چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۰
بازارچه لوازم التحرير
Front Page

چقدر پول براي خريد كتاب و مجله مي پردازيد؟
هر روز كه از خيابان انقلا ب مي گذريد اگر كمي با دقت به اطراف خود نگاه كنيد متوجه افرادي مي شويد كه در كنار ويترين كتابفروشي ها و يا كنار كيوسك روزنامه فروشي ها به دنبال كتاب و يا مجله و روزنامه مورد علا قه خود هستند.
بنابراين مي توان گفت دانشجويان و علا قه مندان به مطالعه حداقل چند وقت يك بار براي خريد كتاب و مجلا ت مورد نياز خود به كتابفروشي هاي شهر مراجعه مي كنند. اما نكته اصلي اينجاست كه ما ايرانيان تا چه حد براي مطالعه كتاب و روزنامه و ساير نشريات اهميت قائل هستيم و تمايل داريم بخشي از درآمد و وقت خود را صرف اين كار كنيم و بابت آن پول بپردازيم. طبق آمار هر يك از ما تنها در هر روز به مدت ۵ دقيقه وقت صرف مطالعه كتاب و ساير نشريات مي كنيم كه زمان بسيار اندكي در مقابل كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته است چرا كه مردم اين كشورها پول و هزينه بيشتري براي خريد و مطالعه كتاب و غيره مي پردازند.
آيا تا به حال از خود پرسيده ايد كه در هر ماه چه ميزان از درآمد ماهيانه خود را براي اين امر اختصاص داده ايد؟
قره باغ يكي از فروشندگان كتاب در خيابان انقلا ب تهران در اين زمينه مي گويد: بيشتر مشتريان ما افراد تحصيلكرده و دانشجو هستند و كمتر از اقشار ديگر جامعه مثل كارمندان و غيره به سراغ ما ميآيند.
وي مي افزايد: به دليل مشكلا ت اقتصادي و زندگي، مشغول شدن افراد به ويژه كارمندان و ساير اقشار به كارهاي متفرقه ديگر، وقت و تواني براي رجوع به كتابفروشي ها و نيز خريد كتاب و ساير نشريات نمي ماند.
وي در ادامه با اعلا م اينكه سطح پايين درآمد بسياري از افراد جامعه يكي از مهم ترين عوامل عدم استقبال مردم ازخريد كتاب است، مي گويد: زماني كه مشكل اصلي و اساسي مردم تأمين رفاه خانواده آنها و نيز رفع مشكلا ت معيشتي است ديگر نبايد انتظار رونق يافتن خريد كتاب از سوي مردم در كشور باشيم.
محبي يكي ديگر از فروشندگان كتاب در خيابان انقلا ب نيز در مورد ميزان استقبال مردم از خريد كتاب و در كل نشريات اظهار مي كند: كاهش درآمد افراد، گراني و تورم و نيز نبود تنوع در نشر كتب در بازار عوامل مؤثر در استقبال نكردن تمامي افراد جامعه از بازار كتاب است.
وي با اشاره به اينكه دانشجويان، محصلا ن و استادان دانشگاه بيشترين مراجعه كنندگان به كتابفروشي ها هستند، مي گويد: البته زماني كه نمايشگاه ساليانه كتاب برپا مي شود به دليل تخفيف هايي كه در اين نمايشگاه ارائه مي شود شاهد افزايش فروش كتاب و استقبال مردم از خريد كتاب هستيم.
مرتضايي يك دانشجوي دانشگاه دولتي نيز مي افزايد: دولت بايد با استفاده از برپايي نمايشگاههاي كتاب و نيز ارائه خدمات ديگر از جمله بن خريد كتاب به رونق خريد و فروش كتاب در بازار كمك بيشتري كند.
وي عمده مشكل در اين زمينه را مشكلا ت اقتصادي و فرهنگ سازي اعلا م كرده و مي افزايد: رواج فرهنگ كتابخواني و كاهش قيمت كتاب نقش بسيار مهمي در رونق بيش از پيش بازار كتاب در كشور دارد.

|  بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه مسكن  |   بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   بازارچه ارتباطات  |   بازارچه حمل و نقل  |
|  بازارچه لوازم التحرير  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |