پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۱
تخم مرغ، غذايي كامل اما كم مصرف در ايران!
مطالعات اخير نشان داده است كه با وجود مقدار بالاي كلسترول در زرده تخم مرغ، ميزان جذب آن از اين ماده غذايي بسيار پايين است
دكتر فريد رزم گيري 
تخم مرغ از جمله موادغذايي است كه در مقايسه با ساير مواد مورد استفاده در تغذيه انسان از ارزش بيولوژيكي بالايي برخوردار است. يك تخم مرغ بزرگ ۷۱ كيلو كالري انرژي دارد و در عين حال تعداد زيادي از ويتامين ها و عناصر ضروري مورد نياز بدن را فراهم مي كند. اين ماده غذايي به دليل داشتن اسيدهاي آمينه مورد نياز بدن پس از شير مادر در رتبه دوم قرار داشته و استفاده از آن در رژيم غذايي كودكان امري كاملا ضروري است. علاوه بر آن غذاي مناسبي براي كودكان و نوجوانان، مادران باردار و ورزشكاران به حساب مي آيد.
تخم مرغ يكي از عالي ترين منابع پروتئيني است كه به عنوان استاندارد براي سنجش كيفيت ساير منابع پروتئيني مدنظر قرار مي گيرد و بخش مهمي از يك غذاي كامل را تشكيل مي دهد. به طوري كه بر اساس شاخص كانادا يك تخم مرغ بزرگ ۵۰ گرمي شامل مواد زير است:
انرژي: ۷۱ كيلو كالري 
پروتئين: ۶ گرم 
چربي: ۶/۴ گرم 
اسيدهاي چرب غير اشباع: ۸/۰ گرم 
كلسترول: ۱۹۰ ميلي گرم 
كربوهيدرات ها: ۵/۰ گرم 
ويتامين۹:A %
ويتامين۸: D%
ويتامين۰۱:E%
ريبوفلاوين:۱۴ %
نياسين: ۷%
ويتامين۶۲ :B%
فولات: ۱۵%
ويتامين۹۲۱۲: B%
اسيدپانتوتنيك: ۱۵%
كلسيم: ۲%
فسفر: ۶۵%
منيزيم: ۲%
آهن: ۴%
روي: ۵%
وجود ۱۵ نوع ويتامين و ماده معدني و نيز ۱۱ ماده مغذي ضروري، خود حاكي از ضرورت مصرف مستمر تخم مرغ و ارزش بالاي تغذيه اي آن است. تخم مرغ منبع بسيار خوب ويتامين هاي گروهB و به خصوص فولات است.
تحقيقات مختلف نشان داده اند كه چنانچه مادران قبل از شروع حاملگي يا در طول چند هفته اول حاملگي، مقادير كافي از منابع كافي فولات بهره مند شوند، احتمال بروز ضايعات عصبي در آنها به حداقل مي رسد.
زرده تخم مرغ تامين كننده كاروتنوئيدهاي مورد نياز بدن است. در صورت كمبود اين مواد، عوارضي همچون آب مرواريد و نارسايي هاي مربوط به بينايي بروز مي كند.
علاوه بر آن، تخم مرغ منبع بسيار خوب ويتامين هايD وK و كولين است كه ماده آخر به عنوان ماده مغذي ضروري، نقش بسيار مهمي را در رشد و توسعه سلول هاي عصبي ايفا مي كند و در بهبود افراد نقش ويژه اي دارد. يك تخم مرغ بزرگ نصف نياز روزانه يك فرد را به كولين تامين مي كند.
آيا تخم مرغ مي تواند در جلوگيري از عارضه «كوري» موثر باشد؟
نارسايي و ضعف شبكيه يكي از دلايل نابينايي است كه در سنين بالا بروز مي كند. اين حالت هنگامي رخ مي دهد كه منطقه حساس به نور شبكيه تخريب شود. تحقيقات مختلف نشان مي دهد كه آنتي اكسيدان هاي موثري كه در زرده تخم مرغ وجود دارند، مي توانند در جلوگيري از اين عارضه موثر باشند. براي اين عارضه هيچ درماني وجود ندارد، ولي ويتامين ها و مواد معدني و به خصوص آنتي اكسيدان هايي كه به فراواني در زرده تخم مرغ، ميوه و سبزيجات يافت مي شوند، مي توانند بروز اين عارضه را كاهش دهند. كاروتنوئيدها تركيباتي هستند كه به نظر مي رسد در اين رابطه بسيار موثر باشند. كاروتنوئيدها در مقادير بالا در بافت چشم يافت مي شوند و به عنوان آنتي اكسيدان عمل مي كنند. لوتئين و گزانتين، كاروتنوئيدهايي اند كه ساختار رنگدانه هاي شبكيه را تشكيل مي دهند. زرده تخم مرغ منبع غني اين دو ماده است. براي لوتئين خواص مثبت ديگري هم شناسايي شده است و يكي از اين خواص، عامل جلوگيري كننده گرفتگي سرخرگ هاي بدن است و به اين ترتيب كاهش خطرات قلبي را باعث خواهد شد.
به طور خلاصه لزوم استفاده از كاروتنوئيدها شامل مواد زير است:
(۱)پيش ساز ويتامين: A كاروتنوئيدهاي دريافت شده از طريق غذا تبديل به ويتامينA مي شود كه اين ويتامين جهت حفظ سلامت قواي بينايي، بافت پوششي و مخاطي ضروري است.
(۲) عامل مقابله با صدمات: كاروتنوئيدها با توقف واكنش هاي شيميايي نامطلوب در بدن و مقابله با تاثير تشعشعات خارجي خواص ضدسرطان خود را نشان مي دهند.
(۳) حفظ اعمال حياتي بدن: جهت انجام مناسب فعاليت هاي غشاء سلولي، پروتئين ها، آنزيم ها و حفظ توازن آب در تنفس سلولي 
(۴) نقش موثر در حواس پنجگانه: بدون كاروتنوئيدها قواي بينايي،بويايي و چشايي دچار نقص مي شود.
با مصرف تخم مرغ، حافظه خود را تقويت كنيد
انجمن جهاني علوم، اخيرا كولين را به عنوان ويتاميني كه در تخم مرغ به عنوان يك ماده مغذي ضروري يافت مي شود، مصرفي كرده است. كولين به عنوان ويتامين حافظه شناخته شده است، زيرا اين ماده به عنوان بخش مهمي از يك تركيب انتقال دهنده پيام هاي عصبي (استيل كولين) است. مطالعات اخير نشان مي دهد كه تامين مقادير اضافي كولين در طول دوران حاملگي، نقش مهمي را در رشد و توسعه سلول هاي مغذي ايفا مي كند و توانايي حافظه را در طول زندگي بالاتر مي برد. كولين همچنين در درمان ضعف حافظه در افراد پير موثر است.
ارتباط مصرف تخم مرغ با وضعيت سلامت قلب 
مطابق تحقيقات انجام شده در مركز مطالعاتي  هاروارد، ۱۸هزار زن و مرد تحت سه گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه اول روزانه دو تخم مرغ، گروه دوم يك تخم مرغ و گروه سوم تغذيه بدون تخم مرغ داشتند. نتايج اين تحقيق نشان داد گروهي كه روزانه يك تخم مرغ دريافت كردند، هيچ گونه عارضه يا نارسايي قلبي را نسبت به گروه سوم نشان ندادند.
در مورد گروهي كه روزانه دو عدد تخم مرغ خورده بودند، هيچ گونه تغييري در نسبت كل كلسترول خون به كلسترول خوب ديده نشد. (زيرا با مصرف دو تخم مرغ در روز نسبت كلسترول خوب به كلسترول بد ثابت مي ماند).
كلسترول و تخم مرغ 
كلسترول در ساختمان سلول ها و هورمون هاي بدن نقش اساسي و حياتي را ايفا مي كند و قسمت اعظم كلسترول خون توسط كبد توليد مي شود. غلظت كلسترول موجود در پلاسما ارتباط تنگاتنگي با مصرف مواد غذايي حاوي كلسترول دارد. اين مساله به ويژه در مورد افرد مستعد به افزايش كلسترول خون، يعني افرادي كه از نظر ژنتيكي و ارثي سابقه ابتلا به اين بيماري را دارند، بسيار صادق است.
اما مطالعات اخير نشان داده است كه با وجود مقدار بالاي كلسترول در زرده تخم مرغ، ميزان جذب آن از اين ماده غذايي بسيار پايين است. چرا كه تركيبات ديگر موجود در زرده بر روي جذب كلسترول در مجاري گوارشي تاثير مي گذارد. به اين دليل است كه بسياري از دانشمندان ارتباطي بين ميزان مصرف تخم مرغ با افزايش غلظت كلسترول پيدا نكرده اند.
از اين رو افرادي كه سابقه افزايش كلسترول خون نداشته يا از نظر ژنتيكي نيز مستعد ابتلا به اين بيماري نيستند، مي توانند بدون هيچ گونه نگراني، روزانه ۱ تا ۲ عدد تخم مرغ مصرف كنند. علاوه بر آن، بايد اين نكته را خاطرنشان كرد كه پروتئين موجود در سفيده داراي كيفيتي به مراتب بيشتر از كيفيت پروتئين گوشت و لبنيات است.
جالب توجه آن است كه با وجود مزاياي بسيار تخم مرغ، از لحاظ تغذيه اي و با توجه به اينكه ايران طبق آخرين آمار منتشره از سويFAD و كميسيون بين المللي تخم مرغ، هجدهمين كشور توليدكننده تخم مرغ دنيا است، ولي ميزان مصرف سرانه اين ماده غذايي در كشورمان ۱۳۰ عدد در سال است كه هنوز هم از استانداردهاي بين المللي، فاصله زيادي دارد!
و اين در حالي است كه سه كشور ژاپن، اسپانيا و فرانسه با مصرف سرانه حدود ۳۰۰ عدد تخم مرغ در سال بالاترين ميزان مصرف در جهان و بالطبع كمترين ميزان مرگ و مير در اثر بيماري هاي قلبي- عروقي در بين كشورهاي صنعتي را دارا هستند.

بي دليل شيطنت نمي كنند
كودكان بيش فعال
اين بچه ها به صورت جدي تفاوت هاي فيزيولوژيك با بچه هاي آرام محجوب محبوب دارند
005349.jpg
هر خبري كه در روزنامه درباره كودكان بيش فعال چاپ مي كنيم، خود به خود منتظر ده ها تلفن و فكس و نامه و از اين جور اتفاق هاي مبارك و ميمون مي شويم.
بچه هاي تخس و سرتق و آزاردهنده شايد بيش فعال باشند و يا نه، اما حساسيت به اين ويژگي هاي شخصيتي ويژگي بسياري از پدر و مادرهاي فرهنگدوست و اهل مطالعه است كه به مداقه درباره بچه ها مي پردازند و اطلاع رساني درباره اين موضوع، مثل باقي موضوعات بهداشتي و درماني چنان مختل است كه چاپ دو نوشته كوتاه درباره آن هم براي ما مغتنم شمرده مي شود.
شاداب صفرزاده خسروشاهي 
محققان تفاوت هايي را در مغز كودكاني كه مبتلا به ناراحتي بيش فعالي (هيپراكتيوي) هستند، كشف كرده اند.
دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا در لس آنجلس دريافتند كه مغز اين كودكان در بعضي مناطق كوچكتر بوده و در نقاط ديگر حاوي ماده خاكستري بيشتري است. مطالعات ديگر معتقدند كه ADHD (بيماري هاي بيش فعالي كودكان) در اثر نقص هاي مناطقي از مغز كه «آگاهي» را كنترل مي كنند، به وجود مي آيند. اما مطالعه اخير نشان مي دهد كه در اين كودكان مناطقي كه مسوول كنترل عادت هاي مهيج است، دچار تغييرات ساختاري مي شوند. محققان براي بررسي جزئيات تغييرهايي كه در مغز كودكان رخ مي دهد، به طور همزمان از تكنولوژي اسكن(scan) و آناليزهاي كامپيوتري، استفاده كردندADHD . يك بيماري جدي عادتي است كه طبق تخمين كارشناسان، ۶ درصد از كودكان را شامل مي شود. افراد مبتلا به اين حالت، از لحاظ آگاهي در سطح پاييني قرار داشته و هيجان زده و ناآرام هستند.
علت اين بيماري هنوز مشخص نيست.
تفاوت هاي آشكار
محققان آمريكايي اسكن مغزي ۲۷ كودك مبتلا بهADHD و ۴۶ كودك سالم را بررسي كردند. آنها دريافتند كه در دو ناحيه از مغز اين كودكان كه مبتلا بهADHD بودند كوچكتر از حد طبيعي است: يكي در ناحيه كورتكس پشتيPrefrontal و ديگري در ناحيه قدامي تمپورال درهر طرف مغز. در اسكن اين كودكان مشاهده شد كه ماده خاكستري در ناحيه وسيعي از خلف تمپورال و كورتكس خلفي مغز، به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است. اين يافته ها به محققان كمك مي كند تا نواحي موثر در مغز را براي تجويز داروها، به خصوص داروهاي محرك، شناسايي كنند.
تصوير كامل 
دكتر مارك بريوتز، متخصص روانشناسي كودكان در بيمارستان سلطنتي انگليس عنوان كرد: يافته هاي جديد نشان مي دهد، علتADHD مي تواند فيزيكي باشد. طبق نظر وي، كودكان مبتلا بهADHD داراي فعاليت بيش از حد بوده، هيجان زده هستند و اكثرا تمركز و توجه اندكي دارند و آنچه در اسكن مغزي اين كودكان مشاهده مي شود، تنها تغييرات اندكي است كه نشان مي دهد يا مشكلات كلينيكي به درستي بررسي نشده اند، يا قسمت هايي از مغز در اين بررسي ها ناديده گرفته شده اند. با وجود اين، دكتر بريوتز معتقد است: يافته هاي به دست آمده از اسكن هاي مغزي، افراد را متقاعد مي كند كهADHD يك بيماري واقعي با تظاهرات كلينيكي است كه در قرن بيست و يكم مورد توجه قرار گرفته است. با وجود اين دكتر بريوتز هنوز معتقد است كه تحقيقات بيشتري در اين زمينه لازم است و داشتن نشانه هاي بيماري، تا قبل از بررسي اسكن هاي مغزي، دليل قطعي وجود بيماري نيست.

چرا مردم اين همه گرفتار ديابت مي شوند
كشور آلمان برنامه اي براي مقابله با بيماري ها عرضه داشت كه به افراد مبتلا به ديابت و فشار خون حق قانوني مي داد تا درباره چگونگي برخورد با بيماري خود آموزشي دقيق ببينند
فاطمه علا قه مند- قسمت دوم 
اندكي پيشگيري 
اطلاع از شيوه اي كه عضلات ما گلوكز را به كار مي گيرند مي تواند سرنخ ديگري براي جست وجوي درماني براي اين بيماري باشد. محققان دانشگاه اسكاتلند كشف آنزيمي را گزارش داده اند كه قند خود را تنظيم مي كند. هم زمان با تمرينات ورزشي به خصوص در طول فعاليت هاي مداوم از قبيل راه رفتن سريع، شنا، دوچرخه سواري عضلات ما نسبت به انسولين حساس تر مي شوند. برخلاف آنان كه در برابر انسولين مقاومت دارند اين گروه اسكاتلندي دريافته اند كه در طول تمرينات ورزشي آنزيمي كه به نامLKBI شناخته شده است به سوي آنزيم ديگر به نامAmpk مي رود تا جذب گلوكز و اسيدهاي چرب را از خون در عضلات نشانه گرفته و آنها را مبدل به انرژي سازد، اين كشف به توصيف اين مطلب كمك مي كند كه چگونه ورزش نه تنها قندخون را كاهش مي دهد بلكه شخص را نيز لاغر كرده و از احتمال مبتلا شدن وي به ديابت از نوع دوم هم مي كاهد.
اين تيم عقيده دارند شايد اين كشف امكان توليد دارويي را فراهم آورد كه از تمرينات ورزشي تقليد كند ولي مي گويند چنين چيزي هرگز نمي تواند جايگزين حركات واقعي فيزيكي شود و يادآور شده اند: «ما هرگز نخواهيم گفت به جاي تغيير شيوه زندگي خود دارو بخوريد ولي اين كار براي افرادي كه انجام حركات ورزشي يا تغيير شيوه زندگي براي آنان امكان پذير نيست موثر است.»
برنامه هاي گسترده پيشگيري از بيماري ها، ارزان تمام نمي شود ولي هزينه هيچ كاري انجام ندادن، بيشتر خواهد بود. يكي از پزشكان آمريكايي در كاليفرنيا مي گويد: «اگر هم اكنون از اين بيماري پيشگيري نكنيم شماري عظيم از ديابتي هاي نوع دوم داريم كه مجبور خواهيم شد براي آنان ماليات بپردازيم.»هم زمان با از دست دادن نيروي كار در آمريكا تعداد بيشتري از افراد براي درمان به خدمات عمومي مراجعه مي كنند كه تعداد رو به افزايش اين بيماران تكان دهنده است.
راه هايي براي كاستن از هزينه ها وجود دارد. لازم نيست اصول تغذيه بهتر يا چگونگي استفاده از گلوكومتر (دستگاه اندازه گيري قندخون) را يك پزشك آموزش بدهد. پرستاران، متخصصان تغذيه و مربيان آموزش ديابت مي توانند نقش كليدي داشته باشند. خبرگان مي گويند: مهم است به اجتماعاتي دسترسي داشته باشيم كه بيشترين صدمات را از ديابت خورده اند و در تمام مدت تفاوت فرهنگ ها را نيز مدنظر قرار دهيم.
رئيس برنامه كنترل و پيشگيري ديابت از كاليفرنيا مي گويد: «نمي توان با دادن يك نوع رژيم غذايي به همه مشكل بيماران را حل كرد، مردم غذايي را مي خورند كه با آن بزرگ شده اند، پس مجبوريد سعي كنيد به آنان همان رژيمي را بدهيد كه مايلند در برنامه غذايي خود داشته باشند ولي تغييراتي را نيز ايجاد كنيد تا چربي ها را پايين آورده و كربوهيدارت ها را معتدل سازد.»
هيلاري كارول و خانواده اش اين آموزش ها را از حفظ كرده اند. زماني كه هيلاري هنوز در بيمارستان بود به كمپ مخصوص ديابتي ها مي رفت تا چگونگي كنترل قند خود را بياموزد و شيوه غذا خوردن خود را تغيير داده و فعاليت هاي جسماني خود را بالا ببرد. پدر و مادرش براي او دوچرخه اي خريدند كه هر روز يك ساعت با آن پا مي زد. او اكنون ۱۱كيلو وزن كم كرده و ميزان قند او ثابت شده بود. مادرش مي گويد: «قبل از تشخيص بيماري او خوشحال بود كه تنها بنشيند و با عروسك هايش بازي كند، من فكر مي كردم او بسيار آرام است ولي اكنون كه قند او را كنترل مي كنيم فعال تر شده است.» هيلاري اكنون ۱۱ سال دارد و مسووليت زندگي خود را بر عهده دارد. براي به دست گرفتن كنترل ديابت ما نيز شايد مجبور به اين كار شويم.
بدن به خودش اعلام جنگ مي دهد
زماني كه متخصصان بهداشت در مورد رشد اپيدمي ديابت گفت وگو مي كنند معمولا به ديابت از نوع دوم نظر دارند ولي اين بدان معنا نيست كه ديابت نوع اول كه ۵ ميليون از ساكنان جهان را مبتلا ساخته بيشتر و بهتر تحت كنترل است. در حالي كه هر دو گونه ديابت، رابطه ميان انسولين و قندخون را در نظر دارند، تفاوت هاي عمده اي در پيشرفت بيماري و درمان آن نيز وجود دارد. مشخصه كليدي آن است كه ديابت نوع دوم توانايي به كارگيري انسولين بدن را ندارد در حاليكه ديابت نوع اول، بيماري سيستم ايمني خودكار است كه به سلول هاي جزاير پانكراس كه مولد انسولين هستند حمله مي كنند.
ديابت از نوع اول آمادگي قبلي ژنتيكي قوي دارد ولي نمي گويد چرا مردم دچار آن مي شوند. محققان عقيده دارند كه محيط زيست نيز اين بيماري را نشانه مي گيرد. اولين مظنون، عفونت هاي ويروسي نظير ويروسيCoxsackie B است. اين نظريه مي گويد سيستم ايمني براي دفع عفونت ويروسي تحريك شده و سپس به سلول هاي جزاير كوچك پانكراس متوجه مي شود زيرا قسمتي از سلول هاي سطح آن مشابه ويروس است. يك مرتبه ۹۰ درصد از سلول هاي جزاير كوچك پانكراس از بين مي روند و ديگر بدن قادر نيست ميزان قندخون را تنظيم كند و در بيمار علايم اوليه ديابت ظهور مي كند. در اين مرحله بيمار براي زنده ماندن نياز به تزريق انسولين دارد، به لحاظ وخيم بودن ديابت نوع اول، اين بيماري حتي با تزريق انسولين نيز خسارت سنگيني از بيمار مي گيرد. مثلا در ۵۵ سالگي ۳۵ درصد از قرباني ها از سكته قلبي درگذشته اند. ناراحتي هاي كليه نيز نزد اين بيماران رايج است و بعد از گذشت ۱۵ سال ۸۰ درصد افراد از ديابت نوع اول متحمل آسيب هاي چشمي خاصي شده اند. به همين دليل است كه در ديابتي هاي نوع اول بايد به سابقه آنها توجه كرد. خبر خوب آن است كه اكنون درمان هاي بهتر، به اضافه انسولين موثرتر و آزمايش هاي دقيق تر قندخون و اختراعات جديد براي مراحل بحراني وجود دارد. چيزي كه مايه اميدواري است تلاش هاي جاري براي پايان دادن به عوارض جانبي ديابت است. گري كلمين ۵۰ ساله كه داراي كليه هاي پيوندي است، از ۶ سالگي كه بيماري او تشخيص داده شده بيشتر بينايي خود را از دست داده است. امروز او يكي از ۳۰۰ بيمار ديابتي در سراسر جهان است كه به او سلول هاي جزاير پانكراس را پيوند زده اند. از ۶ سالگي تاكنون اين نخستين بار است كه نيازي به تزريق انسولين ندارد و مي گويد: اين سفري شگفت آور بوده و بسياري از دوستان بسيار عزيز من با ديابت از نوع اول تا اين حد موفق نبوده و در جواني در ۳۰ يا ۴۰ سالگي از بين رفته اند.
در دانشگاه ميامي پزشكان تكنيكي را كه توسط پزشكان كانادايي قابل بهره برداري شده و به نام پروتكل ادموند شناخته شده دنبال مي كنند. در اين روش سلول هاي جزاير پانكراس به كبد، جايي كه فرآورده هاي خوني را ساخته و توليد انسولين مي كنند پيوند زده مي شوند. تلاش قبلي در پيوند اين جزاير فقط در ۸ مورد موفق بوده ولي با اين متد جديد ۸۹ درصد بيماران بعد از ۳ سال شروع به توليد انسولين مي كنند. ولي فوايد «توليد انسولين از نو در بدن» مواجه با مشكلات بالقوه اي است كه از مصرف داروهاي بازدارنده سيستم ايمني به وجود مي آيد كه بايد جبران شود. تكنيك قديمي تر، پيوند تمام لوزالمعده به كليه در افرادي است كه به ناراحتي كليه يا ناراحتي مرگبار هيپوگليسمي (افت قند) دچار هستند و اطلاعي از آن ندارند.
اين پيوند مركب درصد بسيار موفقي داشته است و ۸۰ درصد بيماران بعد از ۱۰ سال زنده مانده اند ولي اين كار به دليل كمبود اندام هاي اهدا شده رواج چنداني ندارد.
محققان در حال بررسي امكاناتي نظير تغيير سلول هاي پايه جنين به شمار نامحدودي از سلول هاي مولد انسولين هستند. با به كارگيري سلول هاي پايه بزرگسالان كه از مغز استخوان يا كبد يا بافت پانكراس خود بيمار گرفته شده نيز همين كار را انجام مي دهند. برخي ديگر سعي دارند سلول هاي جزاير پانكراس را از خوك هايي كه اصلاح نژادي شده اند و يا حتي از ماهي هايي كه براي توليد انسولين مهندسي ژنتيك شده اند بگيرند. محققان عقيده دارند ديابت نوع اول را در موش ها معالجه كرده اند ولي هنوز مجبورند آن موفقيت را براي بشر امروز ترجمه كنند، اگرچه اميدوارند كه به زودي آزمايشات را شروع كنند.
معالجه واقعي ممكن است هنوز دست نيافتني باشد ولي همان گونه كه دانشمندان اين بيماري پيچيده را بررسي مي كنند به ايجاد درمان هاي موثرتري نيز دست مي يابند. با در نظر گرفتن نگراني هاي جدي كه ديابتي هاي نوع اول با آن مواجه اند مي توان گفت اين معالجات به اين زودي ها كافي نخواهد بود.

اسيد و رفتار
مشكلات رفتاري، مخصوصا در كودكان و نوجوانان، نكته اي است مهم و از دغدغه هاي هميشگي والدين است. بنابراين شايد يكي از تمركزهاي اصلي محققان بر روي رفع اين مساله است.
محققان عقيده دارند استفاده از اسيدهاي چرب موجود در مواد غذايي مختلف، باعث مرتفع شدن مشكلات رفتاري مي شود. در اين تحقيق، به اين نتيجه رسيده اند كه مشكلات رفتاري كودكان مبتلا به مشكلات متعدد، مثل كودكان «بيش فعال ؛» گوشه گير و... پس از مصرف اسيدهاي چرب بهبود مي يابد.
محققان مركز پزشكي آكسفورد، تحقيق خود را بر روي مبتلايان بهADHD كه دانش آموزان يكي از مدارس ايرلند شمالي بودند به مدت سه ماه متمركز كرده و آنها را تحت رژيم غذايي با مصرف اسيدهاي چرب مفيد قرار دادند. پس از سه ماه؛ تغييرات مهمي در آنها ايجاد شد. كودكاني كه از مشكلات رفتاري مثل اضطراب و پريشاني، بيش فعالي، كمرويي بيش از حد و گوشه گيري رنج مي بردند؛ به طرز چشمگيري تغيير كرده و رفتارهاي آنها تعديل شد. از طرفي: اين مراقبت تغذيه، در كودكان مبتلا به مشكلات گفتاري، نيز نتايج مثبتي داشت و به آنها كمك كرد تا قواي تكلم خود را تا حدودي زيادي تقويت كنند.
بر طبق نظر اين محققان، «اسيدهاي چرب مفيد» موجود در اين رژيم غذايي، اثر مستقيم بر روي مغز آنها داشته و باعث برطرف شدن مشكلات رفتاري آنها شده است. آنها معتقدند اسيدهاي چرب مفيد در بسياري از مواد غذايي مخصوصا غذاهاي دريايي وجود دارد. استفاده از خوراك هاي دريايي مانند انواع ماهي هاي چرب و همراه آنها استفاده از سبزي هاي پهن برگ مثل كلم، كاهو،اسفناج توصيه شده و يكي از راه هاي كمك به «كودكان مبتلا به مشكلات رفتاري»(ADHD) است. ... سلامت باشيد...
مهتاب صفرزاده خسروشاهي 
كارشناس علوم و صنايع غذايي 
BBC News.com:منبع

معتادان تزريقي و خطر ايدز
بر اساس مطالعات انجام شده در كشور حداقل نزديك به ۱۳۷ هزار معتاد از روش اعتياد تزريقي استفاده مي كنندكه بيانگر خطر جدي بروز همه گيري ايدز در كشورمان است. افرادي كه براي تزريق مواد مخدر از سوزن سرنگ مشترك استفاده مي كنند شديدا در معرض ابتلا به عفونت ايدز قرار دارند. برپايه گزارش وزارت بهداشت، شيوع بالاي رفتارهاي پرخطر جنسي در معتادان تزريقي و گرايش به فحشا براي تامين هزينه مواد، احتمال انتقال ويروس ايدز از طريق معتادان تزريقي و شركاي جنسي آنها با ساير افراد جامعه را جدي مي كند؛ بنابراين خطر شيوع ايدز در معتادان تزريقي فقط محدود به خودشان نيست بلكه آلودگي ابتلا به شركاي جنسي و فرزندان آنها و در نهايت با ساير گروه هاي اجتماعي گسترش خواهد يافت.

افراد سيگاري و سينوزيت
كشيدن سيگار افراد را مستعد ابتلا به سينوزيت مي كند. به گفته دكتر فخاري، سينوس ها چهار جفت فضا و حفره توخالي حاوي هوا در داخل ضخامت استخوان هاي صورت و جمجمه هستند كه با يك لايه موكوس پوشيده شده اند. هر عاملي كه سبب انسداد منافذ خروجي سينوس ها شود، عفونت را به دنبال دارد و سيگار كشيدن يكي از اين عوامل است. همچنين شيرجه زدن در آب بدون اينكه فرد سوراخ هاي بيني را مسدود كند، يكي از ديگر مسايلي است كه سبب ابتلا مي شود.
اين متخصص مصرف آب پرتقال، گرم و مرطوب كردن محيط استراحت و شست و شوي روزانه بيني با سرم فيزيولوژيك را در تسريع بهبودي سينوزيت مفيد دانست.

جهان و كمبود شديد خون
بر اساس گزارش كارشناسان يك كنفرانس بين المللي در پكن، جهان با كمبود شديد خون براي انتقال روبه رو شده است. بنابراين به يك همفكري جهاني براي ترغيب مردم به اهداي آن نياز دارد. به گزارش روزنامه خليج تايمز و به گفته مسوول بخش امنيت انتقال خون صليب سرخ، مردم به دليل كمبود خون در سطح جهان، جان خود را از دست خواهند داد. در جريان اين كنفرانس پنج روزه كه براي كشف راه هاي اعطاي خون و ترغيب مردم به اين امر تشكيل شده، ۶۰ درصد خون هاي اهدايي از كشورهاي توسعه يافته و تنها ۴۰ درصد آن از كشورهاي در حال توسعه تهيه شده است.
اين در حالي است كه ۸۰ درصد جمعيت جهان در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي كنند.

ايرانيان و هزينه هاي دندانپزشكي
هر خانواده ايراني براي هر فرد، ساليانه بين ۵۰ تا صدهزار تومان هزينه دندانپزشكي مي پردازد. به اعتقاد دكتر علي يزداني، بين وضعيت اقتصادي مردم با سلامت دهان و دندان آنان رابطه مستقيمي وجود دارد. هزينه دندانپزشكي در تمام دنيا از جمله در ايران بالا بوده كه مهم ترين اقدام براي كاهش اين هزينه ها، آموزش با هدف پيشگيري از بيماري هاي دهان و دندان به افراد است. در برخي كشورهاي پيشرفته تقبل هزينه هاي دندانپزشكي توسط دولت تجربه اي شكست خورده است و نبايد اين تجربه غلط در كشور ما نيز تكرار شود و بهتر است كه به جاي سرمايه گذاري به منظور ارايه خدمات دندانپزشكي از طريق بيمه ها، اين سرمايه گذاري به بخش آموزش هاي مسقيم و غيرمستقيم به ويژه از طريق رسانه هاي گروهي سوق پيدا كند.

سم زدايي از معتادان
موارد درمان اعتياد موادمخدر شامل سم زدايي موفقيت آميز، احيا كردن و برخي مواقع متادن است. بيمار ممكن است احساس درد مغزي و فيزيكي داشته باشد كه سعي در تحمل آن دارد. يك تكنيك تازه سم زدايي كه بيهوشي عمومي را تشكيل مي دهد، از دوز بالايي كه مخالف داروي آرام بخش است، استفاده مي كند به نحوي كه سم زدايي را به طور فشرده در شش ساعت انجام مي دهد. بر اساس پژوهشي كه در اين رابطه بر روي ۲۰ بيمار انجام شده، همه آنها به طور موفقيت آميزي سم زدايي شده بودند و هيچ حادثه بيهوشي زيان آوري براي آنها رخ نداد و هيچ نشانه اي از دگرگوني هاي هموديناميكي و برگشت ديده نشده است. در نتيجه سم زدايي اعتياد موادمخدر طبق قواعد سم زدايي يك امر منحصر به فرد است.

ارزيابي سلامتي مردم تهران
وضعيت سلامتي مردم مناطق بيست و دوگانه تهران برحسب جنسيت، تحصيلات و منطقه مسكوني در قالب يك مطالعه جمعيت مورد بررسي قرار گرفت. بر اساس اين پژوهش، ارزيابي افرد از سلامتي خود با افزايش سطح تحصيلات بهتر شده به طوري كه در هر دو جنس، افراد داراي تحصيلات عالي سلامت خود را بهتر از افراد با تحصيلات متوسطه و آنها نيز بهتر از افراد با تحصيلات ابتدايي يا بيسواد گزارش شده است. در اين پژوهش، زنان در كل سلامتي خود را بدتر از مردان ارزيابي كرده اند؛ اما اكثريت افراد سلامتي خود را در حد «خوب» ارزيابي كرده اند؛ در حالي كه از گروه مورد مطالعه تنها ۵/۱۴ درصد سلامتي خود را «عالي» گزارش كرده اند كه بيشتر آنها در گروه هاي سني جوان قرار دارند.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
عكاس خانه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  عكاس خانه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |