چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۰
تاكسي هاي ويژه فرودگاه
من را به خانه برسانيد
وقتي از سالن فرودگاه خارج مي شويد با رقابت آشكار تاكسي هاي ويژه فرودگاه و اتومبيل هاي شخصي  - همان مسافركش هاي آشنا- روبرو مي شويد. آنچنان كه گاهي به درگيري اين دو گروه نيز مي انجامد! آيا همين امر نمايانگر دشواري هاي جاري در اين زمينه نيست؟ 
دريافت مبلغ اضافه از سوي رانندگان يا مسؤولين تاكسي هاي ويژه فرودگاه غيرقانوني است و مبلغ دريافتي بايد براساس تعرفه اي كه مشخص شده است، باشد.
002634.jpg
مرجان  نماينده 
سالهاست كه از تأسيس سازمان تاكسيراني تهران مي گذرد به طوري كه كليه تاكسي هاي شهر تهران زيرنظر اين سازمان اداره مي شوند. همچنين تعيين نرخ مسيرهاي گوناگون از وظايف اين سازمان است. هم اكنون حدود ۴۰ هزار تاكسي در سطح شهر تهران تردد دارند. تاكسي هاي ويژه ترمينال ها و فرودگاه نيز از زيرمجموعه هاي سازمان تاكسيراني هستند. تاكسي هاي ويژه فرودگاه كه با خطوط سبز و آ رم تاكسيراني فرودگاه قابل تشخيص اند، با فروش بليت در مبدا‡ و ارائه آن بليت توسط مسافر به راننده كار مي كنند.
نرخ مسيرهاي گوناگون 
از آنجايي كه تاكسي هاي ويژه فرودگاه زيرنظر سازمان تاكسيراني كار مي كنند، تعيين نرخ مسيرهاي گوناگون اين بخش نيز براساس تعرفه اي است كه از جانب سازمان تاكسيراني و باتوجه به تاكسي متر محاسبه شده است. اما آخرين تعرفه اي كه از سازمان تاكسيراني براي اين گروه فرستاده شده متعلق به سه سال پيش است.
به همين دليل رانندگان تاكسي هاي شخصي معمولا ً مبلغي نزديك به نرخ تاكسي هاي ويژه فرودگاه دريافت مي كنند.
الف - م ، يكي از رانندگان اين خط مي گويد: تعرفه تاكسي هاي ويژه برمبناي تاكسي متر از طرف سازمان تاكسيراني فرستاده شده ا ست.
او مي گويد: اين قيمت ها متعلق به سه سال پيش است. اما رانندگان تاكسي هاي ويژه فرودگاه همان قيمت هاي گذشته را دريافت مي كنند. در تعرفه تاكسي هاي ويژه فرودگاه گران ترين مسيرها متعلق به شهرري، كرج و فرديس است كه ۴ تا ۵ هزار تومان قيمت دارد و مسيرهاي ديگر بين ۱۸۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان قيمت دارند. براي مثال نرخ فرودگاه - خ گاندي ۲۵۰۰ تومان و مسير فرودگاه - اقدسيه ۳۳۰۰ تومان است.
قابل ذكر است تعرفه فوق مختص چهار سرنشين است و در ازاي نفر پنجم يك چهارم كرايه را دريافت مي كنند. همچنين بار مجاز مسافران يك چمدان معمولي است و با هر چمدان اضافه بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بر مبلغ كرايه افزوده مي شود. همچنين براي حمل و نقل وسايلي مانند تلويزيون، ماشين لباس شويي و يا دوچرخه مبلغي بين ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان دريافت مي كنند.
«علي. ص» يكي از رانندگان اين خط مي گويد: ظرفيت حمل مسافر براساس تعرفه ۴ نفر است؛ ولي در مقابل حمل مسافر بيشتر بر مبلغ موردنظر افزوده مي شود.
او ادامه مي دهد: البته اگر مسافر تغيير مسير هم بدهد بر مبلغ مورد قرارداد او اضافه خواهد شد.
مسافران و تاكسي هاي ويژه فرودگاه
باتوجه به اين كه تعرفه نرخ مسيرهاي گوناگون ويژه فرودگاه متعلق به سه سال پيش است، قاعدتاً بايد مبالغ دريافتي كمتر از حد معمول باشد. ولي رقابتي كه ميان تاكسي هاي ويژه فرودگاه و تاكسي هاي شخصي وجود دارد، باعث شده مسافران از نرخ ا ين كرايه ها ناراضي باشند زيرا رانندگان تاكسي هاي شخصي كرايه هاي كمتري را دريافت مي كنند.
سيادت، خانمي كه از شيراز به تهران آمده، مي گويد: تاكسي هاي فرودگاه نسبت به تاكسي هاي شخصي مبالغ گران تري را دريافت مي كنند ولي چون مجوز طرح ترافيك دارند، براي مسافران شهرستاني مناسب ترند.
او مي گويد: در اين سفر از فرودگاه تا خيابان زنجان از اين تاكسي ها استفاده كردم و مبلغي كه پرداختم حدود ۲۰ درصد بيشتر از تاكسي هاي شخصي بود.
عقيقي نيز در مورد تاكسي هاي ويژه فرودگاه مي گويد: قيمت هايي كه تاكسي هاي ويژه دريافت مي كنند بسيار بالاتر از حد معمول است. مسافران خارجي يا داخلي هم ناوارد هستند و از قيمت هاي اصلي اطلا ع ندارند.
عقيقي ادامه مي دهد: هنگام ورود به تهران از اين تاكسي ها به مقصد تجريش استفاده كردم و مبلغي حدود ۸ هزار تومان پرداختم ولي اقوام گفتند حداكثر قيمت قابل پرداخت ۴ تا ۵ هزار تومان بوده است.
يكي ديگر از مسافران نيز مي گويد: نرخ مسيرها با تاكسي هاي ويژه تقريباً دو برابر حساب مي شود. ما به مقصد جنت آباد از اين تاكسي ها استفاده كرديم و مبلغ ۲۷۰۰ تومان پرداختيم. در صورتي كه مسير بازگشت را با آژانس ۱۴۰۰ تومان پرداخت كرديم.
او مي گويد: ما صرفاً چون كارمند هستيم، از اين تاكسي ها استفاده مي كنيم تا فاكتوري براي شركت داشته باشيم.
اشرفي نيز مي گويد: نرخ اين تاكسي ها زياد هم ارزان نيستند، در سال گذشته براي مسافت فرودگاه تا ترمينال شرق ۱۳۰۰ تومان پرداختيم كه بعد مشخص شد حدود ۲۰ درصد بيشتر از حد معمول پرداخته ايم.
شهرام اسدپور هم يك بار از تاكسي هاي ويژه فرودگاه استفاده كرده است. او مي گويد: از فرودگاه تا آرياشهر حدود ۲۰۰۰ تومان دريافت كردند. در صورتي كه طي كردن اين مسير ۲۰ دقيقه بيشتر طول نمي كشد.
چرا تناقض وجود دارد؟
ميان تعرفه اي كه در تاكسيراني فرودگاه وجود دارد و مبالغي كه مسافران براي مسيرهاي مختلف مي پردازند، تناقض وجود دارد. مثلا ً در تعرفه فوق آمده است، مسير فرودگاه تجريش ۳۵۰۰ تومان است و همان طور كه ذكر شد يكي از مسافران براي اين مسير مبلغ ۸ هزار تومان پرداخته است.
هدايت يكي از مسافران در مورد اين تفاوت قيمت مي گويد: در تعرفه هاي اين تاكسي ها نرخ مسيرهاي كلي ذكر شده است و براي مسيرهاي جزيي مبالغ بيشتري را دريافت مي كنند، همين امر باعث بالا تر رفتن قيمت ها مي شود.
محمد. ر نيز يكي از رانندگان تاكسي هاي خط ويژه فرودگاه مي گويد: دو سال است همه چيز گران شده ولي ما هنوز از تعرفه ۳ سال پيش استفاده مي كنيم، زيرا سازمان تاكسيراني هنوز هيچ برنامه جديدي را ابلا غ نكرده است و اين براي مسافران و رانندگان مشكل ساز است.
يكي ديگر از رانندگان نيز در پاسخ به اين تفاوت قيمت ها مي گويد: چنين امري حقيقت ندارد زيرا تعرفه ما متعلق به سال ۸۰ است ولي ما هنوز از همان تعرفه استفاده مي كنيم، بنابراين روش ما تنها به نفع مسافران است.
سازمان تاكسيراني و تاكسي هاي ويژه فرودگاه
مهندس كرداري، مدير طرح و برنامه ريزي سازمان تاكسيراني تهران نيز در مورخ نرخ تاكسي هاي فرودگاه مي گويد: دريافت مبلغ اضافه از سوي رانندگان يا مسؤولين تاكسي هاي ويژه فرودگاه غيرقانوني است و مبلغ دريافتي بايد براساس تعرفه اي كه مشخص شده است، باشد.
او مي گويد: البته نحوه دريافت كرايه هاي اين نوع تاكسي ها به شيوه فروش بليت است و اين امر بعيد به نظر مي رسد ولي بازهم مسافران و شهروندان محترم اگر مشكلي داشتند، مي توانند با روابط عمومي سازمان تاكسيراني تماس بگيرند.
مهندس كرداري در ادامه افزود: وظيفه سازمان تاكسيراني تنظيم نرخ كرايه هاست.
وي ادامه داد: در حال حاضر سازمان، پيشنهاد خود را در خصوص نرخ جديد كرايه هاي تاكسي به شوراي شهر ارسال كرده و بقيه كار به عهده شوراي شهر است كه انشاءالله تا اوايل تيرماه نرخ جديد تاكسي هاي ويژه فرودگاه نيز همزمان با ديگر تاكسي ها مشخص و اجرا خواهد شد.نظارت بر نرخ تاكسي ها برعهده سازمان تاكسيراني است؛ امري كه در چند سال اخير كمتر به آن توجه شده است. شايد با تعرفه جديد تاكسيراني مشكل بسياري از مسافراني كه وارد تهران مي شوند، نيز حل شود.

بازارچه حمل و نقل
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه ارتباطات
بازارچه لوازم التحرير
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |