چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۴
آمار طلا ق در سال گذشته افزايش يافت
ضعف مالي خانواده ها را به سوي فروپاشي پيش مي برد
همه چيز را با عشق شروع كرديم، مثل همه زوج ها و هفت سال هم اين راه را ادامه داديم. اما وضعيت مالي ما هرگز سامان نگرفت.همسرم دو جا كار مي كرد و من هم يك جا. ولي بازهم كفاف زندگي مان را نمي داد
طلا ق و باز هم طلا ق.
002472.jpg

جغد شوم بالا ي سر خانواده ها پرواز مي كند، و بيشترين پروازش را بر روي دشواري هاي مالي خانواده ها انجام مي دهد.
زوج هاي جوان با اميد و آرزو زندگي مشترك را آغاز مي كنند، اما خيلي زود خود را برابر تندباد هزينه ها آسيب پذير مي يابند.
بررسي ها نشان مي دهند افزايش ميزان طلا ق رابطه مستقيمي با شرايط بد مالي خانواده هاي تازه تشكيل شده دارد.
هزينه ها چنان روند صعودي را طي مي كنند كه دعوت دائمي خانوارها به قناعت هم كارساز نيست. مشكل مردم، اداره زندگي روزمره در سطح حداقل شده است.
آمار تلخ 

آمارهاي سال گذشته نشان دادند فقط طي همان ۹ ماه اول سال ۱۳۸۲ ميزان طلا ق در كشور ۵۱/۶ درصد افزايش يافت، هر چند كه آمار ازدواج هم افزايش ۴/۸ درصدي را نشان مي داد. طي اين دوره ۵۲ هزار و ۹۸۲ مورد طلا ق ثبت شد كه آمار هشدار دهنده اي بود. مقدار طلا ق در تهران در اين مدت ۱۴ هزار و ۵۶۹ مورد ثبت شد. اين آمار يعني:
طلا ق روزانه ۲۰۰ زوج در ايران 
طلا ق روزانه ۵۵ زوج در تهران 
بررسي ها نشان مي دهد مهم ترين عامل افزايش طلا ق، متزلزل شرايط اقتصادي خانواده ها است. بيشترين اختلا ف ها ناشي از عدم توانايي زوج ازدواج كرده در اداره زندگي خود بر مي خيزد و اكثر درگيري ها پس از بحران مالي كه زن و شوهر را در منگنه قرار مي دهد آغاز شده و پس از مدتي كانون خانواده را به آتش مي كشد.
تشويق به ازدواج 
طي اين سال ها هميشه و همه جا جوانان خود را به ازدواج تشويق كرده ايم، كه طبعا كار پسنديده اي است. اما با طرح اين پرسش كه چنين تشويقي مبتني بر چه پايه  اقتصادي بوده؟ كسي پاسخ روشني ندارد.
همه مي دانند هر زوج تازه ازدواج كرده اي به حداقل امكانات براي آغاز زندگي مشترك نياز دارند. مثل مسكن، كه اساسا يك مشكل بزرگ اجتماعي ما است و اكثر خانوارهاي ايراني را تحت منگنه قرار داده. اين مشكل يك مشكل ملي به شمار مي رود و معضلي نيست كه به سادگي، و همين طور به اين زودي ها حل  شود.
مساله مسكن به قدري غولآسا است كه زندگي بسياري از زوج هايي كه هنوز با عشق و علا قه زندگي مشترك خود را دنبال مي كنند را نيز تهديد مي كند.
آن هايي كه دائما جوانان را به ازدواج تشويق مي كنند يك بار بايد از خود بپرسند عشق بدون سرپناه به كجا مي رسد؟
همين پرسش در دشواري اداره زندگي مشترك مطرح است. وقتي بررسي ها حداقل تورم را حدود ۳۰ درصد تخمين مي زنند. همه قيمت ها سير صعودي را طي مي كنند خانوارها چگونه بقاي خود را رقم بزنند؟
هزينه رفت و آمدها در سال جاري با افزايش قيمت بنزين به ليتري ۸۰ تومان چقدر خواهد شد؟
قيمت يك اجاق گاز ۳۰۰ هزار تومان چقدر افزايش مي يابد؟
يخچالي كه تا ديروز ۴۰۰ هزار تومان به فروش مي رفت، امروز چند پله بالا تر رفته ؟
ماشين لباسشويي كه فروشنده حاضر بود پيش از عيد آن را ۲۸۰ هزار تومان بفروشد. در حال حاضر با چه رقمي عرضه مي شود؟
اين سياهه تمام نشدني است. هزينه اداره زندگي، ولو يك زندگي ساده دور از تجمل و ادا، دشوار شده و به همين دليل افزايش آمار طلا ق هم تعجب برانگيز نخواهد بود.
وكيلي كه تخصصش در امر طلا ق است در اين زمينه مي گويد:« عميقا اعتقاد دارم بيش از ۶۰ درصد طلا ق هاي موجود در تهران ريشه هاي اقتصادي دارند و مسائل مالي زمينه ساز درگيري هايي مي شود كه سرانجام تيشه به ريشه عشق اوليه مي زند، يقينا بهبود وضع اقتصادي اين آمار را كاهش خواهد داد.»
كمك هاي خانواده 
خانوارهايي كه امكانات مالي مناسبي دارند هميشه و همه جا به ياري فرزندان خود مي شتابند. آن ها در آغاز زندگي فرزندانشان زمينه كافي را براي آن ها مهيا مي سازند و طي سال هاي پيش رو هم با يافتن كار يا ارائه سرمايه مناسب آن ها را به جنگ شرايط اقتصادي مي فرستند. اما بسياري از همين فرزندان هم پس از ازدواج وابسته كمك هاي خانوادگي هستند و بدون حضور والدين خود راه به جايي نمي برند.
002475.jpg

حسن ب ۲۴ ساله كه دو سال قبل ازدواج كرده و در بازار كنار پدرش فعاليت مي كند صراحتا مي گويد: «اعتراف مي كنم اگر پدرم نبود، نه توانايي ازدواج داشتم و نه امكان اداره ان را سال ها است كنار پدرم هستم و براساس برنامه هاي او فعاليت مي كنم. »
علي ج ۲۷ساله نقطه مقابل فرد فوق به شمار مي رود. او ليسانسه حسابداري است و در حال حاضر با فعاليت در دو شركت مختلف درآمد ماهيانه اي معادل ۲۵۰ هزار تومان به دست ميآورد. او مي گويد:« متاسفانه نمي توانم ازدواج كنم، چرا كه براي آغاز زندگي مشترك، ملزم به پرداخت هزينه هاي جشن عروسي تا بيش پرداخت يك آپارتمان كوچك حداقل ۴ تا ده ميليون تومان، و بايد سپس ماهي ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پرداخت كنم. پدرم تلا ش بسياري كرده تا مرا در امر ازدواج ياري كند، اما توانايي اش را ندارد. تا همين جا هم به من كمك فراواني كرده و انتظار بيشتري ندارم، اما خب خودم هم توانايي آغاز و اداره زندگي مشترك را ندارم.»
اين دو نفر، دو جوان نمونه اين دوران هستند. در حقيقت وقتي جوان ها به مقوله ازدواج مي رسند به دو گروه تقسيم مي شوند. گروه اول كه خانوارهايشان توانايي كمك مالي و حرفه اي به آن ها را دارند، و گروه دوم كه بايد يكه و تنها در اين آشفته بازار كار و بيكاري گليم خود را از آب بيرون بكشند و معمولا  هم شكست مي خورند.
اما حرف تلخ تر را پدري دختر ۲۵ ساله اش به تازگي از همسرش طلا ق گرفته مي زند. آن ها را با هزار اميد بزرگ مي كنيم، و با اميد روانه زندگي مشترك مي سازيم.
اما با چشم خود مي بينيد شرايط بد اقتصادي چگونه اميدها را به ياس بدل مي كند و كسي مثل دخترم را دوباره به خانه پدري بر مي گرداند. به خانه اي كه ديگر توانايي چنداني در اداره مالي او ندارد.
كمك هاي ناچيز دولتي 
دولت با تمهيداتي در زمينه هاي محدود سعي كرده امكاناتي را مثلا  به عنوان « وام ازدواج» در اختيار جوانان بگذارد، اما رقم پرداخت شده براي آغاز زندگي مشترك در طوفان قيمت هاي اوج گرفته كافي نيست، و از آن مهم تر جوانان را به واديي پرتاب مي كند كه ادامه آن بسيار دشوار است. حقيقت اين است ارائه كمك هاي دولتي بدون مهيا ساختن بستر اقتصادي مناسبي كه زندگي زوج ها در آن دوام بياورند بي ثمر است. مشكل ازدواج با چند صدهزار يا حتي چند ميليون تومان هم حل نمي شود.
بهترين كاري كه دولت بايد زوج هاي ازدواج كرده انجام دهد براي مهار قيمت ها و آرام كردن شرايط اقتصادي است. آن چه كه با صدها مورد پيچيده ديگر گره خورده. در غيراين صورت ممكن است روند آمار طلا ق مثل سال گذشته- معادل ۵۱/۶ درصد در همان ۹ ماه اول سال- ادامه يابد. هشدارهاي دائمي كارشناسان مسئولا ن در باب افزايش آمار طلا ق نيازمند بازنگري شرايط مالي خانواده ها است.
در اين قالب كمك هاي ناچيز اوليه دولت مي تواند در باغ سبزي هم باشد كه به كوير خشكي منتهي مي شود.
ازدواج نكرده ها و طلا ق گرفته ها
بالا  رفتن سن ازدواج نمايانگر شرايط نامناسب جوانان براي آغاز زندگي مشترك است. آمار نزديك به ۵ تا ده ميليون دختر و پسر ازدواج نكرده يا مطلقه نشان از جامعه اي دارد كه خانوارهايش در شرايط بحراني به سر مي برند. همه مي دانند بسياري از پسرها ازدواج نمي كنند چرا كه توانايي آغاز زندگي را ندارند، بسياري از دخترها فرصت رفتن به خانه بخت را از دست مي دهند چرا كه والدينشان نتوانسته اند جهيزيه مناسبي براي آن ها مهيا كنند.
آن چه دائما در بحث كارشناسان به عنوان «ارزش والا ي خانواده» محسوب مي شود تابع شرايط اقتصادي هم هست.
حسن د كه سه سال پيش از همسرش جدا شده، در مورد دليل طلا ق و پرهيز از ازدواج مجدد مي گويد:« تلا ش بسياري كردم كانون خانواده ام را حفظ كنم، ولي تنها پس از يك سال نتوانستم از عهده پرداخت اجاره خانه و ساير هزينه ها مثلا  تهيه يك اتومبيل و ساير زمينه ها برآيم. مدتي را در خانه پدر همسرم زندگي كرديم، ولي تدريجا همه چيز تيره و تلخ شد. پس از مدتي تحمل نيش اطرافيان همسرم را نداشتم و سرانجام جدا شديم. خدا را شكر مي كردم فرزندي نداشتيم. حالا  دو سالي است به خانه پدرم برگشته ام و خيال ازدواج مجدد هم ندارم. چرا كه وضعم در اين دو سال بدتر هم شده است. درآمدم چندان بالا  نرفته ولي قيمت ها چند برابر شده اند. من تنها ۲۹ سال دارم ولي فكر نمي كنم با شرايط موجود بتوانم دوباره خانواده اي تشكيل دهم.
مهري ز خانمي۳۰ ساله است كه به رغم داشتن يك فرزند ۶ ساله سه سالي است از همسرش جدا شده. او در مورد دليل طلا ق از همسرش مي گويد:«همه چيز را با عشق و اميد شروع كرديم، مثل همه زوج ها، و هفت سال هم اين راه را ادامه داديم. اما وضعيت مالي ما هرگز سامان نگرفت. هر سال دربه در بوديم و از آپارتماني به آپارتمان ديگر كوچ كرديم. همسرم دو جا كار مي كرد و من هم يك جا. ولي باور كنيد سه حقوق ماهيانه هم كفاف زندگي مان را نداد. شوهرم سال به سال افسرده تر و عصبي تر شد و سرانجام هواي ترك ايران به سرش زد. با اين امر بلا فاصله مخالفت كردم، چون اعتقاد ندارم مي توانستيم در فرنگ هم موفق باشيم. سن من و او بالا  رفته بود و به هر جا پاي گذاشتيم بايد چند سالي براي فراگيري زبان صرف مي كرديم. اما او عاصي شده بود و سرانجام هم رفت، و خوشبختانه پيش از رفتنش طلا ق خود را گرفتم. حالا  گاه و بيگاه تلفن مي زند. حرف چنداني نمي زند اما از لحن و جمله هايش مي فهمم شرايط خوبي ندارد. من هم به خانه مادرم برگشته ام و فرزندم را با او بزرگ مي كنم. باور كنيد اگر او كار مناسبي داشت زندگي ام نابود نمي شد.»
او در انتها طي اشاره مستقيمي به شرايط اقتصادي در ارتباط با زندگي زوج هاي جوان مي گويد: زوج هاي جوان برابر وضعيت كنوني كه كسي نمي تواند جلوي تورم را بگيرد آسيب پذير هستند، هيچ سازماني هم به فكر آن ها نيست. همه ما را به ازدواج تشويق مي كنند، ولي بعدش چي؟ چگونه مي توان در شهر گران و پرهزينه اي مثل تهران كه ديگر رفت و آمد به محل كار براي من حدقل ماهي ۲۰ هزار تومان مي شود، زندگي كرد. ساير اقلامش  را خودتان حساب كنيد.

فاصله ها زياد شده
اين است تهران بزرگ.
اين است سياهه اتومبيل هاي فكسني كنار اتومبيل هاي آخرين مدل.
اين است زوج هاي خندان نشسته در همان اتومبيل هاي آخرين مدل.
اين است زوج هاي سوار شده بر موتور سيكلت هايي كه به زحمت وزن سه نفر را حفظ كرده و تعادلش در آستانه به هم خوردن است.
اين است فروشگاه هايي لبالب از اجناس فرنگي با قيمت هايي كه بوي دلا ر و پوند مي دهند.
اين است فروشگاه هاي دولتي كه مردم ساعت ها است كنار درهايش صف كشيده اند تا شير و برنج بخرند.
اين است لباس هاي گران قيمت، كت و شلوارهاي ۲۰۰ هزار توماني.
اين است جامه اي مندرس و سال ها به تن رفته.
اين است برج هاي مدرن سر به آسمان ساييده. استخرها و جكوزي ها.
اين است اتاق هاي كوچك و تنگ كه به زحمت زوج تازه ازدواج كرده اي را در خود جاي داده.
اين است فاصله هاي طبقاتي افزوده شده كه زوج ها را خواه و ناخواه به بازنگري شرايط اقتصادي خود فرا مي خواند. به اين كه به رغم تلا ش بسيار نمي توانند مسير ساده زندگي مشترك را طي كنند.
همه كارشناسان ضعف مالي خانوارها را زمينه ساز فروپاشي زندگي هاي مشترك مي دانند.

عكس روز
باز باران ...
002514.jpg
ايران زمين را از دير باز سرزمين فرهنگ مي دانستند. كشوري كه مردمانش به زبان شعر سخن مي گفته اند و احساساتي عميق و لطيف داشته اند.
همين احساسات ژرف است كه بسياري از ايرانيان را عاشق باران، طراوت آن و نسيم زندگي بخشش ساخته اما اين روزها بارش باران چندان هم روح افزا نيست. كافي است چند باري در استخر- خيابانها گام برداريد و تا زانو در آب فرو برويد، شلوارتان آب برود و كفش تان دهان باز كند تا ديگر هرگز از باران لذت نبريد.

بازنشستگي پيش از موعد
خروج از تنگنا
002517.jpg
«بازار كار براي عده كثيري به واژه اي گنگ و نامفهوم تبديل شده. كمبود كار و سيل پرشور جوانان، تضادي را در جامعه امروزي ايران شكل بخشيده كه حاصل آن بيكاري، بزهكاري و مشكلا ت روحي براي طيف گسترده اي از جوانان است.
هم اكنون دولت طرحي را به اجرا گذاشته كه حداقل در ظاهر به ايجاد مشاغل بيشتر و رفع معضلا ت اقتصادي جوانان كمك مي كند.
آيا بازنشستگي پيش از موعد موجب تعادل در بازار كار مي شود؟!
تصميم دولت براي كاهش سن بازنشستگي در محافل كارشناسي بازتاب گسترده اي داشته است. اگر چه اين تصميم در روزهاي پاياني سال اتخاذ شد اما برخي از كارشناسان با ابراز نظرات موافق و مخالف مي پرسند آيا اين موضوع باعث عدم تعادل در بازار كار نمي شود؟
يك كارشناس مسائل اقتصادي با اشاره به تصميم دولت براي كاهش سن بازنشستگي كارگران با ۲۵ سال سابقه كار گفت: بازنشستگي پيش از موعد موجب اشتغال زايي شده و به علت حاد بودن بيكاري موجود در كشور بازنشستگي پيش از موعد نخستين تلا ش مسوولين براي ايجاد اشتغال در كشور محسوب مي شود.
دكتر محمدقلي يوسفي به عنوان موافق اين تصميم در گفت وگو با خبرگزاري مهر افزود: ايجاد اشتغال در كشور موجب افزايش قدرت خريد شده و مناسب ترين روش براي توزيع درآمد در سطح جامعه خواهد بود.
به گفته وي، ايجاد اشتغال به طور مستقيم در عرضه يارانه ها و حمايتهاي مالي به افراد بيكار و جوياي كار كمك زيادي خواهد كرد. وي با اشاره به توزيع درآمد از طريق ماليات تصريح كرد: شناسايي افراد براي پرداخت ماليات، پوشش مالياتي و مخالفتهاي تصنعي و طبيعي در تراز مالياتي كه امكان اين كه سيستم مالياتي را به يك اهرم متعادل در بياورد كم خواهد بود را از مشكلا ت استفاده از ابزار مالياتي براي توزيع درآمد در كشور برشمرد.
يوسفي با تأكيد بر سرمايه گذاري هاي جديد دولت در امر اشتغال با توجه به رشد بالا ي جمعيت و فناوري هاي پيشرفته موجود در دنياي امروز افزود: كاهش ساعت كار و بازنشستگي پيش از موعد در شرايطي كه سطح درآمد بازنشستگان از حداقل تأمين معاش بيشتر باشد از اقدامات مؤثري در امر اشتغال زايي در كشور خواهد بود.
وي با اشاره به توان صندوق بازنشستگي در امر بازنشستگي دولت پيش از موعد مقرر تصريح كرد: صندوق بازنشستگي با داشتن سرمايه هنگفت بايد در راستاي به جريان انداختن اين سرمايه و افزايش بازدهي در زمينه فعاليت هاي سودآور به منظور بازپرداخت لا زم براي بازنشستگان حركت كند.
به گفته يوسفي صندوق بازنشستگي با حمايت هاي دولت از توانايي بازپرداخت درآمد براي بازنشستگان برخوردار است كه بايد در راستاي فعاليتهاي اقتصادي به كار گرفته شود.
دكتر محمد خوش چهره استاد دانشگاه تهران نيز با اشاره به تصميم دولت براي كاهش سن بازنشستگي در كشور گفت: دولت با اتخاذ تصميمي براي كاهش سن بازنشستگي در راستاي جابجايي نيروي كار براي تبادل كاهش فشار ناشي از بيكاري اقدام كرده است كه برخي از اقتصاددانان معتقدند براي حل اين مشكل بايد به سمت افزايش تقاضا براي نيروي كار حركت كرد. وي نيز به عنوان مخالف اين تصميم در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي مهر افزود: مشكلا ت تقاضا در گرو افزايش توليد بوده كه بايد ابتدا موانع موجود پيش روي توليد در كشور برطرف شود كه اين موانع موجب عدم استفاده از ظرفيت هاي مناسب و عدم پاسخگويي به تقاضا در كشور مي شود. به گفته وي، تنها نيمي از ظرفيت هاي موجود در كشور (۵۲ درصد) از ظرفيت هاي توليد استفاده مي شود.
به گفته وي تنها نيمي از ظرفيتهاي موجود در كشور (۵۲ درصد) از ظرفيتهاي توليد استفاده مي كنند كه چنانچه ريشه يابي شوند بخش قابل توجهي از آنها ريشه در سياست هاي نادرست و مديريت هاي كلا ن اقتصادي دارد.
وي سياست هاي نادرست پولي، بهره هاي بالا ي بانكي، سياست هاي نامناسب ارزي و سياست هاي بازرگاني نامناسب از جمله سياست هاي درهاي باز اقتصادي را از جمله عوامل اصلي شكاف بيكاري در كشور مي داند.
وي با اشاره به اينكه بيشترين فشار بيكاري متوجه تحصيلكرده هاي دانشگاهي است كه شمار آن بيش از ۳۰ درصد است افزود اين درصد بالا ي بيكاري از طريق توجه به رفع موانع پيش روي توليد وايجاد افزايش تقاضاي كل براي كالا  و خدمات امكان پذير خواهد بود.خوش چهره افزود: كاهش سن بازنشستگي مي تواند آثار مثبت كوتاه مدت و اختلا لا ت ميان مدت و بلند مدت به دنبال داشته باشد و به هيچ عنوان اقدامي اساسي تلقي نمي شود.
به گفته وي، كاهش سن بازنشستگي مانند طرح ضربتي اشتغال از اقدامات مسكن وار بوده و براي پاسخگويي به افكار عمومي و كاهش فشارهاي ناشي از بيكاري مي باشد.
وي تصريح كرد: كاهش سن بازنشستگي به ايجاد تعادل براي بازار كار منجر نمي شود زيرا در كنار بيكاري موجود در كشور شاهد شاغلين فقير (افرادي كه علي رغم ارائه هشت ساعت كار درآمدهاي خوبي دريافت نمي كنند) كه به ايجاد پديده دو شغلي و سه شغلي بودن در جامعه منجر خواهد شد و اين امر ناشي از عدم تطبيق درآمد و هزينه است.

قابل توجه آقايان
احساس مسئوليت خانم ها بيشتر است
نامه
در جواب نامه اي كه روز پنج شنبه مورخ ۲۱/۱۲/۸۲ با امضاي محفوظ به چاپ رسيد ذكر چند نكته را ضروري مي بينم.
۱- ايشان در نامه شان نوشته اند كه زنان بايد كمتر از مردان حقوق بگيرند چون درگير مشكلا تي مثل خرج عروسي و كرايه خانه نيستند و خرج منزل ندارند. هزينه هايي مثل كرايه تالار، خريد طلا ، اجاره ماشين عروس و غيره برعهده شان نيست و اگر جهيزيه ميآورند، پولش را پدر دختر مي پردازد.
نكته جالب اينجاست اگر جهيزيه را خانواده دختر تهيه كند مسلم است كه هزينه عروسي را هم خانواده پسر تقبل كند با اين تفاوت كه جهيزيه دختر را خانواده اش مجبورند تهيه كنند آن هم كامل و بي نقص؛ ولي آقايان براي هزينه هاي عروسي در خيلي موارد كوتاهي مي كنند. در ضمن اگر طلا يي مي خرند تا آخر عمر هرجا كه به مشكل مادي برمي خورند و از عهده مخارج برنميآيند چشمشان به همان طلا ي ناقابلي است كه با هزار منت براي همسرشان خريده اند.
۲- ايشان معتقدند كه كارهاي خانه وظيفه زن است. من هم مي گويم واقعاً نمي دانم چرا در كشور ما مردهايي مثل ايشان تمام كارهاي بي جيره و مواجب را وظيفه زن مي دانند كارهايي مثل كارهاي خانه، تربيت و بزرگ كردن فرزندان و غيره.
زني كه مثل شوهرش بيرون از خانه كار مي كند كاملا ً بديهي است كه كارهاي خانه وظيفه اش نيست.
۳- در مورد درصد بيشتر قبولي دختران نسبت به پسران در دانشگاه ها، ايشان معتقدند كه اين ثمره استعداد و تلا ش دختران نيست؛ بلكه به اين دليل است كه مثل پسرها نگراني سربازي رفتن را ندارند.
نكته اصلي در همين جاست كه پسرها آنقدر از سربازي مي ترسند كه حاضرند ميليون ها تومان پول خانواده شان را براي خريد سربازي بدهند. لطفاً توجه كنيد كه مسأله سربازي تا چه حد مي تواند در آنها انگيزه اي قوي ايجاد كند كه سريعتر قبول مي شوند و چند سالي از سربازي رفتن خلاص مي شوند. خودم پسرهايي را ديده ام كه هنوز ليسانسشان را نگرفته اند دنبال قبولي در آزمون فوق ليساسند تا شايد دو سالي سربازي رفتنشان به تعويق بيفتد. حال آن كه چنين انگيزه قوي در دختران وجود ندارد.
۴- ايشان در نامه شان فرموده اند كه دخترها طوطي وار درس مي خوانند؛ ولي از لحاظ عملي ضعيف هستد. ايشان به صرف ديدن چند نمونه بين همكلا سان دوره دانشگاهي شان به چنين نتيجه عميقي دست يافته اند!! گويي كه همه مردان در ادارات و شركتها فوق  ستاره اند.
اين در حالي است كه همه مي دانيم كه خانم ها احساس مسؤوليت بيشتري در قبال كارهايشان دارند در حالي كه آقايان به هر طريق ممكن مي خواهند وقت تلف كنند.
در ضمن دخترها طوطي وار درس نمي خوانند، دخترها عميق مي خوانند و آن را مي فهمند در چنين حالتي مسلم است كه نمره ۱۹ و ۲۰ نصيبشان مي شود.
۵- ايشان مي گويند اولويت در استخدام بايد با مردها باشد چون تمام بار زندگي بر دوش آنهاست! و بيكاري مردها باعث افزايش اعتياد، افسردگي، قاچاق، طلا ق و ... در جامعه مي شود.
در جواب بايد عرض كنم، به نظر من انسان خيلي بايد ضعيف النفس باشد كه به خاطر بيكاري به اعتياد و قاچاق روي بياورد. حال افسردگي را بگوييم ناخواسته است؛ ولي اعتياد و قاچاق راههايي هستند كه تنها انسانهاي ضعيف و ترسو براي فرار از مشكلا ت برمي گزينند و آمار نشان مي دهد كه آقايان خيلي بيشتر از خانمها اين راه را انتخاب مي كنند.
ميخك پلگوئي، دانشجو - از رشت

خبر كوتاه
اظهارنظر مردم از اسكناس  ۲ هزار توماني آغاز شد
در حالي كه هنوز ۲۰ روز از ورود اسكناس هاي ۲ هزار  توماني به بازار نگذشته، انتقاد از طراحي و نحوه انتشار اين اسكناس آغاز شده است.
بعد از اظهارنظرهاي انتقادي از سوي مسؤولان درباره نحوه طراحي و هزينه هاي صورت گرفته در اين راه برخي از شهروندان و كارشناسان نيز به ا شكال مختلف از اين اسكناس انتقاد كردند.
عباس سليماني، كارشناس مسائل پولي درباره اين اسكناس به خبرنگار ما گفت: بهتر بود طراحي بهتري از چهره بنيانگذار جمهوري اسلا مي در اين اسكناس استفاده مي شد.
وي افزود: البته در كنار اين كاركرد منفي بايد گفت ضريب ايمني اين اسكناس بسيار بالا ست.
سليماني گفت: صرفنظر از قيمت تمام شده طراحي و انتشار اين اسكناس براي دولت امكان جعل اين اسكناس در پايين ترين حد ممكن است.
يك شهروند نيز درباره اين اسكناس گفت: به نظر مي رسد كه اين اسكناس به استانداردهاي انتشار پول در مجامع خارجي نزديك باشد.
وي ابراز اميدواري كرد كه اين اسكناس هرچه زودتر در حجم وسيعي در ميان مردم توزيع شود تا مردم ا ز شر اسكناس هاي فرسوده قديمي راحت شوند.

گزارش
پوشاك ايراني يا خارجي مي خريد؟
002520.jpg
كمتر كسي است كه با گذشتن از روبروي ويترين هاي رنگارنگ واحدهاي فروش پوشاك شاهد ماركهاي خارجي در آنها نباشد.
به گزارش خبرنگار«بازارچه»، در طول سالهاي اخير گرايش به سمت خريد پوشاك هاي خارجي و يا مارك هاي خارجي در بين مصرف كنندگان ايراني رواج بسياري پيدا كرده است و هر كسي كه بخواهد پوشاك خريد كند در ابتدا به دنبال اجناس خارجي است.
اين امر علل و علتهاي بسياري دارد. نبود كيفيت و قيمت مناسب اجناس ايراني مصرف كنندگان را براي خريد اجناس و پوشاك خارجي متمايل كرده است.
ثابتي، يكي از توليدكنندگان پوشاك در اين زمينه مي گويد: در كشور ما باتوجه به نبود امكانات مناسب توليدي، پوشاك از كيفيت مطلوبي برخوردار بوده و قدرت رقابت خوبي در اين صنعت براي رويارويي با پوشاك خارجي وجود دارد.
وي مي افزايد: مشكل صنعت پوشاك در ايران نبود طراحي مناسب و روشهاي علمي در كنترل بازار و ارائه سبكهاي جديد است، زيرا با وجود كالا هاي متنوع و باكيفيت خارجي كه توسط تجهيزات پيشرفته توليد شده اند و با ماركهاي معتبر و شناخته شده در بازار ايران است توان و قدرت فعالا ن اين بخش را كاهش داده است.
رادمنش، يكي ديگر از توليدكنندگان و فعالان صنعت پوشاك در مورد استقبال مصرف كنندگان داخلي از خريد كالا ها و پوشاك خارجي و ماركهاي خارجي مي گويد: بسياري از توليد كنندگان كه توليدات باكيفيت و مطلوبي دارند به دليل تقاضاي خريداران مبني بر مارك دار بودن پوشاك و خارجي بودن مجبور به كپي برداري اين مارك ها مي شوند.طاهري، يكي از خريداران پوشاك نيز در اين باره مي افزايد: شايد قيمت پوشاك خارجي نسبت به پوشاك ايراني گران تر باشد؛ ولي بايد به اين موضوع نيز توجه داشت كه سطح كيفي محصولا ت خارجي به مراتب بيشتر از پوشاك ايراني است.وي در ادامه مي گويد: به عنوان مثال اگر يك شلوار جين خارجي حدود ۲۵ هزار تومان باشد و شلوار جين ايراني نيز ۱۸ هزار تومان قيمت داشته باشد من ترجيح مي دهم كه پول بيشتري پرداخت كنم؛ ولي كالاي باكيفيت تري خريداري كنم.
وي تأكيد مي كند كه تا زماني كه پوشاك ايراني در قياس با محصولا ت خارجي از نظر كيفي در مرتبه پايين تري قرار دارند نبايد انتظار استقبال خريداران از پوشاك ايراني را داشت.
مرتضوي، يك خريدار پوشاك در ميدان ولي عصر نيز در اين باره مي گويد: قيمت پوشاك ايراني نسبت به كيفيت آن بسيار بالا ست و در مقابل هزينه اي كه پرداخت مي كنيم كيفيت خوبي را شاهد نيستم.
وي ادامه مي دهد كه توليدكنندگان و فروشندگان در كشور تنها به دنبال فروش بالا  و بيشتر خود هستند و كمتر به موضوع اصلي نظر خريداران ، تنوع و كيفيت محصولا ت خود توجه دارند.
رضايي، يك فروشنده پوشاك نيز مي گويد: در برخي از مواقع پوشاك ايراني را با ماركهاي خارجي به فروش مي رسانيم و در اين زمينه خريداران به دنبال پوشاك خارجي هستند تا ايراني؛ زيرا اعتماد كمي به محصولات داخلي دارند.
وي مي گويد: البته خريداران بسياري هستند كه مايل اند پول بيشتري بدهند، ولي جنس و پوشاك باكيفيت تري تهيه كنند.
وي در ادامه مي افزايد: تبليغات، كاهش قيمت و نيز افزايش سطح كيفي پوشاك ايراني از جمله عوامل جلب مشتري است.

پشت دخل بازارچه
بودجه سرانه، نفرين، حق زيستن
اشكان نعمت پور
رييس كنگره بين المللي كه عنوانش پانزده كلمه داشت و با حضور پزشكان داخلي تشكيل شده بود، در نطقي آتشين كه مستقيماً دولت را شرمنده خود كرد گفت: بودجه اي كه امسال دولت به عنوان سرانه بهداشت تعيين كرده حدود دو دلا ر - هزار و پانصد تومان - است كه در قياس با كشورهاي ديگر كه بين ششصد تا هزار دلا ر مصروف چنين امري مي كنند ناچيز است.
واضح است و مبرهن كه خيلي ها با شنيدن اين سخنان زهرخند مي زنند، دولتمران با پي بردن به چنين واقعيت هاي پوشيده اي بغض مي كنند و اي بسا كه اشك ندامت در چشمان شان حلقه مي زند اما انگار هيچكس به كنه و ذات اين حقيقت، تفاوت عمده ميان ما و فرنگيان بخت برگشته كه زندگي شان در دوا و درمان خلا صه شده، پي نبرده.
در حقيقت اين شايعه كه سن بيماري قلبي در ايران از چهل سال به بيست سال رسيده و مردم پيش از آنكه بيمار شوند، مي ميرند، همه را به خطا برده.
فرنگيان درگير و دار زندگي به ظاهر متمدن شان، در كشاكش صنعت، آرام آرام سلا متي  شان را از دست مي دهند و نيازمند مداوا و چنين كمك هاي بشر دوستانه اي مي شوند اما ما با تكيه بر داشته هايمان از اين مشكلا ت درامانيم.
از اين رواست كه دولت عزيزمان را قدر مي نهيم و آگاهيم كه سرمايه اي كه از اين بابت پس انداز شده در راه هاي ديگر، براي كمك به مردم خرج خواهد شد. از اين بابت سپاسگزاريم.
تكمله: در حقيقت آن شاعر جوانمرگ اين شعر را در رثاي زندگي امروز اروپاييان سروده، مردماني كه گرفتار نفرين پير زناني شده اند كه بر سينه كوبان گفته اند: الهي ننه درآمدت خرج دوا درمون بشه! «بر او ببخشاييد، بر او كه گاه گاه پيوند دردناك وجودش را با آبهاي راكد و حفره هاي خالي ازياد مي برد و ابلهانه مي پندارد كه حق زيستن دارد.»

صداي  مصرف كننده
روياي تاكسي 
با آغاز سال جديدقيمت بنزين ۲۳ درصد افزايش يافت و در كنار آن تمام قيمتها نيز افزايش مي يابد. نرخ سواري ها نيز ۲۰ تا ۳۰ درصد و در برخي مناطق تا ۳۵% افزايش داشته است و قشر زحمت كش و آسيب پذيربايد سوار شدن بر تاكسي را در روياها ببينند.
بهروز صادقي 
۱۰۰ هزار تومان اضافه 
خودروهاي نمره تهران ۱۰۰ هزار تومان بيشتر از نمره شهرستان است. در حاليكه نمره هاي جديد همه با نام ايران درج مي شود.
پس دريافت ۱۰۰ هزار تومان اضافه براي چيست؟
مسلمي 
اجاره ها بدون طرح هم بالا  مي رود
شوراي شهر تهران در طرح جديد خود به افزايش ۱۵ درصدي اجاره بهاي مسكن اشاره كرده است. در صورتي كه هر سال صاحبخانه ها خود اجاره ها را بالا  مي برند. كاش لا اقل يكي از برنامه هاي طرحشان مربوط به نظارت صاحبخانه ها بر منازل استيجاري بود.
خانم سيف اللهي 
بازهم تكريم 
اسفندماه سال گذشته يك خط تلفن همراه ثبت نام كردم كه بعد از گذشت يك ماه بايد براي تعويض قبض مجدداً به پست مراجعه مي كردم تا قبض مزبور بي اعتبار نشود؛ اما بعد از مراجعه به پست گفتند اصل رسيد هنوز نيامده من هم براي محكم كاري تقاضا كردم نام مرا جايي يادداشت كنند تا بعدها مشكلي پيش نيايد، ولي مسؤول محترم پست با برخورد نامناسبشان بنده را شرمنده كردند.فرخي 
ما را هم دريابيد!
بانك صادرات اعلا م كرده است كه به دانشجويان وام سه ميليون توماني جهت كمك هزينه درسي اعطا مي كند. با مراجعه به بانك مشخص شد اين وام مختص دانشجويان دانشگاه سراسري است. آيا بهتر نبود چنين وامي در اختيار دانشجويان دانشگاه آزاد كه بايد مبالغ هنگفت جهت شهريه بپردازند و هزينه تحصيلشان از دانشجويان دانشگاه سراسري بالا تر است، قرار مي گرفت.
جمعي از دانشجويان دانشگاه آزاد
مديرعامل ايران خودرو، ممنون!
من يكي از افرادي هستم كه درخواست خودرو از ايران  خودرو داشتم و قرار بود قبل از ايام تعطيلا ت عيد آن را دريافت كنم كه اين كار صورت نگرفت و صدا و سيما هم گزارشي در اين زمينه پخش كرد.
ديشب در اخبار صدا و سيما شاهد مصاحبه مديرعامل ايران خودرو بودم كه ايشان از مردم به خاطر تأخير دريافت خودرو صريحاً عذرخواهي كردند و قول جبران آن را دادند. مي خواستم بگويم گرچه بنده به خاطر بدقولي ايران خودرو در ايام تعطيلا ت مغبون شده و سرم بي كلا ه مانده؛ ولي اين حركت مديرعامل ايران خودرو شايد كمتر در كشور ما اتفاق افتاده و خوب است همه مسؤولا ن مانند ايشان در چنين مواقعي اين بزرگ منشي و شهامت را داشته باشند و از مردم عذرخواهي كنندتا ببينيم چگونه جبران مي كنند.
ابراهيم ستاري

نصب برچسبهاي تبليغاتي ممنوع!
احتراماً بازگشت به مطلب مندرج در صفحه ۴ ضميمه روزنامه همشهري موسوم به «بازارچه» مورخه ۲۲/۱۰/۸۲ در خصوص پيام يكي از شهروندان مبني بر، برخورد قانوني با متخلفيني كه مبادرت به الصاق برچسب هاي تبليغاتي بر در و ديوار منازل مي نمايند به استحضار مي رساند، به استناد بخشنامه اخير معاونت خدمات شهري شهرداري تهران، نصب برچسب هاي تبليغاتي بر درب و ديوار منازل تجاوز به حقوق قانوني و تعرض به حريم شخصي شهروندان محسوب شده و از اين رو در رديف جرايم عمومي به شمار ميآيد كه پاكسازي آنها مبالغ قابل توجهي از بودجه شهرداري تهران و هزينه شخصي شهروندان را به خود اختصاص مي دهد، لذا به منظور حل معضل مذكور، ستادي از سوي سازمان زيباسازي كه متولي اصلي اين امر به شمار مي رود آغاز به كار نموده و مقرر گرديده با همكاري مناطق مختلف شهرداري تهران كار امحاي اين برچسب ها از درب و ديوار منازل انجام شود.
شايان ذكر است براساس طرح ها و برنامه هاي در دست اقدام شهرداري تهران بعد از اين نصب آگهي تبليغاتي بر روي بوردهايي صورت خواهد گرفت كه توسط سازمان زيباسازي طراحي گرديده و در مناطق مختلف شهر تهران و در معابر عمومي نصب خواهد شد.مديرروابط عمومي شهرداري منطقه ۹

تحريريه
تلفن تحريريه : ۷-۶۹۵۵۲۵۴ فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
E-mail:info@hamshahri-bazar.com

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |