراكه در تمام دنيا بودجه درمان به جهت هزينه بر بودن اين سيستم بيشتر از پيشگيري است؛ به گونه اي كه در حال حاضر بودجه درمان اعتياد آمريكا، ۸/۱ برابر بودجه پيشگيري آن است.
دكتر صفاتيان تأكيد كرد: درمان ۲ ميليون معتاد به معناي كاهش تقاضا بوده و تنها از اين طريق مي توان تقاضا را كنترل كرد. به علاوه برخلاف بسياري از كشورها تأمين اجتماعي كشور در زمينه بيمه و درمان معتادان ضعيف عمل مي كند.

پاسخ راه آهن به گزارش سازمان بازرسي كل كشور درباره سانحه انفجار واگن ها در نيشابور
روابط عمومي  راه  آهن  جمهوري  اسلامي ايران    با صدور اطلاعيه اي  به  گزارش  سازمان  بازرسي  كل  كشور درباره  سانحه  فرار و انفجار واگن ها در ايستگاه  ابومسلم  و خيام  در شهر نيشابور پاسخ  گفت .
راه  آهن  جمهوري  اسلامي  ايران  و وزارت  راه  وترابري  هنوز اصل  گزارش  مورد اشاره  را دريافت  نكرده اند و بديهي  است  كه  پس  از دريافت  اين  گزارش  درمورد آن بررسي  و اعلام  نظر كامل  صورت  خواهد گرفت ، ليكن  درمورد اطلاعيه  مذكور كه  متن  صحيح  آن در سايت هاي  خبري  منتشر شده  است  نكاتي  وجود دارد:
۱ - در گزارش  كميسيون  عالي  بررسي  سوانح  راه  آهن  كه  عالي ترين  مرجع  فني اظهار نظر درمورد سوانح  ريلي  مي باشد مسامحه  و قصور در مهار واگن ها در ايستگاه  ابومسلم  خراسان  مورد تاييد قرار گرفته  است  و عوامل  آن به  مراجع  ذيصلاح  معرفي  شده اند.
۲ - بستن  سوزن هاي  ايستگاه  ابومسلم  درفرار مجموعه  واگن ها از ايستگاه  مذكور نمي توانسته  است  مانعي  به  وجود آورد براساس  مدارك  موجود واگن ها پس  از فرار، قفل  سوزن  خروجي  را شكسته  و در آن  مسير به  حركت  در آمده اند.
۳ - به  نظر مي رسد برداشت  سازمان  محترم  بازرسي  كل  كشور از مفاد بند۱۲ ماده  ۱۶ مقررات  عمومي  حركت  راه  آهن  منطبق  با مفاد و محتواي  اين  مقررات  نيست .
۴ ـ مسئولان  وزارت  راه  و ترابري  و راه  آهن  جمهوري  اسلامي  ايران  ازابتداي  سانحه  ضمن  پذيرش  مسئوليت هاي  قانوني  خود سعي  در جمع آوري  واگن ها وفراهم  كردن  مسير خط براي  عبور قطارها و سامان  دهي  وضعيت  منطقه  و عادي كردن  جريان  عبور و مرور و رفع  خسارات ، تعيين  مقصرين  و پاسخ  گويي  به  مردم  بوده  و در اين  جهت  اقدام  نموده اند و همچنان  آمادگي  دارند تا در مراجع  ذيصلاح  توضيحات  و پاسخ هاي  لازم  را ارائه  دهند، ليكن  معرفي  افراد به عنوان  مسئول  يك  سانحه  از طريق  رسانه هاي  عمومي  و تعيين  مجازات  براي  آنها قبل  از رسيدگي  مراجع  ذي صلاح  منطبق  با ضوابط و رويه هاي  قضايي  نمي باشد و جريان  منطقي  و صحيح  رسيدگي  به  پرونده  را مخدوش  مي نمايد.
۵ـ وزارت  راه  و ترابري  و راه  آهن  جمهوري  اسلامي  ايران  تمامي  سعي  خود رادر جهت  ارتقاء ايمني  در حمل  و نقل  ريلي  بكار برده اند كه  آمار سوانح  وحوادث  در راه  آهن  جمهوري  اسلامي ايران  در طي  ۱۰ ساله  گذشته  نشان دهنده  اين  امر مي باشد و همچنان  آمادگي  دارند نظرات  دلسوزانه  و تخصصي  را دراين  زمينه  با روي  باز بپذيرند و در جهت  بهبود وضعيت  اقدام  نمايند.
يادآوري مي شود همشهري در آخرين شماره سال گذشته خود كه در روز پنج شنبه ۲۸ اسفند ماه منتشر شد خبر مربوط به گزارش سازمان بازرسي كل كشور در مورد سانحه انفجار واگن هاي قطار را منتشر كرده بود.

اولويت هاي برنامه اي شوراي فرهنگي - اجتماعي زنان در سال ۸۳ اعلام شد
شوراي فرهنگي - اجتماعي زنان اعلام كرد: سياست هاي آموزش عالي زنان در نظام جمهوري اسلامي ايران و تأمين و تقويت سلامت جسمي و رواني زنان از جمله اولويت هاي برنامه اي اين شورا در سال ۱۳۸۳ است.
روابط عمومي اين شورا در نمابري به ايرنا اعلام كرد: شوراي فرهنگي اجتماعي زنان در چهارصد و هشتاد و دومين جلسه خود، اولويت هاي برنامه شورا در سال ۸۳ را بررسي كرد.
اين روابط عمومي افزود: مقابله با خشونت عليه زنان، تسهيل و تشويق به ازدواج و پيشگيري از افزايش طلاق، شناسايي و حمايت از نخبگان زن از ديگر موضوعات پيشنهادي مورد بحث در اين جلسه بود.
همچنين دكتر الهه حجازي به عنوان نماينده وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و فرناز بهشتي به عنوان نماينده جامعه الزهرا (س)، با حكم رياست شوراي عالي انقلاب فرهنگي، به مدت دو سال عضو شوراي فرهنگي اجتماعي زنان شدند.

آغاز ثبت نام مدارس استعدادهاي درخشان
ثبت نام دانش آموزان سوم  راهنمايي تحصيلي براي شركت در آزمون ورود به پايه اول متوسطه مراكز آموزشي استعدادهاي درخشان از ۱۶ فروردين ماه آغاز مي شود.
ثبت نام شركت در آزمون مرحله نخست ورود به مقطع متوسطه مراكز آموزشي سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان تا ۲۵ فروردين ماه ادامه خواهد داشت.نام نويسي از داوطلبان همه روزه به استثناي ايام تعطيل در مراكز آموزشي استعدادهاي درخشان صورت مي گيرد.
دانش آموزاني كه معدل كل پايه دوم راهنمايي تحصيلي آنان حداقل ۱۹ باشد، مي توانند در اين آزمون شركت كنند.

جورج بوش لايحه حقوق جنين را امضا كرد
جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا، لايحه اي را كه حقوق كودك را پيش از تولد و در دوره بارداري زن گسترش مي دهد امضا كرده است.
به گزارش سايت فارسي بي.بي.سي اين قانون آسيب رساندن به جنين در جريان حمله به يك زن باردار را جرم محسوب مي كند.مخالفان مي گويند كه تصويب اين قانون اقدامي جهت زايل كردن حق سقط جنين زنان است، اما حاميان مي گويند كه تنها هدف آن محافظت از كودك تا پيش از تولد است.
رئيس جمهور آمريكا در جريان اين مراسم كه از تلويزيون پخش مي شد به زباني فصيح علت حمايت از اين لايحه را توضيح داد.او گفت كه اين لايحه تلاشي براي رسيدگي به اين مساله است كه جنايت عليه يك زن باردار اغلب دو قرباني به جا مي گذارد و بنابراين عامل بايد براي ارتكاب دو جرم مجازات شود.اين لايحه به احترام ليسي پيترسون و فرزندش كه به هنگام به قتل رسيدن او را باردار بود، «قانون ليسي و كانر» نام گرفته است.
شوهر خانم پيترسون به قتل او متهم شده است.اين پرونده در آمريكا توجه گسترده رسانه ها را به خود جلب كرده است.
جان كري، رقيب بوش در انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر از حزب دمكرات، با اين قانون مخالف است.
اين مسأله همچون برخي ديگر از مقولات اجتماعي مانند ازدواج همجنس گرايان مي تواند در انتخابات سال جاري تفرقه انگيز شود.
مخالفان مي گويند كه اين قانون حق يك زن را براي سقط جنين تضعيف مي  كند، زيرا جنين را از لحظه اي كه نطفه بسته شد انساني مستقل به حساب مي آورد و ممكن است در آينده از آن براي غيرقانوني كردن سقط جنين استفاده شود.با اين حال موافقان اين قانون اصرار مي ورزند كه تنها هدف آن جلوگيري از حملات خشونت بار و آسيب رساندن به كودكي است كه هنوز در شكم مادر است.

سخنان آيت الله شاهرودي در جلسه مسئولان عالي قضايي
رييس قوه قضاييه گفت: پاكسازي قوه قضاييه از عناصر كارچاق كن و مبارزه فراگير با ارتشا، از مهمترين مطالبات مردم است و قوه قضاييه با ارتباطات مستقيم با مردم توانسته است در اين جهت توفيقات خوبي به دست آورد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي قوه قضاييه،  آيت الله «سيد محمود هاشمي شاهرودي» اين سخنان را در نخستين جلسه مسئولان عالي قضايي در سال ۱۳۸۳ بيان داشت.
در اين جلسه كه به رياست آيت الله شاهرودي تشكيل شد،  وي همچنين مسئولان دادگستريهاي سراسر كشور را موظف كرد در جهت تحقق دستورات مقام معظم رهبري مبني بر حفظ كرامت ارباب رجوع همه امكانات خود را به كار گيرند.
وي همچنين از اين مسئولان خواست با استفاده از فناوري روز، ضرورت مراجعات مستقيم و مستمر مردم را به دادگستريها كاهش دهند.
رييس قوه قضاييه در اين جلسه به پيام مقام معظم رهبري در سال جديد اشاره كرد و آن را براي مسئولان نظام راهگشا و براي مردم روشنگر دانست.
آيت الله هاشمي شاهرودي از نكات مهم بيانات رهبر معظم انقلاب را بحث پاسخگويي مسئولان قوا برشمرد و گفت: مسئولان تلاشها و كارهايي كه انجام داده اند را مستند و شفاف اطلاع رساني كنند كه اين امر قطعا اعتماد مردم را افزايش مي دهد و تبليغات سوء دشمنان را كه درصدد نااميد كردن مردم هستند، خنثي و كم  اثر مي كند.
آيت الله هاشمي شاهرودي برچيده شدن زندانهاي انفرادي از زندانهاي كشور و دادن مرخصي به زندانيان را اقدامي بي نظير در امر اداره زندانها در جهان توصيف كرد.

گزارش همشهري از فرصت ها و تهديدهاي رونق سفرهاي تعطيلات نوروزي
۱۰ميليون جا به جايي افزايش ۲۵ در صدي سفرهاي نوروزي
004053.jpg
گروه اجتماعي: ۱۵ روز نخست فروردين امسال به طور تقريبي با ۱۰ ميليون سفر از پررونق ترين روزهاي سال بود.
رونق بازار فرهنگي ديدار از آثار باستاني و نقاط ديدني كشور، آشنايي با ميراث ملي و ديني و احياي سنت حسنه صله رحم، رونق بازار و اقتصاد با گردش چرخ هاي صنعت حمل و نقل، گردشگري و هتل داري و ايجاد فرصت كسب و كار و اشتغال براي صدها هزار نفر در نقاط ديدني، تاريخي و خوش آب و هواي كشور چنانچه متناسب با اين حجم انبوه سفرهاي سياحتي و زيارتي و نيز تأثيرات اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي آن از سوي مديريت گردشگري كشور تدارك لازم ديده نشود چه بسا پايان سفر به جاي شادي و نشاط با خستگي، دلمردگي و غم و اندوه همراه شود. افزايش حجم سفرهاي نوروزي امسال كه مقامات مسئول آن را بين ۲۵ تا ۴۰ درصد تخمين مي زنند و آمار دقيقي از آن در دست نيست اولين مسئله است. اين افزايش پيوستن انبوهي از خودروها به شبكه راه هاي كشور و معابر بين شهري را نويد مي دهد كه خدمات خاصي را از نظر جاده مناسب، سوخت، سرويس، پاركينگ و... مي طلبد با تأسف فراوان امكانات و خدمات موجود نتوانست با آهنگ افزايش سفرها همراه شود به طوري كه شمار قابل توجهي از خودروها مدت ها در برخي جاده هاي كم عرض به صف شدند، برخي ديگر مدت ها در صف بنزين ايستادند، گروهي ديگر در گمركات قشم و آستارا مدت ها معطل و سرگردان شدند. معابر شهري اغلب رانندگان و مسافران كشور را ساعت ها در چنبره درهم تنيده ترافيك شهرها گرفتار ساخت.
گزارش خبرنگاران همشهري از نقاط مختلف كشور حاكي است بسياري از مسافران امكان اقامت در هتل يا محل مناسبي را نيافتند و مجبور شدند شب را در خيابان ها سپري كنند، تغيير ناگهاني هوا و كاهش دما در بعضي شهرها چون مشهد بسياري از مسافران به ويژه كساني كه مجبور بودند شب را در خيابان به سر ببرند با مشكلات عديده  اي روبه رو كرد.
از سوي ديگر غم انگيزترين حوادث جاده اي نيز به دليل تراكم سفرها در اين ايام رخ داد. اگرچه در مقايسه با افزايش حداقل ۲۵ درصدي حجم سفرها افزايش ۶/۱۰ درصدي شمار حوادث و تصادفات مي تواند تا حدودي اميدواركننده و حاكي از افزايش ايمني سفرهاي جاده اي باشد، اما وقوع ۲۰ هزار تصادف شامل ۱۵ هزار و پانصد تصادف شهري و ۴ هزار و پانصد تصادف جاده اي طي اين ايام جايي براي خوش بيني و اميدواري زياد باقي نمي گذارد.
همشهري با استناد به آمار منابع رسمي خبري كشور جزئيات آمار تلفات دو هزار و ۱۲۰ تصادف جاده اي كشور كه شامل ۲۱۵ كشته و ۱۹۲۷ مجروح را بررسي كرده است، كه گزارش كامل آن در صفحه اجتماعي (۲۶) آمده است.
گروه اجتماعي: طي نخستين روزهاي فصل بهار و تعطيلات نوروزي حدفاصل ۲۹ اسفند سال ۱۳۸۲ تا سيزدهم فروردين سال جاري دو هزارو ۱۲۰ فقره تصادفات منجربه جرح و فوت در جاده هاي بين شهري كشور رخ داد كه طي آن ۱۹۲۷ نفر مجروح و ۲۱۵ نفر كشته شدند.
گزارش تحليلي روزنامه همشهري بر اساس اخبار خبرگزاري جمهوري اسلامي و واحد مركزي خبر، حاكي است بيشترين قربانيان تصادفات رانندگي مربوط به روز نخست سال جاري است كه طي آن ۴۲ نفر كشته شده اند.
در ميان استان هاي كشور، خراسان با ۵۲ كشته، سمنان ۳۲ قرباني و خوزستان ۲۵ كشته بيشترين تلفات و كشته شدگان حوادث رانندگي جاده اي را در تعطيلات نوروزي به خود اختصاص داده اند.
استان هاي آذربايجان غربي بدون كشته، چهار محال و بختياري با يك كشته و بوشهر و گلستان هر يك با دو كشته كمترين تلفات رانندگي را طي روزهاي تعطيل نوروز داشته اند.
بر اساس آمار انعكاس يافته بر روي تلكس خبري خبرگزاري ها، طي اين مدت به طور متوسط جاده هاي كشور هر روز دست كم ۱۷ قرباني گرفته است.
از سوي ديگر سردار انصاري معاون حمل و نقل ناجا از افزايش ۱۰ درصدي حوادث رانندگي در جاده هاي كشور خبر داده و گفته است در تصادفات امسال ۲۰۱ نفر در صحنه حادثه جان باخته اند كه ۱۵۳ نفر آن ها در جاده ها و ۴۸ نفر در شهرها كشته شده اند.
وي همچنين يادآور شده است كه از ميان ۱۵۳ نفر كشته شده در جاده ها، ۳۰ نفر به علت واژگوني خودرو جان باخته اند كه علت واژگوني سرعت و سبقت غيرمجاز، خستگي و خواب آلودگي راننده، بي توجهي به فاصله خودروها، بي توجهي به علائم راهنمايي و رانندگي، نبستن كمربند ايمني و خوردن و آشاميدن هنگام رانندگي ذكر شده است.
اين در حالي است كه جمعيت هلال احمر كشور در گزارشي اعلام داشته است كه در دهه نخست تعطيلات نوروزي ۲۸ هزار نفر از مسافران نوروزي در پايگاه هاي ثابت و سيار جمعيت هلال احمر در جاده هاي پر تردد كشور مداوا شده اند.
جمعيت هلال احمر بدون ذكر جزئيات در نهم فروردين اعلام داشته است تا روز ياد شده دو هزار و ۳۶۰ فقره تصادف به جمعيت هلال احمر گزارش شده و در اثر اين تصادفات چهار هزار و ۲۰۶ نفر مجروح شده اند كه دوهزارو ۳۶۸ نفر به علت شدت جراحات به مراكز درماني منتقل شده اند و ۲۷۶ نفر نيز جان خود را از دست داده اند.
اين گزارش شامل حوادث ۱۴ فروردين و يا آماري كه از چشم ايرنا و واحد مركزي خبر پنهان مانده، نمي شود.
جدول آماري تصادفات جاده اي در ۲۳ استان كشوراز ۲۹ اسفند سال ۱۳۸۲ تا سيزدهم فروردين سال ۱۳۸۳
شمار تصادفات
شمار مجروحان
شمار كشته ها
نام استان
۳۳۱
۴۶۵
۵۱
خراسان
۱۵۲
۳۸
۳۲
سمنان
۱۶۴
۳۱۴
۲۵
خوزستان
۹۱
۱۶۵
۱۵
همدان
۱۰۲
۱۵۱
۱۱
اصفهان
۴
۱۳
۱۰
اردبيل
۲۶
۴۲
۸
زنجان
۵
۲۰
۷
كرمان
۱۱۳
۱۱۵
۷
گيلان
۷۱
۹۰
۷
مازندران
يك
يك
۷
سيستان و بلوچستان
۱۱۴
۱۹۲
۷
فارس
۱۸۸
۵۲
۵
مركزي
۱۷
۲۸
۴
كردستان
۷۱
۱۹
۳
آذربايجان شرقي
۳۹
۹
۳
لرستان
۲۵
۵۲
۳
قم
۱۶۵
۶۳
۳
يزد
۹
۹
۲
بوشهر
۴۰۹
۷۹
۲
تهران
يك
۶
۲
گلستان
۱۸
-
يك
چهارمحال  و بختياري
۴
۴
-
آذربايجان غربي

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |