پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۱ - Apr 15, 2004
رئيس جمهوري در مراسم افتتاح سيمان دشتستان:
هنوز از سرمايه گذاري خارجي خوب استفاده نكرده ايم
گروه اقتصادي: در سال ۸۲ ، ۲۷ هزار جواز تأسيس واحد صنعتي صادر شده است كه با سرمايه اي بالغ بر ۴۰۰ ميليارد ريال حدود ۸۰۰ هزار شغل جديد در اين بخش ايجاد مي شود.
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور ديروز در مراسم افتتاح كارخانه سيمان دشتستان در بوشهر افزود: رشد دو درصدي جواز تأسيس ۵۰۰ درصدي سرمايه گذاري و ۷/۱۳ درصدي اشتغال از دست آوردهاي دولت در سال ۸۲ است. وي منطقه عسلويه در جنوب استان بوشهر را قلب اقتصاد كشور خواند و تأكيد كرد. هنوز نتوانسته ايم از سرمايه گذاري خارجي خوب بهره برداري كنيم و با تصويب قانون سرمايه گذاري خارجي و رشدي كه در اين زمينه رخ داد و رفع موانع و ثبات كشور سرمايه گذاري خارجي در كشور در حال رشد است. در حال حاضر ۴۵ طرح با سرمايه گذاري خارجي به مبلغ يك هزار و ۸۷۱ ميليون دلار تصويب شده است.
در اين مراسم اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن نيز در سخناني با اشاره به قانون حداكثر استفاده از توان داخلي در ساخت طرح ها گفت: بيش از ۸۰ درصد كارخانه سيمان دشتستان بوشهر در داخل كشور انجام شده است.
اين كارخانه با ظرفيت اسمي روزانه ۳ هزار تن و ۴۹۰ ميليارد ريال سرمايه گذاري ريالي و ۲۰ ميليون دلار سرمايه گذاري ارزي ساخته شده است.
اين كارخانه ۳۲۰ فرصت شغلي مستقيم و هزار فرصت شغلي غيرمستقيم در منطقه ايجاد مي كند.
آقاي خاتمي همچنين ابراز اميدواري كرد كه در مدت يك سال باقي مانده شاهد پيشرفت هاي بيشتر باشيم. وي افزود: خيلي دلم مي خواهد قدرت را به لطف خداوند واگذار كنم و هيچ وقت هم دلبسته به قدرت نبوده ام، قدرتي كه شما به دست ما داديد اگر نتوانستيم آن جور كه خواست شما بوده، انجام دهيم هم به خدا پناه مي بريم و هم معذرت مي خواهيم، ولي همت و نيت اين بود كه خدمت شود و فكر مي كنم كه ملت قدردان هم مي تواند قضاوت كند كه آ يا در اين زمينه واقعا قصد و نيت خيري بوده است يا نه؟خاتمي با اشاره به افتتاح سد «رئيس علي» در سال ۸۴، نيز گفت: اگر در واقع به يك معنا شروع كارم را با عرض سلام خدمت مردم بوشهر آغاز كردم، اجازه بدهيد با افتتاح سد هميشه قهرمان تاريخ ايران (رئيس علي) با قدرت خداحافظي كنم.

مديرعامل شركت صادرات گاز كشور:
به خريداران گاز ،فرصت هاي بيشتري براي سرمايه گذاري مي دهيم
004908.jpg
گروه اقتصادي: ركن الدين جوادي مديرعامل شركت صادرات گاز ايران ديروز در جمع خبرنگاران حاضر شد تا در مورد برگزاري نخستين همايش بين الملل صادرات گاز ايران سخن گويد ولي اكثر سئوالات در مورد مذاكرات و توافق هاي اخير ايران با كشورهاي علاقه مند به واردات گاز از ايران بود كه وي پاسخ به برخي از اين سئوالات را به بعد و قطعي شدن مذاكرات موكول كرد.
به گفته وي براي صادرات گاز به دليل نبود امكان مشاركت در توليد در ايران با توجه به موانع قانوني تلاش وزارت نفت بر اين سياست استوار شده كه براي جذب خريداران گاز مايع از كشور امكان و فرصت سرمايه گذاري در طرح هاي نفتي به آنان اعطا شود.وي در اين زمينه توضيح داد، در حال حاضر بازار گاز بويژه گاز طبيعي مايع شده كم رونق است و برخي قراردادهاي درازمدت كشورهاي ديگر كه از ايران در اين زمينه پيشگام ترند لغو و يا به تأخير افتاده است.
جوادي تأكيد كرد: به همين دليل و به دليل موانع موجود در راه توسعه صنعت گاز مايع و صادرات گاز كشور با توجه به منافع اقتصادي و نرخ هاي جهاني امتيازاتي براي خريداران گاز طبيعي مايع شده از جمله امكان توسعه برخي حوزه هاي نفتي درنظر گرفته شده است.
وي در اين مصاحبه از هرگونه اظهارنظر در مورد تفاهم هاي ايران و چين براي صادرات گاز طبيعي مايع شده خودداري كرد و به عنوان مسئول صادرات گاز كشور هيچ اظهارنظري نكرد.وي در مورد اظهارات برخي مقامات در اين باره نيز تأكيد كرد كه توضيحات بيشتر را از آن ها بخواهيد، اما تأكيد كرد كه استراتژي كشور توسعه صادرات گاز است.
ايران دومين دارنده منابع گاز طبيعي جهان پس از روسيه است و عليرغم اين توان بالقوه هنوز نقش قابل توجهي در بازار گاز جهان ندارد.
در حال حاضر تنها يك طرح مهم كشور در زمينه صادرات گاز به تركيه عملي شده است.
در حال حاضر دولت تركيه در تلاش است تا قيمت گاز تحويلي از ايران را به سطح نازلي كاهش دهد ولي مديرعامل شركت صادرات گاز ايران اعلام كرد كه هرگونه دعواي حقوقي با تركيه طبق قرارداد به نفع ايران خاتمه خواهد يافت.
شركت صادرات گاز ايران اميدوار است تا با برگزاري كنفرانس بين المللي صادرات گاز ايران فرصت هاي بيشتري براي سرمايه گذاري در اين زمينه در كشور فراهم شود.
تركيه سندي ندارد
وزير نفت نيز در حاشيه جلسه ديروز هيأت دولت، با بيان اينكه خبر گاز روسيه ارزان تر از گاز صادراتي ايران نيست، گفت: تركيه درخصوص كيفيت و قيمت گاز صادراتي ايران سندي دراختيار ندارد و فقط تقاضاي كاهش قيمت را دارد.
زنگنه افزود: در قرارداد موجود بين ايران و تركيه سازوكار داوري پيش بيني شده است. طبق قرارداد، كاهش يا افزايش قيمت امكان پذير است اما بايد مستند به اسناد و مدارك باشد. در ماه هاي اخير موج ديگري از اظهارات مقام هاي تركيه براي كاهش قيمت گاز وارداتي از ايران آغاز شده است.
زنگنه همچنين گفت: ايران پيشنهاد خود را براي احداث خط لوله بصره - آبادان به طرف عراقي داده و در اين زمينه بحث هاي فني آن تمام شده است.

در جلسه ديروز هيأت دولت
قيمت خريد تضميني برنج تعيين شد
004911.jpg
گروه اقتصادي: هيات دولت ديروز در جلسه اي كه در غياب سيد محمد خاتمي رييس جمهور و به رياست دكتر عارف معاون اول تشكيل شد، قيمت انواع برنج توليد داخل براي سال زراعي ۸۳ را تعيين كرد.
براساس اين مصوبه هر كيلوگرم برنج خزر، فجر و ساحل ۵۵۰۰ ريال، برنج ندا و نعمت ۴۶۰۰ ريال، برنج سپيدرود ۴۷۵۰ ريال و برنج آمل ۲ و ۳، چرام و ياسوج ۳۸۵۰ ريال تعيين شد كه اين ميزان بر مبناي ده درصد شكستگي عرف محلي است و به نسبت افزايش ميزان شكستگي از ۴۵ تا ۵۵ ريال از اين نرخ ها كاسته مي شود.
براساس مصوبه دولت كاهش شكستگي موجب افزايش قيمت ها و جايزه از ۷۰ تا ۸۰ ريال مي گردد.
حداكثر شكستگي قابل قبول ۱۵ درصد و حداقل شكستگي براي پرداخت جايزه ۷ درصد تعيين شده است.
در جلسه ديروز همچنين آيين نامه اجرايي بند خ تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۸۳ كل كشور؛ براساس اين آيين نامه واردات گندم بايستي از كشورهايي كه ورود غلات با تشخيص و مجوز وزارت جهاد كشاورزي مجاز مي باشد، انجام پذيرد.
گندم وارداتي حداقل مي بايست شرايط كيفي گندم وارداتي توسط دولت را دارا باشد.
همچنين لايحه حمايت از سامانه هاي حمل و نقل ريلي درون شهري نيز تصويب شد؛ براساس اين لايحه شهرداري هاي شهرهاي بالاي پانصد هزار نفر جمعيت موظفند نسبت به تهيه طرح جامع حمل و نقل و ترافيك اقدام نمايند و در شهرهاي بالاي يك ميليون نفر جمعيت انجام مطالعات امكان سنجي سامانه حمل و نقل ريلي درون شهري بر مبناي طرح جامع حمل و نقل ترافيك مصوب الزامي است. مرجمع تصويب مطالعات شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور است.
قيمت تضميني پيله تر نيز در اين جلسه تصويب شد، براين اساس در سال زراعي ۱۳۸۳-۱۳۸۲؛ قيمت خريد تضميني هر كيلوگرم پيله  تر در سال زراعي ۸۳-۸۲ معادل بيست و نه هزار و دويست ريال تعيين شد.

شركت مخابرات اعلام كرد:
درصورت درخواست متقاضيان كل مبلغ ثبت نام تلفن همراه بازپرداخت مي شود
004905.jpg
گروه اقتصادي: شركت مخابرات كل مبلغ ۴۴۰ هزار تومان پيش خريد سيمكارت تلفن همراه را درصورت درخواست متقاضيان سه ماه پس از زمان ثبت نام به آنان مسترد خواهد كرد.يك مقام آگاه ديروز به خبرنگار ما گفت: اين اقدام با تصويب هيات مديره و تاييد وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات عملي مي شود و هزينه عمليات ثبت نام كه پيش از اين به ميزان يازده هزار تومان اعلام شده بود و قرار بود از مبلغ كل ثبت نام كسر شود از محل ديگري تامين خواهد شد.
اين مقام آگاه با تاكيد بر اينكه شركت مخابرات قصد دارد در حداقل زمان سيمكارت هاي ثبت نام كنندگان را واگذار كند اعلام كرد كه قرعه كشي براي تعيين اولويت  واگذاري در روز ۲۷ ارديبهشت ماه آينده انجام مي شود و پس از قرعه كشي نحوه واگذاري سيم كارت ها اعلام خواهد شد.
۳۵ ميليون خط تلفن همراه
بنا به پيشنهاد وزارت ارتباطات و فناوري به مجلس، درصورت تصويب نمايندگان، تا پايان برنامه چهارم توسعه ۳۵ ميليون خط تلفن همراه با همكاري بخش خصوصي و دولتي و ۵۰ ميليون خط تلفن ثابت به متقاضيان ارائه مي شود.

دولت به تحقق ۲۲۰۰ ميليارد تومان درآمد خصوصي سازي خوشبين است
گروه اقتصادي: مهدي كرباسيان معاون كل وزير امور اقتصادي و دارايي كه از اوايل سال بر جديت دولت براي خصوصي سازي و تحقق درآمد ۲۲۰۰ ميليارد تومان پيش بيني شده در بودجه سال جاري تاكيد كرده است.
وي كه اين روزها به دليل بروز شايعه استعفا و يا بركناري احتمالي طهماسب مظاهري از مقام وزارت اقتصادي و دارايي نيز درمورد تداوم برنامه هاي اين وزارت تا پايان كار دولت فعلي در شرايط دشواري قرار گرفته بود با خاتمه اين بحران بر جديت دولت در برنامه خصوصي سازي تاكيد كرد و گفت:  زمينه لازم براي واگذاري شركت هاي دولتي فراهم شده است و از ابتداي سال تاكنون وكالت واگذاري برخي از شركت هاي وابسته به وزارتخانه هاي، نيرو، راه و ترابري، جهاد كشاورزي و صنايع و معادن اخذ شده است و راه واگذاري آن ها هموار شده است.
وي علاوه بر اين درمورد واگذاري سهام بانك ها و بيمه هاي دولتي در نيمه اول سال جاري براساس برنامه وزارت امور اقتصادي و دارايي ابراز ترديد كرد و گفت: هنوز لايحه خصوصي سازي بانك ها و بيمه ها در كميسيون هاي تخصصي مجمع رسيدگي نشده و بعيد است تا پيش از خرداد امسال در مجمع به تصويب برسد.
وي گفت: درحال حاضر ۴ بانك و ۳ بيمه دولتي تقاضاي پذيرش خود را به شوراي بورس ارائه كرده اند.

گفت وگوي امروز
ترميم كابينه
گروه اقتصادي: در روزهاي اخير موضعگيري هايي در خصوص تغيير بعضي از وزراي كابينه به منظور ترميم آن مطرح شده است . با محمد طبيبيان اقتصاددان در مورد ضرورت ياعدم ضرورت اين اقدام گفت و گو كرده ايم.
***
* تغيير وزراي اقتصادي كابينه با توجه به باقي ماندن يك سال از دولت آقاي خاتمي چه تاثيري بر ادامه روند فعاليت هاي اقتصادي كشور خواهد داشت؟
- به نظر من در شرايط موجود اتفاقي در خصوص تغيير اين وزراء رخ نخواهدداد و شايد هيچ اثر اساسي و قابل پيش بيني از اين تغيير و تحول قابل تصور نباشد اگر دولت فعلي طوري بود كه دولت بعدي در تداوم همين دولت عمل مي كرد و كساني كه بعدا مي آمدند با همين اعضاي كابينه كار مي كردند مي گفتيم اين تغيير يكسال زود تر اتفاق افتاده و افرادي به كار گمارده مي شوند كه بعدها نيز ادامه كار خواهند داد ولي چون اين موضوع نيز مشخص نيست بنابراين كساني كه مي خواهند اين كار را بر عهده بگيرند فقط براي مدت يكسال مي توانند فعاليت كنند و تا اين افراد به محيط كاري آشنا شوند ممكن است كه سال به پايان رسيده و كمكي به دولت و كشور نيز ننمايند.
* با توجه به عملكرد وزراي اقتصادي كشور تغيير اين وزيران چه تاثيري در ادامه روند فعاليت هاي اقتصادي خواهد داشت؟
- انجام اين كار ممكن است تاثير چندان چشمگير مثبت يا منفي را در پي نداشته باشد و داشتن تاثير مثبت از اين تغيير بعيد به نظر مي رسد و شايد كندي بيشتري در مراحل انجام كار دستگاهها ايجاد شود و وزير و معاونان جديد كه آمده اند تا خود را با مختصات تازه تثبيت كنند نيازمند سپري شدن مدت زماني خواهند بود. عملكرد وزراي اقتصادي كشور را تاييد يا نفي نمي كنم و به وزير امور اقتصادي و دارايي نمره بدي نمي دهم چرا كه در جميع جهات و با شرايطي كه موجود بوده اگر بخواهيم منصفانه قضاوت كنيم بايد گفت سعي خود را كرده است و اگر هم موفقيت بيشتري را نيز بدست نياورده است بايد مقداري به محيط كلي موجود توجه كرد كه قيودي را به كاركرد مديران تحميل مي كند. در صورت روي كار آمدن رئيس جمهور جديد مجموعه جديدي آغاز به كار مي كند كه بايد منتظر انتخابات بعدي بود.
* در صورت انجام اين تغييرات منافع يا مضار آن چگونه خواهد بود؟
نمي توانم بگويم مضار انجام اين كار بيشتر است و اما آنچه مي توان گفت اين است كه منافعي نيز در انجام اين كار نمي بينم و به صورت عمومي و در اين مقطع اين منافع قابل تصور نيست گر چه ممكن است براي دولت و سيستم سياسي اين منافع مشخص باشد اما ما به عنوان ناظران بيروني اين منافع را نمي بينيم.مصلحت در انجام اين تغييرات در كابينه در صورت تغيير دولت فعلي و روي كار آمدن دولت جديد نيز از آنجا كه وزيران براي دوره اي چند ساله انتخاب مي شوند بستگي به نظر دولت بعدي خواهد داشت و چون وزيران چند سالي براي فعاليت زمان دارند مي توان اين موضوع را توجيه كرد.

اظهارات رئيس كل بانك مركزي در مورد بدهي هاي كشور ، تورم و ميزان نقدينگي
گروه اقتصادي: ابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي كه همواره از گفتگو با خبرنگاران پرهيز مي كند ديروز پس از جلسه هيات دولت در محاصره خبرنگاران سه مساله سهم اقتصاد كشور را تشريح كرد.
وي در مورد بدهي هاي دولت تاكيد كرد، كه بدهي هاي خارجي كنترل شده است و دارايي هاي ارزي كشور در سطح قابل قبول از نظر بين المللي قرار دارد و تشكلي در اين زمينه وجود ندارد.وي در مورد آثار تورمي انتشار اسكناسهاي دو هزار توماني نيز كه بحث جمع آوري آن ها در هفته هاي اخير بالا گرفته بود از دستور كار منتقدان خارج شده است گفت: انتشار اين اسكناس ها براي تسهيل مبادلات پولي مردم است و تاثيري در حجم پول و تورم ناشي از آن ندارد. وي تاكيد كرد كه حجم پول كشور همان است كه قبلا از انتشار بود.وي علاوه بر اين خاطر نشان كرد.براي جلوگيري از زيان ناشي از تغيير نرخ دلار،  جايگزيني منابع دلاري بانك مركزي به صورت يورو سال ها پيش از اين آغاز شده است.
شيباني در ادامه در مورد آثار تورمي ناشي از برداشت از حساب ذخيره ارزي و تزريق آن به نظام پولي كشور گفت: برداشت از حساب ذخيره ارزي در طول سال انجام مي شود و تاثير تورمي ناشي از هزينه يكباره آن ايجاد نمي شود. وي تاكيد كرد: تورم در سال گذشته ۶/۱۵ درصد بوده و ۲/۰ درصد از سال ۸۱ كمتر بوده است و ميزان نقدينگي نيز در سال گذشته كاهش داشته است كه كنترل نقدينگي يكي از موفقيت هاي سال گذشته دولت است.وي همچنين از تصويب ايجاد صرافي توسط بانك ها در شوراي پول و اعتبار خبر داد.

كروبي:
بررسي لايحه برنامه چهارم توسعه از پنجم ارديبهشت آغاز مي شود
گروه اقتصادي: رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: بررسي لايحه برنامه چهارم توسعه در صحن علني مجلس از روز شنبه پنجم ارديبهشت ماه آغاز مي شود.
به گزارش خبرنگار مجلس همشهري، كروبي ديروز پس از جلسه علني و در جمع خبرنگاران افزود: از اين تاريخ برنامه چهارم در سه شيفت كاري در صحن علني مجلس بررسي مي شود. كار بررسي اين لايحه ۱۰ تا ۱۵ روز در صحن علني مجلس پيش بيني مي شود.
رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه قصد ندارد در قضيه ترميم كابينه دخالت كند، ادامه داد: درصورت معرفي وزير جديد به مجلس بررسي برنامه چهارم توسعه متوقف نخواهد شد.وي ابراز اميدواري كرد: روند استعفاي نمايندگان مجلس پايان پذيرد تا برنامه چهارم توسعه به طور دقيق بررسي و تصويب شود.

بازرسي ها براي جلوگيري از اشتغال اتباع خارجي تشديد مي شود
گروه اقتصادي: وزير كار و امور اجتماعي بر عزم دولت جمهوري اسلامي ايران براي بازگرداندن مهاجرين به كشور تاكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت كار و امور اجتماعي سيد صفدر حسيني وزير كار و امور اجتماعي كه در ديدار با آقاي رودلوبرز كميسارياي عالي پناهندگي سازمان ملل متحد سخن مي گفت با اشاره به حضور بيش از دو دهه مهاجرين به ويژه مهاجرين افغاني و عراقي خاطرنشان ساخت: در حال حاضر شرايط براي بازگشت مهاجرين افغاني فراهم شده و دولت مصمم است اين قانون را به اجرا درآورد.
دكتر حسيني همچنين خاطرنشان ساخت: در صورت بازگشت مهاجرين فرصت هاي شغلي فراواني در اختيار جوانان ايران قرار خواهد گرفت.
در اين ديداركميسارياي عالي پناهندگان خاطرنشان ساخت: بيش از ۵/۱ ميليون نفر از اتباع افغانستان در ايران هستند كه اميدواريم با ثبت نام از مهاجرين و همكاري دولت افغانستان، شرايط بازگشت آنان فراهم شود.

ستاري فر:
لايحه مديريت خدمات كشوري در مجلس هفتم بررسي مي شود
گروه اقتصادي: لايحه مديريت خدمات كشوري كه هدف از تهيه آن از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور براي بهبود و يكسان سازي نظام پرداخت ها و افزايش بهره وري و اصلاح نظام اداري تهيه شده است به احتمال زياد در مجلس هفتم بررسي و تصويب مي شود.
محمد ستاري فر رئيس  سازمان مديريت و برنامه ريزي ديروز پس از جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود: كليات لايحه مديريت خدمات كشوري در شوراي تحول اداري تصويب و در دولت كليات آن تصويب شده است. به گزارش خبرگزاري فارس وي گفت: مقرر شده كميسيون امور اجتماعي با حضور وزراي مشخصي آن را بررسي كنند و دولت مايل است اين لايحه زودتر آماده شود تا تحويل مجلس داده شود. وي در خصوص لايحه رفاه و تامين اجتماعي گفت: هنوز مشخص نشده كدام وزارتخانه در قالب اين لايحه حذف خواهد شد.
وي در خصوص اتمام طرحهاي نيمه تمام افزود: رويكرد اعتبارات عمراني، پايان يافتن پروژه هاي نيمه تمام است و در بودجه ۸۳ نيز با اتمام دو پروژه يك پروژه جديد آغاز خواهد شد.
وي گفت: طي ۶ ماه آينده طرحهاي مهمي از بخشهاي آب و حمل و نقل افتتاح خواهد شد.
وي افزود: سال گذشته گفتيم كشور بيشتر از هشت هزار طرح عمراني نيمه تمام دارد كه براي تمام آنها ۳۵ هزار ميليارد تومان بودجه نياز است ، كه در سال ۸۲ ، ۶ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان هزينه شد و اين رقم كافي نيست.
وي در پايان خاطرنشان كرد : يكي از ادله برداشت ۵/۱ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي همين مساله است .

مشاركت احتمالي لوك اويل در توسعه ميدانهاي نفتي ايران
گروه اقتصادي: معاون امور بين الملل وزارت نفت اعلام كرد: شركت لوك اويل روسيه آمادگي خود را براي حضور در مناقصه طرح توسعه ميدانهاي نفتي آزادگان شمالي، كوشك و حسينيه اعلام كرد.
دكتر نژاد حسينيان با اشاره به اينكه رئيس اين شركت هم اكنون به تهران سفر كرده و سرگرم مذاكره براي گسترش همكاري با شركت ملي نفت ايران است، افزود: لوك اويل در مناقصه ۱۶ بلوك اكتشافي كه اخيرا شركت ملي نفت ايران معرفي كرد حضور دارد و اسناد مربوطه به ۴ بلوك را خريداري كرده است.

امسال در ايران يك ميليون خودرو توليد مي شود
خودروسازان برنامه توليد سال جاري را به وزارت صنايع و معادن ارائه كردند. وزير صنايع و معادن ضمن اعلام مطلب فوق در گفت  و گو با قلم سبز ايران افزود: «خودروسازان در برنامه سال جاري توليد يك ميليون و چند ده هزار خودرو را پيش بيني كرده اند.»
اسحاق جهانگيري، گفت: «فكر مي كنم توليد خودرو تا سقف يك ميليون دستگاه تصويب شود، به اين ترتيب ما ميزان توليد خودرو را چند درصدي كمتر از برنامه خودروسازان خواهيم كرد.» وي ميزان توليد خودرو در سال گذشته را حدود ۷۰۰ هزار دستگاه عنوان كرد و گفت: «رسيدن تيراژ توليد به اين حد يك ركوردشكني بود.»

تغيير زمان پروازها در روز ۲۹ فروردين
گروه اقتصادي: زمان حدود ۲۰ پرواز داخلي و خارجي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران به دليل برگزاري مراسم روز ارتش در روز ۲۹ فروردين تغيير كرده است.
افرادي كه پيش از اين بليت براي سفرهاي روز ۲۹ فروردين تهيه كرده اند براي اطلاع از زمان پرواز خود با دفاتر اين شركت تماس حاصل كنند.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۶,۱۷۰
۱۷,۴۰۰
۴۱,۷۸۹
حق تقدم سايپا
۴۳۳
۷,۱۵۱
۲,۱۶۱,۸۳۷
ايران خودرو
۲۷۹
۵,۸۸۳
۶۵,۸۶۹
بسته بندي پارس
۱۱۸
۲,۴۹۰
۳۲,۶۶۳
لاميران
۱۶۱
۳,۳۹۹
۶۹۰,۴۰۸
معادن روي ايران
۲۷۸
۵,۸۹۷
۱۴,۰۰۰
قند نقش جهان
۱۹۰
۴,۰۸۵
۵۴۶,۰۱۰
نوردالومينيوم
۴۸۵
۱۲,۲۳۹
۵۳۰,۹۱۳
فولادكاويان
۱۲۱
۳,۰۷۴
۱۶۴,۶۲۹
سر .گروه صنايع بهشهر
۳۳۶
۸,۷۵۶
۱۹,۴۶۷
ذغالسنگ نگين
۱,۱۹۱
۳۱,۴۷۵
۵۲,۴۹۲
گاز لوله
۳۰۳
۸,۵۲۲
۱۸۲,۳۰۰
فراوري موادمعدني
۹۷
۲,۷۹۲
۴۵۴,۱۱۶
سر. پتروشيمي
۱۵۳
۴,۵۳۱
۱۲۸,۶۳۱
سر. ساختمان
۳۹۶
۱۲,۴۸۱
۱۴۶,۲۸۳
تراكتورسازي
۵۹۷
۱۹,۷۲۱
۶۷۴,۲۴۲
صنعتي دريايي
۵۲
۱,۸۶۷
۱۳۷,۲۷۶
پلي اكريل ايران
۲۹
۱,۰۶۱
۴۵,۳۰۰
پيام
۲۶۳
۱۰,۲۶۱
۲۹۷,۱۷۱
چادرملو
۱,۵۷۶
۶۱,۸۷۳
۱۸,۳۶۰
سيمان مازندران
۵۱
۲,۱۷۸
۲۰,۶۵۶
ساختمان اصفهان
۱۲۵
۵,۳۷۹
۳۶۷,۱۴۱
كالسيمين
۴۷۹
۲۱,۳۷۶
۳۹,۴۴۰
خدمات انفورماتيك
۱۴۴
۶,۶۸۴
۱۴,۲۹۵,۹۶۲
پتروشيمي اراك
۱۴۴
۶,۸۰۲
۹۳,۸۷۱
صنعتي بهشهر
۶۰
۲,۸۸۸
۳۸,۰۹۰
بهپاك
۱۰۷
۵,۱۵۱
۳۱,۰۸۴
ساسان
۳۴۶
۱۸,۲۹۱
۴۷۷,۵۷۳
زامياد
۳۰
۱,۶۰۱
۳,۱۹۳,۸۳۲
سر. توسعه صنعتي
۱۵۷
۹,۲۲۴
۲۴۳,۶۸۶
سر. معادن وفلزات
۲۸
۱,۶۸۲
۳۷,۸۷۸
شيشه همدان
۱۵۴
۹,۴۰۳
۲۷۰,۳۷۱
پتروشيمي خارك
۵۱
۳,۱۹۴
۹۳,۶۶۸
كف
۷۰
۴,۴۷۴
۲۸,۷۰۲
ريخته گري تراكتور
۱۵۳
۱۰,۳۴۱
۴۷,۴۵۳
پتروشيمي ابادان
۲۷
۱,۸۸۰
۱۰۳,۰۰۵
ابسال
۶۳۶
۴۴,۷۵۷
۲۰,۹۸۶
سيمان شاهرود
۹۶
۶,۷۹۵
۱۵,۱۱۶,۶۷۰
سر. مسكن
۵۵
۴,۴۰۱
۲۸۴,۰۷۲
سر. ملي
۳۷
۲,۹۶۶
۴۱۵,۶۴۰
سر.توس گستر
۴۶
۳,۷۹۲
۲۰,۰۵۸
نسوز آذر
۳۳
۲,۷۵۵
۲۸,۲۲۱
روغن نباتي پارس
۱۵
۱,۴۳۷
۶۶,۴۶۴
فارسيت درود
۷۰
۷,۰۷۵
۳۲۱,۹۱۰
توسعه صنايع بهشهر
۲۴
۲,۶۳۸
۲۷۵,۱۴۷
سر.بوعلي
۲۰۹
۲۴,۷۲۰
۱۲,۳۱۴
نفت بهران
۴
۵۰۷
۷۷,۳۱۰
حق تقدم سر. توسعه صنعتي
۳۰۷
۳۹,۴۹۵
۴۷,۹۹۹
سيمان تهران
۱۸
۲,۳۴۲
۲۷۸,۱۴۴
رينگ سازي مشهد
۴۷
۶,۵۰۴
۲۰,۱۰۶
لنت ترمز
۴۹
۸,۵۹۰
۳۰۸,۴۱۸
بانك كارآفرين
۳۸
۷,۸۲۲
۵۰۸,۷۴۲
سر. بانك ملي
۱۱۰
۲۴,۷۶۹
۲۶,۱۸۶
سيمان هگمتان
۱۱
۲,۶۳۴
۳۵,۹۶۰
مهرام
۱۰
۲,۶۸۶
۲۰,۰۱۰
لاستيك كرمان
۲۷
۹,۰۹۵
۳۸,۰۱۷
پارس دارو
۵
۱,۹۳۱
۲۲,۶۷۱
گلتاش
۵
۲,۶۵۴
۱۱,۷۱۲
پاكسان
۱۲
۶,۴۳۴
۴۲۲,۷۳۶
گروه بهمن (وانت )
۴
۲,۱۸۴
۳۸,۷۲۲
سر. نفت
۸
۴,۶۷۵
۱۵۰,۳۱۴
سر. صنعت ومعدن
۲۵
۱۵,۰۰۱
۱۳۷,۶۵۳
سايپا ديزل
۳۳
۲۵,۰۵۸
۲۰,۱۳۸
سيمان بجنورد
۸
۶,۲۴۸
۴۸,۲۶۱
دارو اسوه
۸
۱۱,۷۰۲
۱۹,۹۷۲
قطعات اتومبيل

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۵۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۸۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۶۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۶۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۵۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۵۳۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۳۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۱۵۶

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |