شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۷ - Apr 10, 2004
استراتژي مديريت شهر تهران در سال ۸۳ اعلام شد
نهادينه سازي خدمت رساني و گسترش مشاركت مردم در اداره شهر
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد، شهردار تهران، سال ۸۳ را سال پاسخگويي، نهادينه سازي خدمت رساني در سازمان شهرداري و گسترش مشاركت مردم در اداره شهر اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما، احمدي نژاد از كليه مديران زيرمجموعه خود خواست با حضور دائم در اجتماعات مردم و برقراري ارتباط گسترده با رسانه ها ضمن پاسخگويي سريع و صريح به سئوالات آنان، درخواست ها و مشكلات مردم را رسيدگي نمايند.
وي تاكيد كرد: امسال بايد به طور مستقيم ديدگاههاي مردم را به ويژه در حوزه حمل ونقل و ترافيك جويا شده و به يك همفكري كامل با مردم دست يابيم.
وي اولويت هاي اصلي بودجه سال ۸۳ را عبارت از توجه به حمل ونقل عمومي، رفع مشكلات ترافيك، توسعه فضاي سبز در مراكز تفريحي و فرهنگي، اصلاح بافت هاي فرسوده و اصلاح ساختار شهرسازي دانست و گفت: امسال فعاليت  عمراني شهرداري تهران با يك ارتقاء چشمگير مواجه خواهد بود، به طوري كه مجموع فعاليتها در اين بخش به دوبرابر سال گذشته افزايش خواهد يافت.
وي افزود: اهتمام به حمل ونقل عمومي انبوه، گسترش فعاليتهاي اصيل فرهنگي، توجه به سيماي شهري، اهتمام نسبت به پروژه هاي نيمه تمام، پياده روسازي، مناسب سازي اماكن عمومي براي تردد عموم مردم به ويژه معلولين جسمي، تكميل بزرگراههاي در دست احداث، ادامه احداث و تكميل بيش از ۵۰ تقاطع غيرهمسطح، آغاز دومين مرحله جنگلكاري به وسعت ۱۰ هزار هكتار و به منظور تكميل كمربند سبز اطراف تهران، اصلاح روشهاي توسعه فضاي سبز با ورود گونه هاي جديد گياهي متناسب با آب وهواي تهران، كمك به مدارس براي انجام بهتر خدمات آموزشي، ورزشي و فرهنگي، كمك به تشكل هاي مردمي براي توسعه فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي، تاسيس صندوق ازدواج جوانان، تغيير و اصلاح ساختار سازماني شهرداري، بهينه سازي فعاليتها و صرفه جويي در هزينه ها از جمله مواردي است كه در بودجه سال ۸۳ لحاظ و به آنها توجه جدي شده است.
وي كه پنجشنبه گذشته نخستين دور ملاقات مردمي خود در سال ۸۳ را از منطقه ۱۰ شهر تهران آغاز كرده است، مشكلات اين منطقه را حول سه محور عمده خلاصه كرد كه در راس آنها مشكلات ترافيكي و بعد شكل بافت فرسوده، كمبود فضاهاي سبز، تفريحي و فرهنگي است.
شهردار تهران گفت: بخش مهمي از بزرگراه يادگار امام از منطقه ۱۰ مي گذرد كه به زودي شاهد سرعت گرفتن تملك املاك معارض بر سر راه اين طرح و احداث ادامه بزرگراه خواهيم بود.
احمدي نژاد تعريض خيابان امام خميني را جزو برنامه هاي مهم امسال شهرداري منطقه ۱۰ عنوان كرد و گفت: در كل شهر تهران ۴۰۰ گره ترافيكي وجود داشت كه سال گذشته در ۲۰۰ نقطه از آنها اقدامات اصلاحي انجام شد و امسال نيز سعي داريم در اصلاح ۲۰۰ گره باقيمانده كه بخشي از آنها در منطقه ۱۰ وجود دارند اهتمام جدي به عمل آوريم.
وي اظهار اميدواري كرد با توجه به اينكه سال گذشته مصوبات خوبي براي گره گشايي از امور مردم توسط شوراي شهر تهران به تصويب رسيده در سال جاري مديريت شهري بتواند از يك عملكرد يكنواخت و هماهنگ در شهر تهران برخوردار شود.
وي اعلام كرد: از آنجايي كه قرار است امسال صدها پروژه ترافيكي در سطح تهران اجرا شود لذا پيش بيني مي شود در مدت اجراي اين طرح ها براي مردم مزاحمت هايي فراهم شود كه از همين جا از اين بابت پوزش مي طلبم و تقاضا مي كنم در اين مدت با سعه صدر مديريت شهري را همياري كنند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه در بودجه امسال شهرداري ۱۲۰ ميليارد تومان از درآمدهاي شهرداري از محل  بدهي سازمانهاي دولتي پيش بيني شده، گفت: طي نامه اي از رياست جمهوري درخواست كرده ام دستور بدهند سازمانها و ارگانهاي دولتي در پرداخت بدهي خود تسريع به عمل آورده تا سه ماه اول امسال با شهرداري تسويه حساب كنند.
وي از نصب يك لوح يادبود به منظور يادآوري خاطرات جانبازان شيميايي خبر داد و هدف از اين اقدام را معرفي كساني دانست كه دشمن ما را مسلح به خبيثانه و ناجوانمردانه ترين سلاحهاي موجود دنيا يعني سلاح هاي شيميايي كردند.احمدي نژاد گفت: در نظر داريم كه در محل مناسب يادمان و لوحي را ويژه جانبازان شيميايي نصب كرده و اين مطالب را در آن منعكس كنيم.

ساماندهي كارگران فصلي
جايگاه استقرار كارگران ساختماني و فصلي در غرب تهران افزايش مي يابد
004578.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه ۹ تهران ديروز اعلام كرد به منظور ساماندهي فعاليت كارگران فصلي، به زودي مراكز استقرار كارگران ساختماني و فصلي در غرب تهران افزايش مي يابد.مهندس مرتضي دادخواه، در گفت وگوي تلفني با خبرنگار ما با ضروري خواندن ساماندهي فعاليت كارگران فصلي افزود: متاسفانه عدم انسجام اين قبيل نيروي انساني موجب تجمع آنان در تقاطع ها، ايجاد مزاحمت براي شهروندان و مثلا نازيبايي چهره عمومي شهر مي شود و بايد موضوع تضييع حقوق شهروندان را به هنگام استفاده از خدمات اين قبيل نيروها افزود.وي افزود: در راستاي سياست شوراي شهر و شهرداري تهران مبني بر هدايت و ساماندهي كارگران فصلي، نخستين جايگاه در ميدان هاشمي كه داراي امكانات اوليه نيز مي باشد، مورد بهره برداري قرار گرفت.شهردار منطقه ۹ تهران افزود: باتوجه به گستره و محدوده جغرافيايي منطقه به نظر مي رسد ۳ تا ۴ جايگاه ديگر بايد ساخته شود و از اين رو تعامل اوليه با نهادهاي ذي مدخل ازجمله وزارت كار و امور اجتماعي به عمل آمده است.مهندس دادخواه از كارفرمايان خواست با تامين نيروي انساني خود از اينگونه جايگاه ها در طرح ساماندهي كارگران ساختماني، شهرداري تهران را ياري كنند.

دعاي روز زمين پاك در مدارس
004581.jpg
مراسم روز زمين پاك، روز دوم ارديبهشت ماه همزمان با ۱۵۰ كشور جهان در سراسر كشور برگزار مي شود.
به گزارش قلم سبز ايران، جشن روز زمين پاك با هدف پاكسازي زمين و محيط زيست كشور از سوي سازمان حفاظت محيط زيست و با همكاري شهرداري تهران، سازمان جنگل ها و مراتع كشور، وزارت نفت، نيرو، بهداشت، صنايع و معادن، آموزش و پرورش، جهاد كشاورزي، سازمان بازيافت و تبديل مواد و سازمان هاي غيردولتي زيست محيطي در روز دوم ارديبهشت ماه در سراسر كشور برگزار مي شود.
در اين روز همزمان با پاكسازي محيط زيست از زباله، توسط طيف گسترده اي از تشكل هاي زيست محيطي، كوهنوردان و دانش آموزان، دعاي روز زمين به طور همزمان توسط ۲۰ ميليون دانش آموز ايراني در مدارس قرائت خواهد شد.به گزارش قلم سبز ايران، با گذشت بيش از ۳۴ سال از برگزاري جشن روز زمين در ۲۲ آوريل در بيش از ۱۵۰ كشور جهان، اين دومين بار است كه مراسم اين روز در ايران برگزار مي شود.

ابتكار شهرداري تهران در حاشيه نماز جمعه
شهرداري تهران در ابتكار تازه اي، تعداد زيادي صندوق در اطراف محل برگزاري نماز جمعه در دانشگاه تهران نصب كرده كه شهروندان تهراني بتوانند به سهولت انتقادها و پيشنهادهاي خود را به اطلاع اين سازمان برسانند.
به گزارش ايرنا كاركنان شهرداري تهران، در پاي اين صندوق ها حاضر هستند و مردم بويژه نمازگزاران تهراني را درخصوص اين ابتكار جديد، راهنمايي و توجيه مي كنند.
گفته مي شود كه شهرداري، اين ابتكار را باهدف ايجاد رفاه براي شهروندان و حل مشكلات عمومي شهر تهران به مورد اجرا گذاشته است.
در بروشورهايي كه در اطراف اين صندوق ها ميان مردم توزيع مي شد، تأكيد شده كه اين صندوق ها رأساً توسط شهردار تهران بازگشايي شده و نامه هاي موجود در آن مورد بررسي قرار مي گيرد.

به منظور استفاده از امتيازات تشويقي
مالكين املاك واقع در طرح هاي عمراني منطقه ۱۸ به شهرداري مراجعه كنند
گروه شهري: مهندس شايسته شهردار منطقه ۱۸ از مالكين واقع در طرح هاي بزرگراه آيت الله سعيدي، خيابان ۱۷ شهريور، خيابان خليج فارس، خيابان شهيد زنديه و ميرهاشمي و همچنين بزرگراه ۷۶ متري سعيدآباد و خيابان شهيدان بهرامي و چهارراه بانك ملي خواست به اداره املاك منطقه ۱۸ مراجعه كنند.
وي گفت: صاحبان اين املاك چنانچه تا پايان ارديبهشت ماه سال ۸۳ به اداره املاك منطقه ۱۸ مراجعه كنند مي توانند از امتيازات تشويقي ويژه اي برخوردار شوند.شايسته اين اقدام شهروندان را موجب اجراي هرچه سريعتر طرح هاي نيمه تمام عمران شهري دانست و افزود: يكي از امتيازات تشويقي در نظر گرفته شده براي شهروندان، تثبيت واحدهاي تجاري است كه قبل از سال ۸۰ احداث شده اند به طوري كه درصورت مراجعه مالكين اين واحدها به شهرداري تا پايان خردادماه از ۵۰ درصد تخفيف عوارض برخوردار خواهند شد.

۵۴ طرح ترافيكي در شمال تهران اجرا مي شود
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه يك اعلام كرد: ۵۴ طرح اصلاح هندسي، روان سازي و ايمن سازي در برنامه اين منطقه قرار دارد كه با تامين اعتبار در سال جاري در شمال تهران اجرا مي شود.
مهندس غلامحسين سلماني با اعلام خبر فوق گفت: اين طرحها براساس مطالعات و بررسي هاي كارشناسي و درخواست هاي مردمي در نقاط پرتردد و داراي گره هاي ترافيكي اجرا مي شود.
وي با اشاره به ضرورت تامين امنيت عابرين هنگام گذر از عرض معابر تصريح كرد: احداث ۲ دستگاه پل عابر پياده در بزرگراه هاي لشگرك و صدر از طرحهاي ايمن سازي است كه بزودي عمليات نصب آنها آغاز مي شود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه يك خاطرنشان ساخت: مسقف كردن و مقاوم سازي سازه هاي پل هاي عابر پياده موجود از ديگر طرحهاي ترافيكي اين منطقه در سال جاري به شمار مي رود.

وزير مسكن و شهرسازي: مقدمات عمليات بازسازي شهرستان بم فراهم شده است
وزير مسكن  و شهرسازي  اعلام  كرد: مقدمات  لازم  براي  اجراي  عمليات  بازسازي شهرستان  زلزله  زده  بم  و بروات  فراهم  شده  است .
به گزارش ايرنا «علي  عبدالعلي  زاده » روز پنجشنبه  در گفت وگو با خبرنگاران  در بم  افزود: عمليات  ساخت  و ساز در دو بخش  مسكوني  و تجاري  اين  شهرستان  تا پايان  شهريورماه  سال  ۸۴ پايان  مي يابد.
وي ، برنامه  ساخت  و ساز شهري  در بم  را به  سه  بخش  «آموزشي »، «دولتي  و عمومي » و «زيربناها» تفكيك  كرد و گفت : بر اساس  توافق  صورت  گرفته  باسازمان  نوسازي  مدارس  كشور، مدارسي  كه  در زمين  لرزه  اين  شهر كاملا تخريب شده اند براي  مهرماه  سال  جاري  بازسازي  مي شوند.
عبدالعلي  زاده  كل  اعتبار اختصاص  يافته  به  ۱۰۸ مدرسه  آسيب  ديده  در زلزله بم  را ۳۰۰ ميليارد ريال  عنوان  كرد كه  تاكنون  ۱۰۰ ميليارد آن براي  تجهيزكارگاه  و تامين  مصالح  ساختماني  به  سازمان  نوسازي  مدارس  تخصيص  يافته  است .
وزيرمسكن  وشهرسازي  همچنين  در خصوص  پيشرفت  فيزيكي  بيمارستان  ۹۶ تختخوابي بم  نيز گفت : كل  اعتبار عمراني  اين  بيمارستان  و خريد تجهيزات  غيرپزشكي  آن از طريق  ستاد راهبري  بازسازي  بم  تامين  شده  است  و اين  پروژه  تا پايان شهريور ماه  سال  جاري  تكميل  مي شود.
وي  با اشاره  به  درخواست  كشورهاي  خارجي  مبني  بر شركت  در پروژه هاي  بم ،گفت : سعي  مي شود از تسهيلات  خارجي  براي  پروژه هاي  عمومي و عام  المنفعه  كه داراي  چارچوب  كاملا مشخصي  هستند استفاده  گردد.
وزيرمسكن  به  تصويب  طرح  ساختاري  شهر بم  در شوراي  عالي  معماري  و شهرسازي اشاره  كرد و افزود: هم  اينك  مهندسين  مشاور در حال  تهيه  طرح  جامع  اين  شهرهستند.
وي  گفت : مبلغ  ۱۸۰ ميليارد ريال  براي  اجراي  طرح  ساختاري  اين  شهر و ازجمله  ساخت  معابر جديد، ايجاد فضاي  سبز و مديريت  امور شهري  به  شهرداري  بم اختصاص  يافته  و وزارت  كشور هم  متعهد شده  تا نيروي  انساني  فني  مورد نيازاين  منطقه  را فراهم  كند.

سرانه  آب  تجديدشونده  ايران  در سال  ۱۴۰۰
در شرايط  بحراني  قرار مي گيرد
نايب  رئيس  كميته  ملي  توسعه  پايدار گفت : با پيش بيني  حدود يكصد ميليون نفر جمعيت  كشور در سال  ۱۴۰۰، سرانه  آب  تجديد پذير حدود هزار تا ۱۳۰۰متر مكعب  براي  هر نفر خواهد بود كه  از نظر معيارهاي  جهاني ، مرز بحران شناخته  شده  است .
دكتر رضا مكنون  روز چهارشنبه  در گفت  و گو با خبرنگار حوزه  محيط زيست  ايرنا، با بيان  اين كه آب ، يكي  از منابع  مهم  پايه  براي  توسعه كشورمان  است ، گفت  در ايران  سرانه  آب  تجديدشونده  با افزايش  جمعيت  كاهش يافته  و از نظر معيارهاي  جهاني  به  مرز بحران  نزديك  مي شود.
وي  ادامه  داد: سرانه  آب  تجديدشونده  يكي  از شاخص هاي  جهاني  در تعيين وضعيت  كشورها از نظر آب  است  و نحوه  بهره برداري  از آب  در بخش  كشاورزي ، شرب ، بهداشت  و صنعت ، عامل  مهمي در بهره وري  و كارآيي  ميزان  سرانه  آب  تجديدشونده  خواهد بود.
به  گفته  وي ، امروزه  با استفاده  بهينه  از منابع  آب  و بازچرخاني  آن بسياري  از كشورها با ارقام  سرانه  كمتر از ۸۰۰ متر مكعب  در سال  نيز برنامه هاي  توسعه  ملي  خود را به  پيش  مي برند.
نايب  رئيس  كميته  ملي  توسعه پايدار گفت : ميزان  بارش  در ايران  به طور متوسط حدود ۴۰۰ ميليارد متر مكعب  در سال  است  كه  ۲۷۰ ميليارد مترمكعب  آن تبخير و تعرق  شده  و ۱۳۰ ميليارد مترمكعب  آن در سال  به  عنوان  آب هاي  تجديد پذير از طريق  آبهاي  سطحي  و آبهاي  زيرزميني  مي تواند مورد بهره برداري  قرار گيرد.
مكنون  با اشاره  به  وضعيت  آبهاي  زيرزميني  در كشور افزود: كيفيت  آبهاي زيرزميني  باملاحظه  شاخص  املاح  محلول  آب  در قسمت  اعظم  شرق ، شمال  شرق ، جنوب شرق  و مركز ايران  بيش  از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ ميلي  گرم  در ليتر است  كه  در مقايسه با ميزان  مناسب  براي  آب  شرب  (۵۰۰ ميلي  گرم  در ليتر) وضع  مطلوبي  نيست .وي  تصريح  كرد:توجه  به  راهبردهاي  پيشنهادي  كارشناسان  و جلوگيري  از هدر رفت  آب هاي  تجديد پذير، كنترل  پساب هاي  شهري  و كشاورزي ، توجه  به آبهاي  زيرزميني  و كنترل  منابع  آبهاي  سطحي  از مهمترين  مواردي  است  كه  به كاهش  وضعيت  بحران  آب  در كشور كمك  مي كند.

محل جمع آوري زباله در ايستگاه بيهقي تغيير مي كند
مديرعامل  سازمان  خدمات  موتوري  شهرداري  تهران  گفت:  محل  جمع  آوري زباله  در ايستگاه  بيهقي  بزودي  تغيير خواهد كرد.ملازهي به واحد مركزي خبر گفت: جمع  آوري  زباله ها در ايستگاه  بيهقي  با توجه  به  گرم  شدن  هوا و تردد شهروندان ، مشكلاتي  را براي  مردم  آن منطقه  ايجاد كرده  است. وي  اظهار داشت : سازمان  خدمات  موتوري  شهرداري  تهران  فقط وظيفه  حمل زباله  را به  عهده  دارد.بنابراين  اگر زباله ها در شب  جمع  آوري  شود ماموران  اين  سازمان  مي توانند در همان  زمان ، به  حمل  زباله ها اقدام كنند.

پل هاي عابر پياده تهران مجهز به پله برقي مي شوند
درآستانه  بهره  برداري  از نخستين  پل  عابر پياده  مجهز به  پله  برقي  اعلام شد كه  پل هاي  عابر پياده  تهران  مجهز به  پله  برقي  مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي معاونت  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  به منظور پاسخ  گويي  به  نياز بخش  عظيمي از شهروندان ، آن تعداد از پل هاي عابر پياده  تهران  كه  در ميدان ها و تقاطع هاي  پر تردد واقع  شده  است  به پله  برقي  تجهيز مي شود.
بر اساس  اين  گزارش  به  عنوان  گام  نخست ، اولين  پل  عابر پياده  مجهز به پله  برقي  در ميدان  هفت  تير كه  از مدت ها پيش  به  طور آزمايشي  مورد استفاده قرار گرفته  طي مراسمي در روز دوشنبه  آينده  به  طور رسمي مورد بهره  برداري قرار خواهد گرفت .
پل  مذكور كه  در يكي  از پر تراكم ترين  نقاط شهر تهران  واقع  شده  داراي چهار دستگاه  پله  برقي  در طرفين  پل  است  كه  تمامي هزينه هاي  آن توسط بخش خصوصي  تامين  گرديده  است .
به  گفته  معاونت  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران ، از جمله  اهداف اجراي  اين  طرح  تامين  سلامت  شهروندان  هنگام  عبور از عرض  خيابان  و كاهش تصادم هاي  مرگ  بار و حوادث  جاني  و در مجموع  حفظ ايمني  عبور و مرور وكاهش  موانع  موجود بر سر راه  تردد راحت  و روان  خودروها و در نتيجه  كاهش ترافيك  اعلام  شده  است .
در پايان  اين  گزارش  تصريح  گرديده  است : با هدف  پاسخ  گويي  به  گروه هاي مختلف  شهروندان  از جمله  جانبازان ، معلولان ، سالمندان ، كودكان  و بانوان باردار كه  عملا استفاده  از پل هاي  عابر پياده  براي  ايشان  ممكن  نمي باشد،امكان  استفاده  آسان  و ايمن  از پل هاي  مذكور از طريق  تجهيز آنها به  پله هاي  برقي  در دستور كار حوزه  معاونت  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران قرار گرفته  است .

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |