دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۲
هورمون ها و سلامت رواني
درمان با رويكردي طبيعي تر
تنها فقدان هورمون هاي طبيعي در بدن مشكل ساز نيست
004848.jpg
جايگزين كردن هورمون ها فقط مختص خانم ها نيست. اين هورمون ها مي تواند به تاخير در ظهور برخي از علايم پيري مانند كاهش عملكردهاي ذهني، پوكي استخوان و آلزايمر كمك كند.
هيچكس نمي داند كه چرا يك حمله هراس فقط چند دقيقه به طول مي انجامد و سپس به طور خود بخود فروكش مي كند و عجيب اينكه در طول حمله هراس هيچگونه فعال سازي هورمون استرس در بدن وجود ندارد
شايد بتوان با مهار هورمون هايي كه در فرايند كسب لذت نقش دارند و موجب تقويت رفتارهايي مانند اعتياد به الكل، مواد مخدر، قمار و يا حتي غذا مي شوند به اين گونه افراد كمك كرد تا اين نوع رفتارها را ساده تر ترك كنند


كيوان گرجي، روان شناس باليني
اگر افسرده هستيد، مضطرب هستيد يا اينكه هنوز از اثرات حادثه اي كه در گذشته ها اتفاق افتاده است رنج مي بريد، روان درماني و داروهايي كه توسط روان پزشكان تجويز مي شود كمك خواهند كرد تا تعادل جسمي و رواني خود را بازيابيد. اميدهاي تازه تري نيز در راه است وهر روز امكانات بيشتري فراهم مي شود تا به كساني كه نياز دارند، كمك كنند. امروزه محققان معتقدند درمان با هورمون ها رويكردهاي طبيعي تري را براي تامين سلامت روان عرضه خواهند كرد.
هورمون چيست؟
ورمون يك ماده شيميايي است كه توسط يك اندام آزاد شده و از طريق جريان خون يا دستگاه لنفاوي به ساير اندام ها انتقال مي يابد و با فعاليتش بر ديگر اندام ها تاثير مي گذارد. هورمون ها وظيفه تنظيم فعاليت هاي زيست شناختي ما را بر عهده دارند. هورمون هاي رشد، رشد ما را كنترل مي كنند. هورمون هاي مرتبط با استرس زماني آزاد مي شوند كه بدن ما با يك تهديد جدي روبه رو شود و هورمون هاي جنسي، بلوغ و عملكرد اندام هاي جنسي ما را تنظيم مي كنند.
بسياري از واكنش هاي بدن كه در نتيجه فعاليت دستگاه عصبي خود مختار ايجاد مي شوند حاصل تاثير آن دستگاه بر غده هاي درون ريز هستند. غده هاي درون ريز هورمون هايي را ترشح مي كنند كه از راه جريان خون به تمامي بدن انتقال مي يابند. اين مواد شيميايي به اندازه دستگاه عصبي براي وحدت يابي فعاليت هاي موجود زنده و حفظ تعادل حياتي اهميت دارند. برخي از غدد درون ريز به وسيله دستگاه عصبي كنترل مي شوند، حال آنكه برخي ديگر به حالات دروني بدن پاسخ مي دهند. هورمون هايي كه از غدد درون ريز ترشح مي شوند به اندازه خود دستگاه عصبي براي تنظيم فعاليت هاي جاندار ضروري هستند ولي از نظر سرعت عمل فرق دارند. تكانه عصبي مي تواند سرتاسر طول بدن جاندار را ظرف چند صدم ثانيه بپيمايد، در حالي كه يك غدد درون ريز تنها پس از چند ثانيه يا دقيقه مي تواند اثربخش باشد. يك هورمون پس از ترشح بايد از طريق جريان خون به اندام هاي هدف برسد و اين خود فرايند كندتري است. هورمون ها بيشتر آمادگي براي پاسخ دادن درازمدت را بالا مي برند تا يك محرك منفرد را. براي مثال هورمون ها پرندگان را براي مهاجرت مهيا مي كنند اما به آنها كمك نمي كنند تا پرواز خود را از بالاي يك مانع، بدون خطر انجام دهند.
يكي از غده هاي مهم درون ريز غده هيپوفيز است كه غده رهبر نام دارد چرا كه بالاترين تعداد از هورمون هاي مختلف را ترشح مي كند و ترشح تعداد زيادي از غده هاي درون ريز ديگر را كنترل مي كند. هورموني كه وظيفه تنظيم رشد بدن را بر عهده دارد و هورمون هايي كه كاركرد غده هاي درون ريزي مانند تيروئيد، غده هاي جنسي و لايه بيرون غدد فوق كليه را بر مي انگيزند از جمله هورمون هايي هستند كه از اين غده ترشح مي شوند.
رفتارهاي مربوط به جلب جفت جنسي، مقاربت و توليد مثل در بسياري از حيوان ها بر كنش متقابل پيچيده اي بين فعاليت دستگاه عصبي و تاثير اين غده بر غده هاي جنسي استوار است. غدد فوق كليوي نقش مهمي در تنظيم خلق، سطح  نيرو و توانايي مقابله با فشار رواني را بر عهده دارند.
تعدادي از مواد شيميايي مانند اپي نفرين و نوراپي نفرين هم به عنوان انتقال دهنده سيناپسي و هم به عنوان هورمون فعاليت دارند. در كل هورمون هاي غدد درون ريز و انتقال دهنده هاي عصبي كاركردهاي مشابهي دارند. هر دو با خود پيام هايي را بين يافته هاي بدن حمل مي كنند. يك انتقال دهنده عصبي پيام هايي را بين نورون هاي همجوار مبادله مي كند؛ يك هورمون ممكن است مسيري طولاني را در سراسر بدن طي كند و به شكل هاي گوناگون بر بافت هاي مختلف اثر بگذارد. مثلا  آدرنالين وقتي به وسيله يك نورون ترشح مي شود نقش يك انتقال دهنده عصبي را دارد و وقتي به وسيله غدد فوق كليه ترشح مي شود در نقش يك هورمون عمل مي كند.
تاثير هورمون ها بر مغز، هيجانات و سلامت 
در كنفرانس انجمن بين المللي متخصصان مطالعات غدد درون ريز از جنبه هاي رواني و عصبي(ISPNE) دكتر هالبريچ استاد روان پزشكي، مامايي، بيماري هاي زنان و مدير تحقيقات رفتاري يكي از دانشگاه هاي نيويورك درباره مطالعاتي كه متخصصان غدد درون ريز درمورد هورمون هاي انسان انجام مي دهند و همچنين درباره مطالعات روان پزشكان و عصب شناسان درباره مغز گفته است: آنچه در اينگونه تحقيقات موردنظر قرار نگرفته اين است كه هورمون ها در سلامت روان ما نقش دارند. وي در مصاحبه اي باWebmd سه شكل از چگونگي تاثير هورمون ها بر مغز، هيجانات و سلامت انسان را چنين توضيح مي دهد:
جايگزين كردن هورمون هاي ازدست رفته 
ما مي دانيم كه گاهي هورمون هايي براي برخي از افراد تجويز مي شود تا سلامت خود را بازيابند. درمان هايي كه شامل جايگزيني هورمون ها مي شود عموماً جهت كاهش علايم ناشي از يائسگي در زنان به كار مي رود، اين علايم عبارتند از: گرگرفتگي، افسردگي و مشكلات جنسي.
جايگزيني برخي از هورمون هاي زنانه در زنان، كه ديگر به وسيله بدن توليد نمي شوند، مي تواند در به تاخيرانداختن برخي از بيماري ها مفيد باشد. اين روش براي جلوگيري از پوكي استخوان و اختلالات عروقي موثر است. علاوه بر اين براي پيشگيري از كاهش قواي شناختي و تقويت (بهبود يا افزايش) عملكردهاي ذهني موثر است. جايگزين كردن هورمون استروژن در دوران يائسگي ممكن است شروع آلزايمر را ۵ تا ۷ سال به تاخير اندازد.
درمان با جايگزين كردن هورمون ها فقط مختص خانم ها نيست. وقتي مردها پا به سن مي گذارند، بدن آنها هورمون هاي مردانه كمتري توليد مي كند. شواهدي وجود دارد كه نشان مي دهد جايگزيني اين هورمون ها مي تواند به تاخير در ظهور برخي از علايم پيري مانند كاهش عملكردهاي ذهني، پوكي استخوان و آلزايمر كمك كند.
ايجاد تعادل هورموني در بدن 
تنها فقدان هورمون هاي طبيعي در بدن نيست كه مشكل ساز است. وقتي تعادل هورموني در بدن برقرار نباشد، با برقراري مجدد اين تعادل مي توان سلامت رواني را به شخص بازگرداند. براي مثال: احساس افسردگي و اضطراب ممكن است ازجمله اولين علايمي باشد كه نشان مي دهد غده تيروئيد شخص به درستي كار نمي كند، غده تيروئيد، غده اي است در ناحيه گردن كه هورمون توليد شده به وسيله آن در رشد و نمو و كاركرد روزانه ما حياتي است.
يك غده تيروئيد پركار مي تواند موجب تجربه اضطراب و حملات هراس شود. درحالي كه يك تيروئيد كم كار موجب احساس افسردگي در شخص مي شود. در حقيقت كاهش بسيار مختصر در ميزان هورمون توليدشده توسط غده تيروئيد كه اثرات قابل توجه و واضحي بر سلامت جسماني ندارد، ممكن است موجبات احساس افسردگي را در ما فراهم كند. با دريافت داروهايي كه ميزان اين هورمون را در بدن تنظيم مي كند مي توان اين مشكل را رفع كرد.
گاهي اوقات ممكن است هورمون ها به طور موقت و تحت شرايط خاص مانند دوران ماهيانه در زنان يا مدتي پس از زايمان از تعادل خارج شوند. طي اين دوران ممكن است زنان از افسردگي و ديگر مشكلات رواني رنج ببرند. در چنين شرايطي ممكن است داروهاي رايج ضدافسردگي براي دوره هاي موقت مفيد باشند اما درمان هاي هورموني، اين نويد را مي دهند كه اين گونه مشكلات با شيوه هاي دقيق تري مورد هدف قرار خواهند گرفت.
توجه به احتمالات
مساله جالب اين است كه هورمون ها نقش بالقوه اي درتعيين شرايط رواني ما دارند اين حقيقت كه درمان هاي هورموني براي برخي از مشكلات كارآيي مناسبي دارد اين پيش بيني را تقويت مي كند كه هورمون ها نقش زيادي در مشكلات رواني و عاطفي ديگرنيز دارند كه هنوز شناخته شده نيست شايد بتوان با مهار هورمون هايي كه در فرايند كسب لذت نقش دارند و موجب تقويت رفتارهايي مانند اعتياد به الكل، مواد مخدر، قمار و يا حتي غذا مي شوند به اين گونه افراد كمك كرد تا اين نوع رفتارها را ساده تر ترك كنند.
شايد بتوان از درمان هاي هورموني براي درمان افسردگي، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه كمك گرفت، در اين گونه موارد هورمون هاي مرتبط با استرس هدف اصلي درمان هستند، اين هورمون ها زماني آزاد مي شوند كه بدن تحت فشار فيزيكي يا رواني قرار گرفته باشد، شرايطي مانند ابتلا به يك بيماري جسماني يا مثلا در طي يك دوره اختلافات زناشويي و خانوادگي.
مايكل كلنر نيز در كنفرانس(ISPNE) نتيجه تحقيقات خود را درباره هورمون خاصي به نام(atrial Natriuretic peptide) ANP ارايه كردANP . هورموني است كه به طور طبيعي و در طي يك دوره حمله هراس توليد مي شود، هيچكس نمي داند كه چرا يك حمله هراس فقط چند دقيقه به طول مي انجامد و سپس به طور خود بخود فروكش مي كند و عجيب اينكه در طول حمله هراس هيچگونه فعال سازي هورمون استرس در بدن وجود ندارد. كلنر معتقد است اين امكان وجود دارد كه بدنANP را به عنوان علامتي براي اعلام اينكه همه چيز مرتب است، آزاد كند. اين هورمون، فرايند آزادسازي هورمون هاي استرس را هموار مي كند و به بدن دستور مي دهد كه حمله راسركوب كند، بنابراين يافتن داروهايي كه بتواند به بدن كمك كند تاANP را بسازد ياهورمون هاي مشابه ديگري را توليد كند مي تواند نوعي درمان عالي براي اختلال هراس و ديگر مشكلات اضطرابي باشد.
«انزل» پژوهشگر باليني انستيتو روان پزشكي، «ماكس پلانك» از مونيخ آلمان نيز بسيار اميدوار است كه بتوان افسردگي را با ماده  اي درمان كرد كه فعاليت يك نوع هورمون مرتبط با استرس به نام(CRH) ياcortieotropin - rekeasing hormone را مهار مي كند. نتايج جديد وي با يكي از اين موارد كه به مهار كننده گيرنده ۱CRH- معروف است بسيار اميد بخش بوده است.
اين دارو اضطراب و افسردگي را بدون هيچگونه عارضه جانبي قابل توجه اي كاهش داده است، وي توانست داروي جديدي با اثرات درماني بيشتر و عوارض جانبي كمتر را به دست آورد.
منابع در دفتر روزنامه موجود است.

نگاهي به وضعيت بهداشتي - درماني در عراق
جست وجوي چاره اي براي رفع نابساماني هاي خدمات درماني
ترجمه: مانا لقماني 
حتي پيش از اينكه در سال گذشته جنگي آغاز شود، سيستم درماني عراق در شرايط بدي بود. پزشكان قرنطينه شده بودند، تجهيزات ناكافي بود، بيماراني كه در بيمارستان ها بستري مي شدند، مي مردند و جنگ كه آمد با تمام توان به اين مشكل دامن زد! از بين بردن اين زخم ها كار آساني نخواهد بود؛ اما عراقي ها و آمريكاييان مي گويند كه اميدوارند دوباره شبكه بهداشتي و درماني رونق پيدا كند.
تامي تامپسون رئيس سازمان بهداشت و درمان ايالات متحده آمريكا كه به تازگي از عراق بازگشته، ضمن ارزيابي وضعيت درماني ملي و زيرساخت هاي دارويي اين كشور، مي گويد: «كاري كه ما هم اكنون داريم در اين زمينه انجام مي دهيم، تشريك مساعي و همكاري با مردم عراق در جهت بازسازي شبكه بهداشتي اين كشور است، آنچنان كه در فاصله سال هاي ۱۹۷۰ بود.»
بر اساس آمار وزارت بهداشت عراق، از هر ده نوزاد متولد شده در اين كشور، يكي قبل از يك سالگي مي ميرد؛ اما تلاش مي شود كه در سال آينده، اين رقم را به نصف برسانند، از ميان كودكاني كه مدت بيشتري زنده مي مانند، چيزي نزديك به هشت درصد آنها پيش از پنج سالگي مي ميرند.
دكتر سلماحداد -انكولوژيست اطفال در عراق - بر اين باور است كه تلاش و همكاري دوجانبه ايالات متحده و عراق شايد بتواند زمان را به عقب بازگرداند. وي مي گويد: «من اميدوارم كه آنها براي دادن شانسي به اين بچه ها و نجاتشان از مرگ، شبكه بهداشتي و سيستم درماني را دوباره بسازند؛ همچنان كه پيش از اين بود.»
معمولا اينگونه موقعيت ها نياز به اصلاح در ابعاد گسترده دارند. براي نمونه؛ حتي ابتدايي ترين آنتي بيوتيك ها كه در ايالات متحده يك پني هم ارزش ندارند، در عراق به سختي يافت مي شوند و مردم را در معرض تهديد مرگ بر اثر ساده ترين عفونت ها قرار داده اند. عفونت ها عموما از مهم ترين عوامل بازدارنده توسعه دادن كشورها هستند.
بر اساس آماري كه وزارت بهداشت عراق داده است، از هر هزار مادر باردار، در حدود سه نفر پس از تولد نوزاد خود مي ميرند.
پزشكان هنوز از درسنامه هايي استفاده مي كنند كه ده ها سال از آخرين چاپ آنها مي گذرد و روش هاي درماني موجود در آنها، بسيار قديمي است.
برخي بيمارستان ها هنگام شب كاملا تاريك مي شوند؛ چرا كه حتي ابتدايي ترين وسايل روشنايي را هم در اين بيمارستان ها نمي توان يافت.
مشكلات سيستم درماني البته بخشي به گردن رويدادهاي تازه اي است كه در كشور رخ داده است. برخي مي  گويند كه در طول ۲۰ سال، سه جنگ نتوانسته به اين امر دامن بزند؛ اما ديگران انگشت اتهام را به سوي ديكتاتور سابق (صدام) مي گيرند.
تامپسون مي گويد: « جنگ اخير همه چيز را در هم ريخت؛ اما اين بيش از غفلت صدام ظرف اين ۱۵ سال بود كه براستي سيستم درماني را ويران كرد.»
در كلينيك تخصصي زنان «الوياه» در بغداد، كاركنان دور تا دور همه پنجره ها را رنگ كرده اند و تلاش مي كنند كه بخش هاي گوناگون را از آلودگي هاي بيرون دور نگه دارند.
دكترها مي گويند كه اين خرابي ها درواقع تنها يكي از مشكلات بيمارستان هاي كشور است.
حداد درحالي كه اوضاع بيمارستان «المنصور» (بزرگ ترين بيمارستان بغداد) را توصيف مي كند، مي گويد: «شبكه فاضلاب و سيستم تهويه كار نمي كرد، همچنين بيمارستان روزهاي زيادي را بدون آب سپري كرده و بسياري از درمان ها بدون آب انجام مي شد و فقط گاهي خانواده ها همراه خود از خانه هايشان اندكي آب مي آوردند.»
وجود چنين مشكلاتي در پايتخت عراق امري كاملا عادي است، اما آمارها گوياي آن است كه هرچه از بغداد خارج شده و به شهرهاي دورتر برويم وضع از اين هم بدتر مي شود.
وزارت بهداشت عراق اعلام كرد كه هزينه مصرف شده براي ارايه خدمات درماني در عراق طي سال ۲۰۰۲، كلا۲۰ دلار (حدود ۶۸ سنت براي هر نفر) برآورد شده است؛ اما در مقايسه دولت آمريكا براي هرنفر هزينه اي بيش از چهار هزاردلار صرف مي كند.
در هر حال انتظار مي رود كه بيشتر اين هزينه ها در عراق از منبع درآمدهاي نفتي اين كشور تامين شود.
وزير بهداشت عراق كه به تازگي منصوب شده است گفت كه او حتي به پشتوانه بيشتري هم نياز دارد.
دكتر خدير عباس مي گويد: «اين امر در آغاز مي تواند چيزي بيش از يك بيليون دلار باشد؛ اما من انتظار دارم در سال ۲۰۰۴ اين رقم از دو بيليون دلار هم فراتر رود.»
از سويي هم گفته هاي يك منبع موثق حاكي از آن است كه ۲۴۰ بيمارستان عراق نسبت به پارسال در شرايط بهتري هستند. آنها همگي بر پا بوده و كليه پرستاران و پزشكان حقوق دريافت مي كنند و حتي حقوق برخي از پزشكان تا سقف ۴۰۰ دلار هم مي رسد. تامپسون بر اين باور است كه عراق با كمك ايالات متحده مستعد تغيير كيفيت خدمات درماني و رسيدن به استانداردهاي پيشين خود در حد عالي است.
وي مي گويد:« مردم باهر شرايطي از زندگي، از هر گروه نژادي و همه مذاهب اهميت داشتن سلامت كامل را درك مي كنند و ما كشوري داريم كه شبكه درماني اش از بزرگترين و گسترده ترين سيستم هاي درماني است و اگر ما آن را به خارج صادر مي كرديم، فكر مي كنم جايگاه خوبي در سطح جهان داشتيم.»
منبعwww.cnn.com :

خورد و خوراك
رژيم غذايي و بيماري هاي ذهني و استرس
سارا صرافي زاده 
بعضي مواد غذايي و عادت هايي مثل سيگاركشيدن، براي تسكين استرس به كار مي روند.
شايد اين اقدام به صورت موقتي موثر باشند ولي اثرات مخرب برجاي مي گذارند كه گهگاه جبران ناپذير است.
كافئين 
كافئين در قهوه، چاي و شكلات و نوشابه وجود دارد. اين ماده باعث آزادشدن آدرنالين مي شود و اين موضوع به نوبه خود در ايجاد استرس موثر است.
اگر قهوه در حد متعادل مصرف شود باعث شادابي شده و در افزايش فعاليت عضلاني سيستم عصبي و كار قلب بسيار موثر است.
مصرف بيش از حد قهوه باعث استرس طولاني مدت مي شود. همچنين مطالعات ارتباط مستقيم بين مصرف قهوه و فشارخون بالا و همچنين افزايش كلسترول خون را نشان مي دهد.
اگر نوشيدن قهوه را يكباره قطع كنيد اثرات نامناسبي خواهد داشت. پس بهتر است به تدريج نوشيدن قهوه را كم كنيد.
الكل 
الكل محرك ترشح آدرنالين بوده و آدرنالين باعث تحريك سيستم عصبي شده، حساسيت و بي خوابي را به دنبال دارد. مصرف الكل باعث افزايش توليد چربي در اطراف قلب شده و سيستم ايمني بدن را تضعيف مي كند.
الكل توانايي كبد را در سم زدايي از بدن مختل مي كند. طي استرس، بدن مواد سمي و هورمون هايي توليد مي كند. اگر اين سم زدايي صورت نگيرد، مواد سمي در بدن جريان يافته و تاثيرات مخربي برجاي مي گذارند.
سيگار كشيدن 
بسياري از مردم جهت از بين بردن استرس از سيگار استفاده مي كنند. به نظر مي رسد سيگار در مدت كوتاهي استرس را از بين مي برد، اما در مدت طولاني تر، سيگاركشيدن بسيار مضر خواهد بود. سيگار در ايجاد سرطان هاي ريه و قلب و افزايش فشار خون تاثيرگذار است.
شكر
شكر فاقد ارزش تغذيه اي است و در مدت زمان كوتاه باعث افزايش انرژي شده و تخليه غده آدرنال را به دنبال دارد.
اين سيستم باعث تحريك پذيري، كاهش تمركز و استرس مي شود. مصرف زياد شكر باعث افزايش فعاليت پانكراس شده و فرد را در مبتلاشدن به ديابت (بيماري قند) مستعد مي كند.
نمك 
نمك باعث افزايش فشارخون شده و از ترشح غده آدرنال مي كاهد و احساس بي ثباتي در فرد ايجاد مي كند. به جاي استفاده از نمك سديم، از نمك پتاسيم دار استفاده كنيد.
مواد غذايي مثل همبرگر، سوسيس و كالباس، چيپس و پفك حاوي مواد نمكي بوده و براي بدن خطرناك است.
چربي 
از مصرف مواد غذايي غني از چربي هاي اشباع بپرهيزيد. چربي موجب چاقي شده و استرس بيش از حد بر سيستم قلبي وارد مي كند. چربي زياد در به وجودآوردن سرطان هاي سينه، كولن و پروستات موثر است.
از غذاهاي غني از كربوهيدرات بيشتر استفاده كنيد
كربوهيدرات ها باعث فعاليت سرتونين شده و براي افراد مضطرب مفيد خواهد بود.
منابع خوب كربوهيدرات عبارتند از برنج، ماكاروني، نان، ذرت بوداده.
متخصصان اعلام مي دارند مقدار كربوهيدراتي كه در يك سيب زميني پخته و يا ۱ ليوان ماكاروني يا برنج وجود دارد در كاهش استرس روزانه تاثير بسزايي دارد.
از مواد غني از فيبر استفاده كنيد
استرس باعث گرفتگي عضلاني و درنتيجه يبوست شده و حركات روده را كند مي كند.
فيبر باعث كاهش و ازبين بردن يبوست شده و محرك حركات عضلاني (روده) خواهد بود.
مصرف سبزيجات فراموش نشود
سرتونين مترشحه از مغز نسبت به رژيم غذايي شما حساس است. سبزيجات باعث تحريك ترشح سرتونين شده و آرامش شما را به همراه خواهد داشت.

سرطان  پروستات در افراد چاق
سرطان پروستات در افراد چاق مهاجم تر و نسبت به درمان مقاوم تر است. اين يافته ها مي تواند توصيفي بر شيوع بيشتر سرطان پروستات در ميان نژاد سياه نسبت به نژاد سفيد باشد، چون سياهپوستان بيشتر از سفيد پوستان مستعد چاقي هستند.
آناليز (بررسي) بافت شناسي نشان داد كه سرطان در افراد چاق رشد مهاجم تري نيز دارد. بهترين توضيح اين مطلب مبتني بر اين موضوع است كه چاقي تغييراتي در سطح هورمون هايي مثل تستوسترون و استروژن و پروتئين هايي مثل لپتين و فاكتور رشد شبيه انسولين به وجود مي آورد كه در رشد و تقسيم سلول ها موثر است. انستيتوي ملي سرطان به افراد چاق توصيه كرده است كه تست سالانه در مورد آنتي ژن مخصوص پروستات(PSA) را انجام دهند تا بتوانند به تشخيص زودتر سرطان كمك كنند.

مخرب ترين اثرات داروها بر روي جنين
مخرب ترين اثرات تراتوژنيك داروها طي روزهاي ۷ تا ۵۷ حاملگي ظاهر مي شود.
به گفته دكتر ليلا موسي نژادخويي، اين روزها پرخطرترين روزهاي زندگي جنيني است و بيشتر داروهاي مصرفي حين بارداري مي توانند بر جنين اثرات سوئي بگذارند.حتي داروهاي پرمصرف روزمره هم مي توانند اثرات سوئي بر جنين بگذارند كه از آن جمله مي توان به تتراسايكلين ها، استامينوفن كديين و بنزوديازويين ها اشاره كرد.دوزهاي بالاي اشعه حتي در راديوگرافي هاي ساده دنداني پيش از هفته ۱۶ بارداري سبب عقب ماندگي ذهني، كاتاراكت، ميكروسفالي و سقط هاي خودبه خودي مي شود.

امكان شيوع افسردگي در كشور
يك روانشناس و مدرس دانشگاه به مسوولان بهداشتي كشور هشدار داد كه شيوع روزافزون افسردگي در كشور يك فاجعه است.
به گفته داريوش اميني، افسردگي در تمام شئون زندگي فرد مي تواند تاثيرات عميق و حتي جبران ناپذيري بر جاي گذارد. با توجه به اينكه افسردگي در سنين مختلف به صورت گوناگون مي تواند تظاهر كند، مي توان به اهميت توجه به اين اختلال پي برد. اين بيماري مي تواند در حيطه ها و گستره هاي مختلف زندگي اثرات عميق بر جا  گذارد.بسياري از افرادي كه دچار اين اختلال هستند با نگراني از اينكه مبادا بر چسب ديوانگي يا جنون به آنها زده شود، از مراجعه به درمانگاه ها و مراكز درماني و مشاوره اي خودداري مي كنند.

وزن زياد كودكان و ابتلا به ديابت
اضافه وزن در كودكان، آنها را مستعد ابتلا به ديابت در بزرگسالي مي كند.
ميزان ابتلا به ديابت نوع دوم در كشورهاي در حال توسعه مثل هند، به سرعت در حال افزايش است كه اين امر ارتباط مستقيمي با اضافه وزن كودكان دارد.
تازه ترين پژوهش ها نشان مي دهد، با اينكه تولد نوزادان با وزن كم در كشورهاي در حال توسعه شايع است، ولي ميزان افزايش وزن بعدي در كودكان نيز بيشتر شده است و ابتلاي آنان در سنين بالاتر به بيماري ديابت نوع دوم كه بيشتر ناشي از افزايش وزن و چاقي است به طور بارزي زياد شده است.
دانشمندان علت افزايش ابتلا به اين بيماري را زياد بودن دسترسي به غذا، كم شدن فعاليت جسماني كودكان و افزايش چاقي مي دانند.

ريشه «گون» و كاهش عوارض شيمي درماني
ريشه گياه «گون» عوارض جانبي شيمي درماني را كاهش مي دهد و داراي خواص فعال كننده عمق ايمني، مدرترينك، هيپوتانسير و ضداسترس است.
در طب سنتي چين اين گياه به عنوان تونيك عميق ايمني تلقي مي شود كه مغز استخوان انسان را تقويت مي كند. ذخاير مغز استخوان را افزايش داده و بدن را از پاتوژن ها و عوامل بيماري زا محافظت مي كند.
پژوهش ها نشان مي دهد كه گون مي تواند سلول هاي ايمني را از حالت استراحت به اوج فعاليت سوق دهد. استفاده طولاني از اين گياه (۳۵ روز) فعاليت سلول هاي طحال را تشديد كرده و به اوج مي رساند. همچنين درمان با اين گياه اثرات جانبي منفي ناشي از استروييد درماني را بر روي سيستم ايمني كاهش مي دهد.

طرح آموزش بهداشت  بلوغ
كارشناس انجمن تنظيم خانواده ايران از اجراي طرح آموزش بهداشت بلوغ در برخي مدارس راهنمايي پسرانه خبر داد.
به گفته يعقوبي، انجمن تنظيم خانواده ايران با هدف آموزش و اطلاع رساني، آموزش بهداشت باروري را در مساجد، مدارس و مهاجران افغاني انجام داده است و اين آموزش ها براي همه مديران، معلمان و معاونان مدارس استان تهران در قالب آموزش ضمن خدمت اجرا شده است.كميته جوانان انجمن تنظيم خانواده متشكل از جوانان رشته هاي غيرپزشكي در زمينه آموزش همسالان به صورت كار گروهي مشغول به فعاليت هستند.در اين راستا با مديران رده هاي گوناگون كشور، نشست هاي مشورتي - آموزشي برقرار شده است.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
فرهنگ
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  فرهنگ  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |