چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۰
كاهش هزينه هاي درماني با فعاليتهاي ورزشي
« فعاليت هاي ورزشي روزانه مي تواند تا ميلياردها تومان از مخارج درماني بكاهد.» دكتر جهانديده معاون اداره كل تربيت بدني وزارت بهداشت اعلا م كرددر گفت وگو با ايسنا به اقشار مختلف مردم به ويژه كارمندان توصيه كرد: حداقل هر يك ساعت به مدت ۵ دقيقه نرمش روي صندلي داشته باشند.
وي در ادامه به ساير اقشار جامعه نيز توصيه كرد كه هر روز صبح به مدت ۱۵ دقيقه نرمش شامل ۵ دقيقه در جا زدن، ۵ دقيقه نرمش كششي و ۵ دقيقه نرمش جهشي داشته باشند كه در آمادگي جسمي - رواني در طول روز بسيار مؤثر است.
دكتر جهانديده انجام ورزش را در پيشگيري از ابتلا  به بسياري از بيماري ها از جمله فشارخون، ديابت و آرتروز بسيار مؤثر دانست و توصيه كرد: افراد حتي المقدور در هفته يك روز در ميان به ورزش مورد علا قه خود به صورت انفرادي يا جمعي بپردازند.
وي حداقل فعاليت را راهپيمايي دانست و افزود: فقط در بيماران مبتلا  به «نارسايي قلبي» و «بيماري هاي خوني» كه با كمبود اكسيژن روبرو هستند هيچ نوع حركتي توصيه نمي شود ولي بقيه افراد مي توانند روزانه ۱۵ دقيقه ورزش صبحگاهي در منزل و يا باشگاه داشته باشند.

آيا راه ها به بازار ختم مي شوند؟
هفت خوان تهيه دارو
به دليل عدم حضور نماينده سازمان تأمين اجتماعي در داروخانه هاي بزرگي نظير هلا ل احمر براي تأييد نسخه هاي دارويي بيماران، مراجعه كنندگان - به ويژه كساني كه از شهرستان ها به تهران ميآيند - براي تأييد نسخه هاي خود در خيابان هاي شهر سرگردان مي شوند. همين امر سبب مي شود تا آنها - كه براي كاهش هزينه پرداختي به چنين داروخانه هايي روي ميآورند - ارقام زيادي را بابت تردد در سطح شهر و اتلا ف وقت بپردازند و گاه نيز سرانجامشان به بازار آزاد فروش دارو كشيده مي شود كه در آنجا ناچار به پرداخت هزينه  اي گزاف جهت خريد دارو مي شوند.
باوجود اينكه سازمانهاي بيمه گر بايد نماينده اي را در داروخانه ها به منظور تأييد نسخه داروي مراجعه كنندگان مستقر كنند، متأسفانه تنها نماينده سازمان خدمات درماني براي تأييد نسخ دارويي بيماران در داروخانه ها حضور دارد و سازمان تأمين اجتماعي هنوز اقدامي در اين خصوص انجام نداده و همين امر باعث سردرگمي بيماران براي تهيه داروهاي خود مي شود.
يكي از مراجعه كنندگان به داروخانه هلا ل احمر با انتقاد از نبود نماينده سازمان تأمين اجتماعي براي تأييد نسخ دارويي در داروخانه ها گفت: به دليل نبود نماينده سازمان تأمين اجتماعي در داروخانه هلا ل احمر مجبور هستم براي تأييد داروهايي كه شديداً به آنان احتياج فوري دارم به ساختمان ديگري كه نمي دانم كجاست، مراجعه كنم، در حالي كه حضور يك نماينده براي تأييد نسخ دارويي مي توانست اين مشكل را حل كند.
وي افزود: مگر نه اين است كه سازمان تأمين اجتماعي در مركز اسناد پزشكي خود نيروهايي براي تأييد نسخ پزشكي خود به كار گرفته و به آنها حقوق مي دهد، چرا براي جلوگيري از سرگرداني مراجعه كنندگان كه قطعاً از شرايط روحي مناسبي نيز برخوردار نيستند، اين نيروها را در محل داروخانه ها مستقر نمي كنند؟ پس تكريم ارباب رجوع چه معنايي دارد؟
مسؤولا ن در جهت رضايت مردم فعاليت نمي كنند
پيرمرد سالخورده اي كه از نظر جسماني توانايي لازم را نداشت تا به محلي ديگر براي تأييد نسخه دارو برود، افزود: مسؤولا ن سازمان تأمين اجتماعي مرتباً از تلا ش براي جلب رضايت بيمه شدگان و تكريم ارباب رجوع صحبت مي كنند در حالي كه نمود عملي آن را در هيچ جا مشاهده نمي كنيم.
وي اظهار كرد: از اين گذشته برخورد ناشايست از سوي داروسازان و پذيرش كنندگان مشكل را دو چندان كرده است، چرا كه آنها نه تنها با رويي خوش و اخلا قي پسنديده با بيماران و مراجعه كنندگان سخن نمي گويند، از راهنمايي درست مردم نيز دريغ مي كنند و هيچ مسؤولي هم پاسخگو نيست.
مركز اسناد پزشكي تأمين اجتماعي در ايام عيد تعطيل بود
يكي ديگر از مراجعه كنندگان كه براي تأييد نسخ خود به سازمان اسناد پزشكي سازمان تأمين اجتماعي مراجعه كرده بود از تعطيلي اين سازمان در ايام عيد خبر داد و گفت: در ساعت ۱۰ صبح كه براي تأييد نسخه داروي خود به ساختمان اسناد پزشكي اين سازمان مراجعه كردم با تعطيلي اين سازمان مواجه شدم و جز نگهبان اين مركز كسي پاسخگوي مراجعان نبود، در حالي كه پيش از ايام عيد اعلا م شده بود كه اين مركز در ايام عيد فعاليت خواهد كرد.
رئيس اسناد پزشكي سازمان تأمين اجتماعي در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر در اين خصوص گفت: ۱۰۰ داروخانه معتبر از سوي سازمان تأمين اجتماعي اعلا م شده كه بيمه شدگان تا سقف مشخصي داروهايي مورد نظر خود را بدون تأييد سازمان دريافت كنند.
دكتر بهزاد محموديه ادامه داد: نسخ دارويي پزشك متخصص تا سقف ۳۵ هزار تومان، پزشك فوق تخصص تا سقف ۴۵ هزار تومان، پزشك عمومي تا سقف ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان را بدون تأييد به بيمه شدگان تحويل داده مي شود و اين در حالي است كه داروخانه هاي ۱۳ آبان و ۲۹ فروردين تا سقف ۱۰۰ هزار تومان داروي مورد نياز را به بيمه شده تحويل مي دهند.
وي با اشاره به اينكه در هيچ يك از داروخانه ها نماينده سازمان تأمين اجتماعي براي تأييد نسخ دارويي وجود ندارد، گفت: با توجه به اينكه نبود نماينده براي تأييد نسخ دارويي در داروخانه ها مي تواند براي بيمه شدگان مشكل ساز باشد سعي مي كنيم به زودي نيروهاي لا زم را در داروخانه هاي مورد نياز مستقر كنيم.
هلا ل احمر همكاري نمي كند
وي گفت: داروخانه هلا ل احمر در اين ارتباط با سازمان تأمين اجتماعي همكاري لا زم را نمي كند و اين در حالي است كه داروخانه هاي ۱۳ آبان و ۲۹ فروردين طبق توافقات انجام شده به صورت هماهنگ با سازمان در خصوص تأييد نسخ دارو همكاري مي كنند.
از سوي ديگر در حالي كه تني چند از شهروندان از عدم ارائه خدمات مطلوب مركز اسناد پزشكي سازمان تأمين اجتماعي در ايام نوروز گله مي كنند، رئيس اسناد پزشكي سازمان تأمين اجتماعي اظهار كرد: اين سازمان در ايام عيد تا ساعت ۱۴به فعاليت خود ادامه داده و مشكلي در اين خصوص وجود نداشته است.

بازارچه لوازم بهداشتي
002619.jpg
002649.jpg

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
بازارچه لوازم التحرير
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |