يكشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۱
ركوردشكني در نوروز
جاده هاي خون
در ۸ روز اول نوروز شمار مجروحان و مصدومان با ۴۲۷۶ نفر مجروح نسبت به سال گذشته ۵/۱۲ درصد و تعداد كشته شدگان با ۲۷۶ نفر كشته۶/۱۴ درصد رشد نشان داد
004749.jpg
ما پاي سفره هفت سين بوديم و آنها در راه. ما دل دل مي كرديم براي آن لحظه باشكوه و آنها خندان. ما تخمه مي شكستيم و آجيل مي خورديم كه آنها كم كم مردند. آنقدر مردند تا تعدادشان رسيد به...! چه فرق مي كند چند نفر و كجا، اصل قضيه ناامني جاده و بي احتياطي آنها و تاسف هميشگي و تكرار مكررات است.
سال ۸۲ را درحالي به پايان برديم كه تهران فقط در يك روز - آن روز باراني و برف ديرهنگام - ركورد تصادفات ۱۰ سال گذشته را شكست و با ۹۰۷ تصادف خسارتي، آمار سرسام آوري برجاي گذاشت.
«تصادف» اولين ارثيه نحس سال گذشته براي آنها بود.
اين را آمار مي گويد: ۲ هزار و ۳۶۰ تصادم، ۴ هزار و ۲۷۶ نفر مجروح و ۲۷۶ نفر كشته. آن هم فقط در ۸ روز اول سال. اين يعني هرچقدر تيزر تلويزيوني ساختيم، هشدار داديم و ايستگاه سيار و پايگاه نوروزي راه انداختيم هيچ فايده اي نداشت.
انگار مرگ و مير در جاده ها تبديل به يك رسم نوروزي شده است،  درست مثل هفت سين و ديد و بازديدهاي عيد و عجيب اين كه هرسال اين رسم مرگبار شايع تر مي شود.
آمار تصادفات از ۲۶ اسفند سال گذشته تا ۷ فروردين ۸۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۷/۱۱ درصد رشد داشت و در اين ميان تهران بازهم پيشتاز بود.
به اين آمار توجه كنيد تا باورتان شود سوانح رانندگي فقط يك اتفاق نيست.
«در ۸ روز اول نوروز شمار مجروحان و مصدومان نسبت به سال گذشته ۵/۱۲ درصد و تعداد كشته شدگان ۶/۱۴ درصد رشد نشان داد.» اما ظاهراً بايد اين آمار بيشتر قد بكشد و مرگ خيالش آسوده تر شود تا شايد آقايان ياد اين موضوع بيفتند كه جاده هاي فرسوده و غيراستاندارد و بي توجهي به ايمني راه ها نتيجه اي جز اين ندارد، هرچند بي احتياطي راننده ها هم عامل ديگري است كه باعث مي شود جاده ها آسان تر قرباني بگيرند و راحت تر كشتار كنند.
بارها و بارها مسوولان هشدار دادند كه بيشتر تصادفات مرگبار در ساعات اوليه صبح و در مسيرهاي ورودي و خروجي شهرها روي مي دهد اما با اين وجود هشدارها را چندان جدي نگرفتيم و نتيجه اين شد كه مي بينيد. شايد دليلش اين باشد كه آنقدرها هم كه بايد به هشدارها و هشداردهنده ها اعتماد نداريم وقتي مي بينيم آنها در برابر سقوط هواپيماها و انفجار قطار بي تفاوت گوشه اي مي نشينند و هيچ واكنشي نشان نمي دهند فكر مي كنيم اين حرفهايشان هم فقط براي اين است كه چيزي گفته و خودي نشان داده باشند براي همين سريعتر مي رانيم و چند روز بعد مي شنويم و مي خوانيم در ايام نوروز به طور متوسط روزانه ۲۲ نفر براثر سوانح جاده اي جان باختند.
البته در اين ميان خيلي ها هم تلاش كردند تا حادثه ها كمتر شود. راه اندازي ۳۷۸ پايگاه ثابت و سيار جمعيت هلال احمر در سطح كشور با بيش از ۲ هزار و ۱۹۹ پزشك، پزشكيار و امدادگر ازجمله اين كارها بود و اتفاقاً اين پايگاه ها يك هزار و ۱۳۸ نفر را به طور سرپايي مداوا و ۲ هزار و ۳۶۸ نفر را نيز به مراكز درماني منتقل كردند.
به هرحال اين اسم ها و آمارها را به خاطر بسپاريد براي سال بعد تا لااقل سانحه كمتر به سراغمان بيايد: «پس از تهران، استان خراسان با ۱۴۴ مورد و خوزستان با ۱۴۸ مورد بيشترين آمار تصادفات را داشتند و استان اصفهان ركورددار تعداد كشته شدگان سوانح رانندگي بود و خوزستان و كرمان با فاصله ناچيزي آن را تعقيب مي كردند. استان هاي ايلام و چهارمحال و بختياري هم هيچ كشته اي نداشت.»
نوروز هرطور كه بود و هرچه قدر كه كشته داد تمام شد و رفت. كمربندهايتان را محكم ببنديد كه حادثه در راه است.

ساعت ۱۱:۲۳، بيست و هفتم اسفند
آخرين خبر سال
درست در آخرين لحظات سال ۱۳۸۲ وقتي آخرين شماره روزنامه ها راهي چاپخانه ها شد، خبري در مورد حادثه نيشابور مخابره شد كه هيچگاه چاپ نشد
004752.jpg
درست در آخرين لحظات سال ۱۳۸۲ وقتي آخرين شماره روزنامه ها راهي چاپخانه ها شد، خبري در مورد حادثه نيشابور مخابره شد كه هيچگاه چاپ نشد. خبر مربوط بود به پاسخ راه آهن جمهوري اسلامي ايران به گزارش سازمان بازرسي كل كشور در مورد حادثه ايستگاه خيام. گزارشي كه در آن اين سازمان وزير راه و ترابري، مديرعامل، هيات مديره راه آهن را نيز به لحاظ جايگاه خطير مديريتي و اداري كه دارند، نسبت به وقوع اين حادثه مسوول دانسته بود. اما شركت راه آهن جمهوري اسلامي با صدور اطلاعيه اي نسبت به گزارش سازمان بازرسي كل كشور اعتراض و آن را رد كرده است. شركت راه آهن در اين اطلاعيه اشاره شده است:
در گزارش كميسيون عالي بررسي سوانح راه آهن كه عالي ترين مرجع فني اظهارنظر در مورد سوانح ريلي است، مسامحه و قصور در مهار واگن ها در ايستگاه ابومسلم خراسان مورد تاييد قرار گرفته است و عوامل آن به مراجع ذي صلاح معرفي شده اند.
همچنين بستن سوزن هاي ايستگاه ابومسلم در فرار مجموعه واگن ها از ايستگاه مذكور نمي توانسته است مانعي به وجود آورد. بر اساس مدارك موجود واگن ها پس از فرار، قفل سوزن خروجي را شكسته و در آن مسير به حركت درآمده اند.
و نيز به نظر مي رسد برداشت سازمان محترم بازرسي كل كشور از مفاد بند ۱۲ ماده ۱۶ مقررات عمومي حركت راه آهن منطبق با مفاد و محتواي اين مقررات نيست.
در اين اطلا عيه همچنين اشاره شده است مسوولان وزارت راه و ترابري و راه آهن جمهوري اسلامي ايران از ابتداي سانحه ضمن پذيرش مسووليت هاي قانوني خود سعي در جمع آوري واگن ها و فراهم كردن مسير خط براي عبور قطارها و سامان دهي وضعيت منطقه و عادي كردن جريان عبور و مرور و رفع خسارات، تعيين مقصران و پاسخ گويي به مردم داشته و در اين جهت اقدام كرده اند و همچنان آمادگي دارند تا در مراجع ذي صلاح توضيحات و پاسخ هاي لازم را ارايه دهند. ليكن معرفي افراد به عنوان مسوول يك سانحه از طريق رسانه هاي عمومي و تعيين مجازات براي آنها قبل از رسيدگي مراجع ذي صلاح منطبق با ضوابط و رويه هاي قضايي نيست و جريان منطقي و صحيح رسيدگي به پرونده را مخدوش مي كند.
اگرچه تاكنون در كشورمان سابقه نداشته است يك وزير نسبت به يك حادثه مقصر اعلام شود و اين شايد از موارد بسيار نادر باشد كه اتفاق افتاد و حتي دريغ از يك استعفا يا پوزش. اما به اعتقاد برخي از صاحب نظران گزارش سازمان كل بازرسي كشور از جهتي نيز كم سابقه است چه اين سازمان با معرفي خاطيان اين حادثه از جمله وزير راه  و ترابري، هيات مديره و مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران عملا در جايگاه دادستاني كل كشور قرار گرفته است.
در عين حال سكوت وزير راه و ترابري و عدم پوزش وي از مردم خود نيز محل مناقشه است. گرچه از ديدگاه احمد خرم حادثه نيشابور حادثه بزرگي نبود و اين خبرنگاران بودند كه اين خبر را بزرگ كردند!

بحران انتشارات در ايران
حتي اگر نويسنده مجموعه هري پاتر هم در ايران مي نوشت، باز هم بايد يكي دو سالي معطل فروش بخشي از مجله هايش مي ماند. ساعاتي كه ايراني ها به مطالعه اختصاص مي دهند، در سال هاي اخير به حدي كاهش يافته است كه توزيع و فروش كتاب را نيز با مشكل مواجه كرده. بحران فروش كتاب در سال هاي اخير حتي به انتشارات وابسته به وزارتخانه ها نيز تسري پيدا كرد. مدير كل انتشارات مدرسه وابسته به وزارت آموزش و پرورش گفته همه حلقه هاي توليد كتاب مثل تاليف، به درستي انجام مي شود. اما در مرحله پاياني يعني توزيع كتاب، با مشكل روبه رو هستيم.
محمدصادق عزيزي ادامه داد: انتشارات مدرسه به عنوان يكي از بزرگترين ناشران دولتي هيچ كمكي از دولت دريافت نمي كند و براي فروش كتاب هاي خود بازاريابي مي كند.
جالب آنكه حتي وزارتخانه هاي دولتي نيز هيچ تعهدي در قبال خريد كتاب از انتشارات دولتي ندارند. با اين وضعيت، دخل و خرج انتشارات خصوصي و نويسنده ها روشن است.

بهينه سازي در كتاب هاي درسي
امسال موضوع بهينه سازي مصرف انرژي در كتب درسي اعمال مي شود. به منظور اشاعه فرهنگ صحيح استفاده از انرژي و سوخت در چاپ جديد كتاب هاي درسي از اين گونه موضوعات به صورت هاي مختلف و بعضا آموزشي استفاده مي شود.
اين خبري بود كه توسط محسن شاهاني، كارشناس دفتر فرهنگ سازي و ارتباطات سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور در گفت وگو با قلم سبز ايران اعلام كرد و گفت: اين مسايل در مقاطع مختلف تحصيلي از جمله كتب فارسي، علوم و جغرافيا و رياضي در مقطع ابتدايي، حرفه و فن مقطع راهنمايي و فيزيك و شيمي مقطع دبيرستان گنجانده مي شود.

تهران، بالاتر از پاريس
بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب برگزار شد البته نه در تهران بلكه در پاريس.
بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب فرانسه روز جمعه آخر سال ۸۲ در محل نمايشگاه دايمي اين كشور در پاريس گشايش يافت.
در نمايشگاه كتاب فرانسه بيش از ۱۸۵۰ ناشر، نويسنده و مولف از ۲۰ كشور مختلف جهان شركت كردند كه ۱۲۰۰ نفر از آنها فرانسوي هستند.
در بخش ناشران خارجي اين نمايشگاه بيش از ۲۵۰ ناشر خارجي شركت داشتند.
در سال گذشته ميلادي ۲۰۰ هزار نفر از اين نمايشگاه ديدن كرده اند در حالي كه اين رقم در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران به بالاي يك ميليون نفر مي رسد.
به هر حال در آستانه برگزاري نمايشگاه كتاب تهران كه قرار است در ارديبهشت ماه امسال برگزار شود، نيز زمزمه هايي در مورد برگزاري صرفا نمايشي كتاب ها به گوش مي رسد كه به نظر مي رسد در صورت عدم فروش كتاب در نمايشگاه بين المللي تهران شاهد كمرنگ شدن اين نمايشگاه پراهميت كشوري خواهيم بود.

سفر به عراق با گذرنامه جمعي
بعد از واقعه كربلا و بمب گذاري روز عاشورا، نيروهاي آمريكايي حاضر در عراق اعلام كردند، از اين پس زائران ايراني نمي توانند با دردست داشتن گذرنامه جمعي به اين كشور عزيمت كنند. اين درحالي است كه پيش از اين زائران عتبات عاليات تنها با ممهوركردن گذرنامه خود در مرز ايران - عراق وارد خاك عراق مي شدند.
در همين راستا سازمان حج و زيارت اعلام كرد: اعزام كاروان هاي مجاز به عتبات از مرزهاي مهران و شلمچه به عراق با نظارت دفتر حج و زيارت بلامانع است.
پيش از اين پليس عراق از ورود كاروان هايي كه با گذرنامه جمعي عازم اين كشور مي شدند، ممانعت مي كردند.
اما صدا و سيما چند روز پيش به نقل از سازمان حج و زيارت اعلام كرد تا اطلاع ثانوي زائران عتبات عاليات بايد از گذرنامه فردي استفاده كنند و گذرنامه جمعي ممنوع است.

جايزه بگير نگون بخت
حالا بيا و خوبي كن!
در موقعيتي خطرناك و به قول معروف ميان آتش و خون، يك عمل مثلاً بشردوستانه انجام دهي و بعد هم بگويند چون «غير امين» هستي پاداش، بي پاداش!
«محمد ابراهيم المسلط» شخصي كه مخفيگاه صدام حسين را به نيروهاي آمريكايي نشان داد، از نزديكترين محافظان رئيس جمهوري بركنار شده عراق بود كه قرار بود ۲۵ ميليون دلار از آمريكايي ها جايزه بگيرد.
ولي چندي پيش روزنامه الشرق والاوسط به نقل از يك برنامه تلويزيوني كه از بي. بي. سي پخش شد نوشت: آمريكا از دادن جايزه اي كه به لودهنده صدام حسين وعده داده بود امتناع ورزيد و البته بهانه آن هم اين بود كه وي شخصي «غيرامين» است و اطلاعاتش داوطلبانه بوده است!

افزايش توليد زباله در مشهد
در آستانه آغاز ساز نو، شهرداري مشهد با افزايش سرسام آور ميزان توليد زباله مواجه شده است!
در روزهاي پايان سال گذشته به دليل نظافت منازل، معابر و خيابان ها توليد زباله تا يك هزار و ۶۰۰تن در كل سطح شهر افزايش داشت و اين درحالي است كه ميزان توليد زباله در شهر مشهد به طور معمول يك هزار و ۴۰۰ تن است و البته اين تازه آغاز ماجرا بود چون طي تعطيلات عيد اين ميزان زباله به ۲ هزار تن در روز افزايش يافته است.

زباله داني هاي سبز
004755.jpg
به رغم توزيع بيش از يكصد هزار كيسه زباله توسط اداره كل محيط زيست استان تهران در بين گردشگران، مناطق حفاظت شده استان تهران به زباله داني تبديل شد.
به گزارش اداره كل محيط زيست استان تهران، مناطق حفاظت شده البرز مركزي، ورجين، جاجرود و پارك هاي ملي خجير و سرخه حصار در روز سيزده بدر پذيراي خيل عظيمي از گردشگران تهراني بود كه انبوهي از زباله را از خود در اين مناطق بجا گذاشتند.
محمدحسن پيراسته، مديركل محيط زيست استان تهران با انتقاد از شهروندان تهراني آلودگي اين مناطق را بسيار چشمگير عنوان كرد و ازNGO ها خواست تا در كار جمع آوري زباله به محيط بانان ياري رسانند.

معماري براي مقابله با چاقي
004758.jpg
شايد اين معمارها باشند كه با ساختن بناهايي خاص باعث كاهش وزن شما شوند. آنها اين ساختمان ها را طوري طراحي مي كنند كه شما مجبور باشيد مدت زمان و مسافت بيشتري را براي قدم زدن صرف كنيد. شايد سرانجام همه به اين نتيجه برسيم كه تنها راه مقابله با معضل اضافه وزن در دنياي جديد، ساختن بناهايي با طرح هاي جديد است.
در مركز كانزاس ساختماني وجود دارد كه با توجه به اين مساله ساخته شده است. طراحي اين ساختمان به شكلي است كه كارمندان آن براي انجام كارهاي روزمره شان مجبورند مسافت هاي طولاني اي را طي كنند.
براي مثال مي توان به اد و ماري اشاره كرد. دو كارمند اين اداره كه در روز ۱۰ كيلومتر را با ماشين طي مي كنند تا به محل كارشان در كانزاس برسند. اما در اين ساختمان آنها مجبورند پياده روي هاي طولاني اي بكنند. به همين دليل در سال گذشته آنها كيلوهاي زيادي را از دست داده اند، آنها از آسانسور استفاده نمي كنند. در روز مجبورند چندين بار سه طبقه را با پاي پياده و بدون آسانسور طي كنند.
چنين طرحي حتي با استقبال خود كارمندان هم مواجه شده است. آنها در روز فعاليت چنداني ندارند و از فرصت چنداني هم براي ورزش منظم برخوردار نيستند. معماري ساختمان محل كارشان به آنها كمك مي كند تا اجبارا و در ميان ساعات كارشان، فعاليت جسماني داشته باشند.

هزار خودروي پيكان گازسوز شد
004761.jpg
قلم سبز ايران - تا پايان سال ۸۲، يك هزار خودروي پيكان در برنامه فاز ۱ گازسوزكردن خودروها تبديل شدند.
صمد محمودي، رئيس تبديل ناوگان سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور در گفت و گو با قلم سبز ايران با اعلام اين خبر افزود: »برنامه فاز۱ CNG در بخش تبديل كارگاهي خودروها از سوخت بنزيني به گازي، شامل تبديل ۱۰۰ هزار خودروي درحال تردد در ۱۵ شهر كشور است كه در يك برنامه ۵/۲ ساله از تابستان سال ۱۳۸۲ آغاز شده است.»
وي افزود: »سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور به عنوان متولي اجراي اين طرح، طي مناقصه اي گازسوزكردن خودروها را به پيمانكار واگذار كرد و آنها ملزم شدند با همكاري شريك خارجي خود نسبت به ساخت و انتقال دانش فني كيت هاي گازسوز اقدام كنند.»
محمودي، خاطرنشان كرد: »تعداد كارگاه هايي كه نسبت به تبديل خودروها اقدام مي كنند مجموعاُ حدود ۶۰ كارگاه در كل كشور است كه ظرفيت آنها به طور متوسط حدود ۱۰ دستگاه در روز است.»

هزار اسكلت فلزي براي بم
004764.jpg
يك هزار دستگاه اسكلت فلزي پيش ساخته آماده تحويل به زلزله زدگان بم شد. اين اسكلت ها در برابر زلزله هاي شديد نيز مقاوم است.
براي ساخت اين اسكلت ها، ۱۳ ميليارد ريال هزينه شده است. اتصال بندي اين اسكلت ها فقط حدود ۲ ساعت زمان مي برد و پس از اتصال از مقاومت پيش بيني شده براي جلوگيري از تخريب ناشي از زلزله هاي شديد برخوردار است. اين اسكلت ها به سفارش بنياد مسكن انقلاب اسلامي اصفهان ساخته شده. معاون شركت سازنده اين اسكلت ها تصريح كرد اين اسكلت ها با مسووليت شركت مذكور در مناطق زلزله زده بم نصب مي شود. ساخت اين اسكلت ها بازار كاري براي ۲۰۰ نفر در منطقه فراهم كرد.

بازسازي خانه دكتر شريعتي
004767.jpg
داستان خانه دكتر شريعتي از زماني آغاز شد كه در تاريخ ۲۷/۵/۸۲ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد. اين خانه كه در محدوده شهرداري منطقه ۶ تهران واقع شده از جمله بناهاي احداث شده در حد فاصل سال هاي ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰ است. اين خانه از لحاظ معماري، تزئينات يا طراحي هيچ ارزشي ندارد اما همين كه محل زندگي يكي از شخصيت هاي برجسته علمي، اجتماعي و ملي ايران بوده كافيست تا به عنوان آثار فرهنگي تاريخي محسوب شود. داستان اين خانه وقتي برايتان جالب مي شود كه بدانيد خانه دكتر شريعتي در سال ۷۵ توسط شهرداري منطقه ۶ خريداري شد تا به عنوان موزه و مركز فرهنگي هنري دكتر شريعتي ساماندهي شود.
ناصر پازوكي، مدير كل ميراث فرهنگي استان تهران پس از بازديد از اين خانه به خبرگزاريCHN مي گويد: «طرح مرمت و احياي اين خانه تهيه شده و ميراث فرهنگي اين آمادگي را دارد تا علاوه بر احياي مجدد خانه دكتر شريعتي اين بنا را از سازمان فرهنگي هنري شهرداري خريداري وبه موزه آثار اين بزرگوار تبديل كند.»
خوشبختانه وضعيت فعلي خانه دكتر شريعتي مناسب است و بنا دچار آسيب هاي جدي نشده اما براي استحكام بخشي و مرمت تاسيسات آن بايد اقداماتي انجام شود. نكته ديگر اين است كه بناي فعلي خانه براي كاربردهاي موزه اي مناسب نيست و براي تبديل آن به موزه بايد تغييراتي در آن ايجاد شود تا اصالت خانه از بين نرود. اعتبار مورد نياز براي مرمت و احياي خانه دكتر شريعتي به وسيله سازمان ملي جوانان تامين مي شود.
به سرانجام رسيدن اين تصميم منوط به موافقت سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران است كه در شماره آينده در اينباره با آنها گفت وگويي خواهيم داشت.

بليت به جاي پول
004770.jpg
مسافراني كه قصد طي كردن مسير انقلاب تا فرودگاه را با اتوبوس دارند از اين به بعد مي توانند تنها با ارايه دو بليت ده توماني به مقصد برسند.
البته درنظر داشته باشيد كه اين تصميم فعلاً فقط براي مسير اتوبوس فرودگاه تا انقلاب گرفته شده است و خطوط ديگر اتوبوسراني كه تا حالا به جاي بليت پول دريافت مي كرده اند همچنان با پرداخت پول شما را به مقصد خواهند رساند.
مسوول روابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني، علت اصلي اين اقدام را رفاه حال شهروندان عنوان كرد و از مردم خواست تا در اين مسير فقط بليت به راننده بدهند.

هكر خطرناك عليه سازمان سنجش
004773.jpg
بالاخره سر و كله «هكرها» در ايران و سايت هاي اينترنتي هم پيدا شد. آنها با استفاده از نفوذشان توانستند به سايت سازمان آموزش كشور حمله كنند. مسوولان ذي ربط درباره اين حمله اينترتي مي گويند، حالا برقراري ارتباط با اين سايت ميسر نيست و افرادي با نفوذ خود، مطالبي در صفحه اول آن نوشته اند.
اگر به صفحه اول اين سايت دسترسي داشته باشيد چهره نيمه تنه مردي درحال دميدن حباب هاي كف صابون به اطراف را مشاهده مي كنيد.
اين براي دومين بار پس از حمله اينترنتي به حساب هاي بانك ملي است كه «هكرها» نفوذ خود را به سايت هاي رسمي اعلام  مي كنند. پديده اي كه به نظر مي رسد علي رغم به كار بستن تمهيداتي از سوي كارشناسان و مسوولان، رو به افزايش است.

تخليه ۲/۱ ميليون بشكه نفت در خليج فارس
004776.jpg
خطر آلودگي ناشي از ۸۰۰ چاه نفتي برون ساحلي، خليج فارس را تهديد مي كند.
به گزارش قلم سبز ايران، حدود ۳۴ ميدان برون ساحلي نفتي و گازي با دراختيارداشتن ۸۰۰ چاه نفتي در خليج فارس وجود دارد كه فرايند بهره برداري از آنها درحال انجام است.
بر پايه اين گزارش، خطر ناشي از چاه هاي برون ساحلي فوران آنهاست كه بزرگترين اين چاه ها در كشورهاي عربستان، ايران و امارات متحده عربي واقع شده است و در طي يك دوره شش ساله از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۷۷ دو مورد فوران در اين چاه ها گزارش شده است.
گزارش كارشناسان سازمان محيط زيست حاكي است سالانه حدود ۲/۱ ميليون بشكه معادل ۱۴۰ هزار تن نفت در آب هاي خليج فارس تخليه مي شود.

مد نو با سال نو آمد
مي گفتند رنگ صورتي مد شده يا نارنجي تند. اين دستورالعمل قسمت مهندسي افكار لباس در ايران است!
كفش هاي شبيه كفش كشتي كه با شلوار پاچه كش دار «ست» مي شد، بازار تهران را تسخير كرد. درباره مفاهيم زيبايي شناسانه اين مد حرفي نداريم
004800.jpg
نيما امجد
وقتي صحبت از مد مي شود هيچ كس نمي داند كه كدام فرد يا گروه مبتكر آن است. اصلا كسي منشا آن را سوال نمي كند. بعضي مي گويند فلان هنرپيشه يا بهمان خواننده از آن استفاده كرده است، براي نخست بار. عده اي هم پا را از اين فراتر گذاشته صحبت از مزون ها و بوتيك هاي گران  قيمت پاريس، ميلان و لندن مي كنند و خاستگاه مد ارايه شده را اين چنين تعريف مي كنند.
وقتي داخل مغازه شان مي رويد، آدمك هاي لباس نما طوري به شما نگاه مي كنند كه انگار فراخواني بصري در نگاهشان نهفته است. به سوي مدي كشيده مي شويد كه اطلاع دقيقي از چند و چون آن نداريد. حتي نمي دانيد حدود قيمت چقدر است. برايتان هم فرقي نمي كند كه آن جنس در بازار... تجريش چه قيمتي دارد و در ميدان امام حسين چه قيمتي! فكر مي كنيد اينجا چه كساني پشت ويترين مغازه ها ايستاده اند؟ چه كساني به جز مانكن ها؟فقط مي خواهيد روي خط مد راه برويد و اصطلاحا براي جلوگيري از رسوايي احتمالي، همرنگ جماعت شويد.
پاي اين آدمك ها انواع و اقسام شلوارها را مي بينيد. هنوز رنگ سال به بازار نيامده و يا اگر آمده، هنوز آنطور كه شايسته و بايسته است، جا نيفتاده. شلوارها همان تيپ يكي دو ماه قبل را دارند. جيب از بغل و انگار بايد نسل شلوارهاي جيب پاكتي را كم كم فراموش شده تلقي كنيم. وقتي مي بينيم اما چند مغازه، هنوز از آن شلوارها مي فروشند، كمي اميدوار مي شويم. شلوارهاي جديد، بنددار است؛ آن هم در پارچه. مي توانيد براي عقب نماندن از غافله مد، شلواري بخريد كه روي پارچه آن بندهايي است براي بستن و وقتي آنها را گره مي زنيد، كوتاه تر به نظر مي آيند. صاحب بوتيك مي گويد اين شلوارها به نوعي «ورژن» تازه همان شلوارهاي خمره اي چند سال قبل است! چند ماه قبل، شلوارهايي به بازار آمد با كمربندهايي رنگي و به نوعي پارچه اي. گويي شلوارهاي جديد از همان نسل هستند. ولي كمربند رنگي - به خصوص قرمز و زرد - ندارند. به قول فروشنده ها فقط جيب از بغل.
كفش فروش ها هنوز از اظهارنظر درباره مد تازه كفش يا كتاني خودداري مي كنند. خانم ها براي خريد، به كفش هاي نوك تيز سال قبل تمايل بيشتري نشان مي دهند با اين تفاوت كه نوك كفش ها امسال تا حدودي به بالا متمايل است. مي گويند اين كفش ها، مدل چراغ جادويي است. اما بازار كتاني خيلي وقت است كه به سيطره كتاني هاي ساق بلند درآمده، با همان شلوارهاي بنددار. اين كتاني ها قيمت هاي مختلفي دارند. اگر از بورس كفش و كتاني - يعني ساختمان پلاسكو - خريد كنيد، قيمت ها دستتان مي آيد. از بيست و پنج هزار تومان گرفته تا هفتاد هزار تومان. مابقي بستگي به برش تيغ فروشنده دارد و چرب زباني اش. به نظر مي رسد با شروع فصل گرما، اين كتاني ها از بازار كسادي برخوردار شود.
مغازه هاي ساختمان پلاسكو، در فروش شلوار، تنوع بيشتري به خرج دادند. حتي بازارچه فردوسي هم از اين روند، مستثني نيست. شلوارهاي پشت ويترين شما را ياد گور خر مي اندازد. ايضا پيراهن ها.
پارچه هاي راه راه يا اصطلاحا «ميل دار» يكي از مدهاي تثبيت شده امسال هستند. حتي اين مد به روسري و مانتوي خانم ها هم سرايت كرده و از همين الان روسري هاي مشكي با راه راه سفيد از بازار خوبي برخوردارند. چند سال قبل، پيراهن هاي سفيد با راه راه آبي تن هر رهگذري ديده مي شد. حالا انگار بايد منتظر اين پيراهن ها باشيم با اندكي تغيير در زمينه.
يقه پيراهن ها باز هم نوك تيز است. ديگر كمتر از يقه «كابويي» حرفي زده مي شود و همين طور يقه سه سانتي و...
باز هم درباره شلوارها انگار بايد بگوييم. «فاق» شلوارها يكي شده است. كوتاه كوتاه. كافي است به آدمك هاي لباس نما نگاه كنيد. احساس مي كنيد شلوار پاي آدمك ها در حال افتادن است!
تي شرت ها معروف شده است به «صابوني.» البته جنسشان اين طوري معروف شده است. تي شرت هاي بعضا گران كه قيمت پايه آن ۱۵ هزار تومان است، اگر مارك اين تي شرت ها معروف هم باشد كه قيمت بيشتري از شما طلب مي شود. نكته جالب اينكه هنوز گرماي زيادي به مشتري ها حادث نشده ولي بازار خريد تي شرت هاي تابستاني استارت خود را نسبتا موفق زده است كمتر روي اينها نوشته مي بينيد! بر خلاف سال هاي قبل.
«سال هاي گذشته يكي از دلايل فروش تي شرت هاي اين تيپي، نوشته هاي روي آن بود كه خيلي ها اتفاقا اطلاعي از معني ومفهوم آن نداشتند. ولي امسال نه! فقط جنس تي شرت مطرح است آن هم لخت و سنگين.» اين را يكي از فروشندگان لباس مي  گويد كه ادعاي وارد كنندگي لباس را هم دارد. داخل مغازه اش همان پيراهن هاي راه راه و شلوارهاي ميل دار هم ديده مي شود.
از شلوارهايي كه بايد آماده ورودش به بازار باشيم. شلوارهايي كتان است با طرح مخمل. هنوز كشش زيادي در خريداران ايجاد نكرده اند. قيمتشان هم زياد گران نيست. نهايتا۱۵ هزار تومان، رنگ بندي چنداني هم ندارند، در سه رنگ شيري، خاكستري و سفيد. سوال نكنيد!
مانتوي خانم ها چندان تنوع پذير نبودند. حداقل مانتو فروشي هاي هفت تير كه مد تازه اي ارايه نداده اند، همان مانتوهاي ساده سال قبل و همان رنگ بندي ها. مانتوي جين هم مي توانيد بخريد، با رنگ هاي سير. يكي از فروشندگان مانتو در هفت تير مي گويد: «به نظر مي رسد همان مانتوهاي سال قبل بيشتر خريدار داشته باشد چون تا الان كه فروش آنچناني نداشتيم. فكر مي كنم مانتوهاي مشكي پارچه اي هنوز هم حرف اول را مي زنند و مد آينده هستند.»
مغازه هاي ديگر حاضر نيستند درباره مد احتمالي توضيح بدهند. فكر مي كنند ما مامور مالياتي هستيم. حتي با ارايه كارت خبرنگاري باز هم شكشان پا برجاست. يكي از فروشنده ها مي گويد:«چرا سراغ عطر و ادوكلن  نمي رويد؟ آنها هم براي خودشان مد دارند. مد فقط لباس نيست.»
ما فرصت نداشتيم بوي مد را در هوا دنبال كنيم يا شامه ما آنقدر تيز نبود كه تشخيص دهيم كدام عطر يا ادوكلن مد شده وكدام نه! همين.

انتقال توكيو به زيرزمين
اكنون، انتقال زيرساخت هاي شهري به زيرزمين، در كانون توجه قرار دارد، ايجاد امكانات كافي شهري از قبيل تفريح گاه، مسير دوچرخه و فضاي سبز در سطح زمين و بر فراز اين زيرساخت هاست
طرح مگلو بزرگ پروژه اي است كه تمام ظرفيت هاي قانون جديد را به كار خواهد گرفت و عملي كردن آنها تنها در زير زمين امكان پذير است
004797.jpg
در سال ۲۰۰۰، در اين شهر خط مترويي افتتاح شد كه در پايين ترين سطح خود، تا ۱۵۰ فوتي (۷/۴۵ متر) دل زمين پيش مي رود و بر لبه فوقاني منطقه اي كه با تابلوي «عمليات ساختماني در عمق زمين» مشخص شده، حركت مي كند.
جنگل بتوني را فراموش كنيد. به كوه هاي يخي شيشه اي و فولادي فكر كنيد - سازه هاي سترگ و پيچيده كه بخش اعظم آنها در دل خاك پنهان شده است. چنين است چهره فرداي توكيو از منظر معماران شهرساز.
توكيو با ۲۷ ميليون شهروند، پرجمعيت ترين و در بسياري مناطق، پرتراكم ترين شهر دنياست. بدين ترتيب شهر در آينده چندان جاي توسعه ندارد. اكنون ميانگين زمان سفر از حومه به مركز شهر ۵۶ دقيقه است و ترن هاي شهري مالامال از كارمنداني است كه مثل ساردين كنسرو شده در هم چپيده اند و گاه تا ۲ ساعت به اين وضع در سفرند. راه حل چيست؟ پاسخ توسعه شهر، نه در سطح، بلكه در دل زمين، است. «نابويوكي تاكاهاشي» استاد دانشگاه واسادا مي گويد: «براي من آشكار است كه توكيو هيچ راهي جز توسعه زيرزميني ندارد. تقريبا ۲۰ سال است كه امكانات فضاي زيرزميني را بررسي كرده ايم.»
چنين طرح هايي اندك اندك جامه عمل مي پوشند. در دهه ۸۰ و در گرماگرم رونق اقتصادي، شركت ها طرح هاي اوليه اي از فضاهاي شهري زيرزميني ارايه كردند كه در آنها ساختمان اداري، باشگاه، جاده، راه آهن و حتي فضاي سبز پيش بيني شده بود. بسياري از اين طرح ها به سبب ركود اقتصادي دهه ۹۰، موسوم به دهه از دست رفته ژاپن، تنها بر روي كاغذ باقي ماندند. با اين همه، نه مشكلات اقصادي و نه سقوط قيمت زمين، هيچ يك نتوانست انديشه توسعه زيرزميني شهر را از اذهان براند. مجلس ژاپن در سال ۲۰۰۱ قانوني را به تصويب رساند كه بر اساس آن، توسعه زيرزميني در شهرهاي بزرگ اين كشور مجاز است. بدين ترتيب، استفاده از مناطقي كه در عمق بيش از ۱۲۰ فوت (۷۵/۳۶ متر) قرار دارند، يا مناطقي كه در عمق ۳۰ فوتي (۹ متر) ساختمان هاي موجود واقع شده اند، رايگان و بدون اجازه مالكان اراضي سطحي اين مناطق، امكان پذير است. «هيدكي موراتا»، از مديران برنامه بهره گيري از فضاهاي زيرزميني توكيو مي گويد: «سرانجام پس از ۱۰ سال، امكان استفاده از فضاهاي مورد نياز زيرزميني برايمان فراهم شد.»
اكنون، انتقال زيرساخت هاي شهري به زيرزمين، در كانون توجه قرار دارد. هدف: (انتقال آنها به عمق زمين و استفاده از فضاي آزاد شده براي) ايجاد امكانات كافي شهري از قبيل تفريح گاه، مسير دوچرخه و فضاي سبز در سطح زمين و بر فراز اين زيرساخت هاست. بي گمان، اين انديشه نو نيست، اما ژاپن در صدد است آن را به شيوه اي كه پيشتر هيچ گاه آزموده نشده، به بوته آزمايش بگذارد. البته برج ها همچنان بر سطح توكيو باقي خواهند ماند اما بسياري راه هاي سطحي بدل به كمربند سبز مي شود، خط هاي آهن در دل تونل هاي زيرزميني ناپديد مي گردد و زير ساخت هاي اصلي شهري از محوطه هاي دفع زباله گرفته تا مخزن هاي ذخيره گاز، تا پيش از ميانه سده حاضر، همگي به زيرزميني منتقل خواهد شد.
راهي كه توكيو را به آينده مي برد به هر چيز مي ماند جز فريبنده. اين مسير، گرد محوطه اي در كاناگاوا در حومه توكيو مي چرخد، در انبارهايي به شكل خيمه هاي سيرك ناپديد مي شود و از آنجا به عمق ۱۵۰ فوتي (۷/۴۵ متر) زمين، محل پروژه توسعه زيرزميني شهري توكيو، ختم مي شود. اين محوطه در ۱۹۸۹ با هزينه ۱۰۰ ميليون دلار حفر شده است و در مسير خود از ساختارهاي زمين شناختي موسوم به لايه هاي «مادستون» كه چينه اي ضخيم از لايه سنگي زيرزميني ايده ال براي ساخت تونل و دهليز است، گذر كرده است. در ابتدا، اين هزار توي زيرزميني متشكل از دهليزهايي به اندازه كلاس درس - به همراه نمايشگاه عكس هاي آماتور بچه مدرسه اي ها و كنسرت هاي زيرزميني كه در آن اجرا مي شود - خيلي زود جذابيت خود را براي ژاپني ها از دست داد. هم اكنون، از سقف قوسي شكل آن آب مي تراود و هواي محوطه را، با دماي ثابت ۶۴ درجه فارنهايت، همواره مرطوب نگه مي دارد. بازديدكنندگان از اين محوطه، با باغ كوچكي از سرخس و حوضي كوچك پر از ماهي هاي گلدفيش روبه رو مي شوند.
جداي از جلوه هاي ظاهري، اين محوطه اطلاعات ارزشمندي از ديناميك لايه هاي «مادستون» و فنون بهره گيري از آن را به دست مي دهد. بينش جديد از شيوه هاي حفر تونل، دوام بتون در دل صخره ها و مديريت آب هاي زيرزميني ديگر ثمره هاي اين طرح است. اثر زلزله در اين محوطه، تنها يك دهم تاثيري است كه بر سطح زمين مي گذارد و از ريخت افتادگي - در هم پيچيدگي و فشار سطح صخره ها - در كمترين حد ممكن است.
با افزايش عمق آب، فشار نيز افزايش مي يابد و همين پديده، كار در زير آب را دشوار مي سازد؛ در حالي كه فشار زمين، برخلاف آب، در لايه هاي (زيرين) مادستون، كمتر از چينه هاي زيرين زمين است. تاكاكورا مي گويد: «ما ظرفيت هاي لازم را براي ساخت شهرهايي در عمق ۳۰۰ فوتي (۴/۹۱ متر) زمين داريم. آنچه مانع اين كار است نه فناوري، بلكه پول است.»
اكنون، ملاحظات اقتصادي، توكيوي زيرزميني را شكل مي دهد. در نخستين روزهاي سال ۲۰۰۳، «چيكاگه اوگي» وزير شهرسازي ژاپن، از طرح  جنجال برانگيز ساخت بزرگراه در توكيو، با اجراي اين پروژه در زيرزمين، پشتيباني كرد. اين طرح در دهه ۱۹۶۰ با اعتراض مالكان زمين هايي كه بر سر راه آن قرار داشت، با عنوان «بزرگراه بساز اما نه در حياط خلوت خانه من» مسكوت ماند. در آن زمان، بر اساس برآوردهاي رسمي، ساخت اين بزرگراه ۱۰ مايلي مشروط به ويراني ۳ هزار خانه و صرف هزينه گزاف و غيرقابل توجيه ۱/۱ ميليون دلار در هر متر، بود. «اوگي» در ژانويه ۲۰۰۳ گفت: «ما علاقه منديم اين بزرگراه نخستين طرح باشد كه پس از تصويب قوانين جديد اجرا مي شود.» سيستم «مگلو» ژاپن -قطار سريع السير با سرعت ۳۰۰ مايل (۴۸۳ كيلومتر) در ساعت - ديگر طرح آزمايشي است كه توكيو، ناگويا واوزاكا را به هم مرتبط مي كند. «تايزو نوزاوا» نماينده حزب ليبرال دموكرات در پارلمان و بزرگترين مدافع اين پروژه مي گويد: «طرح مگلو بزرگترين پروژه اي است كه تمام ظرفيت هاي قانون جديد را به كار خواهد گرفت و عملي كردن آنها تنها در زير زمين امكان پذير است.»
پرفسور تاكاهاشي، استاد دانشگاه واسادا طرحي در ذهن دارد كه به فريبندگي طرح هاي پيش گفته نيست. او مي گويد: «ما در انديشه فرستادن دستگاه گردش خون شهر به زير زمين هستيم.» بدين ترتيب فراگرد دفع مواد زائد و جذب انرژي مسير كوتاه تري را طي مي كند. در سيستم پيشنهادي او، به جاي آنكه زباله ها را از سطح خيابان ها جمع آوري كنند، از طريق شبكه اي زيرزميني به حاشيه شهر، مي فرستند تا در نيروگاه ها سوزانده شود. شايد اين طرح روزي بتواند شهر را از شر كاميون هاي ديزلي جمع آوري زباله برهاند.
هم اكنون، شركت هاي بخش خصوصي، «فاز يك» سيستمي را مورد توجه قرار داده اند كه مناطق تجاري مهم توكيو را به نيروگاهي در خليج توكيو وصل مي كند. پرفسور تاكاهاشي مي گويد: «اميدواريم تا يكي دو سال آينده عمليات ساخت اين سيستم آغاز شود.»
تا به حال در اين عرصه، توكيو گوي سبقت را از ديگر شهرها ربوده است. در سال ۲۰۰۰، در اين شهر خط مترويي افتتاح شد كه در پايين ترين سطح خود، تا ۱۵۰ فوتي (۷/۴۵ متر) دل زمين پيش مي رود و بر لبه فوقاني منطقه اي كه با تابلوي «عمليات ساختماني در عمق زمين» مشخص شده، حركت مي كند. اما ديري نمي پايد كه مسافران اين خط مترو متوجه مشكلي مي شوند كه از همان ابتدا انتظارش مي رفت. حدود سه دقيقه طول مي كشد تا آنها بتوانند خود را از سكوي ايستگاه به سطح خيابان برسانند و اين مدت براي مسافران خسته و درمانده كه در مسير رفت و آمد خود از خانه به محل كار و برعكس، حتي حساب لحظه ها را هم دارند، ابديتي است. براي حل اين مشكل، ميتسوبيشي، در حال ساخت پله برقي دو سرعته اي است كه زمان پيش گفته را به يك دقيقه كاهش مي دهد. شايد در خطوط متروي توكيو، اين كه مسافران با چه سرعتي بالا بيايند، تعيين مي كند كه چقدر پايين بروند!
نيوزويك، ترجمه: فرهاد جم

برچسب ممنوع
حتما تا به حال با اين جمله بر روي ديوار كه «نصب هرگونه برچسب پيگرد قانوني دارد» برخورد كرده ايد. از قرار معلوم تا به حال اين جمله هيچ اعتبار قانوني نداشته است. نمونه عيني آن هم هزاران برچسبي بوده كه در كنار اين جمله نصب مي شده است.
به تازگي هم براي محكم شدن اين شعار روي ديوارها، شهرداري تهران با صدور اعلاميه اي اعلام كرده كه نصب هرگونه برچسب و اعلاميه بر روي ديوار ساختمان ها ومعابر شهر جرم محسوب مي شود. در اطلاعيه شهرداري تهران آمده است به مناسبت فرا رسيدن سال نو شهرداري اقدام به پاكسازي كل شهر تهران خصوصا برچسب هاي تبليغاتي غير مجاز برخي مشاغل از روي در و ديوار در واحدهاي مسكوني كرده است.
اگر شما هم از اين برچسب چسباندن شكايت داريد از طريق تلفن ۸۸۸۶۶۵۹ به سازمان زيباسازي شهرداري گزارش كنيد.

بانك اطلاعاتي مبارزه با مواد مخدر
بالاخره همزمان با چهل و هفتمين نشست كميسيون مواد مخدر سازمان ملل در وين خبر راه اندازي بانك اطلاعاتي مبارزه با مواد مخدر در ايران را شنيديم. دكتر علي هاشمي دبير كل ستاد مبارزه با موادمخدر جمهوري اسلامي ايران مي گويد: «موضوع مبارزه با مواد مخدر مستلزم اطلاع رساني منظم و مستمر است و از اين رو ستاد مبارزه با مواد مخدر در ايران مقدماتي را براي ايجاد يك بانك اطلاعاتي جامع ويژه اين موضوع فراهم كرده است.»
اطلاعات جمع آوري شده در اين سايت به منظور دسترسي دقيق تر و سريع تر به سه بخش جمعيتي، منطقه اي و موضوع تفكيك شده است:
در بخش جمعيتي تعداد و سن معتادان
در بخش منطقه اي جغرافيايي محل مورد نظر اعم از خارجي و داخلي
و دربخش موضوعي وضعيت مصرف مواد مخدر، كاهش تقاضا، درمان، ويژگي هاي مواد مخدر و غيره
دكتر هاشمي افزود تا به حال حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار سند در سايت اينترنتي با مواد مخدر آماده شده است. البته اطلاعات اين بانك محدود نيست و در طول زمان اطلاعات بيشتري در ارتباط با مواد مخدر درداخل و خارج كشور به آن اضافه خواهد شد.
اين بانك اطلاعاتي تا چند ماه آينده راه اندازي خواهد شد و براي سازمان ها پژوهشگران و تمامي افراد علاقه مند قابل بهره برداري خواهد بود.

تب مالت در كربلا
بعد از گذشت چند قرن هنوز كشورهاي آسيايي درگير بيماري هايي مثل تب مالت هستند و حالا باز هم تب مالت و اينبار در كربلا.
باوجودي كه تب مالت يك بيماري مسري نيست كه از فردي به فرد ديگر انتقال يابد، ولي وجود اغذيه غير بهداشتي از جمله شير و پنير در كربلا، باعث شيوع اين بيماري شده است. مسوول كلينيك جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در كربلا از شيوع بيماري تب مالت درميان شهروندان اين شهر خبر داد.
دكتر عليرضا عبدالهي افزود: «طي چند روز گذشته شماري از شهروندان عراقي كه مبتلا به بيماري تب مالت بوده اند به اين مركز مراجعه وتحت درمان قرار گرفته اند.»
از جمله علايم اين بيماري تب متغير و درد مفاصل است و تنها راه جلوگيري از آن پرهيز از مصرف اغذيه ولبنيات غير بهداشتي است.
دكتر عبدالهي، به زائران ايراني كه قصد سفر به عتبات عاليات رادارند، هشدار داد در صورت سفر به شهرهاي مقدسه عراق از مصرف غذاهايي كه به صورت غير بهداشتي و لبنيات غير استرليزه عرضه مي شوند، جدا خودداري كنند.
باز هم تاكيد مي كنيم كه عامل اصلي شيوع تب مالت واكثر بيماري هاي انگلي، فروش اغذيه به صورت دست فروشي و كاملا غير بهداشتي است كه به وفور در خيابان هاي كربلا مشاهده مي شود.

بازسازي ارگ آغاز مي شود
004794.jpg
يك گروه فني از كارشناسان داخلي و سازمان جهاني يونسكو در ارگ بم مشغول كارند
عكس: هادي مختاريان 
هر سال عيد اينجا يكي از پربيننده ترين مناطق تاريخي كشور بود. ايراني هاي زيادي با خانواده هايشان همراه تورهاي مسافرتي يا با اتومبيل شخصي مي كوبيدند مي آمدند به بم تا يكي از عجايب تاريخي ايران باستان را تماشا كنند و به بچه هايشان نشان بدهند و به ايراني بودنشان افتخار كنند. امسال اما ارگ بم غم انگيزترين جاي ديدني ايران بود. ويران و خلوت تر از هميشه. با اين حال حدود ۲ هزار نفر در ايام نوروز آمدند و از اين ويرانه ۲۵۰۰ ساله بازديد كردند. ماموران ويژه ميراث فرهنگي در اين روزها تلاش مي كنند مسير اضطراري براي بازديدكنندگان ايجاد كنند تا گردشگرها با همين وضعيت بتوانند از بخش هاي مختلف بنا ديدن كنند. ۲۰ مامور از يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي هم كار حفاظت از اين اثر تاريخي را به عهده دارند.
اگر يادتان باشد از همان روزهاي اول بعد از زلزله، قرار بر اين شد كه كار مرمت و بازسازي ارگ قديم بم با كمك يونسكو انجام شود. محمدحسن طالبيان مدير پروژه بازسازي ارگ بم مي گويد تا الان كار مستندنگاري بناهاي اين شهر با به كار گرفتن روش هاي ليزري و در بخش ميداني انجام شده است. به اين ترتيب حالا بايد عده اي مشغول تحليل اين عكس ها و مستندات باشند تا با ويرايش آنها نقشه بخش هاي مختلف بنا با دقت كافي استخراج شود. چگونگي آواربرداري، ايمن سازي، كارگاه بازسازي و همين طور مقاوم سازي لايه هاي بيرون بنا مراحل مختلف بازسازي ارگ بم را تشكيل مي دهند و هنوز تا شروع اين مراحل زمان درازي مانده است. طالبيان مي گويد: «پيش از آغاز بازسازي بايد بر روي هر يك از اين مراحل مطالعات لازم صورت گيرد. در ضمن تاكنون هيچ كمك مالي خارجي براي اين پروژه دريافت نكرده ايم. تنها از محل اعتبارات دولتي يك ميليارد تومان براي انجام كارهاي اضطراري تخصيص داده شده است.»
آخرين خبر اين است كه يك گروه فني از كارشناسان داخلي و سازمان جهاني يونسكو در ارگ بم مشغول كارند و يك همايش بين المللي با عنوان سمپوزيوم جهاني بازسازي ارگ بم روز ۲۸ فروردين ماه در شهر بم برگزار خواهد شد. قرار است كارهاي اجرايي بازسازي اين بنا بعد از اين همايش آغاز شود.

تحولا ت بازار خودرو
امسال نهمين سالي است كه وعده واردات خودرو و در پي آن كاهش قيمت در حد حرف گوش فلك راكر خواهد كرد.
اينگونه واضح و روشن پيش بيني كردن وضعيت صادرات، از آن روست كه متوليان صنعت و به ويژه خودروسازها آنچنان محكم بر سر مواضع خود هستند كه هيچ كس به باز شدن درهاي كشور براي ورود خودروهاي مناسب با قيمت واقعي اميد ندارد.
سود سرشار خودروسازها - كه همواره با بهانه هايي چون نرخ تسهيلات بانكي و عوارض فلان و هزار دليل عجيب و غريب ديگر از سوي متوليان صفر جلوه داده مي شود - آنچنان سرشار است كه هيچكدام حاضر نيستند منافع ملي را بر منافع شخصي مقدم كنند.
در حاليكه بسياري از مسايل از قبيل آلودگي هوا، ترافيك و حتي آمار بالاي تصادفات رانندگي بر عهده خودروسازان محترم است، هر روز اخبار رنگارنگ مربوط به بهبود كيفيت و استاندارد شدن و كاهش آلودگي مردم را اغوا مي كند آنچنان كه به جاي چشم، به گوش اعتماد مي كنند كه يا بر اثر سحر است و يا جبر زمانه. خوشبختانه با وجود مسايل موجود بالاخره برابري عرضه و تقاضا در سال جاري آهنگ سريع رشد قيمت ها را لگام زده و اندكي نيز به عقب كشيده. گرچه در اوايل سال گذشته (سه ماه اول) قيمت خودرو افزايش يافت كه دليل آن تقاضاي بسيار مردم بود براي داشتن خودرو در همان زمان قطعيت يافتن ممانعت از واردات خودرو و تعداد كم خودروهاي توليدي، براي مدتي قيمت ها را افزايش داده بود. اين شرايطي است كه بعيد به نظر مي رسد امسال تكرار شود. اما اعلام جدي رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع مبني بر وارد نشدن خودرو بار ديگر آتش گرم تغيير قيمت خودرو را سرد كرد و مردم دانستند نهمين سال ممنوعيت واردات خودرو در راه است كه اگر خرق عادت شود و خوردويي هم به ايران بيايد باتوجه به تعرفه بالا از جمله خودروهاي بسيار گران خواهد بود كه تاثيري بر بازار خودروهايي چون پژو، پرايد، پيكان، ماتيز و... ندارد، گرچه شايعه پيوستن ايران به پيمان گات و آزادي واردات خودرو، مثل هميشه برق به چشم مشتري ها مي اندازد. باتوجه به گراني بنزين منتظر تحولات بازار خودرو مي مانيم... آيا ممكن است؟

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |