شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۷ - Apr 10, 2004
براي توسعه طرح كارخانه توليد كود شيميايي
ژاپن ۲۰۰ ميليون دلار وام به ايران پرداخت مي كند
گروه اقتصادي: در پي افزايش همگرايي حول منافع اقتصادي ميان ايران و ژاپن پس از امضاي قرارداد بهره برداري از حوزه نفتي آزادگان ميان شركتهاي ايراني و ژاپني ديروز اعلام شد كه بانك همكاري بين المللي ژاپن ۲۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ين معادل ۲۰۰ ميليون دلار به شركت ملي پتروشيمي ايران پرداخت خواهد كرد.
يكي از مسئولان بانك همكاري بين المللي ژاپن اعلام كرده كه قرارداد اين وام روز جمعه امضاء شده است.
در تامين اين وام چند بانك ديگر ژاپني از جمله توكيو ميتسوبيشي نيز مشاركت دارند.اين وام قرار است تا در طرح تاسيس كارخانه توليد كود شيميايي در بند عسلويه هزينه شود.
اين كارخانه براي توليد دو هزار تن آمونياك و سه هزار تن اوره ساخته مي شود.
بانك همكاري بين المللي ژاپن از بهار سال ۲۰۰۱ ميلادي پنج وام ديگر نيز به ايران پرداخت كرده است كه همگي از سوي دولت ايران تضمين شده است، اما به گفته مقامات مسئول اين وام نياز به تضمين دولت ايران ندارد و جهت تامين ماشين آلات مورد نياز طرح يادشده پرداخت مي شود.
بانك همكاري بين المللي ژاپن اميدوار است با پرداخت اين وام صادرات ماشين آلات و تجهيزات شركتهاي ژاپني به ايران افزايش يابد و روابط بازرگاني دو كشور تحكيم شود.

ايران و چين يادداشت تفاهم همكاري اقتصادي امضا كردند
گروه اقتصادي: ايران و چين در پايان دوازدهمين نشست كميسيون مشترك اقتصادي و تجاري دو كشور يادداشت تفاهم همكاري اقتصادي امضا كردند.
در اين يادداشت تفاهم كه به امضاي رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشورمان و معاون نخست وزير چين رسيد، دو كشور روابط اقتصادي خود را در سه حوزه بانكي، تجاري و همكاري هاي اقتصادي، علمي و فناوري گسترش مي دهند.
طرفين همچنين در اين يادداشت تفاهم بر حمايت از برگزاري نمايشگاه هاي تخصصي، تسهيل صدور رواديد براي تجار دو كشور، گسترش همكاري هاي نفتي، گمركي و فني تاكيد كردند. همكاري در زمينه هاي پست، حمل و نقل، معادن و كشاورزي، محصولات آبي و دامي از محورهاي ديگر اين يادداشت تفاهم است.
محمد ستاري فر كه براي شركت در دوازدهمين نشست اقتصادي دو كشور به چين سفر كرده است، در ديدار با رييس جمهور اين كشور اعلام كرد: ايران روابط خود را با چين در زمينه هاي نفت، گاز، معدن و حمل و نقل افزايش مي دهد.
رييس جمهور چين نيز در اين ديدار اجماع نظر ايران و چين را بر سر مسائل منطقه اي و بين المللي در حال افزايش دانست و گفت: روابط دو كشور در تمامي بخش ها و زمينه هادر حال فعال ترشدن است و همكاري هاي اقتصادي دوجانبه توسعه يافته است.

شوراي همكاري خليج فارس بانك مركزي ايجاد مي كند
گروه اقتصادي: روساي بانك مركزي كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس در نشستي زمينه هاي ايجاد بانك مركزي در شوراي همكاري خليج فارس را بررسي كردند.
روزنامه خليج تايمز،  با اعلام اين خبر و به نقل از رييس بانك مركزي كويت، نوشته است: كشورهاي عربي حوزه خليج فارس در رابطه با راه هاي پيوند اقتصادي منطقه به توافق رسيدند.
اين مقام كويتي افزوده است: كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در اين نشست شرايط و متغيرهايي همچون كسري بودجه، بدهي هاي داخلي و خارجي دولت، سطح توليد ناخالص داخلي و تورم را در راستاي اتحاديه مالي مورد بررسي قرار دادند. كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در سال ۲۰۰۲ توافق كردند با الگوبرداري از تجربه اروپا، تا سال ۲۰۱۰ در اين اتحاديه منطقه اي سيستم پول واحد را به اجرا درآورند. اين طرح به شدت از سوي صندوق بين المللي پول حمايت مي شود و تاكنون نشست هايي در سطوح مختلف برگزار شده است.

يك شركت ايراني براي نخستين بار برنده مناقصه نفتي در هند شد
گروه اقتصادي: شركت ايراني مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران وابسته به وزارت نفت در مناقصه طرح توسعه خط لوله زيردريايي و سكوهاي فراساحلي هند در رقابت با چند شركت بين المللي برنده اين طرح شناخته شد.
مهرداد صباغي مدير اين طرح در شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران اعلام كرد: پس از احراز صلاحيت هاي لازم از سوي وزارت نفت هند، در مناقصه شركت نفت و گاز اين كشور پذيرفته شديم كه هفت شركت ديگر از جمله مك درموت آمريكا، هيونداي كره، لارسون اندتوبرو و ايي آي  ال هند و سه شركت ديگر روسي، سنگاپوري و فرانسوي در آن حضور داشتند.
هزينه اجراي اين طرح ۱۶۳ ميليون دلار است كه شامل بهينه سازي ۱۵۴ كيلومتر خط لوله در دريا و ۳۳ سكوي نفتي مي شود.در صورت افزايش هزينه اجرا مبلغ اين قرارداد به ۲۰۰ ميليون دلار نيز افزايش خواهد يافت.
عليرغم قرار گرفتن شركت هندي بعد از شركت ايراني و وجود قانون امتياز ۱۰ درصدي براي اين شركت ها، به دليل بهتر بودن پيشنهادهاي فني و امكانات شركت ايراني قانون ياد شده از سوي وزارت نفت هند اعمال نشد.
اين نخستين بار است كه يك شركت ايراني در طرح هاي بين المللي نفتي برنده مي شود. تجربه اين شركت مي تواند براي ديگر شركت هاي داخلي نيز راهگشا باشد.

وزير جهاد كشاورزي:
مرغ ارزان به بازار عرضه مي شود
گروه اقتصادي: وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد، مرغ ارزان ذخيره سازي شده به اندازه كافي وجود دارد و براي متعادل شدن قيمت ها به بازار عرضه مي شود.
محمود حجتي ديروز در گفت وگو با ايرنا اعلام كرد، ستاد تنظيم بازار در حال بررسي راهكارهايي براي جلوگيري از جهش شديد قيمت مرغ در بازار است.وي تأكيد كرد: بخشي از افزايش قيمت مرغ در روزهاي اخير به دليل افزايش قيمت نهاده ها از جمله ذرت و سويا در بازار جهاني است كه به دليل تأمين بخشي از نيازهاي اين بخش از طريق واردات رخ داده است. قيمت مرغ در روزهاي اخير و با سپري شدن تعطيلات نوروزي روندي رو به افزايش پيدا كرده است.
گزارش خبرنگار همشهري حاكي است در ميادين ميوه و تره بار عرضه اين فرآورده  غذايي به شهروندان انجام نمي شود و اين مسأله شهروندان تهران را با سردرگمي مواجه ساخته است. مرغ در ميادين ميوه و تره بار با قيمت مصوب عرضه مي شود.

گزارش هفتگي بورس تهران
رشد ۱۴۶ درصدي معاملات سهام
گروه اقتصادي: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته شاهد داد و ستد ۱۲۰ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۸۷۹ ميليارد ريال بود.
شاخص كل قيمت سهام در هفته يادشده نسبت به هفته پيش از آن ۲۳ واحد كاهش يافت و به ۱۱۷۲۱ واحد رسيد.
ارزش كل معاملات سهام و حق تقدم در هفته مورد بررسي نسبت به هفته پيش ۱۴۶ درصد افزايش يافت و تعداد سهام و حق تقدم معامله شده نيز معادل ۱۲۸ درصد رشد كرد.
در تالار اصلي ارزش معاملات و تعداد سهام به ترتيب ۱۴۴ و ۱۸۶ درصد رشد داشت و در تالار فرعي ۱۵۳ و ۴۹ واحد.
هفته گذشته بورس تهران شاهد عرضه ۶۱۵ هزار سهم از سوي سازمان صنايع ملي و سازمان خصوصي سازي بود كه ارزش آن يك ميليارد و ۱۴۳ ميليون ريال بود.
سازمان صنايع ملي ۵۹۸ هزار سهم شركت سالمين و سازمان خصوصي سازي ۱۷ هزار سهم شركت پتروشيمي اراك را در بورس تهران عرضه كردند.

دبيركل بورس فلزات:
سرب تا پايان فروردين ماه وارد بورس فلزات مي شود
دبيركل بورس فلزات گفت: راه اندازي بورس اصفهان و افزايش عرضه محصولات از لحاظ كمي و كيفي در بورس فلزات به عنوان اولويت هاي آن در سال جديد است و در اين راستا، سرب تا پايان فروردين ماه وارد بورس فلزات مي شود.
احمد صادقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اعلام اين خبر افزود: مطالعه براي عرضه روي و فلزات گرانبها نيز در دستور كار بورس فلزات قرار دارد.
وي بر اهميت عرضه محصولات شركت هاي خارجي در بورس فلزات تاكيد كرد و گفت: از آنجايي كه ايران در برخي انواع فلزات دچار كمبود است، در سال ۸۳ براي واردات به موقع آنها و عرضه آنها در بورس فلزات تلاش خواهيم كرد.

در پي بحران عراق و كاهش ذخاير بنزين در آمريكا
قيمت نفت بشكه اي يك دلار افزايش يافت
گروه اقتصادي: در پي افزايش نگراني ها در بازار نفت به دليل بروز بحران در عراق و انتشار پيش بيني وزارت انرژي آمريكا در مورد رشد چهار درصدي مصرف بنزين در اين كشور در تابستان امسال و كمبود ذخاير بنزين، قيمت نفت در بازارهاي جهاني بيش از يك دلار افزايش يافت. از ديگر عوامل افزايش قيمت نفت خام پيش بيني موسسه بين المللي انرژي در مورد افزايش تقاضا در آمريكا و چين و كاهش توليد اوپك اعلام شده است.
نفت برنت درياي شمال در آخر وقت روز پنج شنبه براي تحويل در ماه آينده ميلادي ۲۰/۳۳ دلار و نفت سبك آمريكا در بازار نيويورك ۱۵/۳۷ دلار داد و ستد شد.

گفت وگوي امروز
صرافي بانكها
گروه اقتصادي: پس از درخواست تعدادي از بانكهاي كشور براي تاسيس صرافي، اخيرا اين موضوع در دستور كار شوراي پول و اعتبار قرار گرفته و در قالب اين درخواست بانكها تقاضاي دريافت مجوز تاسيس صرافي در قالب شخصيتهاي حقوقي مستقل را كرده اند. اين درخواست با مصوبه مورخ ششم آبان ماه ۸۰ شوراي پول و اعتبار كه تاسيس صرافي را منحصرا به صورت شركت تضامني مي داند با ماهيت حقوقي بانكها كه شركت سهامي است سازگاري ندارد.با دكتر مجيد قاسمي استاد دانشگاه و كارشناس امور اقتصادي گفت و گو كرده ايم.
***
* درخواست بانكها براي دريافت مجوز تاسيس صرافي تا چه حد ضروري است؟
-ضرورت اين درخواست به ضرورت يا عدم ضرورت وجود صرافي ها مرتبط است. قطعاً اگر بخواهيم به سمت روان سازي و آزادسازي معاملات ارزي حركت كنيم نيازمند وجود مراكز خريد و فروش قابل اعتمادي خواهيم بود. همچنين روند اقتصادي كشورمان حركت تدريجي به سمت آزادكردن اقتصاد است، در عين اينكه در شرايط فعلي نيز كه محدوديت هاي زيادي وجود دارد بايد نيازهاي مردم در جاهاي مطمئني تحت نظر مقرراتي كه بانك مركزي طراحي و تدوين مي كند، تامين شود. بنابراين مركز خريد فروش و تبديل پول بايد مركزي قابل اعتماد باشد و در اين رابطه بانكها كه معتبرترين مراكز پولي كشور هستند بايد وارد شوند و حتي مي توان گفت انجام اين كار با تاخير صورت گرفته است. بحث ايجاد صرافي ها از سال ۱۳۶۵ در دستور كار بانك مركزي قرار داشت و حتي بستن صرافي ها در اوايل انقلاب كار نادرستي بوده است. مشكلي براي فعاليت مجدد صرافي ها و يا تاسيس صرافي توسط بانكها وجود ندارد. اگر بانكها صرافي داشته باشند صرافي هاي بخش خصوصي نيز مطمئن تر خواهد شد و به لحاظ رقابت اگر بخش خصوصي در اين ميدان درست عمل نكند به طور طبيعي از دور خارج مي شود.
* مصوبه شوراي پول  واعتبار تاسيس صرافي را منحصرا در قالب شركتهاي تضامني مجاز مي داند،اما بانك ها شركتهاي سهامي هستند ؟
- مشكلي وجود ندارد چرا كه بانكها درهر صورت درهمه معاملات مسئوليت دارند و بانكها با شركتهايي كه به صورت عادي تشكيل مي شود فرق دارد چون از سرمايه قابل اعتمادي برخوردار نيست. بنابراين هيچ مشكلي نيست تا اگر در مواردي نيز معاملات ناصحيحي نيز صورت گيرد، بتوانند مسئوليت آن را بپذيرند و هيچ لطمه اي نيز به آنها وارد نمي شود. اما صرافي هايي كه به صورت خصوصي تاسيس مي شوند چون سرمايه محدودي دارند اگر تخلفي صورت گيرد دچار مشكل خواهند شد. تفاوت شركت سهامي با شركتهاي تضامني نيز در اين است كه در شركتهاي سهامي مسئوليت ها محدود به سرمايه شركتها و سهام سهامداران است و در نهايت سرمايه مسئوليت مي پذيرد در صورتي كه در شركتهاي تضامني سهامداران نيز جداگانه مسئوليت خواهند داشت و چون بانك مركزي در تاسيس بانكها كفايت سرمايه را شرط اول قرار داده و بانكها از سرمايه لازم برخوردار هستند هيچ اشكالي در اين زمينه ايجاد نخواهد شد ضمن اينكه اعتبار بانك با پشتوانه اعتماد عمومي همراه بوده و بعيد به نظر مي رسد در فعاليت هايي كه بانكها انجام مي دهند اختلالي به عمل آيد.

طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده از دوشنبه دوباره اجرا مي شود
طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده كه گروه خودروسازي سايپا اجراي آن را بر عهده گرفته است از ۲۴ فروردين از سر گرفته مي شود.
به گزارش واحد مركزي خبر اين طرح سال گذشته آغاز شد و در مرحله نخست خودروهاي فرسوده بيش از ۳۰ سال مربوط به گروه خودروسازي سايپا از رده خارج شدند و در مرحله دوم كه همچنان ادامه دارد، همه خودروهاي فرسوده در حال تردد ساخت داخل با پرايد صفر كيلومتر تعويض مي شود.
تاكنون ۱۱۰۰ دستگاه خودرو شامل پيكان سواري، وانت پيكان، آريا، شاهين، جيپ، شهباز، جيپ آهو، وانت سيمرغ ، وانت نيسان و لندرور از رده خارج شده اند. اين طرح در مرحله دوم خودروهاي چهار سيلندر و چهار سيلندر به بالا مدل ۴۹ و ۵۰ را در بر مي گيرد.
قرار است شركت سايپا در صورت فراهم شدن امكانات تا پايان امسال ۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج و با خودروهاي صفر كيلومتر توليدي اين شركت جايگزين كند.

بهره برداري از خط لوله نفت باكو- جيهان اواسط سال ۲۰۰۵ آغاز مي شود
رئيس شركت بريتيش پتروليوم اعلام كرد: خط لوله باكو - تفليس - جيهان در نيمه اول سال ۲۰۰۵ به بهره برداري خواهد رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از «اينترفكس»، «ديويد وود وارد» پس از ديدار با هيات آذربايجاني و نخست وزير گرجستان ضمن اعلام مطلب فوق گفت: عمليات احداث خط لوله در گرجستان كه شامل ۲۸۴ كيلومتر مي شود، ۶۰ درصد پيشرفت داشته است.
رييس شركت نفت آذربايجان نيز اظهار داشت: احداث خط لوله طبق برنامه به پايان خواهد رسيد. «ناتيك علي اف» افزود: اين پروژه براي ما و صنعت نفت جهاني يك اولويت محسوب مي شود. بنا بر اين گزارش، پروژه خط لوله باكو - تفليس - جيهان ۶/۳ ميليارد دلار هزينه در بردارد كه همواره نرخ بالاي اين پروژه موجب ترديد جدي سرمايه گذاران و صاحب نظران در اقتصادي بودن اين خط بوده است. بخصوص با توجه به اينكه مسيرهاي ايران با روسيه بسيار اقتصادي تر ارزيابي شده اند.
اين خط لوله كه از كشورهاي آذربايجان، گرجستان و تركيه مي گذرد ۱۷۶۷ كيلومتر طول دارد و ظرفيت انتقال سالانه ۵۰ ميليون تن نفت را دارا است.
تامين نفت پر كننده اين خط لوله نيز همواره مورد ترديد بوده است زيرا بدون نفت قزاقستان از تمامي ظرفيت اين خط لوله نمي توان بهره برداري كرد. ناامن بودن مسير اين خط لوله با توجه به درگيري هاي قومي در گرجستان و مناطق كردنشين تركيه نيز از دغدغه هاي اصلي مجريان و بهره برداران اين پروژه مي باشد.

يادداشت
نامه وزير اقتصاد
فقدان يك ساز وكار مناسب براي دستيابي به اطلاعات دقيق مالي در اقتصاد كشور موجب شده است تا وزير امور اقتصادي و دارايي در نامه هاي جداگانه اي به انجمن حسابداران رسمي و وزير مسكن و شهرسازي كمك حسابداران رسمي و سازمان نظام مهندسي و مراجع مربوط را براي دستيابي سازمان امور مالياتي كشور به اطلاعات مالي شركتها خواستار شود.
عليرغم تلاشهاي چندساله اخير براي رشد فرهنگ مالياتي و افزايش سهم درآمدهاي مالياتي دولت انتشار اين نامه ها نشان مي دهد كه هنوز مشكلات مهمي در اين زمينه وجود دارد.
در واقع اصلاح قانون مالياتها هنوز نتوانسته است تا زمينه رشد فرهنگ مالياتي و افزايش سهم ماليات ها را در درآمدهاي دولت فراهم كند.
اگرچه ارسال نامه و تشريح مشكلات نظام مالياتي براي نهادهاي گوناگون خود بخشي از فرهنگ سازي در اين زمينه است اما چاره جويي جدي براي اصلاح نظام مالياتي در كشور به يك تلاش همگاني نياز دارد.
فراخوان همه كارشناسان اقتصادي و اجتماعي براي همكاري در اين زمينه و بكارگيري اقتصاددانان متخصص امور مالياتي براي تهيه برنامه هاي كارآمد در اين زمينه مي تواند به نتايج بهتري منجر شود.
اصلاح نظام مالياتي يك همكاري فراسازماني و بين بخشي را طلب مي كند كه تفكر فرامالياتي را از بين برده و پرداخت ماليات را به عنوان يك ارزش ملي جايگزين آن كند.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |