پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۱ - Apr 15, 2004
ورود بخش خصوصي براي ساخت پاركينگ هاي عمومي
تهران بيش از ۵۰۰ هزار پاركينگ نياز دارد
يكي از مشكلات عمده شهر تهران، تراكم بيش از حد خودروها و كمبود پاركينگ به ويژه در مناطق مركزي و پرازدحام است و مديريت شهري از مدتها پيش براي جبران اين نقيصه، ساخت پاركينگ هاي طبقاتي عمومي را به عنوان راهكاري جهت بهبود وضعيت ترافيك در دستور كار خود قرار داده است.
در همين راستا شوراي اسلامي شهر تهران اخيراً با تصويب لايحه احداث پاركينگ هاي طبقاتي عمومي زمينه را براي ورود بخش خصوصي به پروژه هاي شهري و مشاركت جهت ساماندهي ترافيك به عنوان مهمترين معضل شهري هموار ساخت.
شوراي شهر در مصوبه مذكور به شهرداري اجازه داد تا نسبت به احداث پاركينگ طبقاتي عمومي در ۲ نقطه تهران از جمله خيابان شهيد خدامي (روبروي هتل هما) و خيابان شريعتي (مقابل خيابان ظفر )با سرمايه گذاري بخش خصوصي اقدام كند.
براي اجراي اين دو پروژه، شهرداري به منظور جبران كسري ارزش افزوده كاربري پاركينگ نسبت به ساير كاربري ها، تسهيلاتي تشويقي را جهت احداث طبقات اداري و تجاري براي سرمايه گذار در نظر گرفته است تا هم پاركينگ عمومي موردنياز منطقه تأمين و هم سرمايه گذار از سودي عادلانه برخوردار شود.
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در گفت و گو با خبرنگار ما يكي از معضلات ترافيكي تهران را كم توجهي به بحث توقف خودروها طي سال هاي گذشته مي داند و مي گويد: يك وسيله نقليه بيشتر ساعات شبانه روز را در حال توقف است تا در حال حركت، از اين رو به همان ميزان كه در شبكه معابر بايد تسهيلات براي حركت خودروها ايجاد شود بايد براي توقف آنها نيز تسهيلات فراهم شود.
مهندس كامران حاج نصراللهي مي افزايد: روزانه در برخي نقاط مركزي مانند بازار ۶۰ درصد خودروها ترافيك سرگردان را تشكيل داده و دنبال فضاي پارك مي گردند و اين مسئله باعث تراكم ترافيك و آلودگي هوا مي شود.
به گفته وي، علاوه بر اين هم اكنون فضاي پارك حاشيه اي نيز به طور ناعادلانه توسط كسبه و مغازه داران از اول صبح تا پايان روز مورد استفاده قرار مي گيرد و مشكل ديگر پارك غيرحاشيه اي و پارك هاي عمومي و خارج از سطح سواره رو است و تاكنون حداقل نياز به پاركينگ هاي عمومي تأمين نشده است.
حاج نصراللهي مي افزايد: متأسفانه در دوره هاي گذشته ضوابط شهرداري را در ارتباط با تأمين پاركينگ رعايت نكرده اند. در برخي موارد ۸ يا ۱۰ طبقه پاساژ تجاري ساخته شده ولي فضاي پارك حتي براي كسبه محل درنظر گرفته نشده است.
براساس مطالعات انجام شده، تهران به ۶۰۰ هزار فضاي پارك غيرحاشيه اي نياز دارد ولي تاكنون تنها حدود ۲۴ هزار فضاي پارك در ۳۲۰ تا ۳۳۰ پاركينگ عمومي ايجاد شده است.
به گفته وي، با توجه به اينكه هر پاركينگ عمومي به طور معمول بين ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ فضاي پارك را تأمين مي كند براي تأمين ۶۰۰ هزار فضاي پارك ۳۰۰ تا ۴۰۰ پاركينگ طبقاتي ديگر در مناطق مختلف تهران موردنياز مي باشد.
حاج نصراللهي مصوبه اخير شوراي شهر را در راستاي تشويق بخش خصوصي براي احداث پاركينگ هاي عمومي مي داند و مي گويد بهترين راه اين است كه بخش خصوصي را با ايجاد روش هاي تشويقي به سمت سرمايه گذاري در اين گونه طرح ها سوق دهيم.

ضرورت آگاه سازي عمومي نسبت به جمع آوري اصولي زباله
ساماندهي زباله در كشور ۷۰ سال از دنيا عقب است
004917.jpg
گروه شهري: دكتر عبدلي استاد دانشگاه و عضو شوراي پژوهشي سازمان حفاظت محيط زيست در آستانه روز پاك، با بحراني خواندن وضعيت زباله در ايران گفت: ما در زمينه ساماندهي زباله ۷۰ سال از دنيا عقب هستيم.
اين در حالي است كه در نخستين روز هفته سلامت، معاون محيط زيست شركت ساماندهي مشاغل شهرداري تهران، جمع آوري نامناسب زباله را علت عمده وجود موش در تهران ذكر كرده بود. اين خبر نشان داد كه طرح جمع آوري موش در تهران كه از سال ۱۳۷۸ آغاز شده بود عملا به شكست انجاميده است.
در حال حاضر، اغلب كارشناسان و مسئولان دست اندركار محيط زيست و مسائل زيست محيطي شهر تهران، زباله را يكي از معضلات بزرگ اين شهر پر ازدحام ذكر مي كنند و بر اين نكته تصريح مي كنند كه سلامت شهروندان تهراني در معرض خطرات شناخته و ناشناخته بسياري است كه برخي از آنها ناشي از وضعيت نابسامان زباله در تهران است.
اين كه چگونه و چطور مي توان با اين معضل مقابله كرد و از خطرات آن كاست؟ پرسشي است كه بسياري از شهروندان آشنا به مسائل شهري در پي پاسخ آنند؟
افزايش آگاهي عمومي از طريق آموزش با همياري نهادهايي چون صدا و سيما موردي است كه تقريبا تمام كارشناسان بر آن تاكيد مي كنند.
دكتر عبدلي در اين باره مي گويد: مردم كشور ما براي دفع زباله هنوز همان فرهنگ قديم را دارند و گاه تصور مي كنند اگر زباله را از پنجره خانه يا ماشين به بيرون بيندازند مشكل حل مي شود.
وي با تاكيد بر فرهنگ سازي و اعتمادسازي در ميان شهروندان در خصوص مسئله زباله خاطرنشان ساخت: بايد تلاش كنيم زباله كم توليد شود و اگر توليد شد آنرا بازيافت كنيم.
وي همچنين وجود قانون، مشاركت مردم و نظارت و مديريت سازمانها و ارگان هاي دخيل در امر زباله را تنها راه حل اين معضل مي داند و معتقد است كاهش زباله بايد در سطح ملي و با سياستگذاري كلان محقق شود.
يك كارشناس مسائل شهري نيز درخصوص مشكلات مربوط به زباله به ويژه حمل و نقل زباله و خطرزابودن آن به خبرنگار ما گفت: به رغم تلاشهايي كه تاكنون براي بهبود سيستم حمل و نقل زباله صورت گرفته هنوز كاستي هاي فراواني در اين زمينه به چشم مي خورد كه از آن جمله حمل زباله با كاميونت هاي سر باز است. وي حمل زباله به صورت جمعي و تفكيك نشده را از ديگر موارد خطرزاي سيستم موجود حمل و نقل زباله ذكركرد و افزود: تفكيك زباله ها، افزون بر كاهش خطر بيماري هاي ناشي از آن، از نظر اقتصادي نيز پيامدهاي مطلوبي دارد. با اين همه، مشخص نيست كه چرا به رغم آگاهي مديران شهري، اين مسئله به طور جدي دنبال نمي شود.
وي رعايت نكردن جنبه هاي بهداشتي را از سوي برخي شهروندان در دفع زباله، مشكل دانست كه با آموزش مي توان آن را به حداقل رساند. اما تفكيك نكردن زباله ها بخصوص درآميختگي زباله هاي خطرناك بيمارستاني با زباله هاي خانگي را معضلي برشمرد كه رفع آن تمهيداتي فراتر از آموزش مي طلبد.

شوراي شهر طرحهاي تازه ترافيكي را بررسي مي كند
004920.jpg
رئيس سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: طرحهاي تردد زوج و فرد خودروها، محدوديت تردد خودروهاي تك سرنشين و افزايش محدوده طرح ترافيك در صورت تصويب شوراي شهر در سال جاري به اجرا درمي آيد.
وي افزود: از آن جا كه با كمبود تاكسي در تهران روبه رو هستيم، بر اساس اولين توافق ميان شهرداري تهران و شركت سايپا مقرر شد كه اين شركت ۶۰۰ دستگاه خودرو به همراه راننده به سيستم حمل و نقل عمومي تهران اضافه و به عنوان بخش خصوصي تاكسيراني ايفاي نقش كند.وي همچنين به افزايش تعداد اتوبوسهاي شركت واحد به ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تا سه سال آينده اشاره و تأكيد كرد: ورود اتوبوسهاي گازسوز نيز بايد همگام با احداث ايستگاههاي توزيع سوخت گازطبيعي باشد؛ چرا كه سازمان حفاظت محيط زيست مجوز ورود اتوبوسهاي ديزلي را به شهرداري نمي دهد.

تورم ۲۵ درصدي، افزايش قيمت مسكن را اجتناب نا پذير كرده است
با ادامه شيوه سنتي ساخت و ساز واحدهاي مسكوني، نمي توان قيمت مسكن را كاهش داد.
جواد خوانساري، كارشناس مسكن، در گفت وگو با ايلنا، با اشاره به افزايش ۷۰ درصدي قيمت آهن در كشور گفت: افزايش قيمت سيمان، آهن و سوخت و تورم در كشور در افزايش قيمت مسكن موثر بوده، به طوري كه تورم ۲۵ درصدي در قيمت مسكن را سبب شده است.وي بااشاره به اينكه توليد انبوه به معناي واقعي در كشور وجود ندارد، خاطرنشان كرد: توليد ۵۰۰ تا يك هزار واحد مسكوني به صورت صنعتي در يك سال، مي تواند در كاهش قيمت مسكن موثر باشد؛ اما اين شيوه در كشور ما به هيچ وجه انجام نمي شود.عضو هيات مديره انجمن شركت هاي ساختماني خاطرنشان كرد: شركت هاي انبوه ساز كشور به معناي واقعي انبوه ساز نيستند؛ زيرا شركت هايي كه فقط ۳۰ تا ۴۰ واحد مسكوني را در عرض سال مي سازند انبوه ساز تلقي نمي شوند و در كوتاه مدت نمي توانند واحدهاي زيادي را به صورت صنعتي بسازند.وي وام هاي كم بهره را در انبوه سازي و كاهش قيمت مسكن موثر دانست و افزود: اگر شرايط به گونه اي باشد كه حداكثر ۶۰ تا ۷۰ درصد قيمت مسكن به صورت وام ارائه شود، انبوه سازي مفهوم پيدا مي كند و مي توان به كاهش قيمت مسكن اميدوار بود، در غير اين صورت انبوه سازي در كاهش قيمت مسكن تاثير چنداني نخواهد داشت.

گزارش وضعيت درآمد شهرداري ها در سال ۸۲
بيش از ۸۰ درصد درآمد شهرداري ها از محل عوارض بر ساختمان ها و اراضي، فروش كالا و خدمات، عوارض بر پروانه هاي فروش و تفريحات تامين مي شود.
به گزارش ايسنا، در طول سال هاي ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۰ بيش از ۸۰ درصد درآمدهاي شهرداري ها از منابع فوق تامين شده است و اين در حالي است كه كمترين درآمد شهرداري ها از محل پرداخت هاي وزارت كشور و پرداخت هاي دولتي بوده است.
اين پرداخت ها در سال هاي ۸۰-۱۳۷۱ روند كاهنده نيز داشته و از ۱/۹ درصد به ۰/۸ درصد رسيده است.
در سال هاي اخير شهرداري تهران جهت گيري درآمدي خود را بيشتر معطوف به درآمدهاي ناشي از فروش كالاها و خدمات در مقابل ساير منابع درآمدي كرده است.
شهرداري اصفهان نيز كه در سال ۷۱ بيشترين ميزان درآمد عمومي خود را از محل كمك هاي بلاعوض، هدايا و وام تامين مي كرد در دوره مورد بررسي، تكيه بر عوارض ساختمان ها و اراضي را افزايش داده است، به طوري كه در سال ۸۰، حدود نيمي از درآمدهاي عمومي شهرداري اصفهان از اين محل تامين شده است.
در شهرهاي مشهد، تبريز، اهواز و كرج نيز اين روند دنبال شده است و شهرداري هاي اين شهرها به عوارض بر ساختمان ها و اراضي در سال هاي پاياني دوره با شدت بيشتري متكي شده اند، تنها در شيراز اين سهم از ۵۶ درصد به ۴۰ درصد تنزل يافته است.
ميزان درآمد سرانه شهرداري هاي كل كشور در سال ۸۰، معادل ۳۳۳ هزار ريال بوده است. اين رقم در كلان شهرها از بيشترين ميزان خود در تهران با ۸۷۲ هزار ريال تا كمترين ميزان در كرج ۲۴۳ هزار ريال متغير بوده است. متوسط نرخ رشد درآمدهاي شهرداري ها در دهه مورد بررسي، سالانه ۳۴ درصد بوده است.
بيشترين تغييرات در نرخ رشد انواع منابع كسب درآمد شهرداري ها در سال هاي ۷۱ و ۷۲ ايجاد شده، به نحوي كه درآمدهاي عمومي  شهرداري ها ۴۸ درصد و درآمد سازمان ها و موسسات وابسته ۱۳۱ درصد و مجموع درآمدهاي شهرداري ها ۵۴ درصد رشد داشته است.
كمترين نرخ رشد متوسط درآمدهاي شهرداري ها متعلق به سال هاي ۷۲ تا ۷۸ بوده كه البته اين روند در سال هاي ۷۸ تا ۸۰ مجددا رو به افزايش گذاشته است.

آموزش راهنمايان زن براي گردشگران
مشاور استاندار تهران  گفت : طرح  آموزش  راهنمايان  ايرانگردي  و جهانگردي در استان  تهران  براي  تعدادي  از فارغ  التحصيلان  زن  برگزار خواهد شد.رضوان  نيري ، افزود: دفتر امور بانوان  وزارت  كشور، انجمن  دوستداران  جهانگردي  و كميته  بانوان  دراستان  تهران ، طرح  گردشگري  مبتني  بر آموزش  براي  بانوان  را برگزار خواهند كرد.
وي  اين طرح  را مختص  فارغ  التحصيلان  زن  در رشته هاي  تحصيلي  جغرافيا، تاريخ ، زبان  و باستان  شناسي  اعلام  كرد.
رضوان  نيري  گفت : اين  فارغ  التحصيلان  با مراجعه  به  دبيران  كميته هاي  بانوان  در فرمانداري هاي  استان  تهران  مي توانند در اين  دوره  آموزشي  شركت كنند.
مشاور استاندار، مدت  دوره  آموزشي  را شش  ماه  ذكر و تصريح  كرد: پانزده نفر از اين  فارغ  التحصيلان  پس  از طي  مراحل  آموزش هاي  تخصصي  به  عنوان  راهنمايان  گروه هاي  گردشگري  در سطح  استان  تهران  انجام  وظيفه  خواهند كرد.
دبير كميته  بانوان  استان  تهران ، اجراي  اين  طرح  را نمونه  خوبي  ازهمكاري  بخش هاي  غيردولتي  و دولتي  عنوان  كرد و گفت : علاوه  بر ارتقاي  سطح  دانش  عمومي  و تخصصي  فرگيران  و توانمندسازي  آنان  براي  شناخت  صنعت  جهانگردي  در استان  تهران ، زمينه  خود كفايي  و اشتغال  تخصصي  فارغ  التحصيلان  را فراهم  خواهد كرد.
نيري  افزود: اماكن  تاريخي  و باستاني ، اكو توريسم  و طبيعت  گردي  و جغرافياي  جهانگردي  و بسياري  از مواد آموزشي  ديگر در اين  دوره  شش  ماهه به  فارغ  التحصيلان  آموزش  داده  خواهد شد.

۳۴ هزار خودرو در بزرگراهها خدمات امدادي گرفته اند
رييس ستاد كمك رساني به خودروها در بزرگراهها گفت: اين ستاد سال گذشته حدود ۳۴ هزار و ۷۰۸ مورد امدادرساني داشته است. به گفته بهمن سرخوش، ستاد كمك رساني خودروها در بزرگراهها با ۵۰ دستگاه خودرو و ۱۱۰ نفر نيروي انساني به طور ۲۴ ساعته در بزرگراههاي تهران از جمله يادگار امام (ره)، همت، شيخ فضل الله، چمران، صدر، رسالت، حقاني، آفريقا، نيايش، نياوران، بسيج، جلال آل احمد و ... آماده خدمات رساني به شهروندان است.وي گفت: قطع برق، ترمز، ترموستات، پمپ بنزين، برف پاك كن، پلاتين، فيوز، تسمه،  بنزين، آب،  حريق و بكسل از جمله خدماتي است كه در بزرگراهها ارائه مي شود.

پيمانكاران موظف به رعايت مقررات زيست محيطي در منطقه ۲۲ شدند
گروه شهري: به منظور ارتقاء سطح ايمني و جلوگيري از حوادث غيرمترقبه در منطقه ۲۲ تهران پيمانكاران موظف به رعايت ضوابط، مقررات و الزامات سيستم مديريت زيست محيطي براساس استاندارد ايران (ايزو ۱۴۰۰۱) شدند.
روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران با اعلام اين مطلب افزود: با توجه به استقرار سيستم مديريت زيست محيطي استاندارد ايران تحت عنوان ايزو ۱۴۰۰۱، پيمانكاران مكلف هستند شاخصه هاي زيست محيطي را رعايت كنند.
پيمانكاران در صورت سهل انگاري، بي احتياطي، بي مبالاتي و... كه منجر به هرنوع حادثه يا خسارات به اشخاص حقيقي و حقوقي به ويژه موضوع هاي مرتبط با مسائل زيست محيطي شود، موظف به جبران كليه خسارات وارده هستند.

انبوه سازان، دشمن آثار تاريخي
مديركل  ميراث  فرهنگي  استان  اصفهان  گفت : انبوه سازان  با هجوم  به  شهر تاريخي اصفهان ، نهضت  فكري  حفاظت  از آثار تاريخي  در اين  شهر را از ميان  برده اند.
«سيف الله  امينيان » افزود: تا پيش  از هجوم  انبوه سازان  از تهران  به  اصفهان ، نهضت  فكري  حفظ و نگهداري  آثار تاريخي  بين  مردم  شكل  گرفته  بود، ولي  فروش  شهر و ارتفاع سازي  لطمه  شديدي  به  اين  تفكر وارد آورده  است .
وي  تأكيد كرد: ساختمان  سازيهاي  مرتفع  و با طبقات  زياد، چهره  تاريخي  شهر اصفهان  را مخدوش  كرده  است  و هيچ  راه  نفس  كش  براي  شهر باقي  نگذارده  است .
وي  افزود:طبق  قانون  مصوب  كميسيون  ماده  پنج  هركدام  از بنا و خانه هاي  قديمي كه  به عمد از سوي  مالك  تخريب  شود، كاربري  آن  بنا به  فضاي  سبز تبديل  مي شود.
وي  همچنين  گفت : مرمت  اثر تاريخي  ثبت  شده «حمام  شيخ  بهايي » نيازمند يك  تا۵/۱ ميليارد ريال  اعتبار است .
امينيان  اظهار اميدواري  كرد: در طول  سال جاري  اعتبار مورد نياز مرمت  و تعمير اين  اثر تامين  شود.
«حمام  تاريخي  شيخ  بهايي» از بناهاي  باقي  مانده از دوران  صفويه  در اصفهان به  شمار مي رود و به  سبب  آنكه  آب  آن  تنها با يك  شعله  كوچك  در حد يك  شمع داغ  مي شده  است ، به عنوان  خلاقيتهاي  اعجاب  آور شيخ  بهايي  در تاريخ  شهرت  يافته است .
مديركل  ميراث  فرهنگي  اصفهان  ضمن  ابراز تاسف  از اينكه  هنوز پس  از سالها ميراث  فرهنگي  موفق  به  احيا و مرمت  حمام  شيخ  بهايي  نشده است ، گفت : حمام  شيخ بهايي  يك  اثر ثبت  شده  و تحت  نظارت  ميراث  فرهنگي  است .
وي  گفت : مهمترين  مشكل  اين  بنا و ديگر بناهاي  تاريخي ، عنادورزي  برخي  از اهالي  محل  و كسبه  همجوار با ابنيه  تاريخي  است .
وي  گفت : مردم  تصور مي كنند اگر بناهاي  تاريخي  متروكه  و خراب  شود و به  جاي آن  ساختمانهاي  جديد بنا گردد، قيمت  املاك  آنان  افزايش  مي يابد.
امينيان  تصريح  كرد: بعضي  از ادارات  دولتي  و اجرايي  نيز مردم  محل  را براي آسيب  رساندن  تدريجي  به  بناهاي  تاريخي  تشويق  مي كنند.

بزرگترين مشكل بخش پرستاري
مديركل  اداره  پرستاري  وزارت  بهداشت  و درمان  از كمبود نيروي  انساني  به  عنوان  بزرگترين  مشكل  فراروي  حرفه  پرستاري  در كشور ياد كرد.
فرشته  سيستانه اي   به  ميزان  اين  كمبود اشاره  نكرد اما افزود: كمبود كادر پرستار فشار زيادي  را به  اين  قشر تحميل  مي كند كه  نتيجه  آن تهديد سلامت  جامعه  است .
وي  گفت : شمار پرستاران  به  ازاي  بيماران  تحت  پوشش  در كشور حتي  با استانداردهاي  داخلي  مطابق  نيست  لذا از اين  لحاظ با استانداردهاي  بين المللي  فاصله  زيادي  داريم .
او افزود: اين  در حالي  است  كه  در برخي  از بيمارستانها در نوبت  كاري  شب يك  پرستار يك  بخش  را تحت  پوشش  دارد كه  اين  امر نيز بازده  كاري  را كاهش داده  و لاجرم  به  گذران  مسئوليت  معطوف  مي شود.
وي  گفت : هم اكنون  بيش  از ۵۰ هزار پرستار در بيمارستانهاي  دانشگاه هاي  علوم  پزشكي  سراسر كشور فعاليت  مي كنند.
او افزود: اين  در حالي  است  كه  دانش آموختگان  بيكار رشته  پرستاري  بسيارند اما به  دليل  موانع  متعدد بكارگيري  آنان  حتي  در بيمارستانهاي  خصوصي  براساس  استانداردهاي  موجود نيست .

بافت هاي فرسوده تهران در گيرودار تصميمات چندگانه
ساخت  و سازهاي  شهر تهران  با رشد قارچ گونه  بدون  توجه  به  مقررات  شهرسازي و همچنين  وجود بافت  قديمي و فرسوده ، مشكلات  بسياري  را گريبانگير شهروندان تهراني  كرده  است .
اين  معضل در همه  نقاط شهر به  ويژه  در جنوب تهران بسيار مشهود است  به  طوري كه  در پايتخت  شاهد فروريختن  برخي  ساختمان ها هستيم  كه  با تلفات  نيز همراه است .
مسئولان  شهري  در تهران  بعد از زلزله  شهر بم  به  طور جدي  بر آن شدند تاچاره اي  براي  جلوگيري  از تلفات  جاني  و مالي  اين  بلاي  طبيعي  بينديشند.
شهر تهران  به  دليل  موقعيت  جغرافيايي  در احاطه  چهار گسل  بزرگ  زلزله  است كه  اتخاذ تدابير مناسب  و عملياتي  كردن  اين  تدابير براي  جلوگيري  يا كاهش ميزان  خسارات  ناشي  از آن ضروري  است .
طبق  برآوردهاي  انجام  شده  توسط كارشناسان  بخش  مسكن ،بيشتر واحدهاي  مسكوني در تهران  بدون  رعايت  استاندارد و آيين  نامه  طراحي  ساختمان  در برابر زلزله احداث  شده اند كه  اقدامات  مناسب  براي  افزايش  ايمني  آنها بايد انجام  شود.
مشاهدات  نشان  مي دهد كه  ساختمان هايي  كه  براساس  ضوابط و قوانين  شهرسازي ساخته  شده اند، در مقابل  زلزله  مقاومت  بيشتري  دارند امابه  دليل  نبود سيستم نظارت  مناسب  بر اجراي  آيين  نامه هاي  مربوطه  نمي توان  انتظار مقاومت  زيادي از ساختمان هاي  موجود تهران  در مقابل  زلزله  داشت .
اما در حال  حاضر به  دليل  به  صرفه  نبودن  نوسازي  نسبت  به  مقاوم سازي ،بهترين  راه  مديريت  زلزله ، مقاوم سازي  ساختمان هاي  فعلي  است .
مقاوم سازي  راهكار اساسي  براي  نجات  انسان ها و ساختمان ها در مقابل خطرات  احتمالي  زلزله  است .شهردار منطقه  ۱۲ تهران  در ارتباط با بافت هاي  اين  منطقه  گفت : تنها ۷درصد بافت  اين  منطقه  نوساز و مابقي  قديمي است .
«احمد صابري  ظفرقندي» ديروز در گفت  و گو با ايرنا، افزود: اين  منطقه  داراي  بافت  بسيار فرسوده  است  كه تخريب  و نوسازي  آن نياز اساسي  اين  منطقه  است .وي  اظهار داشت : وزارت  مسكن  و شهرسازي  در نوسازي  بافت هاي  فرسوده  «كند» عمل  مي كند.وي ، متولي  نوسازي  در بافت هاي  فرسوده  را وزارت  مسكن  و شهرسازي  دانست  و افزود: طبق  قانون  نوسازي  بافت هاي  فرسوده  به اين  سازمان  تكليف  شده  اما اين نهاد در اين  زمينه  موفق  نبوده  است .
به  گفته  وي ، حتما بايد يك  فاجعه  بزرگ  اتفاق  بيفتد و ۱۰۰ برابر هزينه اوليه  نوسازي  صرف  شود تا همه  متوجه  اهميت  و فوريت  موضوع  شوند.
وي  در مورد تراكم  تشويقي  و نوسازي  بافت هاي  فرسوده  افزود: شهرداري آمادگي  كامل  براي  نوسازي  بافت هاي  فرسوده  دارد و تنها مردم  بايد پيشقدم شوند.
صابري  ظفرقندي  اظهارداشت : برخي  مناطق  بافت  فرسوده  بسيار محدودي  دارندبه  طوري  كه  ۹۰ درصد منطقه  نوساز است  و به  همين  دليل  به  مناطقي  داراي  بافت فرسوده  و بناهاي  ناكارآمد بايد توجه  بيشتري  شود.
وي  از مردم  منطقه  خواستار شد كه  به سرعت  از امكانات  موجود براي  نوسازي خانه هاي  خود اقدام  كنند.

بوستانهاي تهران نياز به ساماندهي دارد
معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري منطقه ۴ تهران گفت : باتوجه  به  نزديك  شدن  فصل  گرما و تابستان  واستفاده  بيشتر مردم  از بوستانهاي  تهران  اين  مراكز نياز به  ساماندهي دارد.
وي ديروز درگفت  وگو با ايرنا افزود: مديريت  شهري  و شهرداري ها بايد رسيدگي  به  بوستان ها را به دست  جوانان  آن منطقه  بسپارند.به  اعتقاد وي ، اين  مساله  سبب  كاهش  آمار ناهنجاريها  در بوستانها و سالم  ماندن  فضاهاي  سبز مناطق  خواهد شد.
وي  گفت : آموزش  مسائل  شهري  وشهروندي  به مردم  بسياري  از مشكلات شهر را كاهش  خواهد داد.
كمالي  نسب  افزود: شهر تهران  با خيل  عظيمي از شهرنشيناني  روبروست  كه برخي  از آنان  فاقد آگاهي هاي  شهري  و احساس  تعلق  خاطر به  شهر هستند.
وي  افزود: اين  فرهنگسرا با بكارگيري  تمام  امكانات  دروني و بيروني  حوزه فرهنگي ، اجتماعي  شهر تهران  در مسيري  گام  برمي دارد كه  به  نفع  فضاي  سبز وطبيعت  تهران  باشد.به  گفته  وي ، توسعه  بي رويه  و غيركارشناسي  شهر و مهاجرت هاي  گسترده  ازساير نقاط كشور به  تهران  از مهمترين  مشكلات  كلان  شهر تهران  است .معاون فرهنگي - اجتماعي شهرداري منطقه ۴ تهران بي توجهي  برخي  شهروندان  تهراني  به  اخلاق  شهروندي  وفرهنگ  شهري  را سبب  از بين  رفتن  هويت  ديرين  و تاريخي  شهر عنوان  كرد.
كمالي  نسب  از شهروندان  تهراني  خواست  تا در حفظ و نگهداري  از فضاهاي سبز و بوستانهاي  تهران ، اين  فرهنگسرا را براي  ارائه  خدمات  بهتر ياري  كنند.

كرايه تاكسي تا نيمه اول ارديبهشت تثبيت مي شود
دغدغه شهروندان در مورد ميزان كرايه تاكسي ها تا نيمه اول ارديبهشت به پايان مي رسد.
به گزارش خبرگزاري فارس معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران ضمن اعلام اين مطلب، در خصوص دلايل ارائه نشدن لايحه تعيين ميزان كرايه تاكسي ها توسط شهرداري تهران گفت: لايحه پيشنهادي ميزان كرايه تاكسي ها به صورت رسمي در اختيار شوراي اسلامي شهر تهران قرار گرفته است.
حميد بهبهاني افزود: شورا بعداز بررسي كارشناسي لايحه آن را براي برخي اصلاحات به شهرداري بازگرداند كه در حال حاضر معاونت حمل و نقل در حال بررسي و رفع اشكالات اعلام شده توسط شوراي شهر است و ظرف دو روز آينده لايحه اصلاح شده به شوراي شهر ارائه خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به لزوم استفاده از تاكسي مترها در تهران گفت: با توجه به اينكه تاكسي متر مي تواند يكي از ابزارهاي تعيين كرايه تاكسي باشد. در حال حاضر به صورت آزمايشي، شهروندان در نقاط مختلف شهر بر اساس تاكسي متر كرايه تاكسي پرداخت مي كنند.
وي تاكيد كرد: اين اقدام و ساير اقدامات به ما كمك خواهد كرد كه در تعيين ميزان كرايه تاكسي ها به جوانب مختلف توجه و حقوق مسافر و راننده به صورت برابر تامين شود.

پرسه در شهر
دو تلفن براي ده ميليون نفر
به تازگي تقريبا براي هر كاري شما بايد كد شناسايي ملي خود را اعلام كنيد. اين يعني اين كه همه شهروندان بايد براي دانستن شماره ملي خود به نحوي با واحد مربوطه در سازمان ثبت احوال تماس بگيرند. اما جالب است بدانيد كه اين واحد بيش از دو شماره تلفن ندارد.
طبيعي است كه اين تلفن ها مدام اشغال باشند و در نهايت چاره اي نباشد جز آن كه هر كس گيوه ها را ور بكشد رو به سمت مركز شهر براي پرس و جوي از نزديك.يعني كاري كه مي شد با يك تماس تلفني كوتاه انجام شود، لزوما با يك سفر شهري پرهزينه و طاقت فرسا انجام مي شود. يعني اين كه نوابغي وجود دارد كه براي ايجاد راه هاي بديع در جهت اتلاف وقت و هزينه شهروندان و افزايش ازدحام در ترافيك شهري، بايد به آنها جايزه داد.
گروه شهري

درخواست شهرداري براي نپيوستن حريم منطقه ۱۸ به اسلامشهر
رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران به دنبال صدور حكمي از سوي مراجع قضايي مبني بر پيوستن حريم منطقه ۱۸ شهرداري به حريم شهري اسلامشهر گفت: شهرداري و شوراي شهر تهران نسبت به صدور اين حكم اعتراض و لغو آن را از ديوان عدالت اداري تقاضا كرده اند.
دكتر نادر شريعتمداري در گفت وگو با ايسنا افزود: همچنين شهردار تهران نيز طي نامه اي به رياست جمهوري خواستار جلوگيري از اجراي اين حكم شده است، چراكه حريم منطقه ۱۸ تهران در طرح هاي جامع و تفضيلي پيش بيني شده و بايد باقي بماند.
رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اين كه بحث پيوستن حريم منطقه ۱۸ تهران به محدوده شهري اسلامشهر در دوره اول شوراي اسلامي شهر تهران طرح شده است، انجام اين امر را باعث ايجاد معضلات غيرقابل كنترل در تهران دانست.
وي تصريح كرد: درنظرگرفتن حريم هاي شهري، از گسترش بي رويه شهرها جلوگيري كرده و جزو مناطق تنفسي شهرها محسوب مي شود، درحالي كه با پيوستن اين منطقه به اسلامشهر و ارائه مجوز ساخت و ساز، جمعيت قابل توجهي به اين منطقه مهاجرت كرده و مسايل اجتماعي و اقتصادي متعددي را براي شهر تهران به ارمغان مي آورد.

با حضور رئيس جمهوري
سومين موزه تنوع زيستي جهان در تهران گشايش يافت
سومين موزه تنوع زيستي جهان عصر ديروز با حضور رئيس جمهور، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و شماري از وزيران در محل پارك طبيعت پرديسان تهران افتتاح شد.
به گزارش ستاد خبري موزه تنوع زيستي ايران، در اين مراسم سيد محمد خاتمي، رئيس جمهوري ايران با اشاره به اهميت حفظ تنوع زيستي به عنوان رئوس اساسي در حفظ حيات بشري خاطرنشان ساخت: ايران به لحاظ تنوع و تعدد گونه هاي زيستي از متوسط رتبه جهاني هم بالاتر است اما اين تنوع زيستي امروز به دلايل مختلف با خطرات جدي روبه روست كه اهتمام بيشتر دولت و مردم را براي حفظ آن مي طلبد.
رئيس جمهور فرسايش خاك، افزايش جمعيت، خشكسالي و توسعه صنعتي را ۴ تهديد عمده تنوع زيستي در كشور عنوان كرد و افزود: بازگشايي اين موزه گام بسيار ارزنده اي  است براي جلب توجه بيشتر به امر حفظ اشكال مختلف حيات، ضمن اينكه اين مركز مي تواند به عنوان يك هسته علمي و بسيار ارزنده براي بهره گيري محققان، دانشجويان و نيز جلب توجه شهروندان داخلي و خارجي به غناي تنوع زيستي ايران مورد استفاده قرار گيرد.
سيد محمد خاتمي تلاش سازمان حفاظت محيط زيست به رياست معصومه ابتكار را در سال هاي اخير ستود.
گنجينه تنوع زيستي ايران با بيش از يك هزارگونه جانوري از ايران و جهان، بعد از كانادا و ايالات متحده سومين موزه تنوع زيستي در جهان است.در مراسم گشايش اين موزه شماري از سفيران و نيز اعضاي دفتر برنامه عمران سازمان ملل (UNDP) در تهران، حضور داشتند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |