دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۲
برنامه اي براي طرفداران موسيقي
پينك فلويدو گري مور با طعم ماكروني
ظاهراً تهيه يك آگهي بازرگاني آن قدر خرج دارد كه يك تهيه كننده به فكر پرداخت پول براي موسيقي نباشد. وقتي اين همه موسيقي جذاب در دنيا وجود دارد اصلاً چرا آدم بايد براي تهيه اين بخش از تيزر دست به دامن آهنگ سازهاي داخلي شود؟!
004890.jpg
برنامه تيزر كار شما را راحت كرده است. آرام مقابل تلويزيون دراز مي كشيد و از موسيقي لذت مي بريد. پينك فلويد، متاليكا و وقتي از صداي گيتار الكتريك خسته شديد نوبت به پخش چند موسيقي فيلم مي رسد.
يك جفت گوشي حساس، كمي علاقه و چند دقيقه زمان براي استراحت.
چشم هايتان را ببينديد و فقط از موسيقي لذت ببريد. اين كلمه »فقط« در اين ماجرا خيلي مهم است، بايد موسيقي را از ساير صداهايي كه مي شنويد تفكيك كنيد!
درست وقتي كه بي حوصله مقابل تلويزيون دراز كشيده اي، يا چه فرق مي كند وقتي كه با علاقه منتظر آغاز برنامه محبوبت هستي، آواي خفيف يك موسيقي آشنا چشم هايت را از سقف مي كند و به صفحه تلويزيون مي دوزد. انگشت را با هيجان روي دكمه صدا فشار مي دهي تا آن چند ثانيه جذاب را از دست ندهي؛ يكي از آهنگ هاي معروف »پينك فلويد« از تلويزيون ايران پخش مي شود. به گوش هايت شك نكن، آنها حداقل در شناسايي موسيقي دچار اشتباه نمي شوند.
بهتر است براي اين برنامه جذاب موسيقي يك اسم انتخاب كنيد. به هرحال تمام تلويزيون هاي معتبر جهان براي برنامه هاي موسيقي خود يك نام درنظر مي گيرند تا ببيننده ها در پيگيري برنامه موردعلاقه خود دچار مشكل نشوند.
محتواي اين برنامه موسيقي را كه درنظر بگيريد انتخاب عنوان برايتان دشوار مي شود. اين برنامه تمام سبك هاي موسيقي را دربر مي گيرد؛ سنتي، پاپ، ريو، هي پاپ، تكنو، هوي متال، راك و البته كلاسيك. شايد بهتر باشد به دليل تنوع و كوتاهي زمان پخش اين قطعه ها، عنوان »تيزر« را براي اين برنامه انتخاب كنيد.
حق با آن صداي ماندگار است كه در يكي از تبليغات تلويزيوني مي گويد: »زندگي دكمه بازگشت ندارد.» گذشته از اين »هاينريش بل« هم گفته است تلاش براي تكرار لحظه هاي جذاب زندگي اشتباه است، با اين حال در اين ماجرا كمي به عقب برگرديد تا داستان را از جايي پيگيري كنيم كه يكي از آهنگ هاي معروف پينك فلويد شما را مقابل تلويزيون به هيجان آورده بود. حالا خط هاي نشان دهنده صداي تلويزيون شما به نيمه رسيده، بعد از پينك فلويد چند پيام بازرگاني و پس از آن يك موسيقي آشناي ديگر. چي؟ متاليكا؟ بايد از اين بابت خوشحال باشيد كه براي شنيدن موسيقي هاي موردعلاقه  خود ناچار نيستيد سي دي ها را زيرورو كنيد يا نوارها را در ضبط صوت جلو و عقب كنيد.
برنامه تيزر كار شما را راحت كرده است. آرام مقابل تلويزيون دراز مي كشيد و از موسيقي لذت مي بريد. پينك فلويد، متاليكا و وقتي از صداي گيتار الكتريك خسته شديد نوبت به پخش چند موسيقي فيلم مي رسد.
چه كسي است كه از گوش سپردن به موسيقي قرمز، آبي، سفيد »كيشلوفسكي« يا سينما پارادنيرو، ساخته »جوزپه تورناتوره« لذت نبرد؟!
ذوق زدگي شما از اين حسن سليقه عوامل برنامه تيزر به اوج رسيده كه آواي آشناي يكي از قطعه هاي معروف »گري مور« گوش هايتان را نوازش مي كند. اين برنامه البته يك بخش مسابقه هم دارد. در اين قسمت عوامل برنامه موسيقي هايي را پخش مي كنند كه شايد چندان با اقبال عمومي مواجه نباشد. كشف اين نكته كه اين موسيقي ها متعلق به چه گروه يا شخصي هستند، تنها كار طرفداران حرفه اي موسيقي است. مثلاً اين اواخر در برنامه تيزر قطعه هايي از گروه هاي »تيامت« و »آناتما« پخش شد كه حداقل بين اهالي حرفه اي موسيقي با استقبالي گسترده مواجه شد.
بگذريم. اصولاً تعريف و تمجيد فراوان از يك برنامه، منجر به افت ناگهاني آن مي شود. تجربه اين واقعيت را به ما اثبات كرده. پس اجازه بدهيد كمي هم از برنامه تيزر انتقاد كنيم. مثلاً آن قسمت برنامه يك نفر روي موسيقي حرف مي زند و مي گويد: »خش خش نمكي« يا »سالاد الويه پاساخت« يا »موتورسيكلت تيمور« تضاد شديدي با آن موسيقي متن هاي هندي دارد. كاش عوامل برنامه تيزر اين صداهاي مزاحم را از روي موسيقي ها پاك مي كردند.
... حالا دقيقا۲۵ ً دقيقه است كه پاي تلويزيون نشسته ايد و از برنامه موسيقي تيزر لذت مي بريد. لطفاً صدا را كم كنيد، سريال ... شروع شد!

اين كتاب هاي جذاب
004893.jpg
عبدالله كوثري يكي از مترجمان باسابقه و معتبر كشور است كه آثار زيادي از ماريوبارگاس يوستا را ترجمه كرده است. به گزارش خبرگزاري ايسنا، امسال عبدالله كوثري »ريشه هاي رومانتيزم« نوشته يكي از متفكران قرن بيستم، آيزايا برلين را روانه بازار خواهد كرد. اين كتاب تا يكي دو ماه ديگر منتشر خواهد شد. كوثري امسال چاپ سوم »محاكمه ژاندارك در روآن« اثر برتولت برشت را هم در بازار كتاب خواهد داشت.
عباس پژمان يكي ديگر از مترجمان خوب ايران كه تعداد زيادي از آثار گراهام گرين را ترجمه كرده »بوي خوش عشق« نوشته گيومو آرياگارا را آماده توزيع دارد. اين رمان به سبك رئاليسم جادويي نوشته شده. سبكي كه مختص نويسندگان آمريكاي جنوبي است و نويسندگان بزرگي چون گابريل گارسياماركز و بورخس در اين سبك نوشته اند. عباس پژمان، آرياگارا را يكي از نويسندگان مطرح آمريكاي لاتين معرفي كرد كه تاكنون كتابي از او به فارسي ترجمه نشده است. طبق گفته هاي پژمان، گيوموآرياگا را هم رمان نويس است و هم فيلمنامه نويس.
مصطفي مستور يكي ديگر از مترجمان خوب كشورمان كه آثار زيادي از ريموند كارور را به فارسي برگردانده، اين روزها مشغول ترجمه كتابي درباره كريستف كيشلوفسكي، فيلمساز معروف لهستاني و خالق سه گانه، آبي، سفيد و قرمز است. مونيكا مورر نويسنده انگليسي كتاب به زندگي و نقد كليه آثار مستند و داستاني كيشلوفسكي پرداخته است. مصطفي مستور از طريق مكاتبه اينترنتي با اين نويسنده آشنا شده و كپي رايت كتاب را از او گرفته است.
نمايشگاه در مجله 
بيستمين دوره يكي از معتبرترين مسابقه هاي عكاسي جهان، »فوتوريويو« امسال به شكل متفاوت برگزار مي شود. معمول بر اين است كه نمايشگاهي از عكس هاي پذيرفته شده در مسابقه، برگزار شود. ولي مسوولان برگزاري اين مسابقه به جاي برگزاري نمايشگاه، مجموعه اين عكس ها را در شماره تابستان ۲۰۰۴ خود منتشر خواهند كرد تا جمع زيادي از مردم امكان دسترسي و تماشاي عكس هاي پذيرفته شده را داشته باشند. مجله »فوتوريويو« اين مسابقه را برگزار مي كند كه يكي از مجله هاي معتبر در هنر عكاسي است و از سال ۱۹۷۶ تاكنون بدون وقفه منتشر شده است.

ميراث معنوي بشر
سال ۲۰۰۴ ميلادي از سوي يونسكو به نام »ميراث معنوي« نامگذاري شده است به همين دليل سازمان ميراث فرهنگي ايران اقدام به چاپ كتاب مصوري به نام »ميراث معنوي بشري« كرده است. تصاوير اين كتاب در پنج  بخش با عنوان هاي آيين هاي قبيله اي، آيين هاي سنتي، ازدواج، آيين هاي مذهبي و ورزش، بيانگر رسومي خاص از كشورهاي مختلف شرقي، اروپايي و آفريقايي است. در اين كتاب يكصد تصوير از ۵۳ عكاس اهل كشورهاي مختلف جهان از جمله سيف الله صمديان، نادر داوودي، ابراهيم خادم بيات و امير علي جواديان وجود دارد.
اين عكس ها پيش از اين در نمايشگاهي در سال ۸۲ به نمايش گذاشته شده بود. در مقدمه اين كتاب آمده:« ميراث فرهنگي هر قوم مشتمل بر ميراث معنوي ومادي است. ميراث معنوي يابه عبارت ديگر ميراث غير ملموس بخش اساسي فرهنگي هر جامعه را تشكيل مي دهد. تمامي آثار به جا مانده ازفرهنگ هاي مختلف، معرف انديشه و فرهنگ معنوي حاكم بر آن جوامع است. در حقيقت معنويات بشر به صورت آثارمادي، فرهنگي و تاريخي تجلي مي يابد و جنبه ملموس ميراث معنوي را ايجاد مي كند.
كتاب پيش رومجموعه اي كوچك از ميراث معنوي بشر در حال حاضر است كه از عكس هاي مراسم مذهبي در هندوستان  تا تصاوير بزرگترين مراسم عبادي مسلمانان جهان در مكه، همگي به وضوح و به طور مشخص از ذهنيت و نوع تفكرمردم هر منطقه از جهان سخن مي گويد.» اين كتاب در شمارگان ۲ هزار نسخه به چاپ رسيده است.

آواي تنبورها در سوئيس
بارها شنيده ايم كه برايمان از فرهنگ چندين هزار ساله ايراني حرف مي زنند و اين كه اگر از اين فرهنگ درست استفاده كنيم چه اتفاق هاي بزرگ و خارق العاده اي كه نمي افتد. اين »فرهنگ« به بهانه هاي مختلف به رخ ما كشيده شده اما هيچ وقت هيچ كس درست توضيح نداده كه منظور از فرهنگ ايراني دقيقا چيست.
منظور از فرهنگ ايراني هر چي كه باشد، مسلما موسيقي ايراني هم بخشي از آن است و اين قدري به آدم دلگرمي مي دهد. دلگرمي از اين جهت كه ماجراي »فرهنگ« به آن پيچيدگي و عجيب و غريبي نيست كه برايمان تعريف كرده اند. رويكرد تازه غربي ها به موسيقي هاي شرقي و بومي - كه موسيقي سنتي ايراني را هم در بر مي گيرد - نشان مي دهد كه گوشه هايي از آن فرهنگ، از طريق نت هاي موسيقي و آواهاي بومي و محلي خودش را به دنيا نشان داده. سفرهاي مدام شجريان، شهرام ناظري، كامكارها و خيلي هاي ديگر به كشورهاي اروپايي و آمريكايي، نامزد شدن كارهاي عليزاده و كلهر در جوايز معتبر موسيقي جهان و اتفاق هاي ديگري نظير اين، به معني تاثيري است كه موسيقي و فرهنگ ايراني بر فرهنگ جهاني گذاشته است.
آخرين نمونه اين تاثيرگذاري كنسرت گروه شمس در شهر برن سوئيس بود. هفته دوم فروردين ماه، گروه موسيقي سنتي شمس به سرپرستي كيخسرو پورناظري در اين شهر چند كنسرت برگزار كرد كه مورد توجه ايراني هاي مقيم سوئيس و همينطور سوئيسي هاي علاقه مند به موسيقي شرقي قرار گرفت. گروه شمس اولين اجرايشان را در حضور بيشتر از ۵۰۰ نفر از ايراني ها مقيم سوئيس انجام دادند و به شدت مورد تشويق و استقبال آنها قرار گرفتند. دو نوازي سه تار و كمانچه به همراه سازهاي كوبه اي در مايه نوا و اصفهان و قطعات مختلفي از جمله »كاروان«، »افسانه«، »پنهان چودل« قطعه اي كردي به نام »په پو« بخش هايي از برنامه اول اين گروه بود.
گروه شمس دومين برنامه را با همكاري دانشگاه برن در سالن كنسرواتوريوم برن برگزار كرد. در اين اجرا جمعي از مقامات سوئيسي، سفيران و ديپلمات هاي مقيم برن، اساتيد و دانشجويان موسيقي و علاقه مندان به فرهنگ و هنر ايراني شركت داشتند. در اين برنامه موسيقي تنبور اشعار مولانا را همراهي مي كردند و قطعات »راز«، »جلوشاهي«، »ساربان«، »آن سو مرو« و همين طور تصنيف محبوب »مستان سلامت مي كنند« را به اجرا در آورند. گروه شمس در ضمن در دانشكده موسيقي شهر بازل هم برنامه اي براي سوئيسي هاي علاقه مند به موسيقي ايراني اجرا كرد كه كلي مورد توجه آنها قرار گرفت و سرحالشان آورد. گروه شمس از تهمورث پورناظري (تنبور و سه تار)، سهراب پورناظري (تنبور و كمانچه)، نجمه تجدد حسيني(همخواني)، ندا خاكي (تنبور)، كاوه گرايلي(تنبور و دمام)، شهاب پارنج (تنبك و دوطبله) و مريم جعفريان (تنبور) با رهبري كيخسرو پورناظري كه قبلا آلبوم حيراني شهرام ناظري را تنظيم كرده بود، تشكيل شده اند.

صبح تا شب
جواد رسولي 
اول اينكه اين دو روز غيبت را ببخشيد. از امروز تا صبح تاشب را دوباره مي توانيد همين جا بخوانيد. دوم اينكه از همه طرفداران اين ستون كه من را مورد لطف قرار دادند و اين همه كارت تبريك و پيام نوروزي و بهاري برايم فرستادند صميمانه تشكرمي كنم، هرچند هنوز هيچ كدام از آنها به دستم نرسيده است و سوم هم اين كه سال خوبي داشته باشيد.
سينما
از ماجراي مارمولك كه بگذريم ( مي  گويند اين فيلم قرار است دوم ارديبهشت ماه اكران شود) روي پرده سينماهاي شهر اين فيلم ها رامي توانيد ببينيد، بوتيك به كارگرداني حميد نعمت الله و با بازي محمدرضا گلزار، گلشيفته فراهاني، رضا رويگري عصر جديد سه، قدس و فلسطين از جمله سينماهاي نمايش دهنده اين فيلم هستند.
كما به كارگرداني آرش معيريان و با بازي محمدرضا گلزار، امين حيايي  و مهناز افشار در سينما فرهنگ يك، پارس، عصر جديد و سروش روي پرده است. براي ديدن فيلم ملاقات با طوطي ساخته عليرضا داوود نژاد و با بازي محمد رضا فروتن، مهتاب كرامتي، ميترا حجار و ماهايا پطروسيان مي توانيد سري به سينما آفريقا، ايران، مركزي و ... بزنيد. علي ودني به كارگرداني وحيد نيكخواه آزاد و بازي اكبر عبدي هم فيلم تازه ديگري است كه در سينما كانون، فرهنگ و ايران به نمايش در مي آيد. اين فيلم در گروه سينمايي كودك ونوجوان اكران شده است.
در سالن كوچك حوزه هنري فيلم هيات منصفه فراري نمايش داده مي شود كه بازيگران مشهوري مثل جين هكمن، راشل وايز، جان كيوراك و داستين هافمن در آن بازي مي كنند. فيلم در دو سانس۳۰:۱۶ و ۱۹ نمايش داده مي شود.
كتاب
شاهنامه از آن آثار ادبي اساسي است كه هميشه ايراني ها به داشتنش افتخار كرده اند. با اين حال آدم هاي زيادي پيدا نمي شوند كه داستان هاي اين اثر ادبي را خوانده باشند و از شخصيت ها و اسطوره هاي آن درست سر در بياورند. به همين دليل كتاب و حماسه هاي شاهنامه يك كتاب قابل توصيه است. اثري كه آن را هلن زيمرن نوشته و هوشنگ رحيمي آن را ترجمه كرده است. در اين كتاب مي توانيد چند داستان اصلي شاهنامه را با نثري آسان و روان بخوانيد قصه هايي از پادشاهان دوران باستان مثل كيومرث و جمشيد تا داستان سياوش و كي خسرو و رستم و سهراب و اسفنديار. اين كتاب مفيد را نشر پژوهه منتشر كرده و قيمت اش هم ۱۷۰۰ تومان است.
فرهنگسرا
در فرهنگسراي شفق( دانشجو) نمايشگاه گرافيك كيانوش هاتفي بر پا شده است. براي بازديد از نمايشگاه مي توانيد از ساعت ۹ تا ۱۹ هر روز ( تا ۲۲ فروردين) به نگارخانه  شفق اين فرهنگسرا برويد. درفرهنگسراي سالمند هم امروز برنامه »مهندس ذهن بر اساس قانون معنويت« برقرار است.
تئاتر
در مجموعه تئاتر شهر اين نمايش ها روي صحنه اند. »قرمز و ديگران« به كارگرداني و نويسندگي محمد يعقوبي ساعت ۳۰:۱۹ در تالار قشقايي به مدت ۹۵ دقيقه اجرا مي شود. نمايش »زني كه زياد مي دانست« در تالار كوچك روي صحنه است. متن نمايش رامشهيد ابراهيميان نوشته و كارگردانش عليرضا اوليايي است اين نمايش ساعت ۳۰:۱۷ به مدت ۷۰ دقيقه اجرا مي شود.
«زنان مهتابي، مرد آفتابي« در تالار سايه به مدت ۹۰ دقيقه اجرا مي شود. متن را چيستايثربي نوشته و كوروش زارعي آن را كارگرداني كرده است مدت نمايش ۷۰ دقيقه است.
تلويزيون
بازي تيم هاي استقلال و پيكان ساعت ۵۰:۱۵ از شبكه ۳ پخش مي شود. اگر اهل فوتبال هستيد اين بازي نسبتا مهم را از دست ندهيد. امشب، اولين برنامه نود در سال ۸۳ پخش مي شود اين برنامه مي تواند حسابي جنجالي باشد اگر محمد مايلي كهن، مربي تيم اميد به برنامه بيايد و به انتقادهاي فراواني كه از او مي شود، پاسخ دهد.
ماموران پرونده هاي راكد سريال جذابي است كه امشب يك قسمت ديگرش را از شبكه ۳ مي توانيد تماشا كنيد. اين مجموعه ۱۵:۲۰ پخش مي شود قسمت آخر سريال+o را هم به احتمال زياد امشب مي توانيد تماشا كنيد.

ستون شما
واقعگرايي 
اختلافات درمورد حقوق زن و مرد به ستون شما هم كشيده شده است و البته طبيعي  است. نامه اي با امضاي »ه.ب« كه احتمالاً از طرف يكي از خواننده هاي زن ايرانشهر نوشته شده، به نامه مردانه يكي از خواننده ها كه در ۲۱ اسفند چاپ شده بود، پاسخ داده است.
نويسنده نامه به خواننده اي كه در نامه خود توصيه كرده بود زنان، فمينيست نباشند پيشنهاد كرده كه آقايان كمي واقع گرا باشند. اما در ميان نامه به نكات جالب و شيريني اشاره شده كه بد نيست بخوانيد: »در نامه مورخ ۲۱ اسفند آمده بود كه بايد حقوق زنان از مردان كمتر باشد، چون زنان خرج عروسي و مخارج خانه را نمي دهند، ولي به نظر بنده درحال حاضر بسياري از مردان انتظار دارند عروس و خانواده اش مخارج عروسي و اجاره خانه و... را بپردازند و به عبارت ديگر هم خر را مي خواهند و هم خرما را...! در پاسخ به اينكه دخترها از هوش و ذكاوت كمتري نسبت به پسرها برخوردارند بايد بگويم كه دخترها در ۹ سالي به سن تكليف مي رسند و پسرها در ۱۵ سالگي و اين نشان دهنده تكامل عقلي زودتر آنهاست.» در نامه  ايشان مطرح شده كه آقايان بايد در كارهاي خانه به خانم ها كمك كنند چون اين تنها وظيفه خانم ها نيست و ديگر اينكه آقايان اگردر محيط كار خود پيشرفت نمي كنند به اين دليل است كه از زيركار درمي روند اما خانم ها كارشان را با جديت دنبال مي كنند.
خلاصه اينكه نگارنده نامه تلاش كرده است تا به تمام ادعاهاي مطرح شده در نامه ۲۱ اسفند به نحوي پاسخ دهد تا ثابت شود كه بايد واقع گرا بود.
خانم »ه.ب« به نظرم حتي اگر تا ابد در اين مورد نامه نگاري شود، بازهم اداها درمورد حقوق زنان و مردان پابرجا بماند، از طرفي آقايان هرقدر هم كه حقوق خانم ها را پايمال كنند، از آنجا كه اكثريت را در جامعه از دست داده اند، رو به انزوا هستند. بنابر اين نگران نباشيد!
دوگانگي 
آقاي عبدالرحيم مشيري با ديدن آگهي ها و خواندن اخباري از تامين اجتماعي در اين مورد كه اگر بدهكاران به اين سازمان بدهي خود را تا ۲۳/۱/۸۳ به طور نقد يا اقساط بپردازند مشمول معافيت از جريمه خواهند شد، راهي سازمان تامين اجتماعي شده تا بدهي خود را به طور اقساط پرداخت كند، اما كارمند سازمان به او گفته است كه اگر بدهي خود را قسطي پرداخت كند بايد جريمه را هم بپردازد. آقاي مشيري در نامه اش از مديرعامل سازمان تامين اجتماعي خواسته است دوگانگي در اظهارات كارمند و آگهي هاي سازمان را روشن كند و همين طور تقاضا كرده مهلت پرداخت بدهي را به خاطر ازدحام جمعيت در ساختمان هاي سازمان افزايش دهند.
حقيقت اين است يكي از ويژگي هاي آگهي، جلب مخاطب با ايجاد جذابيت است و از طرفي نمي توان همه چيز را در يك آگهي تبليغاتي نوشت. اميدواريم خواسته شما عملي شود.
توضيح 
عكس چاپ شده در صفحه يك ايرانشهر شماره ۳۳۲۵ مورخ ۱۴/۱۲/۸۲ كه بدون درج اسم به چاپ رسيده بود، متعلق به مژگان جمشيدي است كه بدين وسيله تصحيح مي شود.

فيلم هاي خاص
شمارش معكوس آغاز شده. فقط كافيست كه تا اواخر همين ماه كه در آن زندگي را تجربه مي كنيد صبر كنيد تا پرده هاي سينما برايتان جذاب شوند. فيلم هاي خاص وارد سينماهاي شهر مي شوند.
هجوم فيلم هاي خاص به شهر با ۳ فيلم از عباس كيارستمي، ناصر رفاهي و بهروز افخمي آغاز مي شود.
«باد ما را خواهد برد« احتمالاً شما را ياد يكي از شعرهاي فروغ فرخزاد مي اندازد اما اين عنوان فيلم خاصي است كه عباس كيارستمي ساخته است. خاص بودنش هم به دليل حذف شخصيت ها از فيلم و نمايش زندگي ماشيني است.در ضمن براي اينكه عنوان فيلم آزارتان ندهد در اين فيلم بخشي از اشعار فروغ فرخزاد را هم مي شنويد.
ماجراي »گاوخوني« افخمي را هم كه مي دانيد. از خاص بودن اين فيلم كه بگذريم شايد تصوير بهرام رادان روي پرده براي كشاندن جمعيت به سالن و رفع نگراني سينماداران كافي باشد.
و بالاخره آخرين فيلم خاص در آغاز سال جديد »امتحان« است كه ناصر رفاهي آنرا ساخته. اين فيلم هاي خاص كه ارتباطي با بيماري هاي خاص ندارند احتمالاً در اواخر فروردين مي بينيد. البته اگر نشد فقط كافيست تا اوايل ارديبهشت صبر كنيد.

هزار و يك شب
اين هزارو يك شب آن هزار و يك شب نيست، اما شايد برايتان مثلا همان هزار و يك شب جذاب باشد. براي اينكه بيش از اين گيج نشويد بدون مقدمه برايتان مي نويسيم كه »روايت شفاهي هزار و يك شب« عنوان كتابي است كه به زودي منتشر مي شود.
راوي اين كتاب يك مردم شناس است »محمد جعفري قنواتي« در مورد اين كتاب مي گويد: »كتاب در برگيرنده ۳۰ روايت شفاهي از قصه هايي است كه بين مردم رواج دارد. اين قصه ها با قصه هاي هزار و يك شب منطبق هستند.»
اين كتاب در تابستان سال جاري در اختيارتان قرار مي گيرد.

چله عاشقان در مسجد كبود
اداره ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي از برگزاري مراسمي با عنوان چله عاشقان در ماه صفر و اربعين شهداي كربلا خبر داد.
مسوول هنرهاي سنتي اين اداره منصور حميدي، در مورد اين مراسم گفت: »بخشي از اين مراسم، شبيه خواني و تعزيه و پرده خواني است. در كنار آن نوحه سرايي و سينه زني نيز اتفاق مي افتد.
اين مراسم به مدت ۶ روز از روز اربعين حسيني در مسجد كبود تبريز بر پا خواهد شد.
اين خبر را به اين دليل در صفحه تهرانشهر نوشتيم تا علا قمندان از آن مطلع شوند و چمدان هايشان را براي سفر به تبريز ببندند.

جشنواره آمين
اينكه نمايش »جشنواره آمين« پس از ۲ شب متوقف شده بود حالاديگر هيچ اهميتي ندارد. اين نمايش كه ساخته » فرزانه كابلي« است در ارديبهشت ماه سال جاري در تالار وحدت روي صحنه مي رود.
«جشنواره آمين« نمايشي است كه از رقص هاي محلي يا همان حركات موزون تشكيل شده. اين نمايش در زمستان گذشته در تالار وحدت روي صحنه رفت كه به دلايلي پس از ۲ شب متوقف شد. اگر شما جزو كساني نيستيد كه در آن ۲ شب روي صندلي هاي تالار وحدت نشسته بودند، مي  توانيد از نمايش مجدد جشنواره آمين در تالار وحدت استفاده كنيد

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
فرهنگ
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  فرهنگ  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |