شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۰ - Apr 3, 2004
پيام نوروزي مقام معظم رهبري :
مسئولان، امسال گزارش عملكرد بدهند
004068.jpg
مقام معظم رهبري در پيام نوروزي امسال اعلام كردند كه مسئولان بخش هاي مختلف بايد در سال ۸۳ به مردم توضيح دهند كه چه خدماتي انجام داده اند.
متن كامل اين پيام كه در دقايق اوليه سال نو صادر شد به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
يا مقلب القلوب و الابصار يا مدبرالليل و النهار يا محول الحول و الاحوال، حول حالناالي احسن الحال
عيد نوروز و فرا رسيدن سال نو را به يكايك آحاد ملت ايران و به خدمتگزاران راستين ملت و كشور بخصوص به خانواده هاي معظم شهدا و جانبازان تبريك عرض مي كنم و براي روح مطهر امام بزرگوار و ارواح طيبه ي شهداي عزيزمان از خداوند متعال طلب رحمت مي كنم و سلام و درود خالصانه و خاضعانه ي خود را به پيشگاه حضرت بقية الله (ارواحنا فداه) تقديم مي دارم.
با فرا رسيدن بهار فصل نويي در طبيعت آغاز مي شود و من به حول و قوه ي الهي و به همت دولت و ملت، اميدوارم فصل نويي هم در زندگي ملت ايران آغاز شود.
ملت ما به بركت تجربه هاي بي نظير دوران نظام اسلامي، به ملتي مجرب، هوشيار، مقاوم و پرنشاط تبديل شده و اين ظرفيت و قابليت را يافته است كه بتواند نمونه ي برجسته و آموزنده يي را در سايه ي اسلام در مقابل چشم جهانيان قرار دهد.
البته اين كار به حركت مداوم و تلاش پيوسته و خستگي ناپذير از سوي مسئولان و كمك مردم نيازمند است، كاري است تدريجي و قدم به قدم كه انشاءالله در سايه ي استقامت و پشتكار به نتيجه خواهد رسيد.
ملت ما در عرصه هاي مختلف، قابليت و ظرفيت خود را به اثبات رسانده است.
الان نگاهي به سال پايان يافته سال۸۲ بكنيم و نگاهي هم بكنيم به سالي كه اكنون آغاز مي شود، سال۸۳.
سال۸۲ مثل همه ي دوران زندگي انسان سالي بود مشتمل بر غم ها و شاديها، تواناييها و كاستيها، مثل اين كه همه ي زندگي انسان مشمول  اين قاعده ي كلي است، غم و شادي در زندگي انسان به هم آميخته است.
در لابلاي اين تجربه هاي گوناگون و فراز و نشيبها، انساني و ملتي موفق است كه هدف خود راگم نكند و راه خود را با پشتكار و استقامت ادامه دهد.همه بايد دست به دست هم دهيم و فراتر از نگاه هاي كوچك و تنگ نظرانه، همت عالي خود را به اهداف والاي انقلاب اسلامي معطوف كنيم و به سمت آن حركت كنيم.
ملت ما همچنان كه در دوران دفاع مقدس قابليت نظامي خود را نشان داد، در سال گذشته و دوران هاي بعد از جنگ هم قابليت و ظرفيت و وزن اجتماعي و سياسي خود را اثبات كرد.
اگر چه سال۸۲ با تهاجم نظامي آمريكا و انگليس به همسايه ي غربي ما آغاز شد و چكمه پوشان شيطان هاي بزرگ در نزديكي مرزهاي ما مستقر شدند و اين مايه ي نگراني براي ملت ايران بود، اما در مقابل دشمن عنود و خبيثي مثل صدام كه با ملت خود هم كمتر از ملت ما دشمني نداشت از صحنه اخراج شد، اگر چه در تابستان سال۸۲ دستگاه ها و سرويسهاي جاسوسي آمريكا و اسراييل تا آن جا كه توانستند تلاش كردند تا زمينه ي آشوبهاي اجتماعي را دركشورمان فراهم كنند، اما با هوشياري و اقتدار ملت  ايران و دستگاه هاي خدمتگزار ملت، توطئه ها نقش بر آب شد، اگر چه در پاييز سال۸۲ تبليغات سياسي پرحجم آمريكا عليه كشورمان به بهانه ي حمله ي سياسي به تلاشها و فعاليت هاي هسته يي كشور ما به اوج خود رسيد، اما در مقابل، ملت و مسئولان اولا به اهميت دستاورد علمي و فناوري خود در اين زمينه بيشتر از پيش واقف شدند، ثانياً راه پخته و صحيحي را در مقابل اين آشوبها اتخاذ كردند و پيش رفتند، اگر چه در زمستان سال۸۲ حادثه ي مصيبت بار زلزله ي بم دلهاي همه راغمگين كرد، اما حركت عظيم ملت ايران در كمك به آسيب ديدگان و دست ياري بلندكردن به سوي برادران هم ميهن خود، همه ي مردم دنيا و كساني را كه مطلع از اين ماجرا شدند،به اعجاب و تحسين وادار كرد، در پايان سال هم انتخابات پرشور مجلس شوراي اسلامي انجام شد كه حضور مردم، علي رغم همه ي تلاشي كه دشمنان ملت ايران براي سرد و بلكه تعطيل كردن كانون انتخابات به خرج دادند، توانست همه ي اين توطئه ها را نقش بر آب كند، افتخار ديگري بر افتخارات ملت  ايران افزوده شد.
در طول سال هم خدمتگزاران كشور و مسئولان بخشهاي مختلف دولتي و ساير بخش هاي مسئول در كشور به انجام خدمات بزرگي موفق شدند كه گزارش آنها را در سال آينده به مردم خواهند داد.
بنابر اين سال۸۲ مثل همه ي دوران زندگي بشر سالي بود با شاديها و غمها، با موفقيتها و نگرانيها، اما در نهايت وقتي نگاه مي كنيم، مي بينيم كه ملت ايران از اين تجربه هاي گوناگون سرافراز و سربلند بيرون آمده و يك گام پيش رفته است. و اما سال۸۳، سال۸۳ در حقيقت ادامه ي همه فعاليتهاي اساسي از سوي مسئولان گوناگون براي كشور است.
اگرچه سال۸۲ را به عنوان سال نهضت خدمتگزاري معرفي كرديم، اما نهضت خدمتگزاري چيزي نيست كه در طول يك سال به پايان برسد و وظيفه ي خدمتگزاري وظيفه يي نيست كه پس از مدتي از دوش مسئولان برداشته شود، همچنان كه نهضت توليد علم، نهضت عدالت طلبي و نهضت مبارزه با فساد، كارهايي است كه بايد با شدت و قوت ادامه پيدا كند.خصوصيت سال۸۳ در اين است كه دستگاه هاي مهم و اساسي كشور فصل جديدي را طي مي كنند و به دوره ي جديدي قدم مي گذارند.
سال۸۳ آخرين سال دولت خدمتگزار كنوني است، همچنان كه در اواسط سال مدت مسئوليت پنج ساله ي اول رئيس قوه ي قضاييه به پايان مي رسد و در اوايل همين سال هم مجلس ششم شوراي اسلامي دوران مسئوليت خودش را به پايان مي برد، همان طور كه برخي از دستگاه هاي مهم و تأثيرگذار كشور دوره هايي را طي مي كنند و به پايان دوره ي مسئوليت هاي خودشان مي رسند و دوره هاي جديدي آغاز خواهد شد.
آنچه كه در اين سال مناسب و لازم است كه انجام بگيرد، اين است كه مسئولان بخشهاي مختلف به مردم گزارش بدهند كه در دوران مسئوليتي كه در حال پايان يافتن است يا پايان يافته، چه خدمت بزرگ و چه كار شايسته يي را براي مردم انجام داده اند.
دولت خدمتگزار، قوه ي قضاييه و مجلس شوراي اسلامي به مردم پاسخ دهند كه آنچه را كه به عنوان شعار كار خود بر زبان آورده اند و همچنين آنچه را كه مطالبات عمده ي رهبري در اين سالها بوده است، چگونه تحقق بخشيده اند.
مسئولان دولتي و قوه ي قضاييه و مجلس شوراي اسلامي به مردم بگويند كه براي خدمت به عموم ملت ايران، براي توليد علم، براي استقرار عدالت و رفع فقر و فساد و تبعيض در جامعه كه اصلاح واقعي در جامعه اينهاست براي نهضت عدالت خواهي و براي نهضت مبارزه با فساد، چه اقدامات عمده يي را انجام داده اند.
در واقع سال۸۳، سال پاسخگويي سه قوه به ملت ايران است. مطمئناً در اين پاسخگويي، حقايق شيرين و بسياري براي مردم روشن خواهد شد و خدمات بزرگي كه انجام گرفته است، به مردم گفته خواهد شد.
در اين پاسخگويي، مسئولان به كمبودها و نواقصي در كار خود پي خواهند برد كه آنها را برطرف خواهند كرد و مردم هم با آشنايي بيشتر با عملكرد دستگاه ها، منتظر شروع دوره هاي جديد و كارهاي جديد و مسئوليت هاي جديد خواهند بود. البته ملت و دولت و نيز مسئولان و آحاد مردم، مي دانند كه چه كرده اند و مي دانند كه چه بايد بكنند و چه پيش روي آنهاست.
از خداوند متعال مسالت مي كنيم كه مسئولان را موفق بدارد، همه ي ما را در راه تحقق آرمان هاي انقلاب اسلامي، كه رضاي الهي و شادي قلب ولي عصر (ارواحنا فداه) در آن است، توفيق دهد، و ملت ايران را همواره خوشبخت و شاداب و پرنشاط باقي بدارد.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

پيام نوروزي رئيس جمهور
004062.jpg
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري در پيام نوروزي خود، ضمن تبريك حلول سال نو، به تمامي ايرانيان و ايران دوستان، بهار را «غلبه مهر بر خشم و غلبه اعتدال بر افراط و تفريط»، توصيف كرد و اظهار داشت: امروز بيش از هميشه به «مهر» و «اعتدال» نيازمنديم.
وي افزود: هر ايراني در كشاكش هاي مختلف زندگي، در محروميت ها، در نامردمي ها و در سختي ها همواره پرچم دين و فرهنگ و اخلاق و ادب را برافراشته است و حركت او در يكصد سال اخير به سوي استقلال، آزادي، پيشرفت و آباداني شگفت انگيز است، حركتي كه در انقلاب اسلامي اوج و شكوه ويژه يافته است و امروز همه ما به خصوص ما مسئولان كه قدرت و منصب را از اين مردم به عاريت گرفته ايم، راهي جز پاسداشت اين خواست و تلاش براي رفع همه موانع داخلي و خارجي آن نداريم.
خاتمي تأكيد كرد: سالي كه گذشت، از شادي و تلخي خالي نبود و شايد تكان دهنده ترين تلخي، حادثه ناگوار بم بود كه در يك لحظه زمين خشمگين بم سرفراز را به ويرانه مبدل كرد و ده ها هزار نفر را در كام خود فرو برد. اما عاطفه انساني، محبت اسلامي و مهر ايراني كه در پي اين حادثه ظهور يافت، كام هاي تلخ همه ما را شيرين كرد و نشان داد كه عليرغم همه جنگ ها، نامردمي ها، خشونت ها، ترورها، خودكامگي ها، سركوب ها و آوارگي ها، آنچه در عمق وجدان بشر قرار دارد، محبت، همدلي و آزادگي است و ما اين آزادگي و همدلي را مي ستاييم.
بهار را با تبريك نوروز به همه ايرانيان، به همه هموطنان، به همه ايران دوستان و به همه آزادگان جهان آغاز مي كنيم و با اميد به اين كه سالي پربار پيش روي همه ما باشد، بار ديگر دست نياز به درگاه بي نياز يزدان يكتا دراز مي كنيم.

نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي:
انتقادهاي اروپا از برنامه هسته اي ايران بي اساس است
004059.jpg
ايران، انتقادهاي اخير اتحاديه اروپا به برنامه هسته اي خود را بي اساس خواند و آن را رد كرد.
اتحاديه اروپا، سه روز پيش، تصميم ايران براي فراوري هسته اي در تأسيسات اصفهان را خلاف تعهدات بيانيه تهران خواند و از آن انتقاد كرد اما پيروز حسيني نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در پاسخ اعلام كرد ايران ضمن پايبندي به مفاد بيانيه تهران و تعليق داوطلبانه غني سازي اورانيوم، فراوري اورانيوم در تأسيسات هسته اي اصفهان را برنامه اي مجزا مي داند و به آن ادامه مي دهد.
ايران همچنين در اعتراض به موضع اتحاديه اروپا كاردار ايرلند در ايران را به وزارت خارجه احضار كرد. ايرلند رئيس دوره اي اتحاديه اروپاست.
انتقادهاي اروپايي ها به ايران كه از اسفند گذشته شروع شد در روزهاي اخير و پس از آنكه غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، از بازگشايي تأسيسات اصفهان خبر داد، افزايش يافت.اين در حالي است كه مليسا فلمينگ سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي تأكيد كرده كه ايران قبلاً آژانس را از فعاليت نيروگاه اصفهان آگاه كرده است.قرار است محمد البرادعي رئيس آژانس فردا به تهران سفر كند. وي گفته است در تهران با مقام هاي ايراني درباره «مسائل باقي مانده» گفتگو خواهد كرد.

دستور كار اين هفته مجلس
004056.jpg
لايحه اهداف، وظايف و تشكيلات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برگشت داده شده از سوي شوراي نگهبان، در نخستين جلسه سال ۸۳ مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري اين لايحه كه در مردادماه سال ۸۰ از سوي دولت، تقديم مجلس شده بود با ايرادات شوراي نگهبان به علت مغايرت با مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي روبرو شد و عدم حصول نتايج لازم در رابطه با اين لايحه يكي از دلايل اصلي استعفاي مصطفي معين وزير سابق وزارتخانه مذكور مي باشد.
همچنين قرار است شور دوم طرح نحوه فعاليت هاي تشكل هاي دانشجويي، گزارش كميسيون فرهنگي در مورد طرح تشكيل شوراي عالي خانواده، بررسي تقاضاي استعفاي تعدادي از نمايندگان، گزارش كميسيون اصل نود در مورد شكوائيه خانواده هاي تقي رحماني، رضا عليجاني، هدي صابر و اميد طيراني در دستور كار مجلس قرار گيرد.
همچنين نمايندگان درباره سه تقاضاي تحقيق و تفحص از انتخابات مجلس هفتم و نيز موضوع مربوط به شركت نروژي استات اويل تصميم خواهند گرفت.

كوتاه از سياست ايران
انتقاد آيت الله جنتي از چگونگي مبارزه با مفاسد اقتصادي
آيت الله احمد جنتي ديروز در نماز جمعه تهران، با اشاره به رهنمودهاي مقام معظم رهبري در آغاز سال جديد تصريح كرد: آنچه بايد به فكر آن باشيم، بعد از فرمايشات رهبري، عمل به توصيه ها و رهنمودهاي ايشان است.
به گزارش ايرنا وي با اشاره به اينكه سه قوه كشور در آستانه پايان دوره فعاليت خود هستند، گفت:  اين دستگاهها بايد ضمن ارزيابي عملكرد خود در طول دوره فعاليت، پاسخگوي عملكرد خويش در مقابل مردم باشند.
جنتي افزود: هر دستگاهي كه راي از مردم مي گيرد، مستقيم يا غيرمستقيم بايد اعلام كند كه در اين چند سال چه كار كرده اند، چرا كه مردم كار خود را كرده اند و اين دستگاهها هستند كه بايد پاسخگوي آنان باشند.
وي از صدا و سيما كه مانند سه قوه ديگر كشور، سال پاياني فعاليت آن است، نيز خواست فرصتهاي مناسبي را در اسفند سال جاري فراهم كند، تا دستگاهها مردم را از نتيجه كارهاي انجام شده باخبر كنند.خطيب نماز جمعه تهران در ارزيابي خويش از عملكرد قوه قضاييه در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: متأسفانه بايد اذعان كرد در اين زمينه كاري نشده و يا كارهاي انجام شده در حد صفر است.
وي با تأكيد به اينكه مبارزه با مفاسد اقتصادي خواست مردم و رهبري است، تصريح كرد: چرا در اين خصوص كاري نشده است و قوه قضاييه بايد در اين زمينه پاسخگو باشد.
قدرداني افغانستان از ايران
وزير امور خارجه افغانستان در حاشيه سومين كنفرانس اين كشور در برلين از همكاري جمهوري اسلامي ايران در بازسازي افغانستان قدرداني كرد.
به گزارش ايرنا از برلين «عبدالله عبدالله» در ديدار با محسن امين زاده معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه ايران كه پنجشنبه شب انجام شد، خواستار ادامه اين سياست شد.
امين زاده نيز ضمن تأكيد بر عزم تهران در ادامه كمك به بازسازي افغانستان خواستار حمايت جدي جامعه بين المللي از روند بازسازي ثبات و امنيت در اين كشور شد.در اين ديدار طرفين همچنين پيرامون موضوع انتخابات، خلع سلاح و مواد مخدر در افغانستان نيز گفت و گو كردند.
خرازي به مسكو مي رود
004065.jpg

كمال خرازي وزير امور خارجه به منظور شركت در اجلاس وزيران امور خارجه كشورهاي حاشيه درياي خزر دوشنبه آينده در رأس هيأتي به مسكو سفر مي كند.
به گزارش ايرنا از مسكو اجلاس وزيران امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، فدراسيون روسيه، قزاقستان، تركمنستان و آذربايجان قرار است روز سه شنبه در مسكو تشكيل شود.ويكتور كاليوژني نماينده ويژه رئيس جمهوري روسيه در امور درياي خزر پيش تر مواردي چون فعاليتهاي نظامي در خزر، نحوه تقسيم دريا و تعيين مناطق ماهيگيري را از جمله محورهاي مذاكرات اين اجلاس ذكر كرد.
انتظار مي رود در نشست وزيران امور خارجه كشورهاي ساحلي درياي خزر زمينه برگزاري اجلاس سران كه قرار است تا پايان سال جاري در تهران تشكيل شود فراهم گردد.
۳ جلسه منتخبين مجلس هفتم
منتخبين مردم در مجلس هفتم، در سال جاري و تا قبل از تشكيل مجلس هفتم سه جلسه عمومي براي مشخص نمودن اولويت هاي مجلس هفتم و راهكارهاي توفيق آن برگزار مي كنند.
حجت الاسلام والمسلمين موسي قرباني، نماينده مردم قائنات در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با ايسنا اظهار داشت: پيش بيني شده است كه در سال جاري سه جلسه عمومي را با حضور منتخبين مردم در مجلس هفتم برگزار كنيم، كه يك جلسه در ۲۷ فروردين، جلسه بعدي در ۱۷ ارديبهشت و آخرين جلسه نيز در ۴ خرداد ماه برگزار مي شود.
منتخب مردم قائنات در مجلس هفتم ادامه داد: در اين جلسات پيرامون اولويت هاي كاري مجلس هفتم، پيشنهادهاي نمايندگان و راهكارهايي كه مي تواند در توفيق مجلس هفتم مؤثر باشد، بحث خواهد شد.
احضارها در ارتباط با وظيفه نمايندگي نبوده است
دادستان كل كشور درباره احضار تعدادي از نمايندگان فعلي و مستعفي مجلس ششم، تصريح كرد: احضاريه هايي كه براي چند نفر آمده در ارتباط با سمت نمايندگي آنها نيست بلكه در ارتباط با مسئوليت هاي ديگر آنهاست.
آيت الله نمازي در گفت و گو با ايسنا افزود: بعضي به اشتباه برداشت كرده اند كه احضارها به دليل سمت نمايندگي بوده است در حالي كه بعضي از نمايندگان به غير از سمت نمايندگي، كارهاي ديگري هم دارند؛ مثلاً بعضي از آنها مسئوليت اداره برخي نشريات، روزنامه ها و هفته نامه ها را دارند يا ارتباطات ديگر.

تهاجم لفظي بوش به ايران و كره شمالي
رئيس جمهور آمريكا بار ديگر ادعا كرد كه ايران چالشي در برابر صلح است.
به گزارش ايرنا از نيويورك، جرج بوش كه چهارشنبه شب به وقت محلي (بامداد پنجشنبه به وقت تهران) در يك گردهمائي تبليغاتي براي انتخابات رياست جمهوري سخنراني مي كرد آينده آمريكا را در گرو «رهبري» كشورش در جهان دانست.
بوش در تلاش مستمر يكسال اخير براي دفاع از سياست نظاميگري دولتش در جهان گفت: هنوز آمريكا و جهان با خطرات جدي روبه رو هستند.
او در عين حال گفت: رژيم هاي كره شمالي و ايران در حال مبارزه با صلح هستند.بوش افزود: اگر آمريكا در اين دهه از خود ضعف و نااطميناني نشان دهد در آن صورت جهان به سمت فاجعه سوق داده خواهد شد.

روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز خبر داد
محدوديت  تجاري آمريكا عليه همكاران اقتصادي ايران
آمريكا درصدد است عليه ۱۳ كمپاني از كشورهاي چين، روسيه، مقدونيه، بلاروس، تايوان، كره شمالي و امارات متحده به علت همكاري فني با ايران تحريم هاي تجاري اعمال كند.
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز با اعلام اين خبر به نقل از مقام هاي كاخ سفيد و كنگره افزود: بر اساس گزارش ۳۰ صفحه اي كه به وزارت خارجه آمريكا ارائه شده، اين ۱۳ كمپاني به ارسال تجهيزات هسته اي به ايران متهم شده اند و واشنگتن مصمم است از ورود كالاهاي ساخت اين كمپاني ها به آمريكا جلوگيري كند.
همچنين بر اساس اين تصميم، آمريكا از عقد قرارداد كمپاني هاي آمريكايي با كمپاني هاي مورد تحريم، به مدت دو سال جلوگيري خواهد كرد.
از سوي ديگر،  آمريكا، تحريم هاي چند كمپاني روسي را كه ۹ سال پيش وضع كرده بود، پريروز لغو كرد.

يادداشت
شيخ شهيد
هادي صبا
در سومين روز از سال ۱۳۸۳ شيخ «مقاومت» در فلسطين مظلومانه به شهادت رسيد، تا نشان دهد كه مردانگي نه به قدرت جسمي بلكه به نيروي ايمان و فضيلتهاي انساني است. احمد ياسين بنيانگذار و رهبر معنوي جنبش حماس كه تمام بدنش فلج بود، توانست قدرت فكري خود را در والاترين جلوه هاي آن در خدمت مبارزات مردمش قرار دهد و ارتش نيرومند اسرائيل با پذيرش شكست در برابر آن، براي رهايي از اين انديشه پويا و خلاق به ترور وي روي آورد.
انعكاس وسيع اين حادثه و ابراز خشنودي فراوان رهبران اسرائيل از آنچه كه آن را موفقيتي بزرگ خواندند، بيانگر اهميت وجودي شيخ شهيد به عنوان نماد مقاومت در صحنه فلسطين بوده و بررسي آن از ابعاد مختلف را ضروري مي نمايد:
۱- در مورد بستر اتخاذ تصميم عجيب ترور شيخ عليلي كه بدون ياري ديگران توان هيچ تحركي را نداشت، دو نظر كاملاً قوي و قابل طرح است: يكي اينكه اسرائيل به دليل ناكامي هاي پي درپي در سركوب مقاومت و انتفاضه و عدم توفيق در تحميل راه حل مدنظر خود به طرف فلسطيني و عصبانيت فراوان از توان مقابله مردمي بي دفاع كه با تكيه بر قوت ايمان و تكيه بر سلاح ايثار و فداكاري در برابر يكي از نيرومندترين ارتشهاي جهان ايستاده است، در قدرت تعقل و اتخاذ تصميم متناسب با عقل بشري دچار آشفتگي شده و توان خود در محاسبه دقيق آثار تصميماتش را از دست داده است. كشتن شيخ عليلي كه نقش مستقيمي در اداره شاخه هاي مختلف حماس نداشت، نمي تواند سودي براي اسرائيل داشته باشد؛ افزون بر آنكه مظلوميت وي مي تواند افكار عمومي جهانيان را به حركت درآورد و خشم انقلابيون را افزايش دهد.
نگاه دوم اين است كه اسرائيل با خونسردي كامل و با محاسبه دقيق ابعاد مسئله ترور شيخ را به تصويب مي رساند. در اين چارچوب بايد توجه داشت كه اساساً انديشه اسرائيلي يك تفكر خشن و مبتني بر روشهاي غيرانساني براي دستيابي به هدف است. اساساً چارچوب فكري اسرائيل و نحوه شكل گيري آن به گونه اي است كه روشهاي عقلاني و منطقي را برنمي تابد. رفتارشناسي تاريخي اسرائيل مؤيد اين نكته بوده و نشان مي دهد كه اساساً امكان برخورد مسالمت آميز با آن وجود ندارد. زيرا مبناي رفتاري آن توسل به خشونت در برابر انسانهاي ضعيف است و در اين روند حتي به كودكان، زنان و سالخوردگان نيز رحم نمي كند. اسرائيل فقط با زبان ترور سخن مي گويد و زباني ديگر براي گفتگو با آن مفيد نمي افتد.
۲- ترور شيخ احمد ياسين در ادامه سلسله اقدامات تروريستي اسرائيل به شمار مي آيدكه بسياري از رهبران فلسطيني را قرباني كرده است، ابوجهاد، ابواياد، از جنبش فتح، فتحي شقاقي رهبر جنبش جهاد اسلامي، ابوعلي مصطفي رهبر جبهه خلق و بالاخره رهبران جنبش حماس. در مورد جنبش حماس با توجه به اين كه اكثر راهبران مؤثر آن در داخل سرزمينهاي اشغالي به سر مي برند دامنه ترورها بيشتر بوده است.
- يحي عياش يكي از بارزترين رهبران شاخه نظامي حماس، جمال منصور و محمود ابوهنود كه ازمسئولان امنيتي حماس به شمار مي رفتند، ابراهيم المقادمه يكي از رهبران سياسي جنبش حماس، صلاح شماده رهبر شاخه نظامي حماس، اسماعيل ابوشنب يكي از مهم ترين كادرهاي رهبري سياسي حماس و بالاخره شيخ احمد ياسين بنيانگذار و رهبر حماس همگي در حوادث ترور به شهادت رسيده اند. افزون بر آن خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس در اردن مورد سوءقصد ناموفق قرار گرفت و در داخل سرزمينهاي اشغالي نيز عبدالعزيز رنتيسي و محمودالزهار از تلاش براي ترور جان سالم به در بردند.
۳- در مورد اهداف اسرائيل از اين ترور مي توان به احتمالات ذيل اشاره كرد:
- در شرايطي كه اسرائيل آماده مي شود تا مانند جنوب لبنان از غزه عقب نشيني كند، مي كوشد تا با ازميان برداشتن رهبران كاريزمايي همچون شيخ ياسين زمينه را براي درگيري ميان فلسطينيان در مورد نحوه اداره امور غزه پس از فرار اسرائيل مهيا كند و از سوي ديگر بر آن است كه با ايجاد ارعاب در ميان فلسطينيان ضعف خود در مقابله با آنان را پوشش داده تأثير معنوي اين پيروزي بر ديگر مناطق فلسطيني را به حداقل برساند.
- شارون پس از شكست هاي پي در پي در تحقق وعده اوليه خود مبني بر حل كردن مشكل با فلسطينيان از طريق امنيتي با دشواريهاي متعدد داخلي مواجه شده است و اين احتمال وجود دارد كه ناگزير از انجام يك انتخابات زودرس گردد. لذا با طراحي ترور شيخ احمد ياسين مي كوشد تا با فرار به جلو، حالت جنگي را در صحنه حفظ كند تا عملاً راهي جز انتخاب وي به عنوان مقتدرترين فردي كه مي تواند حالت جنگي موجود را اداره كند، باقي نماند. عوفر شيلح نويسنده اسرائيلي در مقاله اي كه در تاريخ ۲۲مارس۲۰۰۴ در روزنامه يدعوت احرونوت منتشر كرد به گونه اي غيرمستقيم اين نكته را مورد تأكيد قرار داده و مي گويد يكي از اهداف اين ترور آن است كه حماس به سمت تندروي سوق داده شود. ناگفته نماند كه از مدتي پيش اروپا در يك تلاش سياسي قابل توجه كوشيد تا گفتگو با حماس به عنوان قوي ترين شاخه مقاومت در داخل فلسطين را از چند كانال مختلف آغاز نمايد. اين اقدام اروپا در واقع يك حركت خارج از چارچوب سياستهاي منطقه اي آمريكا ارزيابي شد و از نظر شارون مي توانست عواقب خطرناكي براي وي و برنامه هايش داشته باشد. در اين چارچوب ترور شيخ ياسين مي تواند با هدف متشنج تر كردن فضا و جلوگيري از گسترده شدن ارتباطات سياسي حماس با جهان صورت گرفته باشد. در حال حاضر رهبران حماس به عنوان يك گروه مقتدر، مؤثر در صحنه و در عين حال برخوردار از روشي معتدل، حكيمانه و قابل گفتگو در صحنه جهاني مطرح مي باشند.
هرچه باشد اينك فلسطينيان يك رهبر كاريزما را ازدست داده اند و جنبش هاي اسلامي نيز در فقدان يكي از برجسته ترين شخصيت هاي جهان اسلام كه زندگي اش را در خدمت به جنبش بيداري اسلامي گذراند به سوگ نشسته اند. آنچه تسلابخش عزاداران است، اميد به ثمرات خون آن شهيد مظلومي است كه كشته شدنش بشارت دهنده پيروزي در غزه، كرانه باختري و جاي جاي فلسطين اشغال شده است، هرچند كه تحقق آن به طول انجامد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |