چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۰
خانم ها بايد بدانند
مساوات در مشاغل
امضاء محفوظ 
در ارتباط با نامه دوران مردسالاري گذشته مورخ ۱۶/۱/۱۳۸۳ به استحضار مي رسانم:
۱- نگارنده نامه با توسل به بي ادبي و اهانت مستقيم و خروج از مدار منطق سعي در اثبات صحت تراوشات فكري خود داشته كه نشات گرفته از مشكلا ت و عكس العمل هاي خانواده در مقابل شخصيت تهاجمي ايشان است.
۲- ادعاي ايشان مبني بر اين كه مردان در مقابل خانه داري زنان وجهي پرداخت نمي كنند ، كذب است. اگر سري به دادگاههاي مدني بزنيد متوجه خواهيد شد آقايان علا وه بر مهريه محكوم به پرداخت اجرت المثل (كه خود جاي بحث دارد) نيز هستند.
۳- نگارنده مدعي به تهيه لوازم زندگي توسط مردان در برخي كشورها شده است. زنان ايراني جهت سنت شكني به الگوهاي جوامع غربي استناد مي كنند ولي در اينگونه مواقع نام از كشورهاي ديگر مي برند. يعني تمام امتيازات زنان كشورهاي مختلف را يكجا مي خواهند.
از نگارنده خواهشمندم نام اين كشورهايي را كه مردان وظيفه تهيه لوازم زندگي و منزل و ماشين و مخارج زندگي را دارند ، اعلا م فرمايند.
۴- برخلا ف ادعاي نويسنده هيچ خانواده اي دختر خود را به مرد بدون سرمايه نمي دهد و اصلا  توقعات و نگرش زنان ايراني اين اجازه را نمي دهد و اگر هم اين اتفاق بيافتد ناشي از اشتباه خانواده دختر است و بس.
ضمنا اگر فيل آقايان ياد هندوستان نكند، با تلنباري از دختران پير و مجرد روبرو خواهيم شد.
۵- خانم امضاء محفوظ ، انجام امور منزل جزو وظايف زنان است و اگر چنين نيست لطفا در مقابل همه وظايف مردان كه جنبه قانوني نيز دارد وظيفه زنان را اعلا م فرماييد.(البته لطف مي كنيد!)
۶- مطالبه حقوق كم توسط زنان به دلايل ارايه شده توسط نويسنده نيست ، بلكه بدليل عدم اهميت وجه اقتصادي قضيه براي زنان و تلا ش صرف جهت غصب موقعيت هاي شغلي مردان با سوءاستفاده از حربه فمينيست چند سال اخير است.
۷-ايجاد دانشگاه مختص دختران و افزايش سهميه آنها در اكثر رشته ها و عدم توفيق اجتماع از دختران تنها دلايل افزايش آمار ورودي (نه پيشرفت) دختران است.
۸- براستي بدون استفاده از پيشرفت تكنولوژي آيا زنان مي توانستند با اين ادبيات از سر قدرت (و از روي عدم دور نگري) صحبت كنند؟
۹- اگر استخدام در ادارات بر اساس شايستگي بود بي شك شاهد حضور گسترده دختران (البته فاقد صلا حيت) در ادارات نبوديم كه ناشي از الزام ما به تحمل مديريت غلط مديران ادارات دولتي است.
در جامعه ما رسم بر دادن مشاغل سخت فيزيكي به مردان و ارايه مشاغل اداري به زنان شده ، در جوامع غربي كه الگوي زنان ما گشته شاهد مشاركت زنان در انجام كليه امور حتي به عنوان كارگر شهرداري براي كندن خيابانها هستيم اگر قرار به مساوات محض باشد در ارايه مشاغل نبايد تبعيض قايل شد.

پشت دخل بازارچه
بزرگ مي شود
اشكان نعمت پور
روزنامه همشهري: «تن تن بزرگ مي شود»
دوباره روزنامه همشهري: «گوگل بزرگ مي شود»
يك خبر: صندوق دار يكي از رستوران هاي لا س وگاس يك پسربچه دوساله است كه مي تواند حسابها را جمع بزند، پول بشمارد و حتي از كارتهاي اعتباري، پول كسر كند.
يك خبر ديگر: نود درصد مردم ايران بلد نيستند درست مسواك بزنند.
در همين زمينه علل پيچيده روانشناختي اين كه چرا در ايران هيچ كس بزرگ نمي شود تا كارهايش را درست انجام دهد،
بررسي مي شود تا حشره كش مناسب براي رفع خوره اي كه به روح بعضي مردم افتاده پيدا شود.
۱. مردم ايران درست مسواك نمي زنند پس هنوز بزرگ نشده اند يا برعكس. بنابراين براي بزرگ شدن بايد تحريك شان كرد. دولت - كه از افراد «بزرگ شده» تشكيل شده - براي اين افزايش حجم فكري و جسمي، از روش تذكره الاوليايي آجيل مشكل گشا استفاده مي كند.
در اين سيستم، مردم عادت مي كنند دعا كنند، بعد آجيل مشكل گشا نذر مي كنند و اقتصاد مملكت شكوفا مي شود. در همين حين همه عارف مي شوند و دچار توهم «يكي شدن» مي شوند و بيشترشان از فرط اندوه «فراق» مي ميرند. بقيه هم كه نمرده اند شاعر مي شوند و با نكبت «يكي» مي شوند و تا گردن در خاكستر فرو مي روند. بعد مزخرفاتشان تحت عنوان «خاكستر نامه قمر تبريزي» يا «شمس اصفهاني» چاپ مي شود، پولدار مي شوند و سيگار برگ مي كشند و روزنامه ادبي راه مي اندازند و سوار ماكسيما مي شوند و سرانجام بزرگ مي شوند تا تمام برنامه ها به نتيجه برسند.
۲. «در خارجه» مردم دوپينگ مي كنند، بنابراين حتي در دو سالگي هم بزرگ مي شوند ولي «خارجه ا ي» ها آنقدر احمقند كه نمي فهمند وقتي كه بزرگ شدند - البته بيشتر در اثر دوپينگ - بيمار و عليل مي شوند و نمي توانند كار كنند و بايد به طور دوستانه كمي از اموال كوچك ترها را بگيرند تا زندگي بخور و نميري راه بيندازند و امورات شان بگذرد.
نتيجه گيري اخلا قي: آدم بهتر است كوچك و پاك بماند تا بزرگ و عليل و زورگو شود.
تكمله (يا ندامت نامه): از بس كه بر فرق كچل ما كوبيدند و همه از سردبير تا صفحه بند به اين لغت بيچاره «تكمله» ايراد گرفتند، امروز با سينه اي مالا مال از غم و اندوه و چشماني اشك بار و پرحسرت با اين واژه وداع مي كنم و آن را به گورستان ادب فارسي مي سپارم.
مي خواستم به جاي اين واژه از «نقد» استفاده كنم در سبد خانواده جا نمي گرفت. آمدم از «تقريظ» استفاده كنم ديدم كسي نمي فهمد، خواستم «تأويل» را در مطلب بگنجانم، خودم نمي فهميدم. بنابراين متوجه شدم بهتر است از هيچ چيز استفاده نكنم. چون اين طوري نه نيازي به سانسور است، نه چيز ديگر. اصلا ً هيچي از همه چيز بهتر است.

صداي مصرف كننده
مدير عامل ايران خودرو، ممنون!
من يكي از افرادي هستم كه درخواست خودرو از ايران خودرو داشتم و قرار بود قبل از ايام تعطيلا ت عيد آن را دريافت كنم كه اين كار صورت نگرفت و صدا و سيما هم گزارشي در اين زمينه پخش كرد.
ديشب در اخبار صدا و سيما شاهد مصاحبه مديرعامل ايران خودرو بودم كه ايشان ا زمردم به خاطر تأخير دريافت خودرو صريحاً عذرخواهي كردند و قول جبران آن را دادند. مي خواستم بگويم گرچه بنده به خاطر بدقولي ايران خودرو در ايام تعطيلا ت مغبون شده و سرم بي كلا ه مانده؛ ولي اين حركت مدير عامل ايران خودرو شايد كمتر در كشور ما اتفاق افتاده و خوب است همه مسؤولان مانند ايشان در چنين مواقعي اين بزرگ منشي و شهامت را داشته باشند و از مردم عذرخواهي كنند.
ابراهيم ستاري 

يك درخواست 
از شهردار منطقه ۲ تقاضا داريم براي جلوگيري از ترافيك نسبت به تعريض بلوار سرو غربي در سعادتآباد اقدام كنند.كاظميان 

احترام به حقوق همسايه 
ما چه گناهي كرده ايم منزلمان سركوچه قرار دارد و همسايگان محترم بر ما لطف مي كنند آشغال هايشان را شب به شب به ما هديه مي كنند.چندين بار با شهرداري تماس گرفته ايم ولي فايده اي نداشته.قورچيان 

ترافيك و خطر
در بزرگراه صياد شيرازي زيرپل همت به طرف شمسآباد، تعداد زيادي صافكاري و نقاشي تجمع كرده اند و تقريباً يك باند بزرگراه را اشغال كرده اند، به طوري كه ترافيك بسيار در اين منطقه ايجاد مي شود. لطفاً در اين مورد فكري شود.
صادقي از لويزان تهران 

بنزين و به دنبال آن
قرار بر ا ين بود با گران شدن بنزين، كرايه ها گران نشود ولي مسير بلوار فردوس به خيابان لا له و بلوار فردوس به خيابان بهار ۲۵ تا ۵۰ تومان گران شده چرا با افزايش ۱۵ توماني بنزين قيمت همه چيز اين قدر افزايش دارد.
شهروند عاصي از كرايه ماشين 

عهد بستن و بشكستن آن 
شركت پارس خودرو سال گذشته براي فرهنگيان تسهيلا تي مانند تحويل خودرويP.K به صورت اقساط را در نظر گرفته كه تابه حال به آن عمل نشده.
رستمي 

پياده روي تا محل كار!!
طرح جمعآوري مسافركش هاي شخصي شايد به نوعي بروز فاجعه كند. چرا؟ تاكسي ها فقط دربست مي برند و اگر قصد مسافر سوار كردن داشته باشند ميان آنها، كساني كه دورترين نقطه در مسير را به زبان ميآورند، سعادت تكيه زدن بر صندلي سمند احتمالي (يا تاكسي فرسوده چه فرقي دارد) را دارند. پس اگر مسافركش هاي شخصي كه اكثراً ماشين ها را قسطي خريده اند جمع شوند همه بايد تخمه به دست تا محل كار پياده برويم، البته اگر خوردن تخمه آن هم ناشتا ضرر نداشته باشد.حسينيان 

يكي به داد ما برسد
در خيابان معيري، كوچه افشار وضعيت نظافت بسيار اسفبار است، تا جايي كه در رفت وآمد دوستان و بستگان تنها خجالت مي كشيم و غصه مي خوريم از اين همه بي نظمي آن هم در مركز شهر تهران! تماسهاي زيادي با سازمان هاي مسؤول داشته ايم كه متأسفانه رسيدگي نشده است. اميدواريم كه روزي از حداقل حقوق شهروندي برخوردار شويم.از اهالي محل 

دو ماه ديگر از كي شروع مي شود؟
آذرماه سال گذشته وزارت كار دفترچه هاي خوداشتغالي براي ديپلمه هاي فني تهيه كرد كه پر كرديم و قرار بود در عرض دو ماه مشكل بيكاري ما حل شود ولي هنوز بيكاريم و جواب هاي سربالا  مي شنويم.عضو كوچك انجمن بيكاران 

چاپ قيمت هتل ها را ادامه دهيد
اواخر سال گذشته در بازارچه همشهري چندين بار قيمت هتل ها در شهرهاي مختلف چاپ شد. چون نزديك به فصل تعطيلا ت هستيم فكر مي كنم چاپ مداوم اين گونه مطالب بسيار كارساز باشد.يك شهروند

كارگراني كه نان شب ندارند
در خبري اخيراً آمده بود كه براي تمامي كاركنان و كارمندان دولت مبلغ ۰۰۰/۱۰۰ تومان پاداش و عيدي پرداخت مي شود» و حال مي خواستم سوال كنم كه اين پاداش و عيدي طبقه مظلوم و زحمتكش كارگر چه مي شود؟ آيا طبقه كارگر مستحق دريافت چنين پاداشي نيستند؟ آيا طبقه كارگر در ايام سخت و طاقت فرساي اين مرز و بوم شركت نداشته اند؟ پس اين است جواب اين همه ايثار و از خود گذشتگي ؟ آيا طبقه كارگر جزو مردم و ملت اين كشور نيستند؟ آيا خدا و خلق خدا را خوش مي آيد كه اين طبقه را از مزايا و امكانات حداقل ساقط كرد؟تبعيض تا كي؟يوسف پور

مسؤول كنترل و مبارزه با گراني ها كيست؟
هر زمان كه كالا  و يا كالا هايي در جامعه گران مي شود هر يك از مسؤولا ن و دستگاه ها، دستگاه ديگري را مسؤول كنترل گراني و مبارزه با اين موضوع مي دانند بالا خره مسؤول در اين رابطه كيست؟ علي زماني از تهران 

با آموزشگاه هاي متخلف برخورد قاطع شود
طي سال هاي اخير شاهد گسترش و پديد آمدن آموزشگاه ها در سطح كشور بوده ايم و در اين زمينه بسياري از اين مراكز اقدام به كلا هبرداري و تخلف كرده اند، دولت جلوي ايجاد اين گونه مراكز را بگيرد.
يك دانش آموز

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
بازارچه لوازم التحرير
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |