پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۱
شهرداري موافق برگزاري نيست
نمايشگاه خودرو در هاله اي از ابهام
احتمالا  امسال با شركت ۴۰ كشور و نزديك به ۱۵۰۰ شركت خارجي تعداد بازديد كنندگان از نمايشگاه خودرو به يك ميليون نفر نزديك شود
005316.jpg
شركت هاي خدمات نمايشگاهي به دليل بازديدكنندگان اندك از ديد شهرداري مجاز به برگزاري نمايشگاه نفت وگاز است، اما در مورد نمايشگاه خودرو هنوز توافقي صورت نگرفته است 
عكس : هادي مختاريان 
سعيده امين
محل دايمي نمايشگاه بين المللي در تهران اينك آخرين ماه هاي دو دهه فعاليت فرهنگي و اقتصادي خود را سپري مي كند.
محل دايمي نمايشگاه بين المللي به مساحت ۷۰ هزار متر مربع در دل شهر تهران سالهاست كه زمزمه خاموشي حيات خود را از زبان مسوولان شهري كشور مي شنود. اين محل با ۴۶ سالن و واحدهاي اداري و غير اداري شاهد آخرين چانه زني هاي مقامات شهري و بازرگاني براي انتقال نمايشگاه به نقاط كم ترافيك و كم تردد شهر بوده است.
و حالا غير از نمايشگاه بين المللي كتاب كه مستقيما به دستور رياست جمهوري در همين مكان برگزار مي شود اميدي به برگزاري نمايشگاه ديگري در اين محل وجود ندارد.
نمايشگاه خودرو و نفت و گاز علي رغم برنامه ريزي هاي قبلي كه قرار بود هر دو در ارديبهشت ماه امسال برگزارشود به اواخر خرداد و يا اوايل تيرماه موكول شد.
تبليغ و تحديد
چند روز قبل بر روي تلكس خبرگزاري ها خبر پرطمطراق برگزاري ششمين نمايشگاه خودرو منتشر شد. باتوجه به تحولات اخير در فرايند توليد و واردات خودرو در كشور برگزاري نمايشگاه خودرو از اهميت قابل ملاحظه اي برخوردار است. از طرفي بازديد بيش از ۷۰۰ هزارشهروند از نمايشگاه خودرو در سال گذشته احتمال استقبال بيشتر از اين نمايشگاه را در سال جديد قابل پيش بيني ساخته است.
اعلام حضور ۴۰ كشور اروپايي و آسيايي و ۷۰۰ شركت داخلي در اين نمايشگاه روزهاي پر رونقي را براي متوليان برگزاري اين دوره نويد مي داد.
اما ناگهان منابع آگاه از به عقب افتادن زمان برگزاري نمايشگاه خودرو از ارديبهشت ماه به تير ماه خبر دادند. در حالي كه گمان آن مي رفت كه علت برگزار نشدن اين نمايشگاه عدم توافق شهرداري و وزارت بازرگاني بوده است. مديرعامل شركت بازرگاني ايدرو اعلام كرد كه علت تعويق زمان برگزاري نمايشگاه خودرو، تقارن آن با نمايشگاه بين المللي كتاب و احيانا مطبوعات بوده است. اين در حالي است كه برگزاري نمايشگاه بين المللي نفت وگاز نيز به علت همزماني بانمايشگاه كتاب به زمان ديگري موكول شد. ماجراي نمايشگاه فروش بهاره كه در آستانه سال ۸۳ ميان شهرداري و مجمع صنفي انجمن صنوف و توليد لباس و پوشاك نشان از يك نبرد پنهان براي انتقال محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي به نقطه خلوت تري از تهران دارد.
استثناهاي شهرداري
وقتي قرار شد كه ۵ و ۶ ارديبهشت ماه امسال نمايشگاه خودرو كه پيش بيني مي شد استقبال قابل توجهي از بازديدكنندگان را به همراه داشته باشد برگزار نشود، روشن شد كه تصميم شهرداري تهران براي انتقال محل نمايشگاه ها و كاهش ترافيك منطقه اي از تهران تقريبا برگشت ناپذير است. البته شهرداري تهران با دادن امتياز فرهنگي به نمايشگاه كتاب به توصيه رئيس جمهور اجازه داد تا براي آخرين بار نمايشگاه كتاب در اين محل برگزار شود.
از طرفي نمايشگاه خودرو به شرط شكسته شدن به دو بخش خودرو و قطعات و موتور سيكلت و قطعات به زمان ديگر موكول شد.
جوادي مدير عامل شركت نمايشگاهي ايدرو مي گويد: مذاكرات اوليه با هماهنگي نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي كشور صورت گرفته و قرار بر اين است كه علاوه بر دو بخش شدن اين نمايشگاه زمان بازديد از شب به روز موكول شد.
اگرچه محمد تقوي مدير عامل سازمان ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران و نماينده تام الاختيار شهردار تهران در امور نمايشگاه از تصميم برگشت ناپذير شهرداري براي توقف فعاليت نمايشگاه بين المللي تهران خبر داد، اما به نظر مي رسد كه توافق ديگري ميان شهرداري و صنايع خودروسازي در كشور براي برگزاري نمايشگاه خودرو صورت بگيرد.
تقوي مي گويد:« سياست شهرداري ممانعت از برگزاري نمايشگاه هاي پر بيننده در محل دايمي نمايشگاه تهران است تا از بار ترافيكي آن منطقه كاسته شود.»
وي در مورد برگزاري پوشاك بهاره گفت: «در رابطه با نمايشگاه فروش بهاره به جهت شكستن و كمك به اقتصاد مصرف كنندگان به درخواست وزارت بازرگاني، شهرداري اجازه تا داد تا فروش  بهاره براي آخرين بار درنمايشگاه برگزار شود.»
به گفته وي بخش عمده فروش بهاره در مصلاي تهران برگزار شد تا با تاييد كارشناسان، مشكل ترافيك منطقه حل شود.
وي افزود:«اما درمورد نمايشگاه كتاب باتوجه به توجه شهرداري و شوراي شهر به مقوله كتاب مقرر شد اينبار هم استثنائا براي آخرين بار نمايشگاه كتاب با تمهيداتي درمحل دايمي نمايشگاه هاي تهران برگزار شود.»
وي مجددا تاكيد كرد كه شركت هاي خدمات نمايشگاهي به دليل بازديدكنندگان اندك از ديد شهرداري مجاز به برگزاري نمايشگاه نفت وگاز است، اما در مورد نمايشگاه خودرو هنوز توافقي صورت نگرفته است.
البته شايد شهرداري با پيشنهاد وزارت بازرگاني براي دو بخشي كردن نمايشگاه خودرو موافقت كرده و استثنائا براي آخرين بار اجازه برگزاري نمايشگاه خودرو را بدهد .
ضرر استراتژيك
از ۶ ماه قبل يك شركت نمايشگاهي كه عموما متصدي برگزاري نمايشگاه هاي خودرو در ايران است، طي فراخواني از شركت هاي خودروسازي و قطعات داخل و خارج كشور زمينه يك رقابت رودر رو را ميان شركت داخلي و خارجي خودروسازي فراهم مي كند. ۴۰ كشور خارجي و ۷۰۰ شركت داخلي دعوت مي شوند تا در مساحت حدود ۵۰ هزار متر مربع توليدات خود را به نمايش بگذارند.
اما امسال تفاوتي با سال قبل دارد. امسال اگر نمايشگاه خودرو برگزار شود به دو بخش خودرو و قطعات و موتور سيكلت ، دوچرخه و قطعات تقسيم مي شود.
مهندس جوادي مدير عامل شركت نمايشگاهي ايدرو مي گويد:« هزينه زيادي صرف تبليغات ، مكاتبه و ديدار با برخي از شركت هاي دعوت شونده صرف شده است و تمام برنامه ها اين طور پيش مي رفت كه نمايشگاه در روز ۶ ارديبهشت برگزار شود، اما ناگهان شهردار اعلام كرد كه به جاي نمايشگاه خودرو و نفت وگاز نمايشگاه كتاب برگزار مي شود.»
به گفته وي همه برنامه ريزي ها به هم مي ريزد، چند شركت خارجي از جمله يك شركت تايواني انصراف مي دهند. اثرات منفي از نظر استراتژيك و وجهه كشور در ميان كشورها بوجود آمد.
البته وي در تلاش است تا با رايزني با اين چند شركت انصراف دهنده، آنان را براي شركت دوباره در نمايشگاه ترغيب كند. وي منتظر است تا تاريخ نهايي نمايشگاه اعلام شده و درنهايت خودروهايي كه در گمرك متوقف شده اند راه نمايشگاه  را در پيش بگيرند.

شرايطي كه خودروهاي وارداتي بايد داشته باشند
فقط اين خودروها مجاز هستند
005319.jpg
مهرداد مشايخي
ماجراي واردات خودرو كم كم به داستاني دنباله دار، يكنواخت و كسالت بار تبديل مي شود. داستاني كه ديگر خيلي از توليدكننده ها و دلال هاي ماشين آن را باور نمي كنند، حتي اگر وزرا تاكيد كنند دو هفته ديگر خودروهاي خارجي وارد مي شوند، باز هم كسي جدي نمي گيرد. اما حتي اگر آئين نامه واردات خودرو به اجرا در بيايد، بازهم هر خودرويي مجاز نيست وارد كشور شود.
در حال حاضر چندين مدل از «بي ام و» و «تويوتا» از طرف سازمان محيط زيست و موسسه استاندارد براي ورود به ايران مجاز شناخته شده اند و سه مدل از اتومبيل « لادا» هم براي ورود تحت بررسي است. علت محدوديت ورود هم اين است كه سازمان محيط زيست تصميم گرفته است از ورود خودرويي كه استاندارد لازم و شرايط زيست محيطي مناسب را ندارد جلوگيري كند. روال كار به اين شكل است نمايندگان شركت هاي خارجي كه قصد واردات خودرو را دارند بايد مدارك آزمايش هاي معتبري كه روي اتومبيل هاي مورد نظر انجام شده را به سازمان محيط زيست و موسسه استاندارد ارايه كنند. مسوولان محيط زيست مي  گويند اين مدارك بررسي مي شود و اگرتاييد شد، آزمايش هاي داخلي وقتي انجام مي شود كه اتومبيل وارد شده باشد. در واقع نمايندگان اين شركت ها مدارك آزمايشگاهي را ارايه مي كنند كه استاندارد «يورو>II را تاييد كند. دكتر حجت معاون سازمان محيط زيست مي گويد:« در حال حاضر استاندارد يوروII مناسب ومورد تاييد است. اوانژكتوري بودن موتور را يكي از شرايط لازم خودروي وارداتي مي داند. شرط ديگري كه خودروي وارداتي بايد داشته باشد، داشتن مبدل شيميايي است. اين مبدل كه به روي خودرو نصب مي شود آلودگي هايي كه به صورت گاز از ماشين خارج مي شود و از هر فيلتري عبور مي كند را رفع مي كند. به اين شكل كه تركيب گاز خطرناك را با تغييرات شيميايي به گازي كم خطر تبديل مي كند مثلاCO به ۲ COتبديل مي شود. دكتر حجت مي گويد در حال حاضردر كارخانه هاي داخلي اين مبدل روي اتومبيل ها نصب مي شود، اما نصب آن در ايران به نسبت اروپا خيلي با تاخير اتفاق افتاده است. اروپا حدودا ۱۵ سال است كه اين مبدل را به كار گرفته است اما در ايران حدود ۲ سال است كه وارد شده . علت آن هم وجود سرب در بنزين ايران است، چرا كه سرب باعث خرابي اين دستگاه مبدل مي شده است. از اوايل سال ۸۱ كه سرب از بنزين ايران حذف شد مبدل شيميايي گازهاي خطرناك به خودروهاي توليد داخل اضافه شد.
به نظر دكتر حجت اگر اين دستگاه كه كمتر از صدهزار تومان خرج براي كارخانه بر مي  دارد، به درستي روي خودرو نصب شود، جلوي ورود حدود ۸۰ تا۹۰ درصد گازهاي خطرناك را مي  گيرد.
به جز اينكه خودروي وارداتي بايد توليد شده در همان سال باشد،يكي ديگر از شرايط هم اين است كه خودروي مورد نظر نبايد ديزلي باشد. در حالي كه سالهاست توليد و استفاده از خودروهاي ديزلي در اروپا رواج پيدا كرده و به نظر نمي رسد اين خودروها مشكل زيست محيطي داشته باشند. ممنوعيت ورود اين خودرو عجيب به نظر مي رسد. اما يوسف حجت مي گويد: علت ممنوعيت واردات خودروهاي ديزلي، گازوئيل آلوده ماست وگرنه اين خودروها مشكلي ندارند. گازوئيل موجود در پمپ هاي داخل از نوع نامرغوبي است و آلودگي ايجاد مي كند طوري كه ما تلاش داريم همين اتوبوس ها، ميني بوس ها و خودروهاي عمومي ديزلي داخل شهرها راهم گازسوز كنيم.
نو كه آمد به بازار...
در اين بين به نظر مي رسد كه به وجه اصلي منفعت واردات خودرو چندان توجهي نمي شود و اين وجه بلاتكليف مانده است. خيلي از كارشناسان و سازمان هايي كه به واردات خودرو اصرار دارند، معتقدند كه چرخه واردات خودروهاي خارجي و خارج كردن خودروهاي فرسوده مي  تواند تاثير مثبتي بر ترافيك و آلودگي محيط زيست بگذارد و در رفع آنها موثر باشد. از طرف ديگر گروه خودروسازي سايپا هم پيش دستي كرده و داوطلبانه دست به اين كار زده است. با اين وجود طرح جايگزيني خودروهاي وارداتي با خودروهاي فرسوده هم مانند مجوز واردات خودرو بلاتكليف مانده است. مسوولان سازمان محيط زيست معتقدند كه اگرچه واردات خودرو تهديد هايي را براي وضعيت خودروسازان و احتمالا اقتصاد كشور در پي خواهد داشت ، اما اگر طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده از لايه هاي پيچ در پيچ قانون خلاصي پيدا كند تمام تهديدها به فرصت تبديل مي شود. در حال حاضر نحوه جمع آوري خودروهاي فرسوده و هزينه آنها ومبلغ پرداختي به صاحبان آنها مورد اختلاف است. به هر حال اگرچه هنوز تير خلاص ممنوعيت واردات خودرو زده نشده است اما شركت هاي ايرتويا، ايران و شرق و نورياني، نمايندگان تويوتا، لادا ، بي ام و، خود را آماده وارد كردن محصولات اين كارخانه ها كرده اند و لحظه اي موعود را انتظار مي كشند؛ انتظاري كه در آن با بسياري از شهروندان شريك اند.

در برزيل اتفاق افتاد
ديواركشي دور محله شرورها
گروه هاي حقوق بشر و شهردار ريودوژانيرو، طرح دولت برزيل براي محصور كردن دو محله فقيرنشين اين شهر را با ديواري به ارتفاع ۳ متر، به شدت محكوم كردند.
به گزارش بي.بي.سي، مقامات برزيلي در پي وقوع درگيري هاي شديد آخر هفته گذشته كه به كشته شدن ۸ نفراز جمله دو مامور پليس انجاميد، تصميم گرفتند اين طرح را اجرا كنند. اين درگيري ها ميان گروه هاي مختلف قاچاقچيان مواد مخدر و پليس روي داده بود.
لوئيز پائول كانده، قائم مقام فرماندار ايالتي گفت: ساخت ديوار بايد فورا آغاز شود.
اما سازمان عفو بين الملل احداث ديوار را مجازات مردم بي گناه توصيف كرده و آن را اقدامي بي نتيجه دانسته است. يك گروه ديگر مدافع حقوق بشر به نام «عدالت جهاني» نيز ساختن حصار را به وجود آوردن يك «آپارتايد اجتماعي» خوانده است كه مقامات برزيلي به جاي سرمايه گذاري بر روي گروه هاي اجتماعي فقير به آن روي آورده اند.
اما مقامات ايالت ريو عقيده دارند ديوار مورد نظر به نيروهاي امنيتي در كنترل دو محله فقيرنشين و پرمساله شهر ياري خواهد رساند. اين دو محله «روسينها» و «ويديگال» نام دارند و پس از درگيري اخير، در هر لحظه ۱۲۰۰ مامور پليس در آنها به گشت زني مشغولند.
به نظر مي رسد قاچاقچيان محله ويديگال در صدد هستند كنترل تجارت مواد مخدر و اسلحه را در كشور به دست آورند.
قائم مقام فرماندار ايالت گفته است: ساختن ديوار، خشونت را متوقف نمي كند اما گستره آن را محدود مي كند.
محله روسين ها حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعيت دارد و يكي از بزرگ ترين حلبي آبادهاي آمريكاي لاتين است. اين محله و محله ويديگال در مجاورت ثروتمندترين منطقه ريودوژانيرو و معروف ترين سواحل آن قرار دارند. اوضاع اين مناطق تا همين اواخر نسبتا آرام بود، جهانگردان به راحتي رفت و آمد مي كردند و اقتصاد محلي در حال رشد بود.
اما به گزارش رسانه هاي محلي، ميهمانان هتل ها در شب هاي اخير از ديدن خطوط نوراني ناشي از تيراندازي شبانه در آسمان شب حيرت زده شده اند.
سزار مائيا، شهردار ريودوژانيرو نيز طرح احداث ديوار در اطراف محلات فقيرنشين شهر را «باورنكردني» خواند. او گفت: انگار مي خواهند يك جور پارك ويژه قاچاق كوكائين و مواد مخدر ايجاد كنند.
در اين حال قائم مقام فرماندار ايالت گفت اين ديوار مي تواند با حفاظت از جنگل ها در برابر گسترش بي رويه حلبي آبادها، نقش ارزشمندي نيز در حفظ محيط زيست ايفا كند.
پليس عقيده دارد حدود ۴۰گانگستر مسلح، در درگيري هاي اخير از طريق ورود به مناطق جنگلي حاشيه محلات فقيرنشين، از تعقيب ماموران گريخته اند.

رقابت ميان متكديان زن ومرد
ظاهرا جشن هاي برابري زنان ومردان به شهرهاي ديگرايران نيز سرايت كرده است. در شهر مشهد مسابقه جدي ميان متكديان زن و مرد برقرار شده است و تاكنون از ۴۰۰ متكدي حرفه اي كه در شهرشناسايي شده اند، ۳۵ درصد آنان را زنان تشكيل مي دهند.
سيد جلال فياضي در گفت وگويي با ايرنا يادآور مي شود: ۵۰ درصد متكديان در اين شهر را كساني تشكيل مي دهند كه درايام نوروز و طي زمان پيك رفت و آمد زائر و مسافر به اين شهر سفر مي  كنند.
از طرفي ۷۵ درصد زنان متكدي نيز بي سواد و ۹۰ درصد مقابل انواع مواد مخدر و ۹۰ درصد بي سرپرست هستند.
وي مي گويد: زنان و مردان متكدي قبلا در نوانخانه نگهداري  مي شوند اما هم اينك اين افراد تفكيك شده و در دو مركز (طبيعت افشين) زنان و مردان نگهداري مي شوند.

۳۰ درصد عادي
به هر حال اختلاف طبقاتي هم روي فقط در جيب پر پول و كم پول وجود ندارد سايز لباس آدم ها هم وجه تمايز آنهاست.
اما از قرار معلوم تنها ۱۶ درصد مردم دچار سوء تغذيه هستند و ۴ درصد آنها اضافه وزن دارند و از اين ميان تنها ۳۰ درصد مردم داراي وزن مناسب هستند. فرهنگ درست تغذيه از جمله آن مسايلي است كه چه در قشر مرفه جامعه و چه در قشر آسيب پذير جامعه به سختي يافت مي شود به همين دليل است كه حتي در اقشار مرفه جامعه هم سوء تغذيه مشاهده مي شود.
پزشكيان وزير بهداشت نيز گفت: بايد با كارهاي كارشناسي لازم از وقوع بيماري هاي ناشي از مواد غذايي نامناسب جلوگيري كنيم.
وي گفت: آمارها نشان مي دهد كه زندگي چيزي نيست جز درست غذا خوردن و اين وظيفه مسوولان است كه آگاهي هاي لازم را به مردم بدهند.
در كل دنيا ۱۷۰ ميليون نفر سوء تغذيه دارند و ۳ ميليون كودك زير ۵ سال به دليل سوء تغذيه مي ميرند.

يك وبلاگ آزاد!
نبرد ميان وبلاگ نويسان و متصديان فرهنگي كشور بر سر مرز آزادي وبلاگ هنوز پايان نيافته است.
به اعتقاد بلاگرها: در وبلاگ هر شخص با آزادي كامل و با عنوان مجازي مي نويسد و ماهيت وبلاگ به آزاد بودنش است وگرنه وبلاگ معني پيدا نمي كند.
امير عظمتي كه يك وبلاگ نويس در گفت وگو با ايسنا معتقد است در اين برهه از زمان وبلاگ ها خيلي تخصصي تر شده اند و وبلاگ هايي كه به صورت بي معنا و فقط براي وقت گذراني وجود داشت، كمتر شده است.
اين در حالي است كه به دلايل نه چندان نامعلوم پرشين بلاگ كه يكي از بزرگ ترين وب سايت هاي بلاگ است قبلا از طريق شركت مخابرات مسدود شده است.

مواظب لنت ترمزها باشيد
استفاده بيش از حد معمول از پدال ترمز به خصوص در سرازيري ها و يا حركت  با ترمز دستي بالا موجب داغ شدن لنت هاي ترمز مي شود.
در ابتدا بوي سوختگي لنت به مشام مي رسد بعد ترمز به اصطلاح چوب مي كند يعني زير پاسفت مي شود و حالت معمولي خود را از دست مي دهد و كارايي آن كاهش مي يابد به گونه اي كه در صورت ادامه، ترمز نمي گيرد و بعد خودتان تصور كنيد كه چه مي شود به همين دليل در سرازيري ها و شيب هاي تند علاوه بر اينكه نبايد دنده را خلاص كرد بايد با دنده سنگين هم حركت كرد.
همچنين درهنگام حركت از درگير نبودن احتمالي لنت ها با ديسك  چرخ اطمينان حاصل كنيد و همچنين از خواباندن ترمز دستي اگر بوي لنت احساس كرديد.
بعد ازدقايقي توقف و خاموش كردن ماشين دوباره به راه خودتان ادامه دهيد.

خطر اعتياد در ادارات دولتي
به نظر مي رسد ادارات دولتي از جمله محيط هاي لازم براي اجراي طرح هاي پيشگيري از اعتياد است به همين دليل است كه سازمان بهزيستي كشور با همكاري ستاد مبارزه با مواد مخدر، اجلاس راهبردي پيشگيري از اعتياد را در محيط هاي كار به منظور آشنايي بيشتر مديران ارشد نظام با آخرين وضعيت مواد مخدر، سوانح، امكانات، تهديدها و فرصت هاي موجود برگزار كرد.
روساي سازمان بهزيستي و ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرده اند كه نظر به شاغل بودن تعدادي از مصرف كنندگان مواد مخدر در كشور، لزوم پرداختن به پيشگيري از اعتياد در محيط كار بيش از پيش نمايان مي شود و اگر پيشگيري صورت نگيرد بيم آن مي رود كه در سال هاي آينده بخش عظيمي از سرمايه هاي مادي و انساني كشور از بين برود.

مانور زلزله در مهدكودك ها
ظاهرا متصديان مديريت بحران كشور به تكاپو افتاده اند تا براي پيشگيري از صدمات زلزله آموزش را از مهدكودك ها شروع كنند.
به همين دليل مانور پيشگيري از صدمات ناشي از زلزله قرار است تا ۲۸ ارديبهشت ماه سال جاري در مهدكودك هاي تهران برگزار شود.
مجيد ترابي در گفت وگو با ايسنا يادآور شد: اين مانور مقدمه اي براي شروع آموزش مديريت بحران در مهدكودك ها جهت آموزش به كودكان، مديران و مسوولان مهدها است.
قرار است اين طرح به صورت پايلوت در ۲۰ مهدكودك ۴ منطقه شمال، غرب، شرق و جنوب شهر تهران برگزار شود.
مقرر شده تا در پارك هاي اين مناطق با هماهنگي شهرداري، آموزش هاي مربوط به مديران و كودكان ارايه شود.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
درمانگاه
عكاس خانه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  عكاس خانه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |