چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۰
كمبود مسكن ودشواري ازدواج
سرپناهي به بزرگي آسمان
افزايش احداث  تعداد واحدهاي  مسكوني براي  زوجهاي جوان  و رساندن اين تعداد به ۲ هزار و ۵۸ واحد از برنامه هاي  اصلي سازمان اوقاف  در سال جديد است
002631.jpg
اين روزها كافي است نام ازدواج رابه زبان بياوري تا لرزه بر اندام نحيف جوان ها بيفتد و همين پوست و استخوان زهوار در رفته را هم متلا شي كند.
بيكاري يا درآمد ناچيز، توقعات بالاي برخي از خانواده ها، گراني اسباب برگزاري جشن ازدواج و از همه مهم تر كمبود مسكن و بهاي گزاف اجاره در نقاط مختلف شهر كه مثل وبا همه گير شده، آمار ازدواج را كاهش داده است. حالا  كه دولت مي بيند آمار ازدواج به شدت روبه كاهش است و ممكن است برخلا ف سالهاي پيش، آمار زاد و ولد در ايران كاهش بيابد و چه بسا از جمعيت كاسته شود و مصيبت هاي تازه اي پا بگيرد به فكر كمك به جوانان افتاده كه كاري است پسنديده و بشردوستانه و نوع خواهانه.
شايد جوانان با پيدا كردن يك سرپناه نقلي و كوچك، كمي آسوده خيال شوند و مشكلا ت شان حل شود و مملكت پيشرفت كند و آباد شود.
در اين زمينه سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه خبر داد: عمليات ساخت  واحدهاي مسكوني براي زوجهاي جوانان تا پايان سال ۸۳ به اتمام رسيده و به آنها واگذار مي شود.
محمدعلي نظام زاده با بيان اين مطلب گفت: عمليات ساخت يكهزار واحد مسكوني از ارديبهشت ماه سال ۸۲ همزمان با هفته وقف در سراسر كشور آغاز شد و قرار بود تا پايان سال به بهره برداري برسد اما به دليل مشكلا تي كه وقوع برخي از آنها طبيعي است و برخي ديگر نيز در زمينه هاي صدور پروانه ساخت، تصرف زمين، تخلف پيمانكار و خلف وعده به وجود آمد، احداث تمام اين واحدها تا به حال به اتمام نرسيده است.
وي افزود: در حال حاضر مشكلا ت برطرف شده و كارها به سرعت پيش مي رود و در حدود ۲۰۰ واحد در هفته وقف به زوجهاي جوان واگذار مي شود و بقيه آنها نيز با سرعت و فاصله هاي كوتاه واگذار خواهد شد و قطعاً تا پايان سال ۸۳ عمليات ساخت و واگذاري يك هزار و ۸۱ واحد مسكوني به اتمام مي رسد.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه تأكيد كرد: از تعداد يك هزار و ۸۱ واحد مسكوني به ترتيب ۲۲۰ واحد در استان تهران، ۲۰۰ واحد در استان مركزي، ۱۰۰ واحد در اصفهان، ۱۰۰ واحد خراسان، ۱۰۰ واحد فارس و ۵۰ واحد هرمزگان و ... قرار دارند.
وي خاطرنشان كرد: افزايش احداث تعداد واحدهاي مسكوني براي زوجهاي جوان و رساندن اين تعداد به ۲ هزار و ۵۸ واحد از برنامه هاي اصلي سازمان اوقاف در سال جديد است.
البته انگار آمار مسؤولان اين سازمان از تعداد جوانان ايران كمي اشتباه است و چند هزار نفري جابجا شده كه اميدواريم با مرور زمان اصلا ح شود.

با اتمام تعطيلا ت نوروزي
قيمت هتل ها تا ۵۰ درصد كاهش يافت
با پايان يافتن تعطيلا ت نوروز و كاهش قابل توجه مسافرت ها قيمت هتل ها در مقايسه با روزهاي اول فروردين ماه تا ۵۰ درصد كاهش يافت.
گزارش خبرنگار ما از وضعيت قيمت هتل هاي كشور حاكي است: اين كاهش قيمت در حالي صورت گرفته كه به طور متوسط قيمت كالاهاي مصرفي هتل، با آغاز سال جديد حدود ۳۰ درصد افزايش يافته است.
قيمت هتل  در جزيره كيش در مقايسه با تعطيلا ت نوروز بيشترين كاهش را داشته است؛ چراكه بررسي تعرفه اكثر هتل هاي اين جزيره كاهش ۵۰ درصدي را نشان مي دهد.
همچنين اين كاهش قيمت در شهر مشهد نيز محسوس و حدود ۳۰ درصد بوده است.
در اين ارتباط يك كارشناس معتقد است: نرخ هتل در كشور ما در مقايسه با ساير كشورها رقم ناچيزي است.
رضا جباري به خبرنگار ما گفت: اين موضوع يك كاركرد مثبت براي جلب توريسم خارجي در كشور به شمار مي رود.وي قيمت هتل ها را براي خانواده هاي ايراني مناسب توصيف كرد و گفت: اين قيمت به گونه اي است كه اكثر خانواده ها توانايي پرداخت آن را دارند. وي در پاسخ به اين پرسش كه باتوجه به اين  كه قيمت هتل  در كشور ارزان است پس چرا مسافر زيادي از خارج كشور به ايران سفر نمي كند، گفت: موضوع قيمت در بحث خدمات توريسم چندان مهم نيست؛ بلكه مهم كيفيت خدمات است كه بايد به حد استانداردهاي جهاني برسد.

چقدر مي پردازيد و در چه منطقه اي ساكن مي شويد
002622.jpg
توضيحات:
۱- قيمت مسكن در نقاط مختلف تهران به عوامل مختلفي نظير متراژ، موقعيت جغرافيايي در محل، تعداد طبقات و واحدها، قدمت ساخت، مصالح به كار رفته، نحوه ساخت، زيبايي ظاهري، معماري داخلي، تجهيزات، آرامش منطقه، وجود موقعيت تجاري، شمالي و جنوبي بودن، داشتن پاركينگ و انباري، نزديكي به مراكز خريد و بسياري از عوامل ديگر بستگي دارد. بنابراين متوسط قيمت ها در هر منطقه درج مي شود.
۲- قيمت هاي درج شده، قيمت هاي پيشنهادي است و باتوجه به اينكه معمولا ً قيمت مسكن معامله شده از قيمت پيشنهادي كمتر است خوانندگان مي توانند اين تفاوت را خود محاسبه كنند.
۳- براساس آنچه در بازار مسكن تهران رايج است قيمت هر متر خانه كلنگي با قيمت هر متر آپارتمان نوساز در آن منطقه برابر است.
بنابراين مبناي قيمت خانه كلنگي در هر منطقه با اين روش محاسبه مي شود.
۴- در مورد هزينه هاي اجاره مسكن به ازاي هر ۳۰ هزار تومان كه از اجاره كم شود مبلغ يك ميليون تومان بر پول پيش پرداخت اضافه مي شود و برعكس اين جريان نيز صادق است. اگر اجاره بها كاملا ً حذف شود پيش پرداخت عنوان رهن مي گيرد. ممكن است در برخي موارد هزينه كم و زياد كردن پيش پرداخت اندكي تفاوت داشته باشد.
۵- قيمت هاي فروش هر متر مربع به «هزار تومان» و قيمت هاي اجاره هر متر مربع به «ريال» درج شده است.

نگاه مسكن
فاجعه در تاروپود خانه هاي قديمي نواب
عليرضا قاسمي 
تهران به دليل شرايط خاص در حيطه عمران شهري سالهاست كه زير تيغ جراحان ترافيكي قرار گرفته و هرازگاهي طرحهايي در نقا ط مختلف آن پيشنهاد داده و يا به اجرا گذاشته مي شود كه نقاط مسكوني بسياري زيرمجموعه آنهاست. تملك و تخريب بناها و تعريض خيابان ها و ساخت اتوبان ها و يا احداث ايستگاه مترو و ... را بارها ديده ايم.
نياز به اين گونه اقدامات را نمي توان ناديده گرفت ولي موضوع قابل تأمل، طولا ني شدن طرحها است تا جايي كه طرحي حدود پانزده سال صاحبان املا ك واقع در خود را بلا تكليف كرده و جالب اين كه بعد از اين همه مدت تصميم مجريان عوض شده است.
حالا  اگر مالكان خانه هاي قديمي - كه اكثراً ساكن آن هستند - با شرايط نامناسب اقتصادي كه دارند، در كوران ساخت وسازهاي تهران به خاطر اين طرح ها بي خانه ماندند چه بايد كرد؟
طرح خيابان نواب حدفاصل ميدان توحيد تا خيابان آذربايجان پس از سالها مسكوت ماندن، سه ماه است كه كاملا ً منتفي شده و خانه هاي بسياري در اين محدوده به خاطر قدمت زياد و فرسودگي جان ساكنان خود - و البته همشهريان ما - را تهديد مي كنند.
شايد انتظار اوليه ما بعد از شنيدن اين قضايا، اين است كه شهرداري تهران طرحي براي تخريب بناهاي قديمي و ساخت وساز آپارتمان هاي نوساز با رعايت تمام فنون مهندسي و اجرايي آيين نامه هاي ساختماني در نظر دارد اما قصه چيز ديگري است.
اكثر مالكان توان مالي اين ساخت وسازها را ندارند و پيمانكاراني كه در گذشته الگويي (زمين از شما ساخت از ما، بناي جديد نصف نصف) براي اين كارداشتند، سرمايه گذاري در زميني كه در آن تنها اجازه ساخت سه طبقه مسكوني دارند را مقرون به صرفه نمي دانند چه، هزينه هاي ساخت وساز آنها به سختي تأمين مي شود چه برسد به سودهاي آنچناني كه سالها بود به جيب خود مي ريختند.
وظيفه سازمان هاي متولي براي اين گونه اقشار كه متضرر سهل انگاري و ندانم كاري موجود در سيستم گذشته شهري بوده اند، چيست. اتخاذ تصميمي كه لا اقل گوشه اي از پانزده سال پا در هوا ماندن آنها را جبران كند كار، كم اهميت. اگر وزارت مسكن معتقد به اجراي قوانين مصوبه شوراي عالي شهرسازي تمام و كمال است جوابگوي نقض قانوني كه مي گويد تملك اين قبيل املا ك نبايد بيشتر از ۱۸ ماه طول بكشد، حتي اگر اجراي طرح در چند سال آينده صورت پذيرد، كيست؟
خطر ريزش سقف بر سر و فروريختن چاهها در زير پا لحظه به لحظه ساكنان اينگونه محلا ت قديمي را به فاجعه اي بزرگ نزديك مي كند و اين در حالي است كه مسوولا ن هنوز حركت چشمگيري انجام نداده اند. گويي كه بي ارزش ترين چيز در اين زمانه جان آدمي است آن هم انسان هايي كه فقيرترند. در حالي كه شهرسازي معتقد به اعطاي تسهيلا ت ويژه براي اينگونه نقاط است و وزارت مسكن و شهرسازي موافقتي براي نجات اين محل انجام نداده است. اما پيشنهاد ديگري مطرح است و آن خريد اينگونه املا ك و تخريب و احداث بناي جديد توسط سازمان هاي مسؤول است. اگر مالكان توان اين كار را ندارند و پيمانكاران از اين مشاركت - به دليل عدم سوددهي مورد نظرشان - سرباز مي زنند نبايد آنقدرها دست به سينه بايستيم تا نظاره گر فاجعه اي ديگر باشيم.
پس از امروز همه منتظريم كه ببينيم چه تصميمي براي اين مورد و دهها مورد مشابه، اتخاذ مي شود.

بازارچه مسكن
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
بازارچه لوازم التحرير
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |